Antas Posted July 15, 2012 Author Posted July 15, 2012 Cealm, du har ju träffat henne så du vet att jag måste tassa försiktigt fram och ta till alla diplomatiska finter och knep som tänkas kan. Tyvärr saknar jag i många fall diplomatisk förmåga och anses av många vara subtil som ett järnspett. Antas Osubtil. Quote
Antas Posted July 15, 2012 Author Posted July 15, 2012 (edited) Nyss hemkommen efter att ha färdats med rörhögen till Retro Café i Boden (35 km x2). Väl framkommen började det naturligtvis regna men Göran på caféet ställde tjänstvilligt en plats till förfogande i caféets garage - skönt! För de som inte har besökt detta fantastiska fik rekommenderar jag utan tvekan ett eller flera besök.MIn Länk Här kan man läsa min barndoms "Populär Mekanik" och andra tekniska tidskrifter från 1940 och framåt. För damerna finns motsvarande "kolorerad veckopress" och utställningar av kläder och massor med andra föremål från 1940-talet och framåt. Det mesta rör sej från 60-talet vilket gör att tom jag blir nostalgisk och tonåring igen. Som vanligt väcker rörhögen stor uppmärksamhet överallt, jag njuter på "EGO-650 vis" och hustrun skäms i vanlig ordning! Antas Retarderad tonårsrevoltör. PS. Ville att hustrun skulle filma på färden men det blev alldeles för svårt för en kvinna! Oooppps.....blir jag skinnflådd av feministmaffian nu? Edited December 19, 2012 by Antas Quote
Antas Posted July 16, 2012 Author Posted July 16, 2012 Svårt att motstå sådana blondiner när de vill njuta av behagliga färder med rörhögen. Antas Blondinchaufför Quote
Antas Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 (edited) Äntligen har jag hittat en sponsor till rörhögen! Iofs är det mitt eget företag så jag får själv stå för det alltför snåla bidraget. Antas Hård förhandlare. Edited July 17, 2012 by Antas Quote
Peter M Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Äntligen har jag hittat en sponsor till rörhögen! Iofs är det mitt eget företag så jag får själv stå för den alltför snåla bidraget. Antas Hård förhandlare. Gött med en sponsor. När blir första rejset? ;) Quote
Antas Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 (edited) Detta är det exclusiva tankningsstället för "top of the line" bilar med hästar och renar i varumärket, Jaguarer får vänta. Ferrariägaren var en gentleman på 83 år, han och jag var helt överens - man ska köra dessa bilar. Antas Räknas numera in i Lulenoblessen. Edited July 18, 2012 by Antas Quote
Antas Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Klart som fan, man vill ju visa solidaritet med populasen och de arbetande massorna! Antas Solidarisk när det syns. Quote
Christer J Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Ok men betalningen gick väl ändå via apanaget? Antas har säkert till skillnad från Kungen förtjänat pengarna han tankar för.. Quote
Antas Posted July 19, 2012 Author Posted July 19, 2012 (edited) Gräsklippartraktorns renovering fortgår oförminskat trots att yngste sonen (mekanikern Ola) for tillbaka till Västerås i morse. Självklart ska en gräsklippartraktor ha breda bakhjul! Ombyggnaden från smala till breda hjul krävde att drivaxeln måste breddas 3 cm på varje sida. "Lätt som en plätt" fixade det sej med svetsen, vinkelslipen och ett annat traktorvrak som organdonator. Nu rattar jag grönytornas Ferrari! Antas Bredast bland grannarna! Edited July 19, 2012 by Antas Quote
Antas Posted July 23, 2012 Author Posted July 23, 2012 (edited) Properly dressed for driving an English sports car. Lägg märke till att tonneau cover är på plats. Tyvärr blev det en del veck men de ska åtgärdas snarast. Den mörka delen i övre vänstra och högra hörnen beror på att hustrun inte hade öppnat linsskyddet tillräckligt - KVINNOR och teknik!! Antas Gentleman (hmm.....) Edited December 19, 2012 by Antas Quote
cealm Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Elegant! Jag noterade även handskarna! Antas, Tänk så stilig du skulle vara i en C-G Hammarlund bilhjälm av fabrikat Tretorn. Du råkar inte vara bemedlad med en sådan? Quote
