Jump to content

Recommended Posts

Posted

FilipD: --- jag kunde ta bort AC-pumpen --- Nu tänkte du fel. Med en så öppen bil, se bara på sidorna. Vi andra har plåt där. Du behöver flera AC för att klimatet i kupen skall bli bra. Remmen är inte för lång, den är för kort.

Aj hundan. Då är det bara att börja om igen =)

------

Efter två timmar innebandy ikväll så åkte jag tillbaka till garaget. Jag försöker hålla mig till filosofin att försöka slutföra något på bilen varje gång. Det funkar inte alltid men ikväll gav jag mig fan på det. Så nu har jag två färdiga stolsfästen i ramen. Tog längre tid än man kan tro!

Posted

Låter bra det. Fast du är väl förstås otålig och vill köra SFRO 1 imorgon, eller hur

Posted

Låter bra det. Fast du är väl förstås otålig och vill köra SFRO 1 imorgon, eller hur

ja när han sa att det inte kunde bli denna vecka kände man sig lite otålig..

Posted

Tankar in för SFRO2

Detta är en punktlista jag jobbade på igårkväll när jag inte hade så mycket mer för SFRO1an att fixa med.

Om ni som läser detta har idéer på lösningar och var jag kan hitta så är jag tacksam.

-Lampor fram och blinkers

-Instrument (dashboard?)

-Motortillbehör (Slangar, klämmor etc)

-Avgassystem

-Bromslangar

-Oljekylare

-Gasvajer

Lika bra att köpa hem prylarna nu.

Posted
Posted

tack!

Angående instrumentet. VIlka givare används och så?

Posted

De medföljande :)

Includes bracket, RPM sensing wire, speed sensor, temperature sensor, fitting kits, and wiring harness.

Lysande! Jag satt och ritade i Cad samtidigt så var inte lika uppmärksam! ;)

Posted

Nu är det bara att knacka in chassinumret sen är bilen i mål för SFRO1. Gjorde det sista i kväll.

mvh

Posted

Härligt, lycka till!

Tanksensor följer inte med, men om jag fattat rätt kan man anpassa instrumentet efter "alla" tankgivare 0 - 1000Ω.

Tack igen!

Tittade lite på 7000-serien och den verkar ju okej med. Vilken skillnad vet du?

Posted

På tisdag smäller det! SFRO1

Budgetetn får en smäll på 5000 papp typ men detta hade jag ju iaf planerat! ;)

Posted

Vi håller tummarna för dig att det går bra och om det skulle vara något påpekande att det i såfall bara är småsaker.

Posted

Vi håller tummarna för dig att det går bra och om det skulle vara något påpekande att det i såfall bara är småsaker.

Tack!

Ja jag hoppas på det:)

Lycka till :thumbsup:

Tack!

Börjar nästan känna mig nervös nu..

MVH

F

Posted

Lycka till, meddela gärna hur det går, är ganska sugen på en Rocket själv.

Hoppas att allt gåt bra.

PS!

Sov gott i kväll, känn ingen press :prop:

Posted

Lycka till! :racesmile:

Tack!!

Lycka till, meddela gärna hur det går, är ganska sugen på en Rocket själv.

Hoppas att allt gåt bra.

PS!

Sov gott i kväll, känn ingen press :prop:

Ja man får hoppas på mycket bra tips och väldigt lite att göra om! info kommer i morgon

Tycker du ska bygga på en sådan! Hade jag varit mer aktiv istället för att jobba så mycket hade den nog varit klar på mindre än 12 månader;)

P.S Håller redan på att försöker sova :prop:

Posted (edited)

för den nyfikna kan jag nämna lite punkter som måste åtgärdas.

1) Ny rattstång. Den delen som går från styrväxeln till focus delen. Den ska vare i ett stycke och inte i fler svetsade delar som jag gjort. och ska bara svetsat direkt mot hardyskivan med TIG.

2) Avskärmning av tanken. enklast att göra som jag tänk och bygga en sarg runt med durkplåt. den ta ur botten på bilen där tanken står så om den börjar läcka hamnar det på marken.

3)Styrstopp. montera o-ring i växeln. och eventuellt minska styrutslaget.

4)förstärka de två mittersta bältesfästerna till låsdelen.

sen lite små "tänk på det här nu innan du lackar och fortsätter"

Annar fick jag en väldigt bra känsla av att det kommer bli bra.

slut! Frågor?

Edited by FilipD
Posted

FilipD: Roligt med Ettan klar!! Det var inte så mycket påpekande som kostar tid, eller hur?

