Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Om man vill ha lite bredd på däcken är federalarna tyvärr svåra. Hade tänkt mig sådana men med 15" fälgar som jag skall ha finns de inte bredare än 195 (i Europa) och jag hade gärna haft lite mer. På 13" finns de i 205. 16" och uppåt finns fler bredder.

Edited by Martin
Posted

Det lönar sig att kolla runt.. www.dackleader.se har fälgarna 7,5x17+ Federal 595 RSR TW 140 225/45-17 för 10500. Tyrelia skulle bli 11300. Dackonline är 600 dyrare per däck än dackleader..

Posted

Om man vill ha lite bredd på däcken är federalarna tyvärr svåra. Hade tänkt mig sådana men med 15" fälgar som jag skall ha finns de inte bredare än 195 (i Europa) och jag hade gärna haft lite mer. På 13" finns de i 205. 16" och uppåt finns fler bredder.

Jag har en XL bil.. 15" är ett absolut minimum. 16 för att slippa byta bromsok fram :) Ingen racebil alltså.

Posted

Om man vill ha lite bredd på däcken är federalarna tyvärr svåra. Hade tänkt mig sådana men med 15" fälgar som jag skall ha finns de inte bredare än 195 (i Europa) och jag hade gärna haft lite mer. På 13" finns de i 205. 16" och uppåt finns fler bredder.

dackleader har dom i bredare dimansioner, beror på profil

Posted

dackleader har dom i bredare dimansioner, beror på profil

Där ser man. Trodde inte de fanns i den dimensionen för Europa (kollade Federals sida).
Posted

Kört med Federal nu i 1 säsong , 195 och 15" runt om , förut Toyo 888 , för gatkörning är Federalen mer komfortabel och ett bättre våtgrepp (sidorna

är inte lika styva som 888).

Ska man köra bana så får man en mer direkt känsla med Toyooch dom tål nog lite mer, har inte stressat Federalen än så länge speciellt hårt

men är mycket nöjd med dom just för gata, jag kör ju minst 99,5% där :lol:/>.

Fästet kan jag inte klaga på ,där verkar dom hyffsat lika.

Jörgen B

Posted

Jag har Federal 595 RS-R bak (sista R:et mycket viktigt, finns bara RS också, annat däck).

255/40R17, svindyrt med andra högprestandadäck. Har inte pressat dem än och vågar inte själv uttala mig, men de klarade 0-100 på 4,7 sekunder utan diffbroms ;)

Posted

Nu blev det med tanke på att jag kommer att köra mest gata i sommar för att prova ut bilen lite mer fälgar plus Nankangdäcken. De var sänkta med 25% idag :) knappt 9000 för allt

Funkar det inte så bränner jag slut på dom och skaffar andra senare.

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Nu är jag igång igen, slipar och inser att jag är lite pedant.. De "provisoriska" blinkersfästena fram blir okej, orkar inte leta mer efter godkända blinkers. Kollade på min traktor och ja. där fanns det ett par, så nu blir det såna. Lade ner mer tid på fästena än de flesta besiktningsblinkers sitter kvar på bilarna..

Motgång? Jag har bytt fjädrar runtom idag till mjukare och upptäckte att de oanvända AVO dämparna fram läcker olja.. Kanske bara lite fukt som efter alla dessa år i väntan trängt fram, jag har torkat torrt nu i alla fall.

Jag ska slipgrunda den delen av ramen som syns baktill ovanför skärmarna idag, och kör sedan ner till lackverkstan med bilen för att lacka klart ramen.

MEN.. jag har fått fälgarna och blir sugen på en liknande färg på hela bilen. Måste bestämma mig till i morgon!! Har haft svart som självklart val i 5 år, men sista 14 dagarna har jag en antracitgrå metallic på näthinnan, alt Jaguar gunmetal.. http://images.gtcarl...es/33043143.jpg

Jag har även hört efter SFRO2 och buller/bromsprov. Det närmar sig till slut smile.gif

Edited by Christer J
Posted

Bidrar kanske inte med något, men gunmetal är skitsnyggt. Var själv inne på det tills jag kom fram till att jag skulle lacka själv. Då blev det solid svart.

Posted (edited)

tja , vill inte förstöra långtids planen men svarta är ju vanligt ?

Och grå är ju helt ok

post-15-0-91079200-1400585526_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Posted

Okej, då får vi se vad det blir. Jag har grundfärgssprutan i handen nu, slipar ikväll och kör ner bilen i morgon..

Sen blir det ordentlig test av bilen mot slutet av veckan eller under helgen på inhägnad halkbana. Ska köra slut på bygghjulen och testa dom nya = Mer humorfilm laugh.gif

Posted

Faktiskt så liknar slipgrunden den grå färgen som jag är ute efter Dock är bilderna kassa.

