Zepp71 14 Posted January 13 Share Posted January 13 Hej, Jag heter Tomas och tänkte lägga upp mitt bygge här, har hållit på i ett halvår nu. Jag hade inte, som de flesta förnuftiga personer hängt länge på detta forum och planerat, utan jag lånade Gibbs bok av en kompis i slutet av April, några dagar senare tog jag ett beslut att bygga. Den 10:e maj var jag och hämtade en Sierra -92 och var igång. Har lärt mig att lite mer förstudier och efterforskning hade nog inte skadat. Bygger alltså en Haynes Roadster, med några få modifieringar. Lite grov spec: Egenbyggd ram, bärarmar, spindlar bak enl Haynes Roadster Ford Zetec 2.0 motor. MT75 Växellåda Sierra 7" diff Wilwood Powerlite bromsar fram Ford Focus ST bromsar bak Bygger från scratch och tillverkar det mesta själv. Glad i hågen åkte jag och polaren (som för övrigt har byggt en 7:a för några år sen) och hämtade en Sierra. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Just nu, Zepp71 sade: Hej, Jag heter Tomas och tänkte lägga upp mitt bygge här, har hållit på i ett halvår nu. Jag hade inte, som de flesta förnuftiga personer hängt länge på detta forum och planerat, utan jag lånade Gibbs bok av en kompis i slutet av April, några dagar senare tog jag ett beslut att bygga. Den 10:e maj var jag och hämtade en Sierra -92 och var igång. Har lärt mig att lite mer förstudier och efterforskning hade nog inte skadat. Bygger alltså en Haynes Roadster, med några få modifieringar. Lite grov spec: Egenbyggd ram, bärarmar, spindlar bak enl Haynes Roadster Ford Zetec 2.0 motor. MT75 Växellåda Sierra 7" diff Wilwood Powerlite bromsar fram Ford Focus ST bromsar bak Bygger från scratch och tillverkar det mesta själv. Glad i hågen åkte jag och polaren (som för övrigt har byggt en 7:a för några år sen) och hämtade en Sierra. Bärgade delar från Sierran. Fick med en extra växellåda. Kommer nog bara att använda V-låda, diff, bakaxlar baknav. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 2020-05-25 Första lasset stålrör hemma. Väntar på en beställd kapsåg som drog ut på tiden. 14/6 - 16/6 Börjat bygga ram. 2 Quote Link to post Share on other sites
Mats Karlsson 150 Posted January 13 Share Posted January 13 Helt rätt man ska inte tänka för mycket innan man börjar. Då kanske nån påpekar hur galen man är... 😂 2 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 57 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Helt rätt man ska inte tänka för mycket innan man börjar. Då kanske nån påpekar hur galen man är... 😂 Jo, galen eller att man inser vad man ger sig in på! Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 17/6-10/7 Rambygget tuffar på. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 13/7 Tillverkning Diffäste, i 5mm S355. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 16-18/7 Bärarmar bak. Hydroscand 1900 stålrör 20x3 till övre, 25x3 nedre, 35x4 svarvad till lämpligt mått. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 23/7 Några bärarmsfästen bockade i hemmagjord bockapparat. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 25/7 Övre bussningsfäste spindel bak. Fick tips här på forumet om att bygga med justerbar gängad hylsa i övre bärarm istället för att gänga i bärarm, för lättare camber justering. Gängstång i S355 Kompaxel (tips av SFRO) Mutter/hylsa i automatstål 1914. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 29/7-1/8 Helsvetsning ram. Någon sa att det är 700 svetsfogar på en Haynes Roadster - det kan stämma. Man behövde inte gå till gymmet dessa dagar! 3 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 10/8 -22/8 Bakre bärarmsfästen fastpunktade. Tillverkning Spindlar bak, 5 mm plåt och rör 127x4, infästning av nav från Sierra bakaxel. Jag tror det blev lite överdrivet med 5 mm plåt, då de blev ganska tunga (i boken byggs det med 3 mm tjocklek ( och sannolikt inte med S355)) Men såg någon som har borrat och lättat spindlarna på några ställen. Quote Link to post Share on other sites
