Norrland Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Har nu införskaffat en donator bil som är en saab 9000 -96 2,0t som jag tänkte ta så mycket delar som möjligt ifrån. Så min fråga är om det funkar att använda spindlarna från denna, att sätta dubbla a-armar på? Kommer förmodligen i så fall att skaffa ett till par framspindlar så jag har framspindlar både bak och fram på det nya bygget. Någon som har erfarenheter av detta? Bilder vore kanon! Eventuellt förslag på andra idéer uppskattas! Men vill ha samma bultcirkel runtom, vilket är 4x108. Tacksam för alla svar! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 (edited) jag använde 9-3 alu spindlar med mc Pär's son med en massa jobb .... Så du åker ju på en specialare i toppen då mcPÄRsson inte direkt är seven kompatibelt . Sedan vet jag inte om 9000 lagren funkar utan driv axlar igenom sig.... ? Fram skulle jag gå på annan bil typ som har 108 mönster och korrekt spindel , finns inte det vad har Fård ? ? Edited November 24, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted November 24, 2010 Author Share Posted November 24, 2010 Du har ingen bild på hur du gjorde det? Nej, 9000 spindeln behöver drivaxeln igenom sig, blir i så fall en specialare med fastsvetsad kapad axel. Vore ju kanon om ford hade det, borde ju gå hitta på skroten. Men bak blir vi nästan tvugna att ha saab spindeln då vi har kvar saab drivaxlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Du har ingen bild på hur du gjorde det? Nej, 9000 spindeln behöver drivaxeln igenom sig, blir i så fall en specialare med fastsvetsad kapad axel. Vore ju kanon om ford hade det, borde ju gå hitta på skroten. Men bak blir vi nästan tvugna att ha saab spindeln då vi har kvar saab drivaxlarna. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8185 verkar som alla fårdar har 108 :-) ovan fina eftermarknads saker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 (edited) Saab 900 88-93 har ju 108x4. De årsmodellerna har samma bakbromsar som 9000 (Pbromsen bak) och delar ju även frambromsar med tidiga 9000. Till 88 med turbo och i tom 89. edit. Enklare också med spindellederna. Edited November 24, 2010 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted November 24, 2010 Author Share Posted November 24, 2010 Men passar drivaxlarna rakt in på spindlarna från saab 900? För det funkar väl inte med ford spindlar? Berätta nu för nybörjaren hur det ligger till ;) Tack! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 Sök på forumet! Det finns någon som använt 900-framspindel som bakspindlar med fordaxlar. Lite osäker på om det är bara "bult-on" eller om det behövs någon justering. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted November 25, 2010 Author Share Posted November 25, 2010 Jag hittade tråden men tyvärr behandlade den saab 900 och inte saab 9000. Så är det någon som vet om drivaxlarna från saab 9000 funkar till spindlar från saab 900? Och om det nu skulle vara så, fungerar det att flytta över bromsskivor+ok från 9000 till 900-spindlarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Tornblad Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Jag hittade tråden men tyvärr behandlade den saab 900 och inte saab 9000. Så är det någon som vet om drivaxlarna från saab 9000 funkar till spindlar från saab 900? Och om det nu skulle vara så, fungerar det att flytta över bromsskivor+ok från 9000 till 900-spindlarna? 9000-skivor passar inte på 900 om det gäller framvagnen. Bak är de likadana. Oken passar rakt av mellan 900 88-93 och 9000 85-98 vad jag vet. Jag har tittat på 9000 framvagn och vad jag kan se så borde det räcka att ta bort drivknuten i stubbaxeln. Att svetsa tycker jag inte skall vara nödvändigt om man inte vill täcka hålet efter knuten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 De tidiga 9000 har samma frambromsar. Bara att kolla i reservdelskatalogernas flik för "passar till" Du måste ha drivknutstappen kvar för att hålla ihop lagret/navet. Eller motsvarande kraftig bult att dra 300 nm med. Det lossnar annars efter några meter. Jag vet att det delar sig.. Vad blir det för bygge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted December 1, 2010 Author Share Posted December 1, 2010 (edited) Tack för svaren! Passar min drivaxel (saab 9000 -96) rakt av i en spindel med nav från en ford sierra eller saab 900? Eller andra för den delen? Bultmönster spelar ingen roll! Någon som testat och vet? Då menar jag bara den yttre delen, splines och så, altså spelar ingen roll om drivaxeln är en annan längd eller så. Det är tänkt att bli ett riktigt hemmabygge, ingen superseven men förhoppningsvis en Locost! :) Projekttråd kommer förhoppningsvis inom kort! Edited December 1, 2010 by Norrland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted December 9, 2010 Author Share Posted December 9, 2010 Ingen som provat? Nu vet jag iaf efter några timmars mekande i -15 att drivaxeln från vår bil inte passade i navet från saab 900 <94. Någon som vet om vår drivaxel passar i något ford nav? Eller om hela vårat nav passar i en saab 900 spindel? Alternativt någon annan spindel som har dubbla a-armar? Börjar kännas hopplöst redan innan bygget har startat på riktigt :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Varför inte använda 9000-spindeln som den är? Det bultade fästet för fjäderbenet brukar funka utmärkt att bygga ett fäste för övre spindelled till. Det är inte ovanligt att man gör så och då kan man ju välja KPI med mera själv också (inom vissa gränser). