Antas Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 GRATTIS från Rikets utpost i norr! Antas (som håller på att fixa överföring från gaspedal till motor) Quote
Kilkenny Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Nu e re nerförsbacke resten, Grattis! :racesmile: Quote
Pac Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Grattis! Nu är det "plattan i mattan" som gäller så du kommer ut på vägarna i sommar! :thumbsup: Quote
Tabac Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Det är inte samma gänga på luftnipplarna som i pedalstället så de går inte. Sen vill jag vara säker på att slagländ och sådant blir rätt så jag inte står där å trycker pedalen i brandväggen när allt är klart, så ja kommer att koppla ihop allt. Det blir ju lite kladd sedan när cylindrarna ska bort när alu panelerna ska dit, men vad gör de att slabba med några deciliter bromsvätska när jag är van att slabba med litertals hydraul på jobbet :) Annars va jag i verkstan idag å fixade lite. Grundinställde hjulvinklarna fram, får finjustera sen när den står på backen å har tyngd på sig. Stansade även in chassie nummer! Kändes bra :racesmile: Hallå! Chassinummer-instansning i ramen! Blev fyrkantröret deformerat av instansningen ?? Det har ju tydligen hänt förut. Quote
Jocke4U Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Körnare och lämligt typsnitt så kan man stansa utan att deformera värst mycket (sök på dotmatrix) Quote
Jocke4U Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Instämmer jag med....nu är det "bara" att bygga klart :) Quote
Krolleg Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Tack för alla grattulationer :) Ang chassie numret så använde jag mig av ett typsnitt i datorn som skriver ut text i punkter (dotmatric som jocke skrev om) detta tillsamans med en automatkörnare gör att det är inga som helst problem med att behålla rörets orginalform. En automatkörnare är mycket snäll mot materialet sammtidigt som de gör ett ordentlig körn. Automatkörnare är ett måste innom flygvärlden där man ofta använder sig av 1-1,5mm alu och en vanlig körnare + hammare gör att man inte bara får ett körnhål utan området kring körnet kommer bukta nedåt. Men med en automatkörnare slippar man detta. Ang SFRO så fick jag en anmärkning på ett genomslagsgummi i bakvagnen när dämparna bottnar. Efter att jag tagit bort dammskyddet på dämparen visade det sig att det redan låg en ca 4mm tjock gummimatta som dämpar genomslag innan dämparen bottnar. Detta dög som genomslagsgummi så den svåraste punkten att åtgärda blev helt plödsligt den lättaste :) I helgen kommer det bli lite alupaneler på bilen samt bränslerör skall klammras och fäste för brännslepump skall fixas. Någon som vet om det spelar någon roll om en yttre brännslepump monteras horrisontelt eller lite snett lutande nedåt? Quote
Krolleg Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Lite saker har hänt men eftersom en bild säger mer än 1000 ord så blir det mer bild än text :) Dock mobilkamera då jag glömde min vanliga :( Efter att jag vid många tillfällen funderat å funderat på vart jag ska placera bränslepumpen utan att komma på vart så slog det mig helt plödsligt. "gör ett stag å häng den i" svårare än så var det inte å tillverkningen tog kanske 15 min + torktid för färgen, så de var varken svårt eller tidskrävande men bra blev det (tycker iaf jag). Ett litet filter från tank till pump, och sedan ett filter innan fuel railen. Avgassystemet är nästan klart. Men tror att den dämparen inte kommer dämpa tillräckligt varken för besiktning eller banåka så jag funderar på att skaffa ytterligare en simons dämpare. Den varianten som är lite kortare, 25cm istället för 42 som den som är där nu sitter. Och svetsa ihop dom så det ser ut som en å lång dämpare sen. Kollectorn blev bra. 1,5mm valsad plåt sen lite hammarslag så den smiter åt mellan rören. Sisst men inte minst välxelspaken är kortad plus att jag blev av med gummiklumpen som satt innan. Quote
Pac Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Avgassystemet är nästan klart. Men tror att den dämparen inte kommer dämpa tillräckligt varken för besiktning eller banåka så jag funderar på att skaffa ytterligare en simons dämpare. Den varianten som är lite kortare, 25cm istället för 42 som den som är där nu sitter. Och svetsa ihop dom så det ser ut som en å lång dämpare sen. Om du vill pyssla så säljer Biltema ut sina "tvillingdämpare" i kolfibermatrial för motorcycklar just nu. Jag stod och pillade lite på en sådan igår och det är en smalsak att anpassa så att man får en lång dämpare istället. Man kan samtidigt göra den ompackningsbar... Quote