steel 539 Posted January 13 Share Posted January 13 Snyggt, blir även väldigt prydliga svetsar med TIG. Mvh Pär 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 4 minuter sedan, steel sade: Snyggt, blir även väldigt prydliga svetsar med TIG. Mvh Pär Tackar! Tycker att svetsarna blir helt ok! Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 20/9 -27/9 Fästen till bromsok bak. Det var trumbromsar på donator sierran, men jag vill köra med skivbromsar. Tror att Sierra med skivor bak har bromsoksfästet i "navhuset" . Men de navhusen är väl lika lätta att hitta som " teeth in a chickens" som Gibbs skrev om Cortina Spindlar. Bromsok från Ford Focus ST. Fästen i 10mm S355 plåt. Valde grov plåt för att kunna fräsa till önskad tjocklek vid navfäste och minimera offset. blir ca 6 mm tjockt. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 2/10-4/10 Hade inte helsvetsat hela ramen, bara bakre halvan. Gasen tog slut. Det går åt mycket argon! Helsvetsning av i stort sett hela ramen. Läste i SFRO boken att de kryssmäter ramen och har vissa toleranser de godkänner. Kryssmätte efter helsvetsning - diffar 0 - 0,3 mm. det bör godkännas. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 16/10 Förstärkning kardantunnel och även även extra kryssstag på framdelen. Trixig svetsning i de skarpaste vinklarna - mycket utstick och mycket gas. Quote Link to post Share on other sites
martin_ts 62 Posted January 13 Share Posted January 13 Skitsnyggt bygge du har gjort! När man tittar på dina bilder blir man verkligen sugen på att bygga en till! 🙂 Grymma svetsar. Jag har tiggat mina ochså och det tar tid! Tyvärr har det varit mkt diskussioner här om vad som är rätt och fel på haynes. Sfro har bedömt lite olika trots ändå ganska lika bilar. Har du kontaktat en sfro kille än? Om inte tycker jag du ska göra det. Det är vissa punkter ni borde diskutera /Martin 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 1/11 En första mock up på framvagn 3 minuter sedan, martin_ts sade: Skitsnyggt bygge du har gjort! När man tittar på dina bilder blir man verkligen sugen på att bygga en till! 🙂 Grymma svetsar. Jag har tiggat mina ochså och det tar tid! Tyvärr har det varit mkt diskussioner här om vad som är rätt och fel på haynes. Sfro har bedömt lite olika trots ändå ganska lika bilar. Har du kontaktat en sfro kille än? Om inte tycker jag du ska göra det. Det är vissa punkter ni borde diskutera /Martin Tackar! Jo jag har varit i kontakt med SFRO, har pratat med G Riddarstolpe, då han är närmast mig. Jag har mest försäkrat mig om stål kvalite och dimensionering av rör. Jag vet tex att sfro vill att vinklar på stötdämpare skall vara 20-30° medans Haynes verkar vara 45°. Det har jag fixat fram, men bak har jag ca 45°, något som jag skall fixa. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Mockup av framvagn. provisorisk övre bärarm hamnar för lågt iom design för lägre Sierra spindlar som jag har övergett och satsar på smidda alu. (Jag vet - stor scrub radie) Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 15/11 - 21/11 Skarpa bärarmar fram. Samma hydralrör som bak, nedre 25x3, övre 20x3. 35x4 svarvad till 28,6 inre diameter för lagom presspassning av polybussningar. Övre med lite bockade rör för att få plats med utflyttat övre stötdämparfäste. (30° lutning) 1 Quote Link to post Share on other sites
martin_ts 62 Posted January 13 Share Posted January 13 Vilka spindlar ska du använda fram? Kan du använda nedre arm enligt boken? Jag har letat ett enkelt alternativt för att slippa dom tunga sierra spindlarna men vet ju inte hur man ska räkna ut så längderna på bärarmarna blir korrekta? Finns program men dom kräver ganska mkt av användaren för att det ska bli rätt. Lätt att man påverkar geometrin negativt annars. Scruben tror jag är ett mindre problem. Ska bli kul att följa! Ridderstolpe sade inget om att du behövde justerbar caster? /Martin Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Jag tänkt köra med Rally Design smidda alu spindlar som tyvärr har Cortina/Taunus geometri och cortinas löjligt mycket utstickande nav. Jag ville inte heller köra med sierra gjutgjärnspindlar. (dock kanske fin geometri) Jag har ungefär 75 mm scrub nu med mina hjul. (60 mm säger SFRO som generell max, dock inte "hugget i sten") Jag har Mondeo bak nav för den typen av konvertering, om du känner till, då flyttar man in hjulet 20-30 mm. Men jag har fina ventilerade skivor som jag gärna kör med. Nedre arm är som boken för Sierra spindlar - övre armen är längre iom med lägre kingpin vinkel. Vi har inte pratat caster men jag har byggt så jag kan flytta övre bärarm fram och tillbaka +- 6 mm med brickor i övre fästena. det ger +- 2 °. byggde med 6-7 ° negativ caster default. