Krolleg Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Dags för en liten uppdate. Idag genomfördes SFRO 2 utan större problem, fick nedslag på att jag inte hade några vindrutetorkare men dom låg i bruksbilen å inväntade lite intrimning vilket tog ca 15 min så den punkten är klar. Värre är det med frigången till tråget, 100mm är tydligen lägst så jag får spänna fjädrarna innan bes å släppa dom samma sek jag är hemma igen så det är ingen fara men lite smådrygt bara. Har även moddat dit en extra ljuddämpare så nu låter avgassidan inte mycket alls, det fick bli en besiktningslösning med ett rör under bakre bärarmen så länge. Har även fått dit sufflett å dörrar. Dåliga bilder men bilder är roligt så ni får se dom ändå :) Nu full fart mot bullerprov på fredag om vädret håller i sig, regbes ska bokas så snart det går. Nu är mål nära :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Har du gjort suffletten själv? Antas Blivande suffletör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Snyyygt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Snyyygt! Det där blev riktigt snyggt! kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 ja riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Gött jobbat, snart kan vi ut å rejsa i bygden :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 ja riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Attans vad snyggt!!!! Men 100mm till tråget?? Det hade jag inte klarat.. har inte hört det innan.. Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 30, 2012 Author Share Posted April 30, 2012 Tack för alla fina kommentarer. @Antas Nopp det är tiger som tillverkat den, hade funderingar på att göra en egen men dels äger jag ingen symaskin å sen insåg jag att det inte skulle bli så stor prisskillnad i slutändan om jag skulle räkna in symaskinhyra o.s.v. Angånde 100mm så förstår jag inte riktigt varför han satte anmäkning på det, det tog inte i något under provkörningen å så pass guppig väg han körde på där lär inte denna bilen se någon fler gågn. Men så som jag förstått det så får inte vitala säkerhetsdelar vara under 100mm från backen, och det är bränslerör, bromsrör å sådana saker. Motorn så mycket jag fattat går inte under säkerhetsdelar. Men ska ringa till bilprovningen i vänersborg å försöka se om dom har nån tid snart. har dom det så ska jag fråga lite om makrfrigången sammtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 Det finns ingen lag om markfrigång. bara att man ska kunna köra på allmänna vägar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 30, 2012 Author Share Posted April 30, 2012 Har varit å mätt ikväll. eftersom min sfro snubbe mätte på förvisso rätt platt grus men ändock grus så va hans 8cm till tråget i verkligeheten iaf 9cm. Men aja får se hur jag gör. Känns ju lite onödigt å åka på ombes för 1cm , men om det är att man ska kunna köra på allmänna vägar så verkar de funka bra. trollhättan har ju miljarder stora väggupp å några av de jag varit oroliga för fungerar fin fint :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 Jag har knappt 9cm till tråget och har inga som helst problem med fartgupp o.dyl trot att jag inte kör specielt försiktigt över dom :hypocrite: När jag reggade var det absolut inget bekymmer med frigången, tvärtom snarare han var jättenöjd att jag kunde köra rakt över lyften så vi slapp backa ut bilen. Låter som din bes.man inte hade en av sina bästa dagar... Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 När jag "reggade" min bil så hade jag på 13" hjul och det var högst 80mm till den lägsta punkten (inget tråg utan golvet). Det var precis att den gick över lyften som användes men det var inget gnäll om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 Jag har cirka 9cm under oljepluggen. Inom Köping, Arboga, Kungsör finns det två ställen som bilen skrpar i (ibland). Med automatik kör jag lite snett över hindren då är det inget problem med 9cm och man lär sig vilka hinder i närområdet som är värst. Man lär sig det fort! Där jag skrapar i betydligt oftare är i bilens bakdel. Där hyvlade jag väg ett par gånger igår när jag ute på lite guppig grusväg. Ner från en trottoarkant är det lätt gjort att bilens bakdel skrapar i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 1, 2012 Author Share Posted May 1, 2012 Jag har cirka 9cm under oljepluggen. Inom Köping, Arboga, Kungsör finns det två ställen som bilen skrpar i (ibland). Med automatik kör jag lite snett över hindren då är det inget problem med 9cm och man lär sig vilka hinder i närområdet som är värst. Man lär sig det fort! Där jag skrapar i betydligt oftare är i bilens bakdel. Där hyvlade jag väg ett par gånger igår när jag ute på lite guppig grusväg. Ner från en trottoarkant är det lätt gjort att bilens bakdel skrapar i. Jag har satt min plugg på sidan av tråget samt att botten på tråget är 6mm alu så det ska tåla lite skrap utan större problem :) Idag har jag varit och moddat insuget för att bli av med insugningsljudet och vad mina öron kan säga så blev det MYCKET tystare, så