Krolleg Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Pac: ¨Tack för tipsen men jag fortsatte på min ursprungliga idé :) Såhär blev slutresultatet, tillverkade ett brakre fäste för dämparen genom att svetsa ett L av 5*40mm stål, sen ett 3*25mm som jag satte fast själva klamman i, å sen gimmikuddar imellan, enkelt å funktionsdugligt. Dämparna svetsades samman i en liten vinkel för att dom skall följa formen på chassiet. Quote
Kilkenny Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 utanpåliggande extraktor är så läckert, och dämparna matchar sketbra, fränt. :thumbsup: Quote
Krolleg Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 (edited) Även om jag är dålig på att uppdatera så har inte bygget stått still. Det har gjorts en hel del men har inte bilder på allt men jag lägger upp lite bilder på det jag har än så länge :) Fästena för vxl-låda har modifierats enligt min SFRO killes önskemål. Detta var att svetsa igen ändarna på chassie rören samt fixa ett rör där bultarna går igenom för att kunna dra dessa ordentligt. Den gröna färgen är bara grundfärg fästena är numera svartmålade. Men grundfärgen är inget för de som bygger lättviktare då den innehåller bly :icon_oops: Men rosta lär det inte göra. Har även fixat lite plåtar, mycket vinklar och vrår blir det men ja tycker de blev bra tillslut. Passade på att tömma lådan på gammal olja och fylla på ny fin olja. Öppnade locket på lådan så var det enkelt och snabt gjort. Tråget är färdigmoddat. Gjort efter bild från scholar engines tråg vilket månda andra gjort med framgång :) Edited May 7, 2011 by Krolleg Quote
Krolleg Posted June 16, 2011 Author Posted June 16, 2011 Då har jag äntligen fått tummen ur och tagit lite kort som jag vet att några har väntat på :) Det största som hänt är att jag idag startade motorn för första gången!!! Den startade å gick inte bra men den startade och gick hyfsat, ett skönt kvitto på att allt är rätt kopplat. Andra saker jag pysslat med är elsystemet, lött om massa kontakter eftersom jag inte använt mig av tiger orginal mätare och sådant. har även pusslat dit ett relä för bränslepump och helt/halvljus som inte va tänkt i orginalkabelhärvan. Men nu blir det mindre text å mer bilder. Vissa bilder kanske mer intressant än andra men det är iaf några Säkringshållare för motorelektronik, samt lite av elsystemet och värmepaketet. Lite olika knappar, jag har en vipströmbrytare för ljuset, de andra 2 är för tillfället inte använda, funderar på att lägga en som bryter tändningen och den sissta har jag i reserv för framtiden. Va tänkt att ha som varningsblinkers först men jag flyttade ut ratten 1cm och använder mig av orginal knappen framför ratten istället. Hålet som inte har något i sig är för värmen på värmepaketet. Ska linda in kablarna i tape sen när jag är 100% säker på att jag inte ska göra om det något mer. Bakljus och bromsljus Ska fixa ett plenum så att den tar sin luft från slitsar på sidan huven. Bagagehylla men den blev snabgt en verktygshylla :) Ska vara lindat lika på alla rör. men 15m avgasbandage räckte inte längre. Quote
Baging Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 Hoppsan..... framsteg i Tun :) Önskar jag kunde säga detsamma..... har haft bandaget hemma i 1 vecka nu utan att fått dit 1cm ännu :) Har 30 meter svart 1"..... hoppas det räcker!!! Quote
Jocke4U Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Härligt att motorn startade. Jag närmar mig också... :) Quote
Thomas Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Insuget ser bra ut. och givetvis resten också. Quote
Krolleg Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 (edited) I helgen blir det inget bygga för mig. Ska upp och jobba i Luleå på luleå airshow. Men nästa vecka har jag några lediga dagar så det som kommer ske då är att ev byta till LSD-diff, sen fixa alupaneler runt kardanen och sittbrunnen, fylla bromsvätska och lufta bromsarna, ner med bilen på backen och justera hjulvinklarna fram lite mer. Sen för hoppningsvis ska bilen ut genom garaget för första gången sedan den kom in :D En liten tanke kring justeringen för bromsvågen. Jag vet att man för besiktningen inte får ha den så man kan justera inne i bilen under körning. Men är det OK att ha justeringen under motorhuven tro? Edited June 17, 2011 by Krolleg Quote