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 22/11 Stötdämpare fram GAZ 9-13" Styrväxel Ford Escort mk2 Har byggt ett eget utflyttat övre stötdämpar fäste för att få 30° lutning på dämparen. Dämpare 40% "ihoptryckta" vid ride height. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 4/12 Styrväxelförlängare Har svarvat och gängat två förlängare till styrväxeln, 24 mm sexkants automatstål. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 10/12 Infästning ratt/styrkolonn, Ford Focus/Aston Martin 🙂 Montering stol - Fick till ett ok fäste så att jag får ned stolen maximalt utan att behöva sänka golvet. Stolar - enklare standard race stolar. Montering pedalställ - Hängande pedalställ. 1 Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Då är denna post uppdaterad till där jag är idag. Har micklat med motorn senaste tiden. Har lagt tokmycket tid vid svarven på att bygga en water rail som ersätter orginal termostathus och den är inte klar än. Gjorde även en panikbeställning från UK innan Brexit. Kardan, svänghjul med kopplingskit lite kopplingshydralik mm. Provade också att lyfta i motor och växellåda och blev varse att oljetråget och lite på underdelen av sprängkåpan till lådan måste kapas lite. 1 Quote Link to post Share on other sites
martin_ts 62 Posted January 13 Share Posted January 13 Oj vad fin din framvagn blev! Riktigt smart. Tack vare att du fick bygga längre övre a armar till dom alu spindlarna så kunde du flytta ut stötdämpar fästet så mkt utan att det blev utrymmes problem. Därmed funkar det ju med 13 tums dämpare.. Betr fjädringsväg räcker ju det då med 13 tums dämpare fram och det är ju bra! Men bak kräver väl SFRO 60 in och 60 ut. Så då tänker du ha 15tum bak då? Du verkar ha fixat dom största felen i boken från början. Jag är riktigt imponerad! Kommer nog bli en av dom bättre haynes! Vad ska du bygga för kaross? Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 14 minuter sedan, martin_ts sade: Oj vad fin din framvagn blev! Riktigt smart. Tack vare att du fick bygga längre övre a armar till dom alu spindlarna så kunde du flytta ut stötdämpar fästet så mkt utan att det blev utrymmes problem. Därmed funkar det ju med 13 tums dämpare.. Betr fjädringsväg räcker ju det då med 13 tums dämpare fram och det är ju bra! Men bak kräver väl SFRO 60 in och 60 ut. Så då tänker du ha 15tum bak då? Du verkar ha fixat dom största felen i boken från början. Jag är riktigt imponerad! Kommer nog bli en av dom bättre haynes! Vad ska du bygga för kaross? 60 in och 60 ut? det var mer än jag visste! Var nog av uppfattningen att samma tes gäller bak 1/3 eller 40% ihoptryckt vid ride height. jag har likadana dämpare bak men mjukare fjädrar. 4" fjäderväg. Jag skulle möjligen behöva kortare dämpare när jag skall vinkla upp dem till 30°. Om jag skulle ha 15" med 5" fjäderväg då måste jag höja stötdämpartornet (eller vad man skall kalla det). Såg att Mats Karlsson gjorde det i sitt bygge. Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 3 minuter sedan, Zepp71 sade: 60 in och 60 ut? det var mer än jag visste! Var nog av uppfattningen att samma tes gäller bak 1/3 eller 40% ihoptryckt vid ride height. jag har likadana dämpare bak men mjukare fjädrar. 4" fjäderväg. Jag skulle möjligen behöva kortare dämpare när jag skall vinkla upp dem till 30°. Om jag skulle ha 15" med 5" fjäderväg då måste jag höja stötdämpartornet (eller vad man skall kalla det). Såg att Mats Karlsson gjorde det i sitt bygge. Vad gäller kaross tänkte jag mest aluplåt. Noskon och skärmar i glasfiber. Helbur. skulle gärna ha en vindruta, men vi får se. Quote Link to post Share on other sites
martin_ts 62 Posted January 13 Share Posted January 13 (edited) 🙂 Edited January 13 by martin_ts Dubbel post Quote Link to post Share on other sites