Antas Posted July 23, 2012 Author Posted July 23, 2012 Elegant! Problemet är att han färdades snabbt, ibland djä... snabbt, med Porsche. Annat är det med Lotus Seven derivat - vi färdas med stil. Antas Lokal stiltönt. Quote
gka Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Mycket stiligt! Var har du fått tag i handskarna? Quote
Antas Posted July 23, 2012 Author Posted July 23, 2012 Köpta på Röda Korset för 30 SEK (helt nya)=Locost! Antas Bättre brödlös än handsklös. Quote
Antas Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Locostalternativ till sufflett. Något fladdrig men vad gör man inte för att leva upp till Locostimagen. Antas Testar nya alternativ Quote
cealm Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Stiligt Antas, det är lite Barracuda-stuk på suffletten. IR-säker förmodar jag? Quote
Antas Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Ej genomskinlig av diskretionsskäl. Man vill ju vara anonym och diskret när man färdas i en Locostlyxbil. XXXXX Förare och ägare. Quote
Magoo Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Jag har för mig att du skrev något i början av din byggtråd om coswort motor. Jag hittade en sådan tingest nästgårds till dig (om du inte skrev något om denna mackapär kan jag ju alltid försöka sätta griller i huvudet på dig) http://www.blocket.se/vasterbotten/Cosworth_v6_motor_41649369.htm?ca=16&w=3&last=1 Quote
Antas Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Tack! Ska kontakta honom. Enl "therealpinto" bör man montera ett svänghjul från en Ford V6 2,8 på den motorn för att använda typ9 vx-lådan. Denna vecka hämtar jag en 2,8 motor alldeles gratis som jag tänker ta svänghjulet ifrån - farttas alltså bara en Cosworth V6 motor att montera svänghjulet på. Bra tips om motorn. Antas Quote
Antas Posted July 25, 2012 Author Posted July 25, 2012 Shit!!! Den såldes innan jag hann ringa, tydligen attraktiv. Letandet fortsätter. Antas Fortsätter med 12 ventiler tv. Quote
Antas Posted July 25, 2012 Author Posted July 25, 2012 Sur och vrång efter missen med Cosworthmotorn demonterade jag varvräknaren (inköpt på Biltema) från rörhögen. Varvräknarnålen har ibland fastnat på 3000 rpm och ibland vandrat +- ca 500 rpm trots stabil fart på fordonet. Biltema bytte utan diskussioner ut den trots att kvittot inte fanns kvar. Tyvärr hade dom bara en mindre modell så jag fick tillverka en passring av alu som kläddes med rött skinn, tänkte ta Stigges kolfibervinyl men valet föll på skinnet. Kvällen tänker tillbringas på bilentusiastträff i Gammelstad (några km utanför Luleå), kanske man får tröst där för missen med Cosworthmotorn! Antas Motormissaren. Quote
Antas Posted July 26, 2012 Author Posted July 26, 2012 Var på bilentusiastträff i Gammelstad (utanför Luleå) i gårkväll. Rörhögen var enda "hembygget" bland alla fint renoverade klenoder av fordon och stora amerikanska gjutjärnsmonster (majoriteten!). Utan blygsel kan jag tillstå att intresset för rörhögen är stort. Såg denna Ural med sidovagn på bilentusiastträffen i gårkväll. Ural är en rysk kopia av en BMW av förkrigsmodell, motorn har stänksmörjning dvs saknar oljepump, en annan egenhet är att samtliga hjul är utbytbara mot varandra - därav reservhjulet. En del modeller har även drivning på sidovagnshjulet dock saknade denna det. Den var mycket pietetsfullt renoverad - BRA JOBBAT! En sådan skulle jag vilja ha i min fordonspark!!!!! Alla som har sett tyska filmer från VK2 känner igen denna Zyndapp (y ska skrivas med bokstaven u med två prickar ovanför, tyvärr vet jag inte hur man skriver den bokstaven!). Lägg märke till kanvasväskorna och ramen av pressad plåt. Antas Suktare efter flera fordon! Quote
Kilkenny Posted July 26, 2012 Posted July 26, 2012 (y ska skrivas med bokstaven u med två prickar ovanför, tyvärr vet jag inte hur man skriver den bokstaven Plättlätt! Du trycker på dubbelprickknappen till vänster om enterknappen, sen tryker du på u, och vips --> ü Quote
Antas Posted July 26, 2012 Author Posted July 26, 2012 Tack! Tom gamla analoga gubbar behöver lära sej något nytt. Antas Snart från nolla till etta. Quote