Tabac Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Då har jag äntligen fått tummen ur och tagit lite kort som jag vet att några har väntat på :) Det största som hänt är att jag idag startade motorn för första gången!!! Den startade å gick inte bra men den startade och gick hyfsat, ett skönt kvitto på att allt är rätt kopplat. Andra saker jag pysslat med är elsystemet, lött om massa kontakter eftersom jag inte använt mig av tiger orginal mätare och sådant. har även pusslat dit ett relä för bränslepump och helt/halvljus som inte va tänkt i orginalkabelhärvan. Men nu blir det mindre text å mer bilder. Vissa bilder kanske mer intressant än andra men det är iaf några Säkringshållare för motorelektronik, samt lite av elsystemet och värmepaketet. Lite olika knappar, jag har en vipströmbrytare för ljuset, de andra 2 är för tillfället inte använda, funderar på att lägga en som bryter tändningen och den sissta har jag i reserv för framtiden. Va tänkt att ha som varningsblinkers först men jag flyttade ut ratten 1cm och använder mig av orginal knappen framför ratten istället. Hålet som inte har något i sig är för värmen på värmepaketet. Ska linda in kablarna i tape sen när jag är 100% säker på att jag inte ska göra om det något mer. Bakljus och bromsljus Ska fixa ett plenum så att den tar sin luft från slitsar på sidan huven. Bagagehylla men den blev snabgt en verktygshylla :) Ska vara lindat lika på alla rör. men 15m avgasbandage räckte inte längre. Hallå ! Snyggt med avgas-bandage! Men efter vad jag har hört så lär inte collektorn må så bra av att vara lindad. Vad är den allmänna uppfattningen om detta ?? Quote
Thomas Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Det är inga problem. Jag har lindat hela avgassystemet framifrån och bak. Quote
Krolleg Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 (edited) Ny bygghelg och nya framsteg (och naturligtvis några steg bakåt också) :) Har fixat en batterihållare av 1mm stålplåt bockad till en L profil för att sedan svetsats ihop till en fin liten box. Batteriet kommer sedan att sitta fast med ett spännband som går igenon ögglorna nere på "boxen" och densamma sitter fastnitad med många nitar både i aluplåten som den står på men även på 2st chassie balkar som går under så den känns riktigt stadig, även justeringen för bromsvågen syns vid sidan av batterihållaren. Har klätt passagerarsidans sittbrunn med alu. det kändes som att sittbrunnen krymte på bredden riktigt mycket men det är ju bara en synvilla :) Fixade även en hållare för oljecatchtanken som gömdes bredvid spolarvätskan. Nu till det som blev ett bakåtsteg i helgen. Får inte hastighetsmätaren att fungera. Har kopplat allt rätt enligt de kopplingshema som följde med pickupen men den lilla LED'en lyser inte när bultarna passerar och detta förstärks ju bara eftersom jag inte får nått mätuslag på hastighetsmätaren när kardanen snurrar. (3'ans vxl på 1500rpm) Jag har 2 idéer på vad som kan vara fel. 1: för långt avstånd till bultarna, det får vara max 2mm enl. papprena som följde med och jag har ca 2mm som max nu. 2: bultarna är kanske inte tillräckligt magnetiska så jag kanske får limma dit en eller två små magneter, hur har ni gjort med elektronisk pickup? Har även fått tag i en viskodiff från en escort coswort som jag ska montera i. 1800 pix känns som ett ok köp? :) Edited June 26, 2011 by Krolleg Quote
Rikard Larsson Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Kan ju vara så att det funkar bättre om bultskallarna sitter med en bredsida mot sensorn. På bilden ser det ut som i alla fall någon bultskalle sitter med en spets mot givaren. Quote
Thomas Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 ja eller ännu hellre på framsidan av bultarna så de läser hela skallen. Quote
Pac Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Om du är osäker på om den funkar eller inte så prova att fladdra med en lös metallbit framför pickupen. Quote
