steel Posted November 10, 2021 Author Posted November 10, 2021 Hej, har nu fått i alla moduler samt kopplat ihop dem med korrekt kablage. Monterat nödstopp som hamnar mellan sätena. De tolv modulerna i serie mättes till 270V. Innehåller ca 60kWh. Simp BMS damp ner i brevlådan häromdan. Ska nu löda ihop Daisy Chain kablaget mellan modulerna. Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted November 10, 2021 Posted November 10, 2021 måste bara fråga är nödstoppen HV ? eller går den till något relä? eller är det bara färgen jag fastnar på Quote
steel Posted November 11, 2021 Author Posted November 11, 2021 Hej, @LUPUSHV, fattat som att det ska vara så?! Tyckte den passade bra där, bryter HV kablage. Löder nu BMS kablage, ska gå att använda original. Tyvärr klippte jag sönder det i ett batteribygge tidigare. Fixar det nu. Mvh Pär Quote
bexander Posted November 12, 2021 Posted November 12, 2021 Jag delar LUPUS oro här. Jag misstänker att det nödstoppet inte kan bryta 400Vdc och en massa ampere utan det istället orsakar en ljusbåge och en väldigt dålig situation för den som sitter i närheten... Jag föreslår att nödstoppet istället kopplas så att det bryter +12V matningen till huvudkontaktorerna. Kontaktorerna klarar att bryta hög ström vid 400Vdc utan att bli en fara för omgivningen. 2 Quote
therealpinto Posted November 12, 2021 Posted November 12, 2021 Precis, nödstoppet bör (ska...?) bryta via kontaktor. Sedan vill man också ha en arbetsbrytare som man kan använda för att koppla ur batteriet vid arbete på fordonet. Gustaf 1 Quote
swedishGT40 Posted November 12, 2021 Posted November 12, 2021 (edited) Ska vi förhålla oss till elföreskrifter som man får anta att vi ska så kan knappast ett krav på kontaktor föreligga. Det är mer troligt att man tvingas ha komponenter som är dimensionerade för ändamålet, men i de flesta fall är det lämpligt för livslängden och funktionen att låta manövrar dra spolar till starkare kretsbrytare, då det är bättre dimensionerat. T.ex. som ni nämner ovan med knapp som hållkrets för manöver på en kontaktor. Men som ett exempel; om nu nödstoppet är klassat till 600VAC/DV och klarar strömgenomgången och det antal cykler som förväntas på en livslängd av minst 20 år (krav för säkerhetskretsar) så kan inte jag se ur elsynpunkt varför det skulle vara förbjudet. Edited November 12, 2021 by swedishGT40 1 Quote
steel Posted November 12, 2021 Author Posted November 12, 2021 (edited) Hej, tack för respons allihop. Nja, den klarar nog inte riktigt kraven...bygger om. Har en arbetsbrytare från M. Phev batteripack som borde funka. Beställt kontakter till LV teslamotorn. Börjar varva upp😃 Mvh Pär Edited November 12, 2021 by steel Quote
steel Posted November 18, 2021 Author Posted November 18, 2021 Hej, har nu lyckats löda ihop BMS kablaget till modulerna. Onödigt krångligt att få ur stiften ur molex kontakterna. Var tvungen att köpa specialverktyg. Även fått kontakterna till motorn och ett D,N,R vred. Nu kommer frågan hur man bäst kopplar in laddaren. Före eller efter kontaktorerna. Sätter man den efter kontaktorerna måste "tändningen" vara på för att laddningen ska fungera samtidigt är det då spänning på controllern. Före har man inte samma säkerhet, endast signal "charge enable" från BMS:et som startar/stoppar laddningen. Kör så idag på de enklare byggena men har lärt mig att övervaka manuellt. Två schema: Simp BMS och evtvBMS Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 18, 2021 Posted November 18, 2021 alla "riktiga" bilar säkerställer att kontaktorerna kan göra batteriet isolerat i från allt. Mao är det full Pre-charge mm för att starta igång att ladda bilen. Det innebär ju oxå att full spänning ligger på fram till inverter men det skall ju inte va ett problem. Så när ladd handske stoppas i DÅ är det första gången batteriet kopplas upp mot omvärlden. BMS är ju dock i gång på batteri sidan per cell . ( skrivet på telefon så bilderna är för små att titta på ) Quote
steel Posted November 18, 2021 Author Posted November 18, 2021 Tack, lupus. Låter klokt att det är så. Vet av erfarenhet att det är väääldigt bra med helt isolerade batterier samt noll chans för klåfingriga individer att göra bypass🤪 Det är i princip samma schema men olika lev av BMS. Quote
