Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har sina risker att bygga bil! Med uppfälld svetshjälm hastade jag över verkstadsgolvet. Märkte inte att armen på motorlyften var i uppfällt läge varvid motorlyften och mitt huvud kolliderade med ett brak! Tur att det tog i mindre viktiga delar och inte någon färdig karosseridetalj. Vacker är jag inte, personligen satsar jag istället på inre skönhet trots att den inte märks.

Antas

Kollidör.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hade det vart på kinnekulle kunde man ju trott att det var hornen på väg ut! :lol:

En kall öl på bulan så löser det sig, sen kan man passa på och man hälla den i sig. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

oj fick du åtminstonne medlidande av den käraste.. eller ...borde ju kunna rendera lite kärlek och omtanke...

krya på dig,det kunde ju som sagt varit värre... tänk om motorlyften pajjat..

Link to comment
Share on other sites

En Ford V6 2,9 är ett bra alternativ till gymmet, om motorlyften skulle ha havererat förståss!

Nej, inga medlidanden kunde förmärkas, snarare tvärt om.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Blir "riktig" panschis idag. Funderar på att övergå till näverslöjd och träljusstakar istället för bilbygge. Kanske borde byta motorcykelns 1400 cc till moped på 50 cc?

Tala sakta och tydligt till mej i fortsättningen och inga svåra ord, hmmm.....de orden kanske kommer till nytta när jag löser korsord i gungstolen.

Trots min aktningsvärda ålder påstår hustrun att jag är som en 15-åring så barnslig som jag är (enl. hennes förmenande!). Näää, "barnslig" tänker jag vara tills jag sitter på "hemmet" och efter också.

Nu mot gymmet! Pensionär som jag är borde jag kanske gå sakta och minska på träningsvikterna.

Antas

Får mycket rabatter på slöjdaffärer from idag.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mina fantastiska grannbarn (2,5 och 3,5 år)har gjort den bästa födelsedagspresenten till mej, en teckning om mitt liv. Jag är figuren till vänster med grönt skägg, i vänstra handen håller jag en blå ballong och på högra sidan i orange är bilbygget. Längst upp med blå texten står "GUBBEN" vilket är deras kärleksfulla namn på mej.

Självklart måste 3,5-åringen och jag bygga en Lotus Super Seven efter hennes eminenta ritning på bilden!

Antas

Gamlingen med tre fingar/hand.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Alltid spännande att lära sej något nytt!

En av sönerna upplyste deras gamle far att det finns vattenpass med gradanvisning i mobiltelefonen.

Mycket praktiskt när man mäter camber mm.

Hmm....jag kanske blir digital ändå.

Antas

Vacklande analog.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så här blev det.

Gjorde en hållare för microkontakten, satte sedan en "flärp" av 1,25 mm plåt på stötstången mellan pedal och huvudbromscylinder. Kommer nog att fästa "flärpen" med två punktsvetsar istället för slangklammret. Trycket mot armen på mikrokontakten är så lätt att det räcker med två svetspunkter.

Antas

Ägare av bromsljus som pryder en julgran.

En intressant dag efter att ha plågat kroppen på gymmet.

Kommer nog att följa Christer J´s information om strömbrytare.

Självklart kunde jag inte undvika att undersöka spåret om hydraulisk brytare på bromsröret.

Jodå, Volvo kunde beställa en sådan till det facila priset av ca 350 SEK. For till Auto Ohjanperä OY, de kunde ta fram samma kontakt för 59 SEK!!!! Nu visade det sej att gängen var konisk (M1/8X27NPTF) och ingen 3-vägsanslutning fanns som passade. Fick rådet att fara till HydroScand för att kolla om de hade någon passande 3-vägsanslutning, tyvärr hade dom ingen.

Kjell&Company hade microbrytare för 29 SEK, den hade både slutande och öppnande funktion genom att välja ett av två stift.

Nu ska jag ut i verkstan och löda jordledningar på bränslerören.

Antas

Hustrun bromsar och jag gasar!

Så här blev det.

Gjorde en hållare för microkontakten, satte sedan en "flärp" av 1,25 mm plåt på stötstången mellan pedal och huvudbromscylinder. Kommer nog att fästa "flärpen" med två punktsvetsar istället för slangklammret. Trycket mot armen på mikrokontakten är så lätt att det räcker med två svetspunkter.

Antas

Ägare av bromsljus som pryder en julgran.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mycket mätningar blev det!

