Jump to content

Kinnekulle 2014 med grillning 2aug och körning söndag 3 aug


cealm

Recommended Posts

Kommer det gå att lösa tillfällig SMA försäkring på plats? tjejen funderar på att åka med i min bil men är inte säker om hon kan den dagen än så hon vill inte lösa en försäkring redan nu om det inte blir av.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Respektive hanterar SMA själv, ref komplettering / förtydligande i maj av Inlägg nummer Ett. Klicka på länken till "SMA", där finns all nödvändig info.

Link to comment
Share on other sites

1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u"

2. Jari Kinnunen "Jari"

3. Fredrik Pousard - "fege"

4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...)

5. Anders Öhman "r Anders"

6. Stefan Larsson - "HovstaSX360"

7. Göran Karlsson - "gka"

8. Micael Åman - "Micael"

9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri)

10. Alex Bergsland - "DomiSeven"

11. Gerhard Petersson - "Gerhard"

12. Peter Carlsson - "pacman"

13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..."

14. Christer Johansson -"Christer J"

15. Andreas Rauherz "seven V8"

16. Svante Sörmark - "svinto"

17. Jarno Taponen - "PC95"

18. Per Lindberg. - "Mildseven

19. Michael Wänström MK-Indy

20. Anders Magnusson - "mson"

21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med

22. Fredrik Engzell - Vedde R1

23. Björn Emanuelsson - Emekseven

24. Arne Nyman - "seven"

25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT

26. Mikael Brax - mbx

27. Thomas Lundgren - MK-Indy +1

28. Håkan Wennerberg - Raw Striker

29. Christian Wennerberg - Raw Striker

30. Nisse Steen - Caterham

31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica

Jag hinner inte få min bil "race ready" i år heller, så jag stryker mig ur denna listan. Siktar dock på att komma på grillningen och titta på er som kör. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u"

2. Jari Kinnunen "Jari"

3. Fredrik Pousard - "fege"

4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...)

5. Anders Öhman "r Anders"

6. Stefan Larsson - "HovstaSX360"

7. Göran Karlsson - "gka"

8. Micael Åman - "Micael"

9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri)

10. Alex Bergsland - "DomiSeven"

11. Gerhard Petersson - "Gerhard"

12. Peter Carlsson - "pacman"

13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..."

14. Christer Johansson -"Christer J"

15. Andreas Rauherz "seven V8"

16. Svante Sörmark - "svinto"

17. Jarno Taponen - "PC95"

18. Per Lindberg. - "Mildseven

19. Michael Wänström MK-Indy

20. Anders Magnusson - "mson"

21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med

22. Fredrik Engzell - Vedde R1

23. Björn Emanuelsson - Emekseven

24. Arne Nyman - "seven"

25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT

26. Mikael Brax - mbx

27. Thomas Lundgren - MK-Indy +1

28. Håkan Wennerberg - Raw Striker

29. Christian Wennerberg - Raw Striker

30. Nisse Steen - Caterham

31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica

32. Stefan Strand Super Seven

Link to comment
Share on other sites

Svar:

Banledningen hanterar inga kontanter på plats. Kassören behöver tid att hinna pricka av avgiften på kontot. Så några / någon dag innan 2/3 aug behöver avgiften finnas på klubben konto.

Link to comment
Share on other sites

Det närmar sig bankörningsdagen 3 augusti. För att allt skall fungera smidigt för såväl banledning som deltagare vill jag påminna om några saker.

09:00 öppnar banan för körning. Innan 09:00 skall incheckningen vara klar, kontroller i samband med incheckning vara klara samt förarmöte genomfört.

Målet är att få så många tillgängliga timmar och minuter med öppen bana för körning som det är möjligt.

För att vi skall klara målet skall deltagarna noggrant läsa Inlägg Nummer Ett i denna tråd och göra det som skall göras i förväg så administrationen innan förarmöte och sedermera körning är en "formalitet".

I checklistan finns exempel på checkpunkter som giltigt svenskt körkort, att bilen är "i trafik" mm. Deltagarna skall kunna visa upp vid incheckningen att alla kriterier är uppfyllda. Skulle tex ett körkort vara glömt så har banledningen ingen egen möjlighet att kontrollera denna punkt via något datasystem och följaktligen hindras den deltagarens möjlighet att komma ut på banan tills giltigt körkort kan visas upp. Så jag ber er alla var noggranna så checklistan verkligen är checkad och bekräftad innan er avfärd mot Kinnekulle och bankörningen. Jag kanske är övertydlig i detta inlägg men hellre kritik för övertydlighet än tvärtom.

