Jörgen Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 vad tror du om saabs vevaxelsensor som sitter i blocket ,skulle den passa tro? Finns ju i överflöd här i stan nästan gratis på( Ana Beg delar) Jörgen Quote
Baging Posted May 5, 2012 Author Posted May 5, 2012 Jaha, då var det en stunds letande i garaget igen då..... och jag undrar om jag inte tittat på fel givare hela tiden? Har fått ut en bra logg på VR-sensorn och vad jag kan se tappar den inte tänder, däremot verkar Hallsensorn i fördelaren tappa en del... Sen av någon märklig anledning går det inte att spara loggarna från Hallsensorn, men jag har lyckats få 2 skärmdumpar på den. Har dock INTE kört den mot oscillocopet ännu.... var tvungen att bryta för käk en stund ;) Loggbild på Hallsensorn som fungerar korrekt: Och en bild på samma sensor när den börjar missa: Eftersom det här garanterat är ett fel, så får jag börja med att byta sensorn i fördelaren tänker jag..... Kikade även på måtten på den Honeywell Hallsensorn till veven om den skulle behövas och den ser ut att kunna passa "nästan" rakt på!! Tack för tipset :) Kopplade även ur varvräknaren, men det var ingen skillnad.... Känns ändå lite bra att hittat något som garanterat är galet :) Quote
Thomas Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 Den ser i stort sett ut som en originalgivare till Opeln ju. men som sagt måtten ska ju stämma och särskilt längden.http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478398&CarReference_ID=1765&CategoryType_ID=1 Quote
Baging Posted May 5, 2012 Author Posted May 5, 2012 Den ser i stort sett ut som en originalgivare till Opeln ju. men som sagt måtten ska ju stämma och särskilt längden.http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478398&CarReference_ID=1765&CategoryType_ID=1 Diametern är densamma, dock lite längre.... man får väl svarva en distans både till givarkroppen och bulthålet? Huvudsaken var ju att diametern på kroppen var likadan :) Quote
Thomas Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 Och täta mot olja för det är hål rätt in. Men det ser ju bra ut om det kan passa. Hur är det med varvstopp i MS boxen? Quote
LUPUS Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 kommer missen från fördelarn klockrent på missarna i motorn vid 6000 + ? Quote
Peter M Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 Kanske en dum fråga, men vad ska du med fördelare och hallgivare till när du har trigger och kan köra helt fördelarlöst? :unsure: Quote
Baging Posted May 5, 2012 Author Posted May 5, 2012 Och täta mot olja för det är hål rätt in. Men det ser ju bra ut om det kan passa. Hur är det med varvstopp i MS boxen? Jo, det får ju bli en aluadapter som ser likadan ut i flänsen mot blocket som originalgivaren..... känns enkelt :) Nix, varvstoppet helt avaktiverat..... kommer missen från fördelarn klockrent på missarna i motorn vid 6000 + ? Ja, vad jag hinner se så är det då den börjar missa, så jag antar (ta i trä) att jag hittat största orsaken nu :) Kanske en dum fråga, men vad ska du med fördelare och hallgivare till när du har trigger och kan köra helt fördelarlöst? :unsure: Måste ha kamsensor för sekventiella tändningen.... :) Quote
Morty Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Prova med att köra "waste fire" och strunta i att använda kamsynken. Har för mig att jag tipsat om det tidigare. Jag hade exakt likadana bekymmer när jag körde kamsynk och fick då rådet att köra "waste fire" för att undvika onödiga driftsstörningar. Quote
Baging Posted May 6, 2012 Author Posted May 6, 2012 Prova med att köra "waste fire" och strunta i att använda kamsynken. Har för mig att jag tipsat om det tidigare. Jag hade exakt likadana bekymmer när jag körde kamsynk och fick då rådet att köra "waste fire" för att undvika onödiga driftsstörningar. Jo, har testat, men får det inte att funka.... vet inte om jag gör något galet, men i wastespark-läget går den bara på 2 cylindrar??? Ställer om från Coil on plug till Wasted fire och Dual wheel missing tooth till Single wheel missing tooth.... Mailade Mofid, men han säger bara att det inte behövs några hårdvaruförändringar för att köra waste.... Quote
Thomas Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 (edited) I wastespark har du en 4-coil spole då? Den måste få signal för 1o4 o 2o3 Och ett tändsteg om det inte finns i boxen (Edis) Edited May 6, 2012 by Thomas Quote
