Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Äntligen ska jag börja bygga. Har tänkt på detta sedan jag såg ett uppvisningsrace i Paris 1993.

Ramen blir McSorley 442 modifierad med framvagnsgeometri från Stefan Berglund, Tack.

Och lite ändrade vinklar här och där, mest för proportionernas skull.

Lite annorlunda byggordning, jag börjar framifrån. Det kommer bilder snart.

Fyrlänksupphängd 940 axel m diffspärr, och motor från det i mitt fall enda alternativet pga en yrkesskada..SAAB 9000 2,0 ltt.

Hälsningar Christer i kopparberg.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

attachment=6317:Seven_010.JPG]post-2921-1235545637_thumb.jpgLite bilder efter ett par kvällars jobb.

Jag bultar fast framvagnsfästena i en byggskiva och svetsar ihop en ram mellan dem, sedan lägger jag in distanser för att få fästana centrerade och svetsar fast dom. Det blir två identiska ramar som svetsas samman och kan då placera framvagnen där jag vill, och anpassa motrrumsrörens längd till min valda hjulbas, och hjulgeometrin blir som jag vill, och alla fästen hamnar rätt från början. Hoppas bara att det är en bra ide.

post-2921-1235545604_thumb.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i "byggträsket"! :thumbsup: Du skriver att "pga en yrkesskada" gjorde du detta motorval. Det kan också vara ett klart friskhetstecken att ta en så eminent motor.

(Läste förresten någonstans att någon uppfunnit ett ljudsystem så att man kan få vilket motorljud som helst. Så den som saknar sången av dubbla Webrar och ändå vill ha lite "pulver" i skutan - kan få sitt lystmäte. :biglaugh2: )

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

post-2921-1236252991_thumb.jpg

Och så här ser ramen ut just nu.

Jag har börjat lite med hjulupphängningen och bakaxeln ,Volvo 940 har begåvats med bromsskivor från Saab 9-5 Aero.

De är 300 mm dia och ventilerade. Det enda som behöver ändras är centrumhålet som svarvas upp ett par mm, och bulthålen fick bara större diameter, det centrerar ju mot centrum så det ska inte vara några problem. Det fina är att p bromsen har samma diameter(160 mm) som Saab, och det passar precis även i djupled. Nu återstår bromsok, men det lutar åt Saab 9000 framok, mest för att jag har två nya liggandes.post-2921-1236253001_thumb.jpg

Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det varit en period med för mycket annat att göra, men lite har hänt. Jag var och köpte en 9000 -97 i Torsdags och lyfte ur motorn ur den i Lördags morse. Kände mig illa tvungen att stoppa i motorn i ramen så jag kan komma vidare. Har även byggt bärarmar och lite småsaker. Bilder:

post-2921-1242140123_thumb.jpgpost-2921-1242140263_thumb.jpg[attachment=6716:PA170074.JPG

Remmen är 6PK1650.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Remhjulet är räfflat och roterar åt samma håll som remskivan, lika som original, Tänkte inte krångla till det med extrahjul om det inte behövs. Remmen är 6PK1660, kan nog vara lite kortare, men det känns bra. Tittade I EPC och handboken för att vara säker. Christer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

post-2921-1248527930_thumb.jpgpost-2921-1248528274_thumb.jpg

5 månader sedan det första röret kapades, håller på med en massa andra projekt samtidigt, så det blir bara lite gjort då och då. Christer.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilder från kortningen av styrväxeln, motorfästen och lite smått.

post-2921-1248692124_thumb.jpgpost-2921-1248692265_thumb.jpgpost-2921-1248692167_thumb.jpg

Jag ska byta generator pga utrymmesbrist när jag vänder spjällhuset och ska ta hem några olika små 45A generatorer med rätt pris. Lägger ut annons senare pga nu har det varit hektiskt, "semester" kallas det visst.. Det bär iväg till de Finska rallyskogarna på Onsdag, så det får bli nästa vecka. Ska byta generator på min Voyager idag, så det blir stillestånd på bygget idag också. Christer J.

post-2921-1248692223_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för det, jo det är 140 -74 årsmodell kom dom ifrån, samt Transitled uppe M20x1,5. Hann bygga fäste till styrväxeln ikväll, det är en "kil" som jag tillfälligt häftat fast i rätt höjd, och som jag ska flytta lite fram/bak för att hitta rätt Ackerman. Styrstagsförlängare ska fixas när jag kommer hem från Jyväskylä och därefter blir det lite rullande i gruset utanför. Motorfästena är stagade med ett par plåtar efter att fotona togs. Kommer att lägga upp lite fler detaljbilder nästa vecka. Ha det gott, Christer.