Tabac Posted July 26, 2012 Posted July 26, 2012 Jasså,Ok. Jag trycker Alt + 129. = ü Alt + 0216 = Ø. Alt + 248 = ° t.ex 20°C. Alt + 253 = ² t.ex X². Alt + 241 = ± t.ex ± 5°C. Quote
Antas Posted July 26, 2012 Author Posted July 26, 2012 (edited) Ikväll har rörhögen och jag varit på bilträff i Piteå. Många och intressanta fordon av allehanda typer. Träffade på en byggare av en Seven. Han hade en BEC (Bike Engine Car) och hade gjort allt för att minimera vikten, hade bl.a. tillverkat bultar av titan!Hade fått godkänt på SFRO2. Som vanligt rönte rörhögen stort intresse. Lägg märke till bilarna som flankerar, vänstra sidan en mycket sällsynt Volvo med plastkaross (P1900 en av föregångarna till P 1800) och på högra sidan Renault Alpine med glasfiberkaross och rörram- mycket sällsynt bil i Sverige. Edited July 27, 2012 by Antas Quote
Antas Posted July 28, 2012 Author Posted July 28, 2012 Nu är järnhästen uttagen ur vinterstallet! Den tycktes gilla mitt sällskap igen och brummade glatt och igenkännande."Gamle Svarten kamrat på vida färder....." som det heter i visan med Cacka Israelsson. Tyvärr har den fått konkurrens av rörhögen och kommer nog att få en lugn sommar. Denna sommar har färder med rörhögen prioritet. Antas Tillfälligt skägglös. Quote
Antas Posted July 30, 2012 Author Posted July 30, 2012 (edited) Åskan mullrar över havet, regnet har börjat falla över Residensstaden - snart brakar det lös! Enl sägnen var det Tor (fornnordiska Þórr). När Tor vredgas åker han runt på sin vagn, som dras av bockarna Tanngnjóstr och Tanngrisnir, bland molnen och strider med sin hammare, Mjölner. Det är så åska uppkommer. Tor beskrivs alltid som gående eller åkande vagn, aldrig ridande till häst. Detta visar en skillnad i samhällsklass jämfört med Oden, som ofta rider. För Tor finns inga hastighetsgränser dessutom tror jag att han kör på dåliga vägar (Vägverket i hans himmel?) när det bullrar så förb.... Bäst att täcka över min vagn så att jag slipper köra ikapp med Tor på E4. Antas Undrar om Tor klarar bullerprovet? Edited July 30, 2012 by Antas Quote
Antas Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 Sådärja, då är man inne på brottets bana! Har nu bytt "besiktningsblinkers" fram till mcblinkers. Antas Numera kriminell. Quote
cealm Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 (edited) Blev ju bra. Hmm vad blir nästa sak nu när du "fått smak" på brottets bana, Edited August 1, 2012 by cealm Quote
Antas Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 Kvinnor brukar ofta framhålla att "jag måste ha något nytt, denna trasa har jag haft två gånger". Jag får väl beveka min kvinnliga sida och göra ett nytt ornament (immaterialrätt=fordonets märke i fronten) på rörhögen. En ny 7-a är nu utsågad ur en skärbräda. Köket har många användbara utensilier till bilbyggen. Antas Ägare/byggare av manlig bil! Quote
Drake Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 "Blev ju bra. Hmm vad blir nästa sak nu när du "fått smak" på brottets bana,” Kompressor? Storjävla toktrimmad motor? Eller varför inte en COBRA??? Nu har du ju haft den där trasan ett tag. Quote
cealm Posted August 2, 2012 Posted August 2, 2012 Nästa sak, är att Stå till svars när Fru "Ägare/byggare av manlig bil!" upptäcker brottet / brotten. Quote
Antas Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 Drake - "Storjävla toktrimmad motor?" Jodå, uppsåt finns att fortsätta på brottets bana: jakten på en Cosworth V6 fortsätter med oförminskad intensitet. Quote
Antas Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 Nästa sak, är att Stå till svars när Fru "Ägare/byggare av manlig bil!" upptäcker brottet / brotten. Bara man inte ändrar färg på något märker hon inget. Antas Luttrad Quote
Thomas Posted August 2, 2012 Posted August 2, 2012 http://www.blocket.se/vasterbotten/Cosworth_v6_motor_41649369.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/skaraborg/Div__olika_motorer_till_bilar_41280539.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/lund/Ford_Capri_3000_GTXLR_Cosworth_41130728.htm?ca=22&w=3&last=1 Quote