7026.jpg

Blinkers och lyktfästet

7024.jpg

Posted (edited)

Nu är det avgjort. Jag kände att det inte skulle bli fel med lite koppling till rötterna. Lotus Gunmetal B88

IMG_2387.jpg

Edited by Christer J
Posted

Hoppas det Steel, annars har jag mer jobb med slippappret. Men jag ser att jag måste ta med mina nya fjädrar till din kompis i Smedjebacken när han får pulverlacka skärmfästena..

Blinkers och lyktfästena samt mina nya hjul :)

20140520_205251.jpg

Posted

Ska du till Smebacken får du komma och göra garagebesök.

Mvh Pär

JA, sist hade jag tyvärr allt för bråttom hem att montera bärarmarna. Förmodligen blir det någon dag nästa vecka,

Posted

Ordningsmakten var väldigt ouppmärksamma på avsaknaden av nummerskyltar och bakljus vid en liten provtur nyss..

För övrigt hittar jag lite småsaker här o där som varit lite provisoriska bla gasvajerfästet som satt med buntband har blivit skruvat istället.

Lite kablar har färdigställts och när jag åkte över och tankade så passade jag på att kolla tankmätaren den visar rätt efter markeringarna på Saabinstrumentet och släckte lampan vid 10 liter. 47 ohm motstånd i serie med Biltema tankgivaren in till EDUn och hastighetsmätaren som kanske fick lite dåligt med marginal, för den visar precis som gps:en, men det är väl okej hoppas jag.

Inga felkoder för hastighetssignal i Trionic för hastighetssignal, men vridmomentsbegränsningen är till på alla växlar enligt KTSen, (tycker inte det känns som full effekt heller) så jag får väl försöka orka att programmera in utväxlingarna.. Om ingen känner sig rastlös och kan hjälpa mig? prop.gif

Tyvärr så blir det inte lack förrän på Måndag pga lite tidsbrist, men å andra sidan kan jag se över delarna lite till.

SFRO2 och bromsprov verkade inte vara några problem att få tid för, samma med enskilt godkännande, så under juni ska skyltarna vara på G hoppas jag. Juli som reserv inför Kinnekulle som SKA hinnas med i år.

Christer J

Posted

"Inga felkoder för hastighetssignal i Trionic för hastighetssignal, men vridmomentsbegränsningen är till på alla växlar enligt KTSen, (tycker inte det känns som full effekt heller) så jag får väl försöka orka att programmera in utväxlingarna.. Om ingen känner sig rastlös och kan hjälpa mig? prop.gif"

Utväxlingarna måste du ha för att det ska funka annars så blir det grundladdtryck, vridbegränsning är väl annars alltid på vid back,1:a och 2:a växeln.

Sen kan det vara så att värdet som du skrivit in angående pulser per varv kan du lägga på en 0:a efter det du skrivit, vi hade problem med detta och som på min

så hade jag 35 pulser men fick inget laddtryck ,sen la vi på en 0 så funkade det .

Även fast det var ett felaktigt värde i Sw så visades ingen felkod för detta ,kanske om givaren är trasig eller ström ej finns så visas det.

Jag och Lupushade samma fel verkade det som och Jocke hade också liknande fel och fick det med att funka till slut, kanske dom kan bidra med något mer.

Jörgen B

Posted

Jörgen: Jag har inte varit inne och rotat alls i programmet, det är en helt vanlig Maptunbox som suttit i en 9000 ltt, men samma säger standardboxen. Jag har ett Lawicel CAN USB interface liggande men har inte satt mig in i T5 Suite ännu. Jag ska väl göra det så småningom, just nu är det lack och besiktningar som gäller. Skulle vara kul att få fullt tryck..

Jag har ju sett felkoden i andra bilar, "Hastighetssignal saknas" Men tyvärr ser jag inte vald växel i ärvärdena med Boschdatorn. En annan sak, det skiljer 500 varv mellan ärvärde och varvräknaren.

Jag använder ju Saabens hastighetsmätare och tar signalen till Trionic från den, så hastigheten är riktig jämfört med ärvärdet.

Men som sagt.. jag har två boxar, så om någon skulle vilja hjälpa till att få bort tankavluftningsfunktionen och ändra utväxlingarna så skulle jag vara oerhört tacksam.

Christer J

Posted

Kan du läsa ur och flasha kan jag pilla ratio mm. Annars får du posta lådab

Posted

Tar du en box rakt av utan att gå in i SW så kommer det inte att funka sad.gif ,du måste gå in

och ändra vissa parametrar.

Du får grundladdtryck endast.

Jörgen B

Posted (edited)

Jag tycker att detta blir riktigt bra wub.gif

Det är bara bakre delen av ramen som blir synlig som är lackad än så länge.

