BeLo Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Grattis från Karlstad!! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Grattis från Lyckeby. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Bra jobbat! :) Testade de bara ramrören, eller var det lite olika delar ? Nått som alla SFRO-besiktare gör ? Inte för att jag är orolig, men ändå! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esa Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Grattis ! Blir lite inspirered, har själv inte så hög fart på bygget. Men har du svängarna förbi Boden kan du väl höra av dig för en fika i garaget. Sen jag köpte mc har farten minskat på bygget. Men under vintern ska jag färdigställa det sista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 29, 2010 Author Share Posted September 29, 2010 (edited) Till Stefan Berglund. Han testade ramrören på flera ställen och provade att testa på bärarmarna. Testet av bärarmarna gav varierande mätvärden. Jag tror, vilket besiktaren också indikerade, att det är svårt att mäta på runda rör eftersom det är en kula som studsar. Troligen är det "studshöjden" som anger hårdheten. Min puls var lite hög vid mätningen varför jag inte hade sinnesnärvaro nog att fördjupa mej i mätmetoden. När jag och sonen började bygga omkr 2005 fanns, såvitt jag minns, inga krav på ramrör angivna i den tidigare SFRO-boken (den svarta). Kvalitetskraven finns numera angivna i den röda boken sid 190. Därför var det spännande att se om ramrören från 2005 höll den erfoderliga kvalitén 2010. Tibnor var mycket tillmötesgående och skrev ett intyg på att rören höll angiven kvalité. Det skulle har varit "lyckan" att få chassit underkänt och måste börja om igen efter alla timmar man har lagt ner. Personligen tyckte jag att besiktningen sköttes proffsigt. Det är ju trots allt allas säkerhet det handlar om och då är besiktarnas erfarenhet och kunnande viktig. Antas (som snart ska blästra och sprutmåla chassit med 2K färg) +7,9 c i Luleå Till Esa. Jag kommer förbi någon dag och tittar på ditt bygge. Du är också välkommen till Residensstaden för att bese min rörhög (hustruns uttryck!) Edited October 29, 2010 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Grattis! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 5, 2010 Author Share Posted October 5, 2010 (edited) Kvinnor är märkliga varelser. Har "tillfälligt" fyllt ett rum + ett hörn (okej då, lite till också)i vardagsrummet med detaljer till bilbygget. Jag ser inget hinder att använda dessa outnyttjade ytor för detta ändamål. Trots denna lättbegripliga logik blir man nästan hudflängd av hustrun som dessutom har en massa synpunkter och utstöter div. argsinta invektiver! Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Grattis Antas till en välförtjänt underskriven SFRO1-blankett. Ta det inte så allvarligt med synpunkterna på lagring. Hon menar nog inget illa utan det är säkert bara hennes sätt att säga Grattis till dig och SFRO1. Kanske lite avis också möjligen. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Ser inte allas vardagsrum ut sådär? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Lägg upp grejerna som en vägg mitti dubbel sängen. då skall du får se att du även får massor med egen tid i garaget , kanske till och med blir befodrad med en egen säng bredvid ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 19, 2010 Author Share Posted October 19, 2010 (edited) Idag kördes "rörhögen" till ett industrimåleri för blästring och sprutmålning. Det känns också som en milstolpe. Antas i ett grått Luleå. Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 26, 2010 Author Share Posted October 26, 2010 (edited) Skönheten är tillbaka i boet! Alldeles nyss kom chassit hem efter sprutmålning (blästring+2K färg). Allt ser bra ut, lyckades inte hitta någon/några vrår där de har missat att måla. Nu börjar det roliga, påklädningen och montering av alla detaljer och komponenter.Det mesta finns klart så till sommaren kommer nog "rörhögen" att rulla på allmänna vägar, förhoppningsvis till populasens omåttliga beundran. Men första ska jag fira med en latte på stan! Antas Påklädare Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Det är nu det roliga börjar! