Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt uppenbart gäller "Murphys law" fortfarande! I tre dagar har jag jobbat intensivt för att åtgärda motorhelve......När jag äntligen skulle rulla ut "rörhögen" för provstart började det naturligtvis regna!!!!! Herran är inte nådig mot en enkel man av folket när han tillämpar "Murphys law"!

Antas

Oreligiös pga Herrans inställning till en Locostbyggare av folket!

Link to comment
Share on other sites

Du skall vara mycket glad att det endast är Murphy´s lag som gäller. Tänk om det vore O´Tools lag, då du.......

Fotnot: O´Tools lag = Murphy var en optimist!

Extra referens från Wikipedia som därmed visar tydligt att min fotnot stämmer.

Lagens ursprung [redigera]Lagen har fått sitt namn från ingenjören Edward A. Murphy, Jr. som experimenterade med raketslädar i USA:s flygvapen på 1940-talet. Arbetslaget där Murphy deltog försökte eliminera alla möjligheter för de tekniska anordningarna att misslyckas. Murphys ursprungliga formulering var: "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".

Lagen tillkom således, och ska i första hand ses, som en riktlinje för ingenjörer inom maskinteknik, datateknik med flera discipliner, att konstruera tekniska system så att felaktiga resultat blir uteslutna. Detta kallas defensiv design.

Vardaglig användning av uttrycket [redigera]Uttrycket "Murphys lag" har i folkmun förvandlats och beskriver alla typer av oturliga sammanträffanden, som att det bara regnar de dagar då man inte har med sig något paraply eller att man i snabbköpet alltid hamnar i den långsammaste kassakön. I denna betydelse används också uttrycket Lagen om alltings jävlighet eller Lagen om alltings inneboende ondska (Vilket före Murphy brukade hänvisas till som Parkinsons lag, men det är inte heller entydigt korrekt). Man kan även i dagens mening säga att allt som ens kan gå fel kommer att gå fel, speciellt allt som skadar. Man brukar också använda sig av att Murphy är tillbaka eller att, nu är Murphy här. Om något går dåligt. Murphys lag kan man också uttrycka, "Kan det jävlas, då ska det jävlas!" Som skrivet i texten över så är den här "lagen" till för ingenjörer inom maskinteknik eller datateknik, men detta uttryck kan även användas av mekaniker eller annat, till exempel om du tappar en skruv ner mellan något så du inte når den, då brukar man säga att det är Murphys lag.

Lagen har gett upphov till flera korollarier, mer eller mindre skämtsamma, såsom O'Tooles lag som lyder "Murphy var optimist".

En av dessa korollarier är Murphys andra lag, som mer hänvisar till den ursprungliga. Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall.

Ett korollarium av Murphys andra lag finns i boken Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams, 1979) och lyder; När någonting som inte kan gå sönder går sönder, så sker det på ett ställe som är omöjligt att komma åt för att reparera.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Efter denna litteraturstudie kan jag bara konstatera att Murphy och O´Tooles har rätt.

Regnet har upphört men mörkret har tagit över. Tre dagars idogt arbete till ingen nytta, tomgångsvarvet ligger fortfarande på ca 2000rpm. Funderar på att överge denna motor och införskaffa en annan. Förmodligen är felet enkelt men hur komma på vad det är? När jag håller för luftintagen till plenumet stannar motorn - alltså inget inre luftläckage.

Jag har nu kämpat en månad utan något minsta positivt resultat, motorn gäckar mej....snarare häcklar.

Om den inte skulle fungera bra mekaniskt skulle jag tömma en hink sand i oljan som straff!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

då stänger väl inte spjällen tillräckligt

Du har inte provat annat spjällhus för spjällen kan blivit deformerade liiite räcker

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är en arbetsskygg pensionär klev jag upp kl 06:00, hade vaknat av och till under natten och funderat på Thomas inlägg om att spjällen kanske inte stänger.

Jag har ett till spjällhus som rensades i gårkväll och i morse omväxlande med avfettning och WD-40.

När jag höll upp detta spjällhus mot ljuset syntes en svag ljusrand mellan spjällen och huset. Tog loss det befintliga spjällhuset från "rörhögen" och utförde samma procedur mot ljuset - döm om min förvåning när ljusranden var ca 1 mm (!!!) på båda sidor på spjällen mot spjällhuset! Vid närmare funderande och dissektion kom jag på att det gick att justera spjällens utslag med en justerbar rulle. Detta stod det minsann inget om i Haynes!