Antas Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 http://www.blocket.se/vasterbotten/Cosworth_v6_motor_41649369.htm?ca=22&w=3 SÅLD! (Fick tips om den men den han säljas innan jag hann med!) http://www.blocket.se/skaraborg/Div__olika_motorer_till_bilar_41280539.htm?ca=22&w=3 Ska kontakta säljare. Undrar om denna nya motor passar ihop med Typ9 vx-lådan? http://www.blocket.se/lund/Ford_Capri_3000_GTXLR_Cosworth_41130728.htm?ca=22&w=3&last=1 "Therealpinto" har informerat om att Cosworthmotorn måste ha Ford 2,8 svänghjulet för att passa till typ9 vx-lådan. Ikväll hämtar jag en 2,8 motor helt gratis som jag plockar svänghjulet ur. Tack för tipsen. Antas Motorswitchare. Quote
gka Posted August 2, 2012 Posted August 2, 2012 Det kanske också kan passa med en likadan Jaguarmotor som Olofson på rejsa har i sin Westfield? http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405 Den verkar ju hyfsat kompatibel med Duratec-V6;an iaf, eftersom han bytte från en sån. Om det sen är samma växellådsinterface osv som Cosworthmotorn har jag ingen aning om. Quote
Antas Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Fyndet! Ok, allt är relativt i synen på vad som är fynd eller värdelöst skrot. Yngste sonens kompis har bistått mej med en Ford V6 2,8 alldeles gratis (=Locost!!!). Det enda som ska användas ur motorn är svänghjulet, det ska monteras i en ev framtida Cosworth V6-motor till rörhögen. För att den motorn ska passa ihop med typ9 växellådan måste detta äldre svänghjul användas (enl sign therealpinto). Med "fyndet" följer även med startmotor, generator och växellåda. Dagens jobb blir att sönderdela fyndet i dess beståndsdelar för att komma åt "godbiten" dvs svänghjulet, det som blir kvar kasseras. Nördigt? Jovisst men skitigt och intressant! Antas Sönderdelare Quote
cealm Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Äntligen kan vi få halveringstiden på en Ford V6 2,8 fastställd. C14-metoden för åldersbestämming? Quote
Antas Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Kolen i generator och startmotor kan säkert användas för C-14 metoden. Antas Gammal man. Quote
gka Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Ska du använda växellådan? Annars kan jag köpa den av dig, för de som satt ihop med 2,8:an är väl tätstegade har jag för mig. :) Quote
Peter M Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Har lobbat lite och kanske hittat två Cosworthmotorer till dig. En "vanlig" och ett monster på fyra liter. Quote
Antas Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Ska du använda växellådan? Annars kan jag köpa den av dig, för de som satt ihop med 2,8:an är väl tätstegade har jag för mig. :) Den är inte provkörd så jag vet inte i vilket skick den är. Hade tänkt ha den som reserv men kan mycket väl tänka mej att sälja den (hustrun blir i allafall glad!). Har ingen aning om stegningen. Vet du om det finnas någon märkning som visar det? Quote
Antas Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Har lobbat lite och kanske hittat två Cosworthmotorer till dig. En "vanlig" och ett monster på fyra liter. Spännande!!!!! Quote
Antas Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Ska du använda växellådan? Annars kan jag köpa den av dig, för de som satt ihop med 2,8:an är väl tätstegade har jag för mig. :) Du har meddelande från Konungarikets befriade område, Norrbotten. Quote
Antas Posted August 7, 2012 Author Posted August 7, 2012 Långsamt börjar suffletten ta form. Betydligt värre och svårare än jag hade förväntat mej. Tyg håller ju inte formen som plåt, tyg far ju åt alla håll! Mycket göraomande och svärande men snart har jag tak över huvudet. Antas Snart taklagsfest. Quote
cealm Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 Trevligt partytält. Det som saknas är ett samlat inlägg med många bilder som visar partytältets ramkonstruktion såväl i detaljer som ihopsatt samt gärna en stillbildsstudie med fix kamerapunkt och du hissar ställningen (utan partytält) från nedfälld till uppfälld. Industrispionage, jag tycker det är uppriktigare att informera om syftet än att´hemlighålla detsamma. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.