Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

Om jag vore smart så gick jag ut i verkstaden och samborrade "pannkaksmotorn, Agni 95 med Anglians växellåda. Det regnar ändå så mycket nu så något annat utomhus utan att bli "dyngsur" går inte att göra.

När det är klart kan jag ta några kort och ladda upp på forumet.

Det här ett självmotivationsinlägg, eller förtäckt hot mot mig själv.....dvs Sätt fart på mig och bygg ihop El-Anglian.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har börjat. Två första hålmarkeringarna är gjorda.

Nu har regnet slutat och jag vill andra saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Förnyar inredningen i verkstaden. Byter väggkonst helt enkelt. Lyft ner den sista "Inomhus-Vägg-Locost-Ramen". Jag har fortfarande kvar en på väggen utomhus och den får hänga kvar men inne kanske jag skall sätta upp en vanliga tavla eller något istället för "Inomhus-Vägg-Locost-Ramen".

Lite bilder.

Vaggkonsttasner1.jpg

Vaggkonsttasner2.jpg

Vaggkonsttasner3.jpg

Vaggkonsttasner4.jpg

Vaggkonsttasner5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack tack family guy, skulle jag hänga upp ramen igen blir det en väggmålning inte en väggram.....

Jag har justerat trådrubriken, samt lägger om trådkurs från "spret" till rakt.

Link to comment
Share on other sites

Planen är att det skall bli en bil. Den här tråden har haft vådligt många inriktningar men nu har den "stabiliserat" sig verkar det som. Anglian åkte nyss ut ur verkstaden. Nu är den gråa ramen ensam där inne.

Jag har mätt på motorer idag för att bestämma om det skall vara 4 eller 8 cylindrar. Valet blev nyss en motor med 4 stycken cylindrar. Lite i minsta laget men det får bli så i denna bil. Den kommer få en stel bakaxel trots att den är byggd för delad bakaxel. Den här ram har allt klart vad avser, stolar, golv, sidoplåtar, båge mm.

Jag rensar upp i hyllorna och i verkstaden och skall sälja diffklumpar 3.38-or och 3.62-or, och en 7,5" som jag inte just nu vet utväxlingen på, hubbar mm som jag skaffat på mig men inte kommer använda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tagit fram och städat av en 240 bakaxel. Städat av = med vinkelslip rensat bort onödiga metallpartiklar såsom original bärarmsfästen samt diverse annat av metall eller plast mm.

Link to comment
Share on other sites

Nytvättad och skapligt ren 240-bakaxel som "ligger på tork" i verkstaden. När den är torr skall den målas. Troligen blir det en klassik svart kulör. Andra fäger känns för vågade.

Link to comment
Share on other sites

Siduna: Ajdå det var inte bra att jag av misstag läckte ut den helt nya konstruktionen för A-armar. Nu när detta ändå kommit ut så är det väl lika bara att presentera nyheten: B-armar. Kommer blir en stor sak i framtiden. Glöm bara inte vem som var först, CealmSeven Industries, förvånar världen igen.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finns två "metallklumpar" på bakaxeln (Volvo 240). Är dess två viktiga? Tror inte det men vad är de till för? Tänkte såga bort båda för att spara värdefulla gram på bilen.

Bakaxeldel1.jpg

Bakaxeldel2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack heralue för info. Då kommer vinkelslipen gladeligen arkivera minst en av dessa men troligen båda. Den undre för den sitter ivägen. Den övre "klumpen" är inte i vägen för dragkrokens ramrör så den behöver tas bort men den är i vägen när bakaxeln skall in i ramen. Tar jag bort den nedre då slipper jag bygga om och vinkla ut dragkroksfästena. Tar jag bort den övre också blir det enklare med bakaxelinstallationen. Bra!

