Jump to content

Super V8


steel

Recommended Posts

Hej, Svågern smile.gif Kul med Cobrabygge. Har du nån tråd på crocs ? Är det ett Autofabchassie, kolla Kulles svar.

Mina axlar är av senare årsmodeller -88 - 96, t.o.m dana 44 .

Detta med antidive och antisquat är ett otroligt intressant ämne och det kräver som Pac skriver att man har tungan rätt i mun. Är inne på att man ändå måste utgå från det kända, svårt att negligera GM:s mångåriga utvecklig av C4:an, och försöka interpolera det in i mitt chassie. Vilket egentligen var Pac:s utgångspunkt när vi började denna diskussion.

Har läst om att man ska skifta övre bärarmen och tack för att du bekräftar det. Är nog mycket riktigt att man inte behöver antidive i Cobror och märker man som lekman skillnaden mellan 0,2 eller 4 graders antidive ?

MEN vore det inte trevligt för sakens skull att optimera chassiet och LÄRA sig hur det fungerar. Får man då på köpet ett bättre fordon är det ju toppen.

Ser med spänning fram emot ifall du kan hitta något matnyttigt om bakvagnen.

Mvh Pär

Ingen tråd på Crocs utan jag har den på rejsa. Inget Autofabchassie, ville inte ha hotrodchassie med badbalja. Infon angående antidive kommer från en pensionerad Cobrabyggare och dels från Göran Malmbergs banbilsboken. Dessutom har väl Corvette redan på C5 slutat med antidive i framvagnen. Jag är inte övertygad om att biltillverkarna nödvändigtvis bygger det bästa ur väghållningshänseende utan att de snarare är bakbundna av kompromisser för att få fram någorlunda vettiga egenskaper för vardagskörning. Jag har inte kommit längre än att jag kommer strunta i antidive vilket innebär att jag kommer sätta sågen i min ram. Däremot har jag inte ännu simulerat fram var jag vill ha övre bärarm utifrån den undre.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kllingan. Intressant med badbalja, tror Autofab utgick från Dax karosserna och konstruerade sitt chassie så att de skulle passa utan allför mycket plastande. Därav den lite platta chassieprofilen och kanske inte helt optimal

styrka kontra vikt järn.

Känner att jag måste beräkna vart tyngdpunkten ligger i chassiet innan det slutliga beslutet tas med antidive. C4:an har ju trots alt vikten förskjuten framåt, de kanske har lyckats bättre med viktfördelningen på C5:an.

Men utifrån diskussioner och info på nätet verkar det inte finnas något negativt med viss antidive. Läs tidigare inlägg. Jag sökte på " race car antidive " och det kom en del intressant.

Ska söka på Rejsa smile.gif

Hittade ditt bygge, ser kanon ut ! Ser att du har en helt annan viktfördelning än jag, din motor sitter nog minst 30 cm längre mot mitten ! edit

Pac, funderar på att ha servostyrning trots viktökning. Vill nog ha en del caster och breda däck, varför servo nog är att föredra.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Jag sökte på " race car antidive " och det kom en del intressant.
Exakt!!!!! Det finns inga fakta som stödjer att "Antidive är djävulens påfund för ett chassie", däremot finns det många "förståsigpåare" ut på nätet som predikar det ena eller det andra.

"Själv är bäste dräng" gäller nog som vanligt så studera på och fatta ditt *egna* beslut Pär.

Pac, funderar på att ha servostyrning trots viktökning. Vill nog ha en del caster och breda däck, varför servo nog är att föredra.

Ja dåså, då är det bara till att öka caster till något vettigt. Men du, tänk på att breda hjul väger mer...

Gott Nytt år! :toot:

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning på det nya året !

Har nu googlat på hur man beräknar tungdpunkten, hade iofs på känn hur, låg väl latent bak i huvudet. Tydligen har man minneskapacitet i skallen så att man kan komma ihåg hela sitt liv och allt man gjort. Trixet är väl att plocka fram det.

Ska nu väga delarna och mäta utifrån given punkt.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering på anti-dive, om jag förstått rätt när jag kikat lite ser det ut som om man bygger in jackingkrafter om man lägger till anti-dive? (eller anti-squat för den delen). Du gör nog rätt i att klura lite.

(nyfiken på var tyngdpunkten hamnar för dig)

Link to comment
Share on other sites

Jacking effect, att chassiet höjs pga högt rollcenter och att cambern ökar (positivt ) i negativ mening. Inte hittat något om det gällande anti-dive. Stod en del om jacking effect men det var mer om liknande hjulupphängningar som folka bak.