Spjällen är nu justerade tills ett knappt skönjbart ljus syns mellan spjäll och hus.

Nu ska jag till gymmet och plåga kroppen och sedan hem för att provstarta under em. Ska se om jag kan åstadkomma bilder senare.

Spännande fortsättning följer på denna dokusåpa!

Antas

Har förhöjd puls men kanske, kanske, kanske lägre tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Det ska knappt synas något ljus där.

Jag har sagt flera ggr att justera spjällen och kolla om de stänger men inte............................

Jag lovar dig att både tomgång och puls kommer att gå ner.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för att du gav mej en natt med dålig (ovanligt!) sömn.

Jag kan nu meddela att 2,9 motorn går som om Gud skulle ha skapat den.

Tändningen med stift 36 uttaget är ställd på 12 grader. Nu märks heller inga tendenser till överhettning.

Provkörde lite i kvarteret - djäv....vilket drag!

Motorn sjunger vackert, V6-an mullrar som en V6-a ska göra.

Allt krångel, funderande, testande och byte av packningar var helt onödigt bara för en enda liten justering. Nåja, det är ju ett fritidsnöje.

Tack alla för era råd och dåd.

Har filmat en snutt på motorgången men vet inte hur man lägger upp filmer.

Antas

Lycklig som ett barn på julafton!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för att du gav mej en natt med dålig (ovanligt!) sömn.

Jag kan nu meddela att 2,9 motorn går som om Gud skulle ha skapat den.

Tändningen med stift 36 uttaget är ställd på 12 grader. Nu märks heller inga tendenser till överhettning.

Provkörde lite i kvarteret - djäv....vilket drag!

Motorn sjunger vackert, V6-an mullrar som en V6-a ska göra.

Allt krångel, funderande, testande och byte av packningar var helt onödigt bara för en enda liten justering. Nåja, det är ju ett fritidsnöje.

Tack alla för era råd och dåd.

Har filmat en snutt på motorgången men vet inte hur man lägger upp filmer.

Antas

Lycklig som ett barn på julafton!

Härligt att det har ordnats sig

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Grattis ! Roligt att det verkar vara slut på problemen. Fast man ska inte ropa; Hej! för tidigt.

Hoppas den går lika bra i morgon. Angående överhettnings-problemen. Vad står det för gradtal (x°)

på termostaten till kylaren ??

Link to comment
Share on other sites

Nej, man ska nog inte ta ut segern i förskott även om det mesta tycks fungera. Se Cealms inlägg tidigare om Murphy m.fl.

Ang.termostaten tror jag mej minnas att den är på 88 c.

Hallå igen. Men 88°C räknas inte det som Vinter-termostat ??

Link to comment
Share on other sites

Det svar jag har fått i denna fråga efter att bl.a. ha konsulterat Ford är att 88c är avsedd för åretrunt bruk.

Tidigare fanns termostater för sommarbruk med lägre öppningstemperatur men de används inte längre.

Link to comment
Share on other sites

Dagens provkörningar har gått utan minsta krångel. Inga tendenser till överhettning, motorn sjunger så att "Allsång på Skansen" framstår som amatörer!

V6án mullrar så att det hedrar byggaren.

Hustrun filmade en snutt men tyvärr vet jag inte hur man lägger upp den på forumet.

Hmm...provade att bifoga den, får väl se om det fungerar.

Antas

Olaglig testpilot.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack, det värmer i den Norrbottniska sommaren!

Jag har haft lite funderingar på bromsarnas effektivitet. Kan också bero på ovanan vid avsaknad av bromsservo. När jag bromsade hårt ikväll lyckades jag lätt låsa framhjulen, bakbromsarna är ställda på max reducering av bromskraften så de låstes inte.

Antas

Pedaltryckare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Grattis till provturen. Men det är inte så konstigt om den gick varm innan med så hög tomgång.

Ev. får du minska reduceringen bak. Men det är livsfarligt om de låser bak före fram i t.ex. en kurva. Så man får prova sig fram.

Link to comment
Share on other sites

Någon mörk natt på ett ej nämnt ställe kommer jag att justera bromsreduceringen på bakbromsarna. Fn är reduceringsventilen inställd på max reducering vilket torde medföra att bakhjulen aldrig låses, ser fram emot mörka nätter med "mörka gärningar".