Nylackad006.jpg

Nylackad005.jpg

Nylackad004.jpg

Så det blir mer lackering under veckan

Christer J

Edited by Christer J
Posted (edited)

Nu börjar det äntligen likna en färdig bil. Jag är inte helt säker på om jag ska ha den främre sidoplåten formad med en gäl i bakkant, eller om jag ska ha en rak sida, därför sitter det en liten aluplåt på sidan. Hursomhelst så ska de ännu otillverkade plåtarna lackas på Måndag tillsammans med bakdelen som råkade ut för ett missöde efter lackeringen och därför håller på att repareras prop.gif

Christer J

Edit: Det sitter "fel" fjädrar på bilen, därav höjden.. Måste skaffa hjälpfjädrar så jag kan sänka den några cm.

Noskon och framskärmar står i lackboxen just nu och har mellanslipats, får ett till lager bas och klarlack i morgon.

P1010242.jpg

Edited by Christer J
Posted (edited)

Nylackad004-1.jpg

Antagligen blir skarven här, så den eventuella gälen hamnar i linje med scuttlen

Nylackad002.jpg

Nylackad001.jpg

Edited by Christer J
Posted
notworthy.gif TACK Thomas. Det är faktiskt inta alla som fattar att det har varit en hög med 6 meters rörlängder och några aluminiumplåtar när dom kommer och kollar. Men märkligt att det yttesta skinnet gör hela saken färdig, det enda jag inte gjort själv laugh.gif annars är allt underarbete gjort i garaget, bara maskering och tvätt som är gjort hos billackeraren, mellanslipningarna har jag gjort, så han har "bara" sprutat, men fyfan vad han gjort ett bra jobb. Tack Lars Ove Pettersson för det!
Posted

Får en audi r8 vibb av den blanka gälen om någon förstår vad jag menar.

helt klart rätt färg !

Posted

Får en audi r8 vibb av den blanka gälen om någon förstår vad jag menar.

helt klart rätt färg !

Jag ser samma sak, och funderar lite på något i lackeringen som bryter av mot allt grått och svart. Kanske jag ska göra en gälformad sida och spara en del polerad?

Posted

Skitsnyggt Christer :notworthy:

Håller med om att det skulle vara snyggt med biten polerad...även kolfiber skulle nog göra sig bra till färgen.

Posted

Ute i dagsljus med lite slipdamm på, och bilden man inte vill se på den reparerade bakänden som ska lackas i morgon. Igen..

Uteidagsljus001.jpg

Uteidagsljus002.jpg

Uteidagsljus003.jpg

Posted

Skall erkänna att jag inte riktigt förstår hur du tänkt med den lacken. Nu har du ju byggt en bil som är för fin för att köra så den kan ju bara stå under ett dammtäcke i ett garage .... :)

Posted

Allt går ju att reparera om det blir skador på ju.. Bilen är byggd för att köras, att den blev blank spelar väl ingen roll? Jag vill väl att den ska bli att se hyfsat bra ut när allt är på plats, både finish och estetiskt, men köras ska den. Och den första skadan har ju redan skett..

Och jag lovar att jag har tyngre gasfot än vad lådan med putstillbehör väger hypocrite.gif så det är bara för stunden. Men tack i alla fall!

Posted

Skall erkänna att jag inte riktigt förstår hur du tänkt med den lacken. Nu har du ju byggt en bil som är för fin för att köra så den kan ju bara stå under ett dammtäcke i ett garage .... :)/>

Jag kan säga så här att är inte Christer ute och kör sin härliga bil på Kinnekulle-Ring 3/8 så kommer jag hemsöka honom (under lång tid)..... :prop: :prop:

Posted

Jag kan säga så här att är inte Christer ute och kör sin härliga bil på Kinnekulle-Ring 3/8 så kommer jag hemsöka honom (under lång tid)..... prop.gifprop.gif

Bara kom förbi du, jag är van med sånt. Jag bor i ett gammalt hus så konstiga besök hör till :)

Posted

Form o färg i en riktig snygg kombination :notworthy:

Den där aluplåten på sidan kan bli den där pricken över I:et som det alltid pratas om.

Grattis Christer till ett fantastikt bygge, nu e de bara att fixa resten så du kommer ut på vägarna :thumbsup:

//Janne

Posted

Jag har bankat ihop en 25 cm bred gäl i titan, tyckte att det skulle passa i färgen eftersom det är lite gråare jämfört med polerad aluminium. Tanken är att den skulle bli själva gälen, och fortsättningen framåt bli rak utefter sidan som normalt. Men så kom jag på att jag ska ju ha ett rostfritt avgassystem.. Eller måste jag rulla ihop en titanljuddämpare istället? Blir det bra med flera metallfärger eller inte är just nu mitt huvudbry. Jag ska fundera lite till på det här, men nu blir det stillestånd ett par veckor igen.

Tack alla, ha det så bra

Christer J

Notera att huven inte ligger rätt, plåten är lite för lång och att avgasystemet ska bytas.

P1010247.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...