Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tack för input. Turbon är slut så den åker i skroten.

Det är orginalslangar och rör. Både vatten och olja och dom är helt rena innuti och där finns inga problem. 
Det är inga problem att blåsa ner i sumpens hål vill jag minnas. Och det är ju direkt kopplat mot ventilationen i toppen som går till insuget i mitt fall. Det är öppet blås (När man står stilla)

Det kan givet vara så att oljenivån är något högt upp och blockerar returen vid inspirerad körning? 

Är det någon som kan mäta eller har koll på hur långt ner från själva returen till oljenivån?

Jag var dum och gjorde inte detta innan jag kapade stickan och gjorde om tråget. ...

Avgaset är ett 2.5" fullflödes med 2 genomgående dämpare. Enda org kvar är böjen på turbon. 

 

Enda jag själv kan tänka på är 

1. Jag har lyckats ha 2 turbos som varit för dåliga från start och otur.. (Tvivlar på det)

2. Jag har problem med oljereturen på något sätt iom oljenivå.... 

3 bilder. Bild på vevhusventilationen som går direkt till insugssidan. Man ser även hålet där återcirkuleringen en gång gick och som för tillfället går rakt ut istället. Samt bild på framkant av turbon och org rören. Samt på sidan där man ser DP och även svetsen där det går över till 2.5" direkt och ut.  

 

IMG_20210303_155325.thumb.jpg.c340f45dd8c3efc3a0895cb2f1f042d8.jpg

IMG_20210303_155354.thumb.jpg.747cb242d9573cbfa227ca1cb5e726c3.jpg

IMG_20210303_155415.thumb.jpg.d1c57147964745b43f66573189bd6c2f.jpg

Edit: Tilläg så kan man på första bilden se att blocket inte är helt vitt i hörnet. Det är vad jag kan förnimma en extremt liten mängd olja som kommer mellan block och topplock. Vet inte om det finns kanaler där? (Jag har ingen olja i vattnet eller tvärt om och när turbon är hel finns det ingen rök över huvudtaget så har "antagit" att den läckan inte påverkar motorns funktion så här långt)

Edited by daromer
Posted
7 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Vad har du för luftfilter? Har rasat en turbo p.g.a. av tillfälligt BIltema "rejsfilter" på bruksbilen. Typ blästrad impeller 🤑

 

Jag har Orginalfilter och impellern ser som ny ut på insugssidan så är nog lugnt 🙂 

 

Just det. Oljan är Biltemas uhmm hmm Helsyntet. Lite osäker vilken av dem men deras standard 5w30 longlife tror jag minsan. Har inte kvar dunken men den ska vara ok till denna motorn. Givet att man laddar på kanske ska ha någon annan och bättre. Men bör inte ha gjort turboras inom 200mil. 

 

Posted

Har du bättre bilder på turbons oljerör?

Ser ut som att övre anslutningen går ner till tråget... 🤔

Posted

Svårt att ta bättre som det sitter 🙂 Som sagt det är orginalrören från Saab 9000. Det översta går ner till där oljefiltret sitter. Går att se här om man tittar lite 🙂

Där ser du även avgaset i fråga och hur det är dragit. Så själva olje-trycks sidan ska vara ok. 

 

Om jag lossar under från turbon och sätter en hink där. Hhur mycket olja ska det komma ut och över tid? Tänker så den matar in tillräkligt från början. 

Nu är det dock fel att mäta då det är glapp i alla led på turbon i sig. 

Posted
4 timmar sedan, daromer sade:

Svårt att ta bättre som det sitter 🙂 Som sagt det är orginalrören från Saab 9000. Det översta går ner till där oljefiltret sitter. Går att se här om man tittar lite 🙂

Där ser du även avgaset i fråga och hur det är dragit. Så själva olje-trycks sidan ska vara ok. 

 

Om jag lossar under från turbon och sätter en hink där. Hhur mycket olja ska det komma ut och över tid? Tänker så den matar in tillräkligt från början. 