Link to comment
Share on other sites

Gärna lite mer bilder på motorfästena då jag skall göra sådana snart ;)

Blir nätt och fint med rör...kommer du även nyttja det övre motorfästet eller "bara" ha ett på vardera sida?

Vilken dimension har du på röret?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Motorfstehger.jpg?t=1250578527

test om det kom en bild. Det gjorde det. Motorfästet är gjort i 38x3mm rör och plåtarna är 5 resp 3mm. De kommer att bli ett övre fäste också. men inte klart, pga ska vända spjällhuset framåt och byta generator, så vi får se var det fästet hamnar efteråt.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu borde det vara dags med en uppdatering här va :D (med bilder såklart :) )

Tror du sa att bl.a.insuget var fixat, intercooler och kylare med lite annat gott... jag är nyfiken ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ett tag sen bygget gick framåt. Det har i princip stått still sen oktober pga jobb borta, installerar värmepump hemma, snickrat och målat på verkstan och i butiken. Blir dock trevligare bakgrund på bilderna i fortsättningen.. Jag håller samtidigt på med utsortering av gammalt skit (läs 100 st fullt fungerande och renoverade generatorer och startmotorer, bildelar och en del andra saker som inte hör till verkstan) och inventering och.., men snart så kommer jag igång igen. Beställt kardan idag, fick dig som referens Jocke. Jag SKA fixa bilder, insuget är original igen pga främre övre motorfästet, ska lösa det senare med vänt spjällhus. Lägger energin på att bli körbar först. Sånt kan jag ju ändra nästa vinter.Förresten hur tror ni det känns att byta kamrem på en Xsara idag för levebrödet, när 7an står två meter ifrån.. Det är lätt att tappa fokus, vilket som är viktigast? 7an ska köras i sommar, så är det bara! Christer Tidsoptimist J.

Link to comment
Share on other sites

Northwestpropshaft.. Otroligt. Skickade ett mail i morse kl 9 om prisförfrågan på en kardan med volvo 940 fläns i båda ändar, fick svar efter en timme med spec på flänsar, längd osv. Bekräftade ordern kl 11 i förmiddags och fick mail 11.56 att jag enl TNT har den på Måndag, trots att han ursäktade sig i det första mailet att jag, pga snöoväder troligen inte skulle få den förrän på Onsdag.  Betyder att på 56 minuter var kardanen klar?Men då vi har -25 grader här är det inte så aktuellt för provkörning i alla fall förrän i mars-april någon gång...Han medd att de alltid gör klart alla axlar upp till 100 tons fordon inom två! timmar och skickar direkt.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Svar på fråga 2: Ett fäste. Därefter tog fantasin slut. Hade du haft Sierraklump bak hade jag gissat på ett fäste till den men du har inte en sån klump så det är något annat fäste.

Såg i tråden bakåt att du verkar ha 740 rattstång eller i alla fall kollapsdel. Hur ser din rattstångsspec ut vilka delar har hela vägen igenom?

Link to comment
Share on other sites

th_P6220374.jpg

Uppifrån rattstång med tillhörande rattaxel från Saab 9000 (nu blev det för enkelt med frågan ovan..) till en rak mellanaxel med dubbel D i var ände. Sedan en till rattaxel från 9000 där orig knuten är utbytt till en Sierra-Escortknut. Saabaxeln är ändrad från dubbel D till trekant Sierra. Sedan en Escort 2,4 varvs styrväxel. Vet inte varför bilden är så liten. Jag har glömt hur jag fick in dom från Photobucket med större format..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Lite kvällspyssel. Pedalstället börjar ta form, det är i huvudsak levererat av Robban1, men jag har styvat upp plåten som cylindrarna sitter i. Jag svetsade fast plåtar uppe och nere så den blev som en låda. Monterat bromsljuskontakt. Väntar på bromsvåg innan jag gör färdigt.77007.jpg?t=1264210778

77006.jpg?t=1264210826

77005.jpg?t=1264210899

77009.jpg?t=1264210946

Vi får inte glömma fogberedningen.

Ska bygga vidare på kardantunneln nu. Christer

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Christer J: Tack för bilden på rattstången. Jag som trodde det var en 740 konstruktion för kollapsdelarna liknade dessa. Då kan det bara konstateras att Saab och Volvo ser lika ut på den punkten (också).

