Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis !

Blir lite inspirered, har själv inte så hög fart på bygget. Men har du svängarna förbi Boden

kan du väl höra av dig för en fika i garaget. Sen jag köpte mc har farten minskat på bygget.

Men under vintern ska jag färdigställa det sista.

Link to comment
Share on other sites

Till Stefan Berglund.

Han testade ramrören på flera ställen och provade att testa på bärarmarna.

Testet av bärarmarna gav varierande mätvärden. Jag tror, vilket besiktaren också indikerade, att det är svårt att mäta på runda rör eftersom det är en kula som studsar. Troligen är det "studshöjden" som anger hårdheten. Min puls var lite hög vid mätningen varför jag inte hade sinnesnärvaro nog att fördjupa mej i mätmetoden.

När jag och sonen började bygga omkr 2005 fanns, såvitt jag minns, inga krav på ramrör angivna i den tidigare SFRO-boken (den svarta). Kvalitetskraven finns numera angivna i den röda boken sid 190.

Därför var det spännande att se om ramrören från 2005 höll den erfoderliga kvalitén 2010. Tibnor var mycket tillmötesgående och skrev ett intyg på att rören höll angiven kvalité.

Det skulle har varit "lyckan" att få chassit underkänt och måste börja om igen efter alla timmar man har lagt ner.

Personligen tyckte jag att besiktningen sköttes proffsigt. Det är ju trots allt allas säkerhet det handlar om och då är besiktarnas erfarenhet och kunnande viktig.

Antas (som snart ska blästra och sprutmåla chassit med 2K färg)

+7,9 c i Luleå

Till Esa.

Jag kommer förbi någon dag och tittar på ditt bygge.

Du är också välkommen till Residensstaden för att bese min rörhög (hustruns uttryck!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kvinnor är märkliga varelser.

Har "tillfälligt" fyllt ett rum + ett hörn (okej då, lite till också)i vardagsrummet med detaljer till bilbygget. Jag ser inget hinder att använda dessa outnyttjade ytor för detta ändamål.

Trots denna lättbegripliga logik blir man nästan hudflängd av hustrun som dessutom har en massa synpunkter och utstöter div. argsinta invektiver!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Grattis Antas till en välförtjänt underskriven SFRO1-blankett.

Ta det inte så allvarligt med synpunkterna på lagring. Hon menar nog inget illa utan det är säkert bara hennes sätt att säga Grattis till dig och SFRO1. Kanske lite avis också möjligen. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Lägg upp grejerna som en vägg mitti dubbel sängen. då skall du får se att du även får massor med egen tid i garaget , kanske till och med blir befodrad med en egen säng bredvid ramen. thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kördes "rörhögen" till ett industrimåleri för blästring och sprutmålning.

Det känns också som en milstolpe.

Antas i ett grått Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Skönheten är tillbaka i boet!

Alldeles nyss kom chassit hem efter sprutmålning (blästring+2K färg).

Allt ser bra ut, lyckades inte hitta någon/några vrår där de har missat att måla.

Nu börjar det roliga, påklädningen och montering av alla detaljer och komponenter.Det mesta finns klart så till sommaren kommer nog "rörhögen" att rulla på allmänna vägar, förhoppningsvis till populasens omåttliga beundran.

Men första ska jag fira med en latte på stan!

Antas

Påklädare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nejdå, jag har inte frusit inne här uppe i Konungarikets nordligaste utpost.

Jag är nu inne på min tredje karossdesign. Mycket inspirerande att knyckla plåt och låta kreativiteten flöda (lät nästan poetiskt!).

En kväll satt jag och tittade på "rörhögen" och drabbades av ett plötsligt infall. Varför inte vika in karossidorna vid motorn så att undre karosskanten följer undre chassirören. På detta sätt skulle jag få två extra luftutsläpp (ett på varje sida)efter kylaren. Eftersom motorn är stor och kylaren är från en Toyota Starlet behövs nog en rejäl kylluftsgenomströmning.

Reklamskyltar har jag så det räcker dessutom är de hårdare än mina tidigare karossidor (borde stavas sss).

Nog fan var de hårda! Fick hjälp från ett plåtslageri som kantvek på rätt ställen.

OBS! På bilderna har jag ännu inte kapat ur för grenrören.

