Pac Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Det ser riktigt trevligt ut! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Finfint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Snitsigt men de måste va de kortaste insuget jag sett. Jag som tyckte mitt unsug va kort men det är väll en 7-8cm till trottlarna iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Snabbare respons, o sen lite trattar på det så blir det kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 10, 2011 Author Share Posted December 10, 2011 Ja, jag tror det blir bra. Lättare att justera totala längden nu, när det mest hänger på trattlängden :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Ja absolut är det så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 (edited) ... Lättare att justera totala längden nu, när det mest hänger på trattlängden :) Nja... du har ju en riktigt fin konicitet som kan bli svår att bibehålla i tratten om du inte vet trattlängden från början. Om man skall bibehålla koniciteten kan man inte göra justerbara trattar eftersom justerbara trattar bygger på att du har parallella väggar någonstans. Vill man ha koniska trattar blir varje trattlängd unik. Fast, jag har en idé för hur vi skall få till det. Om du tar reda på hur lång den kortaste tratten skulle kunna vara så skall jag börja fila på hur vi får snygga koniska trattar MED justermöjligheter. :) Edited December 11, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Ska man köpa färdiga 52mm så har Jenvey (ej variabel längd) Man kan göra själv också men många som säljs som trattar i sverige är ett rakt rör med koning sista 15-20mm.Inte vad jag kallar tratt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 11, 2011 Author Share Posted December 11, 2011 Förstår precis vad ni menar...... KL's trattar är ju raka en bit, så där blir det ju som Pac säger.... konisk, rak, konisk..... ;) Om man nu frångår problemet att man ska ha justerbara/rörliga trattar blir det ju i vilket fall som helst en noggrann uppmätning av den exakt längden som behövs. Så jag behöver först och främst få fram durationen på kammen..... Hittade en kalkylator som kanske kan vara intressant ;) Runner length calc Och en bild på KL' "trattar" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 11, 2011 Author Share Posted December 11, 2011 Jenvey hade ju en trevlig PDF med måttsatta "ritningar" på sina trattar :) jenveytrattar.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Jenvey hade ju en trevlig PDF med måttsatta "ritningar" på sina trattar :) Jag vet. Jag har köpt från dem. Tänk på att insugslängden brukar man räkna från ventilen ut till trattens mynning. Så 100mm ligger i toppen. Här är andra formler http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf Och här en förenklad version http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/raknare2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 (edited) De där känns som rediga kompromisser, men det blir kanske så?. Men å andra sidan har vi inte plats för riktiga horn. Här är en tråd där en kille tillverkar ett horn, kallat "kugel wellen" som funkar fantastiskt väl: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72304. Tyvärr blir de både långa och breda för låga frekvenser. Jag satt och försökte fundera ut vilka frekvenser det blir, men villar bort mig... :banghead: En 4-cyl motor som går med 1000 varv/minut, hur många gånger per sekund öppnar och stänger insugsventilerna på cylinder 1 då? :icon_oops: Edited December 11, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 (edited) 8,3 En som gör orgelpipor är nog duktig på det. Edited December 11, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 11, 2011 Author Share Posted December 11, 2011 Tänk på att insugslängden brukar man räkna från ventilen ut till trattens mynning. Så 100mm ligger i toppen. Jo, har även för mej att man brukar mäta från bortre kanten på ventiltallriken, eller har jag fel där??? De där känns som rediga kompromisser, men det blir kanske så?. Men å andra sidan har vi inte plats för riktiga horn. Här är en tråd där en kille tillverkar ett horn, kallat "kugel wellen" som funkar fantastiskt väl: http://www.hififorum...TOPIC_ID=72304. Tyvärr blir de både långa och breda för låga frekvenser. Jag satt och försökte fundera ut vilka frekvenser det blir, men villar bort mig... :banghead: En 4-cyl motor som går med 1000 varv/minut, hur många gånger per sekund öppnar och stänger insugsventilerna på cylinder 1 då? :icon_oops: Det blir fint Pac, trattar av spånskivor!!!! ;) :D :D :D Skämt åsido, ni HiFi-killar har en något annan nivå på saker och ting ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 jag räknar från mitten på ventilen/skaftet och mitten (i höjdled) på kanalen hela vägen ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 11, 2011 Author Share Posted December 11, 2011 jag räknar från mitten på ventilen/skaftet och mitten (i höjdled) på kanalen hela vägen ut. Ok! Med den toppen är det ju sk*tlätt.... spikraka spåret in till skaftet ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 Ok! Med den toppen är det ju sk*tlätt.... spikraka spåret in till skaftet ;) :) Lite svänger den längst in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 11, 2011 Share Posted December 11, 2011 (edited) Det blir fint Pac, trattar av spånskivor!!!! ;) :D :D :D Skämt åsido, ni HiFi-killar har en något annan nivå på saker och ting ;) Spånskivor??? hehehe, nej det är inte så praktiskt. :D de kan se ut så här också, nu kanske det börjar likna något? ;) 8,3 En som gör orgelpipor är nog duktig på det. 8,3 Hz är jäkligt lågt. Ett horn avstämt till den frekvensen blir gigantiskt. Det blir till att göra något som flödar OK. Edited December 11, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Pillandet fortsätter.... nu är i alla fall bränslet färdigkopplat och testkört. Tääk, inga läckor alls på 1a försöket ;) :) Vi får väl se hur länge den pimpade regulatorn håller, men nu står den på 3,5 bar och snart skall jag kolla volymen i spridarna vid det trycket.... Sen känns det som att gaswirefästet har en godkänd funktion. Harley står för wiren och det känns kanon så långt. Kvar är att snygga till både fästet och "trottelrullen" så det blir lite mer presentabelt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Ser ut som att kabeln inte går helt rakt ut ur fästet mot "trottelrullen". Jag har sett det på en annan bil. Resultatet där blev att den med med jämna mellanrum gnagde av wiren mot kanten på röret som wiren kommer ur vid fästet. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Ser ut som att kabeln inte går helt rakt ut ur fästet mot "trottelrullen". Jag har sett det på en annan bil. Resultatet där blev att den med med jämna mellanrum gnagde av wiren mot kanten på röret som wiren kommer ur vid fästet. /Peter Jodå, det är lugnt. Wiren är slak så den reser sej lite på rullen, men bra observerat!!! Tack!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Spånskivor??? hehehe, nej det är inte så praktiskt. :D de kan se ut så här också, nu kanske det börjar likna något? ;) 8,3 Hz är jäkligt lågt. Ett horn avstämt till den frekvensen blir gigantiskt. Det blir till att göra något som flödar OK. Men det var väl vid 1000rpm? och det är lite lågt att göra avstämningen på ta runt 50-55Hz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 (edited) Vilka spridare/injektorer skall du köra med? Vet du vilka som passar? En annan fundering som du säkert har svar på: Hayabusa TBna har en recessen som spridaren sitter i. Portmatchar du den emot insugröret så att insugsröret har samma recess? Du skulle inte kunna ta en bild så att tom en TB-newbie som jag förstår? :icon_oops: P.S. Det är det här jag menar... Edited December 26, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 En annan fundering som du säkert har svar på: Hayabusa TBna har en recessen som spridaren sitter i. Portmatchar du den emot insugröret så att insugsröret har samma recess? Du skulle inte kunna ta en bild så att tom en TB-newbie som jag förstår? :icon_oops: P.S. Det är det här jag menar... Pac. På de TB som han använder (som jag också har) finns ingen "extra kanal" för spridarna utan dessa mynnar ut rätt in i TB's runda kanal. Så det blir alltså ett helt runt rör ut från TB's :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 (edited) Vilken årsmodell på Hayabusa är det som inte har den recessen och samtidigt är delningsbar? Edited December 26, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Vilken årsmodell på Hayabusa är det som inte har den recessen och samtidigt är delningsbar? Efter att ha surfat en del kan jag nog svara på min egen fråga. [:)] - Hayabusa 1999-2007 har en recess för injektorn och är delningsbar. 