Hailwood Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 Jag har för dålig bromseffekt med handbromsen så bilen klarar inte besiktningen. (Bromsverkan ska vara 16% av totalvikten). Jag har Wilwoods 4-kolvsok med inbyggd handbroms och Ford Sierras original handbromsspak monterat på bilen nu, och då det inte finns någon utväxling på oken så blir bromseffekten för dålig. För att få en högre bromseffekt så monterade jag ett 50mm:s enkelblock som vajern gick runt så jag skulle få dubbla effekten med följden att jag drar sönder vajerfästena istället! Vad göra? Det måste väl finnas någon bra handbromslösning till dom oken? Är det någon som vet så vore jag mycket tacksam! Quote
kengren Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Är det inte enklaste att bygga om sierra-spaken så att du får bättre hävarm kenneth Quote
Hailwood Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Är det inte enklaste att bygga om sierra-spaken så att du får bättre hävarm kenneth Hej Kenneth! Tack för ditt svar. Jag har ökat min dragkraft med hjälp av blocket till den dubbla kraften men nu drar jag sönder infästningarna till handbromsvajern som sitter på spaken och vajern som sitter efter blocket istället. Att bygga om spaken skulle också öka kraften men grejerna håller inte tyvärr och samtidigt så blir ju rörelselängden på vajern i kortaste laget redan med min befintliga ombyggnation. Alla bilar som jag har skruvat med har haft en utväxling på oken eller trummorna (vanligtsvis en hävarm med en excenter som trycker på bromsbackarna eller en hävarm med en gänga som trycker på baksida kolven). Handbromsvajrarna som jag har köpt har inte hållit för den dubbla kraften. Wilwoodoken har ingen utväxling på oken vilket jag tycker är märkligt, men det kanske finns en smart lösning på det hela? Som mest så har den uppmätta bromskraften kommit upp i 1,2 på besiktningen (skall vara minst 1,6). Jag har gjort 2 ombesiktningar nu och börjar tröttna på skiten. Jag hade ju hoppats att kunna skruva med lite roligare grejer än handbroms, men bilen måste ju bli godkänd på besiktningen. Quote
kengren Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 (edited) När du har lagt ner så mycket jobb på vajrarna (eller löda nipplarna?) - ligger felet i bromsbeläggen? Är det några "race-belägg" du har? Mjukare belägg kanske låser bättre? Du kan ju inte vara den förste som har dessa ok, desto fler som läser din tråd desto mer råd måste du få kenneth Edited October 2, 2015 by kengren Quote
Hailwood Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Problemet tror jag är att det inte finns någon utväxling på bromsoken för handbromsen. Bilen är reg.besiktigad med sierraok och då fungerade handbromsen som den skulle. Vet ej vad för typ av belägg som sitter på nu. Jag har köpt bilen med dessa bromsarna på. Quote
Krolleg Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 (edited) Testa och byt bromsbelägget om det inte fungerar fast du byggt om. Vet andra på forumet som har exakt likadana bromsok (Jocke4U) bland annat. Han har ju reggat och besiktat sin bil med samma ok och samma handbromsspak. Utväxling behövs inte där så det lär inte behövas för dig heller. Beläggen är dessa http://www.motorsport-tools.com/wilwood-powerlite-brake-pads-mid-range-smart-pads-race.html "Fast road / race" Edited October 2, 2015 by Krolleg Quote
Hailwood Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 (edited) Ok, låter bra. Har Jocke4U liknande reg.vikt på bilen? Vilka beläggstyp är det som sitter på nu? Edited October 2, 2015 by Hailwood Quote
Jörgen Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Hej Kenneth! Tack för ditt svar. Jag har ökat min dragkraft med hjälp av blocket till den dubbla kraften men nu drar jag sönder infästningarna till handbromsvajern som sitter på spaken och vajern som sitter efter blocket istället. Att bygga om spaken skulle också öka kraften men grejerna håller inte tyvärr och samtidigt så blir ju rörelselängden på vajern i kortaste laget redan med min befintliga ombyggnation. Alla bilar som jag har skruvat med har haft en utväxling på oken eller trummorna (vanligtsvis en hävarm med en excenter som trycker på bromsbackarna eller en hävarm med en gänga som