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Grattis Antas till att du blivit med "målad rörhög". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Ser mkt bra ut! Vilken härlig vinter det blir för dig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Grattis Antas. Håller med Kilkenny "det är nu det roliga börjar" :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 24, 2010 Author Share Posted November 24, 2010 (edited) Nejdå, jag har inte frusit inne här uppe i Konungarikets nordligaste utpost. Jag är nu inne på min tredje karossdesign. Mycket inspirerande att knyckla plåt och låta kreativiteten flöda (lät nästan poetiskt!). En kväll satt jag och tittade på "rörhögen" och drabbades av ett plötsligt infall. Varför inte vika in karossidorna vid motorn så att undre karosskanten följer undre chassirören. På detta sätt skulle jag få två extra luftutsläpp (ett på varje sida)efter kylaren. Eftersom motorn är stor och kylaren är från en Toyota Starlet behövs nog en rejäl kylluftsgenomströmning. Reklamskyltar har jag så det räcker dessutom är de hårdare än mina tidigare karossidor (borde stavas sss). Nog fan var de hårda! Fick hjälp från ett plåtslageri som kantvek på rätt ställen. OBS! På bilderna har jag ännu inte kapat ur för grenrören. Hålet runt övre bärarmen hade jag tänkt täcka med en flexibel gummiduk. Tål nog att funderas över ännu en stund. Med detta lilla anspråkslösa livstecken vill jag meddela att sannolikt rullar fordonet på allmänna vägar kommande sommar. Antas (-19 c) Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 intressant, har du nå mer luftutsläpp? för övrigt går det fortfarande utmärkt att cykla till och från stan i Luleå, "de finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 24, 2010 Share Posted November 24, 2010 -19 ?? hur kan man bosätta sig däruppe? sommaren är väl kort hos er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 25, 2010 Author Share Posted November 25, 2010 Å andra sidan har vi dagsljus dygnet runt från ca 15 maj till ca 15 sept och slipper trängas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 25, 2010 Author Share Posted November 25, 2010 (edited) "intressant, har du nå mer luftutsläpp?" Jodå, har "gälar" där plåten på bilden slutar akterut. De syns på den bifogade tidiga bilden. Gjorde det enkelt och böjde ut ca 30 cm av sidoplåten. -18,9 c Antas Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 3, 2010 Author Share Posted December 3, 2010 (edited) Ni verkar ha mycket snö i Konungarikets oländiga regioner i söder. Här kommer ett litet anspråkslöst tips om ni ska ut med era "rörhögar", konstruktionen fyller också en funktion under osnö perioder. Jag tyckte att det såg öppet ut där övre bärarmen går ut genom karossen. Åtgärdades enl detta sätt: Köpte gummiduk (2 mm)på Biltema. Tillverkade div alulister och formade duken med utklippta hål för bärarmsrören och vips hade jag täckt hålet. Den gröna färgen är folie som ska tas bort. Enkelt min käre Watson. Antas i ett väderlugnt Luleå med ca 15 cm snö. Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted December 3, 2010 Share Posted December 3, 2010 Hallå! Nöden är uppfinningarnas moder. Det kan vara bra att skydda vitala delar som du har gjort där. Brukar du Brain-storma kring problemen, eller kommer lösningen av sig självt ?? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 3, 2010 Author Share Posted December 3, 2010 Lösningarna brukar dyka upp vid två tillfällen: -på gymmet -när hustrun kommenderar städning och jag måste fly till verkstan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 13, 2011 Author Share Posted January 13, 2011 (edited) En liten uppdatering så att ni inte tror att snöslungor och andra fordon tar all tid. Kommer inte ihåg vem som hade en bild på luftintag till luftfiltret vid sidan av kylaren. Bilden inspirerade mej att göra på samma sätt. Har nu förfärdigat "förbiströmningsskydd" (vilket ord!) vid kylaren och