Jump to content

Recommended Posts

Hej allihopa!

Nu börjar det komma till skott med att beställa mitt super seven kit :D

Forden är slaktad och skalet väntar på att forslas bort, så jag tänkte det kanske va dags att beställa kit med

tanke på leverans tider, under tiden blir det lite renovering m.m

Jag är jätte tacksam på lite feedback om vad jag skall beställa, vad som kanske är onödigt och nödvändigt

då jag hoppas bara på att beställa en gång från England.

Bestämmt mig för en MK Indy efter att ha kikat runt och klappat på Mikaels fina 7a här på forumet.

----------------------MK Indy Deluxe kit

Chassi

Främre länkarmar

Bakre länkarmar

Bakre hjulnav trumbromsar

Bakre hjulnav skivbromsar

Polyurathane busningar (44 Halvor)

Muttrar och bultar till ovanstående

Blindnit

Svampar till främre hjulnav

Tillägg när ämne saknas

Standard störtbåge

Aluminiumgolv

Glasfiber sett 6 bitar

Noskon

Schutle

Framskärmar

Bakskärmar

Inredning av termoplast - Är detta inredning utöver alu väggar tex över kardan tunnel?

Pedal Set

Bromsrörs set (4 koppar, 4 gummi, 2 t skarvar, 1 kontakt)

Motorfäste pinto

Hållare för framskärmar

Stötdämpare och fjädrar

Sidopaneler glasfiber

Brandskott av glasfiber med batterihållare

-------------------------MK Indy Deluxe kit

--------------------------Tillval

Kulleder för framvagn

Bagagelåda i glasfiber

Motorhuv med scoop av glasfiber

Avgasrör inklusive grenrör och ljuddämpare Pinto - Klarar denna buller testet, eller skall man hålla sig till grenröret bara?

Bränsletank i aluminium

Bränsletankhållare

aero screen av glasfiber

Fyrpunktsbälte - Hur breda är banden?

Glasfibersäten - Är det tillräckligt höga i ryggen och styva?

Kabelmatta

Jag tror detta blir en bra bas ihop med forden, sen är det lite saker som tillkommer senare så som

lampor, kylare, fälgar (stort ångest mellan breddade plåtfälgar eller en sorts compomotive :) )

tack

Till nästa sommer är det förhoppningsvis en till 7a som bor i Göteborg :D

Edited by chriss
Link to post
Share on other sites

Välkommen hit och lycka till med bygget

Apropå ljuddämparen från MK så kommer den inte att räcka till vid bullerprovet. Men du kan ju alltid beställa den och ha den efter reg.besiktningen.

Link to post
Share on other sites

hej Chriss

Jag har en grenrör till pinto om du är intreserad. Helt ny från Mk

Har en kabelmatta också från Mk. Har börjat installera den men har get up nu.

mvh sorin

Edited by sorin
Link to post
Share on other sites

ja och kommer man från resten av landet är man OXÅ välkommen...fast det e ju klart ...betalande medlemmar e bäst... B)

är ju billigt om man kollar vad man får för pengarna.... bara som ett tipps... :racesmile:

Link to post
Share on other sites

Tackar för de fina välkommandet.

Jonte: ok, kanske en hemmasnickrad insats gör susen annars åker det iväg ett pm till dig sorin så kan man välja dämpare själv :)

Thomas : Det blir trummor bak till att börja med iallfall, bilen väger inget bak så jag tror dessa räcker tillräckligt :)

Michael : Fattade vinken ;)

Acke : Kul med någon i närheten, man kanske får komma i kika någon dag?

Så jag antar att mitt kitval ser bra ut? Börjar bli otålig nu, dags att börja bygga ;)

Link to post
Share on other sites

Kul att de finns några i gbg regionen. Blir det någon körning i sommar eller är det nästa sommar som gäller?

Så nu är bilen slaktad och iväg körd. Skrot nissen va inte helt gla när han märkte bilen va full av diverse bil delar ;)

Kopisen "rätar" till taket på den lite innan den skall iväg ;)

post-2507-1210157584_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi är en nybildad förening som bygger bilar :)

Det kommer en hemsida snart men lite får man läcka ;)

Jag bygger en super seven, Det finns ett par hundkojor, bla en som är grå kamoflage lackad.