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Intressant bild! "Hänger" bilen på nedre spindelleden på originalet? Har den McPearson? Antas i Luleå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 (edited) fjädern trycker väl på spindeln Edited December 9, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 fjädern trycker väl på spindeln Trycker den på övre eller nedre spindelleden i originalet? Om det är den nedre är jag intresserad av vilken spindelled som är lämplig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 (edited) inte leden. Spindeln. det är ett bultat fjäderben som sitter på de 2 skruvar som de bultat fästet för spindelled på detta exempel. titta här på Meca så förstår du. http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=469088&CarReference_ID=992&CategoryType_ID=1 Så då är ju frågan om dessa är godkända? När det blir tryck på nedre kulbulten. Edited December 9, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Det är inte Saabspindelleden på Therealpintos bild. Saab 9000 leden är 18 mm dia och inte konisk, utan sitter med en bult i bilens längdriktning som klämmer fast den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Man får ju välja en annan spindelled än original men det är ju inte hopplöst. Alternativt så får man montera fjäder och dämpare på övre bärarmen eller direkt på spindeln. Bilden jag lade in kommer från Factory Five. De använder Mustangspindlar, 1979-93 har de en variant där fjädern står på nedre bärarmen fast det är McPhersonben, ungefär: Där kan man alltså använda undre spindelleden även med A-armar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 OT: Det hade varit väldigt intressant om kunnigt folk som Gustaf kunde sammanställa en massa smarta lösningar och ideer om hur man kan fnula ihop en bil, att komma på vilka delar som passar ihop själv är som dom flesta vet oerhört tidsödande :wacko: :) Kanske hade varit ett bra komplement till SFRO-boken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Tänk på att styrväxeln hamnar bakom framaxeln på de allra flesta framhjulsdrivna bilarna vilket kan skapa problem om man inte monterar motorn tillräckligt långt bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Ja, en sån bok kunde vara ett komplement men det gäller att klara balansgången mellan SFROs uppdrag att beskriva vad man ska uppnå (hur en bil ska fungera) och att beskriva hur man KAN göra utan att det blir "lag". En annan fördel med spindlar av den här typen (bultade fjäderben) är att det ofta är ganska enkelt att göra fästen för egna, bultade styrarmar. De kan då peka vart man vill och man är betydligt friare att lösa bump steer, ackerman med mera. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Har nu kommit fram till att vi kommer att använda saabspindlarna bak, och därmed fästa fjädern på det övre bärarmsfästet. Men söker efter en annan spindel fram eftersom vi gärna vill ha fjädern på den undre bärarmen här, vilket inte verkar funkar/blir klurigt med saab spindeln. Det vi söker är alltså en spindel med bultmönster 108/4, skivbromsar, gärna dubbla a-armar sedan tidigare samt möjlighet till att fästa fjädern i undre bärarmen. Bärarmarna kommer vi att tillverka själva i vilket fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Jag skulle inte stirra mig blind på bultmönstret. Att borra om det är oftast rätt enkelt. Volvo 140 har riktigt bra spindlar och i Norrland är de ju fortfarande rätt enkla att hitta. Bultmönstret är 5x108 så det borrar man smidigt om till 4x108 om man vill. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Nu har vi införskaffat 4st saab 900 spindlar som ursprungligen haft a-armar och därför undrar vi om vi kan använda själva lederna på spindlarna i bärarmana vi ska tillverka. Om det nu skulle vara möjligt att använda själva lederna, vad ska vi tänka på när vi bygger bärarmarna? Vi har inte gjort några fästen i ramen än så där finns hur mycket anpassningsmöjligheter som helst. Vilka fästen är "bäst" på ram-sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Problemet med 900/999 är att fjädern verkar på övre bärarmen. Stötdämparen sitter på nedre så leden lastas en del åt det hållet också, men den är inte idealisk för dragande belastning. Vi har försökt utreda frågan och det som tills vidare gäller är att man bör välja en annan led (eller lägga fjäderkraften på övre bärarmen). Men i en lätt bil (lätt betyder kanske 750-850 kg eller så) kan det fungera även med fjäder på nedre bärarmen, diskutera dock saken med din besiktningsman - som i detta fall är jag ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Bak kommer vi att ha dämparen på övre bärarmen så den räknar vi som helt okej alltså. Bilen kommer att hamna i det viktintervallet ungefär, så vad bör vi göra för att få sätta dämparen på den under bärarmen fram (där mindre än 50% av vikten kommer att vara)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Eller så kan du ha övre bärarmen som en gungbräda och ställa dämparna i mitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Jag skulle rekommendera Kilkennys förslag, i första hand. Med 400 kg på framaxeln skulle jag nog kunna godta Saableden annars också men jag måste se bilen för att lova. I så fall är det också viktigt att man använder en led av dokumenterat god kvalitet (inte lågpris). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Jag har faktiskt sett en og 900 som spindelleden ramlade ur när vi hissade upp den för att kolla vad som skramlade. Vi avlastade den övre bärarmen med klotsarna mellan övre bärarmen och karossen som vanligt för att inte fjädern ska spänna. Detta var ett antal år sen, men spindelleden var en Saab originaldel och bilen hade dessutom besiktats inte allt för lång tid innan. Så det finns alltid en risk med leder som används åt "fel" håll. Vi får ta hänsyn till att SBP är ett lotteri med personliga bedömningar som inte alltför ofta prioriterar trafiksäkerheten. Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 (edited) det är samma artikelnr i saab epc på övre som undre leden,, kanske kan ge en ledtråd ;) jörgen Edited February 3, 2011 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Jag har tillsammans med en bekant till och från sökt efter lämpliga leder till saabs spindel utan att hitta något bra alternativ. Är det någon som har några exempel på alternativa leder att använda som passar i saabens "förhållandevis stora" kona i spindeln? Utförandet på ny spindelled är än så länge flexibelt, så alla tips mottages tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Om det nu inte skulle finnas några leder som passar i "det stora saab hålet" , borra upp hålet ytterliggare, och pressa i en hylsa med krage ovanifrån med ex 140 kona i sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 det är samma artikelnr i saab epc på övre som undre leden,, kanske kan ge en ledtråd ;) jörgen Hur menar du? Ja, det är samma led uppe och nere, men fjädern står ju på den övre bärarmen fram på og900/99 och bilens vikt står på de övre lederna som är vända med tappen neråt. Alltså tvärt emot vad vi vill ha på en vanlig 7 bärarm. Men Kilkennys förslag på gungbräda alt stötdämparen på den övre bärarmen som Norrland tänkte ha bak, belastar ju leden på samma sätt som på 900an och borde ju vara det bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 men stötdämparen står på den nedre så den är nog tillräckligt stark för våra bilar mem men.. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Den håller säkert bra, och dessutom tror jag att vi kollar våra bilar oftare och bättre än SBP vad gäller upphängning och bromsar och därför byter innan den glappar flera mm och riskerar att trilla ur, Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Ingen som har någon bild på en "gungbrädes-upphängning"? Vore intressant, även länkar eller litteratur där man kan läsa mer för att få rätta proportioner, vinklar med mera. Om jag tänker rätt nu så är ju nackdelen med gungbräda att det tar upp mer plats(dämpare) inne i chassit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Det finns ju färska bilder från våran stafettfika, Stefan var på hugget å fotade :thumbsup: En å annan gungbräda finns här ---> http://picasaweb.google.com/stefan.baging/StafettfikaLocostklubben?authkey=Gv1sRgCIeA3ImmlIzXXA&feat=directlink# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted February 7, 2011 Author Share Posted February 7, 2011 (edited) Skulle vilja få tag på lite mer matnyttig information om vinklar längder med mera på bärarmar, fjädrar med mera, har sökt i Sfro boken efter rekommenderad litteratur men hittar inget, har dock för mig att det har stått någon stans. Är det inte enklast ändå att byta ut spindelleden? Vilka skulle fungera? Alltså vika spindlar är godkända för dragande krafter? Edited February 7, 2011 by Norrland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 (edited) Här kommer ett tips på en bra bok, How to Build and Modify Sportscar and Kitcar Suspension and Brakes for Road and Track (Speedpro) (Speedpro Series) [Paperback]kostar 15£ - kanske för elementär men grunderna finns på ett mycket bra sätt beskrivit - mycket bilder och enkla förklaringar - någon stans måste man börja kenneth Edited February 7, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sponza Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 Skulle vilja få tag på lite mer matnyttig information om vinklar längder med mera på bärarmar, fjädrar med mera, har sökt i Sfro boken efter rekommenderad litteratur men hittar inget, har dock för mig att det har stått någon stans. Är det inte enklast ändå att byta ut spindelleden? Vilka skulle fungera? Alltså vika spindlar är godkända för dragande krafter? Tjena Jag kör med saab 900 spindlar till mitt projekt och har då använt lotus elise spindelleder. Det man får göra är att svarva en lite kona och montera i spindeln. Enkelt att svarva till. Du kan kolla i min projekttråd på rejsa. Jag använder ganska mycket med saabdelar. http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60564 kolla sida 4 typ mvh Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrland Posted March 10, 2011 Author Share Posted March 10, 2011 Tackar för det svaret! Fanns mycket bra läsning där då det är väldigt likt det jag(vi) håller på med! Har för övrigt väldiga bekymmer med upphängnings-geometrin. Skulle uppskatta hjälp med detta, om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att räkna på detta åt oss så vore det underbart, denne skulle självfallet belönas med ett flak ÖL eller någonting annat om så önskas! :bowdown: En del mått har vi som inte går att ändra så om någon skulle vilja göra detta så måste ju dessa mått tas med i beräkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.