family guy Posted July 7, 2018 Share Posted July 7, 2018 Är det kompressorn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 8, 2018 Author Share Posted July 8, 2018 Japp en Rotrex C38-81. Bör räcka till min lilla räser. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 8, 2018 Author Share Posted July 8, 2018 Anmälde mig precis till Kinnekulle 😱😝 Hoppas jag hinner få styr på allt tills dess, vill ju vara med och köra. Skall på bröllop på lördagen i GBG så det blir att köra tidigt på Söndag morgon upp till Kinnekulle, men det kanske det är fler som gör. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 17, 2018 Author Share Posted July 17, 2018 Nu jäklar är vi på gång! Mappning i Vagnhärad hos Rydmark som kan VEMS, och hjälpt bl a RAnders med sin bil, på söndag så förhoppningsvis har jag en fungerande bil till nästa vecka. Kontaktade Bästa SFRO mannen Gustaf Ridderstolpe som hjälpt mig genom hela min Seven resa, och han kunde klämma in mig nästa vecka för en halv SFRO besiktning! Sen gäller det bara att få till en reg besiktning hos SBP Gävle som också gjort alla besiktningar på min bil och kan vara Sveriges bästa besiktningsstation för amatörbyggen! Där skall det påpekas att koden T12BF skall infinnas på regbeviset efter avklarad besikning Jag SKALL köra denna säsong! och nästa blir det med en liten snurra. /Vedde 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 18, 2018 Author Share Posted July 18, 2018 Nu är vi på gång!! Fick mail av Gustaf R idag där han hade tid på Onsdag 11:30 hemma hos honom för ½ SFRO när man bytt motor. Så om en vecka kan jag vara klar för SBP och då får jag boka en tid med dem så fort det går. Nu händer det grejor hos Vedde! /Vedde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 23, 2018 Author Share Posted July 23, 2018 Liten update. Grym dag hos mapparen Henke igår. Vi började med att stroba tändningen så den var 100% rätt, därefter började vi sätta tändmappen så den gick som den skulle. Då började vi gatmappningen under körning( premiär!!) men vid 3550 varv lade motorn av gång efter annan. Hmm ingen uppenbar orsak men när batteriet dog och startkablarna var för dåliga bogserade vi tillbaka till hemmet där vi stillastående undersökte och undersökte och tillslut hittade att laddningstiden för spolarna var för lång - och jag har COP . laddningstiden sattes till 0.1ms och vips gick det i hela registret. Provköra igen och mer mappning mellanregistret och tillslut full körning. Den dör vid varvstoppet och återhämtar sin inte utan lägger av. Vi hade inte några teorier då varför. Senare i samtal med PeÅ kan det bero på mitt lilla batteri som är dåligt och att jag har en mini generator gör kanske att den tappar spänning vid fullmos på motorn. Jag kommer byta till ett större batteri för att öka säkerheten att inte bli stående utan har flera startförsök och bättre spänning. Läker lite olja från ventilkåpspackningen, höger blinkers har lagt av, läcker lite kylarvätska någonstans, måste kalibrera hastighetsmätaren och ställa om varvräknaren från 8 cyl till 4 cyl. Men Bilen går att köra och inga större problem med något vilket känns väldigt bra efter nästan 4 år utan att köra alls., shit vad jag saknat att åka sjua. Nu gäller att fixa småsakerna till SFRO på onsdag och sen få till en registreringsbesiktning så snart det går. /Vedde 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Kul att du är på gång igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 24, 2018 Author Share Posted July 24, 2018 13 timmar sedan, r Anders sade: Kul att du är på gång igen Tack Anders Tack vare dig att jag fick tag i Henke som är en grym kille och hjälpte mig massor för en alltför rimlig peng. Skönt att vara på rull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 On 2018-07-23 at 10:08, vedde sade: tillslut hittade att laddningstiden för spolarna var för lång - och jag har COP . laddningstiden sattes till 0.1ms och vips gick det i hela registret. Provköra igen och mer mappning mellanregistret och tillslut full körning. Kul att du är på G igen 👍 Vad är det för COP du har? Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 Motorbytes SFRO klar, nu fixa vidimeringen från Marlon och sen reg besiktning.Whooo hoo /VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 26, 2018 Author Share Posted July 26, 2018 On 2018-07-25 at 10:40, super7 sade: Kul att du är på G igen 👍 Vad är det för COP du har? Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn //Nisse Tja, jag köpte dem på Ebay som Ford kompatibla - tror det är kina märke - jag kan mäta dem när jag åker till garaget och lägga in en bild. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 31, 2018 Author Share Posted July 31, 2018 Nu har jag fått regbes den 7/8 på SBP i Uppsala, bara att hålla tummarna att de inte trilskas med T12BF koden eller något annat. /VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted July 31, 2018 Share Posted July 31, 2018 On 2018-07-25 at 10:40, super7 sade: Kul att du är på G igen 👍 Vad är det för COP du har? Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn //Nisse Köp monotron eller aem så är det samma spolar dock ej locost ca 1000kr st Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 7, 2018 Author Share Posted August 7, 2018 Nyss hemkommen från SBP!Regbes ny motor - check!Kontrollbesikning- check!T12BF - check!!! Kolla nästa datum för besiktning!!Fan så gött inför Kinnekulle!/Vedde out!Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 9, 2018 Author Share Posted August 9, 2018 (edited) Bytte vattenröret som tar fram kylvattnet från baksidan på Duratecen, fick bita i det sura äpplet och köpa en riktig från Retro Ford, dock lite dropp läckage i bakkant, får ta loss och använda packningsklister också så det blir tätt. Fick igång min Varvräknare som jag trilskats med sedan start men igår så fick jag hjälp då jag förstod att den inte var konfigurerad i VEMS:et, så enkelt var det! Nu tillkommer bara lite fin lir på Cranking, startup och warmup enrichment för att få den lättstartad och gå som jag vill. annars är det riktigt bra drag i motorn som jag upplever det. Köpte Golf IV bakok på skroten och ämnar byta till dem under hösten för att se om de ger lite mer utrymme i fälgen. Tänker mig att jag skall byta den vanliga handbromsen mot en hydraulisk dito också så man har en riktig drifting handbroms! Nu skall jag bara lära mig köra den igen efter 4 års uppehåll. Startar med lite mjukkörning hemmavid idag så allt lirar sedan blir det Kinnekulle på söndag! Jävlars så sugen jag är. Sen blir det alla träffar jag hinner med kring Uppsala innan semestern träder in och vi reser bort lite grann. /Vedde Edited August 9, 2018 by vedde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 5, 2018 Author Share Posted September 5, 2018 Bilen gick fint på Kinnekulle och inga missöden inträdde, den drar starkt och jag kunde hålla ganska jämna steg med karossbilarna på 3:an och 4:an runt banan utan att övervarva. Väl hemkommen drog vi på träff på Nifsta ett par stycken från kringliggande område och vi körde lugnt och fint dit och hem ca. 10 mil. Min tank rymmer 30 liter och soppan tog slut vid hemkomst ! 3 liter milen med ett lambda som lägst kring 0.67 och mycket runt 0.71 är inte bästa inställningen. Måste få igång VEMS tune så jag kan köra och automatmappa mot Lambda 1.0. Jag gilla karaktären på motorn och lådan funkar fint hittills. /Vedde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 14, 2018 Author Share Posted September 14, 2018 HejKollade just skatten efter motorbytet och T12BF koden och nu kostar den 534kr i årsskatt. Lägg till det försäkring på ca: 1000kr så är den billig att äga i alla fall. / Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Vad har du för försäkring? Jag hade Bilsport och den kostade dryga 2000 men skatten var 360 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 15, 2018 Author Share Posted September 15, 2018 Jag har bilsport men jag har 2 hojjar där också så är jag nästan 50 så det blir billigt./ Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Hej Funderar lite på det här med Kammar och tror jag kommer byta till lite vassare för att få till effekten ordentligt i puffran. kollar lite på Raceline som har 2 st kit som verkar prisvärda Kent kammar som det troligtvis blir. Nu med Brexit nära så blir det inget kul att köpa saker från England i fortsättningen. Jag kanske skall avvakta tills kompressorn är i och jag testat 1 säsong med den i rätt skick innan jag byter kammar så det inte blir för mycket på en gång.. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Är det inte helt olika kammar när det gäller kompressor/turbo jämfört med att man kör utan. Finns det inte speciella kammar om man sätter dit turbo eller kompressor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 22, 2018 Author Share Posted October 22, 2018 Inte vad jag kan läsa mig till men jag kanske inte hittar rätt? Man behöver inte gå lika långt som i en sugmotor men lite mer än standard gissar jag gör ingen ledsen. /Vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted October 22, 2018 Share Posted October 22, 2018 Det kan nog vara en bra ide att prova kompressorn med orginalkammarna först. En centrifugalkompressors laddtryck ökar ju med varvtalet så karaktären på motorn lär förändras även med orginalkammarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2018 Author Share Posted October 23, 2018 Hej ja kopierar ju ett Locostbuilders bygge som har den mindre kompressorn men får ut ganska bra pulver vid 0,6 bar med Racelines 210 kammar: 291.2bhp @6,456rpm and 240.1lbft @6,333rpm at the flywheel. Which translates to 273.3bhp and 226.2lbft at the wheels. Kan ju bli ganska bra med en lite större kompressor och 1 bar tryck och samma kammar för att få till kraften lite, runt 300 vill jag ha eller som Caterham 620 som har 319 med samma motor. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 23, 2018 Share Posted October 23, 2018 On 2018-10-22 at 11:14, vedde sade: Inte vad jag kan läsa mig till men jag kanske inte hittar rätt? Man behöver inte gå lika långt som i en sugmotor men lite mer än standard gissar jag gör ingen ledsen. /Vedde En av delarna som byts ut på en turbo motor vid trimning är att byta ut kammarna till sugmotor kammar. I regel så är det snällare kammar på en motor som har turbo från början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 30, 2018 Author Share Posted November 30, 2018 Nu ramlar det in lite godis till kompressor ombyggationen som startar i jul./veddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 Härligt följer din resa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 On 2018-11-30 at 20:44, vedde sade: Nu ramlar det in lite godis till kompressor ombyggationen som startar i jul. /vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Blir inte det där olagligt? //Per 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 3, 2018 Author Share Posted December 3, 2018 Blir inte det där olagligt? //PerInte mer än din /VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 Snart är min laglig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 3, 2018 Author Share Posted December 3, 2018 Snart är min laglig Strypt till 15kw/100kgSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 Fördelen med BF 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 3 timmar sedan, vedde sade: Strypt till 15kw/100kg Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Har fått dispans på 20kw/100kg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 12 timmar sedan, Mildseven sade: Har fått dispans på 20kw/100kg Hmm, just det ja man ska alltid ha en säkerhetsfaktor med i beräkningen din tror jag ligger runt 3,2 eller så va Per ? 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 5 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hmm, just det ja man ska alltid ha en säkerhetsfaktor med i beräkningen din tror jag ligger runt 3,2 eller så va Per ? 😂 Går att trimma B18 med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 En får ju hoppas det, 68 kusar blir inte mycket till sprinter inte ens i en sjua ! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 9, 2018 Author Share Posted December 9, 2018 Åka fort bilar har fallskärm - jag med/VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Åka fort bilar har fallskärm - jag med/VeddeSkickat från min SM-G960F via TapatalkSåg i nån batmanfilm att ankare kan också vara bra för att öka G-krafterna i kurvor! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2019 Author Share Posted January 2, 2019 Nu händer det grejor i Veddes garage. Lite ledigt så får man tid att påbörja uppgraderingen. 2 fästen klara av 3 till kompressorn som visade sig vara ganska stor. Återkommer med mer progress./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2019 Author Share Posted January 2, 2019 Tredje fästet klart i botten, imorrn blir det helsvets och kanske målning. Skall kika lite på små rullar så jag kan öka wrapen på kompressorns remskiva för att undvika att den halkar. När jag har alla rullar på plats kan jag mäta och köpa remmen. Går som på räls just nu. Behöver en värmesköld mellan kompressor och avgas, blir lite nära p g a storleken. Rättar till det med nästa avgassystem./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 21 timmar sedan, vedde sade: Tredje fästet klart i botten, imorrn blir det helsvets och kanske målning. Skall kika lite på små rullar så jag kan öka wrapen på kompressorns remskiva för att undvika att den halkar. När jag har alla rullar på plats kan jag mäta och köpa remmen. Går som på räls just nu. Behöver en värmesköld mellan kompressor och avgas, blir lite nära p g a storleken. Rättar till det med nästa avgassystem. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Sätt dit en mindre modell om den är för stor // Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Per! Hahaha den var kul. Precis så skulle väl du göra om turbon du köpt tar lite för stor plats, och samtidigt tänka positivt: en mindre turbo är ju lättare. 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Aldrig!!Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 (edited) Remskivan på vevaxeln är den limmad eller har du gjort något kilspår Edited January 4, 2019 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Remskivan på vevaxeln är den limmad eller har du gjort något kilspårHej Kengren,Jag har ett spår i vevaxeln och i remskiva samt oljepumpsdrevet och en rak kil som gör att den kommer aldrig halka. Tänkte det var säkrast så. I inlägg 1029 ovan ser du spåret i dreven./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Se inlägg 1029 ovan så ser du spåren i dreven innan jag sätter ihop motorn.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 7 timmar sedan, vedde sade: Aldrig!! Skickat från min iPhone med Tapatalk Då kommer man väl att bli omåkt i sommar då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Så kan det bli men det hänger mer på föraren och jag måste lära mig bilen.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Testar med ett hjul för att öka wrap på kompressorhjulet, behöver ett till ovanför.Blir många löphjul att tillsätta för att få bra wrap på hjulen som krävs. Och sen få till en spännare med.Men spännande och lärorikt är det./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Jag skulle försöka få till ett spännhjul här för att slippa drag på småhjul. Samtidigt får du wrap på vev och kompressorremskiva. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.