Jump to content

Bromsar som inte släpper?


Martin

Recommended Posts

Inte helt säker på att det är detta som är mitt problem men det känns just nu troligast.

Har Wilwoods powerlite ok för handbroms där bak och jag tror att jag drabbades av att de inte släppte när jag lyft på bromsen. Bilen gick plötsligt trögt och efter att jag stannat var den helt låst. Släpte försiktigt på kopplingen men vågade inte släppa helt (visste inte alls vart det låst, drivlina eller annat). Gick inte heller att putta bilen. När jag la i backen släppte det och sedan gick det att köra. Till att börja med med lätt svarvande ljud men det släppte efter en kort stund.

Kunde inte komma på vad felet var när jag stod still men i efterhand så känns det som att det måste varit bromsarna som inte släppte.

Någon som vet vad det skulle kunna bero på och vad jag i så fall gör för att fixa? Har inte fått felet igen men inte kört många meter.

Körningen innan det hände hade jag också det svarvande ljudet men det släppte innan jag han försöka lokalisera vart det kom ifrån men det kändes som det kom från bakre delen av bilen.

Link to comment
Share on other sites

Låter som om huvudbromscylindern inte öppnar upp kanalen mot bromsvätskebehållaren. Vad har du för huvudbromscylindrar?

Är de justerade så att de är helt i sitt bakersta läge när bromspedalen är opåverkad?

Link to comment
Share on other sites

Har en AP racing av denna typen: http://parts-shop.westfield-sportscars.co.uk/brakes-calipers-discs?product_id=68

Ja, den är i bakersta läge utan tryck på pedalen.

Skall absolut inte utesluta fel på den och håller med om att det skulle kunna vara så. Stämmer på symptomen bortsett från att det inte förklarar varför det släppte när jag backade om jag inte samtidig även använde bromsen och det därför släppte men det minns jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Om det skaver eller svarvar så kan det ju helt enkelt ha varit en sten eller något annat som kommit i kläm. Om bromsen skulle ligga på borde det låta likadant när du bromsar.

Jo, möjligt men problemet har ju kommit och gått vid två tillfällen samma dag så känns inte jättetroligt?? Är iofs gott om grus på vägarna här i krokarna.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Min första tanke var det Morty är inne på. För om kolvarna i huvudcylindern inte öppnar för returbromsvätska när du släpper så blire det så här när bromsarna blir varma och allting sväller. Trycket står då kvar i ledningarna.

Link to comment
Share on other sites

Min första tanke var det Morty är inne på. För om kolvarna i huvudcylindern inte öppnar för returbromsvätska när du släpper så blire det så här när bromsarna blir varma och allting sväller. Trycket står då kvar i ledningarna.

I detta fall var dock allt kallt. Hade bara kör ett par hundra meter i lugnt tempo. Har inte hänt igen ännu men skall forsätta vara uppmärksam på det hela.

Link to comment
Share on other sites

Har drabbats en gång till nu och det är definitivt (tror jag...) bromsarna. Pedalen kändes dessutom väldigt lös när det hände. Släppte efter en kort stund men det var ingen jättebra känsla när det hände.

Tanken om att det skulle vara huvudcylindern känns spontant som den mest troliga, speciellt med tanke på hur pedalen kändes. Det som talar emot är att det kändes som att det bara var ena sidan som "låste".

Någon ide om hur man skall felsöka?

Link to comment
Share on other sites

Kunde du dra tillbaka pedalen för hand eller den går mot mekaniskt stopp?

Om du har hydraulisk tryckgivare till bromsljusen kan du se om trycket ligger kvar på den kretsen.

Du kan också snabbt lossa luftnippeln fram och bak för att se var det fortfarande är tryck. Då släpper även bromsen om det är kvarstående tryck som är problemet. Skivorna blir dessutom snabbt riktigt varma där du har problem. Glöm bara inte att lufta om systemet när du är klar med felsökningen. Har du använt handbromsen i samband med att du fick problem?

Hur som helst låter det som om felkällan ligger i eller väldigt nära huvudbromscylindern.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Kunde du dra tillbaka pedalen för hand eller den går mot mekaniskt stopp?

Om du har hydraulisk tryckgivare till bromsljusen kan du se om trycket ligger kvar på den kretsen.

Du kan också snabbt lossa luftnippeln fram och bak för att se var det fortfarande är tryck. Då släpper även bromsen om det är kvarstående tryck som är problemet. Skivorna blir dessutom snabbt riktigt varma där du har problem. Glöm bara inte att lufta om systemet när du är klar med felsökningen. Har du använt handbromsen i samband med att du fick problem?