Antas

Olaglig när det passar och inte märks!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mej minnas att max reducering är ca 60%. SFRO besiktningsmannen var lite tveksam till om det överhuvudtaget behövdes bromsreducerare eftersom bakre skivorna är mindre än främre. För säkerhets skull och för mitt eget höga nöjes skull satte jag dit en bromsreducerare ändå. Bromskraften kan reduceras från 0-60% (Wilwood reduceringsventil).

Link to comment
Share on other sites

ja det är lika på min.

Jag tycker som du att man kunde vara utan men hos mig krävdes det ändå. Jag har den ställd på 0% reducering men den ska vara där?????????????

Link to comment
Share on other sites

Har du en lämplig grusväg i närheten? Helst så hård väg att det egentligen inte finns lösgrus alls.

ta upp farten till 50 max 60 km/h bromsa så du ser framhjulen låser sig, direkt de låst då nyper du bromsarna allt du kan. Då stannar bilen inom "billängden. Så går du ur och kollar på "låsspåren". Då ser du när och skapligt hur hårt bromsarna låser och är i förhållande till varandra. På asfalt blir motsvarande sak så grovmaskig att det bara ger info om fram låser först eller ej.

Ett annat grusvägsalternativ som jag och en bilfabrikörkollega genomförde vid Kjula i samband med en bankörning där.

Ingredienser:

- grusväg

- Sevenbil

- videokamera

- förare och kameraman

- viktigsat nästan --> maskeringstejp

Sätt maskeringstejp på hjulens sidor som ett brett streck. Två stycken 180 grader mot varandra ett streck kan räcka (prova). Håll eller ställ videokameran vinkelrätt mot bilens framriktning och kameran skall fånga bilen metern innan bromsning och till den står still. Lämplig fart är 40 km/h möjligen 50. Kameran får inte flyttas utan skall ha sin vinkelrätta position mot bilen. Kör några gånger och filma. Tanka in filmen i datorn och titta när inte längre maskeringstejpen på framhjulen rör sig i bildrutorna kolla sedan motsvarande när tejpen stannar på bakhjulen.

Faktiskt så behövs knappt filmen för om din bromskollega låser sin blick precis som kameran och föraren bromsar inom synområdet så ser man direkt hur bromsarna beter sig.

Metoden är ypperlig att grundinställa bilen med dvs så den beter sig vettigt och inte låser bak först mm utan du får en bil som bromsar tillräckligt säkert. Från det läget att sedan finjustera bromskraft det blir svårare men grunden har du.

Jag har ställt två bromsvågar (mina) enligt grusvägsalternativ 1 och fick mycket bra kritik i samband med SFRO 2 på bromskraft och hur bilens bromsbeteende var. Gällde båda bilarna. Första bilen åkte jag för någon månad sedan ner till Arboga SBP och bad dem bromsprova axlarna. Jag får ingen indikation på bromskraftfördelning men jag får bromskraften indikerad och även efter tre år så var kraft och fördelning (en och referens mot pedaltrycket) bra. Har även gjort grusprovet någon gång extra under tre års perioden. Där får man också indikation på om något drar snett utöver info att fram verkligen låser före bakbromsen.

Allt ovanstående har fungerat utmärkt för mig, i vilken mån det kan fungera på andra bilar får var och en testa.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ha haft tur när jag ställde in min bromsfördelning inför SFRO2-besiktningen. Jag tog en skogsväg med grus och provade. När de nästintill låste samtidigt, svårt att avgöra när när man är själv, chansade jag att det var tillräckligt bra. Vid bromsproven sedan så såg jag inte att Stefan Budow lyckades låsa bromsarna. Fast det berodde kanske på att han hade max hastighet på 80 km/h. Resultat 1,2 g ca 12 m/s2 vilket skall vara acceptabelt, enligt Stefan. :D Vid promsprov på nästa bil, ombyggd cheva så rök det blårök om däcken och han misstänkte att bakbromsarna tog dåligt.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Så blygsam, inte tur, skicklighet så klart! Skogsväg med grus är bra att ha. Jag har en liten skogsväg som gränsar till tomten och är 300 meter lång.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite rolig läsning i VVFS 2003:22 12 kap 54 till § 56 för kontroll av bromsar förresten är hela det kapitlet spännande läsning. Skall allt göras korrekt så behöver SFRO en vattengrav som är tillräckligt lång för två minuters långsam åkning samt att bromsarna blir väl genomdränkta. Minns jag rätt på min bil blir nog inte bara bromsarna väl genomdränkta. Förarens blir nog rätt blöt om rumpan också...... Jag förstår varför inte detta prov funnit gillande i besiktningskretsar. Hmmm man kanske skulle kräva det nästa gång.......

