FilipD Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Tackar. Det känns jävligt bra. Fråga. Vilka försäkringsbolag använder ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Bilsport MC bilförsäkring, sköts av Moderna försäkringar. Den var bra första året i alla fall. Kostade 1500 med 500 i amatörbyggerabatt. Den rabatten försvann andra året och i år kostade den 2500 helår helförsäkrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Har ringt bilsport-mc. Där får man ingen försäkring för bankörning. Det kanske man aldrig har på något bolag? Någon kunskap i det området oss er? Hur gör ni på typ Kinnekulle när ni kör där?Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Tidigare hade Bilsport&MC vagnskadeförsäkring på bana men som inte gällde för tävling eller träning för tävling. Detta är numera borttaget och mig veterligen finns det inget mer försäkringsbolag än "jag-som-ägare-bär-hela-vagnskadeförsäkringen-för-min-egen-bil". Dvs kör du på någon annan så är du inte ersättningsskyldig för den andra bilen då dom har gett sig ut på bana på egen risk och du får pröjsa egen bil. Personskador är försäkrade genom SMA. Sen hur många skador som efter bankörning sker vid hemfärd i diken runt kinnekulle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Tidigare hade Bilsport&MC vagnskadeförsäkring på bana men som inte gällde för tävling eller träning för tävling. Detta är numera borttaget och mig veterligen finns det inget mer försäkringsbolag än "jag-som-ägare-bär-hela-vagnskadeförsäkringen-för-min-egen-bil". Dvs kör du på någon annan så är du inte ersättningsskyldig för den andra bilen då dom har gett sig ut på bana på egen risk och du får pröjsa egen bil. Personskador är försäkrade genom SMA. Sen hur många skador som efter bankörning sker vid hemfärd i diken runt kinnekulle...Okej. Tack för svar. Jag tänker då att ni kör oförsäkrat (Bilen) på bandagarna och att det är okej. Skulle vara tråkigt att köpa en försäkring och sen få Nej om man vill ut och köra på bana om det finns möjlighet när ni kör på ringen.Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Fick plåtarna idag! Var tvungen att åka till garaget och montera dom!Skickat från min iPad med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Grattis då är det bara att åka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Första provturen gick av stapeln idag! Väldigt rolig bil faktiskt, även att jag är aningen partisk. Jag hade med mig en polare så de blev en tur fullastad. Bilen har en tjänstevikt på 700 kg och jag tror den hamnade på 620 + när den vägdes in. Det blir blött, och det kunde man väl misstänka. Sen missade jag helt en stor vattenpöl :) Det jag skulle vilja se över när den lusten faller på är bla växlingen. Den är svår att få i 1:an och backen. Man får trycka till helt enkelt. Sen när man kör på 2:an och ska i med 3:an så finns det inga distinkta lägen. Men det är också ovanans makt som spelar in här tror jag. Effekten/vikten räcker till just ju, men några hästar till hade inte skadat om man vill ha den där riktiga aha-upplevelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Imorgon ska det bli ny motorolja. Jag fick ett litet spin-on filter när jag köpte, men på motorin sitter en större (Längre?). Tyck mig se på några bilder hos er att ni har det lilla? Tog för övrigt min examen igår så nu lämnar jag Växjö och börjar jobba igen! Så nu behöver man inte vända varje krona när man vill köpa något till bilen. Så jag har beställt en ny ratt :-D Men pengarna till den kommer iofs från min 30-årspresent från augusti. Mycket har hänt i år!Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 26, 2016 Author Share Posted November 26, 2016 Jag har problem med att jag tappar 2 cylindrar ibland. Problemet fanns inte när jag körde förut idag, bilen har då stått ett tag i garaget. Nu skulle vi ner och kolla växlarna, har problem att få i dom ordentligt. När vi skulle ta en tur nu var bilen orkeslös. Den går bara på 2ans och 3ans cylinder. Vi lyfte på tändkablarna. Hur är MSen uppbyggda? kan problemet ligga där? Eller är det fördelaren? Hur fungerar den på zetecen? Stiften är nya sen innan besiktningen och den gick fint när jag körde en sväng tidigare som sagt. Jag kan nästan gissa att den kommer gå rent i morgon igen, Så har det varit tidigare. MSet är inte varmt vad jag kan känna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 Hur är dina injektioner kopplade? Många går i par då skulle 1 & 4 kunna vara en grupp... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 26, 2016 Author Share Posted November 26, 2016 Insprutarna? 