Jump to content

saab 9000 Spindlar


Norrland

Recommended Posts

Har nu införskaffat en donator bil som är en saab 9000 -96 2,0t som jag tänkte ta så mycket delar som möjligt ifrån.

Så min fråga är om det funkar att använda spindlarna från denna, att sätta dubbla a-armar på?

Kommer förmodligen i så fall att skaffa ett till par framspindlar så jag har framspindlar både bak och fram på det nya bygget.

Någon som har erfarenheter av detta?

Bilder vore kanon!

Eventuellt förslag på andra idéer uppskattas!

Men vill ha samma bultcirkel runtom, vilket är 4x108.

Tacksam för alla svar! :)

Link to comment
Share on other sites

jag använde 9-3 alu spindlar med mc Pär's son med en massa jobb ....

Så du åker ju på en specialare i toppen då mcPÄRsson inte direkt är seven kompatibelt .

Sedan vet jag inte om 9000 lagren funkar utan driv axlar igenom sig.... ?

Fram skulle jag gå på annan bil typ som har 108 mönster och korrekt spindel , finns inte det vad har Fård ? ?

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Du har ingen bild på hur du gjorde det?

Nej, 9000 spindeln behöver drivaxeln igenom sig, blir i så fall en specialare med fastsvetsad kapad axel.

Vore ju kanon om ford hade det, borde ju gå hitta på skroten.

Men bak blir vi nästan tvugna att ha saab spindeln då vi har kvar saab drivaxlarna.

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen bild på hur du gjorde det?

Nej, 9000 spindeln behöver drivaxeln igenom sig, blir i så fall en specialare med fastsvetsad kapad axel.

Vore ju kanon om ford hade det, borde ju gå hitta på skroten.

Men bak blir vi nästan tvugna att ha saab spindeln då vi har kvar saab drivaxlarna.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8185

verkar som alla fårdar har 108 :-) ovan fina eftermarknads saker

Link to comment
Share on other sites

Saab 900 88-93 har ju 108x4. De årsmodellerna har samma bakbromsar som 9000 (Pbromsen bak) och delar ju även frambromsar med tidiga 9000. Till 88 med turbo och i tom 89.

edit. Enklare också med spindellederna.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Sök på forumet! Det finns någon som använt 900-framspindel som bakspindlar med fordaxlar. Lite osäker på om det är bara "bult-on" eller om det behövs någon justering.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade tråden men tyvärr behandlade den saab 900 och inte saab 9000. Så är det någon som vet om drivaxlarna från saab 9000 funkar till spindlar från saab 900? Och om det nu skulle vara så, fungerar det att flytta över bromsskivor+ok från 9000 till 900-spindlarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade tråden men tyvärr behandlade den saab 900 och inte saab 9000. Så är det någon som vet om drivaxlarna från saab 9000 funkar till spindlar från saab 900? Och om det nu skulle vara så, fungerar det att flytta över bromsskivor+ok från 9000 till 900-spindlarna?

9000-skivor passar inte på 900 om det gäller framvagnen. Bak är de likadana. Oken passar rakt av mellan 900 88-93 och 9000 85-98 vad jag vet. Jag har tittat på 9000 framvagn och vad jag kan se så borde det räcka att ta bort drivknuten i stubbaxeln. Att svetsa tycker jag inte skall vara nödvändigt om man inte vill täcka hålet efter knuten.

Link to comment
Share on other sites

De tidiga 9000 har samma frambromsar. Bara att kolla i reservdelskatalogernas flik för "passar till" Du måste ha drivknutstappen kvar för att hålla ihop lagret/navet. Eller motsvarande kraftig bult att dra 300 nm med. Det lossnar annars efter några meter. Jag vet att det delar sig..

Vad blir det för bygge?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Passar min drivaxel (saab 9000 -96) rakt av i en spindel med nav från en ford sierra eller saab 900? Eller andra för den delen? Bultmönster spelar ingen roll!

Någon som testat och vet?

Då menar jag bara den yttre delen, splines och så, altså spelar ingen roll om drivaxeln är en annan längd eller så.

Det är tänkt att bli ett riktigt hemmabygge, ingen superseven men förhoppningsvis en Locost! :)

Projekttråd kommer förhoppningsvis inom kort!

Edited by Norrland
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen som provat?

