Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Så här såg det ut när jag körde Tow-bar för första gången med enbart Sevenbilar. Lite skakig och hoppig film men det går att urskilja att det är bilar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Här hoppas jag kunna byta och prova en annan förgasare. Jag misstänker att den som sitter original på bilen inte är riktigt bra. Har fått låna (för att köpa om jag vill) en begagnad 4-portare och se om den beter sig annorlunda. Får en känsla av att steg två inte öppnar som den ska på nuvarande förgasare. Fast hur ser jag det?? Eller simulerar stillastående öppning av port 3 plus 4. 1 plus 2 öppnar som de ska.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Idag är det som övriga tisdagar fram till sista tisdagen i augusti, bilträff vid Hjälmare docka. Det lutar starkt åt att jag kopplar ihop CealmSeven V8 som dragbil med CealmSeven denna gång. Det fungerade hur bra som helst när jag körde så för första gången förra torsdagen. Det är ungefär 1,3 eller 1,4 mil hemifrån till dockan.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerade utmärkt att låta CeamSeven V8 vara dragbil och CealmSeven vara den som hängde efter Tow-bar länken. Runt 60 bilar packade vi in på "hamnplanen vid Hjälmare docka". En liten Austin och en Hundkoja. Hade bara varit Austin och Hundkojor skulle vi lätt packat in 130 bilar. Säkert 70 MC och mer än 400 personer kanske uppemot 500 som fanns i området.

Vad mycket konstigheter men också trevligheter man kan råka ut för som Seven förare. Halvägs till Dockan tankade jag, nej V8 drar inte så mycket som 50 liter per mil men jag hade bara 90 Ohm i tanken hemma och är fortfarande lite osäker på hur många liter 90 Ohm egentligen är. Har inte testat fullt ut än.

När jag står och tankar så kommer det bil in med en herre och en dam i och herrn i bilen studerar båda Sevenbilarna och tycker det ser intressant, trevligt och spännande ut.

Han frågar en hel del och vi resonerar byggda bilar och kommande bilar. Då visar det sig att han jobbar på Tekniska muséet i Stockholm och gärna skulle vilja låna bilara till en utställning. Han fick mitt namn och telefonnummer och skulle höra av sig. Hur tänker man sen som vd för CealmSeven Industries. Såklart att det är roligt om bilara blir museiföremål ett tag. Så CealmSeven fabrikens Top of the line med Årsmodell 2009 och 2008 i spetsen redan är på väg till museeum. Nu vet jag inte om det blir så och Stockholm ligger lite avsides med sina 17 mil från Arboga centralort.

Link to comment
Share on other sites

Kopplar strax ihop ett komplett fordonståg med Volvo V70 i spetsen, därefter CealmSeven V8 och sist i raden CealmSeven. Sedan bär det av till Westerqvarn utanför Kolbäck (närheten av Västerås) och den vanliga måndagsträffen. förra veckan var det cirka 350 entusiastbilar av veterantyp med en salig blandning olika motorer, rad4, V8 V6 Boxer i olika antal mm mm . Även traktorer, MC, moped och faktiskt en bärgningsbil från 60/70-talet.

Jag har ungefär 35 km till Westerqvarn så det tar inte så lång "Tow-bar-tid". Volvo V70 är så effektiv dragare.....hihi. Måste bara komma ihåg LGF-skylten. Jättelätt att glömma den......

Link to comment
Share on other sites

Planen jag hade höll inte. Det blev inget tow-bar-tåg. v8an startmotor kallade på en aspirantplats i startmotorhimlen.

Hade ändå tänkt och byta och det här är ett mycket bra tillfälle men kom lite plötsligt så att säga även om jag hade viss beredskap.

Bort med tio-kilos-klumpen och in med en ministarter. 1200 kr kostar de.

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu har jag nog varit borta for lange Calle, jag kommer hem pa onsdag. Jag ar orolig for din halsa, nagot moste vara fel, viktminskning i vissa fall kan vara skadligt for halsan, speciellt for V8:or. Jag kommer att prata med dig senast sondag.

Krya pa dig.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tryggt att veta Anders. Jag kan panikkompensera med att göra som på traktorer och entreprenadmaskiner mm, fylla drivhjulen med vätska för att få tillbaka friktion mot udnerlaget och därmed dragkraften.

Det blev Westerqvarn igår måndag men via CealmSeven enbart. Ikväll är det bilträff igen vid Hjälmare Docka. Ett litet hinder mot Sevenbil är att det regnar just nu. Jag kan alltid åka V70, för jag måste vara på plats eftersom jag "ingår i arrangemanget".

Välkommen hem igen Anders så får vi kan köra ett vikt-terapi-paket på några timmar.

Link to comment
Share on other sites

Köpt en 600cfm Edelbrock förgasare. Har inte hämtat den än. antingen åker jag till Lindesberg imorgon med V70 eller Sevenbil och hämtar den eller så väntar jag till Power Meet på fredag och hämtar den där hos firman. Ministarten var tyvärr slut. Klantigt av mig att inte köpa en när de fannas i lager. Om 7 eller 8 dagar kommer de hem igen sägs det. Tur jag har två bilar i drift då kan en vara på verkstad utan att det gör för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Sisådär nu har jag en Edelbrockare på 600cfm hemma. Försökte lite här och var att hitta ministarters men det gick inte så bra. Hittade i och för sig en men tyckte prisbilden skiljde för mycket från runt 12 hundringen.

Link to comment
Share on other sites

Edelbrock 1406 som skall tjänstgöra på CealmSeven V8. Förgasaruppdraget startar när bilen startar dvs jag fått tag på och monterat en ministarter.

Edelbrock1406.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det borde nog gå att hitta en starter på PM 2010. Bra då har jag ett mål också så jag inte bara irrar planlöst omkring och hamnar på hittegods.

