Jump to content

Krollegs Tiger Supercat XLT


Krolleg

Recommended Posts

Dags för en liten uppdate.

Idag genomfördes SFRO 2 utan större problem, fick nedslag på att jag inte hade några vindrutetorkare men dom låg i bruksbilen å inväntade lite intrimning vilket tog ca 15 min så den punkten är klar. Värre är det med frigången till tråget, 100mm är tydligen lägst så jag får spänna fjädrarna innan bes å släppa dom samma sek jag är hemma igen så det är ingen fara men lite smådrygt bara.

Har även moddat dit en extra ljuddämpare så nu låter avgassidan inte mycket alls, det fick bli en besiktningslösning med ett rör under bakre bärarmen så länge.

Har även fått dit sufflett å dörrar. Dåliga bilder men bilder är roligt så ni får se dom ändå :)

Nu full fart mot bullerprov på fredag om vädret håller i sig, regbes ska bokas så snart det går. Nu är mål nära :racesmile:

post-1164-0-15412400-1335718834_thumb.jpg

post-1164-0-57516200-1335718841_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för alla fina kommentarer.

@Antas

Nopp det är tiger som tillverkat den, hade funderingar på att göra en egen men dels äger jag ingen symaskin å sen insåg jag att det inte skulle bli så stor prisskillnad i slutändan om jag skulle räkna in symaskinhyra o.s.v.

Angånde 100mm så förstår jag inte riktigt varför han satte anmäkning på det, det tog inte i något under provkörningen å så pass guppig väg han körde på där lär inte denna bilen se någon fler gågn. Men så som jag förstått det så får inte vitala säkerhetsdelar vara under 100mm från backen, och det är bränslerör, bromsrör å sådana saker. Motorn så mycket jag fattat går inte under säkerhetsdelar. Men ska ringa till bilprovningen i vänersborg å försöka se om dom har nån tid snart. har dom det så ska jag fråga lite om makrfrigången sammtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Har varit å mätt ikväll. eftersom min sfro snubbe mätte på förvisso rätt platt grus men ändock grus så va hans 8cm till tråget i verkligeheten iaf 9cm. Men aja får se hur jag gör. Känns ju lite onödigt å åka på ombes för 1cm , men om det är att man ska kunna köra på allmänna vägar så verkar de funka bra. trollhättan har ju miljarder stora väggupp å några av de jag varit oroliga för fungerar fin fint :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har knappt 9cm till tråget och har inga som helst problem med fartgupp o.dyl trot att jag inte kör specielt försiktigt över dom :hypocrite:

När jag reggade var det absolut inget bekymmer med frigången, tvärtom snarare han var jättenöjd att jag kunde köra rakt över lyften så vi slapp backa ut bilen.

Låter som din bes.man inte hade en av sina bästa dagar...

Janne

Link to comment
Share on other sites

När jag "reggade" min bil så hade jag på 13" hjul och det var högst 80mm till den lägsta punkten (inget tråg utan golvet). Det var precis att den gick över lyften som användes men det var inget gnäll om detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag har cirka 9cm under oljepluggen. Inom Köping, Arboga, Kungsör finns det två ställen som bilen skrpar i (ibland). Med automatik kör jag lite snett över hindren då är det inget problem med 9cm och man lär sig vilka hinder i närområdet som är värst. Man lär sig det fort! Där jag skrapar i betydligt oftare är i bilens bakdel. Där hyvlade jag väg ett par gånger igår när jag ute på lite guppig grusväg. Ner från en trottoarkant är det lätt gjort att bilens bakdel skrapar i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har cirka 9cm under oljepluggen. Inom Köping, Arboga, Kungsör finns det två ställen som bilen skrpar i (ibland). Med automatik kör jag lite snett över hindren då är det inget problem med 9cm och man lär sig vilka hinder i närområdet som är värst. Man lär sig det fort! Där jag skrapar i betydligt oftare är i bilens bakdel. Där hyvlade jag väg ett par gånger igår när jag ute på lite guppig grusväg. Ner från en trottoarkant är det lätt gjort att bilens bakdel skrapar i.