Den här bilen är byggd enligt Haynes boken och byggd för Sierra klump med tillhörande A-armar. Det jag upptäckte är att man inte behöver göra om något för att ändra till stel bakaxel. Just dessa klumpar är i vägen även när bakaxeln "träs in i ramen". Är man själv och lyfter in bakaxeln så tar det i lite här och var i ramrör och klumpar men rätt som det är faller allt på plats.

Förmodligen får jag be någon om hjälp att trixa ut bakaxeln för "klumpkapning"

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det finns två "metallklumpar" på bakaxeln (Volvo 240). Är dess två viktiga? Tror inte det men vad är de till för? Tänkte såga bort båda för att spara värdefulla gram på bilen.

Tror f*n inte jag ser mina ögon "Tänkte såga bort båda för att spara värdefulla gram på bilen." ??? Kan inte nån i närheten av Arboga åka och kolla till Cealm och troligen behövs tempen tas....detta bådar INTE gott! :hypocrite:

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Gerhard: --- Är det inte fästen till momentstagen om huset används på en 740-940. ----

Det är en 240 bakaxel. Fast jag tror 740/940 har något liknande.

Du kan vara lugn Thomas, det är bara så att de är i vägen......i alla fall den undre. Det vore ett elände om dragkroken inte kan monteras pga en onödig klump. Alla sportbilar har dragkrok.

Link to comment
Share on other sites

Behöver tillverka en K-länk. Skall även besöka Sellholm i Köping för köp av bussningar och hylsor till K-länken. Skall beställa av en kamrat ett antal svarvade rundstänger med 12mm gänga invändigt. Måste bara bestämma mig för vilken dimension jag skall ha på K-länken. Grova rör har jag. Om jag skall jag gå ner till cirka 25x3 då måste jag handla. Återstå att se vad det blir.

Link to comment
Share on other sites

Pac: Jo jag är säker. Jag har (haft) två sportbilar. Båda hade dragkrok. Det är alltså 100% = Alla.

Hmm enligt den analogin har jag alltså 6 sportfordon varav en heter john deere och en Volvo BM ( eller är lastare diskvalificerande då har jag bara 4st ) 515.gif

racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om lastare skall betraktas som sportfordon eller ej så finns det två kategorier som använder dessa till att hantera sportbilar med. Bilskrotare och Calle (mig veterligen är det inte samma sak, ännu) :lol: :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Helt rätt det är sportfordon och lastare är helt ok. Det är absolut inte en orsak för diskning.

anledningen jag tar mig friheten att skoja till det lite är att volvo bm boxern mer eller mindre är kusin med en viss traktor terror på youtube. Och den traktorn skulle nog inte bli sist på alla banor med lite grus på

Hmm kanske byta motor

Link to comment
Share on other sites

AndersK: Om du bara visste hur (nästan) fel du har.......Det kanske inte var en riktigt äkta Sportbil men dragkrok hade de......

Hmmm, ny Locostgren på tex Gröndals konbana för oss att tävla i. Sportbil med 750 kg släp. Varför har jag inte tänkt på det förut? Där kanske jag skulle ha en möjlighet att göra bra tider. I alla fall tills fler fått ordning på sina bilar som sportbilar och därmed kan kroka på. I början blir vi bara några stycken, jag, Jörgen B och så några till. Det här kan bli en helt nytt spännande koncept som alla vill ta efter. Tänk när det blir F1 med 750 kärra. Obromsad så klart. Finns hur många grenar som helst.

Det jag vet är att det finns tävlingar där man har en husvagn efter på bana. Fast det är nog bara en husvagn en stund rätt snart är huset borta.

LUPUS: Är det kusintraktorer endast eller är du även bekant med föraren?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

(h)Julshoppat på Sellholm idag. Bokat bärarmsrör i Arboga, 25x3mm. Dessa skall paras ihop med Sellholmdelarna samt en ram och en bakaxel (plus lite till som svetstråd, plåt och några M12). Vips så finns det en rullande bakdel på en Sevenbil.