Posted

Snyggt!Grattis!

Det där känns inte som några större kameler att ta sig över.

Då vet man att ramen fungerar och att SFRO är nöjda med geometrin.

Är riktigt sugen som sagt själv, problemet är att hobbybilarna börjar bli många och återupptagna intresse för VW bubblor verkar sätta sina spår med eventuellt en soltakare på ingång. Men man kan nog klämma in en MEV Rocket till vintern. :icon_oops:

VW 1302 Cab

Toyota MR 2 cab

Superseven MK Indy klar

Superseven MK Indy ska vara klar i sommar.

Posted

FilipD: Roligt med Ettan klar!! Det var inte så mycket påpekande som kostar tid, eller hur?

Ja det är kanonkul. Eget chassinummer och allt!

Nej absolut inte. Det ända som måste göras om var ju egentligen bara rattsången. Det andra kommer naturligt under bygget. Sången var ju inte den finaste heller. Var nod den första detaljen jag tillverkade och då var ju inte "finisch"-tänket lika tydligt som det är nu.

Posted

Snyggt!Grattis!

Det där känns inte som några större kameler att ta sig över.

Då vet man att ramen fungerar och att SFRO är nöjda med geometrin.

Är riktigt sugen som sagt själv, problemet är att hobbybilarna börjar bli många och återupptagna intresse för VW bubblor verkar sätta sina spår med eventuellt en soltakare på ingång. Men man kan nog klämma in en MEV Rocket till vintern. :icon_oops:

VW 1302 Cab

Toyota MR 2 cab

Superseven MK Indy klar

Superseven MK Indy ska vara klar i sommar.

Nej då. Sen bollade vi lite idéer och det var skäönt att inte höjde stopptecken för något av de jag tänkt. Nästan mer att jag skulle köra på i den linjen.

Då har du lite prylar hemma då, respekt. :notworthy: :thumbsup:

Fyllde själv ut garaget med en Honda crf 250 i går=)

Posted (edited)

Kom på en punkt till jag måste ändra.

Där mitt egentillverkade skivbromsnav fram sitter infästa i aluminumnatet på spindlarna ska borras ur och ersättat med haliecoy (vet ej korrekt stavning) i stället för de hål som är gängade nu.

Skivnavet.

bild1.jpg

Navet eller hubben. kalla det vad ni vill :prop:

bild32.jpg

Edited by FilipD
Posted (edited)

ang. mina spindlar. det var ju på tapeten innan sfro så någon är ju nyfiken på vad som sas. Jag är på gränsen men jag borde komma längre in (minska scrub en aning). Så med större diameter och mer ET och rätt bredd så löser man det gott. Vet dock inte vilken ET jag ska ha. En man i England har 35 på bana. i Byggmanualen står det att dom har 30 med 18" eller rekommenderat 38-45. jag ska 17".

bilden får tala för sig själv

Namnls.jpg

Edited by FilipD
Posted (edited)

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

1 : Börja med att mäta fram fälgens bredd ( C )

2 : Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet ( B )

3 : Minska B – måttet med halva fälgens bredd.

4 : Resulatet är inpressningsdjupet ( A )

inpress.jpg

Edited by kalleanka
Posted

Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

1 : Börja med att mäta fram fälgens bredd ( C )

2 : Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet ( B )

3 : Minska B – måttet med halva fälgens bredd.

4 : Resulatet är inpressningsdjupet ( A )

inpress.jpg

så större ET minskar scrub?

Posted

så större ET minskar scrub?

Ja.

Även hjul med större diameter minskar scrub

Posted

okej. de fälgar jag hade på nu har et52.5. 15 tum och 55 profil. jag hade tänkt ET50, 17" och 45 profil.

Posted

Uppdatering från igår

Nu har jag börjat att plocka ner bilen. Började med hjulupphängningen bak. Tyvärr hade jag ingen motorlyft för tillfället. Får jag ur den så blir ju ramen lättare att vända på så jag kan få bort bottenplåten och svetsa det som är underifrån.

MVH

F

Posted

Angående scrub och hjulstorlek så är det enbart hjulets totala ytterdiameter som påverkar scrub, inte profil på däck osv.

Posted

Angående scrub och hjulstorlek så är det enbart hjulets totala ytterdiameter som påverkar scrub, inte profil på däck osv.

Nja, sant. När jag nämnde vilken profil av däck jag tänkte använda var för att ge en visuell beskrivning på den ytterligare höjden det blir från marken + välgen. Hade jag sagt 17" med 85 profil hade ju läget varit annorlunda. Hade jag bara skrivit 17" fälgar hade någon garanterat skrivit att det enbart är hjulets totala ytterdiameter som påverkar scrub, inte tum på fälgen.