Gerhard Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Du får nog bara 1 utgång i taget att ge signal till spolarna. Vanligast är väl att man har 2st dubbelspolar, eller om systemet kan trigga 2 spolar med samma kabel. Har ingen koll om det finns något system som kör wasted med 4 spolar Quote
Baging Posted May 6, 2012 Author Posted May 6, 2012 I wastespark har du en 4-coil spole då? Den måste få signal för 1o4 o 2o3 Och ett tändsteg om det inte finns i boxen (Edis) Förmodligen förutsätter boxen en singelspole om jag sätter den i waste.... tändsteg har jag ju på spolarna..... Och det är ju en anledning till att jag fortsätter bråka med kamsynken..... spolarna är ju bra och dom var f*n inte gratis, så det är synd att tappa funktionen..... Du får nog bara 1 utgång i taget att ge signal till spolarna. Vanligast är väl att man har 2st dubbelspolar, eller om systemet kan trigga 2 spolar med samma kabel. Har ingen koll om det finns något system som kör wasted med 4 spolar Jo, man kan ju tycka att boxen borde fatta att ge 1 signal till alla 4 samtidigt om man säger att man vill köra waste, men men..... Specar man single wheel och coil on plug sår man en konflikt som inte fungerar alls.... Morty kanske har nåt tips om hur hans uppsättning är kopplad? :) Quote
Morty Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 (edited) Jag kör VEMS och det kanske inte är likadant, men jag har för mig att jag fick flytta något stift i kopplingsdonet plus att jag ändrade i mjukvaruinställningarna. Jag har också spolarna direkt på stiften. Min tanke har varit att ändra tillbaka till kamsynk igen, men ingen har rekommenderat det och det fungerar fin fint utan :unsure: Edited May 6, 2012 by Morty Quote
Thomas Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 (edited) Den måste få signal för 1o4 o 2o3. alltså 2 utgångar. man kör inte med gnist på 4 samtidigt Edited May 6, 2012 by Thomas Quote
Baging Posted May 6, 2012 Author Posted May 6, 2012 Jag kör VEMS och det kanske inte är likadant, men jag har för mig att jag fick flytta något stift i kopplingsdonet plus att jag ändrade i mjukvaruinställningarna. Jag har också spolarna direkt på stiften. Min tanke har varit att ändra tillbaka till kamsynk igen, men ingen har rekommenderat det och det fungerar fin fint utan :unsure: Ah ok..... gör ett försök till innan jag ger mej på det här :) Den måste få signal för 1o4 o 2o3. alltså 2 utgångar. man kör inte med gnist på 4 samtidigt Sorry.... tankevurpa ;) :D Quote
Baging Posted May 16, 2012 Author Posted May 16, 2012 I dag var det lilla hjulafton igen :) Efter att ha fått ringt till Schenker lyckades vi hitta paketet från Thomas på den lokala ICA-posten och innehållet såg ju riktigt riktigt kul ut ;) Sen när jag kom hem låg det 4 avier från Schenker i lådan :D Elfa var däremot grymt duktiga på att skicka den nya Hallsensorn (tack pelle17B för tipset!) jag tänker använda om dom sista försöken med VR-sensorn inte kommer fungera..... Elfa's paket kom fram efter mindre än ett dygn!!! Thomas paket innehöll ju detta då ;) Quote
Peter M Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Vad är det för data på de där kammarna? De ser väldigt snälla ut, men skenet kan bedra. Quote
Baging Posted May 16, 2012 Author Posted May 16, 2012 (edited) Aningen elakare än original! ;) Du blev inte nervös va?? ;) :D Infon jag fick från Thomas säger följande... 271 grader 10,7mm lyft Bascirkel 34mm Lyft TDC 1,8mm Nockvinkel 112 Edited May 16, 2012 by Baging Quote
Baging Posted May 17, 2012 Author Posted May 17, 2012 Småfilat i garaget en stund i kväll..... förbereder för det ev bytet av vevsensor från VR-givare till Hallgivare.... Hallsensorn passade ju inte riktigt rakt av, men testade att slakta en gammal VR-sensor och det känns som det kan funka :) Nya Hallsensorn till höger om någon undrade ;) Kroppen avstucken Rensad och ursvarvad Och Hallsensorn ipressad i gamla kroppen :) Quote
Baging Posted May 17, 2012 Author Posted May 17, 2012 Känns som det kan funka ja! Lite 2K-lim skall nog hålla ihop delarna utan problem! Nu ska jag bara fördjupa mej i kopplingsschemat! :) Quote
Baging Posted June 6, 2012 Author Posted June 6, 2012 Äventyren fortsätter.... skickat boxen till Mofid, så han får modda den för Hallsensor nu.... I övrigt fick jag ett batteri i dag jag tänkte testa. Ett Shorai Litithium Iron som en kompis vill jag skall testa i bilen. Får se om 24A och 360 CCA räcker? Skulle det göra det är det ju bra....batteriet väger 1.75 kg ;) :D Info här för den som är nyfiken:) http://www.shoraipower.com/p-205-lfx24a3-bs12.aspx Quote