--- Sedan fordonet under två minuter långsamt körts i en vat-tengrav med sådant vattendjup att hjulbromsarna blir väl ge-nomdränkta, skall 15 bromsningar göras i tät följd från 40 km/h till stillastående med en konstant retardation av 2,5 m/s2 ---

Link to comment
Share on other sites

Albert Engström skrev "Kräftor kräva dessa drycker" om brännvinets fördelar.

Får väl leva upp till den devisen och kräva att "Moderna byggare kräva dessa testmetoder".

Hmmm.....ska ta upp det vid min besiktning på SBP, om de inte provar enl VVFS 2003:22 12 kap 54 till § 56 ska jag ha tillbaka halva avgiften - MINST!

Antas

Paragrafryttare.

Link to comment
Share on other sites

Grusväg/plan är bra. Jag brukar själv använda det. Jag provade syrrans bils bromsar så för en månad sedan och hon fick en åktur. Det är också bra att prova handbromsen på grus. man ser även om ett hjul släpar efter.

Link to comment
Share on other sites

Lite rolig läsning i VVFS 2003:22 12 kap 54 till § 56 för kontroll av bromsar förresten är hela det kapitlet spännande läsning. Skall allt göras korrekt så behöver SFRO en vattengrav som är tillräckligt lång för två minuters långsam åkning samt att bromsarna blir väl genomdränkta. Minns jag rätt på min bil blir nog inte bara bromsarna väl genomdränkta. Förarens blir nog rätt blöt om rumpan också...... Jag förstår varför inte detta prov funnit gillande i besiktningskretsar. Hmmm man kanske skulle kräva det nästa gång.......

--- Sedan fordonet under två minuter långsamt körts i en vat-tengrav med sådant vattendjup att hjulbromsarna blir väl ge-nomdränkta, skall 15 bromsningar göras i tät följd från 40 km/h till stillastående med en konstant retardation av 2,5 m/s2 ---

Undra vad det kan vara för fel att dränka bromsarna med en rejäl vattenslang? Bah, bromas från 40 km till o på 25 meter med blöta bromasar skall det vara något. :D det står inte i inlägget att marken skall vara blöt!!

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Lite rolig läsning i VVFS 2003:22 12 kap 54 till § 56 för kontroll av bromsar förresten är hela det kapitlet spännande läsning. Skall allt göras korrekt så behöver SFRO en vattengrav som är tillräckligt lång för två minuters långsam åkning samt att bromsarna blir väl genomdränkta. Minns jag rätt på min bil blir nog inte bara bromsarna väl genomdränkta. Förarens blir nog rätt blöt om rumpan också...... Jag förstår varför inte detta prov funnit gillande i besiktningskretsar. Hmmm man kanske skulle kräva det nästa gång.......

--- Sedan fordonet under två minuter långsamt körts i en vat-tengrav med sådant vattendjup att hjulbromsarna blir väl ge-nomdränkta, skall 15 bromsningar göras i tät följd från 40 km/h till stillastående med en konstant retardation av 2,5 m/s2 ---

Nu är det i och för sig inte den provningen som är tillämplig på amatörbyggt fordon, det är bara §5-21 i kap 12 som gäller, provningen finns i kap 41. Lite enklare... ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

När jag höll upp detta spjällhus mot ljuset syntes en svag ljusrand mellan spjällen och huset. Tog loss det befintliga spjällhuset från "rörhögen" och utförde samma procedur mot ljuset - döm om min förvåning när ljusranden var ca 1 mm (!!!) på båda sidor på spjällen mot spjällhuset!

Visst har du tomgångsmotor inkopplad, då skall ju gasspjället stängas helt vid tomgången.

Men som i mitt fall ingen tomgångs motor, har justerat så att jag får 0,05:s bladmått mellan spjället på tomgången, det är lämpligt

på mina 50*4 spjäll ;)

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Proffsiga grannar är guld värda!

En granne är yrkesmålare med stor erfarenhet av sprutmålning. Han ställde upp och sprutmålade delarna till "rörhögen". Har haft viss ängslan inför sprutmålningen - nu gick det geschwint! Han förbrukade mindre än 0,8 lit färg till motorhuv, samtliga skärmar, scuttle, noskon och några andra delar.

Snart är samtliga grannar på gatan engagerade i bilbygget.

