Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Anmälde mig precis till Kinnekulle 😱😝 

Hoppas jag hinner få styr på allt tills dess, vill ju vara med och köra. Skall på bröllop på lördagen i GBG så det blir att köra tidigt på Söndag morgon upp till Kinnekulle, men det kanske det är fler som gör.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu jäklar är vi på gång!

Mappning i Vagnhärad hos Rydmark som kan VEMS, och hjälpt bl a RAnders med sin bil, på söndag så förhoppningsvis har jag en fungerande bil till nästa vecka. 

Kontaktade Bästa SFRO mannen Gustaf Ridderstolpe som hjälpt mig genom hela min Seven resa, och han kunde klämma in mig nästa vecka för en halv SFRO besiktning! :banana:

Sen gäller det bara att få till en reg besiktning hos SBP Gävle som också gjort alla besiktningar på min bil och kan vara Sveriges bästa besiktningsstation för amatörbyggen! Där skall det påpekas att koden T12BF skall infinnas på regbeviset efter avklarad besikning:515::w00t2:

Jag SKALL köra denna säsong! och nästa blir det med en liten snurra:ph34r:.

/Vedde

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu är vi på gång!!

Fick mail av Gustaf R idag där han hade tid på Onsdag 11:30 hemma hos honom för ½ SFRO när man bytt motor. Så om en vecka kan jag vara klar för SBP och då får jag boka en tid med dem så fort det går.

Nu händer det grejor hos Vedde!:w00t2::eclipsee_steering:

/Vedde

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Liten update.

Grym dag hos mapparen Henke igår. Vi började med att stroba tändningen så den var 100% rätt, därefter började vi sätta tändmappen så den gick som den skulle. Då började vi gatmappningen under körning( premiär!!) men vid 3550 varv lade motorn av gång efter annan. Hmm ingen uppenbar orsak men när batteriet dog och startkablarna var för dåliga bogserade vi tillbaka till hemmet där vi stillastående undersökte och undersökte och tillslut hittade att laddningstiden för spolarna var för lång - och jag har COP :tongue:. laddningstiden sattes till 0.1ms och vips gick det i hela registret. Provköra igen och mer mappning mellanregistret och tillslut full körning. Den dör vid varvstoppet och återhämtar sin inte utan lägger av. Vi hade inte några teorier då varför.  Senare i samtal med PeÅ kan det bero på mitt lilla batteri som är dåligt och att jag har en mini generator gör kanske att den tappar spänning vid fullmos på motorn. Jag kommer byta till ett större batteri för att öka säkerheten att inte bli stående utan har flera startförsök och bättre spänning.

Läker lite olja från ventilkåpspackningen, höger blinkers har lagt av, läcker lite kylarvätska någonstans, måste kalibrera hastighetsmätaren och ställa om varvräknaren från 8 cyl till 4 cyl.

Men Bilen går att köra och inga större problem med något vilket känns väldigt bra efter nästan 4 år utan att köra alls., shit vad jag saknat att åka sjua.

Nu gäller att fixa småsakerna till SFRO på onsdag och sen få till en registreringsbesiktning så snart det går.

/Vedde

Sjuan.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, r Anders sade:

Kul att du är på gång igen :icon_thumbup:

Tack Anders 

Tack vare dig att jag fick tag i Henke som är en grym kille och hjälpte mig massor för en alltför rimlig peng.

Skönt att vara på rull :515:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-23 at 10:08, vedde sade:

 tillslut hittade att laddningstiden för spolarna var för lång - och jag har COP :tongue:. laddningstiden sattes till 0.1ms och vips gick det i hela registret. Provköra igen och mer mappning mellanregistret och tillslut full körning.

Kul att du är på G igen 👍

Vad är det för COP du har?

Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn:wink:

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-25 at 10:40, super7 sade:

Kul att du är på G igen 👍

Vad är det för COP du har?

Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn:wink:

 

//Nisse

Tja, jag köpte dem på Ebay som Ford kompatibla - tror det är kina märke - jag kan mäta dem när jag åker till garaget och lägga in en bild.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått regbes den 7/8 på SBP i Uppsala, bara att hålla tummarna att de inte trilskas med T12BF koden eller något annat.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-25 at 10:40, super7 sade:

Kul att du är på G igen 👍

Vad är det för COP du har?

Vad är det för mått på dom? söker spolar som passar BMW S14 motorn:wink:

 

//Nisse

Köp monotron eller aem så är det samma spolar dock ej locost ca 1000kr st

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från SBP!
Regbes ny motor - check!
Kontrollbesikning- check!
T12BF - check!!! Kolla nästa datum för besiktning!!

Fan så gött inför Kinnekulle!

/Vedde out!254ef77fc3fc0b1df981409dfca152a1.jpgb9a2f31fd787d53f029141090aa4beda.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Bytte vattenröret som tar fram kylvattnet från baksidan på Duratecen, fick bita i det sura äpplet och köpa en riktig från Retro Ford, dock lite dropp läckage i bakkant, får ta loss och använda packningsklister också så det blir tätt.

Fick igång min Varvräknare som jag trilskats med sedan start men igår så fick jag hjälp då jag förstod att den inte var konfigurerad i VEMS:et, så enkelt var det! Nu tillkommer bara lite fin lir på Cranking, startup och warmup enrichment för att få den lättstartad och gå som jag vill. annars är det riktigt bra drag i motorn som jag upplever det.