Pac Posted June 6, 2012 Posted June 6, 2012 Det där är läckert! LiIo-batterier är heta! :thumbsup: Livslängden ökar markant om man balanserar cellerna, de skall ha en laddare som gör det. Fick du med den? Quote
Baging Posted June 6, 2012 Author Posted June 6, 2012 Jepp! Avsedd laddare står just nu i garaget och gör sitt jobb ;) Den här är det... http://www.shoraipower.com/p-184-sho-bms01.aspx Quote
Pac Posted June 6, 2012 Posted June 6, 2012 Ja just det! Det är genom BMS-porten den gör sin magi. :) Quote
Pac Posted June 6, 2012 Posted June 6, 2012 Med tanke på hur många fabriker som börjar spotta ut litiumjon-celler för automotive bruk kommer vi att översvämmas av dem. Det är rätt coolt att våra små bilar kan få batterier som väger under 2 kilo tack vare det här, en nätt liten viktminskning på nästan 90%. :racesmile: Nu är det dags att börja optimera elsystemet för låg förbrukning baging! In med LED'ar på broms-, blink-, bak- och P-ljus! Tyvärr finns inga LEDar för H4 som är starka nog ännu, men det kommer säkert snart. :) Quote
Baging Posted June 6, 2012 Author Posted June 6, 2012 Misstänkte du skulle gilla avsaknaden av onödig vikt ;) Led överallt utom blinkers fram och H4!! Check! :D Quote
Thomas Posted June 7, 2012 Posted June 7, 2012 När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn? ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m. Quote
Jocke4U Posted June 7, 2012 Posted June 7, 2012 Precis vad jag misstänkte...nu kommer Pac gå igång av lågvikts-porr :) Pac: hade du verkligen ett bil-batteri i Tiger? Jag har ju ett 22 Ah MC batteri och det funkar fint....å inte är det så tungt heller Quote
Pac Posted June 7, 2012 Posted June 7, 2012 (edited) Precis vad jag misstänkte...nu kommer Pac gå igång av lågvikts-porr :) Pac: hade du verkligen ett bil-batteri i Tiger? Jag har ju ett 22 Ah MC batteri och det funkar fint....å inte är det så tungt heller Lågvikts-porr, säg inte så... :wub: Jajamen, Tigger vägde in på 620 kilo med 17 kilo batteri i bilen. Så utan det hade stått 605 på vågen. 605 kilo är fotfarande överviktigt men då börjar man närma sig :) Edited June 7, 2012 by Pac Quote
Pac Posted June 7, 2012 Posted June 7, 2012 När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn? ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m. Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D Quote
Baging Posted June 7, 2012 Author Posted June 7, 2012 När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn? ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m. Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D Ja, det där återstår att se..... faktum är att jag inte ens funderat på hur mycket generatorn trycker ur sej..... Quote
Gerhard Posted June 8, 2012 Posted June 8, 2012 (edited) Äventyren fortsätter.... skickat boxen till Mofid, så han får modda den för Hallsensor nu.... I övrigt fick jag ett batteri i dag jag tänkte testa. Ett Shorai Litithium Iron som en kompis vill jag skall testa i bilen. Får se om 24A och 360 CCA räcker? Skulle det göra det är det ju bra....batteriet väger 1.75 kg ;) :D Info här för den som är nyfiken:) http://www.shoraipower.com/p-205-lfx24a3-bs12.aspx Är nog inga problem med det JÄTTE batteriet ! :) Min plan är ju att klara mig med 14Ah batteriet, är nog mer bekymrad över min generator effekt på ynka 400watt (33A) :( http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=10670 Edited June 8, 2012 by Gerhard Quote
Rikard Larsson Posted June 8, 2012 Posted June 8, 2012 Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D Nu är det inte ett litium-jon utan litium-järn :icon_smartass1: Håll oss uppdaterade. Priset var faktiskt överkomligt. Quote
Rikard Larsson Posted June 8, 2012 Posted June 8, 2012 Kan ju nämna att mitt (besiktnings) batteri är på 110 Ah :lol: Undrar vad det väger. Quote
Pac Posted June 8, 2012 Posted June 8, 2012 Nu är det inte ett litium-jon utan litium-järn :icon_smartass1: Hehehehe, Litium-järn??? :D Njaaeee det är det väl ändå inte... :blink: Mer om litium-järnfosfat här! Quote
Baging Posted June 8, 2012 Author Posted June 8, 2012 Är nog inga problem med det JÄTTE batteriet ! :) Min plan är ju att klara mig med 14Ah batteriet, är nog mer bekymrad över min generator effekt på ynka 400watt (33A) :( http://www.locostswe...attach_id=10670 Borde väl inte vara några problem? En original Hayabusa har ju allt du redan har utom dubbla baklysen ;) Quote