Trots dagens norrländska hetta har dagen ägnats åt justering av samtliga hjulvinklar. Bakvagnen är en avancerad konstruktion med justeringar i alla led. Fram- och bakvagn ska samspela i en yster dans på väg och bana, får väl se om dirigenten hänger med!

Avancerade mätinstrument har använts såsom snören, vattenpass och tumstock. Tyvärr är dessa timmar något som inte syns på fordonet, det var ett jobb i all tysthet. Jag får väl njuta av en inre tillfredsställelse istället.

Antas

Mätt mätare

Link to comment
Share on other sites

Känns betryggande att ingenting har lämnats åt slumpen. Jag använder också endast de bästa mätdon som kan uppbringas, t.ex. cellulosabaserat analogt mätverktyg.

Link to comment
Share on other sites

Många byggen förefaller vara öppna neråt.

Jag antar att det borde kastas in stenar,grus,skräp och vatten in i t.ex. kardantunneln.

För att i viss mån undvika detta har jag gjort bakvända "scoop" för att förhindra inkommande "debris"(som det heter på utrikiska) samtidigt som ventilationen tillgodoses. Snyggt blev det inte men det var fan i mej inte lätt att ligga under bilen i norrländsk hetta, +34 c i Rikets utpost i norr. Funderar på att göra om och snygga till, iofs lär nog ingen krypa under och kolla.

Någon som har erfarenhet om huruvida min teori om skräpet stämmer?

Antas

Skräpsamlare (enl. hustrun).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mycket mätningar blev det!

Trots dagens norrländska hetta har dagen ägnats åt justering av samtliga hjulvinklar. Bakvagnen är en avancerad konstruktion med justeringar i alla led. Fram- och bakvagn ska samspela i en yster dans på väg och bana, får väl se om dirigenten hänger med!

Avancerade mätinstrument har använts såsom snören, vattenpass och tumstock. Tyvärr är dessa timmar något som inte syns på fordonet, det var ett jobb i all tysthet. Jag får väl njuta av en inre tillfredsställelse istället.

Antas

Mätt mätare

Hejsan!

Jag lämnade in min bil för fram- och bakvagnsinställning. Det blev stor skillnad. Jag är lite nyfiken hur du mäter in den s.k "trust" vinkeln? Den skall vara så nära noll grader som möjligt och helst noll. "Trust" vinkeln är det värde som visar hur fram och bakvagnen spårar i förhållande till varandra.

M :-) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag lämnade in min bil för fram- och bakvagnsinställning. Det blev stor skillnad. Jag är lite nyfiken hur du mäter in den s.k "trust" vinkeln? Den skall vara så nära noll grader som möjligt och helst noll. "Trust" vinkeln är det värde som visar hur fram och bakvagnen spårar i förhållande till varandra.

M :-) h

Janne

Fram- och bakvagn har samma spårvidd på millimetern. Snöret mellan fram- och bakdäcken är parallella vilket ger att båda spårar lika. OBS! Snöret på andra sidan är inte med på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna bild från år 0. I begynnelsen var ordet...hmm..rören ska det nog vara (travestering på något bibelord).

Går inte att undvika att bli lite nostalgisk och att nu veta att man inte visste då hur mycket arbete som skulle återstå.

Men roligt och intressant har det varit och är fortfarande.

Skulle vara intressant att veta hur många som har gett upp på vägen, nej jag menar inte under körning!

Mitt gissning är att det är många.

Antas

Ej uppgiven.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och väntar på att en dagstidning ska komma hit kl 16:00.

De vill ha detaljer utlagda som visar vilket "LEGO" ett bilbygge kan vara. Har nu placerat ut de största detaljerna för att åskådliggöra.

När man jämför med bilden i mitt föregående inlägg inser jag att det har varit massor med timmar till dags dato.

I dagsläget är det div detaljer som återstår:

-färdigställande av elsystem

-klä stolarna med skinn (från en soffa). Min lillasyster håller på att brodera mitt märke i stolsryggarna.

-byta bränsleledningar av koppar till plast.

-färdigställa inredning bl.a. instrumentbräda

-efter besiktning, montera ruta och torkare. Tillverka "bagagelucka", täckning över passagerarplatsen samt utforma och tillverka sufflett.

-sprutmåla (BRG) scuttle, motorhuv och skärmar.

Därefter SFRO2 och SBP.

