Jump to content

Recommended Posts

Posted

rollexe: "Har gjort en mall för att se hur bågarna bakom stolarna kan se ut, bör man tänka på något speciellt

i fråga om höjd ?"

Ja höjden på bågen bör väl vara högre än huvet med hjälm på. Det ser lite konstigt ut när man kollar

på bilder från div. olika engelska banträffar och hjälmen sticker upp ovanför bågen.

Hur tänker de där ??

Posted

Har byggt vagnen som bilen ska stå på, höjden blev 23cm och den ska klara 1000kg.

de2unedy.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • 2 months later...
Posted

Dax att uppdatera bygget. Har inte blivit så mycket gjort på bilen men bor man i hus och våren kommer så finns det annat som ska göras tycker frugan :(/>/>

Har luftat bygget och tagit lite bilder i alla fall. Har börjat montera bilen mot SFRO 1 och undrar om det behövs låsmuttrar till SFRO1 eller om det fungerar med vanliga muttrar då det ändå ska monteras ned senare, hur har ni gjort?

image_zps2edc98fa.jpg

image_zps5da97bf7.jpg

image_zps444081f3.jpg

image_zpsbce4b1be.jpg

Posted

Men om det påpekas kommer detta ändå bara att kontrolleras vid SFRO2 att det är åtgärdat så byt de du hinner och byt sedan resten till SFRO2

  • 1 month later...
Posted

Jag använder låsmuttrar och har monterat fram och bakvagnen, motor och låda mm. Har jagat delar när jag var hemma i Jämtland för där har jag tillgång till ett gäng skrotbilar.

de2upaba.jpg

pa9u3u4e.jpg

tytusadu.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Jag har bestämt mig att inte skynda med sfro1 utan kommer under vintern bygga vidare och att jag ev kan provköra bilen nästa sommar innan sfro1. Har dragit bromssystemet klart förutom handbromsen, har ej fått delarna till den men kommer att använda saab 93 -06 handbromsspak och vajer. Har även gjort klart med alla bältesinfästningar men saknar 6st muttrar för att kunna montera färdigt. Har gjort fäste för bensintank och pump men har kvar övre fäste för att spänna fast tanken kvar. Jobbar nu med kylsystemet och drar kylrören som ska fram till kylaren.

uzuvuqy4.jpg5a9e8ary.jpgahyta2un.jpg6e9usazy.jpgu7upugun.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Hej.

Kommer du använda original vattenpump? Vad jag förstår med de som bygger Rocket som jag, så använder de original Ford om man inte trimmar och ställer högre krav på kylningen. Nyfiken på hur du tänkt.

Mvh

Posted

Jag kör med orginal vattenpump tror det ska räcka.

Har varit på skroten och köpt lite delar, bra med självplock. Det blev en fyndhög!

y4apu8u4.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • 2 weeks later...
Posted

Jag jobbar med att fixa växelspaken och vajrar till lådan och jag fick en tanke att jag måste kolla så jag tänkt rätt vad det gäller växellägena på växellådans axel. Skulle vara trist om jag tänkt fel och att allt blir bakvänt. Är det någon som har eller kör saab 9000 och skulle kunna kolla vilken växel som är i när axeln från lådan är utdragen och vriden motsols, hoppas det är ettan för då har jag tänkt rätt.

du6amege.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har byggt växellänkaget färdigt förutom att jag ska byta ut ett plattjärn mot kullänkar. Har provat att växla och det går lätt för utom 5an som går lite trögt. Kan det gå lättare att växla när kopplingen är monterad och nertryckt?

u9e8avy2.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har fått många delar på plats fast några är provisoriskt fast på rätt ställe. Vill inte göra alla fästen klara innan allt är på plats, nu är bältesfästen klara, bensintank, pump, filter och avluftning klara. Vattenrör draget fram men ej klart mot kylare. Batteri är fastsatt. Luftfilter och intercooler är fastsatt, ska få hjälp att svetsa på intercoolern i helgen då jag ändrar vinkeln på ena ingången. Växellänkaget snart klart. Avgassystemet klart förutom upphängningen, kommer bli ett snyggare efter godkänd besiktning. Näst på tur är oljekylaren.