Hur som helst låter det som om felkällan ligger i eller väldigt nära huvudbromscylindern.

Pedalen gick tillbaka av sig själv men var sedan "sladdrig".

Problemet är ju att felet händer så sällan. Kan inte gärna göra dessa tester när man är på en rafikerad gata. Beroende på när de händer kan jag ju kolla om bromslysena är ända då de går på bakre kretsen.

Skulle behöva ett test jag kan göra i garaget.

Det skulle också kunna vara slangen som är trasig invändigt och funkar som backventil. Släpper även då om du lossar luftnippeln, Har du oljudet den här gången också?

Hade inte de svarvande ljudet, nej. Men det är gissningsvis beroende på hur hårt det bromsar. Är kopparledning så knappast trasig. Bortsätt från sista biten, men ny slang från hydroscand som inte har yttre fel. Möjligen om det är skit i?

Link to comment
Share on other sites

Är du 100% säker på att huvudcylindern går tillbaka fullt? Inte bara pedalen . om du kopplar loss huvudcylindern från pedalen går huvudcylinderns stång ut mer då?

Link to comment
Share on other sites

Är du 100% säker på att huvudcylindern går tillbaka fullt? Inte bara pedalen . om du kopplar loss huvudcylindern från pedalen går huvudcylinderns stång ut mer då?

Nästan helt säker i fallet bromsarna fungerar. Dock värt att dubbelkolla men höll på en del med kapning av stång etc för att få pedalen i rätt läge så tror inte jag kan ha missat där. Inte en susning i felfallet, dvs kan inte garantera att pedalen (och stång) verkligen returnerar fullt men ser inte heller någon möjlighet att prova.

Rättelse. Det finns faktiskt en möjlighet att pedalen fastnar i "clevisen". Skall kollas upp.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Prova borde gå. antingen se om det inte är 100 fritt och eller lossa huvudcylindern och känna om stången trycker på. Och som du skrev att det inte fastnar i clevisen

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var det inte så enkelt. Hade hoppats att pedalen blev lite klämd mot clevisen men det är helt fritt. Tog iofs inte loss pedalen men det går inte att dra den längre bakåt och det finns inget som stoppar pedalen annat än just stången.

Link to comment
Share on other sites

Behöver lite mer input.
Blir inte riktigt klok på vad som är fel då jag tycker jag har symptom som talar mot varandra.

Jag har ett kraftigt "skrapande" ljud som återkommer ofta (nästan säker på att det kommer från höger sida). Tror att det är där bromsarna låst också men det är jag inte alls säker på.

Jag har en bromspedal som jag ibland måste trampa djupt för att det skall ta och ibland tar direkt.

Bilen drar kraftigt vänster vid inbromsning.

Den slutsats jag drar är att antingen oket eller bromskretsen till höger bak är helt kass.

Känns som att fortsatt felsökning kräver en som bromsar och en som kollar vad som händer höger bak men hur vet jag om det är oket eller bromskretsen?

Den delar sig vid diffen så inte helt självklart hur det kan vara kretsen om vänster fungerar då det ju inte är mycket som skiljer dem åt.

Link to comment
Share on other sites

Om ni är två kan du lyfta bakhjulen och känna på motståndet medan den andre bromsar. Känn på delarna när du kört om du har värme i nav eller skivan. Det kan ju ev vara hjullager om du får problem efter en stunds körning. Om bromsen (beläggen) var orsaken till skrapljudet så borde det låta lika när du bromsar varje gång. Det låter kanske ändå som hydraulfel om pedalen beter sig inkonsekvent. Men även det kan även bero på värme och kokande broms vätska av ngn annan anledning.

Link to comment
Share on other sites

Kan du köra och bromsa på grusväg så ser du ju var det bromsar

kenneth

Grusväg är inte akuellt då jag inte vill köra bilen. Det låter som hela drivlinan skall rasa ihop...

Om ni är två kan du lyfta bakhjulen och känna på motståndet medan den andre bromsar. Känn på delarna när du kört om du har värme i nav eller skivan. Det kan ju ev vara hjullager om du får problem efter en stunds körning. Om bromsen (beläggen) var orsaken till skrapljudet så borde det låta lika när du bromsar varje gång. Det låter kanske ändå som hydraulfel om pedalen beter sig inkonsekvent. Men även det kan även bero på värme och kokande broms vätska av ngn annan anledning.

Skall lyfta upp bilen i helgen och se om det märks om man "kör" på pallbockar.

Det börjar ju på en gång så har inget med värme att göra.

Mitt problem just nu är att jag inte kan komma på något test som issolerar någon del i systemet för att aningen utesluta eller peka på den delen.