Andra detaljer som är viktiga för att få många timmar och minuter tillgängliga på banan är att flaggvaktsbyten fungerar klanderfritt. Banledningen kommer att presentera en tjänstgöringslista för flaggvakter. Senast 10 minuter innan flaggvaktsbyte skall inkommande flaggvakt anmäla sig vid banutsläppet för tjänstgöring.

Körtimmen indelas i två pass första och andra halvtimmen.

I första halvtimmen är omkörning tillåten på hela bansträckningen

I andra halvtimmen är omkörning endast tillåten på start- och målrakan.

Av erfarenhet från ett antal tidigare års banledning så brukar hel- och halvtimmes uppdelningen inte behövas från runt klockan 12 men hel- och halvtimmes principen gäller tills annat beslutas.

Jag har bett kassören att kontrollera listan över betalda startavgifter. Som jag nämnt i tidigare inlägg hanterar inte banledningen kontanter dvs startavgiften måste vara avprickad och klar på postgirot innan. Än finns det tid att få listorna att överensstämma.

Är det något oklart eller någon annan fråga kring bankörningen som behöver ventileras passa på att ta upp detta nu när vi har tid att reda i oklarheter / frågor.

Till sist ett Stort Välkommen till Kinnekulle 3 augusti och hoppas att bankörningsdagen blir en bra och rolig dag.

Link to comment
Share on other sites

Många andra klubbar brukar reservera ett antal extraplatser åt t.ex medlemmar från rejsa.nu, hur ser ni på sånt på locost klubbens banträffar?

Har en kompis som skulle vilja följa med och köra...han har en banpreppad Alfa bertone coupe med Hondamotor: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32278

Den är påställd, försäkrad och skattad men inte besiktigad.

Link to comment
Share on other sites

Magnus 2074: Svaret på frågorna finns i Inlägg Nummer Ett under länken till LocostSweden Mk regler for bantraffar 2013-05-02.pdf

---- Många andra klubbar brukar reservera ett antal extraplatser åt t.ex medlemmar från rejsa.nu, hur ser ni på sånt på locost klubbens banträffar?---

Varje evenemang har sin "banledning / ansvariga" som kan lägga till eller dra ifrån text i reglerna. Det finns alltså inget generellt skrivet om hur vi "brukar göra". Det vi beslutat inom klubben är ett projektorienterat arbetssätt där vi utgår från grundreglerna. Respektive projekt om det gäller tex bankörning använder till fullo eller justerar i reglerna. Detta för att säkerställa tex ansvarsfrågor mm.

Banledningen för Kinnekulle 3 augusti går efter regelverket 2013-05-02 som är länkat i Inlägg Nummer Ett bokstavstroget dvs din kompis bil är inte av "Seventyp".

Andra projekt (bankörningar) inom LocostSweden Mk kan ha andra regler.

Link to comment
Share on other sites

Se nyligen gjord Komplettering 2014-07-24 av Inlägg Nummer Ett.

Ett x i listan nedan innebär att Startavgiften noterad av kassören på klubbens pg 367442-1

Är det några frågor för er som ännu inte har ett x före "er rad" kontaktar ni enklast vår kassör och reder ut det hela. Är orsaken till det saknade "x-et" att Startavgiften ännu inte är betald bör den betalas per omgående så kassören kan pricka av er i god tid. Ref något inlägg upp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Bäste kassören

Min betalning hade inte gjorts på tillfredsställande sätt varav den inte kommit er tillhanda då den skulle varvid jag idag betalat den högre summan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag fått motorproblem så jag tar bort min anmälan tyvärr

//Per

. :516:

Det verkar funka för mig efter att ha "fuskrenoverat motorn" provkört idag och det verkar funka

Per

Link to comment
Share on other sites

Inför 3 augusti Kinnekulle, komplettering i grundregelverket om läckage..