trycker på baksida kolven). Handbromsvajrarna som jag har köpt har inte hållit för den dubbla kraften. Wilwoodoken har ingen utväxling på oken vilket jag tycker är märkligt, men det kanske finns en smart lösning på det hela? Som mest så har den uppmätta bromskraften kommit upp i 1,2 på besiktningen (skall vara minst 1,6). Jag har gjort 2 ombesiktningar nu och börjar tröttna på skiten. Jag hade ju hoppats att kunna skruva med lite roligare grejer än handbroms, men bilen måste ju bli godkänd på besiktningen. Menar du bes på sfro2.an eller på regbes? Hur mäts denna upp i så fall? (skall vara minst 1,6 (vad?)) På min sfro2 så var kravet att bilen med handbromsen på i en 6 eller 10% lutning så ska bilen stå still och inte rulla iväg. Verkar vara lite konstig besman du har ;) J Quote
Noshest Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Har likadana bromsok och poly-a belägg, vet inte exakt bromsverkan med handbroms, men den är inte bra, kanske bara tur att man klarat sig igenom besiktningarna, med max fotbroms är trycket åtminstone 1500 PSI Quote
Hailwood Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 (edited) Detta var på den årliga kontrollbesiktningen. På reg.bes. så satt det sierraok på och då blev det godkänt. Vad bromseffektsiffrorna står för vet jag ej men bromseffekten på handbromsen, fick jag reda på av bes.gubben, ska vara minst 16% av totalvikten. I mitt fall 900kg x 16% = 144N (tror jag enheten är för dragkraft). Jag har inte kunnat rubba min bil på ett plant betonggolv med handbromsen max åtdragen, och fått ombesiktning! Hur man ska testa detta själv vet jag ej men om man hade en "dragvåg" (som man ex.vis kan väga fiskar med) som tar så hög vikt så kunde man ju använda t.ex en spakvinsch och helt enkelt fästa ena änden i något som inte flyttar på sig och andra änden i bilen med "dragvågen" där emellan och då skall ju vågen visa minst 144kg (i mitt fall). Jag har dock aldrig sett någon sådan våg!! Edited October 3, 2015 by Hailwood Quote
Thomas Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 1,6? de brukar säga att bilen ska stå still i en mindre backe på handbromsen. en tung bil behöver mer bromskraft än en lätt 7:a. Har dina belägg hunnit slita in sig? hela konstruktionen i oken ser ut som att de tar mer på ena sidan/snett på beläggen? rätta mig om jag har fel. och om i så fall så är det inte lätt att få 100% iga men de måste slita in sig. hur är det om du kör med den i en kort sträcka? tar den då. Jag brukar alltid testa handbroms på grus och låser det på grus så har mina alltid blivit godkända. Quote
Morty Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Bromskraften mäts i procent i förhållande till vikten på hjulaxeln när bilen är på bromsrullarna vid besiktning. Bromskraftsmätaren räknar själv ut gränsvärdet. Quote
Hailwood Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Tack för upplysningen Magnus! Thomas! Trycket ligger mitt på beläggen med lika tryck på båda sidor av skivan. Handbromsen låser nätt och jämnt på grus så den tar inte speciellt bra. Jag kommer ev. att köpa nya mjukare belägg och testa med. Cealm upplyste mig om vad som står i VVFS 2003:22. För att sammanfatta så skall " parkeringsbromsen kvarhålla fordonet på ett plan med 16 % lutning" vilket är lika med 3,05 m höjdskillnad på sträckan 10m. Men... besiktningspersonalen är ju enväldiga domare så... Jag tror att jag ska invänta körförbudet och göra en helt ny bes. på en annan station! Quote
fleffas Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Tack för upplysningen Magnus! Thomas! Trycket ligger mitt på beläggen med lika tryck på båda sidor av skivan. Handbromsen låser nätt och jämnt på grus så den tar inte speciellt bra. Jag kommer ev. att köpa nya mjukare belägg och testa med. Cealm upplyste mig om vad som står i VVFS 2003:22. För att sammanfatta så skall " parkeringsbromsen kvarhålla fordonet på ett plan med 16 % lutning" vilket är lika med 3,05 m höjdskillnad på sträckan 10m. Men... besiktningspersonalen är ju enväldiga domare så... Jag tror att jag ska invänta körförbudet och göra en helt ny bes. på en annan station! du kan blästra av ytan om den har glasat sig har den gjort det spelar det ingen roll hur mycket tryck du lägger på det problemet har jag på min trailer , då jag inte har så mycket last som behöver bromsas Quote
