Tabac Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 rollexe: "Har gjort en mall för att se hur bågarna bakom stolarna kan se ut, bör man tänka på något speciellt i fråga om höjd ?" Ja höjden på bågen bör väl vara högre än huvet med hjälm på. Det ser lite konstigt ut när man kollar på bilder från div. olika engelska banträffar och hjälmen sticker upp ovanför bågen. Hur tänker de där ?? Quote
rollexe Posted March 18, 2014 Author Posted March 18, 2014 Provar att ladda upp bild från tapatalk Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted March 19, 2014 Author Posted March 19, 2014 Har byggt vagnen som bilen ska stå på, höjden blev 23cm och den ska klara 1000kg. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted June 5, 2014 Author Posted June 5, 2014 Dax att uppdatera bygget. Har inte blivit så mycket gjort på bilen men bor man i hus och våren kommer så finns det annat som ska göras tycker frugan :(/>/> Har luftat bygget och tagit lite bilder i alla fall. Har börjat montera bilen mot SFRO 1 och undrar om det behövs låsmuttrar till SFRO1 eller om det fungerar med vanliga muttrar då det ändå ska monteras ned senare, hur har ni gjort? Quote
Krolleg Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Men om det påpekas kommer detta ändå bara att kontrolleras vid SFRO2 att det är åtgärdat så byt de du hinner och byt sedan resten till SFRO2 Quote
rollexe Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Jag använder låsmuttrar och har monterat fram och bakvagnen, motor och låda mm. Har jagat delar när jag var hemma i Jämtland för där har jag tillgång till ett gäng skrotbilar. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted July 11, 2014 Author Posted July 11, 2014 Ett stort steg för en bilbyggare att kunna rulla ut bilen utomhus. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted August 20, 2014 Author Posted August 20, 2014 Jag har bestämt mig att inte skynda med sfro1 utan kommer under vintern bygga vidare och att jag ev kan provköra bilen nästa sommar innan sfro1. Har dragit bromssystemet klart förutom handbromsen, har ej fått delarna till den men kommer att använda saab 93 -06 handbromsspak och vajer. Har även gjort klart med alla bältesinfästningar men saknar 6st muttrar för att kunna montera färdigt. Har gjort fäste för bensintank och pump men har kvar övre fäste för att spänna fast tanken kvar. Jobbar nu med kylsystemet och drar kylrören som ska fram till kylaren. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
FilipD Posted August 20, 2014 Posted August 20, 2014 Hej. Kommer du använda original vattenpump? Vad jag förstår med de som bygger Rocket som jag, så använder de original Ford om man inte trimmar och ställer högre krav på kylningen. Nyfiken på hur du tänkt. Mvh Quote
rollexe Posted August 21, 2014 Author Posted August 21, 2014 Jag kör med orginal vattenpump tror det ska räcka. Har varit på skroten och köpt lite delar, bra med självplock. Det blev en fyndhög! Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Jag jobbar med att fixa växelspaken och vajrar till lådan och jag fick en tanke att jag måste kolla så jag tänkt rätt vad det gäller växellägena på växellådans axel. Skulle vara trist om jag tänkt fel och att allt blir bakvänt. Är det någon som har eller kör saab 9000 och skulle kunna kolla vilken växel som är i när axeln från lådan är utdragen och vriden motsols, hoppas det är ettan för då har jag tänkt rätt. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Tackar, skönt nu när jag nästan är klar med växellänkaget. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Har byggt växellänkaget färdigt förutom att jag ska byta ut ett plattjärn mot kullänkar. Har provat att växla och det går lätt för utom 5an som går lite trögt. Kan det gå lättare att växla när kopplingen är monterad och nertryckt? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Har fått många delar på plats fast några är provisoriskt fast på rätt ställe. Vill inte göra alla fästen klara innan allt är på plats, nu är bältesfästen klara, bensintank, pump, filter och avluftning klara. Vattenrör draget fram men ej klart mot kylare. Batteri är fastsatt. Luftfilter och intercooler är fastsatt, ska få hjälp att svetsa på intercoolern i helgen då jag ändrar vinkeln på ena ingången. Växellänkaget snart klart. Avgassystemet klart förutom upphängningen, kommer bli ett snyggare efter godkänd besiktning. Näst på tur är oljekylaren. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 Har fått intercoolern svetsad så nu är det bara att skruva fast den. Men fick ett förhinder, såg denna bil på blocket och var tvungen att köpa. Den kommer bli perfekt som en andra bil. Ska höja den lite bak då den är lite väl låg. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Har en fråga Vad är det för utgång på bilden? Går det till bromsservot eller något annat. Har även vaxat bubblan. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Christer J Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ja, det uttaget går till bromsservot. Plugga, eller använd till något annat som det kan tänkas passa till. Jag har min MAP sensor i det uttaget. Quote
