Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej 

Kanske Gustaf kan sprida lite ljus över detta:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/amatorbyggt-fordon/

Låter som det gäller alla våra bilar om de är amatörbyggda oavsett innehåll, råder lite förvirring på FB.

Jag skall nyregga min med ny motor och bör då efter 20/5 bli besiktningsbefriad om jag läser texten rätt?

/Vedde

 

 

Posted

Förlåt jag stavade fel, Gustaf Therealpinto skall det vara.
Vet ni något nytt Gustaf?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Det står ju på sidan som @vedde länkar till att vissa amatörbyggda fordon  kan undantas. På den här sidan står ju kraven. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/

Vad är förvirrande egentligen?  Om bara utseende gäller så har ju våra bilar en gammal förebild,  men ganska få kör med 50 år gammal teknik.

 

Posted

SFRO träffade Transportstyrelsen i augusti 2017, bland annat med anledning av besiktningsbefrielse för amatörbyggt fordon. Men då hade man inte satt kriterierna för detta i detalj och det verkade egentligen inte heller som att man hade en klar plan om hur det ska gå till.

I föreskriften står bara att de fordon som omfattas av besiktningsbefrielsen är de som "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik."

Frågorna vi ställde är hur "nära" fordonen ska likna äldre fordon men det är det ingen som kunnat svara på än.

Gustaf

  • Like 1
Posted

@Therealpinto om ni skriver att det efterliknar så måste de ta ställning? Om kraven är oklara bör ni i SFRO kunna göra det, och bör göra det för att få utlåtande.

Jag kan vara försökskanin på mitt motorbyte och ny regbes. Skall tala med Ridderstolpe om det
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)?

Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter).

Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för  Locost/Super7.

Gustaf

  • Like 1
Posted

Tack Gustaf
Då är det väl bara för er att leva ert förslag så får TS utreda oklarheterna? Börja sätta alla amatörbyggen som besikningsfria.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted (edited)

jag har ju 8 som slutsiffra och besiktigade inte hösten 2017 ,bilen är påställd och skattad året runt.

nu brukar jag börja köra med bilen i april eller maj och då besiktigar jag direkt (har kommit lite ur fas ;-) )

så 2018 bes i apr-maj.

Så som jag tolkade det så behöver jag bara bes då för den har ju varit bes den senaste 24mån perioden, men är det då besiktningsmannen som ser till att den blir besiktningsbefriad eller ska det gå med automatik ? hur ska det gå till praktiskt menar jag.

Våra bilar är ju verkligen lookalike av lotus seven orginal kan man tycka.

Bilen var inreggad och klar hösten 2010.

Edited by Jörgen
Posted

Min efterliknar en super 7 från 60- talet och tekniskt efterliknar den med en Ford motor som de också hade på 60-talet (Ford motor alltså). Det står inte att det skall vara gamla komponenter men det står efterliknar.

Detta begrepp betyder ju olika saker för olika personer men jag har ju byggt den för att efterlikna en 60-tals Super 7 med Ford motor - ingen av komponenterna är från 60-talet för då vore det inte ett amatörbygge utan en veteranbil.

Annars måste jag ju bygga med järnrör från 60-talet, papperslindade sladdar från 60-talet, asbest bromsbelägg och koppling från 60-talet, stolar, pedaler, lyktglas o s v. vilket ju verkar galet, så efterliknar måste ju innebära att komponenter kan vara nya men efterlikna sitt original i form och funktion.

Nu gäller bara att hitta en besiktningsorganisation/man/kvinna som förstår detta och läser intyget från SFRO där de skriver detta som undantagsbeskrivning så borde saken vara biff!

Eller har jag fel när jag läser det TS skriver?

"Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik."

/Vedde

Posted

Precist våra bilar används "aldrig" på vintern och sällan på sommaren.