Nu är det dock fel att mäta då det är glapp i alla led på turbon i sig. 

Omöjligt o säga hur mycket olja det ska komma, någon som säljer aggregat kanske har ett riktvärde, men det ska kunna rinna obehindrat ur anslutningen under turbon iaf.

Posted (edited)

Finns det något som hindrar att du öppnar den och inspekterar insidan.

Enklaste att se är om den är helt igenkoxad, att se om du överhettat tätningarna som därmed tappat spänsten tycker jag är skitsvårt... Turbogurusarna på förra jobbet såg det direkt men jag såg ingen skillnad på hel o trasig.

Däremot kan man se om axiallagret är nedsvarvat och det är anledningen till haveriet. Om du legat med fel tryckballans så kan det hända.

Du har ju tagit ett aggregat som gått sin fulla livslängd och låtit det jobba avsevärt mycket hårdare än det är vant vid.

Men jag skulle rekommendera lite obduktion och sen att jämföra med guider från tex Garret. Googla på diagnosing turbo failure root cause eller liknande.

/T

Edited by tpau
Posted

Är axeln inte för anlöpt och hjulen inte har landat kan man renovera.

Om du märker upp vart kompressorhjul sitter roterat jämfört med axeln kan du komma undan med att montera ihop utan ny balansering.

Det finns renoveringssatser som byter ut bitarna inuti och det är inte alls så svårt eller magiskt som man kan tro.

Notera även vilken riktning muttern vid kompressorhjulet är gängad åt har ett minne att det kan var vänstergängat.

/T

Posted

Jag har ju samma motor och gjorde faktiskt testet med oljereturen ner i en burk för att få ro i själen 🙂

Minns inte exakt hur mycket det kom, men det var tillräckligt för att jag skulle bli förvånad och inse att min burk var för liten. Alltså det rann mer än det droppade i alla fall.

Posted

Tack för input. Jag ska riva dem båda och titta. Nej jag har faktiskt plockat ner tidigare turbos och satt ihop igen och det har funkat. 

Och ja jag har tagit turbos som rullat långt redan men att båda dör ungefär efter lika lång tid är inte skäl nog utan att det måste varit yttre åverkan av något slag 🙂 

 

Som sagt det enda jag kan tänka nu är ovan 2 punkter där jag antingen har haft grym otur eller att returen inte löper tillräkligt bra för att jag har för "mycket" olja i motorn pga av att jag inte mätte upp. Däremot så hällde jag bara på den oljan som ska vara enligt instruktion minus den oljevolymen som försvan när jag svetsade om tråget och det var någon deciliter. 

 

Återkommer med lite i helgen hoppas jag! Det är ju så fint väder så vill ju ut och köra 😄 

Posted

Tveksam till att för mycket olja skulle vara orsaken. Många bilar har returen under oljenivån i tråget.

Däremot kan det ju vara sämre flöde p.g.a. något annat. Testa med returen ner i en burk.

Posted

Håller med om att det kan vara vettigt att förstå varför två aggregat dött så du inte köper ett nytt dyrt fint aggregat och sen kör sönder det också.

/T

Posted (edited)

Vad är det för turbo du har   t25 ?  Jag har en helt ny turbo till 9000  men kommer nog inte nyttja den utan köra med td04 istället 

 

 

Edited by pierre
Posted

Japp t25 org. Nej nästa turbo ska bli en uppgradering är tanken. Har väl inte tänkt helt vilken om man kör td04 eller en 28a. 

 

Men innan jag sätter på en bättre snurra måste jag reda ut vad som skadat nuvarande 2 🙂

Posted
2 minuter sedan, daromer sade:

Japp t25 org. Nej nästa turbo ska bli en uppgradering är tanken. Har väl inte tänkt helt vilken om man kör td04 eller en 28a. 