passade då på att göra ena luftintaget i skyddet. Satte även dit ett galler för att förhindra talgoxar o.likn. att gratisåka. Arrangemanget krävde att ett fäste till kylaren flyttades, inte kul att tvingas slipa bort 2K färgen för svetsningen. Nu återstår att göra intaget till luftfilterboxen. Det andra intaget till boxen går ut på andra sidan (passagerarsidan). När jag skulle montera tätningsringarna på spridarna gick naturligtvis ytterligare en "hatt" sönder. Fick en ny alldeles gratis på Wibergs i Luleå. Gratis är gott!! Antas Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 (edited) Håller på med broms- och bränslerör. I ett tidigare inlägg hade jag funderingar på om det är möjligt att fästa bränslerör under bilen. Såvitt jag tolkade forumets svar och gällande bestämmelser fick inte rören/slangarna utgöra lägsta punkten. Hmm...månne detta vara en "fuling"! Har nu fäst ett rör (20x20x2)under bilen och tänker i morgon fästa bränslerören (fram/retur) på på vardera sidan om fyrkantröret. På detta sätt blir bränslerören inte "lägsta punkten". Bromsrören tänker jag dra inne i bilen på förarsidan. På bilden är fortfarande maskeringstapen kvar på vilken jag hade markerat läget för röret. Antas Det är vår i arktis, endast -19,4 c. Edited July 12, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Jag borde väl applådera när du plockar på lite extra rör och vikt men faktum är att jag inte förstår finessen. Är kardantunneln full med grejor redan? Två små bränslerör måste ju få plats, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 Viktökningen är försumbar enligt mitt förmenande. Nåja, snart börjar väl du och jag spela hmm...köra i samma viktklass! Det visar sej att detta är den enklaste monteringen. Att dra rören i kardantunneln har nog gått men det hade blivit många snirkliga böjar och krokar. I min filosofi är enkelhet ledstjärnan och då får det gärna väga något/-ra kilon extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 ... Nåja, snart börjar väl du och jag spela hmm...köra i samma viktklass! ... Mmm känt mig lite ensam ett tag..... Vad tror du om idén jag PM-ade över att utöka bilen med en extra minikardantunnel för bränslerör. Nu när inte vikt spelar så stor roll........ In med bränslerören och skydda den med en halvmånformad plåtskydd (ett halvrör alltså). Kan ju vara i al också kanske lättare att jobba med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 (edited) Utan tvekan intressant och smart! Måste nog ta mej en funderare i morgon. Ska titta och rita och fundera. Du brukar kunna bestämmelserna, både SFRO och VV, tror du att det stöter på några synpunkter och/eller invändningar? Ponera att man får ett bränsleläckage, iofs osannolikt, det medför att bränsle läcker/sprutar inne i personutrymmet. Med elektrisk bränslepump så pumpar det bränsle så länge tändningen är påslagen oavsett om motorn går eller ej. Situationen kan t.ex. vara att kollision har inträffat och personer är fastklämda/medvetslösa varvid bränsle pumpar ut i personutrymmet. Djä...teoretiskt men intressant ur juridisk synvinkel. Edited February 19, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 saab og900 har bränslerören placerade inne i kupen och det har ju funkat bra hittils... jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 ---- t.ex. vara att kollision har inträffat --- Hela vårt bilkoncept har ett problem vid närkontakter med andra bilar. Rör och pump är en sak bakom ryggen har vi 20 till 59 liter bränsle med rätt dåligt skydd. Jag förstår ändå inte hur din vanliga kardantunnel kan vara så trång att inte en infälld plattjärnslina får plats med ett bränslerör på var sida. Jag tror det finns utrustning som stänger bränslepumpen vid för höga G-krafter. Ett exempel som inte är G-kraftstyrt är det som Volvo 740 har. Bränslpumpsreläet går av sig självt i ett par sekunder sedan mäste den ha känt av att motorn ger tändpulser (eller om det är vevaxelgivarpulser). I vilket fall så stannar bränslpumpen om motorn stannar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Kör du original koppling på