Link to comment
Share on other sites

Christer J:

VVFS 2003:22 sid 176, Det är H-måttet du söker. Även i Gröna och i Röda SFRO boken finns ritning på hur det skall se ut.

En kortversion skulle kunna vara så att vid en krock får inte Övre fästet sitta lägre än ovankant på axeln. Sitter fästet lägre så "komprimeras du" vid en krock, du skall fångas upp istället. Sedan kan man alltid diskutera normallängd på en person. Normalvikt i bilsammanhang är 70 kg men längd finns nog inte noterad så jag sett det i alla fall.. Om bilfabrikören bygger för sin längd och råkar vara 1,60 och sedan jag skall prova bilen med 1,85 då blir inte övre bältesplaceringen bra. Inte tvärtom för den delen heller.

Skissen / ritningen ger alla mått. Flyttbart övre fäste är ok att ha men inget krav heller.

Utdrag ur VVFS 2003:22

9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte.

Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan ge-nom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetri-plan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att öns-kad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge.

De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara pla-cerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avstån-det mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm.

Vinkeln (se fig. 2) skall vara minst 30 och högst 80. Vinkeln bör vara så nära 60 som möjligt. Underskrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln dock vara minst 10 och högst 80.

I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att 176

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm, jag har lagt min röda SFRO bok på en plats jag ännu inte varit och letat på. Det blir nog så att bältet får gå upp och länka runt bågens tvärrör, tyckte detta var en bra lösning först, men det känns lite på gränsen lågt. Safety first!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det varit för mycket jobb igen, man jag har hunnit bygga nya bärärmar fram och håller på med insuget som ser ut så här just nu.

Jag ska lämna iväg det för svetsning idag, jag har ju bara DC tig och det går ju inte så bra med den..

P3080077.jpg?t=1268034490

P3080075.jpg?t=1268034460

P3080074.jpg?t=1268034409

Link to comment
Share on other sites

Tack, det är bara att dyka upp. Just nu är ramen tom på motor och låda pga jag ska svetsa klart tunnel och motorrumsrören, samt montera styrningen innan det ska tillbaks för att göra alla runtomkringsaker som kylarfästen, slangar, rör och elsystem. Jag vet inte hur jag ska göra med SFRO1, om jag ska göra det så fort som möjligt eller göra klart för provkörning direkt för att sedan bara kunna demontera och måla och bygga kaross. Christer J

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har blästrat delarna innan svetsning. Jag upplever att ofta är svårt att svetsa alu efter blästring, precis som om man "trycker" in skit i materialet och man ser det i smältan.

Detta är i och för sig med glasblästring.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till problemet och slipar alltid fogarna innan svetsning, blästern trycker in skit och föroreningar iom att den återvinner glaskulorna. Det är fixat efter blästringen och fotot är taget. Men alltid bra med inputs och info, Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har 16 dagars potentiell byggtid återigen försvunnit. Jag har blivit bortrövad på jobb, och kommer hem den 26 i bästa fall.. Så det enda jag kan göra är att smida ideer i huvudet och att uppdatera tråden lite. Några bilder på hur jag tänkt mig med kylarna som är KL Racing likadana laddluftkylare varav den ena blir vattenkylare.

014.jpg?t=1268360309013.jpg?t=1268360520003.jpg?t=1268360611002-1.jpg?t=1268360645

Och så här blir insug och röret till laddluftkylaren som så mycket annat kommer från donatorbilen 9000. Röret sitter monterat över mellandrivaxeln på saaben och passar perfekt i både längd och de två diametrarna. Det ska bara svetsas på ett rör till cirkulationsventilen och en gängad nippel till lufttempgivaren så är det klart.

011.jpg?t=1268360870012.jpg?t=1268360921

Och så här har jag tänkt att tankarna ska monteras de blir 22L styck och den ena innehåller snart en 044pump, tankarmatur och catchtank.

005.jpg?t=1268361048006.jpg?t=1268361204

Och ratten på plats

004.jpg?t=1268361241Seven040.jpg?t=1268363324

Håll tillgodo och god byggtakt i garagen, själv har jag 14 dagar med helt annat som väntar. Just nu snöar det vågrätt i 11 m/s och är -5 grader, behöver jag tillägga att jag ska jobba utomhus och 12 timmars nattskift 170 mil hemifrån.. Skulle säkert vara trevligare 170 mil söderut istället.

Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...