Hailwood Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Ok, tack för tipset, men vad exakt menar du med "glasat sig"? Jag har funderat på om man kanske skulle värma bromsarna riktigt ordentligt innan bes., då borde det ju bromsa bättre, eller? Quote
fleffas Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Ok, tack för tipset, men vad exakt menar du med "glasat sig"? Jag har funderat på om man kanske skulle värma bromsarna riktigt ordentligt innan bes., då borde det ju bromsa bättre, eller?på min trailer på min trailer till lastbilen får jag får jag glasade belägg ytor så jag får för dåliga värden på besiktningen på grund av att jag inte har så tunga lass och bromsarna bak inte behövs andvändas så mycket då tar vi bort dom och blästrar ,den (glasade) ytan ,den blir så hård att den bara glider mot skivan utan att kunna bromsa helt ut Quote
Tabac Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Mera friktion betyder att det bromsar bättre. Prova med att putsa av bromsskivorna med grovt sandpapper- eller att blästra skivorna som föregående talare föreslår. Quote
Hailwood Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Ok, tack för tipsen. Jag ska tillverka en dragstång istället för wire att sätta på handbromsspaken, köpa racebelägg och blästra skivorna, sen vore det ju själva f--n om inte skiten ska bli godkänd! Tack för all hjälp! Mvh Lasse Quote
fleffas Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Ok, tack för tipsen. Jag ska tillverka en dragstång istället för wire att sätta på handbromsspaken, köpa racebelägg och blästra skivorna, sen vore det ju själva f--n om inte skiten ska bli godkänd! Tack för all hjälp! Mvh Lasse du ska blästra klossarna det är dom som blir hårda Quote
Krolleg Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 (edited) Ok, tack för tipsen. Jag ska tillverka en dragstång istället för wire att sätta på handbromsspaken, köpa racebelägg och blästra skivorna, sen vore det ju själva f--n om inte skiten ska bli godkänd! Tack för all hjälp! Mvh Lasse Du borde ju kunna ut å köra en sväng samtidigt som du med mycket gas och mycket broms får ordentlig värme i bromsarna, kanske sliter bort om du fått sådan "glasad" yta? Du har race/fast road belägg på bilen nu. Dessa är det som sitter där http://www.motorsport-tools.com/wilwood-powerlite-brake-pads-mid-range-smart-pads-race.html Edited October 4, 2015 by Krolleg Quote
Morty Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Racebelägg som Polymatrix A, Ferodo DS3000, Pagid m.m. vill ha värme i olika omfattning innan de börjar greppa som önskat. De fungerar genom att lägga en hinna på skivan från belägget när de når rätt arbetstemperatur, skivan får en mörkare ton i ytan. Kör man stadskörning (kalla inbromsningar) slits denna hinna bort och man behöver få upp värmen igen för att börja om. Det krävs lite engagerad körning för att nå rätt temp på gata, så rent lagligt kanske man inte borde rekommendera det ;-) Då du har Powerlite ok bak är tillgången på gatbelägg begränsat, men skulle jag tro att ett mer gatanpassat belägg som Ferodo DS 2500 fungerar betydligt bättre än Polymatrix A utan uppvärmning. Jag hade säkrat att belägg och skivor är uppvärmda innan bes och då borde även Poly A slinka igenom. Quote
Hailwood Posted October 4, 2015 Author Posted October 4, 2015 Jag ska reparera handbromsen igen och testa dragkraften genom att försöka dra bilen med handbromsen i med hjälp av ett par gubbar, glasblästra klossarna på jobbet för att sedan dragtesta en gång till. Då får jag ju veta om det var det som var problemet. Ska ev. även testa före och efter uppvärmning. Tack för alla tips! Lasse Quote
Christer J Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 En enkel med faktiskt ganska okej test är att det ska låsa bra på hårt grus. Quote