rollexe Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Tackar, jag har en fråga till då jag ändå är på gång. Jag kommer ha kylaren fram på min bil och undrar därför hur viktig påfyllnadsslangen till kylaren är, se bild. Jag har funderat på att bara använda påfyllnaden till vattenpumpen från expantionkärl och ha en luftningsnippel på kylaren. Skulle det fungera eller behövs påfyllningen vid kylaren? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
kengren Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Var du fyller på kylarvätska kan inte ha någon betydelse, det viktigast måste vara att du har avluftning så att du får bort luften i kylsystemet Kenneth Quote
Christer J Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Den sitter ju på den högsta punkten i kylvattenkretsen (kylaren) för att lufta ur systemet till expansionskärlet. Försök placera den på samma sätt, ev på röret som du ska ha till termostarhuset som är högsta punkten på motorn och sedan till exp kärlet. På Saaben sitter ju den anslutningen i höjd med kylaren. Om vattenkylaren sitter lägre än toppen på motorn (vilket den kommer att göra) så luftas ju kylaren via övre anslutningen mot termostathuset. Men risken blir ju att du kan få luftfickor beroende på rördragningen, du kanske får ha flera urluftningar på de högsta punkterna i systemet. Quote
rollexe Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Tackar, bra med folk som kan. Då drar jag om ena vattenröret in mot termostaten så att det blir mera vågrätt och fixar en slanganslutning på röret för avluftning mot expansionskärlet. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted September 19, 2014 Author Posted September 19, 2014 Har nu fått ett problem!! Jag håller på att tvätta och måla besiktningsmotorn och när jag kom till grenröret var flera av pinnbultarna till grenröret var av och jag har fått ut alla utom en. Jag har borrat upp ett hål i bulten och sedan slagit in en torx bits för att sedan kunna skruva ut pinnbulten. Det hade gått bra om jag inte hade använt bitsen två gånger och att den gick av andra gången. Har provat att borra i bitsen men den är hård och att borrarna bara blir slöa direkt. Finns det några tips? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 Mutter på, svetsa i mitten, låt svalna, dra av muttern, försök igen, dra av muttern, försök igen, lossa :) Quote
Christer J Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 (edited) http://www.jula.se/c...nmodell-071002/ http://www.clasohlso...berCookie=false Vet inte kvaliten på dessa, jag har fått ett par som funkar på det mesta, ser likadana ut. Eller som Rikard säger, fast jag brukar punkta med migen några gånger direkt på pinnskruven så att jag bygger upp den en bit över ytan först, sedan trär jag på en mutter över svetsen och bränner fast. Sitter den långt ner kan man offra ett par gängvarv, borra upp hålet till 10 mm, så får du bättre plats för svetsen Edited September 19, 2014 by Christer J Quote
rollexe Posted September 29, 2014 Author Posted September 29, 2014 Då är äntligen pinnbulten borta, men när jag borrade ut det sista av den gamla bulten så borrade jag igenom i toppen och undrar om jag förstört toppen eller om jag kommit till vattenkanaler så att jag kan täppa igen det med den nya pinnbulten? Bilden visar vilken bult jag borrat igenom på, se grön plastbit. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
kengren Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Då är äntligen pinnbulten borta, men när jag borrade ut det sista av den gamla bulten så borrade jag igenom i toppen och undrar om jag förstört toppen eller om jag kommit till vattenkanaler så att jag kan täppa igen det med den nya pinnbulten? Bilden visar vilken bult jag borrat igenom på, se grön plastbit. Skickas från min iPhone via Tapatalk På Chevrolet small block (V8) går en del topplocksbultar rakt ner i vattenkanaler, på dessa motorer skall man använda gängtätning för att förhindra vattenläckage, för säkerhets skull kanske du kan använda gängtätning. kenneth Quote