Nu vet jag iaf efter några timmars mekande i -15 att drivaxeln från vår bil inte passade i navet från saab 900 <94.

Någon som vet om vår drivaxel passar i något ford nav?

Eller om hela vårat nav passar i en saab 900 spindel? Alternativt någon annan spindel som har dubbla a-armar?

Börjar kännas hopplöst redan innan bygget har startat på riktigt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda 9000-spindeln som den är? Det bultade fästet för fjäderbenet brukar funka utmärkt att bygga ett fäste för övre spindelled till.

Det är inte ovanligt att man gör så och då kan man ju välja KPI med mera själv också (inom vissa gränser).

frontsuspension.jpg

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

inte leden. Spindeln. det är ett bultat fjäderben som sitter på de 2 skruvar som de bultat fästet för spindelled på detta exempel. titta här på Meca så förstår du.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=469088&CarReference_ID=992&CategoryType_ID=1

Så då är ju frågan om dessa är godkända? När det blir tryck på nedre kulbulten.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Man får ju välja en annan spindelled än original men det är ju inte hopplöst. Alternativt så får man montera fjäder och dämpare på övre bärarmen eller direkt på spindeln.

Bilden jag lade in kommer från Factory Five. De använder Mustangspindlar, 1979-93 har de en variant där fjädern står på nedre bärarmen fast det är McPhersonben, ungefär:

GFM5C29-1.gif

Där kan man alltså använda undre spindelleden även med A-armar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OT: Det hade varit väldigt intressant om kunnigt folk som Gustaf kunde sammanställa en massa smarta lösningar och ideer om hur man kan fnula ihop en bil, att komma på vilka delar som passar ihop själv är som dom flesta vet oerhört tidsödande :wacko: :)

Kanske hade varit ett bra komplement till SFRO-boken?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en sån bok kunde vara ett komplement men det gäller att klara balansgången mellan SFROs uppdrag att beskriva vad man ska uppnå (hur en bil ska fungera) och att beskriva hur man KAN göra utan att det blir "lag".

En annan fördel med spindlar av den här typen (bultade fjäderben) är att det ofta är ganska enkelt att göra fästen för egna, bultade styrarmar. De kan då peka vart man vill och man är betydligt friare att lösa bump steer, ackerman med mera.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu kommit fram till att vi kommer att använda saabspindlarna bak, och därmed fästa fjädern på det övre bärarmsfästet.

Men söker efter en annan spindel fram eftersom vi gärna vill ha fjädern på den undre bärarmen här, vilket inte verkar funkar/blir klurigt med saab spindeln.

Det vi söker är alltså en spindel med bultmönster 108/4, skivbromsar, gärna dubbla a-armar sedan tidigare samt möjlighet till att fästa fjädern i undre bärarmen.

Bärarmarna kommer vi att tillverka själva i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte stirra mig blind på bultmönstret. Att borra om det är oftast rätt enkelt.

Volvo 140 har riktigt bra spindlar och i Norrland är de ju fortfarande rätt enkla att hitta. Bultmönstret är 5x108 så det borrar man smidigt om till 4x108 om man vill.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi införskaffat 4st saab 900 spindlar som ursprungligen haft a-armar och därför undrar vi om vi kan använda själva lederna på spindlarna i bärarmana vi ska tillverka.post-3746-0-54057800-1296727440_thumb.jpg

Om det nu skulle vara möjligt att använda själva lederna, vad ska vi tänka på när vi bygger bärarmarna? Vi har inte gjort några fästen i ramen än så där finns hur mycket anpassningsmöjligheter som helst. Vilka fästen är "bäst" på ram-sidan?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 900/999 är att fjädern verkar på övre bärarmen. Stötdämparen sitter på nedre så leden lastas en del åt det hållet också, men den är inte idealisk för dragande belastning.

Vi har försökt utreda frågan och det som tills vidare gäller är att man bör välja en annan led (eller lägga fjäderkraften på övre bärarmen). Men i en lätt bil (lätt betyder kanske 750-850 kg eller så) kan det fungera även med fjäder på nedre bärarmen, diskutera dock saken med din besiktningsman - som i detta fall är jag ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bak kommer vi att ha dämparen på övre bärarmen så den räknar vi som helt okej alltså.