Enda negativa, med antidive, som i alla fall jag hittat är: Enda nackdelen, som det verkar, är om banan är ojämn (guppig) vid inbromsningen, då kan anti dive " låsa " fjädringen och man kan få sämre väggrepp.

Är nu hemma igen efter 20 mils skidåkning, skate, och laddad med byggenergi 515.gif

Ska nu beräkna tyngdpunkt och montera mer ledlysrör innan axlarna dyker upp.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Med antidive skapar man en hjulupphängning som varierar hjulbasen. På våra korta bilar är en varierande hjulbas inget skojigt alls man får viktförskjutningar(hö-vä) som ett brev på posten. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Jacking effect, att chassiet höjs pga högt rollcenter och att cambern ökar (positivt ) i negativ mening. Inte hittat något om det gällande anti-dive. Stod en del om jacking effect men det var mer om liknande hjulupphängningar som folka bak.

Enda negativa, med antidive, som i alla fall jag hittat är: Enda nackdelen, som det verkar, är om banan är ojämn (guppig) vid inbromsningen, då kan anti dive " låsa " fjädringen och man kan få sämre väggrepp.

Det är jag som slarvar med begreppen, jag använde ordet jacking från fallet hjulupphängningar i det att när dålig geometri orsakar att krafter inte tas upp av fjädring utan av chassi och a-armar, alltså fjädringen "låses" av geometrin i hjulupphängningen (vilket ger häv/brytkrafter, jacking).

Med ett extremfall av anti-dive försöker ju geometrin förutom att hålla uppe chassit, motverka en stor bakåtkraft genom att flytta fram angreppspunkten, vilket såklart låser upp fjädringen. Så "jacking" var fel ord, Pac's post om hjulbasförändringar, och det som du skriver... det var nog det jag försökte säga ;)

Det borde ju gå rätt enkelt att räkna ut hur stora förändringar det blir i hjulbasen utan problem.. det är ju inte jättemånga mm bakåtrörelse vid fullt fjädringsutslag på C4'n, och undre knuten är ju rotationspunkten.

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Om du frågar mig så anser nog jag att det beror på om bilen skall vara "race" eller "komfort". Din bil har ju en del vikt att bära på så att få den korrekt satt för bana innebär *HÅRDA* fjädrar och dämpare.

- Är det en viktoptimerad racermaskin = bort med antidive och på med njurbälte.

- Är det en mer komfortinriktad glidare = behäll några procent antidive och gå på lite "snällare" fjädrar/dämpare + rejäla krängare.

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu beräknat tyngdpunkten. Tog med de kända massorna ( motor, låda osv ) och mig själv 80 kg och mätte till uppskattad mittpunkt på dessa i X och Y-led utifrån given punkt i chassiet. Räknade med full tank 76 kg.

Given punkt i mitt fall, längst fram i chassiet på lägsta punkten. Spelar mindre roll bara alla mått utgår från samma punkt.

Räknade chassiet och kaross samt hjul som utbredd massa, mao de fördelas lika, alt tar ut varandra. Kan iofs tänka mig att tyngdpunkten för chassiet hamnar lägre än den beräknade tp.

Kom då fram till följande: I x-led hamnade tungdpunkten 1356 mm bakom cl framhjul. Hjulbas 2360 mm vilket ger en viktfördelning på fram / bak = 43/57. Lite oväntat..... Måste bero på stora batteriet och stor tank ( full tank) samt stol väldigt långt bak.

I y-led 280 mm eller ca 400 mm från marken.

Tyngdpunkten kommer att förskjutas framåt då inte hänsyn är tagen till kylare, oljekyl vätskor osv, men det ser lovande ut !!

På PDF:en är tyngdpunkten iritad som en cirkel. Där ser man även uträkningen av antidive. Har inte jämfört med C4:an än.

Edit: Kollade C4 :an motsvarande mått : X-led 1172 mm från cl framhjul med hjulbas 2443 mm, vilket ger fram / bak = 52/48

Y-led 381 mm från mark. Edit

TP Super V8.pdf

Idag har vi även svetsat främre övre a-arm åt de blyga pojkarna i Tolvsbos bilar, de vägrar fortfarande att lägga upp några trådar, hmm.... Gör det snart åt dem, kommer då att ta ofördelaktiga bilder ur dåliga vinklar som straff prop.gif

post-3428-0-75815700-1420574870_thumb.jpg

Har nu börjat bygga om främre infästning för övre a-arm. Pac, RACE, för böveln !!! I första hand beroende på alla SAAAAB älskare och i andra hand på ovanstående beräkning. Behåller orginal ( kan då falla tillbaka på det ) men bygger in fästen för anti dive bort.