DomiSeven Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 (edited) Precis, en mejsel funkar utmärkt för att testa funktionen. De små induktiva givarna är ruskigt "närsynta", står det max två millimeter bör du nog komma närmare än två millimeter. Men som sagt, testa med en mejsel, kniv eller nåt om det är enklare. Jag mäter mot bultarna på drivaxelknuten som sitter mot diffen och där har jag insex med rund skalle. Edited June 27, 2011 by DomiSeven Quote
Thomas Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 jag har kört med vevaxelgivare till hast-signal och den var inte så känslig på mm avståndet Quote
Krolleg Posted June 27, 2011 Author Posted June 27, 2011 Tack för tipsen. Jag skall för det första prova med en skruvmejsel å se om det blir nån reaktion, sen ska jag sätta så thomas nämnde. Va nere å lastade av nya viskodiffen idag också. Såg att medbringaren på viskodiffen och den gamla diffen inte är exakt lika. På sierrans medbringare så är det en liten styrklack som går in i kardanaxeln ett par mm. på viskodiffen var det tvärt om. Här var det kardanaxeln som är tänkt att styra in i en urgröpning på medbringaren. Men det borde ju gå att skifta medbringare bara? nån som vet detta. Quote
Thomas Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 jag brukar ta en skiftnyckel för det är mer metall. man brukar få upp 5 volt när man sviftar förbi Quote
Krolleg Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Ibland blir man nästan förvånad över sig själv. Jag va tydligen både färgblind och analfabet när jag kopplade in hastighetssensorn. Och tydligen hade jag samma symptom de gånger jag "dubbelkollat" att jag kopplar rätt. Hade ju inte alls kopplat rätt så nu blinkar den så fins såfort det passerar någon metall framför sensorn. Har även testat att vifta sensorn framför bultskallarna så det verkar fungera även där. Få se efter jag bytt diffen hur de blir. Quote
Krolleg Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 Idag har jag monterat "nya" diffen och de jag trodde skulle vara en annorlunda medbringare va ju inte alls annorlunda. Diffen passade rätt in :) Någon som vet om det är speciell olja i en sådan viskodiff eller är det samma som i en vanlig diff/vxl lådan? Quote
XTR Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Hej! Fint bygge!!! Jag har Sierra 7" 3.64 LSD och jag köpte Quaker State olja som var speciellt anpassad för LSD. Har för mig att den är 80W/140. //Mattias Quote
Morty Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 Behöver ingen speciell olja till viskodiffen. Viskoenheten sitter innesluten i ett kapslat utrymme med eget smörjmedel så oljan används inte till det. Quote
Krolleg Posted July 3, 2011 Author Posted July 3, 2011 Tack tack för svaren. Idag körde jag bilen för första gången! vilken kännsla!!! Men det belv en lugn körning då motorn inte går riktigt bra å hjulen satt bara med 2 muttrar per hjul nästan ingen soppa i å lite andra småsaker. Men blev så sugen på att ta en liten kortis så jag va bara tvungen :icon_oops: Quote
Jocke4U Posted July 3, 2011 Posted July 3, 2011 Härligt! :) Ja vi håller jämn takt :) Du har ju ypperliga testbanor där du håller till med och vakten stoppar snuten ;) Själv får man köra lite lagom i villakvarteret. Quote
Krolleg Posted July 10, 2011 Author Posted July 10, 2011 Härligt! :) Ja vi håller jämn takt :) Du har ju ypperliga testbanor där du håller till med och vakten stoppar snuten ;) Själv får man köra lite lagom i villakvarteret. Du är välkommen hit å köra om du vill :) Quote
Krolleg Posted July 10, 2011 Author Posted July 10, 2011 (edited) Å så en liten uppdate igen. Låter bilterna tala. Har lindat alla kablar till motorn med svart tygtape. Mycket snyggare än att se massa färglada kablar :) Avgasröret fick lite svart färg samt en slutböj Har börjat med lite karossarbete, här har jag fyllt upp springan mellan huv å noskon med plast å microbalonger, samma behandling skall det bli mellan huv å scuttle för att det ska bli en liten tajt springa istället för gran canyon som va tidigare. Edited July 10, 2011 by Krolleg Quote
Jocke4U Posted July 10, 2011 Posted July 10, 2011 Du är välkommen hit å köra om du vill :) Det hade jag gärna gjort. Har flaggat för att jag snart vill/kan göra bullerprov, har tanken att köra lite på avskilt område när jag ändå har släpet för att köra den dit. Imörra blir det mer karosseriarbete för mig...men inget plastande ;) Engelsk plast (eller annat för den delen) vet jag inte vad jag skall säga om..... Quote