Ett par jänke renoveringar, varav en får takchoppning, breddning och stor motor.

Så det finns lite intressanta projekt, men efterssom garaget är nytt lutar det åt nästa sommar då bilarna börjar bli klara.

Lovar att lägga upp länken till hemsidan sen!

Jag är riktigt sugen på en styrstag med snabb utväxling, dvs får ratt varv mellan fulla hjul utslag. Vart hittar man dessa?

Sett en liten växellåda som man sätter på rattstången på ebay, men jag e lite tveksam.

Link to post
Share on other sites

Rallydesign Har 2.4 varvs Escort II styrväxlar för runt 100 pund.

Jag har precis kortat en sådan för mitt bygge. Lite bilder på kortningen finns här: Kortning av styrväxel

Gängsnitt med fingänga M14x1.5 finns t.ex här.

Jag använde ett mjukt universalfett (NLGI 1) då jag monterade ihop. Vanligt universalfett eller hjullagerfett (NLGI 2 - 2.5) kan eventuellt bli trögstyrt vid kyla. Original Escort verkar innehålla olja.

/Peter Boström

www.superseven.se

Edited by pelle17B
Link to post
Share on other sites

Jätte bra sida pelle, där blir det till att kika sen.

http://www.quaife.co.uk/Steering-racks har drev för ca £90 + frakt + kortning

Rallydesign har ju hela styrväxeln för £100 + frakt + kortning

roadster.se har ju en klar för 1800kr + frakt, som verkar helt klar med fördel på justering av trögheten,passar denna rakt av?, text nedan.

Styrväxel till Westfield och andra Kit-cars

Standard styrväxel 2,4 varv. Nytillverkas av Westfield. Maxlängd 103cm. Ersätter tidigare 2,7 varvs och 2,2 varvs.

60cm längd mellan de rörliga knutarna.

Avtagbart lock över växeln så att man kan ändra fjäderspänning för vridtrögheten

2,4 måste väl vara från fullt vänster till fullt höger, vad är det orginal på sierran glömde att kolla det. Man vill ju behöva ratta så lite som möjligt utan att det blir för tungt :)

Montering satsen va dock dyr så den kan man tillverka själv. Är det gummi bussningar eller tror ni det går bra med "plast" istället?

Edited by chriss
Link to post
Share on other sites
Kul att de finns några i gbg regionen. Blir det någon körning i sommar eller är det nästa sommar som gäller?

Optimisten i mig säger sensommar/höst och realisten nästa sommar någon gång... :unsure: Hur som helst är du välkommen förbi om du vill kika.

Link to post
Share on other sites

Det blev ändrade planer!

Fick tag i en påbörjad Robin Hood 2B plus till en riktig rimlig peng! :D

Planen va igentligen en Indy som sagt men denna är ett kanon objekt för att börja på.

Den har vart sfro 1 besiktigad tidigare och godkänts så det blir väl bara en halv gris i säcken ;)

Den hade en väldigt intressant lösning på främre bärarmar som va stela, hittade en bild på nätet.

THREE.JPG

Kanske inte helt optimalt för racing men jag är kanon nöjd med köpet, så det blir definitivt lite körandes i slutat av sommaren

och all besiktning i början på nästa.

Link to post
Share on other sites

Jag kanske inte va så tydlig där men har förstått att sfro är personlig, men har den klarat sfro1 innan så får man en indikation på att bygget är tillräckligt bra byggt att den går igenom för mig med :)

Link to post
Share on other sites

Första bygg dag idag!

Verkar dock gå lite baklänges efterssom jag river mer för att se att allt ser bra ut och förbereda för SFRO1 som den iprincip är klar för :D

Det verkar som om fästet för bältet va påbörjad i plåtgolvet som verkar klent.

På RH sitter skruvarna till bakvaggan perfekt för att fästa bälten i.

Det känns stabilt och om man skulle råka ut för en våldsam olycka tror jag inte bakvaggan lossnar och om den nu skulle göra det vet jag ej om man hade klarat sig ändå?