Bilen kommer att hamna i det viktintervallet ungefär, så vad bör vi göra för att få sätta dämparen på den under bärarmen fram (där mindre än 50% av vikten kommer att vara)?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera Kilkennys förslag, i första hand. Med 400 kg på framaxeln skulle jag nog kunna godta Saableden annars också men jag måste se bilen för att lova. I så fall är det också viktigt att man använder en led av dokumenterat god kvalitet (inte lågpris).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt sett en og 900 som spindelleden ramlade ur när vi hissade upp den för att kolla vad som skramlade. Vi avlastade den övre bärarmen med klotsarna mellan övre bärarmen och karossen som vanligt för att inte fjädern ska spänna. Detta var ett antal år sen, men spindelleden var en Saab originaldel och bilen hade dessutom besiktats inte allt för lång tid innan. Så det finns alltid en risk med leder som används åt "fel" håll.

Vi får ta hänsyn till att SBP är ett lotteri med personliga bedömningar som inte alltför ofta prioriterar trafiksäkerheten.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tillsammans med en bekant till och från sökt efter lämpliga leder till saabs spindel utan att hitta något bra alternativ.

Är det någon som har några exempel på alternativa leder att använda som passar i saabens "förhållandevis stora" kona i spindeln?

Utförandet på ny spindelled är än så länge flexibelt, så alla tips mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

det är samma artikelnr i saab epc på övre som undre leden,, kanske kan ge en ledtråd ;)

jörgen

Hur menar du? Ja, det är samma led uppe och nere, men fjädern står ju på den övre bärarmen fram på og900/99 och bilens vikt står på de övre lederna som är vända med tappen neråt. Alltså tvärt emot vad vi vill ha på en vanlig 7 bärarm. Men Kilkennys förslag på gungbräda alt stötdämparen på den övre bärarmen som Norrland tänkte ha bak, belastar ju leden på samma sätt som på 900an och borde ju vara det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Den håller säkert bra, och dessutom tror jag att vi kollar våra bilar oftare och bättre än SBP vad gäller upphängning och bromsar och därför byter innan den glappar flera mm och riskerar att trilla ur,

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har någon bild på en "gungbrädes-upphängning"?

Vore intressant, även länkar eller litteratur där man kan läsa mer för att få rätta proportioner, vinklar med mera.

Om jag tänker rätt nu så är ju nackdelen med gungbräda att det tar upp mer plats(dämpare) inne i chassit.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja få tag på lite mer matnyttig information om vinklar längder med mera på bärarmar, fjädrar med mera, har sökt i Sfro boken efter rekommenderad litteratur men hittar inget, har dock för mig att det har stått någon stans.

Är det inte enklast ändå att byta ut spindelleden?

Vilka skulle fungera? Alltså vika spindlar är godkända för dragande krafter?

Edited by Norrland
Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett tips på en bra bok, How to Build and Modify Sportscar and Kitcar Suspension and Brakes for Road and Track (Speedpro) (Speedpro Series) [Paperback]kostar 15£ - kanske för elementär men grunderna finns på ett mycket bra sätt beskrivit - mycket bilder och enkla förklaringar - någon stans måste man börja

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle vilja få tag på lite mer matnyttig information om vinklar längder med mera på bärarmar, fjädrar med mera, har sökt i Sfro boken efter rekommenderad litteratur men hittar inget, har dock för mig att det har stått någon stans.

Är det inte enklast ändå att byta ut spindelleden?

Vilka skulle fungera? Alltså vika spindlar är godkända för dragande krafter?

Tjena

Jag kör med saab 900 spindlar till mitt projekt och har då använt lotus elise spindelleder.

Det man får göra är att svarva en lite kona och montera i spindeln. Enkelt att svarva till.

Du kan kolla i min projekttråd på rejsa. Jag använder ganska mycket med saabdelar.

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60564

kolla sida 4 typ

mvh Rickard

Link to comment
Share on other sites

Tackar för det svaret!

Fanns mycket bra läsning där då det är väldigt likt det jag(vi) håller på med!

Har för övrigt väldiga bekymmer med upphängnings-geometrin. Skulle uppskatta hjälp med detta, om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att räkna på detta åt oss så vore det underbart, denne skulle självfallet belönas med ett flak ÖL eller någonting annat om så önskas! :bowdown:

En del mått har vi som inte går att ändra så om någon skulle vilja göra detta så måste ju dessa mått tas med i beräkningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...