steel Posted February 16, 2016 Posted February 16, 2016 (edited) Hej, fortsätter här. Motor Audi AAN : 5cyl 2,2 liter 20v Turbo 220 hkr 01E låda Corvette C5 Axlar, Har tvättat bort antisquat och antidive från orginal infästningar. Dels blir denna bil lättare samt att motorn sitter bak jämfört med C5:an. Hittade en C5 i Suspension Analyzer med alla mått, utgick därifrån. Kommer att använda C5: ans justerbara infästningar, vilka är ganska generösa. Har inspirerats av Göran Malmbergs Zerocar. Rörramschassie: Börjat med kardantunnel och triagulerat. Även flyttat upp sidostag efter mätning på kaross. Kaross Lamborghini Diablo: Det här blir skitkul !! Mvh Pär Edited February 16, 2016 by steel 4 Quote
RSr Posted February 16, 2016 Posted February 16, 2016 Du jobbar ju så vi andra får skämmas! Blir skoj att se vart det här slutar //Rickard Quote
Frena Posted February 17, 2016 Posted February 17, 2016 Frukostens höjdpunkt, Steels uppdateringar. Skall bli kul att följa även denna tråden. Quote
steel Posted February 17, 2016 Author Posted February 17, 2016 Tack, allihop ! Känns som om man kommit igång igen :thumbsup: Triangulerade klart kardantunnel och sidor. Satte en 2mm plåt mellan rören fram istället för triangulering, måste iallafall täcka in ytan. Kommer att göra likadant med flyglarna. Gjorde likadant bak av samma anledning. Kanske inte det bästa av viktsynpunkt, men blir väldigt starkt. Oceaner av plats jämfört med en 7:a. Diablon är 2040 mm bred bak. Det är 1780mm brett överkant torpedplåt.Funderar på att sätta i två fotöljer. Inge mer garagetid denna vecka tyvärr :-( Mvh Pär Quote
steel Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Hej, lyckades finta bort HSB så det blev lite mer tid iaf. Gjorde framflyglar, fick ihop det bra med kardan och sidostycken. Lyfte motorn på plats, tyckte det var gott om plats innan. Paketet vägde f.ö. 255 kg. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 vad äter du för vitaminer ! Jag skulle behöva sådana :w00t2: Då hade jag varit klar för ett halvår sedan och inte som nu om 3 år Quote
steel Posted February 19, 2016 Author Posted February 19, 2016 :lol: Käkar gröt som Guuunde Svan !! Inget dåligt projekt du håller på med :thumbsup: , så det tar tid, jag staplar bara balk. Mvh Pär Quote
steel Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Tack, rollexe ! Det inspirerar. Tillverkat fästen åt motor och låda. Fick tillverka nya på motor och låda då det passade dåligt. Använder vanliga Volvo 140 kuddar. Triangulerar och kapar plåtbitar, vet inte hur många kapskivor det gått åt. Tur man har kallsågen iaf. Mvh Pär Quote
Mattias Lindvall Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Höllödu, den där lär nog flytta på sig så det knakar i fogarna Häftigt bygge Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
steel Posted February 25, 2016 Author Posted February 25, 2016 Tack, Mattias. Tanken är att det ska bli rätt bra fräs i den :heyjoe67_ferrari: Fick dit hjulupphängningarna bak och provmonterade hjulen. Verkar stämma ganska bra. Går att ställa Camber och Toe ganska enkelt. Jaha, sedan är ju frågan om det ska vara service vänligt eller geometriskt korrekt. Här kan jag flytta fram bakre tvärstaget och sidostödet till mellan bakre infästningen. Men då blir det till att skjuva ner motorn, om det överhuvudtaget går, nu kan jag i princip bara hissa den upp och ner. Flyttar jag fram stagen kan jag eventuellt få plats med mina titandämpare. Hmmm Råd mottages gärna. Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted February 26, 2016 Posted February 26, 2016 Gör ett skruvbart stag mellan infästningarna på bärarmarna. Det behöver ju inte vara skottrakt om växellådan är i vägen. Tänk lite fjäderbensstag som man har till McPherson. Och så skippa ljuddämparna helt :) Quote
steel Posted February 26, 2016 Author Posted February 26, 2016 Tack för förslag Rikard. Måste nog bli något sådant, tydligen sätter en del sportbilstillverkare Uniballs som infästning av stagen. Måste nog ha ljuddämpare.....om inte annat för SFRO skull. Punktade dit övre infästningen fram, verkar stämma även här. Nedre infästningen består av ståltråd och en tving. Väntar på mina justerbara, får nog ringa och kolla vart de blev av. Såg väldigt trångt ut för hjulet, men det var 5-10 cm tillgodo. Mvh Pär Quote