Hålet runt övre bärarmen hade jag tänkt täcka med en flexibel gummiduk. Tål nog att funderas över ännu en stund.

Med detta lilla anspråkslösa livstecken vill jag meddela att sannolikt rullar fordonet på allmänna vägar kommande sommar.

Antas (-19 c)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

intressant, har du nå mer luftutsläpp?

för övrigt går det fortfarande utmärkt att cykla till och från stan i Luleå, "de finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" :P

Link to comment
Share on other sites

"intressant, har du nå mer luftutsläpp?"

Jodå, har "gälar" där plåten på bilden slutar akterut.

De syns på den bifogade tidiga bilden. Gjorde det enkelt och böjde ut ca 30 cm av sidoplåten.

-18,9 c

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni verkar ha mycket snö i Konungarikets oländiga regioner i söder.

Här kommer ett litet anspråkslöst tips om ni ska ut med era "rörhögar", konstruktionen fyller också en funktion under osnö perioder.

Jag tyckte att det såg öppet ut där övre bärarmen går ut genom karossen.

Åtgärdades enl detta sätt:

Köpte gummiduk (2 mm)på Biltema. Tillverkade div alulister och formade duken med utklippta hål för bärarmsrören och vips hade jag täckt hålet.

Den gröna färgen är folie som ska tas bort.

Enkelt min käre Watson.

Antas i ett väderlugnt Luleå med ca 15 cm snö.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering så att ni inte tror att snöslungor och andra fordon tar all tid.

Kommer inte ihåg vem som hade en bild på luftintag till luftfiltret vid sidan av kylaren.

Bilden inspirerade mej att göra på samma sätt.

Har nu förfärdigat "förbiströmningsskydd" (vilket ord!) vid kylaren och passade då på att göra ena luftintaget i skyddet. Satte även dit ett galler för att förhindra talgoxar o.likn. att gratisåka. Arrangemanget krävde att ett fäste till kylaren flyttades, inte kul att tvingas slipa bort 2K färgen för svetsningen.

Nu återstår att göra intaget till luftfilterboxen. Det andra intaget till boxen går ut på andra sidan (passagerarsidan).

När jag skulle montera tätningsringarna på spridarna gick naturligtvis ytterligare en "hatt" sönder. Fick en ny alldeles gratis på Wibergs i Luleå. Gratis är gott!!

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på med broms- och bränslerör.

I ett tidigare inlägg hade jag funderingar på om det är möjligt att fästa bränslerör under bilen.

Såvitt jag tolkade forumets svar och gällande bestämmelser fick inte rören/slangarna utgöra lägsta punkten.

Hmm...månne detta vara en "fuling"!

Har nu fäst ett rör (20x20x2)under bilen och tänker i morgon fästa bränslerören (fram/retur) på på vardera sidan om fyrkantröret. På detta sätt blir bränslerören inte "lägsta punkten".

Bromsrören tänker jag dra inne i bilen på förarsidan.

På bilden är fortfarande maskeringstapen kvar på vilken jag hade markerat läget för röret.

Antas

Det är vår i arktis, endast -19,4 c.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag borde väl applådera när du plockar på lite extra rör och vikt men faktum är att jag inte förstår finessen. Är kardantunneln full med grejor redan? Två små bränslerör måste ju få plats, eller?

Link to comment
Share on other sites

Viktökningen är försumbar enligt mitt förmenande. Nåja, snart börjar väl du och jag spela hmm...köra i samma viktklass!

Det visar sej att detta är den enklaste monteringen. Att dra rören i kardantunneln har nog gått men det hade blivit många snirkliga böjar och krokar. I min filosofi är enkelhet ledstjärnan och då får det gärna väga något/-ra kilon extra.

Link to comment
Share on other sites

... Nåja, snart börjar väl du och jag spela hmm...köra i samma viktklass! ... Mmm känt mig lite ensam ett tag.....

Vad tror du om idén jag PM-ade över att utöka bilen med en extra minikardantunnel för bränslerör. Nu när inte vikt spelar så stor roll........

In med bränslerören och skydda den med en halvmånformad plåtskydd (ett halvrör alltså). Kan ju vara i al också kanske lättare att jobba med...

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan intressant och smart!

Måste nog ta mej en funderare i morgon. Ska titta och rita och fundera.