vy9uba8u.jpgzeqeje3e.jpge4ebu2ut.jpgnu3e7u8a.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har fått intercoolern svetsad så nu är det bara att skruva fast den. Men fick ett förhinder, såg denna bil på blocket och var tvungen att köpa. Den kommer bli perfekt som en andra bil. Ska höja den lite bak då den är lite väl låg.

upybebem.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har en fråga

Vad är det för utgång på bilden? Går det till bromsservot eller något annat.3yza2umu.jpg

Har även vaxat bubblan.

mahy5a2y.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Ja, det uttaget går till bromsservot. Plugga, eller använd till något annat som det kan tänkas passa till. Jag har min MAP sensor i det uttaget.

Posted

Tackar, jag har en fråga till då jag ändå är på gång. Jag kommer ha kylaren fram på min bil och undrar därför hur viktig påfyllnadsslangen till kylaren är, se bild. Jag har funderat på att bara använda påfyllnaden till vattenpumpen från expantionkärl och ha en luftningsnippel på kylaren. Skulle det fungera eller behövs påfyllningen vid kylaren?tybu8ujy.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Var du fyller på kylarvätska kan inte ha någon betydelse, det viktigast måste vara att du har avluftning så att du får bort luften i kylsystemet

Kenneth

Posted

Den sitter ju på den högsta punkten i kylvattenkretsen (kylaren) för att lufta ur systemet till expansionskärlet. Försök placera den på samma sätt, ev på röret som du ska ha till termostarhuset som är högsta punkten på motorn och sedan till exp kärlet. På Saaben sitter ju den anslutningen i höjd med kylaren. Om vattenkylaren sitter lägre än toppen på motorn (vilket den kommer att göra) så luftas ju kylaren via övre anslutningen mot termostathuset. Men risken blir ju att du kan få luftfickor beroende på rördragningen, du kanske får ha flera urluftningar på de högsta punkterna i systemet.

Posted

Tackar, bra med folk som kan.

Då drar jag om ena vattenröret in mot termostaten så att det blir mera vågrätt och fixar en slanganslutning på röret för avluftning mot expansionskärlet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har nu fått ett problem!! Jag håller på att tvätta och måla besiktningsmotorn och när jag kom till grenröret var flera av pinnbultarna till grenröret var av och jag har fått ut alla utom en. Jag har borrat upp ett hål i bulten och sedan slagit in en torx bits för att sedan kunna skruva ut pinnbulten. Det hade gått bra om jag inte hade använt bitsen två gånger och att den gick av andra gången. Har provat att borra i bitsen men den är hård och att borrarna bara blir slöa direkt. Finns det några tips?yneda8y4.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted (edited)

http://www.jula.se/c...nmodell-071002/

http://www.clasohlso...berCookie=false Vet inte kvaliten på dessa, jag har fått ett par som funkar på det mesta, ser likadana ut.

Eller som Rikard säger, fast jag brukar punkta med migen några gånger direkt på pinnskruven så att jag bygger upp den en bit över ytan först, sedan trär jag på en mutter över svetsen och bränner fast.

Sitter den långt ner kan man offra ett par gängvarv, borra upp hålet till 10 mm, så får du bättre plats för svetsen

Edited by Christer J
  • 2 weeks later...
Posted

a8a7u3ez.jpg

Då är äntligen pinnbulten borta, men när jag borrade ut det sista av den gamla bulten så borrade jag igenom i toppen och undrar om jag förstört toppen eller om jag kommit till vattenkanaler så att jag kan täppa igen det med den nya pinnbulten? Bilden visar vilken bult jag borrat igenom på, se grön plastbit.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

a8a7u3ez.jpg

Då är äntligen pinnbulten borta, men när jag borrade ut det sista av den gamla bulten så borrade jag igenom i toppen och undrar om jag förstört toppen eller om jag kommit till vattenkanaler så att jag kan täppa igen det med den nya pinnbulten? Bilden visar vilken bult jag borrat igenom på, se grön plastbit.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