steel Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 (edited) Fick dit övre fästet på andra sidan och punktade dit styrväxeln, den var väldigt snabb 2,5 varv från sida till sida. Geometrin verkar stämma även här. Alltid positivt när man ändå plockar uppgifter på nätet och ritar in. Hade funderingar på att göra styrväxeln justerbar men släppte det av två anledningar. Dels ska geometrin vara designad av tyskar och de brukar veta vad de gör, i alla fall bättre än mig. Sedan är jag yrkesskadad av att ha arbetat på sågverk för länge, det som kan justeras eller skruvas fast lossnar till slut. Bättre med en rejäl gorillasvets, fult men starkt. Svetsade även ihop ett par nedre fästen till coiloversen. Mycket funderande kring trianguleringar kors och tvärs, mycket grejer som ska på plats och samtidigt ska det vara starkt. Suger fortfarande på bakdelen. Mvh Pär Edited February 27, 2016 by steel Quote
Pac Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Pär, det är alltid svårt att avgöra hur saker och ting kommer att röra sig på ett foto men om det är normalläget som du har på mittenbilden här ovan bör du nog mäta upp så att du får den camber gain du vill ha vid infjädring. Av bilden att döma förlorar du snarare camber när det fjädrar in? Är det en synvilla? Vänligen, Per Quote
steel Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Hej, Per. Tippar på att du har rätt. Har bara satt upp undre bärarmen på en balkbit, måste få dit de riktiga fästena och testa. Troligen ska spindeln ner en aning till normalläget, armen mer vinklad nedåt utåt. Men ska bli kul att hissa lite och mäta. Har nästan triangulerat framdelen klart. Försökte få ihop kardanen med " lådan " och infästningarna till övre bärarmarna. Gjorde så här för att få stöd för både coiloversen och fästet till bärarmen. Tänkte först ha flänsar runt röret men detta blev renare. Punktade dit ett rör mellan de bakre övre infästningarna till bärarmarna bak och testade att lyfta ur och i motorn några gånger. Barnlek jämfört med en Sjua. Kunde därför göra som önskat med bakre trianguleringen. Nu blev det helt geometriskt korrekt och så starkt så det t.o.m. luktade häst trots svetsrök och damm från vinkelslipen :blink: Ska bara sätta nedåtsträvan mellan övre och undre infästningarna. Då kan jag kapa bort de bakre rören. Liten översikt: Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Ja jag tror inte du behöver ett "fjäderbensstag" mellan bakre bärarmarna längre :) Quote
steel Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 :rolleyes: Nää, det blev helt ok iom att det gick att få ur motorn ändå !! Förut kändes det väldigt " öppet " . Mvh Pär Quote
Pac Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Tippar på att du har rätt. Har bara satt upp undre bärarmen på en balkbit, måste få dit de riktiga fästena och testa. Troligen ska spindeln ner en aning till normalläget, armen mer vinklad nedåt utåt. Men ska bli kul att hissa lite och mäta. Det jag tar det på är att övre bärarmen lutar nedåt-utåt medan undre bärarmen är näst intill i våg. Det hade sett bättre ut om övre bärarmen lutat uppåt-utåt när undre bärarmen är lite lite nedåt-utåt. Beroende på bärarmslängderna så får man bra med camber gain tills undre bärarmen är i våg, därefter beror allt på geometrier och bärarmslängder. :) Jag hade nog snarare trott att övre bärarmsfästet skulle nedåt, men det är som sagt riktigt svårt att se geometrier på ett foto. :icon_oops: Quote
Christer J Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Om man kollar linjen mellan infästningen i ramen och ledpunkten i spindelleden så ser det väl rätt okej ut? Man lurar sig nog lite på att den är vänd uppåt från bärarmen. Det är ju trots allt ledpunkterna som ska luta lite upp ut. Quote
steel Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Hej, Christer !! Nu får du snart släpa dig ner till Smb efter jobbet ! Nu finns det ju en anledning till att komma förbi. Kulleden sitter uppåt i spindeln. Hann inte kolla geometrin idag, har fått fästena iaf. Har nu triangulerat färdigt och sprättade loss chassiet från jiggen för att helsvetsa. Pijong, sa det när det släppte. Chassiet vägde 118 kg, trodde det skulle vara värre. Ska dit en bågen också, men måste ha karossen för det. Så här blev det bak. Blir väldigt starkt, säkert en del rör i onödan. Lite osäker på högra staget upp mot torpeden. Annat grenrör och grejer kan komma i vägen, men är bara punktat. Fästet till bakre tierodden integrerat med motorfäste. Började bak med coiloversen då jag fått de justerbara fästena. 60 mm in och 60 mm ut från normalläget. Pulade till ett nedre coiloverfäste, sitter en gaffel orginal. Mvh Pär 1 Quote