Är jag inte nöjd med det får jag fila. Fattas lite plåt till förstyvningar bara.

post-3428-0-83717600-1420574878_thumb.jpg

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

En undran bara .. på bilderna av övre a-arm, svårt att se men är svetsarnan nedslipade eller? om så är fallet så kommer SFRO troligen ha synpunkter på detta ,särskllt som det är i hjulupphängningen och man inte får slipa ner svetsar generelt, ett tips bara så du inte får problem vid SFRO besiktningen.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Pac, RACE, för böveln !!! I första hand beroende på alla SAAAAB älskare och i andra hand på ovanstående beräkning.
:D

OK, sträva då efter helt oförändrad hjulbas + spårvidd längs hela fjädringsvägen, dvs bort med all antidive/squat som är inbyggd i C4-chassiet.

Link to comment
Share on other sites

Jörgen, det är tyvärr lite putsat, har en förmåga att nästan helsvetsa istället för att punkta och att slipa fast jag vet att man inte får. Det måste till en skärpning. Blir mer och mer petig med svetsarna och då blir det sådär, TIG står högt på inköpslistan.

Tack, Pac återigen för att du styrt mig rätt i detta, väldigt lätt att bara bygga på utan vidare eftertanke i områden man inte satt sig in i.

Mvh Pär

Ska kanske låsa in slipen nånstans.....

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu köpt ett conversion kit för kopplingen på EBAY, med vajer blir det lite trögtrampat, måste ju vara snabb med växlarna smile.gif

edit: Nähä, den bilden gick inte att klistra in.

Har stärkt upp infästningen för övre bärarm med plåtar.

Fick navet till ratten och kunde konstatera att rattstången måste flyttas fram ca 80 mm. Man ska inte sätta dit någonting utan alla delar till hands, man får bara skära loss och bygga om icon_angry.gif

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Har nu fått besked av Kapten att han levererar C4 axlarna torsdag nästa vecka smile.gif Han kommer och lämpar av dem på gårdsplanen. Tror han tar Strömsholmskanal via Slussen och Mälaren, är ganska tjock is här så hoppas båten är klassad rätt.

Nu väntar högtidsstunder i verkstaden, det ska verkligen bli kul att göra infästningar och se hur det växer fram.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, blev som jag trodde. Fel isklassning på skrov, är tydligen över 3 dm is på sjön.

Kapten åkte tillbaka till Göteborg, lastar dem på lastbil i morgon. Fick en kopia på fraktsedel via mail, märkte kanske att jag inte är den tålmodiga typen av människa.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

RetroBMWFront1.jpg&w=960&zc=1

Jävlar va fränt !!! Nu ska vi kavla upp ärmarna, tack Sorin nu har jag INSPIRATION prop.gif

Edit: Bilden vill inte, skriver ut och tejpar upp !!

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Fick ombyggnadssatsen till hydralkoppling idag. Kostade 250 USD men med frakt och införselavgifter närmare 5000 sek, inte locost sad.gif

post-3428-0-69920900-1421439648_thumb.jpg

Mvh Pär

Edit: 500 USD var med frakt

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

FAAN, får inte ihop det med cykelpumpen och blomsprutan:

post-3428-0-57343000-1421514592_thumb.jpg

SNÄÄLLA, kan inte jag få vara kvar ändå, lovar att inte köpa en endaste dyr grej tillsad.gif

Hicost finns redan , börjar på c

Link to comment
Share on other sites

Hej, delar av dyrgripen på plats, som tur var blir det riktigt bra, helt annat med hydraliskt jämfört med vajer.Ration blev ca 5,5:1, rekommenderat var mellan 5:1 och 6:1 så det blev precis.

post-3428-0-83997900-1421603412_thumb.jpg

post-3428-0-28191700-1421603420_thumb.jpg

Enda farhågan är att oljebutten kommer lite högt upp, tar i huven. Får försöka hitta en lägre variant av plastbutta. MEN SOM TUR VAR hittade jag något gammalt rat i hyllorna ( locost) som jag använt för många år sedan då jag byggde om en Volvo Valp med Range Rover

hjulupphängningar och spiralfjädrar. Anpassade fästet så att även den passar, måste bara dammsuga ur den från gammal torkad olja och oxid.

post-3428-0-60331500-1421603426_thumb.jpg

Har tittat på antisquat ( Force taken by the chassies ) i bakre hjulupphängningen. Och studerar man hur formeln är uppbyggd för att beräkna detta ser man att det finns två parametrar att jobba med eller egentligen skärningspunkten för bärarmarna, x och y-led, i förhållande till hjulaxelns centrum. Tyngdpunkten och hjulbasen är fast. C4:an är har idag 115 % antisquat eller 15 % above neutral. Som jag tolkar formeln och skissen med uppritade vinklar ska bärarmarnas skärningspunkt flyttas ner till i nivå med hjulaxelns centrum om chassiet ska bli neutralt. Division av litet tal med stort=nästan noll x100 = 100 %= neutralt. Är detta rätt ?