På Chevrolet small block (V8) går en del topplocksbultar rakt ner i vattenkanaler, på dessa motorer skall man använda gängtätning för att förhindra vattenläckage, för säkerhets skull kanske du kan använda gängtätning.

kenneth

Posted

Varför tänkte jag inte på det, det är ett smart tipps. Blir att använda gängtätning till den pinnbulten.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Då har jag provat det smarta tipset med tryckluft och kan konstatera att det ät en vattenkanal i toppen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har fått ett problem med svetsen, det pyser gas ur slangpaketet se bild. Har provat två likadana svetsar som jag har på jobbet och det pyser ur båda. Är det en säkerhetsventil? Och vad gör att den slår till isåfall.

musasu2e.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • 3 weeks later...
Posted

Svets lagad, fel på tryckregulatorn. Har inte blivit mycket gjort på bygget utan jag har letat och köpt delar vilket tar längre tid än vad man tror. Kommer att använda saab 9000 handbroms+ vajer det passar bättre. Får åka på skroten och köpa handbromsspaken på självplock eller finns det någon i närheten som har en sådan över till salu?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har varit på skroten och fyndat, handbroms, magnetventil och kopplingsrör allt till det ofantliga priset av 250kr

5u4u4uja.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Har monterat handbromsen och den fungerar bra. Har börjat montera ner delar för att kunna lyfta ur motor och låda, ska svetsa färdigt alla fästen och saker i chassit. sen ska rätta motorpaketet ner i chassit och alla saker som behövs för att kunna köra bilen till sommaren.

2ugy8uba.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • 2 weeks later...
Posted

Det är lite struligt att göra vissa saker i ett litet garage, men har fått en "ko-lyft" som jag kan använda som motorlyft. Har fått det av min farbror som är bonde. Det fungerade bra trots liten lokal.

post-4678-14150310158404_thumb.jpgpost-4678-14150310289816_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Dax att uppdatera.

Har jobbat med fronten, nu sitter kylaren fast och fått fast singeltorkaren. Fick bygga om torkaren. Har flyttat bromsvätskburken och gjort fästet för den. Har gjort skruvfästena klara till nedre delen av flipphuven. Har nu svetsat fast ett stag mellan övre dämparfästena.

post-4678-14165750110678_thumb.jpgpost-4678-14165750215963_thumb.jpg

Posted

Tackar det ger energi till bygget.

Förlänger lite elkablar, kul med all krympslang och lödning. Men snart klar.

post-4678-14174622725178_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Har satt in elen provisorisk för att se att alla kablar är rätt i längd, verkar stämma bra.

post-4678-14184795873857_thumb.jpgpost-4678-14184795976675_thumb.jpg

Posted

Har satt in elen provisorisk för att se att alla kablar är rätt i längd, verkar stämma bra.

post-4678-14184795873857_thumb.jpgpost-4678-14184795976675_thumb.jpg

Det där ser mycket BRA ut

kenneth

Posted (edited)

Det där finliret är nästan det roligaste, men vid varje moment längtar man till nästa. Väldigt häftigt bygge, ser fram emot din avgjutning och karosspåbygge.

Mvh Pär

Edited by steel
  • 4 weeks later...
Posted

Har inte blivit så mycket tid till bygget som jag hoppats under julledigheten, men lite har blivit gjort. Elen klar för start, saknas bara lite saker för start av motorn. På grund av klantighet blev det lite mera att skruva innan provstart, skulle plugga ett hål på insuget men lyckades istället tappa en liten kopparrörs del ner i hålet, tänkte att det inte va så farligt och delade insuget men den hade ramlat enda ner till toppen så nu är det vara att lossa på insuget.post-4678-14205306205302_thumb.jpgpost-4678-14205306384074_thumb.jpgpost-4678-14205306534595_thumb.jpgpost-4678-14205306685711_thumb.jpgpost-4678-14205306985551_thumb.jpg

Posted

Du ska nog flytta MAP sensorn närmare insuget, slangen får inte bli för lång enligt dom som kan Trionic på hög nivå. Original är slangen runt 20 cm

Christer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...