Min HeVo borde passa bra in på beskrivningen "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar)"

Posted

Ett problem är att som jag uppfattar Transportstyrelsen är det inte ens klart VEM som ska bedöma om fordonet uppfyller kriterierna, och ge det besiktningsbefrielsen. Senaste vi hörde är att det ska vara klart till 20 maj 2018 och att det troligen kommer att ske genom att man gör en registreringsbesiktning. Men om det är besiktningsorganet eller Transportstyrelsen som avgör, och på vilket underlag, vet vi inte.

Innan det är klart kan man inte göra så mycket.

Gustaf

Posted

Ok vi får se om det klarnar, annars är jag först med att få det intyget av SFRO som sen besikningsorganet får ta ställning till.
Här skall skapas prejudikat!
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Det du menar med intyg från sfro har väl bara att göra med förklaringen om hur gången är generellt gällande amatörbyggen på transportstyrelsens sida. Tror inte att det avser bedömning om besiktningsbefrielse. Möjligen misstolkat eftersom de tydligen inte vet själva hur de ska lösa de nya reglerna.

Posted

Det tycker jag att det gör för det står:

"När du bygger ditt eget fordon behöver du göra byggbesiktningar under arbetets gång. Byggbesiktningar utförs av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) eller organisationen Teknisk Support Till Amatörbyggare (TESTA).

När fordonet är klart gör de en slutbesiktning av fordonet och utfärdar ett intyg. Det intyget tar du sedan med dig till ett besiktningsföretag där du gör en registreringsbesiktning. En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet betraktas som nytt och då undantas fordonet från kravet på kontrollbesiktning.

Alltså - om det i intyget på byggbesiktningen från SFRO står att fordonet efterliknar ett 50 år gammalt fordon och då skall bli undantaget från kravet på kontrollbesiktning - är det besiktningsföretagets plikt att följa detta och vid godkänd registreringsbesiktning blir bilen således befriat.

Jag tycker att det framgår klart här i dessa sidor för våra bilar som registreringsbesiktigas att bli undantagna bara genom intyg från SFRO att de efterliknar ett 50 år gammalt fordon och används sällan eller sparsamt(inte köras på vintern och lite på sommaren)

Tolkar jag fel?  Tycker det framgår klart om man läser det som står när det kommer till våra bilar. Kanske inte hot rods och annat men våra bilar Super Sevens.

/Vedde

  • Like 1
Posted

Hotrods stämmer väl bättre in med stötstångsmotorer och 30 talskarosser?

Vi får helt enkelt vänta o se. 

Posted

det dom troligen menar med intyg är nog snarare SFRO2 pappret som stämplat och godkänt tas med till regbesiktningen.

  • Like 1
Posted

Vi kanske inte ska ägna oss åt för mycket "hair splitting" men det står ju "En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet..." och registreringsbesiktningen innebär att besiktningsorganet gör en kontroll av om fordonet uppfyller föreskrifterna, med stöd av bland annat SFROs intyg. Men det betyder inte per automatik att de följer intyget.

Dessutom är det ju så att SFRO inte har några kriterier för ett intyg om att fordonet omfattas av besiktningsbefrielse, vi kan ju sätta upp våra egna tankar/riktlinjer men innan de är accepterade av TS och BO så vet vi inte vad det är värt.

Eftersom TS själva uttryckt att de inte vet hur processen ska gå till, så är de knappast av åsikten att deras information enligt ovan beskriver den fullständigt.

Men det går ju att testa för den som har möjlighet att göra en registreringsbesiktning av sitt fordon när reglerna trätt i kraft.

Gustaf

  • Like 1
Posted

Då hoppas vi att det inte kommer mer än det som står idag med kravet att det liknar en gammal bil så vi kan testa det. Jag ser till att ha min klar för ny reg besiktning till Maj så testar vi. Kan inte bli sämre än det är idag bara bättre. Jag vet en bilprovning som gillar bilbyggare och med bra argumentation utifrån texter ovan kan det nog gå och skapa prejudikat.
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • 2 weeks later...
Posted

Nu har visa text om att vissa kan få besikningsbefrielse försvunnit från Transportstyrelsens hemsida med texten om att likna ett gammalt fordon. Kvar är bara texten om amatörbyggen som är generell för alla amatörbyggen utan 50 års liknelse begreppet?
Borde vara bra för oss, spänningen stiger och informationen minskar
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/amatorbyggt-fordon/

Tidigare text enligt bild.