vedde Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 Fråga till er som redan har solceller o s v.Kan man köpa ett ev bilbatteri pack och lagra solenergin från panelerna?Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
steel Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 Hej, Vedde Det går alldeles utmärkt. Finns hybrider som klarar det, jag och Daromer här på forumet har en MPP-solar. Daromer har byggt en fantastisk anläggning, iofs av beg 18650 batterier från datorer osv. men har nog 100kWh totalt. https://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/ Den finns i Sverige under olika Brands. https://youtu.be/MHKRFT2HIBc Evtv har en lösning så att du kan koppla på ett helt teslapack : http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1FullpackController. Finns även varianter så det går att koppla mot SMA växelriktare och säkert fler. Mvh Pär Quote
vedde Posted November 23, 2021 Posted November 23, 2021 Tack PerJag får min solcellsanläggning i januari och laddboxen till elbilen ungefär samtidigt så jag försöker samla lite info om hur man kan gå vidare med lagring./FSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
LUPUS Posted November 23, 2021 Posted November 23, 2021 Jag hämta precis in årets första ved ..... nu blev det dyr el, solcellerna ger inge vidare just nu 😞 Quote
Rikard Larsson Posted November 23, 2021 Posted November 23, 2021 Nä, inget kul med solceller så här års. Har inte ens kollat min produktion på länge. Men så var det kanonfint väder hela dagen i går och så tänkte man att nu är det väl ändå lönt. 14,1 kWh totalt. Det blir det på mindre än en timme på sommaren... Quote
steel Posted November 25, 2021 Author Posted November 25, 2021 Hej, ja inge vidare med solel just nu. Har löst det problemet med certifikat för vindel via Göteborgs Energi, VästanVind. Har köpt 60 certifikat som ger mig rätt att köpa 6000kWh över vinterhalvåret för det utmärkta priset 28 öre/kWh inkl. Gäller så länge jag är innehavare av cert. Plockar på med BMS och funderar hur allt ska få plats. Kämpar med att inte starta upp nått nytt projekt, nu har Johannes Hubner tagit fram ett kort så det går att styra BMW I3 motorn som står i ett hörn i garaget. Bredvid ligger en DC motor som en vänlig själ skänkt. Hua, hur ska det gå? Konstaterade att Sfro besiktningen löpt ut på SuperV8:an, tiden går fort. Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 25, 2021 Author Posted November 25, 2021 Hej, flyttat grejer, det här var original tanke. Mvh Pär Quote
steel Posted November 28, 2021 Author Posted November 28, 2021 Hej, film på aktiviter : Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 30, 2021 Author Posted November 30, 2021 Hej, kopplar vidare med BMS. Skruvar dit kontaktorerna och övrigt på en platta täkt med isolerande "papp" material från Teslapacket. Mvh Pär Quote
Frena Posted December 1, 2021 Posted December 1, 2021 On 2021-11-28 at 20:47, steel sade: Hej, film på aktiviter : Mvh Pär 😍 1 Quote
LUPUS Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Hur går det här då 🤔 byggt klart husen snart 😜 1 Quote
steel Posted January 5, 2024 Author Posted January 5, 2024 Hej, sent svar @LUPUS : Första huset besiktigat och dottern inflyttad : Andra huset väntar jag på röris och elektiker. I stort sett klart. Nu är det "bara" uteplatser och carportar med förråd kvar. Tänkte ta en paus och krypa in i garaget ett tag ni innan våren kommer. Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 Ojj , det känns som du varit lite upptagen där 😝 men det blir ju bra och ombyte av bygg projekt är bra , minst 3 samtidigt är väl din regel Quote
steel Posted January 7, 2024 Author Posted January 7, 2024 😀 Så är det LUPUS, har ju 3 ofärdiga projekt instuvade i garaget, Elvito, SuperV8 och Suzukin. Måste bara städa undan allt byggmaterial. Har dessutom skaffat mer solceller, elen är ju dyr igen och solcellerna relativt billiga. De ska monteras vertikalt på carporten/maskinhallen rakt i syd för att fånga lite blek vintersol. Mvh Pär Quote
