Jump to content

super7

Forumdeltagare
  • Posts

    685
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

super7 last won the day on September 3 2023

super7 had the most liked content!

Reputation

84 Excellent

About super7

  • Birthday 01/24/1972

Contact Methods

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Håkmark
  • Interests
    Motorsport

Profile Fields

  • Namn
    Nils-Erik Holmgren
  • Ort
    Umeå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

9,217 profile views
  1. Anledning att jag bytte till Zetec var flera orsaker, dels karaktären på motorn efter trimningen inget riktigt klipp i motorn bra på botten men saknades lite på toppen efter allt som var gjort....sen har jag en kompis som jobbar på verkstan i en Ford affär, så jag fick ett gäng Zetec motorer med diverse olika fel som bytts ut på garanti etc...dom skulle slängas.
  2. Här måste jag göra dig lite ledsen. DOHC motorn är en 8 ventilare som satt i bland annat Sierra och Scorpion, det satt en sådan motor i min se7en när jag köpte den. Jag försökte trimma den men blev inte nöjd, bytte sedan till en Zetec och den gick lika bra orörd innan den också trimmades //Nisse
  3. Håller med, min se7en har jag haft sen millenium och den har gått ca 2500 mil och när den var ny så var man ju ivrig på köra sen ha sen har det ju minskat år efter år... i och för sig så har man ju fler roliga bilar nu så milen sprids ju ut på bilarna. //Nisse
  4. Det har ju funnits ett gäng antal olika fabrikat genom tiderna, Mohr Rush, Westfield , Caterham bland annat //Nisse
  5. Jag skulle säga båda. Det är ju bara att titta på luftens väg genom tratten. För några år sen upptäckte jag ett intressant sak som backar upp detta. Jag kopplade in en map sensor på min se7en, har 4-spjälls hemma byggt insug 4*50 efter en del loggning och funderingar vad som händer...fick ett litet undertryck i insuget mins inte riktigt varvtalet men 5500 och uppåt. Gjorde nya trattar som var betydligt kortare och detta fenomen var borta. //Nisse
  6. Motor trimning är ett intressant ämne. För det vill jag påstå att detta är om man dra det till sin spets. Jag har en massa motor trimmare i min kompis krets och man försöker ju lära sig så mycket man kan. En sak som dom flesta har som grundregel men kan så klart tummas på vid plastbrist, är att avståndet från tratt kanten till väggen på luftburken skall minst vara halva diametern av spjälldiametern tex 50 mm spjäll då är min måttet 25 mm. //Nisse
  7. Jag tror att det är skillnad mellan manuell växellåda och automat.
  8. Vevaxeln triggas på baksidan svänghjulet mot motorn, och det är exentrisk bultdelning så det går ej att montera fel.
  9. Enklast är ju att göra så här. Sprängkåpan följde med en rally låda som jag köpte och den hade suttit på en Opel och det du ser fast skruvat är adaptern till typ-9 växellådan
  10. Lämpligast är ju att köpa en sprängkåpa till en typ-9 växellåda.
  11. Varför kapa isär spjällhuset när det finns en fin BMW spjällmotor. //Nisse
  12. Det beror ju på hur mycket styrutslag man vill ha, om man skall korta huset eller inte.
  13. Typ en sån här //Nisse
  14. Liknar Bmw:s som sitter original i S14 motorn
  15. Så här blev mitt tråg, jag kratsade och blästrade tråget invändigt sen fick det vara plåtrent. //Nisse
×
×
  • Create New...