 

Men innan jag sätter på en bättre snurra måste jag reda ut vad som skadat nuvarande 2 🙂

De går ner helt enkelt helst om du laddar på dem , körde på min 900 1,4 i ladd och den höll inte länge 0ch i min 9-3 häller garrett gt 1752 runt 16000 mil innan haveri.  en td04 tror jag blir optimalt då de laddar mycket mjukare och skulle tro att en sjua blir snabbare och lättare att köra då

 

Posted

Ja som sagt laddtrycket kan ju gjort sitt. Men har aldrig lyckats trycka dem på tidigare bilar på 200 mil 🙂

Posted

Du nämnde förut att den laddar 1.4, sen dalar till 1.2 ca och mindre mot höga varvtal.

Låter som att turbon pressar allt den bara orkar, så kan nog tendera att hålla med där att den går åt snabbt.

Om jag inte missminner mig så var väl dom gamla t25erna glidlagrade, dvs. Höga laddtryck pressar lätt sönder lagrena då trycket skjuter bort oljefilmen som ska smörja.

 

Men plocka isär snurrorna och i spektera innan du monterar ny. Kan kanske ge en hint.

Posted

Den är nog över pressad helt klart. Att den skjuter på tror jag beror på lite mycket slang till sensorn och det tar lite. Stund innan den hinner reglera det. Gasar man lugnt upp går den aldrig över 1.2 och det är stabilt hela vägen. 

 

Posted (edited)
47 minuter sedan, daromer sade:

Den är nog över pressad helt klart. Att den skjuter på tror jag beror på lite mycket slang till sensorn och det tar lite. Stund innan den hinner reglera det. Gasar man lugnt upp går den aldrig över 1.2 och det är stabilt hela vägen. 

 

hur lång är slangen?
Jag har kört med slangar till mapsensorn på upp till 2 meter och aldrig upplevt sådana problem.
Sen rent krasst är de väl bäst o ha en extern mapsensor så nära insuget som möjligt (helst gängad direkt in i insuget), men de funkar med inbyggd i styrboxen också.

Vad kör du för slang till mapsensorn?

Edited by swedishGT40
Posted

Jag har mer än 2 meter skulle jag tro. jag lät hela vindan ligga. Tror jag kan korta ner den till under 1 meter till boxen i sig. Sedan fördelas denna även till mätaren i instrumentpanelen och jag tror det är grundproblemet eller vill tro det. Det är lätt testat så senare om inte annat 🙂  

 

Som sagt att byta turbo är tanken för att få en ltie mer morden och även kunna få ut något mer effekt. TD04 lär det nog bli. Tips på en man ska välja?  TD04-19t verkar vara en som används och byggs om för stabil effekt. Jag måste ändå riva delar för att fixa lagret vid kopplingen så det går i en ny aero platta. Spridarna har jag tänkt ha orginal så är väl lite att maxa ut körbar och hyffsat hållbar effekt på den kombon. 

 

Posted
49 minuter sedan, daromer sade:

Jag har mer än 2 meter skulle jag tro. jag lät hela vindan ligga. Tror jag kan korta ner den till under 1 meter till boxen i sig. Sedan fördelas denna även till mätaren i instrumentpanelen och jag tror det är grundproblemet eller vill tro det. Det är lätt testat så senare om inte annat 🙂  

 

Som sagt att byta turbo är tanken för att få en ltie mer morden och även kunna få ut något mer effekt. TD04 lär det nog bli. Tips på en man ska välja?  TD04-19t verkar vara en som används och byggs om för stabil effekt. Jag måste ändå riva delar för att fixa lagret vid kopplingen så det går i en ny aero platta. Spridarna har jag tänkt ha orginal så är väl lite att maxa ut körbar och hyffsat hållbar effekt på den kombon. 

 

Plocka bort förgreningen, den kommer ge fluktueringar mot mapsensorn då det är en klen slang och sensorn är känslig.
Se till o ta ut trycket till mätaren på en annan anslutning i insuget då det inte påverkar mapsensorn på samma sätt då.
Korta också ner slangarna till bara det nödvändiga, om tryckavläsningen varierar mot sensorn så kommer sprutet variera bränslet på samma sätt = dålig/ojämn last på motorn och bilen upplevs inte dra jämnt.