steel Posted March 7, 2016 Author Posted March 7, 2016 Gjorde andra sidan bak. Här med fjädern på plats. Gjorde nedre infästningen asymmetrisk för att minska vinkeln på coiloversen så mycket som möjligt. Vinkeln blev helt ok. Ökar inte heller så mycket vid nedfjädring pga att undre bärarmen är relativt lång. Har satt coiloversen så nära övre bärarmen som möjligt. Mvh Pär Quote
steel Posted March 8, 2016 Author Posted March 8, 2016 Fick dit de justerbara fästena på ena hjulupphängningen fram. Fästen : Vinkeln blev helt ok även fram. Kör med samma dimension på dämpare som bak. Här neutralläget, 120 -130 mm markfrigång, 60 mm ner och 60 mm upp, vilket gav ca 60- 70 mm i helt nedfjädrad och ca 180 mm utfjädrad markfrigång uppmätt. Testade att hissa upp och ner utan fjäder och hade en helt neutral rörelse från botten och upp till ca 20-30 mm kvar av fjäderrörelsen då det blev lite cambergain. Noll bumpster. Mvh Pär Quote
Jörgen Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Bra om fjädringsrörelsen är i % ,såsom infjädring 66% och ut 33%. Quote
steel Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Ok, Jörgen. Förstår, blir lättare relatera till själva fjäderrörelsen då. Tack ! Svetsade dit andra sidan fram och mixtrade ihop förstärkningar till övre coilover fäste fram och bak. Satte dit alla hjul och lyfte ner chassiet på egna hjul för första gången. J...lar va låg den blir !! Och lyfte i motorn. Jaha, det var allt på denna bil innan jag får karossen. Nu ska Super V8.an göras klart och besiktas. Tjenixen, Mvh Pär 1 Quote
janke5 Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Fantastiskt ser kanon ut. Har du fler timmar än 24 på dina dygn. Snabba fina byggen.:-) Skickat från min C6903 via Tapatalk Quote
steel Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 (edited) Tack, janke5 ! Nja, har nog 24 timmar jag med, men har fördelen att jag bor 300 meter från jobbet och garaget ligger där i mellan. Sen har jag väldigt svårt att släppa det jag i händerna, fanatism, tycker min fru :w00t2: Mvh Pär Edited March 10, 2016 by steel 1 Quote
steel Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 Hej, liten filmsnutt på chassiet. Lättare att få en överblick. Mvh Pär 3 Quote
janke5 Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Ser fram emot när karossen kommer på:-D Skickat från min C6903 via Tapatalk Quote
kengren Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Mycket SNYGGT följer ditt bygge - jag är mycket imponerad av din framfart med rondell och svets Quote
LUPUS Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 (edited) Som ren info har jag funderat på hur jag skall fästa in min bakvagn lika länge som du svetsat ett rullande chassi , :banghead: :turtle: Sicket tempo :thumbsup: Edited March 12, 2016 by LUPUS Quote
steel Posted March 13, 2016 Author Posted March 13, 2016 Tack för komplimangerna, det sporrar och värmer !! Lupus, man ska inte fundera så mycket, utan bara göra. Det passar mig att inte fundera :icon_smartass1: Mvh Pär Quote
steel Posted January 18, 2017 Author Posted January 18, 2017 Kaross prövad på plats redan i somras men inga bilder förre nu ☺ Behövs 75 mm spacers bak...... Super V8: an ska dock byggas färdigt innan något kommer att göras på denna. Har iaf skaffat insug, grenrör och turbo goda för + 600 hkr ? Mvh Pär 3 Quote
Larsurban Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 (edited) Men jösses?!? Bygger du alltså både Countach DIABLO! OCH V8-7 !?!! Tokroligt x2, dessutom samtidigt! Edited January 21, 2017 by Larsurban Freudiansk felskrivning... Quote
LUPUS Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Jag tror han bygger minst två till han tjuvhåller på ? Quote
steel Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 (edited) Ha ha, man vet aldrig ☺ Gäller att ha två rävar bakom varje öra ?? Är dessutom alldeles överroligt, har tyvärr alldeles för mycket idéer. Mvh Pär Edited January 19, 2017 by steel 1 Quote
Kjelland28 Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Hej ! Är det inte bättre att flytta ut bakre hjulupphäningarna än att ha spacers ? ofjädrad vikt, bättre fjädringsgeometri ? / Kjell 2 Quote
steel Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 Sant ? Ska filura på det och undersöka hur mycket jobb det innebär. Mvh Pär Quote
steel Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 Sant ? Ska filura på det och undersöka hur mycket jobb det innebär. Mvh Pär Quote