Om det visar sig att det bara bromsar på ena sidan borde jag dock kunna utesluta huvudcylindern.

Link to comment
Share on other sites

Jag har spela in ljudet men fastän det hörs väldigt högt när man kör så låter de mest som vindbrus när man spelat in från nallen.

Skall dock ta och ladda upp det.

Link to comment
Share on other sites

Lagt upp en ljudfil.

Låter inte riktigt som i "verkligheten". Ett mycket högre ljud som inte låter lika mycket som vindbrus som det gör i inspelningen utan mer som en gruskross.

Man hör ljudet bäst vid ca 1:15 fram till ca 1:22. Dyker dock upp vid andra tider också men mycket diskretare.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Hej Martin

När jag körde sönder diffen lät det på samma sätt, missljudet i min diff lät på följande sätt http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028&page=5- kolla post 231 - ljudet hördes trots att jag bara drog runt bakhjulen

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Riktigt "jobbbigt" ljud! :(

Det låter inte som bromsar. Jag tippar nog precis som kenngren på diffen. Jag har två stycken liggande som du skulle kunna prova med, vilken diff är det du har?

Link to comment
Share on other sites

Kan mycket väl vara diffen och att jag luras pga att jag har två fel samtidig. Min låter dock inte när man vrider för hand men det kanske bara är en tidsfråga då jag tycker det kommer oftare och längre än när jag hörde det första gången. Tycker också det kommer från höger sida men man kan ju luras av ljud och diffen är ju lite till höger.

Pac:

Har en 7" LSD med uväxling som jag inte minns. Det ända som måste matcha är de 7 tummarna förusatt att det inte finns ytterligare saker som skiljer sierra diffarna.

Sedan är det nog ett rätt stort projekt att byta.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Till alla oljud från lager, bromsar etc. Bästa typen av instrument. Koppla på några mikrofoner på olika ställen och lyssna på en och en i lurarna.

Värt slantarna då man har stor användning för smarta saker.

http://www.skruvat.se/Elektroniskt-stetosskop-P79019.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog också gissa på något i diffregionen. Har du möjlighet så kolla så inte drivaxlarna glappat upp i knutarna. Är det så att det är ras i diffen kan det mycket väl bli att kännas som att bromsarna låser och du kanske inte alls har problem med bromsar alls. Om jag vore du skulle jag börja med att känna/bryta i knutar för att kolla efter glapp och därefter plocka av diffkåpan och kontrollera hur det står till. Ta även och prova bryta i hjulen i olika vinklar för att se om hjullager glappar något.

Link to comment
Share on other sites

Hjullagren glappar inte vad jag kunnat känna.

Testa knutarna tror jag inte jag kan göra för jag vet inte hur de borde kännas.

Troligen inte heller någon nytta med att kolla i diffen då jag nog inte skulle se något om det inte var jättehaveri.

Om jag har tur kan jag få fram ljudet om jag kör bilen uppalad i garaget. Kan då koppla loss axlarna från diffen för att se om ljudet försvinner eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Detta har bestämt sig för att vara ett svårt fel att diagnosticera.

Hissade upp bilen och körde den i garaget. Inte minsta missljud.

Måste alltså vara någon form av last för att det skall dyka upp. Skall prova lite mer och samtidigt bromsa lite för att ge någon form av last men måste vädra ut garaget först.....

Link to comment
Share on other sites

Kan mycket väl vara diffen och att jag luras pga att jag har två fel samtidig. Min låter dock inte när man vrider för hand men det kanske bara är en tidsfråga då jag tycker det kommer oftare och längre än när jag hörde det första gången. Tycker också det kommer från höger sida men man kan ju luras av ljud och diffen är ju lite till höger.

Pac:

Har en 7" LSD med uväxling som jag inte minns. Det ända som måste matcha är de 7 tummarna förusatt att det inte finns ytterligare saker som skiljer sierra diffarna.

Sedan är det nog ett rätt stort projekt att byta.....

Det är inte säkert att den låter när man inte driver, hur känns den?

Att byta en diff är inget jämfört med att bygga en bil. Det är nog gjort på max några timmar.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur du menar med "hur känns den". Om du menar när man drar hjulen för hand så har jag inga referenser så jag vet inte och som sagt när jag kör bilen uppallad så hörs det inga missljud alls och om det var diffen tycker jag jag borde höra det då. Eller.....

Byta borde inte vara ett jätteproblem. Dock finns det en eller ett par saker som man möjligen inte kommer åt utan att ta ut bensintanken. Det är då det blir ett större projekt. Sedan är det ju ett relativt begrepp. En dag räcker ju oavsett.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Mer och mer övertygad om att jag har två olika fel. Ett bromsfel och ett missljudsfel.