Posted

Yeap ska göra det. Som sagt i dagsläget när jag mappade in den så gav det bara en bump när man tryckte full gas från inget. Gasade man lugnt upp till full gas så steg laddtrycket enligt stegen i mappningen och inte ett hekto över 🙂

Den gå definitivt inte ojämt med nuvarande mapp vid normal påslag. 3,4,5 bara drar. Som ett en lastbil på steroider som farsan uttryckte det.  🙂  2an hinner man knappt med. 
Utväxlingnen i klumpen bak är ju något som man hade haft nytta av att ändra men det är något annat för en annan dag

 

Posted

Jag har en TD04-19t på min. Mycket trevlig 😄

Du kör orignal sprut va? Med original MAP-sensor är det specat exakt hur lång slangen ska vara enligt SAAB.

Vet inte hur många cm det var, men det vet @LUPUS

Posted

Rickard: färdig som passar med org dp och grenrör? Eller egen byggd till ovan eller har du byggt nytt grenrör? 

Om första alt andra tar jag gärna tips på vart man hittar den.

Posted
On 2021-03-05 at 14:26, Rikard Larsson sade:

Jag har en TD04-19t på 

Vet inte hur många cm det var, men det vet @LUPUS

Har inte exakt längd men kör nog själv med ca två dm på egen slang . 

Långa slängar ger nog knepiga transienter 

Posted

KL racings variant är för orginal T25 så den passar inte på TD04 med rakt utblås som har mycket större hål. 🙂

Posted

Fast när jag tänker efter... Jag bytte till TD04-15t på min förra bruksbil (9-5). Den har ju iofs GT17-turbo original, men den är väl om något mindre än T25. Där bytte jag inte downpipe i alla fall.

Och TD04-15t och TD04-19t har samma avgashus.

Här ligger en gravad hund någonstans 😄

Posted

Finns ju olika avgashus på dem dessutom som jag förstått.  Aja 😛  Jag tycker det är lite av en djungel framför allt när vad jag kan se inte finns tydliga mått p åde olika. Typ Orginal t25 har port med storlek xxxx o.s.v... Och Td04 har dessa  🙂

 

 

Posted

är det inte så att gamla 9000 lång motor har t3 fläns (  typ före -94)   och nyare har T4 fläns . 

så åker man orginal 9000 grenrör kan man troligtvis blanda lite. 

 

På turbon ut är det väl alltid samma  3 bult  ??  eller kommer jag ihåg fel .     Vet att jag bytte från garret till mitsu på en 9-5 och där var det samma. 

För övrigt skall t3 flöda bättre så inget fel i den äldre 

Posted

Intressant men det låter ju helt klart rätt 🙂

Ska bara få bilen besiktad med T12Bf innan jag roddar för mycket

 

 

Posted

Men det gäller kanske och hitta grenrör som inte spruckit oxå ( gjutna) , det är inte nya grejer och många kan ha levt ett hårt liv.   

OG 900 bild 

I never got a pic of mine but after the last trackday my exhaust and turbo  was glowing like this and it looks incredible in real life

 

 

 

Posted

Snygg bild. Har faktiskt haft turbon glödgad på 7an vid något tillfälle 😄  Då vart huven varm. Gäller att inte bara stäna av motorn direkt när man dragit en repa utan låta den gå lugnt en bra stund efter. 

Posted

körde en 9-5  ( provbil)  så varm en gång så när man titta på turbon i mörkret kunde man se turbinen som lite mörkare,  fortfarande inte fattat hur man kan se genom stål 

  • Like 2
  • 3 weeks later...
Posted

Turbo fixad. Fanns en td04 19t i krokarna som inte var körd så fick bli vid den.

 

Nu är ju frågan lite vad mer man bör göra. Tror bara jag har 228mm svänghjul då det är en 96a? 

Nu i början ska den inte maxas men vill nog förbereda så den kan klara det så tänker:.