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

88squat.jpg

Hej, har rotat vidare i antisquat och konstaterat att första modellen för beräkning av antisquat var fel, ovanstående modell och beräkning ska stämma. I mitt chassie ligger tyngdpunkten minst 50 mm lägre och 80 mm kortare hjulbas. Ska räkna fram prel antisquat senare.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Okidoki......... tan v=motstående katet / närliggande katet ( fuskat lite , googlat ) , blir i mitt fall då ( x-led närliggande 2443 mm / y-led motsående 381 mm) arctan = 8,9 grader

6,3 deg / 8,9 deg x 100 = 71 % antisquat

Alltså typ 29 % under neutral eller negativ.

Baklängesräkning ger att kan jag sänka tyngdpunkten till ca 300 mm har jag ett neutralt chassie. Enligt tidigare tyngdpunktsberäkning / uppskattning utelämnade jag chassiet pga att jag ansåg att det var utbredd last. Får nog bemöda mig att beräkna tungdpunkten på chassiet ändå, innan det flyttas infästningspunkter. De kraftigaste balkarna ligger trots allt närmast backen.

Altenativt ska jag höja !! infästningspunkten för bärarmarna några mm för att öka den vinkeln till ca 9 grader, men det blir enligt ovanstående en ren chansning.

Fick besked idag av en ny Kapten, DB Schenker, han kör tydligen lastbil, att han dyker upp på torsdag mellan 09.00 och 11.00 med axlarna.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Okidoki......... tan v=motstående katet / närliggande katet ( fuskat lite , googlat ) , blir i mitt fall då ( x-led närliggande 2443 mm / y-led motsående 381 mm) arctan = 8,9 grader

6,3 deg / 8,9 deg x 100 = 71 % antisquat

Alltså typ 29 % under neutral eller negativ.

Baklängesräkning ger att kan jag sänka tyngdpunkten till ca 300 mm har jag ett neutralt chassie. Enligt tidigare tyngdpunktsberäkning / uppskattning utelämnade jag chassiet pga att jag ansåg att det var utbredd last. Får nog bemöda mig att beräkna tungdpunkten på chassiet ändå, innan det flyttas infästningspunkter. De kraftigaste balkarna ligger trots allt närmast backen.

Altenativt ska jag höja !! infästningspunkten för bärarmarna några mm för att öka den vinkeln till ca 9 grader, men det blir enligt ovanstående en ren chansning.

Höja övre vetesjutton hur det påverkar... Sträva istället emot "konventionell" infästning. DVS horisontella & paralella stag.

Fick besked idag av en ny Kapten, DB Schenker, han kör tydligen lastbil, att han dyker upp på torsdag mellan 09.00 och 11.00 med axlarna.
Heja Kapten! Nu när du verkar tröttna på "pappersexcersicen" är det dags att du får slå på kylningen på TIG'en och svetsaloss lite på ramen också! :thumbsup: Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

ktm_micke, jag ska tamefan stå efter riksvägen från 05.00 torsdag morgon och vinka in Herr DB Schenker när han dyker upp. Ska inte ge honom en chans att slinka förbi och göra nån returstupid.gif Valfri text på skylt ? Stirrande ögon för att jag gått upp tidigt......

Pac, höja infästningspunkten verkar skumt.

Har hittat lösa bakre bärarmar på EBAY, kanske ska slå till så att man får två lika långa och sätta dem precis som du skriver, konventionellt. Ska skissa lite på det.

Har skaffat överklockat styrkort till svetsfläkten, den går numera på 1800 hz. Har bytt huvudsäkringar till 63 A, så nu så laugh.gif

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Fram var det i stort sett bara att montera ihop. Kapa och borra nedre fästen bara. Spindeln ska ner mer men jiggen tar i:

post-3428-0-52793600-1421960246_thumb.jpg

post-3428-0-21939400-1421960253_thumb.jpg

Bak blev det som vanligt, allt tog i. Stöd till bakre del från jigg, själva jiggens tvärslå tog emot nedre fäste på diff och till slut nedre kardantunneln på chassiet. Flänsen till kardanen var förskjuten i förhållande till centrum på diffklumpen ( borde jag förstått), samt att diffklumpen byggde mer framåt.