En granne har bidragit med rör och rörkrökar (bl.a. till grenrör mm), en granne har kommit med 3 mm stålplåt och tunnare plåt, en pappa till yngstens kompis har fraktat hit aluminium från havererade och uttjänta flygplan, en annan granne bidrog med parkettgolv (mallar till instrumentbräda mm.), en kom med massor med rendiskade barnmatsburkar (för blandning av färg). För att inte tala om alla som har burit, lyft, baxat, hållit i och fan vet allt.

Antas

Grannsysselsättare.

Link to comment
Share on other sites

Köksredskap går att använda till mycket!

Oljetempen i diffen har bekymrat mej pga att den är helt inbyggd medan den på donatorn (Ford Scorpio-88) hade fritt luftflöde.

För att i viss mån ha kontroll över oljetempen har jag borrat in en tempgivare till stektermometer i oljenivåpluggen OBS! Jag har INTE borrat igenom pluggen (det sitter en magnet på insidan!

Räknar med att temperaturen i oljan och pluggen blir ung densamma, om det skiljer 20-30 grader spelar ingen större roll bara jag får en indikation på tillståndet. Stektermometrar är de enda som jag har hittat som har övre gräns upp till +300 grader iofs tror jag inte att oljan överstiger +150 grader.

Om temperaturen blir för hög vid "inspirerad körning" blir det till att övergå till "svenssonkörning".

Antas

Svettas om diffen får feber!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Är den helt inbyggd? öppet under väl.

Jag tror inte du behöver oroa dig då en Skorpa ska kunna dra husvagn och gå på Autobahn på sommaren.

Din bil är så lätt i förhållande till Skorpan.

Link to comment
Share on other sites

Enda öppningarna är åt sidorna. På undersidan är den inbyggd, jag har även täckplåtar under bärarmarna. Temperaturen torde inte bli något problem men eftersom jag har en flygeribakgrund vill jag ha alla system under kontroll. Sedan är det även intressant och kul att kunna imponera på passagerare med obegripligheter "imponera nesse est"!

Blinkershelvetet tycks många ha problem med, även jag. Köpte blinkers med märkning 11 vilket enl SFRO boken skulle vara godkänt, men si det är det inte.

Nyss hemkommen efter att ha botaniserat bland belysningskomponenter på SWEDOL.

Hittade lampa EL-25410 som hade märkning "1", vilket alltså borde vara godkänt. Dessa blinkerlampor kostade 110,25 SEK/2st vilket väl får betraktas som överkomligt för att sitta monterade några minuter. Trots min yrkesbakrund (juridik) tänker jag fan i mej bryta mot regelverket och montera mina mc-blinkers märkta "11" efter besiktningen.

Antas

Lagbrytare

Link to comment
Share on other sites

Bilden är speciellt riktad till Cealm. Lägg märke till "lätthålen" på hållaren till bakljuset! Jag antar att det ger dej mardrömmar eller åtminstone sura uppstötningar!

Denna regniga dag har ägnats åt slit på gymmet.

Under em har framskärmar och vänster bakskärm monterats med stenskottskydd (popnitat och tillverkat av en diskbänksplåt) och inkoppling av bakljus (+broms och blinkers) och tänk...allt fungerade! I kanten mellan skärm och kaross finns en kederlist. Härligt att spegla min enkla och vältränade(!) lekamen i nylackerade detaljer. I morgon ska högra bakskärmen med bakljus monteras. Känns som att bilbyggarresan börjar nå slutdestinationen.......mjaa, målet nås nog aldrig. Att bygga bil är jämförbart med att bygga hus - det blir aldrig färdigt. "Färdigt" är ju ett relativt begrepp.

Antas

Nykolorerad av grannen.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Trots att 7:orna är lätta kan det bli problem med tempen i diffen!

Jag har också helt golv under aktern (förutom ett luftutsläpp bakåt). Jag satte in en extra tempgivare (samma typ som i motorblocket) och en extra tempmätare. Så länge jag hade öppet mot hjulhusen så höll sig tempen hyfsad, men eftersom det kommer in massor av grus och vatten den vägen satte jag gummiduk som tätar runt axeln.

När jag åker på autobahn i högre fart en längre stund så klättrar tempen iväg. Lösningen blev en lucka som jag kan fälla ner och leda upp luft på klumpen. Inga problem denna sommaren!

/Bengt

Är den helt inbyggd? öppet under väl.

Jag tror inte du behöver oroa dig då en Skorpa ska kunna dra husvagn och gå på Autobahn på sommaren.

Din bil är så lätt i förhållande till Skorpan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...