2012 hade vi en otäck avkörning efter målrakan. Det var en Sevenbil som "halkade" av banan och efter en flygtur landade i Amcor-räcket. Det gick både bra och dåligt. Rejält omskakad och med en otrevlig och kraftig smäll över bröstet klarade sig föraren trots allt bra. Bilen fick repareras under vinterhalvåret. Det är vid sådana här tillfällen man enkelt inser skillnaden mellan ett bra varv på Kinnekulle och ett varv som kunde sluta precis hur som helst. Marginalerna är små, mycket små.

Avkörningen berodde inte på ett förarmisstag. Avkörningen berodde glykol.

Det är några dagar kvar och på uppmaning så ber jag samtliga deltagare att fundera på glykolens vara eller icke vara i bilarna. Det finns produkter som kan ersätta glykol, dock inte som antifrysmedel men som kylmedel. På vissa bankörningar är glykol bannlyst. Det behövs så illa lite glykol eller för den delen andra västskor som olja för att få en bil ur balans.

LocostSweden Mk grundregler som tillämpas på Kinnekulle 3 augusti hanterar läckage enligt följande:

--- • Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. ---

Läckage finns på flera sätt. Det vanligaste är att något är trasigt eller en slang glider isär men det finns också läckage som inte syns förrän vid belastning, där tex en varm slang har skador och läcker när temp och tryck blir för högt men är absolut tät vid andra tillfällen. Det kan också vara att expansionskärlet trycker ur sig för volymen i kylsystemet inte räckte till dvs kylsystemet är överfyllt för den hårdare körningen men i vanlig trafik så läcker det inte.

Reglerverket kompletteras härmed på punkten "Läckage":

- att varje förare säkerställer att kylsystemet inte är "överfyllt" och därmed riskerar att läcka vid expansionskärlet eller motsvarande inför första passet på Kinnekulle.

för efterföljande pass gäller utöver grundregeln

- att varje förare efter ett körpass ansvarar och säkerställer att bilen inte visar några tendenser att läcka västskor.

Link to comment
Share on other sites

1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u"

2. Jari Kinnunen "Jari"

3. Fredrik Pousard - "fege"

4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...)

5. Anders Öhman "r Anders"

6. Stefan Larsson - "HovstaSX360"

7. Göran Karlsson - "gka"

8. Micael Åman - "Micael"

9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri)

10. Alex Bergsland - "DomiSeven"

11. Gerhard Petersson - "Gerhard"

12. Peter Carlsson - "pacman"

13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..."

14. Christer Johansson -"Christer J"

15. Andreas Rauherz "seven V8"

16. Svante Sörmark - "svinto"

17. Jarno Taponen - "PC95"

18. Per Lindberg. - "Mildseven

19. Michael Wänström MK-Indy

20. Anders Magnusson - "mson"

21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med

22. Fredrik Engzell - Vedde R1

23. Björn Emanuelsson - Emekseven

24. Arne Nyman - "seven"

25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT

26. Mikael Brax - mbx

27. Thomas Lundgren - MK-Indy +1

28. Håkan Wennerberg - Raw Striker

29. Christian Wennerberg - Raw Striker

30. Nisse Steen - Caterham

31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica

32. Stefan Strand Super Seven

33. Magnus Nyholm - "Magnus 2074"

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta min sena anmälan, men jag ville komma hem från sommarens Europatur med 7:an och se att den fortfarande fungerar innan jag vågade tro på ännu en dag på Kinnekulle. Betalning sker under kvällen.

Jag ska skriva någon rad i min byggtråd om årets resa, men som en teaser kan jag nämna att det blev 622 mil genom Tyskland, Schweiz, Italien (ner en bit söder om Pisa) längs hela kuststräckan upp genom Toscana och Ligurien bort till Frankrike och Nice. Därefter hem igen på knappt tre veckor. Givetvis mestadels sol! ;-)

/Bengt

1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u"

2. Jari Kinnunen "Jari"

3. Fredrik Pousard - "fege"

4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...)

5. Anders Öhman "r Anders"

6. Stefan Larsson - "HovstaSX360"

7. Göran Karlsson - "gka"

8. Micael Åman - "Micael"

9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri)

10. Alex Bergsland - "DomiSeven"

11. Gerhard Petersson - "Gerhard"

12. Peter Carlsson - "pacman"

13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..."