pumprelät, så triggas det ju av tändimpulser. Stannar motorn så släpper relät efter nån sekund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Antas: Varför? Röd kurva skall vara lägre ner än grön kurva. Måste vara något fel...... stor skillnade också. Ja jag vill faktiskt klaga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 Aha, det visste jag inte att bränslepumpen slår av vid avsaknad av tändimpulser. Citat:"Jag förstår ändå inte hur din vanliga kardantunnel kan vara så trång....". Jag har "gymnastiserat" tunneln mycket för att få motorn så långt bak som möjligt. Detta gör att det blir mycket snävt vid växellåda och kopplingskåpa. Runt Hardyskivan har jag "rundat" kardantunneln för att inte den ska ta i Hardyskivan. Eftersom hela drivlinan rör sej finns det små marginaler för att dra något inne i tunneln. Jag har tom fått "hugga" ur vissa rör i kardantunneln för att få tillräcklig frigång. Blir spännande att se om det tar i någonstans när motorn vrider sej vid första provkörningarna. En kompis har fixat så att jag kan provköra och testa på en avlyst testbana för biltestverksamhet (vi har mycket sånt i Norrbotten!). Fördelen är att jag kan justera, testa, ändra och optimera innan det blir dags för SBP. Detta forum är fantastiskt med alla kreativa,kunniga och hjälpsamma deltagare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Antas: Varför? Röd kurva skall vara lägre ner än grön kurva. Måste vara något fel...... stor skillnade också. Ja jag vill faktiskt klaga! Kalluft sjunker, så varför klaga? Kallas naturlagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 Antas: Varför? Röd kurva skall vara lägre ner än grön kurva. Måste vara något fel...... stor skillnade också. Ja jag vill faktiskt klaga! Detta är straffet för er som bor söder om Dalälven!!!! Nu kanske ni förstår att det är hårdingarna som bor i dessa centrala regioner av Riket. Hoppas att du hittar någon kurva i maj-aug som visar dagsljus också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 (edited) Men om du sätter ett pattjärn på 20x2 (Så Draken överlever) 12 mm upp från "bilbotten" räknat så tar du ett bränslerör ovanpå i gummiklamma och ett bränslerör under i gummiklamma. Klammor var 15 cm för att imponera med. Där måste finns plats. Du får ta kort underifrån annars på bilen. --- Nu kanske ni förstår att det är hårdingarna som bor i dessa centrala regioner av Riket --- Jaha och hur förklarar du kl 20:00 och framåt. Kan tala om att tempen snart slår i backen och ramlar ner här för den bara sjunker och sjunker. Totalt onödigt när det finns kämpar 100 mil bort som bara längtar efter kallras och kalldrag och kanske kall öl, vem vet. Edited February 19, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 -42 i Naimakka. Se:http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5202535 Naimakka ligger ca 55 mil norr om Luleå, då kan ni snacka om "avstånd" där nere i era ocentrala delar av Riket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Jaha, den här bilden är tagen 22:26 2011-02-19 såvitt jag ser verkar det vara ett rätt behagligt klimat idag i Luleå! Grönt på träden, ingen snö och ljust och fint. Nä, jag håller med dig att de uppe i -42 landet (Naimakka) har det tufft. Långt mer tufft än både du och jkag tillsammans. (- 21,9) + (-17,8) det blir bara -39,7 att jämföra med -42. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 21, 2011 Author Share Posted February 21, 2011 Förefaller vara en spökbild skapad av någon gräsklippareförsäljare! Det gäller att alltid vara förberedd. Snöspaden står i "färdigställning" till höger framför Daihatsun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 En del har en ruskig fart på sina byggerier. Bara för att ni inte ska tro att mitt har avstannat förutom funderingar på kolkanistrar, broms- och bränslerör och andra detaljer skriver jag detta inlägg som bevis. Dagens arbete har bestått i lite aluminiumplåtsnickeri. Har gjort täckningar under bakre bärmarna, färdigställt bränsleförsörjningen, börjat mäta och planera bromssystemet. Har kollat på forumet om hydrauliska