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Har precis haft besök av Luigi i garaget, jätte trevlig kille, och SFRO1 är klart med några små punkter :D

*Chassi numret måste tydligen ha siffror i så det blir att lägga till en siffra eller två.

*Namn på bilen, Robinhood va eventuellt copy right på, jag trodde namn o chassi nummer va samma sak, liten miss ;)

*Motornumret gick inte att tyda på blocket så jag hoppas det går att slipa fram.

* Skall ha cornerweight, hjulinställning och kikat på bromskraftsfördelning klart te nästa gång.

* Ram intyg,

*Handbromsen lite utsatt under bilen så den får skyddas eller flyttas.

*Kardanringar skall flyttas helt till ändarna av kardanaxeln.

* Genomslagsgummin bak.

* Sliding pillar fram hjuls upphängning bestämmde sig för att kärva lite grann för den har stått på pallbockar ett par veckor ;D

Otroligt glad att det är bara små punkter så bygget kan fortsätta och förhoppningsvis vara klar till sommaren.

Nu till den absolut största bekymret jag har just nu. Insprutning evt mega squirt eller dubbla webbrar? :D

Link to post
Share on other sites

Härligt å se att det hänt saker i garaget :)

Min högst personliga åsikt är att bygga med insprutning och MS. Det är ju trots allt en modern bil du bygger :P

hukar mig nu för påhoppen *s*

Link to post
Share on other sites

Tackar tackar.

Måste göra ett garage besök hos någon som har megasquirt.

Man hör mycket för o nackdelar men sen är det lite mer känsla i förgasare. Fast det att man kan blåsa eld ur avgasröret och mappa själv med megasquirt är helt klart intressant ;)

Link to post
Share on other sites

Grattis till SFRO 1:an!

Klart du ska ha insprutning i bilen. Det är ingen utmaning med fögasare....

/Magnus

Link to post
Share on other sites

Gratinerar... och klart du ska ha MS. Ett rätt inställt spurt ger både mer pållar och bättre körbarhet.

Särskilt om du ävern kör tändningen via MS och extrakoden.

Plus allt annat skoj man kan få med extrakoden.. så som "launch control" mm. :)

Link to post
Share on other sites

Hade kanske varit kul att löda men jag prioriterar nog annat på bilen just nu och kan tänka mig att det är mycket lättare att köpa färdigt, testa lära sig och sedan har man en Saab 99 -79 som bruksbil som är sugen på MS och insprutning sen ;)

Iallfall är jag helt inne på ms nu!

Nu har jag läst till förbannelse över hur MS funkar o rätta mig om jag har fel.

Köper jag en sådan som på blocket

-Megasquirt V3 elektronisk insprutnings system med edis för tändningen.

- I princip slänga den gamla motorhärvan från pinto efi förutom de givare man skall ha och säkringsboxen där man vill använda bränsle pumps reläer o liknande?

- eventuellt va det någon luft temperatur mätare man behövde.

- För det är en insprutnings motor jag har så det mesta borde väl sitta där, vart triggar man tändningen ifrån?

- Måste man ha lambda eller är det bara ett plus?

- kabelhärvan är väldigt bra märkt o rätt basic vad det gäller att koppla in, får erkänna att jag knappt kan läsa ett el schema ;), Tur att det är några elektriker i garaget.

Jag har en helt nytt elhärva från MK liggandes hemma men hoppas att det är till lampor o liknande så man kan skilja lite på motor el o belysning el.

Sen om det är någon i GBG området med ms (o gärna Pinto) så bjuder jag lätt på kaffebröd vid ett garagebesök :)

Edited by chriss
Link to post
Share on other sites

Spara kontakterna till alla givare osv.

Trigger för varvtalssignal man man ta från EFI:n... och du ska tydligen kunna köra tändningen därifrån oxå.

Annars är en bra lösning att ha triggerhjul på vevaxeln. Delning minns jag inte men det finns att köpa från månget håll.

Då tar du tändpuls från MS:et och matar en Bosch tändförstärkare (minns inte beteckningen) som sedan driver lämplig spole.

TPS på EFI-pinto är väl av potentiometertyp har jag för mig?