14. Christer Johansson -"Christer J"

15. Andreas Rauherz "seven V8"

16. Svante Sörmark - "svinto"

17. Jarno Taponen - "PC95"

18. Per Lindberg. - "Mildseven

19. Michael Wänström MK-Indy

20. Anders Magnusson - "mson"

21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med

22. Fredrik Engzell - Vedde R1

23. Björn Emanuelsson - Emekseven

24. Arne Nyman - "seven"

25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT

26. Mikael Brax - mbx

27. Thomas Lundgren - MK-Indy +1

28. Håkan Wennerberg - Raw Striker

29. Christian Wennerberg - Raw Striker

30. Nisse Steen - Caterham

31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica

32. Stefan Strand Super Seven

33. Magnus Nyholm - "Magnus 2074"

34. Bengt Löwenhamn - Suntec Seven

Link to comment
Share on other sites

Komplettering av Inlägg Nummer Ett.

Flaggvaktslista, grundversion.

- Gula pilar markerar respektive postering samt förslag på väg till posteringen.

- Senast 10 (tio) minuter före passbyte skall respektive anmäla sig i depån.

- Vill någon byta pass så ordnar respektive detta själv. Bytet anmäls så banledningen alltid har en korrekt förteckning.

Link to comment
Share on other sites

. :516:/>

Det verkar funka för mig efter att ha "fuskrenoverat motorn" provkört idag och det verkar funka

Per

Fuskrenoveringen gick inte bra :banghead:

Men kommer ändå och kollar

//Per

Link to comment
Share on other sites

Respektive hanterar SMA själv, ref komplettering / förtydligande i maj av Inlägg nummer Ett. Klicka på länken till "SMA", där finns all nödvändig info.

Jag skulle vilja ha ett förtydligande kring SMA-försäkringen. I ovan inlägg framgår det att all nödvändig information finns om man följer länken. Dock saknas namn på tävlingen samt tävlingsgren. Jag är ganska säker på att en försäkring inte skulle vara gällande om denna information är felaktig, alt att det finns flera olika namn och grenar på olika försäkringsbevis.

Detta gör mig också lite förundrad när de fastställda reglerna för banträffar (Antagna av styrelsen 2013-04-29) framgår att banträffar inte är tävlingar, men sen skall tävlingsnamn och tävlingsgren fyllas i.

Är det så att jag har valt fel försäkring? Eller ska vi fylla i ett namn och gren och hoppas på att försäkringen gäller trots att det inte är en tävling.

Bifogar formuläret

post-60-0-25295900-1406742963_thumb.png

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Inlägg Nummer Ett är kompletterad med LocostSweden Mk SMA Tillstånd.

Endags-SMA skall matcha detta.

Baserat på Micaels fråga så synade jag engångslicensen jag köpte till flickvännen och som jag hade köpt innan denna information var upplagd och dessutom angivit 2/8 dvs Tävlingsnamn: LocostSweden Trackday 2 Augusti 2014 :banghead: så jag drog iväg ett mail till Fredrik Skoghag om licensen var giltig eller inte....hade ett svar efter 35 min :D

Dock var start/slut-datum satt till 2014-08-02 - 2014-08-04 men hans svar var:

Nej, det är ok……. Jag noterar datumändringen här…… så den blir då giltig på önskad datum istället… även om det nu står fel datum på den fysiskt.

Och om någon arrangör undrar så kan du visa mitt svar här.

Jag vet inte men kanske att Calle/Jörgen som arrangörer skall signera engångslicenser så det finns något att de är "förbrukade/giltiga" denna dag?!

PS. Jag vet att dom sålde engångslicenser på SVKG sist och tror de signerade dessa?! DS

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Det var ju fint med ett exempel på rätt ifylld licens, men hur noga är det egentligen? Jag köpte ju en för att kunna åka med om man får tillfälle, men jag tänkte att det måste ju räcka att man pekar ut klubb, plats och datum så kan inget misstolkas. Eller?

Link to comment
Share on other sites

1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u"

2. Jari Kinnunen "Jari"

3. Fredrik Pousard - "fege"

4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...)

5. Anders Öhman "r Anders"

6. Stefan Larsson - "HovstaSX360"

7. Göran Karlsson - "gka"

8. Micael Åman - "Micael"

9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri)

10. Alex Bergsland - "DomiSeven"

11. Gerhard Petersson - "Gerhard"

12. Peter Carlsson - "pacman"

13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..."