bromskontakter, hittade bra bilder och informationer om hur det ska/bör byggas. Tack och lov för detta perfekta forum! Antas Tänkare i kombination med svetsare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Jag ska använda en mekanisk bromsljuskontakt på pedalen. OM det blir ett läckage och bromsvätskan tar slut i ena kretsen, den krets som man valt att sätta kontakten på, så faller bromsljuset bort. Man har ju fortfarande broms på den andra kretsen, och risken att bli påkörd bakifrån ökar ju ganska mycket. Värre är ju OM det händer vid fel tillfälle, innan du märkt att problemet uppstått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 Intressant synpunkt som jag aldrig har ägnat en tanke åt. Har du någon bild på en mekanisk bromsljuskontakt? Min klient, fd Fordmekaniker, talade om mikrobrytare eller dörrkontakt. Har dock ännu ingen aning om hur den ska monteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Titta på din vanliga bil. Det sitter aldrig annat än kontakter på pedalen nuförtiden. (Undantaget bilar med bromsassistans, där det sitter en tryckgivare utöver bromsljuskontakten. Men den sitter bara för att avgöra hur fort du nitar, för att hjälpa till att förstärka bromskraften med ABS hydrauliken.) Det finns enormt med olika kontakter med brytande och slutande funktion, även varianter med dragwire likt en gammal moped. Enkelt, men fungerar. Kolla med din bildelsbutik där du köpte backventilerna, de har säkert en Cargokatalog att titta i, där finns det runt 120 olika modeller. Jag använder Saab 9000. Se min tråd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&st=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 (edited) En intressant dag efter att ha plågat kroppen på gymmet. Kommer nog att följa Christer J´s information om strömbrytare. Självklart kunde jag inte undvika att undersöka spåret om hydraulisk brytare på bromsröret. Jodå, Volvo kunde beställa en sådan till det facila priset av ca 350 SEK. For till Auto Ohjanperä OY, de kunde ta fram samma kontakt för 59 SEK!!!! Nu visade det sej att gängen var konisk (M1/8X27NPTF) och ingen 3-vägsanslutning fanns som passade. Fick rådet att fara till HydroScand för att kolla om de hade någon passande 3-vägsanslutning, tyvärr hade dom ingen. Kjell&Company hade microbrytare för 29 SEK, den hade både slutande och öppnande funktion genom att välja ett av två stift. Nu ska jag ut i verkstan och löda jordledningar på bränslerören. Antas Hustrun bromsar och jag gasar! Edited February 28, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 Finns det någon vänlig själ som kan visa bilder på hur ni har arr. med bromskontakt vid pedalen? Mikrobrytare borde vara känsliga för fukt och smuts. Man brukar knappast tvätta skorna innan man kliver in i racern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 En direktreferens till Christer J's bromskontakt http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=84434 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 (edited) Bromssystemet är klart så när som på microkontakten för bromsljuset. Dags att börja fundera på elsystemet. Igår kväll började analysen av donatorns elshema, sannerligen ingen lätt uppgift! Härvan är intakt (nästan) från donatorn. Mycket ska tas bort, det finns knappast behov av innerbelysning, stolvärme och liknande lyx för populasen. Blir spännande att reda ut härvan med säkrings- och reläplintar. Nåja har projektet nått så här långt ska nog detta delprojekt också gå att genomföra. Tror att det går att göra många förenklingar på elen i bygget. "Hälften kopplat, hälften brunnit". Lite ljug är det i bilden, den högra lådan innehåller kabelhärvan från svägerskans SAAB 900. den innehöll mycket som jag antog skulle kunna användas till "rörhögen". Antas Kopplare (Strax börjar matchen Luleå-Skellefteå, hittils 1-0 i första matchen av 7) Edited March 24, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Vilken tur att jag inte hunnit lika långt,jag får alltid så ont i huvudet vid åsynen av så mycket kablar på samma gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.