martin_ts 62 Posted January 13 Share Posted January 13 Det skiljer fram och bak faktiskt. Bak verkar vara lite noggrannare. Gustav Ulander på Sfro skrev något om detta för ett år sedan. Sök på fjädringsväg i forumet. Jag fick ju underkänt på just det på min bil. Hade ju 14tum från början men fick gå upp till 15 för att klara bump och droop. Då godkände dom ju orginalplaceringen på tornet och 45 grader. Mats fick ju dock nedslag och fick höja sitt torn. Jag tycker att min bil uppför sig bra i trafik och på bana men hade jag byggt idag hade jag givetvis följt mats exempel och rättat upp dom. Det är ju väldigt tråkigt att behöva bygga om och därför har jag försökt sammanställa hur man borde bygga en haynes för att vara tämligen säker på att den ska bli godkänd. Därför är jag ganska intresserad av ämnet:) Mitt tips är att du kollar med ridderstolpe om bump och droop innan du bygger om tornen och väljer dämpare. Uppdatera gärna här vad svaret blev och hur du löste det för framtida byggare:) Jag köpte plast från equinox i England. Dom håller riktigt bra kvalitet! Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 13 Author Share Posted January 13 12 minuter sedan, martin_ts sade: Det skiljer fram och bak faktiskt. Bak verkar vara lite noggrannare. Gustav Ulander på Sfro skrev något om detta för ett år sedan. Sök på fjädringsväg i forumet. Jag fick ju underkänt på just det på min bil. Hade ju 14tum från början men fick gå upp till 15 för att klara bump och droop. Då godkände dom ju orginalplaceringen på tornet och 45 grader. Mats fick ju dock nedslag och fick höja sitt torn. Jag tycker att min bil uppför sig bra i trafik och på bana men hade jag byggt idag hade jag givetvis följt mats exempel och rättat upp dom. Det är ju väldigt tråkigt att behöva bygga om och därför har jag försökt sammanställa hur man borde bygga en haynes för att vara tämligen säker på att den ska bli godkänd. Därför är jag ganska intresserad av ämnet:) Mitt tips är att du kollar med ridderstolpe om bump och droop innan du bygger om tornen och väljer dämpare. Uppdatera gärna här vad svaret blev och hur du löste det för framtida byggare:) Jag köpte plast från equinox i England. Dom håller riktigt bra kvalitet! Jo, kollade just i boken. Mycket riktigt, min 60/60 mm bak. Jag skall räkna på vad 100 mm ger vid 30 gr. Funkar inte det, undersöker jag push rod koncept. Quote Link to post Share on other sites
Göran Nilsson 141 Posted January 13 Share Posted January 13 Väldigt fint jobb du har gjort på ramen 👍🏻 1 Quote Link to post Share on other sites
Marboda 12 Posted January 14 Share Posted January 14 Riktigt snyggt bygge, ska bli intressant att följa! Jag tog den snabba vägen och köpte en färdig 7:a under julhelgen, får se om jag ger mig på att bygga en egen senare. Men inser att det är ett väldigt stort projekt. 2 Quote Link to post Share on other sites
Rikard Larsson 138 Posted January 14 Share Posted January 14 Wow. Instämmer i kören. Mycket prydligt. Tycker mig ana en Blomqvist BS600 på bilderna? Jag köpte en sådan för ett tag sedan men har inte kommit igång att använda den. Har du några specifika tips kan vi kanske ta det över PM? Quote Link to post Share on other sites
super7 29 Posted January 14 Share Posted January 14 13 timmar sedan, Zepp71 sade: Har lagt tokmycket tid vid svarven på att bygga en water rail som ersätter orginal termostathus och den är inte klar än. Gissar att du gjort det för att kunna montera motorn så långt bak som möjligt. Jag har en liknade lösning men mycke tunnare. //Nisse Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 14 Author Share Posted January 14 1 timme sedan, super7 sade: Gissar att du gjort det för att kunna montera motorn så långt bak som möjligt. Jag har en liknade lösning men mycke tunnare. //Nisse Ja, det stämmer. Sen får vi se hur långt bak jag kan få motorn. //Tomas Quote Link to post Share on other sites
super7 29 Posted January 14 Share Posted January 14 1 timme sedan, Zepp71 sade: Ja, det stämmer. Sen får vi se hur långt bak jag kan få motorn. //Tomas Sikta på det här... nån mm tillgodo mellan sprängkåpa och ramen. //Nisse Quote Link to post Share on other sites
Zepp71 14 Posted January 14 Author Share Posted January 14 Det var tight! //Tomas Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.