/Vedde e0210e028574e6a2a869979d7300ef89.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • 1 month later...
Posted

Hej

Nu finns det ännu mindre information men alla måste genomgå en registreringsbesiktning för att få besikningsbefrielse.

Detta torde troligen skjuta över avgörandet på besiktningsorganet som borde få instruktioner av TS innan 20/5.  

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/amatorbyggt-fordon/

/Vedde

  • 3 weeks later...
Posted

Besiktigade min vanliga bil och fråga då dem (besikta) vad de fått för info om detta och svaret var NOLL 

 

kan bli intressant detta , inte mycket tid kvar nu 

  • Like 1
Posted
Besiktigade min vanliga bil och fråga då dem (besikta) vad de fått för info om detta och svaret var NOLL 
 
kan bli intressant detta , inte mycket tid kvar nu 
Var det tegistreringsbesikningsman eller vanlig?
Tror det är viss skillnad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Jag ska besikta min för första gången nu på fredag vid samma Opus station som jag reggade vid 2014 så jag ska höra med honom. 

Posted
Jag ska besikta min för första gången nu på fredag vid samma Opus station som jag reggade vid 2014 så jag ska höra med honom. 
Nååå Christer vad sade dem? Och var det en besikningsman eller en besikningsingengör?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

De sa att reglerna inte var klara.  Men att som det ser ut nu så faller der på att den tekniskt inte ens påminner om en 50 år gammal bil, så det blir besök 2020 igen. 

Posted

Ska bli intressant hur gränsdragningen sker. 

Inga delar är ju direkt nu uppfunna i någon bil ger man sig fan går det nog bygga en bil med delar från en 50 år gammal bil där enbart motorstyrsystemet är ej 50 år 

Så är det en b16 eller en b18 som är gränsen på en Volvo ?

 

Posted

Samtidigt undrar man var gränsen för sällan eller aldrig används i trafik går.

Ganska många uppfyller ju visserligen det kravet, medan andra kör mycket.

Personligen tycker jag att det låter ganska galet att vem som helst skulle kunna bygga en bil som inte behöver kontrolleras mer än en gång.. nästa ägare kanske varken kan eller bryr sig om brister så länge det rullar. Klubben lär ju få skriva om reglerna för banträffarna om det skulle bli så. Och hur ställer sig andra arrangörsklubbar till amatörbyggen efter det? 

Posted

Kommer någon med en orginal sjua lär den ju va besiktnings befriad. 

Men är nog mest intresserad av tolkningen Tror det kommer va svårt och godtyckligt station till station 

  • 1 month later...
Posted

Läst på ansiktsboken 👍

 

Sveriges första amatörbygge som fått den nya befrielsen från kontrollbesiktning?
Det tror vi är Larrys S&S Knöl. Larry är en gentleman på 60 år och han driver ett företag som säljer och servar mopedbilar. Larry började samla delar till sitt amatörbygge för 6 år sedan och hojen är byggd på en ram inköpt av en känd svensk rambyggare. Motorn är en S&S Knöl (Knucklehead) och därav kommer namnet S&S Knöl som han döpt bygget till. Växellådan är en H-D med fyra växlar. Tank mm är egen design. Frambromsen är en ovanlig trumbroms från Suzuki som bara fanns 1972.

Vid frågan om hur glad han är på en skala från 1 till 10 nu när han fått hojen reggad och det som ett amatörbyggt och besiktningsbefriat fordon så svarar han "10" med ett stort leende och säger att han redan är igång med att planera nästa bygge.