Provbromsade med motorn drivande och låser då lätt vänster bak man kan inte alls få stopp på höger bak (ger gas men det borde absolut nypa bättre).

Fick också konstaterat att jag inte har LSD vilket säljaren påstod. Hjulen roterar åt var sitt håll när man snurrar på det ena för hand.

Kan fortfarande inte få missljud med bilen på uppallad :(

Link to comment
Share on other sites

Kanske lamellpaketet som rasat och låter illa? Förklarar både oljud och varför den är öppen. Ta av locket på diffen och kolla. Kanske kommer något ur avtappningspluggen? Viscodiff eller lamell?

Link to comment
Share on other sites

Tror jag vill vara säkrare på att det är diffen innan jag plockar loss den och öppnar. Även om jag öppnar den skulle det inte alls vara säkert att jag såg något fel trots att det finns där.

Just nu lutar jag åt att köra med elektroniskt stetoskop för att lokalisera var det låter när man kör på väg då jag ju inte kan få fram det när jag kör i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha ett längre stetoskop som går att använda när du kör så kan du bygga enligt följande:

Billiga hörselkopor borra ett hål för varje öra

Kirurgslang eller annan tunn smidig slang

Kraftiga små magneter som man kan stoppa in i ändan av slangen.

Sen tar du en längd kirurgslang upp till varje hörselkåpa, pillar in ändan utan magnet genom hålet, och fäster magneterna där du vill mäta.

Kolla så att en slang som flyger loss eller trasslar inte skadar dig.

Ut och åk o lyssna.

Bromsrryck måste ju gå att mäta med klocka.

Har aldrig gjort det, hade jag haft ditt problem hade jag nog luftat och luftat igen, kanske ha oket upp och ner när du luftar.

Några andra tankar på vägen mot felsökning;

Har du dubbla rör bakåt eller bara ett?

Kan du växla sida på komponenter och se om felet följer med från sida till sida, tex bromsslang borde gå att flytta.

/T

Link to comment
Share on other sites

Självklart borde jag byta plats på ok och och slang. Fattar inte att jag inte tänkt på det själv. Slangen har iofs en fruktansvärt dum placering på kopplingen till röret (fattar inte hur Westfield tänkte när de satte det så) så den är skitsvår att dra loss och fast även utan att andra delar är monterade. Som det är nu kommer man nästan inte åt alls. Men man kan ju börja med oken.

Wilwoods ok har luftnippel i alla fyra hörnen så man borde inte behöva vrida oket för att lufta.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen Pac.

Troligtvis inte diffen.

Däremot glappar det lite i bakhjulen och vad värre var så var inte muttrarna till skivorna fram dragna. Så illa att fram höger hade skivan gått sönder. Om jag har tur så är det detta som varit mitt fel hela tiden och jag har bara hört fel när jag tycker det kommer bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

Tack själv Martin, det var trevligt att få komma och assistera. Angående naven: glappet de utsatts för kan ha skadat dem så det är bäst att ta en ordentlig koll på dem innan du monterar skivor på dem igen.

Link to comment
Share on other sites

Har inspekekterat på den sidan som skivan gått sönder på och det är vad jag kan se bara kosmetiska skador.

Skivan jag har verkar vara en lite udda typ så tar nog lite tid innan jag kan få hem en ny :(

Kommer inspektera även andra spindeln innan jag drar ihop allt (permenant denna gång hoppas jag...).

Link to comment
Share on other sites

Har inspekekterat på den sidan som skivan gått sönder på och det är vad jag kan se bara kosmetiska skador.

Skivan jag har verkar vara en lite udda typ så tar nog lite tid innan jag kan få hem en ny :(

OK, som du vet måste ytan på navet vara absolut rakt och iom att det är ett AL-nav måste samtliga gängor på samtliga bultar vara intakta. Tur att det bara blev kosmetiskt, om inte hade du varit tvungen att fixa ett nytt nav också.

Jasså en specialskiva på en westfield, jag trodde att det var vanliga cortinaskivor. Vad är det för en skiva du har?

Link to comment
Share on other sites

Det är en specialskiva pga att jag köpt ett komplett bromskitt som inte är standard.

Visade sig att skivan är en modifierad skiva från bla Peugot. Tunnare än Cortina och med lite större diameter.

Link to comment
Share on other sites

Troligen inte.

Det var nog ett fall av att motorn drev bättre än jag bromsade. Bromsen tar definitivt både höger och vänster bak. Fick testat även det när Pac var hemma så en kunde trampa och en kolla.

Utesluter dock fortfarande inte att jag har två olika fel och bara hittat den ena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...