Jag återkommer om reportaget senare.

Antas

(journalister är alltid mutbara därför har hustrun bakat bullar och sockerkaka)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Första "provkörningen"!

Iofs fick jag ta hjälp av trädgårdstraktorn för framdrivningen.

Upptäckter:

-bromsarna fungerar inte bra. Huvudcylindern (SAAB) verkar inte räcka till för Fords bromsok eller så är huvudcylinderns packningar dåliga. Åtgärd, öppna och byta packningar alt byta huvudcylinder.

Synpunkter och råd efterfrågas.

-självstyrningen är nästan obefintlig trots 6 grader caster. I ändlägena förefaller det som den styr utåt (!) istället för inåt.

Styrradien är ca ca 10 mm och camber ca 0 grader.

Någon som har synpunkter, råd och dåd vad gäller självstyrningen?

Har monterat Biltemas bromsbelägg bak. Inte fan gick det, de var ca 1 mm för tjocka!

Antas

Hjälpbehövare.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.....har det någon betydelse om drivningen kommer från dragning eller påskjutning från bakhjulen?

Framvagnen borde inte påverkas oavsett framdrivningsmetod - bortsett från framhjulsdrivning.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis nästa vecka om Gud vill (sagt av en ogudaktig!).

Å andra sidan är skatten lägre om man låter trädgårdstraktorn svara för framdrivningen.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag började misstänka att castern var för liten. I morgon ska jag shimsa övre bärarmarna för att få dom bakåt ca 5 mm, vet ännu inte hur många grader det blir, förhoppningsvis blir det 8-10 grader.

Skrivet ca 23:00 uti midnattssolens sken (jaja, iofs är det molnigt men ändå...)

Antas

Link to comment
Share on other sites

NSD (Norrländska Socialdemokraten) har skrivit en artikel om "rörhögen"

Du kan läsa den här: http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=6234144

Tidningen har även framfört önskemål om att vara med vid SFRO2 och reg besiktningen. Fan vet om jag har nerver till det, har ändå lovat att de ska få vara med.

Alltid bra att informera om denna "underliga" hobby. När man talar med folk är det få som förstår omfattningen på jobbet att bygga en bil från grunden, de flesta tycks tro att det bara är att skruva fast lite skruvar och dra fast några muttrar. Få förstår vilken tankemöda som ligger bakom alla tusentals detaljer med många "gör om" och återigen "gör om".

Personligen tycker jag att artikeln är bra och välskriven.

Hela förmiddagen har ägnats åt att tillverka blomsterkransar till alla grannbarn. Stommen till kransarna utgörs av svetstråd, hmmm....bilbygge har många sidoeffekter!

Antas

Nykter midsommarfirare som är inne i castertänkande.

Link to comment
Share on other sites

Jag var faktiskt i dina trakter förra veckan på semester. Blev lite paff när jag stod i kassan på ICA och fick se ett Locostbygge på förstasidan i tidningen. :)

Har du landets nordligaste sjua eller finns det kanske någon längre upp?

Link to comment
Share on other sites

Du skulle ha ringt och kommit hit!

Tror att jag är bland de nordligaste vilket man märker när man ser hur ocentralt alla andra byggare bor.

Antas i ett oliiidligt hett Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Lycka kan ta sej många uttryck.

En klient kom nyss tillbaka med mina fälgar till "rörhögen". Köpte dom för 400 SEK. De är nu vackert blästrade och pulverlackerade för 1000 SEK, nu fattas bara att kränga på de nya däcken och balansera så blir image och vägkontakt maximerad. Totalt har jag nu 8 st(4 st följde med donatorn) likadana fälgar för 1400 SEK, den 5:e skall vara som reservhjul.

Mittkåpan kommer att ha ett mycket speciellt märke som inte kommer att offentliggöras ännu av juridiska skäl.

Veckans jobb har varit att flytta övre bärarmen bakåt för att öka castervinkeln från 6 grader upp till 12 grader (vinkeln regleras steglöst).

Antas

Hoppas att snart vara på "rull".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: --- Mittkåpan kommer att ha ett mycket speciellt märke som inte kommer att offentliggöras ännu av juridiska skäl ---

Tänker jag inte helt fel så är det redan offentliggjort på minst 2 ställen på forumet, eller?

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att offentliggöra märket.