  • Like 1
Posted

tydligen Ystad  bilbesiktning ,   någon som bor nära som kan knalla förbi och höra vad de fått för riktlinjer  från Transportstyrelsen.  Borde finnas en liten lathund att läsa där 

Posted

Efter vad vi har hört så finns det egentligen inga riktlinjer från Transportstyrelsen. Men mina källor säger att besiktningsorganen (i alla fall något av dem) arbetar på att få fram riktlinjer eller överenskommelser. Vi har kontakt och följer upp så fort vi kan.

Gustaf

Posted

Hmm ! Verkar som om jag kan ligga i rätt spår då med B18, inga servon bakre upphängning med panhardstag, min liknar definitivt en bil från mitten på förra seklet 😁

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Noterade att i HX40:s biltråd att hans Westfield Zetec Turbo blev frikänd för besiktning. Detta borde väl öppna upp för ganska fria tolkningar? 

Posted (edited)

Upptäckte som sagt att jag har koden:

T12BF AMATÖRBYGGT FORDON. FORDONET SKA UTSEENDEMÄSSIGT OCH TEKNISKT 
EFTERLIKNA FORDON ENLIGT TSFS 2017:54, KAP 8, 1 OCH 2 §§.

Det var ingenting vi alls pratade om och varför den är där vet jag inte.

När jag ställde på bilen nyss står det dock också 

Besiktningsperiod/Besiktigas senast

2021-06-30

 

Så jag vet inte vad som gäller i mitt fall. 

 

Men koden 

T12BF  står där trots allt!

Edited by HX40
Posted

Grymt, då blir det som jag trodde! Skynda att regbesiktiga nu då
Ska bara få igång härket!!!
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • 1 month later...
Posted

Ringde till Transportstyrelsen idag 26/7 -18 och deras svar var att det är upp till Besiktningsingenjören att besluta för enskild Registreringsbesiktning ifall koden T12BF uppfylls. Besiktningsingenjören har alltså makten att själv avgöra om bilen eller MC liknar ett äldre fordon och att den tekniskt är lik, man poängterade även här att det inte bara är motorn som avser tekniskt lik utan även bromsar, upphägning osv. 

Man kan alltså prata med sin Besiktningsingenjör och fråga om de tror att bilen kan få koden vid en ny registreringsbesiktning.

Vad tror ni är detta något som snart ändras eller kan man avvakta till våren? Spännande att höra om någon gjort en nyregbes utan att göra andra ändringar som kräver ny SFRO besiktning.

 

 

Posted

Hej

Jag var hos SFRO igår och fick rådet att vid beställning av regbesikningstid för enklare ändring(motorbyte) även informera om att man söker för T12BF Besiktningsfrihet. Jag vätar på SFRO pappret sen skall jag besiktiga så får vi se hur det går men enligt honom bör alla Cobra, T-ford och Sjuor få koden!

/Vedde

  • 2 weeks later...
Posted

Hej

I tisdags gjorde jag registreringsbesiktning och kontrollbesiktning på min sjua och jag hade begärt att få T12BF vid beställningen. Det var inga som helst problem och har nu full besiktningsfrihet på min sjua tills 31/12 2099.

Kul när reglerna äntligen ändras till ens fördel!!

Lycka till alla ni som skall ta klivet.

 

/Vedde Out!

Posted

Grattis Vedde!

Kanske är dags att regga om bilen då. Har ju bytt både motor och bakaxel. :) 

  • 3 weeks later...
Posted

Måste man göra om regbesiktningen för att få besiktningsbefrielse. Eller kan man få det vid en vanlig besiktning. Kan man göra om regbesiktningen det utan att göra några förändringar på bilen i övrigt?
Min bil är redan inreggad och klar sen några år tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted

Som reglerna är skrivna är det min uppfattning att koden T12BF bara kan sättas i samband med en registreringsbesiktning - även om bilen inte ändrats sedan tidigare.

Jag kan tänka mig att det är en ganska formell sak - dispenskoder kan man troligen bara ge i samband med just registreringsbesiktning som utförs av en besiktningsingenjör som har viss utbildning/kompetens.

Gustaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...