Jump to content

Jens Tornblad

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Jens Tornblad last won the day on November 3 2023

Jens Tornblad had the most liked content!

Reputation

13 Good

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jens Tornblad
  • Ort
    Kristinehamn
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det löste sej extremt snabbt. Jag upptäckte i morse att den lokala leverantör som stripar företagets bilar åt mej nyligen har skaffat sej ett fräsbord för just sånt här... Det kostar 750kr + moms i timmen och de har att göra runt tre-fyra timmar.
  2. Har sällskapet några bra tips på företag som kan fräsa plywood som jag ska ha till bucken för karossbygget på min C-type? Jag har hittat Gotwood i Göteborg och Snabbfräsning i Stockholm, men finns det fler? Det vore optimalt med något företag i Värmland/Västmanland/Skaraborg. Skärfilerna gör jag själv så det är bara själva fräsningen jag vill åt.
  3. Nu börjar det så smått hända lite. Jag har jagat underlag på karossen ett tag men haft svårt att hitta nåt vettigt så nu provade vi en annan väg. Det finns ju kommersiella aktörer som säljer 3D-filer och jag köpte hem en sån. Vi har provat lite och fått allt att fungera i Solidworks. Nästa steg är att kontrollera formen mot de kända koordinater jag har. Om vi inte hamnar alldeles fel i det steget så kör jag vidare med att ta fram bucken utifrån modellen. Om nån undrar så är bilden från en viewer och formerna ser klart bättre ut i Solidworks.
  4. Några av er kanske känner igen mej då jag var på gång med en Locost för 10-12 år sen. Nu blev det inte så då det sammanföll med att barnen var tonåringar och jag startade eget företag. Nu har barnen flyttat hemifrån och mitt företag rullar på med normala, sansade arbetstider. Under den här tiden har dock beslutet mognat att gå på vad jag allra helst vill bygga istället för en Locost, en replika av en Jaguar C-type. Det är den vackraste bil som någonsin tillverkats enligt min mening. Jag har under decennier samlat bitar till bilen och följande prylar finns hemma så här långt: Motor i form av en Jaguar XK 3.4 -54 av samma typ som i originalet. Växellåda från en Jaguar MkVII -54 som förutom locket är korrekt. Kardan från en MkVII -54. ENV bakaxel från en Jaguar XK120 1950. (Fy för den lede vad dyr den var men den är av rätt sort...) Undre bakre länkarmar och torsionsfjädring från en VW typ 1 1965. (Det skiljer millimetrar i mått mot originalet.) Framvagn med torsionsfjädring från en MkVII -54. Det blir nog nya fjädrar från en XK120 istället då den är lättare och de jag har har lite korrosionsskador jag inte gillar. Bromssystem från en Saab 9000 -95, utan ABS. Kommer att kombineras ihop med skivor ur BMW:s sortiment för att få det hela att lira med befintliga axlar. Jag är högst medveten om att det finns skivbromsar att köpa till Jaguar MkIX och XK 150 men det finns inget vettigt begagnat att tala om där ute och prisbilden på nytt är inne i njurdonationsland. Jag har lite chassiritningar men jag ser dessa mer som en indikation då allt ändå behöver analyseras geometriskt för att hamna rätt i dynamiken. När som helst ramlar det in en 3D-fil på karossen som kommer från en scanning av en originalkaross. I företaget finns resurser i form av full-licens SolidWorks för 3Dmodellering och min son är rätt driven i ämnet, tillika högst passionerad bilnörd. Jag har en bild på en C-type som bakgrund på laptopen vilket gör att varje gång jag träffar en ny person hos en kund så har vi nåt att prata om. En av dem sa häromveckan att "-När all plåt i chassit är färdigritad så gör du en skärfil och fixar fram plåt med rätt intyg. Sen tar du med det till oss så vattenskär vi hela rasket åt dej utan kostnad. Vi älskar såna här saker och det är så kul om vi kan hjälpa dej..." Jag vill flagga för att det här blir en riktig longhaul-tråd med emellanåt sporadiska uppdateringar. Den riktiga byggstarten blir så snart jag har min Saab Sonett på vägen igen vilket är rätt överhängande. Så här ser visionen ut: Det har ju varit en del väsen på sistone kring C-type repliker men nu har det lugnat ner sej. Jaguar Landrover har väl till slut insett att de retade gallfeber på typ 102% av alla märkets entusiaster. Dock finns det misstankar om att de håller på att kratta manegen för nya rättsfall i UK. Jag tycker dock att vi lämnar ämnet okommenterat i den här tråden och fokuserar på det roliga istället.