Jörgen Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Tack för upplysningen Magnus! Thomas! Trycket ligger mitt på beläggen med lika tryck på båda sidor av skivan. Handbromsen låser nätt och jämnt på grus så den tar inte speciellt bra. Jag kommer ev. att köpa nya mjukare belägg och testa med. Cealm upplyste mig om vad som står i VVFS 2003:22. För att sammanfatta så skall " parkeringsbromsen kvarhålla fordonet på ett plan med 16 % lutning" vilket är lika med 3,05 m höjdskillnad på sträckan 10m. Men... besiktningspersonalen är ju enväldiga domare så... Jag tror att jag ska invänta körförbudet och göra en helt ny bes. på en annan station! Du kan överklaga ett besbeslut om du tycker att det inte är korrekt. Ta kontakt med högste ansvarig på gällande besstation och upplys dom vad cealm skrev eller bättre är att skriv ut regelverket och ta med och visa. Diu ska inte ge dig om dom gör fel . J Quote
therealpinto Posted October 5, 2015 Posted October 5, 2015 Det är ett "känt" problem att kraven för kontrollbesiktning skiljer sig från kraven för registreringsbesiktning. Kraven för regbes är enklare men det har inte slagit igenom i kontrollbesiktningsplanen (det har INGA av undantagen för amatörbyggt/ombyggt fordon gjort). SFRO har påpekat detta för Transportstyrelsen flera gånger utan åtgärd. Vi brukar upprepa det så ofta vi kan...när vi pratar med dem. Jag har själv varit i exakt samma läge med min bil (p-broms som klarar kravet för regbes ombyggt fordon men inte kontrollbes). Tyvärr är det bara att försöka åtgärda... Gustaf Quote
Morty Posted October 5, 2015 Posted October 5, 2015 Ett litet pikant problem i hela denna frågeställningen angående överklagan m.m.. är att bilen är registreringsbesiktigad med en annan typ av bromsok (Sierra original). Ska man hårdra det (och inte handbromsspaken ;-) ) så ska bilen byggas tillbaka till Sierra ok för att klara besiktningen. Mitt tips är att försöka fixa problemet och fortsätt med ditt tillvägagångssätt i att få till en bra handbroms och lockas inte av att skylla på mätmetoden. Quote
Thomas Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 prova att köra lite med handbromsen i (100-200meter) blir de bra när de blir varma så skulle du kanske byta belägg. Quote
Hailwood Posted October 8, 2015 Author Posted October 8, 2015 Många bra tips här.Stort tack till alla! Jag har faktiskt funderat på att påpeka det där om regelverket men är ju medveten om att det sitter andra ok på nu, så det får nog vara. Jag har monterat en dragstång till oket och slipat av den blanka ytan på klossarna mot betonggolvet + ruggat upp ytan på skivorna med 80" duk,... men det blev inte mycket bättre. Borrade sedan ett nytt fästhål närmare lagringscentrum (för spaken) till dragstången. Nu går det inte att flytta bilen även om jag tar spjärn emot garagedörren och trycker utav bara helvete! Nu får jag snart se om det fixar sig på besiktningen med. Ska göra en helt ny bes. på en ny station...håller tummarna. Mvh Lasse Quote
Jörgen Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Vad tår det i ditt regbevis om vilka bromsok du har? Ibland står det inte vilket märke dom kommer ifrån. J Quote
Hailwood Posted October 9, 2015 Author Posted October 9, 2015 Under övriga uppgifter på ett separat tilläggsblad står det "Bromsar: Ford Sierra". Det vill jag inte att dom ska se! Den förra bes. gubben började läsa upp det där för mig men reagerade inte för att det satt andra bromsar på nu! Quote
Hailwood Posted October 9, 2015 Author Posted October 9, 2015 Är det någon som har en bra bes.station att rekommendera? Jag åker gärna ett antal mil om chansen att bilen blir godkänd ökar. Lasse Quote
jake Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Bes stationerna ser vad du hade för värden tidigare oavsett vilken du åker till och är det ingen skillnad så varför skule de släppa igenom dig? Hade också lite knorr om handbromsen på regbesiktningen. Tror det berodde mest på att bilen inte hoppar ur bromsprovaren (som det ju gör med trumma som självhämmar). Men bromsverkan med handbroms var högre än med färdbromsen så det blev godkänt. Känner även fler som har haft problem med att den inte hoppar ur och därmed får synpunkter! Quote
kengren Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Sätt på bromsar Ford Sierra och gör besiktningen, Montera Wilwoodoken därefter kenneth Quote
pelleöberg Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 sätt dit en hydraulisk handbroms så är det löst. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.