14. Christer Johansson -"Christer J"

15. Andreas Rauherz "seven V8"

16. Svante Sörmark - "svinto"

17. Jarno Taponen - "PC95"

18. Per Lindberg. - "Mildseven

19. Michael Wänström MK-Indy

20. Anders Magnusson - "mson"

21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med

22. Fredrik Engzell - Vedde R1

23. Björn Emanuelsson - Emekseven

24. Arne Nyman - "seven"

25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT

26. Mikael Brax - mbx

27. Thomas Lundgren

28. Håkan Wennerberg - Raw Striker

29. Christian Wennerberg - Raw Striker

30. Nisse Steen - Caterham

31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica

32. Stefan Strand Super Seven

33. Magnus Nyholm - "Magnus 2074"

34. Bengt Löwenhamn - Suntec Seven

Det blir ingen körning pga motorras idag. kommer och grillar o tittar på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Då går de åt några liter vatten i kroppen..

finns det nåt uppe på kullen som säljer vätska å käk eller e det medtag som gäller?

har inte vart där sedan jag va liten pojk så jag har ingen koll :icon_oops:

Moberg

Link to comment
Share on other sites

Tack för en bra bankörningsdag. En extra eloge till alla förare att så nära man någonsin kan komma 100 procent att få LocostSweden Mk grundreglers egenkontrolldel ifylld och medtagen hemifrån kan vi inte komma. Det var bara att ta emot "pappersexcersisen" och pricka av i incheckningen på löpande band. Ett Mycket Stort tack för det!!

Ni som var där vet att vi hade en del regn men också en del tid utan regn och faktiskt sol också. Jag fick lite solbränna i ansiktet. Förmodligen på sista timmen.

Körningen gick som helhet mycket bra. Dock hände några incidenter men alla slutade bra för personerna. Däremot får några bygga på sina bilar en del. Ett par nya bärarmar behöver ordnas och minst en styrväxel behöver bytas och kanske några karossdelar och fälgar. Det blev utöver dessa incidenter tre eller möjligen fyra avåkningar i grus och gräs för att sedan komma in på banan igen. På en bil sprack en kylarslang men som tur var hände det inte under körning på banan. En bil behövde dra om en avluftning till tanken för det läckte ut bensin på banan via den.

Marginalerna är små och även små detaljer kan ställa till mycket oreda. Hur man än håller koll på allt på sin bil så vet man aldrig vad som händer när bilarna går hårdare på en bana. Det viktiga är att vi lär oss av det som sker.

Tack alla för Kinnekulle 2014-08-03

hälsar banledningen

cealm och Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen, hann precis att lasta av bil och packa ur allt innan himlen öppnade sig fullständigt.

Jag lyckades med mitt mål den här helgen, att komma ner under 1 minut när jag låg och jagade Fege under 3 varv. Men jag har inte bevis på detta, utan mitt snabbaste loggade varv blev 1:01 vilket också är snabbare än förra året. :)

Tack för den goa maten och trevliga tillställningen igår kväll!!

Tack Calle och Jörgen för en lyckad bandag!

Jag tyckte att allt flöt på bra under dagen.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med bilder Pelle! :)

Just hemkommen med en rejält blöt sjua(Dolly) och sjuaägare(jag). Tack till alla deltagare för en riktig trevlig bandag! Efter det här behöver både Dolly och jag några dagar på "spa"(läs: garaget...) :D

Link to comment
Share on other sites

Tack alla arrangörer och förare för en bra dag. Mycket kul att få köra på bana för första gången i mitt liv. intressant föreläsning av Johnny, och några bra tips till min nybyggda bil fick jag också

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i kören och vill tacka Calle och Jörgen för ett bra arrangemang.

Jag var ju en av de som smakade på amco-räcket :banghead: så väl hemkommen igår strippades NeoZeven på lite kaross och jag tog en gravöl på pallen i garaget ;)

Skall väl strax ge mig ut i garaget och kolla mer detaljerat för att beställa nödvändiga delar.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Jag var ju en av de som smakade på amco-räcket

Ett tipps ! inte dir locost men kanske iaf billigare än att sätta en bil i räcket o roligare.

Köp full-wets

Körde helt odramatisk i monsun regnet på 1.05 o 1.01 när dom värsta pölarna på banan var borta.roligare än så kan man inte ha med byxorna på :lol:

Synd att man missade det torra pga ett trasigt styrstag o en bula i fälgen .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...