  5. Jag satt och studerade den senaste utgåvan av bygghandboken och fastnade på formuleringen om "vingmuttrar" på hjul som inte får sticka ut utanför kaross-sidan. Om jag tolkar reglerna rätt så är upplägget på bilden ovan inte OK men om man tar bort vingarna så att spinnern ser ut som en vanlig men stor mutter skulle det vara OK att den sticker ut något utanför kaross-sidan. Tolkar jag rätt? (Ja, det kommer snart att startas en byggtråd, stay tuned...)
  6. Det ser ut som en power hammer där själva hammardelen saknas. Finns det nån tillverkarskylt på den?
  7. Efter några år där annat haft företräde, typ livet i allmänhet, är jag i gång igen. Jag gick och köpte mej ett engelskt hjul i somras och har provat mej fram för att börja lära mej det. Första försöken att göra framskärmar gick inget vidare och har kasserats. I stället provade jag att göra en mindre bit för att komma rätt i metoden och nu gick det bättre. Nästa steg är att göra hela skärmen. Så här ser formen ut:
  8. En liten fundering i sammanhanget dök upp. Skiljer det mycket i hjulbas mellan 92:an och GTR:en? Har du ändrat styrarmarna något?
  9. Jag tog en kylig approach till problemet och provade att göra ingenting åt det. Nu så här fyra månader senare verkar den ha slitit in sej och fastnar inte längre. Sens moral, glöm Speedparts slavcylindrar i fortsättningen.
  10. Det här är så vackert att jag blir lite rörd av det hela. Maken till inspirationstråd får man leta efter....
  11. Den kommer från Speedparts. Jag har haft aningen om att det kan vara något i den riktningen...
  12. Då var det dags för nya skumma problem att brottas med. Bilen är en Saab 9-3 av 2005 års modell med 21000 mil på mätaren. I vintras havererade växellådan vilken byttes ut mot en som bara gått 7000 mil. Lameller, tryckplatta och svänghjul gjorde jag inget åt förutom lite putsning på kontaktytorna då det inte gick att mäta något slitage. Slavcylindern byttes ut mot en helt ny när ändå allt var isär och den sitter innerst. Allt fungerade utmärkt efter operationen fram tills för några veckor sen då hustrun kommer in och säjer att kopplingspedalen stannar kvar nere. Efter att ha dragit upp och ner den några ganger fungerade allt normalt igen. Kör man sen bilen så fungerar kopplingen normalt. Står den still över natten är symptomen tillbaka igen. Jag misstänkte att den fått samma problem som en 9000 jag hade med en kollapsad kopplingsslang. Följande har gjorts: -Byte av kopplingsslang med luftning. Ingen skillnad. -Byte av huvudcylinder till en ny och luftning. Ingen skillnad. -Luftning igen. Ingen luft kommer ut. Ingen skillnad. Jag börjar få en olustig misstanke att något är galet i den nya slavcylindern..... Har någon några tankar i ämnet?
  13. Än så länge har jag lagt ut runt 20000 på bygget och då har det handlat om motor och transmissionskomponenter. Jag hoppas att jag landar på den här sidan 150K när jag är klar men då har det slunkit med en del verktyg i den pengen och det tycker jag inte riktigt räknas i sammanhanget. För några år sen gjorde jag en budget på en replika av en Jaguar C-type, byggd till den standard jag vill. Slutsumman blev runt 600K och sen gjorde jag misstaget att råka nämna siffran för min normalt sett i såna här sammanhang mycket förstående hustru. Hon var inte så förstående just den här gången....
  14. Är huvudcylindern ny? Jag hade problem på hustruns 9-3 vid en större genomgång av bromssystemet och hjärntrusten på jobbet som består av tre ex-bilmekar var rätt eniga om att det inte är bra att pressa huvudcylindern i botten om man inte är hundra på att den felfri. Det visade sej att rost som annars inte påverkade hade förstört ena tätningen. Alla slangar utgår jag från är nya men jag har haft problem vid något tillfälle med en gammal slang som kollapsat invändigt och agerade backventil. En annan felkälla kan vara att tätningarna i hjulcylindrarna kan vara för tighta när de är nya så inte kolvarna går tillbaka som de ska. Polaren har sett det på ok som renoverats med billiga eftermarknadstätningar. Går det att koppla förbi bromsreduceringsventilen för att utesluta den? Jag är lyckligt lottad med mina jobbarkompisar och diskussionerna vid kaffebordet blir fort tekniskt bråddjupa...
×
×
  • Create New...