Köpte Golf IV bakok på skroten och ämnar byta till dem under hösten för att se om de ger lite mer utrymme i fälgen. Tänker mig att jag skall byta den vanliga handbromsen mot en hydraulisk dito också så man har en riktig drifting handbroms!:eclipsee_steering:

Nu skall jag bara lära mig köra den igen efter 4 års uppehåll. Startar med lite mjukkörning hemmavid idag så allt lirar sedan blir det Kinnekulle på söndag! Jävlars så sugen jag är. Sen blir det alla träffar jag hinner med kring Uppsala innan semestern träder in och vi reser bort lite grann.

/Vedde 

Edited by vedde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bilen gick fint på Kinnekulle och inga missöden inträdde, den drar starkt och jag kunde hålla ganska jämna steg med karossbilarna på 3:an och 4:an runt banan utan att övervarva.

Väl hemkommen drog vi på träff på Nifsta ett par stycken från kringliggande område och vi körde lugnt och fint dit och hem ca. 10 mil. Min tank rymmer 30 liter och soppan tog slut vid hemkomst :icon_blink: ! 3 liter milen med ett lambda som lägst kring 0.67 och mycket runt 0.71 är inte bästa inställningen. Måste få igång VEMS tune så jag kan köra och automatmappa mot Lambda 1.0.

Jag gilla karaktären på motorn och lådan funkar fint hittills.

 

/Vedde 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Kollade just skatten efter motorbytet och T12BF koden och nu kostar den 534kr i årsskatt. Lägg till det försäkring på ca: 1000kr så är den billig att äga i alla fall.

 

/ Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Funderar lite på det här med Kammar och tror jag kommer byta till lite vassare för att få till effekten ordentligt i puffran.  kollar lite på Raceline som har 2 st kit som verkar prisvärda Kent kammar som det troligtvis blir. Nu med Brexit nära så blir det inget kul att köpa saker från England i fortsättningen. Jag kanske skall avvakta tills kompressorn är i och jag testat 1 säsong med den i  rätt skick innan jag byter kammar så det inte blir för mycket på en gång..

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Inte vad jag kan läsa mig till men jag kanske inte hittar rätt? Man behöver inte gå lika långt som i en sugmotor men lite mer än standard gissar jag gör ingen ledsen.

/Vedde

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej
ja kopierar ju ett Locostbuilders bygge som har den mindre kompressorn men får ut ganska bra pulver vid 0,6 bar med Racelines 210 kammar:

291.2bhp @6,456rpm and 240.1lbft @6,333rpm at the flywheel. Which translates to 273.3bhp and 226.2lbft at the wheels. 

Kan ju bli ganska bra med en lite större kompressor och 1 bar tryck och samma kammar för att få till kraften lite, runt 300 vill jag ha eller som Caterham 620 som har 319 med samma motor.

/Vedde 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-22 at 11:14, vedde sade:

Inte vad jag kan läsa mig till men jag kanske inte hittar rätt? Man behöver inte gå lika långt som i en sugmotor men lite mer än standard gissar jag gör ingen ledsen.

/Vedde

En av delarna som byts ut på en turbo motor vid trimning är att byta ut kammarna till sugmotor kammar.

I regel så är det snällare kammar på en motor som har turbo från början.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2018-11-30 at 20:44, vedde sade:

Nu ramlar det in lite godis till kompressor ombyggationen som startar i jul.

/vedded16375725e9ff2aa73d7f948b785cac2.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Blir inte det där olagligt?

 

//Per

  • Haha 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Åka fort bilar har fallskärm - jag med
/Vedde24722c2fb463e3a94b6f9d9795946b9d.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Såg i nån batmanfilm att ankare kan också vara bra för att öka G-krafterna i kurvor!

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu händer det grejor i Veddes garage. Lite ledigt så får man tid att påbörja uppgraderingen. 2 fästen klara av 3 till kompressorn som visade sig vara ganska stor.
Återkommer med mer progress.

/Veddea4903d4dce99e30487da3298dfb3fd37.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tredje fästet klart i botten, imorrn blir det helsvets och kanske målning. Skall kika lite på små rullar så jag kan öka wrapen på kompressorns remskiva för att undvika att den halkar. När jag har alla rullar på plats kan jag mäta och köpa remmen. Går som på räls just nu. Behöver en värmesköld mellan kompressor och avgas, blir lite nära p g a storleken. Rättar till det med nästa avgassystem.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

6a39e6af7d5e5c2d96b7069215f8e39f.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, vedde sade:

Tredje fästet klart i botten, imorrn blir det helsvets och kanske målning. Skall kika lite på små rullar så jag kan öka wrapen på kompressorns remskiva för att undvika att den halkar. När jag har alla rullar på plats kan jag mäta och köpa remmen. Går som på räls just nuemoji16.png. Behöver en värmesköld mellan kompressor och avgas, blir lite nära p g a storleken. Rättar till det med nästa avgassystememoji38.png.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

6a39e6af7d5e5c2d96b7069215f8e39f.jpg

Sätt dit en mindre modell om den är för stor

 

// Per

Link to comment
Share on other sites

Remskivan på vevaxeln är den limmad eller har du gjort något kilspår

Hej Kengren,

Jag har ett spår i vevaxeln och i remskiva samt oljepumpsdrevet och en rak kil som gör att den kommer aldrig halka. Tänkte det var säkrast så. I inlägg 1029 ovan ser du spåret i dreven.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Testar med ett hjul för att öka wrap på kompressorhjulet, behöver ett till ovanför.
Blir många löphjul att tillsätta för att få bra wrap på hjulen som krävs. Och sen få till en spännare med.
Men spännande och lärorikt är det.
/Vedde59ca47e0dc468d2b216352ede89e1918.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...