Jag har satt min plugg på sidan av tråget samt att botten på tråget är 6mm alu så det ska tåla lite skrap utan större problem :)

Idag har jag varit och moddat insuget för att bli av med insugningsljudet och vad mina öron kan säga så blev det MYCKET tystare, så med moddat insug och extra dämpare bak så borde bilen klara buller, dock verkar det bli dåligt väder på fredag så bullerprovet blir nog skjutet på framtiden :unsure:

La ett liggunderlag på utsidan av luftfiltret samt tejpade in hela härligheten med vävtape, samt ett strax över 1m långt 2" flexrör som luften går igenom.

post-1164-0-60299500-1335905518_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådärja gick riktigt bra. Hamnade på 81,7db i medel.

Dock är det lite roligt att vänster sida var den som väsnades mest ca 1db mer än höger, trotts att lyftfilter sitter på höger sida, samt att avgaset går ut högre bak.

Så nu äre full fart mot regbes som sker om 2v, har försökt tänkt på allt så bilen hoppas jag ska gå igenom utan besvär. Känns att jag är inne på upploppet :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS!

Jag rusar också men det tycks vara som i mardrömmarna när man springer och springer men inte kommer någon vart!

Antas

Stillastående toklöpare.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Vad var det du ändrade för att komma igenom?

Det jag gjorde på avgassidan var att gå ner från 2,5" till 1 3/4" flexrör som går under bilen bak till en oval 1 3/4" dämpare med utblåset bakåt.

På insugssidan satte jag helt enkelt ett sittunderlag på utsidan av pipercrossfiltret och tejpade in detta helt och håller, samt att jag satte ett ca 1m långt 5cm defrosterrör (aluklätt papprör) som luften gick genom.

@Pac

Jag har funderat på tjolölholm men hinner ju inte få några skyltar, till dess även om bilen går igenom utan problem på fredagen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om 10 timmar rullar jag in bilen på regbesiktning, eller enskillt godkännande som det heter nu. Wish me luck!

:thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Såhär gick det ----> :thumbsdown:

Det gick bra så ända tills han skulle köra upp på lyften och över domkraften som i sin tur lyfter bilen, där va inte milimetrarna på min sida utan tråget tog i, efter lite diskution där jag sa att jag aldrig haft problem med nått farthinder samt att det är 6mm alu i botten på tråget så det ska tåla lite skrap så va han rätt förstående med det, dock eftersom SFRO 2 skrev att 100mm minst som en anmäkrning under bilen kunde han inte se genom fingrarna på detta.

Tyvärr får jag inte mer än ca 85mm med framfjädringen maxad, men jag får palla under distanser vid motorkuddarna, ta bort kamremskåpan, å lyfta motorn så mycket jag kan innan noskonen tar i kamremen.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Har redan varit i garaget och mätt å donat, 13mm kan jag höjja utan större problem, ska mäta lite till så kanske det blir 15mm. Oljepåfyllningslocket kommer ta i huven men det får det väll göra dom 2 milen fram å tillbaka från besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Lite trist men lycka till nästa gång. Just den biten med markfrigång är lite olika från bil till bil, vissa SFRO besiktningar har inget problem med 85 mm andra vill tydligen har 100 mm.

Ett extra tips. 3 kg i däcken där vinner du en del höjd. Då behöver inte allt tas vid motorkuddarna. Sätt fast en hasplåt också det kan också vara godkänt. Värt att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Lite trist men lycka till nästa gång. Just den biten med markfrigång är lite olika från bil till bil, vissa SFRO besiktningar har inget problem med 85 mm andra vill tydligen har 100 mm.

Ett extra tips. 3 kg i däcken där vinner du en del höjd. Då behöver inte allt tas vid motorkuddarna. Sätt fast en hasplåt också det kan också vara godkänt. Värt att kolla.

Tack för tipset men har redan tänkt på däcktrycket, men med distanser under motorkuddarna å 3kg i däcken borde jag få till 100mm. Då måste de ju fasen gå fritt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till låna besiktningshjul. jag har själv svårt med markfrigång, kör därför landsväg med 205/55 15, fälg 6tum et33.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det var tur inte jag hade den SFRO2 Gubben..