steel Posted January 21 Author Posted January 21 Hej, har nu kliat mig i huvudet. Hur var det här då?? Har mailat Advantics och frågat om drivrutiner och kopplingsschema till motor. Hoppas de svarar, är några år sedan jag köpte kortet till controllern. Quote
bexander Posted January 22 Posted January 22 Numera finns det open source grejer för att köra det mesta till teslorna, om du inte skulle få igång de grejerna du köpt menar jag. Ex laddaren, som du har på bänken, finns info om här: https://openinverter.org/wiki/Tesla_Model_S/X_GEN2_Charger Quote
steel Posted January 22 Author Posted January 22 (edited) @LUPUS Vet det 😃 Verkar som om jag aldrig får vägen förbi dig, de gånger jag passerat har mitt sällskap inte varit intresserade av garagebesök. @bexander Har koll på openinverter, är plan B om inte jag får kontakt med Michal. Har ett kort till laddaren, men måste försöka sätta mig in i det hela i lugn och ro. Hoppas erbjudandet om hjälp kvarstår. Måste erkänna att jag började i fel ände gällande detta projekt, skulle ha koncentrerat mig på att få igång systemet med batterier, motor och laddning innan jag började med det mekaniska. Funderar på att riva ur alltihop och sätta upp allt i en testbänk. Är fruktansvärt trött på att se Viton upphissad på lyften. Fick byta till vinterdäck ute i regnet i höstas😡 Edited January 22 by steel Quote
bexander Posted Thursday at 02:42 AM Posted Thursday at 02:42 AM Erbjudandet om hjälp kvarstår absolut! Om du bygger klart det mekaniska så den kan stå på egna hjul är det möjligt att rulla den in och ut ur garaget mha andra fordon i din flotta? Personligen ser jag inte vinsten med en separat testbänk. När grejerna sitter fysiskt i bilen går det att börja med en sak i taget med systemet. Förslagsvis batteriet med BMS och sedan motor/inverter. Då blir den flyttbar med egen maskin. Sedan lägger du till laddare och DC/DC. Efter det kan du greja med bromsservo, styrservo etc. 1 Quote
steel Posted Thursday at 08:34 PM Author Posted Thursday at 08:34 PM Tack för åsikter @bexander och att erbjudandet för hjälp kvarstår. Får ta mig en rejäl fundering kring fortsättningen med detta projekt över helgen. Lyckas inte få kontakt med leverantören av kortet som sitter i motorn. Har spenderat 1,5 timme på att titta på Damien Maguire när han går igenom openinverters motsvarande kort. För att byta kort måste motorn ur och bakvagn, drivaxlar osv demonteras. Då är bara batterierna kvar. Har ju också en I3 motor (fråga mig inte varför) som ska igång, till den har jag openinverter kortet. Då är en rigg bra. Har även skummat igen SimpBms manual. Måste åt lyften för att sänka golvet vid pedalerna på SuperV8, tänker inte kravla runt på garagegolvet för det. Elvito ska ut ur garaget oavsett. Mvh Pär Quote
steel Posted Friday at 12:10 PM Author Posted Friday at 12:10 PM Hej, har nu kollat min skräppost och hade fått svar från Advantics. De har tyvärr lagt ner VCU delen för flera år sedan och med den allt material tillhörande dessa kort. Tydligen var det 2018 jag var i kontakt med dem senast. Mitt fel, ingen skugga på dem, skulle som sagt var börjat i andra änden...men bara att bita ihop. Nu blir det att tänka till, ska konsultera med min vapendragare. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted Friday at 01:45 PM Posted Friday at 01:45 PM @XTR leker ju med tesla lilla varianten, kolla om det finns någon likhet med kort etc Quote
steel Posted Friday at 08:19 PM Author Posted Friday at 08:19 PM @LUPUSAdvantics lösning bestod av att de flashade om orginalkortet, neutraliserade immobilizern osv. Sedan hade de ett kort till, VCU som laddades med drivrutiner beroende på variant av Drive Unit. Mitt kort i DU är flashat men VCU kortet har inga drivrutiner. De hade inte kvar varken utrustning eller mjukvara för att få till det. Min variant av VCU är dessutom den första varianten och pinouten stämmer inte med kopplingsschemat i manualen som Bexander lyckades fiska fram. Dead end, kortslutning osv med andra ord, tråkigt men så är det. Satsar på openinverter i stället 👍 Quote
steel Posted yesterday at 06:06 AM Author Posted yesterday at 06:06 AM Hej, skruvat och tillverkat ett "bord"? 9 Mvh Pär 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.