Posted

Här är alla punkter från sfro 1

1) Infästning bälten, mitten - förstärk

2) Styrstopp - o-ring

3) Vikt fram - köregenskaper

4) Infästning av skiva mot nav fram - Helicoil + 12:9 bult, loctite och moment

5) Svarvning av rattstång - gör ny det, svetsa enbart mot platta för hardyskiva

6) Fjädring fram - för hård? Prova!

7) Invallning av bränsletank.

Punkten 3 och 6 är bara om det är problem. Men ska förbereda fästen som man kan sätta fast vikter i.

Posted

Ett tips! Helicoil och Loctite är ingen höjdare. Du riskerar dra ur helicoilen om du måste demontera delarna. Det finns något som heter "Helicoil midgrip" som har låsfunktionen inbyggd i Helicoilen.

Posted

Wurth har några hårda gänghylsor som är lite grovt material i och som man gängar in. De har en större ytterdiameter och sitter riktigt bra.. Lösa helicoilgängor kan dras ut som en fjäder om man drar lite hårt.

Time sert bussningar finns i både självgängande och andra men ring dem och hör.

De brukar ha säljare som åker på industri och entreprenadsektorn och maskinuthyrare. Cramo.Ramirent Etc.

Posted

Ett tips! Helicoil och Loctite är ingen höjdare. Du riskerar dra ur helicoilen om du måste demontera delarna. Det finns något som heter "Helicoil midgrip" som har låsfunktionen inbyggd i Helicoilen.

Okej, det tåls att ta reda på. De punkter jag listade var direkt från SFRO-mannens anteckningar.

Wurth har några hårda gänghylsor som är lite grovt material i och som man gängar in. De har en större ytterdiameter och sitter riktigt bra.. Lösa helicoilgängor kan dras ut som en fjäder om man drar lite hårt.

Time sert bussningar finns i både självgängande och andra men ring dem och hör.

De brukar ha säljare som åker på industri och entreprenadsektorn och maskinuthyrare. Cramo.Ramirent Etc.

Jag vet inte om jag ska göra det själv eller lämna till dom som gjorde mina skivnav. Dom har ju säker rätt prylar på hyllan i något sortiment.

Vet att vi testade i något nylonmaterial någon gång på skolan, med vi skruvade ju bara in en bult utan några större belastningar.

Posted

Snap Off

Är det bara jag eller är det väldigt dyrt? Först ett nav

MIn Länk

sen snap off ca 1700 spänn plus ratt 500-2000 spänn och eventuellt en sådan här

MIn Länk

Något som man kan fixa med sjlv? 500 kr för ett platta med hål i?

Posted (edited)

När jag håller på med ursprungskontrollen står det att jag redan angivit chassinumret?

Ändrar mig! Jag hadde dubbelklickat och fuckat upp det för mig själv.. så var lugna!

trodde mitt as sköna chassinummer var upptaget eller nått!

hemska tanke!

Edited by FilipD
Posted (edited)

--- Något som man kan fixa med sjlv? 500 kr för ett platta med hål i? ---

Nja, visst kan man själv men skall du besikta bilen och använda bilen så köp ett godkänt nav. Tex Snap-Off. Går igenom besiktningarna som en oljad blixt.

Kort version: Bygg inte själv, köp godkänt.

Edit: Tillägg: Blev lite osäker nu när jag läser igen, det är plattan du tänkte bygga själv inte navet. Eller? I vilket fall Snap-Off har säkert allt som behövs för att passa din bil.

Edited by cealm
Posted

--- Något som man kan fixa med sjlv? 500 kr för ett platta med hål i? ---

Nja, visst kan man själv men skall du besikta bilen och använda bilen så köp ett godkänt nav. Tex Snap-Off. Går igenom besiktningarna som en oljad blixt.

Kort version: Bygg inte själv, köp godkänt.

Edit: Tillägg: Blev lite osäker nu när jag läser igen, det är plattan du tänkte bygga själv inte navet. Eller? I vilket fall Snap-Off har säkert allt som behövs för att passa din bil.

Ja det var plattan jag menade. 545:- är mycket. men behöver en liten ratt. sen är det ju tyvärr så att jag vill gärna ha samma märke på ratten och stolarna. även om jag köper 4-p bälten någon gång.

  • 2 weeks later...
Posted

Måste komplettera Ursprungskontrollen, så den tog lite längre tid den med..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...