steel Posted February 9, 2017 Author Posted February 9, 2017 Hej, nu blir det radikala förändringar i detta projekt. Ledord: lätt Allvarliga funderingar på att sälja chassiet med C5 grejer och motor. Sug på den ☺ Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 det är väl helt logisk att du skall ta detta vidare till en kolfiber monocoque Starta gärna en egen tråd om ungnen och vacum systemet 1 Quote
Pac Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 On 09/02/2017 at 10:00, steel sade: Hej, nu blir det radikala förändringar i detta projekt. Ledord: lätt Allvarliga funderingar på att sälja chassiet med C5 grejer och motor. Sug på den ☺ Mvh Pär Quote
steel Posted February 13, 2017 Author Posted February 13, 2017 (edited) Hej, har fått fatt i detta till ett pris som gjorde att jag inte kunde låta bli. Rätt eller fel ??!! Nu ska det byggas El-Lamborghini. Har byggt ett gäng bilar med förbränningsmotor, dags för nya utmaningar. Går att få bra sprutt i dessa med. Denna AC motor peak 60 kw och 260 Nm med opillad controller och 280 volt max 200 A batteri. AC motorer trimmas med frekvens och amplitud på strömstyrkan. Hur svårt kan det vara ??? Öhh.... Lite vacklande dock hur detta ska göras på bästa sätt. Mvh Pär Och vikt, Edit. Edited February 13, 2017 by steel 1 Quote
Jonas Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 Helt rätt!! Verkar vara ett fint packet, vilken bil kommer det ifrån? Quote
LUPUS Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 (edited) Intressant ! Vad kommer det från ? Li batteri ? Edited February 13, 2017 by LUPUS Quote
steel Posted February 13, 2017 Author Posted February 13, 2017 Kul att ni gillar idén Lupus och Jonas. Paketet kommer från Fiat Fiorino och det är Li-Po batterier. Motorn är en Ansaldo A3H207B42G med tillhörande controller. Tyvärr var laddaren paj och saknas, dessutom var den canbusstyrd från BMS (batteri monotoring system) och jag har inte fått tag på något kopplingsschema än. Men det ger väl sig. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 Nu får jag dumma idéer igen har ju två bilar som skulle passa med elmotorn. Lös detaljerna så kopierar jag dig sen ? 1 Quote
steel Posted February 14, 2017 Author Posted February 14, 2017 (edited) Tack, Pac ! Det känns helrätt, bra cv värde blir det iaf. LUPUS, det är BRA idéer ? Delar med glädje av mig med alla detaljer. Funderingarna snurrar i huvudet, lite problematiskt att hålla focus på SuperV8 : an . Vid närmare undersökningar ( nu rodnar jag lite ?) visar det sig att jag endast har 2 av totalt 9 batteripack, bakre 7 packen saknas. Och jag som tänkte att det här med vikt och platskrävande batterier var väl inget problem, ähummm. Men problem är till för att lösas. Har surfat runt en del, läst och räknat. Har hittat kopplingsschema till den ombyggnad av ursprungsbilen till elbil som Micro-Vett, ett Italienskt företag, en gång gjort. Motorn och controllern, inga problem, men iom att det saknas batteripack får jag nog tänka om där. (Har man tur kanske det finns att komplettera från nån skrot iofs.) Men det är specialbyggd elektronik med canbuss hit och dit samt en specialkonfigurerad laddare. Får nog satsa på ett nytt batteripack med BMS och laddare som det finns dokumentation till. Dessutom har jag idéer om att koppla ihop alltihop med huset en dag. Denna utveckling går rasande fort och innan jag kommit dit finns det nog prisvärda lösningar. Men nog om det. Beräknat energibehov: lätt bil lågt cv ca:160 Wh/km. Vill jag då komma ex 100 km går det åt 16 kWh. Man vill ha 20 % kvar i batteriet samt något som kallas Peukert effekt=sämre batterikapacitet ju fortare man laddar ur. För Li-Po 1,05. Vill jag åka 100 km = 16x1,2x1,05 = 20,16 kWh I mitt fall 100 st CALB Li-Po 70ah 3,2V celler = 100x70x3,2 = 22,4 kWh De väger 2,5 kg styck och är 40x115x244 i storlek, kostar i Kina ca 70 USD. Detta blir en klump på 250 kg och fyra rader med celler ca : lxbxh=1000x600x300 Till detta ska man ha laddare och BMS som övervakar och balanserar cellerna. Kostar 350 - 3500 USD beroende på kapacitet. Tänkte först använda Audi 01E lådan men det går inte pga plats för batteripack. Flyttar ut hjulupphängningen, enligt förslag från Kjelland28 tack ! får då plats med hela orginal paketet mellan C5 :ans a-armar ? Blir ca 1100 mellan rör, paketet endast 850 mm. Hepp ! Mvh Pär Edited February 14, 2017 by steel Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.