Du brukar kunna bestämmelserna, både SFRO och VV, tror du att det stöter på några synpunkter och/eller invändningar?

Ponera att man får ett bränsleläckage, iofs osannolikt, det medför att bränsle läcker/sprutar inne i personutrymmet. Med elektrisk bränslepump så pumpar det bränsle så länge tändningen är påslagen oavsett om motorn går eller ej. Situationen kan t.ex. vara att kollision har inträffat och personer är fastklämda/medvetslösa varvid bränsle pumpar ut i personutrymmet. Djä...teoretiskt men intressant ur juridisk synvinkel.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

---- t.ex. vara att kollision har inträffat --- Hela vårt bilkoncept har ett problem vid närkontakter med andra bilar. Rör och pump är en sak bakom ryggen har vi 20 till 59 liter bränsle med rätt dåligt skydd.

Jag förstår ändå inte hur din vanliga kardantunnel kan vara så trång att inte en infälld plattjärnslina får plats med ett bränslerör på var sida.

Jag tror det finns utrustning som stänger bränslepumpen vid för höga G-krafter. Ett exempel som inte är G-kraftstyrt är det som Volvo 740 har. Bränslpumpsreläet går av sig självt i ett par sekunder sedan mäste den ha känt av att motorn ger tändpulser (eller om det är vevaxelgivarpulser). I vilket fall så stannar bränslpumpen om motorn stannar.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det visste jag inte att bränslepumpen slår av vid avsaknad av tändimpulser.

Citat:"Jag förstår ändå inte hur din vanliga kardantunnel kan vara så trång....".

Jag har "gymnastiserat" tunneln mycket för att få motorn så långt bak som möjligt. Detta gör att det blir mycket snävt vid växellåda och kopplingskåpa.

Runt Hardyskivan har jag "rundat" kardantunneln för att inte den ska ta i Hardyskivan. Eftersom hela drivlinan rör sej finns det små marginaler för att dra något inne i tunneln. Jag har tom fått "hugga" ur vissa rör i kardantunneln för att få tillräcklig frigång. Blir spännande att se om det tar i någonstans när motorn vrider sej vid första provkörningarna.

En kompis har fixat så att jag kan provköra och testa på en avlyst testbana för biltestverksamhet (vi har mycket sånt i Norrbotten!). Fördelen är att jag kan justera, testa, ändra och optimera innan det blir dags för SBP.

Detta forum är fantastiskt med alla kreativa,kunniga och hjälpsamma deltagare.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Varför? Röd kurva skall vara lägre ner än grön kurva. Måste vara något fel...... stor skillnade också. Ja jag vill faktiskt klaga!

Jamforelse2011-02-19.jpg

Detta är straffet för er som bor söder om Dalälven!!!!

Nu kanske ni förstår att det är hårdingarna som bor i dessa centrala regioner av Riket.

Hoppas att du hittar någon kurva i maj-aug som visar dagsljus också.

Link to comment
Share on other sites

Men om du sätter ett pattjärn på 20x2 (Så Draken överlever) 12 mm upp från "bilbotten" räknat så tar du ett bränslerör ovanpå i gummiklamma och ett bränslerör under i gummiklamma. Klammor var 15 cm för att imponera med. Där måste finns plats. Du får ta kort underifrån annars på bilen.

--- Nu kanske ni förstår att det är hårdingarna som bor i dessa centrala regioner av Riket ---

Jaha och hur förklarar du kl 20:00 och framåt. Kan tala om att tempen snart slår i backen och ramlar ner här för den bara sjunker och sjunker. Totalt onödigt när det finns kämpar 100 mil bort som bara längtar efter kallras och kalldrag och kanske kall öl, vem vet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

-42 i Naimakka.

Se:http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5202535

Naimakka ligger ca 55 mil norr om Luleå, då kan ni snacka om "avstånd" där nere i era ocentrala delar av Riket!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, den här bilden är tagen 22:26 2011-02-19 såvitt jag ser verkar det vara ett rätt behagligt klimat idag i Luleå! Grönt på träden, ingen snö och ljust och fint. Nä, jag håller med dig att de uppe i -42 landet (Naimakka) har det tufft. Långt mer tufft än både du och jkag tillsammans. (- 21,9) + (-17,8) det blir bara -39,7 att jämföra med -42.