med moddat insug och extra dämpare bak så borde bilen klara buller, dock verkar det bli dåligt väder på fredag så bullerprovet blir nog skjutet på framtiden :unsure: La ett liggunderlag på utsidan av luftfiltret samt tejpade in hela härligheten med vävtape, samt ett strax över 1m långt 2" flexrör som luften går igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Det ljusgröna bryter av fint mot bilens färg. Lycka till med konstruktionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Sådärja gick riktigt bra. Hamnade på 81,7db i medel. Dock är det lite roligt att vänster sida var den som väsnades mest ca 1db mer än höger, trotts att lyftfilter sitter på höger sida, samt att avgaset går ut högre bak. Så nu äre full fart mot regbes som sker om 2v, har försökt tänkt på allt så bilen hoppas jag ska gå igenom utan besvär. Känns att jag är inne på upploppet :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 GRATTIS! Jag rusar också men det tycks vara som i mardrömmarna när man springer och springer men inte kommer någon vart! Antas Stillastående toklöpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Jäklar va kul! Grattis! Snart 2 nya sjuor på vägen i V:a Götaland :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Grattis Krolleg! En tystlåten bil du har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Grattis! Vad var det du ändrade för att komma igenom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Grattis!!! Måste vara skönt när grej efter grej blir klart :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 (edited) Grattis! Gott att höra! :D Hinner du hänga med på Tjolöholm nästnästa helg? Edited May 5, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 6, 2012 Author Share Posted May 6, 2012 Grattis! Vad var det du ändrade för att komma igenom? Det jag gjorde på avgassidan var att gå ner från 2,5" till 1 3/4" flexrör som går under bilen bak till en oval 1 3/4" dämpare med utblåset bakåt. På insugssidan satte jag helt enkelt ett sittunderlag på utsidan av pipercrossfiltret och tejpade in detta helt och håller, samt att jag satte ett ca 1m långt 5cm defrosterrör (aluklätt papprör) som luften gick genom. @Pac Jag har funderat på tjolölholm men hinner ju inte få några skyltar, till dess även om bilen går igenom utan problem på fredagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Tack för tipsen :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Om 10 timmar rullar jag in bilen på regbesiktning, eller enskillt godkännande som det heter nu. Wish me luck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Om 10 timmar rullar jag in bilen på regbesiktning, eller enskillt godkännande som det heter nu. Wish me luck! :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 (edited) Såhär gick det ----> :thumbsdown: Det gick bra så ända tills han skulle köra upp på lyften och över domkraften som i sin tur lyfter bilen, där va inte milimetrarna på min sida utan tråget tog i, efter lite diskution där jag sa att jag aldrig haft problem med nått farthinder samt att det är 6mm alu i botten på tråget så det ska tåla lite skrap så va han rätt förstående med det, dock eftersom SFRO 2 skrev att 100mm minst som en anmäkrning under bilen kunde han inte se genom fingrarna på detta. Tyvärr får jag inte mer än ca 85mm med framfjädringen maxad, men jag får palla under distanser vid motorkuddarna, ta bort kamremskåpan, å lyfta motorn så mycket jag kan innan noskonen tar i kamremen. Edited May 18, 2012 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Äsch, skit också. Bara att bita ihop och fixa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Har redan varit i garaget och mätt å donat, 13mm kan jag höjja utan större problem, ska mäta lite till så kanske det blir 15mm. Oljepåfyllningslocket kommer ta i huven men det får det väll göra dom 2 milen fram å tillbaka från besiktning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Lite trist men lycka till nästa gång. Just den biten med markfrigång är lite olika från bil till bil, vissa SFRO besiktningar har inget problem med 85 mm andra vill tydligen har 100 mm. Ett extra tips. 3 kg i däcken där vinner du en del höjd. Då behöver inte allt tas vid motorkuddarna. Sätt fast en hasplåt också det kan också vara godkänt. Värt att kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Lite trist men lycka till nästa gång. Just den biten med markfrigång är lite olika från bil till bil, vissa SFRO besiktningar har inget problem med 85 mm andra vill tydligen har 100 mm. Ett extra tips. 3 kg i däcken där vinner du en del höjd. Då behöver inte allt tas vid motorkuddarna. Sätt fast en hasplåt också det kan också vara godkänt. Värt att kolla. Tack för tipset men har redan tänkt på däcktrycket, men med distanser under motorkuddarna å 3kg i däcken borde jag få till 100mm. Då måste de ju fasen gå fritt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thlu Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Ett tips till låna besiktningshjul. jag har själv svårt med markfrigång, kör därför landsväg med 205/55 15, fälg 6tum et33. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Det var tur inte jag hade den SFRO2 Gubben.. Jag har alltid hört 80mm som lägsta punkt. Jag var också i domkraften på reg-besiktningen. Bilen till och med lyftes några millimeter innan den gled över. Men min Reg-besiktnings kille påpekade inte ens det. Som sagt var för att det stod i SFRO-protokollet. Hur gjorde din Reg-besiktare? Får du komma förbi en gång och visa upp bilen igen eller? //Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 (edited) Hur gjorde din Reg-besiktare? Får du komma förbi en gång och visa upp bilen igen eller? //Jesper Min besiktare var riktigt snäll så vi gjorde helt enkelt en "paus" i besiktningen å fortsätter en annan dag. Låna besiktnignshjul är en variant, dock inte en bra variant då jag har ca 10mm mellan stagen för framskärmar å däck, så då måste jag ju bygga nya fästen med. Så hur än jag gör blir det ombyggnad, å det känns som distanser mellan motorkuddarna är det enklaste å smartaste då det faktiskt inte skadar med lite extra frigång även sen. :) Edited May 19, 2012 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Okey. Det var så min besiktare gjorde också. Då kanske man kan hoppas att detta är direktivet till alla. //Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Hur gjorde du med ljudet, behöll du konstruktionen från bullerprovet eller bryr dom sig inte om det? Skriftligt intyg på ljudet borde kanske räcka? Har reg tid på måndag och tänkte köra med en halvvariant som inte skulle ha klarat bullret. / Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Hur gjorde du med ljudet, behöll du konstruktionen från bullerprovet eller bryr dom sig inte om det? Skriftligt intyg på ljudet borde kanske räcka? Har reg tid på måndag och tänkte köra med en halvvariant som inte skulle ha klarat bullret. / Jonas Det var just så jag gjorde, satte på lupus super trapper som jag först provade bullerprovet med utan att bli godkänd, samt att jag stoppade insuget fullt med skummgummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 Äntligen har jag passerat mållinjen och har ändra min locost status från bygger locost till har byggt locost :racesmile: Efter mycket strul med pappersbiten stog jag riktigt nervös å undrade hur mycket jag egentligen skulle få betala sammtidigt som jag mentalt förberedde mig på att börja argumentera att jag ska ju inte betala för den tid han sitter i telefon support för att han inte vet hur man gör. Men si på fan så fick jag endast betala grundavgiften + en halvtimme + vägning, det hela slutade på 3300:- vilket är dubbelt så dyrt mot förut men ändå billigt mot vad det kunde bli. Så nu är bilen påställd å försäkrad så det är bara att invänta plåtarna å köra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 (edited) Välkommen Krolleg till bilfabrikörernas skara. Roligt att få en bil till ut på gatan. Förresten när jag ändå är på "tråden", vad blir bil nummer två för typ av bil? Edited May 28, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Så nu är bilen påställd å försäkrad så det är bara att invänta plåtarna å köra. Grattis ! Då kanske man skall laga sin huvudkopplings cylinder så man kan ut och åka lite med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Grattis! Det är min tur att gå igenom samma nu på onsdag (30 maj) kl 12:30. Har fixat ett intyg från SBP att den ska köras till regbesiktning och trafikförsäkring. Massmedia kommer att närvara i mitt fall. Antas Hoppas på turgubbe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 GRAAAATTISSSS!!!! :notworthy: Va skönt! Blev ju ganska skaplig peng också! Blev ju dubbelt så dyrt som en vanlig men hälften så dyrt som min! :516: Tji fick jag! :) Vilken försäkring blev det på din lady, kunde du försäkra innan du fått regnr? Får man fråga va du får betala? //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Ett stort grattis mannen! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Gratulerar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Grattis! Skönt att vara igenom. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Grattis!!!!! Ytterligare en stolt Tiger racing produkt är redo för öppen landsväg! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 GRATTIS!! Då får man äntligen en körkompis i stan :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 29, 2012 Author Share Posted May 29, 2012 GRAAAATTISSSS!!!! :notworthy: Va skönt! Blev ju ganska skaplig peng också! Blev ju dubbelt så dyrt som en vanlig men hälften så dyrt som min! :516: Tji fick jag! :) Vilken försäkring blev det på din lady, kunde du försäkra innan du fått regnr? Får man fråga va du får betala? //Björn Regnummer har jag dock inga skyltar än. Nummret fick jag på en gång efter besiktningen då nån snubbe på TS gjorde klart det sissta å godkände så bilen va helt klar att ställas på när jag kom hem. Jag kör med bilsport och mc försäkringar vilket jag tror är den mest använda här. ca 1600 om året. http://www.bilsport-mc.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.