Om inte så får du bege dig till skroten och skaffa en som passar på ditt spjällhus och som är av rätt sort.

Edited by ezroller
Link to post
Share on other sites

Ska du köra fords EDIS tändning så ska du ha en triggerskiva på veven med 36-1 tänder.

Beroende på vad du får med för källkod i processorn så varierar tändningsfunktionen i boxarna.

Kolla i första hand vad du behöver för funktioner och välj källkod efter det, läs på den bruksen

till din kod sedan och läs bara den. Det är så mycket options annars så har du inte blivit

snurrig och ambivalent innan så blir du då....

Vill du göra det enkelt för dej i början så kör med brytartändning och styr bara bränslet först.

Sedan uppgraderar du och kör tändningen i senare skede och lär dej en bit i taget istället.

För många så räcker det gott och väl med att ta en strid i taget, det blir krabbigt nog ändå....

När jag byggde mitt första MS (2002) så fanns det inte byggsatser för relayboards att köpa till.

Det är alltså inte ett måste att använda, men jag tycker det underlättar enormt för installationen

och ger en enkel och lätt överskådlig installation. Är du rädd för kabeldragning så är det kanon.

post-151-1223828317_thumb.jpg

Luft och vattentemp givare hittar man billigast från GM bilar standardmotors artikelnummer

AX1 och TX3 för en hundring styck, de passar med de flesta std. källkoder utan modifiering.

Lambdasond är inget måste, men bra att ha. Den går att avaktivera i mjukvaran om man

inte vill ha den med i bilden vid bränsleberäkningarna.

P.S.

Jag kom på att om du är du intresserad av ett lätt begagnat Ms1 med det äldre V2.2 kortet färdigt

i box så har jag en bekant som vill sälja. Det borde du kunna få billigt om det finns kvar. Skicka PM för hans

mailadress om intresse finns så får ni reda ut det som eventuellt behövs er i mellan utan mej

som mellanhand.

Link to post
Share on other sites

Jag tackar för svaren men insprutningen åkte på hyllan när jag pensel trimma motorn, är riktigt sugen på det och har läst tillräckligt för att förstå hur det funkar.

Därför blir det dubbla 45or, enkelt är nästan alltid bäst ;), vid senare skede börjar jag med MS / VEMS. Kan ta de 300kr för regbes bara man har en fungerade bil o kan bygga lite vid sidan av.

Blir lite old school o så låter webbrar som musik i mina öron då det inte blir någon stereo i denna bilen :)

Jag har en förgasa motor ståendes vid sidan av så det är väl inte svårare än att jag byter fördelaren, hinkar på den mekansika pumpen och lite ström :)

Insprutningsmotor har väl högre komp oxå som inte är någon nackdel. Sen i vår får man leta rätt på någon med rullande landsväg.

Link to post
Share on other sites

Jag tror man lurar sig själv om man ska köra dubbla förgasare, bestycka dem osv. och fått för sig att det nödvändigtvis är enklare att få det att lira bra än ett MS med vanlig tändning. Löda ihop kablaget till MS och få det att funka bra på en sugis är anmärkningsvärt enkelt. När elen väl är dragen och man fått in grundvärdena och en bilen startar så är det mer eller mindre bara att labba med värdena tills det går bra på olika varv och belastningar. :)

Link to post
Share on other sites

Med vad jag tror är förnuft till fånga och många delade meningar med mig själv så har jag hinkat på insprutningen.

Jag håller med er men ni måste väl hålla med lite om charmen med förgasare ;) Får jobba med brukisen där jag har dubbla förgasare liggandes!

Idag för första gången fick jag med kameran till garaget, som blev dock fullt efter några bilder.

Men några svar på frågor kan jag hoppas på och löften om lite helare bilder över bygget.

På bild tre grenröret så har jag läst mig till om pulse air systemet, den åker bort. Men de andra som går ut från grenröret och in i baksidan av vakumklockan(bild 4) klurar jag på. Det måste vara EGR ventilen? Det är väl inga problem att plocka bort den med eller vad fyller den för funktion? Vid mer/mkt gas leder den tillbaka lite avgaser till insugning för att få renare avgas värden?