Hmm låter enkelt. Låter så enkelt att det kanske bygger sig självt där ute i verkstaden om jag inte går ut och stör. Jag avvaktar till imorgon och kollar. Jag gíllar att bli förvånad.........

Link to comment
Share on other sites

---- Hmm låter enkelt. Låter så enkelt att det kanske bygger sig självt där ute i verkstaden om jag inte går ut och stör. Jag avvaktar till imorgon och kollar. Jag gíllar att bli förvånad......... ----

Nähä, inget hade hänt under natten. Besviken! Måste tydligen bygga själv.

Link to comment
Share on other sites

kengren: Hmm, förstår hur du läser........ skulle kanske fomulerat mig något annorlunda....

tex. Ny produkter såsom gängande svetsmuttrar från Racingfirman Sellholm i Köping är alltid lättare att skruva med (och inte smutsigt heller).

Ähh, det blev inte mycket bättre det ...

Jag hänvisar till en bild istället.

Tillbakaxel.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Markerade delen på den här bilen sågar jag troligen bort. Inte för att spara vikt och inte heller för att göra bilen kompaktare utan den är för liten i nosen. Ursprungligen byggd för en Suzuki motor. Men den motorn är såld för cirka två år sedan. Att skrota ramen helt är synd för den så långt gången med "kaross" eller vad man skall kalla alla plåtarna för samt stolsfästen, båge mm. När nosen bara är för trång på den då är det säkert enklast att göra en större nos.

Nosbort.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har studerat ritningar och mätt. Ju mer jag mäter och funderar ju närmre kommer verkställigheten. Att såga av. Jag har kapat ramar för så det är inget nytt 6-hjulingen kapade jag tvärs över cockpit och gjorde bilen 175mm längre. Det var mycket tänkande fram och tillbaka. När beslutet väl var taget gick det fort. Finns i den 6x4 tråden, Länk.

Än är det inte slutgiltigt men.......

Om någon undrar varför så vill jag spara tid, dvs behålla det som är färdigt och bra med ramen och ta bort och bygga om det som är dåligt. Det dåliga (för mig) är att bilen inte har måtten motsvarande en Dala 7 eller McSorley 7:442E i motorrummet. Övriga delen på bilen är ok. Det är ju faktiskt bara att kapa bort nosen och hänga dit en ny så är det klart. Den här är bara 620 och inte 720 i nosen. Den sväljer inte (på ett enkelt sätt) motorer som jag vill den skall göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag mätt och jämfört mellan Haynes / Gibbs ramen och McSorley 442E. Jag behöver inte såga bort hela nosen om jag inte särskilt vill det. Det räcker faktiskt att förlänga bilen cirka 100mm för att en Haynes-ram skall bli rätt lik en 442E. Det är möjligen klädsamt att "höja" Haynes lite grann. Gör jag "höjningen" också då blir de väldigt lika. DEt är bredden som skiljer.

Jag har byggt den här ramen för något år sedan och den är egentligen skräddarsydd för en Suzuki Swift med Samurajlåda men en sådan drivlina kommer jag inte bygga med. Att stoppa i en B230 har jag gjort snart två gånger och det känns så där om jag skulle göra det även här. Inget fel i det men då blir det en bil till bara som jag troligen inte kommer köra med.

För den som läst någon av trådarna jag har så finns det en riktig motor till i verkstaden en V8a. Det är just vad den här bilen behöver som jag ser det nu. Då skulle det bli en runt 900kg V8-Sevenbil. Det skulle också bli 2-2 mellan B230 och V8. Känns som ett mycket bättre alternativ. Med sprängkåpan jag köpte för runt året sedan så kan det blir en rätt kompakt bil. Förvisson lite högre än andra men jag reggar normalt utan motorhuv och då är det "fri höjd som gäller" och den klarar jag galant.

Innan jag sätter vinkelslip och tigersåg i ramen så skall jag på provlyfta i V8an för den kan med små justeringar få plats.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...