Christer J Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Tryckluft ner i hålet så märker du ju om det pyser i vattenkanalerna, eller om hålet är tätt. Quote
rollexe Posted September 29, 2014 Author Posted September 29, 2014 Varför tänkte jag inte på det, det är ett smart tipps. Blir att använda gängtätning till den pinnbulten. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted October 1, 2014 Author Posted October 1, 2014 Då har jag provat det smarta tipset med tryckluft och kan konstatera att det ät en vattenkanal i toppen. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted October 3, 2014 Author Posted October 3, 2014 Har fått ett problem med svetsen, det pyser gas ur slangpaketet se bild. Har provat två likadana svetsar som jag har på jobbet och det pyser ur båda. Är det en säkerhetsventil? Och vad gör att den slår till isåfall. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted October 19, 2014 Author Posted October 19, 2014 Svets lagad, fel på tryckregulatorn. Har inte blivit mycket gjort på bygget utan jag har letat och köpt delar vilket tar längre tid än vad man tror. Kommer att använda saab 9000 handbroms+ vajer det passar bättre. Får åka på skroten och köpa handbromsspaken på självplock eller finns det någon i närheten som har en sådan över till salu? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted October 22, 2014 Author Posted October 22, 2014 Har varit på skroten och fyndat, handbroms, magnetventil och kopplingsrör allt till det ofantliga priset av 250kr Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Har monterat handbromsen och den fungerar bra. Har börjat montera ner delar för att kunna lyfta ur motor och låda, ska svetsa färdigt alla fästen och saker i chassit. sen ska rätta motorpaketet ner i chassit och alla saker som behövs för att kunna köra bilen till sommaren. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
rollexe Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Det är lite struligt att göra vissa saker i ett litet garage, men har fått en "ko-lyft" som jag kan använda som motorlyft. Har fått det av min farbror som är bonde. Det fungerade bra trots liten lokal. Quote
Rikard Larsson Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Sådär såg det ut när jag skulle ha ut min motor senast också. Fast ena benet var ett avloppsrör (gjutjärn) och det andra en stege :) Quote
rollexe Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Har börjat med rutramen, plastat en grundmall utifrån rutan. Quote
rollexe Posted November 21, 2014 Author Posted November 21, 2014 Dax att uppdatera. Har jobbat med fronten, nu sitter kylaren fast och fått fast singeltorkaren. Fick bygga om torkaren. Har flyttat bromsvätskburken och gjort fästet för den. Har gjort skruvfästena klara till nedre delen av flipphuven. Har nu svetsat fast ett stag mellan övre dämparfästena. Quote
rollexe Posted November 28, 2014 Author Posted November 28, 2014 Rullade ut bygget för att lättare kunna se hur det blir och tog även lite kort. Quote
rollexe Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 Tackar det ger energi till bygget. Förlänger lite elkablar, kul med all krympslang och lödning. Men snart klar. Quote
rollexe Posted December 13, 2014 Author Posted December 13, 2014 Har satt in elen provisorisk för att se att alla kablar är rätt i längd, verkar stämma bra. Quote
kengren Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Har satt in elen provisorisk för att se att alla kablar är rätt i längd, verkar stämma bra. Det där ser mycket BRA ut kenneth Quote
steel Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 (edited) Det där finliret är nästan det roligaste, men vid varje moment längtar man till nästa. Väldigt häftigt bygge, ser fram emot din avgjutning och karosspåbygge. Mvh Pär Edited December 14, 2014 by steel Quote
rollexe Posted January 6, 2015 Author Posted January 6, 2015 Har inte blivit så mycket tid till bygget som jag hoppats under julledigheten, men lite har blivit gjort. Elen klar för start, saknas bara lite saker för start av motorn. På grund av klantighet blev det lite mera att skruva innan provstart, skulle plugga ett hål på insuget men lyckades istället tappa en liten kopparrörs del ner i hålet, tänkte att det inte va så farligt och delade insuget men den hade ramlat enda ner till toppen så nu är det vara att lossa på insuget. Quote
Christer J Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 Du ska nog flytta MAP sensorn närmare insuget, slangen får inte bli för lång enligt dom som kan Trionic på hög nivå. Original är slangen runt 20 cm Christer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.