1-2 och 3-4Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Som jag trodde så gick den på alla 4 idag. Tyvärr ingen tid för någon felsökning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Det finns en gammal historia... Det var tre personer som var ute och åkte bil. Plötsligt började bilen gå dåligt. Den första personen var bilmekaniker och han sa ”om jag har haft verktyg så skulle jag plocka isär förgasare för det är ett typiskt förgasarfel”. Nej Nej sa den andre personen som var elektriker – ”om jag hade haft ett mätinstrument så skulle jag hitta felet direkt för det är ett typiskt el fel”. Nej och åter nej sa den tredje personen som var en datakille – ”vi gör så här – om alla av oss kliver ur bilen och startar om den igen så tror jag att allt fungerar”. Tycker att det finns lite likhet med ditt bilproblem... kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg riktigt. Det finns en gammal historia... Det var tre personer som var ute och åkte bil. Plötsligt började bilen gå dåligt. Den första personen var bilmekaniker och han sa ”om jag har haft verktyg så skulle jag plocka isär förgasare för det är ett typiskt förgasarfel”. Nej Nej sa den andre personen som var elektriker – ”om jag hade haft ett mätinstrument så skulle jag hitta felet direkt för det är ett typiskt el fel”. Nej och åter nej sa den tredje personen som var en datakille – ”vi gör så här – om alla av oss kliver ur bilen och startar om den igen så tror jag att allt fungerar”. Tycker att det finns lite likhet med ditt bilproblem... kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 (edited) När man börjar från "noll" så är felet löst och ingen vet vad det egentligen var för fel. Som jag fattar det så startade du bilen dagen efter och då gick den bra. Tekniken kanske har kommit till en nivå när vi inte riktigt förstår vad som går fel Edited December 10, 2016 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Den där typen av tändspole är kopplad 1-4 & 2-3. Även om det slår gnista när du drar av kablarna så kan spolen vara paj på någon av de två utgångarna. Mät upp kablarna också. Brukar hålla några kiloohm, högre på längre kabel. Vissa slutar att gå på två när en kabel pajar. Gnistan måste kunna slå ca 10 gånger längre i fri luft jämfört med gnistgapet på stiften i komprimerad luft i förbränningsrummet. Ett bra tips när man drar av kablar med motorn igång för att testa, är att lossa kabeln vid tändspolesidan och inte på tändstifthatten så slipper man (oftast ☺ ) bli kittlad av tändspänningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 16, 2017 Author Share Posted February 16, 2017 Fråga ang motor. Fick tips på en St170 från Focus ST. Är det lika block som den 1.8/2.0 jag har från focus? ser onekligen ganska lika ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 St170 är väl bara en modifierad blacktop med bland annat vvt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Ja, en på det brittiska MEV - forumet skrev att det var en "enklare" modd. Har ju redan en annan ECU och givare så det borde gå. Motorfästena skilde sig lite. Jag ska använda den växellådan jag har, IB5 alt. LB5 och det svänghjulet för att få plats. Rekommenderades en starkare koppling. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted February 26, 2017 Author Share Posted February 26, 2017 Har provkört bilen idag. Och som tidigare gick den klockrent i motorn när jag började. Tog en tur på en par kilometer (ca 2-3) huvuduppgiften idag var at justera växlarna. Efter lite schims och vinkelslip har jag nu mer distinkta lägen. Backen kräver en lite kyss. När jag skulle starta igen så gick den skit igen. 2 eller 3 cylindrar. Så jag har mätt upp ohmen. 1. 12 ohm. Den längsta kabeln 2. 10 ohm 3. 8 ohm 4. 6 ohm. Den kortaste. Så någon logik finns ju. Så jag funderar på om det är edis som spökar. När jag tänker efter så kan det vara så att jag en gång i tiden vände på de tre kablar som försörjer edis-modulen, och istället för att koppla om det så ändrade jag på tändkablarna. (Vilket löste problemet) (och var inte min idé) Vet inte hur edis tändmodul fungerar men tycker att det vore konstigt om det är felet. Eftersom den klarat mappningen och går bra. Den verkar gå bra hela tiden och problemen kommer vid omstart. Han som mappade nämnde något om att MSet kanske blir för varmt. Den är ju placerad inte all för långt från motorn. Men den blir inte varm. Inte en ljummen i skalet. Då borde den ju än mindre bli varm inuti pga motorvärmen. Boxen har varit hos ett företag i Finland på felsökning tidigare. Innan mappningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 Idag har jag förlängt kablaget till MSet, för att få ut den ur motorrummet. Värmen kan vara en av bovarna att den ibland går ner på 2 cylindrar sägs det. Sagt och gjort. Det blev klart. Gjorde ingen skillnad. Bytte tändkablarna. Ingen skillnad. Skiftade ingående signaler till tändmodulen och tändföljden för att se om det är samma cylindrar som lägger av. Nej, det är samma utgång från MSet som inte skickar det den ska. Öppnade boxen. Såg att en kabel var lös. Den är till jord. Såg ett stift på en transistor som var använd men ingen kabel kvar. När jag skulle löda tid den lossnade gick ett stift av på en annan transistor. Efla ska 7kr stycket men 120kr i frakt. Jag kommer skicka lådan till protoparts i Finland igen. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 10, 2017 Author Share Posted April 10, 2017 boxen lagad och på väg. En trasig transistor och ett tändsteg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 Slutsteg till tändningen menar jag..Sp hoppas att den kommer gå på 4:a nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Nu är boxen tillbaka. Tillfälligt inkopplad för att testa. Funkar kanon nu. Hoppas bara att det förblir så och inte går ner på 2-3 cylindrar efter omstart som tidigare. I morgon är jag ledig och tänkte fortsätta med flytten av boxen så den hamnar utanför motorrummet och bakom förarstolen. Givetvis under ett väderskydd. Sen börjar jobbsnurran igen och blir borta från garaget några veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 22, 2017 Author Share Posted May 22, 2017 Problemet kvarstår. Går fint till motorn blir varm. Körde några kilometer. Stängde av och startade utan problem. Lät bilen stå några minuter och skulle backa in den för att byta motorolja. Efter oljebyten gick den bra ett tag tills den gick ner igen. Nu är inte boxen i motorrummet längre. Har beställt en ny "tändmodul/tändspole/edis". En ny kostade "bara" några hundralappar. Sen får jag se vad nästa steg blir om problemet kvarstår. Boxen borde kunna räknas som hel nu eftersom den precis kommer från protoparts. Läste att vevaxelgivaren kan bli dålig också, men borde ju vara dålig hela tiden då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Det är inte någon givare som är felkalibrerad i MS? Verkar ju vara temperaturberoende. Kan du inte koppla in datorn och logga när felen uppstår? Om boxen nu är hel, vilket den bör vara, är det ju bara Edis modulen eller spolen som borde kunna bråka känns det som. Givaren på svänghjulet är enkel att byta, gör det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 22, 2017 Author Share Posted May 22, 2017 Vattengivaren är fel.. men killen som mappade bilen mappade efter den felmarginalen sa han. Visar typ minus nu. Kan säker logga med datorn, bara tar jag tar reda på hur jag gör ? Börjar med att byta edismodulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 22, 2017 Author Share Posted May 22, 2017 Nu har jag haft bilen igång stillastående med datorn bredvid. Kan börja med att bilen gick utmärkt när jag började. Körde på tomgång så den blev varm. Inga problem. Gick på alla 4. Stängde av och startade om. Inga problem. Startade om. Gick på 3. Men kom igång igen. Liknade skedde 3 gånger till men det tar längre tid innan den går upp på alla 4. Sista gången vet jag inte om den gick på 4 alls. Mina mätare i tunerstudio beter sig annorlunda. Den ändra ju lite i tändning, men det beror på att varvtalet går ner på färre cylindrar. Men varvar man den på 2-3 cylindrar så den ligger som om man jämför med varvet på 4 så ser allt lika ut. Så tex 1400rpm på 2-3 cylindrar eller 4 ser lika ut i tunerstudio. Så via datorn kan inte Jag se om den gör något knäppt. Alla indikatorer längst ner i tunerstudio beter sig lika. Jag kan ju inte detta men det verkar som att datorn/MS tror att allt är rätt, men något annat är knas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 22 timmar sedan, FilipD sade: Vattengivaren är fel.. men killen som mappade bilen mappade efter den felmarginalen sa han. Visar typ minus nu. Kan säker logga med datorn, bara tar jag tar reda på hur jag gör ? Börjar med att byta edismodulen. Hade varit bättre och byta den så det blev rätt, kan vara en felkälla. Byt spolen också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 23, 2017 Author Share Posted May 23, 2017 Säkert.. Men måste av jag väl mappa om med nya tempvärden.? Nu börjar den på -10 och stannar runt +40.Spolen är beställd. Körde lite idag.. Nu gick den bra relativt ofta, fram till ordentligt gaspådrag.. Precis som om ett varvstopp koppar i, fast den tappar cylindrar.. Sen hoppar den igång igen efter ett tag.Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 50 minuter sedan, FilipD sade: Säkert.. Men måste av jag väl mappa om med nya tempvärden.? Nu börjar den på -10 och stannar runt +40. Spolen är beställd. Körde lite idag.. Nu gick den bra relativt ofta, fram till ordentligt gaspådrag.. Precis som om ett varvstopp koppar i, fast den tappar cylindrar.. Sen hoppar den igång igen efter ett tag. Skickat från min iPad med Tapatalk Ja troligen, fast det låter som att 50 gr är för lite tempdiff. Om motorn är +10 gr när du startar den innebär det ju att du Max skulle ha +60 i din mappning. Låter inte rätt, mem jag är ju bara amatör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 23, 2017 Author Share Posted May 23, 2017 1 timme sedan, Frena sade: Ja troligen, fast det låter som att 50 gr är för lite tempdiff. Om motorn är +10 gr när du startar den innebär det ju att du Max skulle ha +60 i din mappning. Låter inte rätt, mem jag är ju bara amatör. Jag är ju Iofs också amatör. Därför betalade jag för att få den mappad ? Sen kan den likväl gå på 2/3 även om den är kall. Eller iaf så kan den gå på 4 eller 2/3 om den är varm ? Får se vad som händer när jag byter tändspolen/Edis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 1 minut sedan, FilipD sade: Jag är ju Iofs också amatör. Därför betalade jag för att få den mappad ? Sen kan den likväl gå på 2/3 även om den är kall. Eller iaf så kan den gå på 4 eller 2/3 om den är varm ? Får se vad som händer när jag byter tändspolen/Edis. Är det spolen eller Edis du byter? Det två olika saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 23, 2017 Author Share Posted May 23, 2017 6 minuter sedan, Frena sade: Är det spolen eller Edis du byter? Det två olika saker. Ja den alla tändkablar utgår från? Vet inte exakta namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 10 timmar sedan, FilipD sade: Ja den alla tändkablar utgår från? Vet inte exakta namnet. Detta är spolen: Detta är Edis-modulen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Då är det spolen jag ska byta. Den andra Edis har jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 4 timmar sedan, Frena sade: Detta är spolen: Detta är Edis-modulen: Ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 1 timme sedan, FilipD sade: Då är det spolen jag ska byta. Den andra Edis har jag inte. Nä det är inbyggt i MS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 (edited) Men din bildtext? iaf den övre jag skabyta. Edited May 24, 2017 by FilipD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 On 2017-05-24 at 13:42, FilipD sade: Men din bildtext? iaf den övre jag skabyta. Ja är det med bildtexten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 26, 2017 Author Share Posted May 26, 2017 9 timmar sedan, Frena sade: Ja är det med bildtexten? Inget ? Jag var bara dåligt påläst på delarnas namn, och läste även fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Hur har det gått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted September 8, 2017 Author Share Posted September 8, 2017 Hur har det gått? Ja du :)Jag vet inte riktigt var jag slutade. Men fick tillbaka mitt MS från Mofid. Han hade skrivit in den nya mappen manuellt. Jag kontrollerade om allt var inskrivet som det var innan och startade. Jag sänkte impulserna/signalerna som går till tändspolen från 7ms till 5ms (om jag minns rätt) efter tips för det kanske var det som kokade delar av MS:et tidigare. Jag har varmkört och kört runt lite efter det och den går som den ska, men behöver finmappas igen. Vid fullt gaspådrag och önskan om snabb acceleration så är det som att något "klipper" soppan och det hugger lite innan den kommer igen. Det händer inte om jag accar långsamt. Annars har jag jobbat mycket med mitt nya jobb som krävt endel då det är jobb varannan helg och treskift och eftersom det är på annan ort så har bilen blivit lidande. Jag hoppas få mer tid i höst.Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 On 2017-09-08 at 20:15, FilipD sade: Vid fullt gaspådrag och önskan om snabb acceleration så är det som att något "klipper" soppan och det hugger lite innan den kommer igen. Det händer inte om jag accar långsamt. Låter som acceleration enrichment. https://www.diyautotune.com/support/tech/other/accel-enrichment/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted October 26, 2017 Author Share Posted October 26, 2017 Låter som acceleration enrichment.https://www.diyautotune.com/support/tech/other/accel-enrichment/Tack för länken! Jag läste lite snabbt och det är säkert där lösningen finns. Få läsa genom några gånger och försöka justera. Jag tänker att man bör göra det under färd? Problemet för mig att jag inte har en dator som fungerar utan ström från väggen just nu.Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Om det ören bärbar med kass batteri kan du ju köra en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Spanningsomvandlare-2000030753/ /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.