2008 och framåt är inte delningsbara och har heller ingen recess för injektorn - Cylinderhuvudet har ett runt symmetriskt hål för insugskanalen emot trottelhuset: - Det är gummit som håller trottelhuset emot cylinderhuvudet som har övergången mellan recessen och den runda insugskanalen. Kolla i nederkant på ett av gummina på denna bilden så kanske det framgår. Det finns en trimfirma som gör en billet aluminium del som skall ersätta gummit. Den har en separat urgröpning för att hantera övergången. Så här ser den ut: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Hoppsan.... sent svar, men varit bortrest sen innan jul... Du kan nog årsmodellerna bättre än mej Per ;) Men om man kikar på en 99a, så är dom delningsbara och har inget uttag för spridaren, precis som mina.... Kika här: 1999 Busa brygga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 8, 2012 Author Share Posted January 8, 2012 (edited) Megasquirt upgrade..... Stort suck!!! Inte förrän i dag blev det helt klart att ett MS1 2.2-bord INTE klarar vevaxelgivarens VR-ingång.... f*n vet hur jag kunnat missa den väsentliga bristen, men så är det i alla fall..... Nya tag dock. Beställer en MS1 3.0 från Stockholm färdigbyggd för min spec. Den kommer standard som wastespark, men förhoppningsvis kan jag övertala honom att använda mitt nya MS2-kort också så jag kan få fullt sekventiellt på både tändning- och spridarsidan... På't igen bara. All hårdvara på bilen verkar ju funka som det skall ;) *edit* Ny update: Klart med MS2-kortet. Han bygger ett nytt MS2 3.0 för 3.800:- inkl moms. Då ingår nya drivsteg till tändningen för säkerhets skull och funktionen blir sekv tändning.... nu känns det ok igen ;) :D Edited January 8, 2012 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Är det Mofid du handlar av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Är det Mofid du handlar av? Exakt, stämmer bra det :) Ok gubbe eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Exakt, stämmer bra det :) Ok gubbe eller?? Han verkar vara en av de tyngre personerna på megasquirt.se forumet - man hänvisar ofta till honom - han svarar på många frågor - har inte läst något negativt om honom på något forum kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Han verkar vara en av de tyngre personerna på megasquirt.se forumet - man hänvisar ofta till honom - han svarar på många frågor - har inte läst något negativt om honom på något forum kenneth Fått den känslan också, så jag har bestämt mej för att lita på honom :) Så grymt skönt att lämna över till nån som förstår sej på elektroniken ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Ja han han varit reko mot de jag känner som handlat av honom och kunnig också. Jag har fått intrycket att han är 100% seriös. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 25, 2012 Author Share Posted January 25, 2012 Äntligen!! Kan bara instämma.... Mofid hanterade allting grymt seriöst. OCH snabbt :) Nu har jag en box som är anpassad mot bilen med passande kabelhärva, så nu är det bara att börja bygga elsystem till det här... Boxen blev ett MS2 V3 med 4 extra tändsteg för VAG COP-spolarna och ingångar för både VR-givaren och Hallsensorn i gamla fördelaren, så nu kommer tändningen köras fullt sekventiellt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Gött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 Ok, då har elinstallationen börjat på allvar..... i kväll blev brygga och spolar färdigkopplade och jodå Pac... det blev en Deutch på blocket, men resten är Bosch ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 (edited) ...jodå Pac... det blev en Deutch på blocket... Ser bra ut, men kom ihåg vad jag sagt när/om du får misständningar efter ett tag... ;) Glöm inte kabelklampning på var tionde centimeter och ersätt den där förhatliga korrugerade slangen med lindning av kablaget när allt är klart. Edited January 27, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Ser bra ut, men kom ihåg vad jag sagt när/om du får misständningar efter ett tag... ;) Glöm inte kabelklampning på var tionde centimeter och ersätt den där förhatliga korrugerade slangen med lindning av kablaget när allt är klart. Varför linda kablarna? Är det inte bättre och smidigare att använda krympslang? När jag drog elen så köpte jag in krympslang i många olika diametrar - använde varmluftspistol. Tyckte att det fungerade jättebra. Sämre hållbarhet? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Varför linda kablarna? Är det inte bättre och smidigare att använda krympslang? När jag drog elen så köpte jag in krympslang i många olika diametrar - använde varmluftspistol. Tyckte att det fungerade jättebra. Sämre hållbarhet? kenneth Nejdå, största anledningen att jag lindade runt spridarna var att stammen grenar sej i 4 par och jag var tvungen att använda originalstammen för att kontaktstiften på spridarkontakterna var toksvåra att hitta nya, så det gick helt enkelt inte att köra krympslang... Fick tag på "tygtejp", som jag tycker ser rätt ok ut också.... Den korrugerade slangen blir det inte mycket, om ens någonting, kvar av.... gillar inte den vassa insidan förutom att jag tycker det ser för taskigt ut ;) :D Jag lovar, Pac, blir det problem med Deutch-kontakten åker den ut mot en Bosch...... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Jajustdet, ville tipsa om vettig katalog för eldelar. Kontaktdon Bosch, Superseal, Deutch osv, reläer och allt möjligt vi behöver ibland :) Katalog CARGO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Jajustdet, ville tipsa om vettig katalog för eldelar. Kontaktdon Bosch, Superseal, Deutch osv, reläer och allt möjligt vi behöver ibland :) Katalog CARGO Ja, handlar där och dom har verkligen massor . Men i stort sett bara bilelfirmor som har sortimentet från dom. Vissa bildelsbutiker har en del, men det är bara vi med testbänk för start och gen som får hela sortimentet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Ja, handlar där och dom har verkligen massor . Men i stort sett bara bilelfirmor som har sortimentet från dom. Vissa bildelsbutiker har en del, men det är bara vi med testbänk för start och gen som får hela sortimentet. Misstänker det.... dom har väl inget större behov att ha allting på hyllan, men lokala bildelsbutiken tar hem allt man vill ha på beställning.... dagen efter brukar man få det. Förresten, har du kikat nåt på deras Powr-Blok? Verkar ju vara ett vettigt modulsystem för elförsörjningen..... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 (edited) Ja det är flexibel och bra. men det finns reläboxar som är fina också, med lock, finns för 4 standard reläer, nr 191410 och för 7 microreläer nr 191818 och samma storlek för 16 flatstiftssäkringar nr 191409 Bilden lånad från Magoos tråd Edited January 27, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 (edited) Jag har några till bilder på boxarna. Det är en relälåda och en säkringslåda "ihopklickade". smidigt tycker jag. Edited January 27, 2012 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Jag lovar, Pac, blir det problem med Deutch-kontakten åker den ut mot en Bosch...... Bosch är bra, TYCO gör också bra kontakter men jag kan inte garantera att du slipper ifrån ett hånleende och "Vad var det jag sa?". :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Ja det är flexibel och bra. men det finns reläboxar som är fina också, med lock, finns för 4 standard reläer, nr 191410 och för 7 microreläer nr 191818 och samma storlek för 16 flatstiftssäkringar nr 191409 Tack! Känns som det är seriösa grejer :) Jag har några till bilder på boxarna. Det är en relälåda och en säkringslåda "ihopklickade". smidigt tycker jag. Ahhh, kanon! Känns som att jag beställt rätt grejer då... säkringsblock för 7 säkringar ocg 2 reläblock :) Kommer på måndag, så då går MS'et igång live förhoppningsvis!! Bosch är bra, TYCO gör också bra kontakter men jag kan inte garantera att du slipper ifrån ett hånleende och "Vad var det jag sa?". :D Nämen tänk, det misstänkte jag också ;) :D :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 28, 2012 Author Share Posted January 28, 2012 Heldag (nåja...) i garaget i dag, så 90% av MS'et är inkopplat nu... har bara elförsörjning, varvräknare och pumprelä kvar nu! Nu väntar jag bara på elcentralen, så får vi se om det reagerar som det skall, eller brinner upp.... ;) :D Specialinfo till Pac: Fördelarlocket och rotor är nu borta. Sammanlagd vikt på lock och rotor = 420g ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Tänk på att om du lyfter bort hela fördelaren så går fördelaraxeln i i kamaxeln och blockar en oljekanal i änden. Det är bra att ha ny o-ring på axeln så det tätar om man har förd. kvar men om du tar bort den helt så får du täta änden. original för de utan förd. så sitter en kula itryckt. Jag gängade min satte in stoppskruv. http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/camshafts-and-followers/camshaft-rear-ball Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Tack! Bra tips! Fast jag behåller fördelaren ett tag till..... behöver ju hallsensorn för att kunna köra MS'et sekventiellt :) Förresten Thomas, vet du var högsta punkten på kylvattnet i toppen är? Misstänker att det är i nivå med översta hålet i insugsplattan.... eller?? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 30, 2012 Share Posted January 30, 2012 Ja. Där ska du ha en luftning till exp.kärlet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.