240mm Aero koppling och ev nytt svänghjul. Nytt urtrampningalager måste ändå fixas då nuvarande låter så byter jag det kna man likväl slänga i Aero sakerna.

Sedan 465 spridare har jag hört är bra. Har redan t7ans reglerventil. 

3" från turbo till första dämpare och sedan 2.5 resten. Är fullflödes.

Lindad dp och täckt turbo är måste för att få ner värmen i motorutrymmet med.

Något jag missat ? Jag är inte ute efter att toppa utan mer ha en stabil gång och bil. 

 

 

Posted

Koppling är väl bra att uppgradera , på något konstigt vis har min 228mm  hållt i flera år , men allt var flång nytt då det stoppades dit kanske hjälper till , tror dock det sparar min låda lite , den orkar inte riktigt hålla fullgas växlingar utan att släppa pedalen , så de värsta vxl spikarna sliras bort ( växlar i varvtalstoppet med fullt nedtryck pedal om det är bråttom  ) 

Posted

Har någonstans i bakhuvudet att den kraftigaste saab originalkopplingen är 228 mm viggen-koppling. Hoppas det, för det är en sån jag har 😄

465-spridare blir snålt. 875 siemens rekommenderas. Brukar inte vara dyrare.

Bränslepump? Walbro GST450 är trevlig men overkill, blir svårt att få ner bränsletrycket på tomgång. 

De har en ny lite mindre som jag nog valt om jag inte redan haft en 450 i tanken, GST302.

Posted

Har ju inga planer på 350+ direkt men visst kittlar det men jag måste få allt annat att hålla. Pumpen är någon högre effekt redan från start dock från biltema 😄  Vi får väl se hur länge den håller sig. 

875 är ju ganska mycket större än 465 men visst ska man köra etanol istället så är det ju ett måste. Men då antar jag pumpen ryker också. Ledningar och liknnade är inga problem. Dom är grova nog... 

 

Nej nu får vi inte försvinna iväg helt. 

 

Länk till vettig koppling som på 228 skulle funka?

Posted

kör med 9000 aero spridare och 9000 sugmotor koppling och den har pallat nu i 10 år med 230hp och en bit över 300nm i vrid utan och slira, men visst en viggenkoppling hade vart det bästa.

Posted (edited)
On 2021-03-26 at 09:08, daromer sade:

Har ju inga planer på 350+ direkt men visst kittlar det men jag måste få allt annat att hålla. Pumpen är någon högre effekt redan från start dock från biltema 😄  Vi får väl se hur länge den håller sig. 

875 är ju ganska mycket större än 465 men visst ska man köra etanol istället så är det ju ett måste. Men då antar jag pumpen ryker också. Ledningar och liknnade är inga problem. Dom är grova nog... 

 

Nej nu får vi inte försvinna iväg helt. 

 

Länk till vettig koppling som på 228 skulle funka?

Vad kör du för bränslepump nu?  Jag kör med en äkta Wallbro 265 och E85 den räcker till 371,3 på hjulen och spridarna är på 1300cc

Edited by Mildseven
Posted

Biltemas performance pump så räknar inte med så högt faktiskt flöde. Men visst har fått ok betyg. 

Posted

Jag har kört två Biltema-pumpar. Båda flödade på bra tills de slutade. Den ena dödade jag själv (spolarvätska blir visst som kristaller ibland...) och den andra dog efter stillestånd en vinter. Flödade så det räckte till drygt tomgång.

Sen ville jag ha tystare in-tank-pump, och då blev det GST450.

  • 1 year later...
Posted (edited)

Inte uppdaterat mycket här 😄

 

Men jag körde en kontroll av hjulinställningen häromdagen. Bilen har ju gått bra och självklar finns det att pilla på men förbannat vad nära tanken man hamnade genom lite mätstickor och någon lina/laser 😄

Värt att tillägga att jag inte hade kontrollerat däcktryck och sådant utan bara hängde på och mätte. 

 

super 7.png

Edited by daromer

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...