Jag har alltid hört 80mm som lägsta punkt.

Jag var också i domkraften på reg-besiktningen. Bilen till och med lyftes några millimeter innan den gled över.

Men min Reg-besiktnings kille påpekade inte ens det. Som sagt var för att det stod i SFRO-protokollet.

Hur gjorde din Reg-besiktare? Får du komma förbi en gång och visa upp bilen igen eller?

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde din Reg-besiktare? Får du komma förbi en gång och visa upp bilen igen eller?

//Jesper

Min besiktare var riktigt snäll så vi gjorde helt enkelt en "paus" i besiktningen å fortsätter en annan dag.

Låna besiktnignshjul är en variant, dock inte en bra variant då jag har ca 10mm mellan stagen för framskärmar å däck, så då måste jag ju bygga nya fästen med. Så hur än jag gör blir det ombyggnad, å det känns som distanser mellan motorkuddarna är det enklaste å smartaste då det faktiskt inte skadar med lite extra frigång även sen. :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du med ljudet, behöll du konstruktionen från bullerprovet eller bryr dom sig inte om det? Skriftligt intyg på ljudet borde kanske räcka? Har reg tid på måndag och tänkte köra med en halvvariant som inte skulle ha klarat bullret.

/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du med ljudet, behöll du konstruktionen från bullerprovet eller bryr dom sig inte om det? Skriftligt intyg på ljudet borde kanske räcka? Har reg tid på måndag och tänkte köra med en halvvariant som inte skulle ha klarat bullret.

/ Jonas

Det var just så jag gjorde, satte på lupus super trapper som jag först provade bullerprovet med utan att bli godkänd, samt att jag stoppade insuget fullt med skummgummi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen har jag passerat mållinjen och har ändra min locost status från bygger locost till har byggt locost :racesmile:

Efter mycket strul med pappersbiten stog jag riktigt nervös å undrade hur mycket jag egentligen skulle få betala sammtidigt som jag mentalt förberedde mig på att börja argumentera att jag ska ju inte betala för den tid han sitter i telefon support för att han inte vet hur man gör.

Men si på fan så fick jag endast betala grundavgiften + en halvtimme + vägning, det hela slutade på 3300:- vilket är dubbelt så dyrt mot förut men ändå billigt mot vad det kunde bli.

Så nu är bilen påställd å försäkrad så det är bara att invänta plåtarna å köra.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Krolleg till bilfabrikörernas skara. Roligt att få en bil till ut på gatan.

Förresten när jag ändå är på "tråden", vad blir bil nummer två för typ av bil?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så nu är bilen påställd å försäkrad så det är bara att invänta plåtarna å köra.

Grattis !

Då kanske man skall laga sin huvudkopplings cylinder så man kan ut och åka lite med dig.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Det är min tur att gå igenom samma nu på onsdag (30 maj) kl 12:30.

Har fixat ett intyg från SBP att den ska köras till regbesiktning och trafikförsäkring.

Massmedia kommer att närvara i mitt fall.

Antas

Hoppas på turgubbe.

Link to comment
Share on other sites

GRAAAATTISSSS!!!! :notworthy: Va skönt! Blev ju ganska skaplig peng också! Blev ju dubbelt så dyrt som en vanlig men hälften så dyrt som min! :516: Tji fick jag! :)

Vilken försäkring blev det på din lady, kunde du försäkra innan du fått regnr? Får man fråga va du får betala?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

GRAAAATTISSSS!!!! :notworthy: Va skönt! Blev ju ganska skaplig peng också! Blev ju dubbelt så dyrt som en vanlig men hälften så dyrt som min! :516: Tji fick jag! :)

Vilken försäkring blev det på din lady, kunde du försäkra innan du fått regnr? Får man fråga va du får betala?

//Björn

Regnummer har jag dock inga skyltar än. Nummret fick jag på en gång efter besiktningen då nån snubbe på TS gjorde klart det sissta å godkände så bilen va helt klar att ställas på när jag kom hem.

Jag kör med bilsport och mc försäkringar vilket jag tror är den mest använda här. ca 1600 om året.

http://www.bilsport-mc.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...