Krolleg Posted July 14, 2011 Author Posted July 14, 2011 (edited) Plasta - slipa - plasta mer - slipa mer o.s.v. Men det börjar ta lite form men bilder på de kommer när det är mer klart :) (mest för jag glömt riktiga kameran) Men det har blivit lite plåtslageri också fixade till en liten luftbox för värmepaketet, skippade att ta luften ur hål i huven och gjorde det enkelt för mig å tar luften från cupén. Har även passat på att beställa nya bälten då de jag hade blev lite i kortaste laget. Det fungerade för mig men de blir väldigt tveksamt om man någon som är lite större ska åka med. Blev sparco bälten denna gången Edited July 14, 2011 by Krolleg Quote
Pac Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Har lindat alla kablar till motorn med svart tygtape. Mycket snyggare än att se massa färglada kablar :) Snyggt! Framför allt får du ett betydligt mer hållbart kablage. Om du vill öka på hållbarheten ytterligare så se till att kabelhärvan klammas fast var tionde centimeter. På det viset minskar du relativvibrationerna i kablaget och det är mindre risk att det skaver på sig självt. :) Det börjar se riktigt färdigt ut nu Krolleg. :thumbsup: Quote
Jocke4U Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Snyggt jobbat! Som Pac skriver är det klart bra med lindade och klammrat kablage....dessutom är det väl krav ;) Quote
Pac Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 (edited) Nej, lindning + klamning är inget krav. Det finns annat än lindning som godkänns och det håller inte lika bra i varma miljöer där det vibrerar. En bra klamma för kablage är biltemas gummiklädda klamma. Lägg gärna en extra gummislang runt det lindade kablaget men se till att det inte klämmer för hårt för då är det risk att isolatorn runt ledarna migrerar/flyter i värmen. Edited July 16, 2011 by Pac Quote
cealm Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Så här är kraven formulerade i VVFS 2003:22 sid 43. 7 Kap. El- och elektroniksystem 2 § Elkablar skall vara så fastsatta i fordonet att de inte utsätts för nötning samt ha tillfredsställande isolering. Genomföringar i plåt skall vara försedda med skydd mot skada på isoleringen. Utöver det som krävs enligt gällande regelverk så kan det finnas "åsikter" hur saker skall konstrueras och göras för att komma igenom alla nålsögon till regplåtar...... Quote
Pac Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Jajamen och den skrivningen ger utrymme för alla möjliga mer eller mindre bra lösningar. I motorrum skall kablagen vara lindade och klammade om det skall förbli tillförlitligt. Det är också bra att ha koll på temperaturen så att man väljer rätt isolator på kablarna. 105 grader är en bra början, tar man isolatorer som inte tål temperaturen spelar det ingen roll hur mycket man skyddar kablaget, isolatorn börjar flyta ut och efter ett tag får man kortis i kabelstammarna som resultat. SFRO i all ära, och jag vill inte på något sätt smutskasta dem, men vi har två Svenska företag som är i absoluta världsklassen på det här med kablage i varma vibrerande motormiljöer. Ta en titt på Volvo Lastvagnar och Scania gör så skall ni se att även SFRO kommer att jollra av glädje. ;) Quote
Jocke4U Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Som vanligt är det tolkningar och tolkningen i SFRO's röda handbok står det på sid 168 "Ledningar och kablage ska ha någon typ av skydd som robotslang, systoflex, kympslang eller liknande" och "Oavsett om det rör sig om en ensam ledning eller ett tjockt kablage, ska det klamras på ett proffsigt sätt, med maximalt 100 mm mellan varje klammer" Understrykningar har jag gjort för detta är SFRO's tolkning av VVFS 2003:22 och det är inte fråga om "bör" eller "rekommenderas". Eftersom det är SFRO som godkänner våra konstruktioner så tycker jag det är bäst att bygga enligt deras heliga skrift ;) Sen finns det ytterligare tolkningsmöjligheter "...kympslang eller liknande" ...eltejp, vävband... och "...det klamras på ett proffsigt sätt,.."...buntband Bara några tankar från garaget i Alingsås ;) PS. Perfekt bilbyggarväder :) DS. Quote
Pac Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Jocke, du jobbar ju i samma koncern som jag så vi behöver inte snacka i blindo, kom på lunch efter sommaren så skall du får mer info än vad du vill ha. :) Visst är det kanonbra byggväder! Dags att smida järn. :racesmile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.