post-3428-0-34445800-1421960583_thumb.jpg

post-3428-0-07700600-1421960607_thumb.jpg

post-3428-0-97590900-1421960616_thumb.jpg

post-3428-0-94181900-1421960623_thumb.jpg

Men ingenting som inte löses med vinkelslip och lite tålamod:

post-3428-0-34823700-1421960683_thumb.jpg

post-3428-0-75791800-1421960689_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, fortsatte med kardan tunneln. Måste ta loss chassiet från jiggen för att få dit resterande fästen till bakvagnan , vill därför försöka triangulera så mycket som möjligt innan . Måste då även få dit tanken. Mycket pul kring de fästena samt att den är så stor tar det ju plats.

post-3428-0-47299300-1422041268_thumb.jpg

post-3428-0-08566500-1422041277_thumb.jpg

post-3428-0-87867700-1422041284_thumb.jpg

post-3428-0-45549400-1422041294_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu varit alldeles för många yttre störningsmoment såsom slalom, skidor och skoterkörning för att upprätthålla produktionen i garaget. Måste till en skärpning, kan inte leka hela tiden.

Har i alla fall gjort främre fästet till diffklumpen. Hade en bussning från Volvo 142 , bakre momentstag, och det passade ju bra.

post-3428-0-03286400-1422389847_thumb.jpg

post-3428-0-99353400-1422389852_thumb.jpg

Har hämtat fälgarna idag, kom från Skellefteå via lastbil till Fagersta där vi mötte upp. Uj uj, breda saker.

Kommer att styra motorn med Megasquirt MS3 V3.0 med MS3X expanderkort samt knacksensormodul. Har mjukvaran och lärt mig en del om det plus att det ändå är prisvärt. Kommer att använda EDIS8 och 2 st Coilpack. EDIS styr tändningen via orginal VR givare och 36-1 tand hjul. EDIS ger en konstant 10 graders förtändning om inte MS korrigerar den via ( PIP och SAW ) en styrsignal som EDIS skickar ut och MS skickar tillbaka utifrån tändmappen. Man behöver inte använda kamgivaren för tändningen då systemet använder Wasted Spark men däremot för spridarna om man ska köra sekventiellt och det vill vi.

De orginal COP, coil on plug som sitter på motorn är inte kompatibla med MS eller andra system som använder 5 volt logisk signal utan de styrs av en högvolt EDISmodul inbyggd i orginalboxen. De är tydligen inte speciellt bra heller. Orginalboxen i sin tur, om man skulle använda den, måste i sånt fall omprogrammeras med hänseende på stöldskydd och avgasrening och då står man ändå där om det ska uppgraderas.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Den där Volvobussningen från 140-serien satt i de bakre bärarmarna till Volvo 142. Det kördes ju Volvo Cup på bana på sjuttiotalet. Volvos tävlingsavdelning tog fram en hårdare bussning till de bärarmarna. Men din diffklump väger ju inte så mycket så den där bussningen blir säkert helbra.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Tabac, tack för informationen! Alltid kul att veta mer samt ifall det behövs hårdare grejor smile.gif

Har nu byggt lite till. Fortsatt med fästen bak och som vanligt tar det i här och där. C4 spindeln bak var stor, tar i bakdelen när det fjädrar upp.

post-3428-0-30788600-1422615515_thumb.jpg

Inget som inte vinkleslipen rådde på:

post-3428-0-08406200-1422615564_thumb.jpg

Bärarmarna hamnar såklart mitt i samma linje som yttre nedre ramskena. Om jag behållit orginal antisquat har det inte kolliderat.....

post-3428-0-24598500-1422615667_thumb.jpg

post-3428-0-51251700-1422615684_thumb.jpg

Även här fixade det sig med hjälp av vinkelslipen:

post-3428-0-00878900-1422615729_thumb.jpg

Och självklart hamnade nedersta bärarmen mitt i ramskenan vid neutralläge. Satte i en rörhylsa:

post-3428-0-09143100-1422615821_thumb.jpg

Goodbye antisquat :

post-3428-0-89320300-1422615838_thumb.jpg

Här passar en väl avvägd diffuser bra under bakre panelen. Med de breda däcken kommer bilen att bli 2 m bred baktill !!

post-3428-0-89370400-1422615832_thumb.jpg

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Fick ihop bakre fästena till coiloversen. Skruvade fast nedre fästet i infästningen på orginal komposit fjäder och krängningshämmaren.

post-3428-0-78726600-1422644635_thumb.jpg

post-3428-0-65630700-1422644640_thumb.jpg

Det var det för denna veckan, yttre störningsmoment hela helgen. All garage tid som kan stjälas får ses som bonus.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...