Även på bild fyra, markering 2 är detta ett oljetrycks sensor? Och vad är markering tre, sett dessa på massa med bilar men aldrig vetat vad det är för något :)

Bild ett är insuget kapat och vridigt 90 grader för att precis få plats under huven, även här markerat tomgångsventil?, men kommer inte ihåg att det skulle vara någon anslutning till bränsle på den?

Kanske lite basic frågor men man kan bläddra förgäves i haynes ibland, den är bättre när man vet vad det är för något :)

Även en bild på cockpit/sittbrunnen men en små mysig Skyline i bakgrunden och så drift 40n förstås.

Sist men inte minst så skall vatten pumpen bytas och har därför inte målat den ;)

post-2507-1224799321_thumb.jpg

post-2507-1224799329_thumb.jpg

post-2507-1224799336_thumb.jpg

post-2507-1224799343_thumb.jpg

post-2507-1224799348_thumb.jpg

post-2507-1224799355_thumb.jpg

Edited by chriss
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Uppdaterar med lite bilder på bygget och Evolution Garage där jag o några kompisar står :)

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5713

Välkommen till en lite sneakpeak på våran garage!

Kan även medela att vi kommer ha ett litet "öppet hus" tillsammans med PaintworX den 29 november! kl 15. Vi håller till vid Stigs center i Göteborg.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5706

Saab 90 med numera monterat T16 motor.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5707

Tror det är en 405 2,0 16V motor, bra går den iallafall.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5708

Ser någon vad det är för bil, eller ha varit ;)

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5709

Lite konkurrans får jag i sommar.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5710

Obligatoriskt avreagera sig garage bil.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5711

Turraste hundkoja jag sett på länge, misstänker dock att den är tillsalu snart.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5712

Ni mistänker nog att motorn framför skall monteras och det har ni rätt i!

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5715

Lätt kläda flikkor hör väl till alla garage.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5717

Lite bilder på bygget än så länge, tror viktfördelningen kommer va rätt tacksam i denna.

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5716

Lite provmontering av fälgar. Vad är skillnaden mellan ET 41 och 38?

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5704

Berömda sliding pillar!

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=5705

Gäller att återanvända så mycket som möjligt från Sierran. Dock spanas det på coilovers bak så man kan justera lite.

Hur gör man för att skriva kommentare under bilderna?

post-2507-1226005253_thumb.jpg

post-2507-1226005260_thumb.jpg

post-2507-1226005265_thumb.jpg

post-2507-1226005271_thumb.jpg

post-2507-1226005276_thumb.jpg

post-2507-1226005281_thumb.jpg

post-2507-1226005285_thumb.jpg

post-2507-1226005290_thumb.jpg

post-2507-1226005296_thumb.jpg

post-2507-1226005300_thumb.jpg

post-2507-1226005304_thumb.jpg

post-2507-1226005310_thumb.jpg

post-2507-1226005314_thumb.jpg

post-2507-1226005319_thumb.jpg

Edited by chriss
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Liten uppdatering.

93811-1199585.jpg

Avgasröret börja komma på plats.

Dock är det en liten nackdel att avgas systemet går 4-2 hela vägen bak till dämparen, det innebär att min lambda sond kommer bara mäta 2 cylindrar. Hur tror ni det påverkar avgaserna om jag sätter ett kryss i den så det går ihop och placerar lambda sonden där?

93811-1199587.jpg

Catchtank i rostfritt. Två anslutningar både uppe och nere.

Link to post
Share on other sites

Tack för tipset, det kan helt klart vara intressant. Den borde väl passa befintligt hål i karossen, finns inte så mycket plats att dra den någon annanstans.

Måste själv göra en garage rensning snart, har 4 till 1 grenrör till MK, webbor 45 m.m

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Tror tyvarr att jag har salt det. Ar i Thailand nu sa far kolla nar jag kommer hem....varmt i sverige eller har har vi 35 grader

Tack för tipset, det kan helt klart vara intressant. Den borde väl passa befintligt hål i karossen, finns inte så mycket plats att dra den någon annanstans.

Måste själv göra en garage rensning snart, har 4 till 1 grenrör till MK, webbor 45 m.m

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...