Gerhard Posted June 9, 2012 Posted June 9, 2012 Nja lite mer är det. Ett extra framljus Elvattenpump Eldriven oljekylpump Bränslepumpen drar nog mer än orginalpumpen Värst är CDI tändningen som är säkrad med 20A, har blåst en 15A när jag inte hadde några 20A. Men det lilla jag har haft den igång så laddar det batteriet. Men det är utan lysen. Har sett någon som bygger om laddningen så man får 100w till. Får väl bli ett sådant i värsta fall. Quote
Tabac Posted June 9, 2012 Posted June 9, 2012 Det går väl att koppla ihop två batterier så man får dubbla Ah. Quote
Krolleg Posted June 9, 2012 Posted June 9, 2012 Det går väl att koppla ihop två batterier så man får dubbla Ah. Japp paralellkoppla dom bara annars blire dubbel V istället :) Quote
Baging Posted June 9, 2012 Author Posted June 9, 2012 Nja lite mer är det. Ett extra framljus Elvattenpump Eldriven oljekylpump Bränslepumpen drar nog mer än orginalpumpen Värst är CDI tändningen som är säkrad med 20A, har blåst en 15A när jag inte hadde några 20A. Men det lilla jag har haft den igång så laddar det batteriet. Men det är utan lysen. Har sett någon som bygger om laddningen så man får 100w till. Får väl bli ett sådant i värsta fall. Åkejdå... liiite mer var det, men 20A på tändboxen?? Mitt MS med inbyggda tändsteg tar 5A..... Det var en del det! Quote
Gerhard Posted June 9, 2012 Posted June 9, 2012 Men sen tar väl dina spolar en del ström utöver det? Mina COP matas direkt från CDI med 540v. Quote
Baging Posted June 9, 2012 Author Posted June 9, 2012 Jo, självklart. Har säkrat dom på 10A styck.... ;) Trodde inte du hade inbyggda steg i boxen..... Testade att montera Shorai-batteriet i kväll och det drog runt maskin helt problemfritt. Mitt gamla blybatteri var ett 24A tydligen (har aldrig sett klisterlappen på sidan tidigare) ;) Quote
Pac Posted June 10, 2012 Posted June 10, 2012 Laddbalans är en sak och energilagring i batteriet är en annan. - Batteriets primära uppgift är att agera "buffert" och lagra energi så att vi kan starta motorn. - Generatorns primära uppgift är att generera tillräckligt med energi så att elförbukarna i fordonet inte "går torra" samt att ladda batteriet för framtida starter. Laddbalansen sköts altså av generatorn. Laddbalans är det ni pratar om när ni snackar förbrukad energi i spolar/motorstyr/lampor/... och där påverkar inte batteristorleken. Batteristorleken påverkar däremot om man gör som Thomas vill göra, stå med motorn avslagen och tändningen på + extra förbrukare. Gör man så går det fort att dra slut på ett litet 14Ah energilager/batteri. Quote
Baging Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Ok, då var MS-boxen hemma igen då, så nu fortsätter jobbet med att försöka få varvtalssignal... Nya hallsensorn på plats, men det vill sej inte riktigt ännu.... verkar som avståndet måste justeras en aning.... Sen kom trattarna från Danst hem i går, så nu är den biten klar i alla fall.... Kullen närmar sej med stormsteg och tiden är knapp med det jobb jag har ;) Quote
Baging Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Jahaja...... stooor suck snart..... bytt till nya hallsensorn och sk*ten räknar bara 31 tänder.... Antagligen är mitt tandhjul aningen ovalt (såg det tidigare i loggern med VR-sensorn), så nu får det bli externt hjul i stället. KL-Racing har lite olika, så nu är det bara att hoppas att nåt av dom kan funka. Kullen känns skakigt för stunden :( :( Quote
Morty Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Det är lugnt och gott om tid än så länge :thumbsup: Tänk på oss andra som missar Kullen i år :( Quote
Baging Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Det är lugnt och gott om tid än så länge :thumbsup: Tänk på oss andra som missar Kullen i år :( Jo, vore det inte för att midsommar och annat krafs (8 nya fordonsleveranser till firman) kommer i vägen, så var det ju gott om tid kanske ;) :D Synd att ni inte kan komma upp, men ni kör väl Knutan antar jag? Får komma ner och gästa nu när jag skaffat dragbil som får ta Lådbilssläpet utan E-behörighet ;) Quote
LUPUS Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Ja nu får du öka skulle vi inte ut och prov åka någon slinga oxå INNAN kullen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.