Harslingan.jpg

Link to comment
Share on other sites

En del har en ruskig fart på sina byggerier.

Bara för att ni inte ska tro att mitt har avstannat förutom funderingar på kolkanistrar, broms- och bränslerör och andra detaljer skriver jag detta inlägg som bevis.

Dagens arbete har bestått i lite aluminiumplåtsnickeri. Har gjort täckningar under bakre bärmarna, färdigställt bränsleförsörjningen, börjat mäta och planera bromssystemet. Har kollat på forumet om hydrauliska bromskontakter, hittade bra bilder och informationer om hur det ska/bör byggas. Tack och lov för detta perfekta forum!

Antas

Tänkare i kombination med svetsare.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska använda en mekanisk bromsljuskontakt på pedalen. OM det blir ett läckage och bromsvätskan tar slut i ena kretsen, den krets som man valt att sätta kontakten på, så faller bromsljuset bort. Man har ju fortfarande broms på den andra kretsen, och risken att bli påkörd bakifrån ökar ju ganska mycket. Värre är ju OM det händer vid fel tillfälle, innan du märkt att problemet uppstått.

Link to comment
Share on other sites

Intressant synpunkt som jag aldrig har ägnat en tanke åt.

Har du någon bild på en mekanisk bromsljuskontakt?

Min klient, fd Fordmekaniker, talade om mikrobrytare eller dörrkontakt. Har dock ännu ingen aning om hur den ska monteras.

Link to comment
Share on other sites

Titta på din vanliga bil. Det sitter aldrig annat än kontakter på pedalen nuförtiden. (Undantaget bilar med bromsassistans, där det sitter en tryckgivare utöver bromsljuskontakten. Men den sitter bara för att avgöra hur fort du nitar, för att hjälpa till att förstärka bromskraften med ABS hydrauliken.)

Det finns enormt med olika kontakter med brytande och slutande funktion, även varianter med dragwire likt en gammal moped. Enkelt, men fungerar. Kolla med din bildelsbutik där du köpte backventilerna, de har säkert en Cargokatalog att titta i, där finns det runt 120 olika modeller. Jag använder Saab 9000. Se min tråd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&st=0

Link to comment
Share on other sites

En intressant dag efter att ha plågat kroppen på gymmet.

Kommer nog att följa Christer J´s information om strömbrytare.

Självklart kunde jag inte undvika att undersöka spåret om hydraulisk brytare på bromsröret.

Jodå, Volvo kunde beställa en sådan till det facila priset av ca 350 SEK. For till Auto Ohjanperä OY, de kunde ta fram samma kontakt för 59 SEK!!!! Nu visade det sej att gängen var konisk (M1/8X27NPTF) och ingen 3-vägsanslutning fanns som passade. Fick rådet att fara till HydroScand för att kolla om de hade någon passande 3-vägsanslutning, tyvärr hade dom ingen.

Kjell&Company hade microbrytare för 29 SEK, den hade både slutande och öppnande funktion genom att välja ett av två stift.

Nu ska jag ut i verkstan och löda jordledningar på bränslerören.

Antas

Hustrun bromsar och jag gasar!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon vänlig själ som kan visa bilder på hur ni har arr. med bromskontakt vid pedalen?

Mikrobrytare borde vara känsliga för fukt och smuts. Man brukar knappast tvätta skorna innan man kliver in i racern.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bromssystemet är klart så när som på microkontakten för bromsljuset.

Dags att börja fundera på elsystemet.

Igår kväll började analysen av donatorns elshema, sannerligen ingen lätt uppgift!

Härvan är intakt (nästan) från donatorn. Mycket ska tas bort, det finns knappast behov av innerbelysning, stolvärme och liknande lyx för populasen.

Blir spännande att reda ut härvan med säkrings- och reläplintar.

Nåja har projektet nått så här långt ska nog detta delprojekt också gå att genomföra. Tror att det går att göra många förenklingar på elen i bygget.

"Hälften kopplat, hälften brunnit".

Lite ljug är det i bilden, den högra lådan innehåller kabelhärvan från svägerskans SAAB 900. den innehöll mycket som jag antog skulle kunna användas till "rörhögen".

Antas

Kopplare

(Strax börjar matchen Luleå-Skellefteå, hittils 1-0 i första matchen av 7)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...