Observera att det står TM längst ner. Iom offentliggörandet på forumet kan man ur immaterialrättslig synvinkel hävda att märket är känt i en "vidare krets" och därmed kan anses som "kopieringsskyddat". Ferrari har en stegrande häst och italienska färgerna längst upp, den tydliga skillnaden är att jag har svenska färgerna längst upp och en stegrande ren. Hästar har inga horn!

Nåväl efter denna korta föreläsning kan jag informera att märket håller på att broderas in i klädsel på stolarnas ryggstöd. Min hantverksduktiga lillasyster sköter broderandet, stolklädseln är rött skinn. Min hustru kommer att slutföra konfektionen av stolarna.

Min yngste son, han jag började bygga "rörhögen" med, har en kompis som jobbar på en reklamfirma har gjort dekalerna (se bild) som ska fästas på navkapseln på fälgarna. Ett större märke ska fästas på noskonen och på "bakplåten". Undersökning pågår att ev göra de märkena i emalj.

Bokstäverna A och O betyder Antas (Anders) och Ola.

Iom att bilden visas i ett "större" forum (Locostforumet) kan jag nu påstå att märket är känt på en "större marknad".

Mottar gärna synpunkter på märket.

Antas

Immaterialrättsvrängare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Ser bra ut, både märke och offentliggörandet. Det är väl inte bara fälgkåporna som skall märkas eller hur. Viss inredning också om jag minns rätt i trådarna.

Vilken tråd är jag osäker på för du har kört bilbygget i många trådar, personligen har jag valt strategin långa trådar (per bygge).

Link to comment
Share on other sites

Antas: Ser bra ut, både märke och offentliggörandet. Det är väl inte bara fälgkåporna som skall märkas eller hur. Viss inredning också om jag minns rätt i trådarna.

Vilken tråd är jag osäker på för du har kört bilbygget i många trådar, personligen har jag valt strategin långa trådar (per bygge).

Citat enl ovan: "märket håller på att broderas in i klädsel på stolarnas ryggstöd".

Tillägg till tidigare inlägg: hustrun har påtalat att även hon är hantverksskicklig inte bara min lillasyster.

Antas

Tillrättavisad (som vanligt!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bra Antas, nu är allt avslöjat och offentliggjort. Och det var ju just det du ville för att få kontroll över rättigheten. Bra att vi kan hjälpa till från forumet.

Link to comment
Share on other sites

Glömde att offentliggöra det broderade märket.

Som jag nämnde ovan broderar min lillasyster detta i skinnklädseln på stolsryggarna.

Antas

Jag glömsk? Aldrig, allt annat är förtal (om jag minns rätt)!

Link to comment
Share on other sites

Juridik är en fantastisk konst, immaterialrätt är definitivt det.

För att ytterligare göra mitt märke känt i en "vidare krets" (se tidigare inlägg) publicerar jag en bild på fälgen med märket anbringat på mittkåpan. Samtliga fälgar inkl reservhjulet kommer självklart att vara försedda med märket.

Locostforumet och Facebook (märket publicerat även där) kan enl mitt förmenande anses vara en "vidare krets".

Antas

Märkespublicist

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftersom jag går i "väntans tider", dvs väntar på huvudbromscylindern (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9587&pid=103877&st=0entry103877) passar jag på att förbereda första motorstart. Tillverkat en "första start tank" av en 5 lit reservdunk. Vill inte starta med stora tanken eftersom den troligen måste tas ur igen.

Rattaxeln blev ca 15 mm för kort när jag flyttade fram styrväxeln för att minimera "bumpsteer". Jag har fördelen av att ha en klient som har full verkstadsmaskinutrustning (puh...vilket ord!), han svarvade på några minuter en rund pinne som jag pluggsvetsade i rattstången och vips var den förlängd med 15 mm!

Har "provkört" all el och det verkar som om allt fungerar.Blir spännande att "ta oskulden" på motorn, kanske inom de närmaste dagarna.

Detta var en kort och anspråkslös uppdatering.

Antas

Gråmulet i Rikets centralaste Residensstad, Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har haft fint besök från de oländiga regionerna söder om Dalälven.

"rAnders" (Anders Ö) från Västerås passade på att ta en kopp kaffe och vi kunde byta tips och ideér om bilbyggeri. Alltid intressant!

Tack Anders för att du kom, gör gärna om det när befinner dej i dessa centrala delar av Riket.

Antas

Klädde mej fint och passande vid det celebra tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...