Link to comment
Share on other sites

Lyft loss (sprängt loss) sidan på bilen så jag kommer åt startmotorn.

Skönt det var inget allvarligt fel alls. Bara att hela gaveln på startmotorn som spruckit. Det gör de visst lite då och då. Det borde bara vara att byta startmotor så är det "rock- and roll" igen.

Det är alltid trist att inte få en bra felindikering så man får leta fel. Tydligthet är bra och här är det tydligt.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat vet jag inte. Startmotorerna har visst en (o)vana att spricka i gavlarna lite då och då. Den här startmotorn har nog varit med ett tag så det var säkert dags att gå sönder.

Sedan är det så svårt att komma åt och pilla in det uträtade "gemet" mellan kuggbotten och kuggtopp. Har ännu inte lurat ut hur jag skall komma under bilen på vettigt sätt och kunna schimsa. Det är helt klart att jag saknar en billyft.

Såg att det fanns saxlyft för 16 kkr som klarar 2,5 tons bilvikt. Det borde räcka åt mig. V8an väger bara 1,28 ton. Just det med en ministarter minskar vikten med 3 kg. Noterat!.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är det alltså en spread-bore. Vore jag riktigt smart nu så skulle jag lätta V8ans förgasare och se hur insuget ser ut. Mellanplattan vet jag det är ett stort sju-j-kla fyrkantigt hål rakt ner men hur var det insuget såg ut? Förresten hur ska det se ut till en spread-bore? Fyra hål varav två mindre och två större eller skall det vara två avlånga urfräsningar som täcker varje sidas stora och lilla hål eller spelar det någon roll egentligen. Ja det gör det nog faktiskt........

Link to comment
Share on other sites

Insuget skall ju vara avpassat för motorns storlek och förgasare + var i varvtalsregistret man vill ha effekten. Det där verkar vara en hel vetenskap i sig och beror på motorn i övrigt. Finns inget rätt eller fel skulle jag tro utan att vara någon specialist. Är själv i upplärningsfasen på jänkejärn just nu.

Link to comment
Share on other sites

AlfaRonny: --- man vill ha effekten --- Så rätt, jag vill ju ha effekten på tomgång och upp till 1500 möjligen 2000 varv.

--- Är själv i upplärningsfasen på jänkejärn just nu.--- Viktkursen har jag gått ut som kursetta med MVG +++++ i betyget. På övriga delar har jag övningskörningsskylt fortfarande.

Jaha då har jag för första gången i min historia varit på Power Meet marknaden. Vädret kunde inte vara bättre, just när solen stekte lite, lite för mycket så kom det ett moln och skuggade i några minuter. En lagom skön fläkt över fältet också.

Det var kul att få se hur det ser ut live och promenera på marknadsgatorna. Köpte tre eller fyra saker egentligen, en av grejorna åt jag upp (en korv med bröd).

En Power Meet T-shirt och en Power-Meet 2010 nummerskylt. Vi var så tidiga så vi fick en skylt vid infarten, tror det var de 1000 första som fick skylt sedan sålde de 500 ytterligare skyltar. Så jag gick och köpte en till mig.

Numera är jag ägare till en ennu omonterad ministartmotor. 1200 kr så var den min. Jag hann ungefär 40 kanske 50 meter in på marknadsgatan så stod det en och sålde just det jag ville ha. Ministartern var planerad att leta efter, tröja, skylt och korv var rena impulsköpen.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande omonterad V8 ministarter men jag har lyft på huven för att mäta på en kylare till Volvo 240. Det är ungefär lagom nivå ansträngning.

DEt följde med en brukanvisning, skall läsa den.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen 20 grader C och inte 31 grader C ute. Ikväll bytte jag till ministarter på V8an. Äntligen. Oschimsad montering.

Vilken dröm, det låter så härligt att trycka på startknappen att jag nästan struntar i att slå till tändningen bara för att får höra startmotorn ljuva ljud. Finns det en Ministarter Fan-club så går jag med i den direkt.

Troligen har jag haft en spricka i den gamla startmotorn ett längre tag men förra veckans måndag blev sprickan så stor att den gav upp helt. Bra!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Imorgon måste jag göra en startsekvensfilm med ljud och ministarter. Jag kvittrar ju fortfarande efter att ha provstartat 4 eller om det blev 5 gånger. Det är ändå mer än 1 timme sedan... tänk att jag har så lätt att bli glad (ibland).

Link to comment
Share on other sites

Vilken dröm, det låter så härligt att trycka på startknappen att jag nästan struntar i att slå till tändningen bara för att får höra startmotorn ljuva ljud. Finns det en Ministarter Fan-club så går jag med i den direkt.

Hehehe, låter som min gamla Mopar 440"...... först upp med varvet på ministarten sen pang på med tändningen och med lite flax slog den igång istället för att baktända och slå sönder startkransen :D

Förresten, gissa hur mycket lindningen i startmotorn ökar i diameter om man har en startmotorkoppling som låser sej och inte släpper från startkransen, utan hänger med upp till 4000rpm innan man hör att det låter lite skumt nedanför headersarna ;)

Link to comment
Share on other sites

---- Förresten, gissa hur mycket lindningen i startmotorn ökar i diameter ---

Vet inte men den fick förmodligen inte plats på insidan av startmotorn. 153 eller 168 på motorn och vad har en startmotor 10 eller 11 kugg? Med 4000 r/m på motorn cirka 160 kuggkrans mot startmotorns 10-a så blir det så vilken Turbo-snurra som helst kan bli grön av avund.

Hoppas du hade bra oljeavrinning ner i tråget ............. så lagerna på startmotorn inte gick varma och skar.....

Link to comment
Share on other sites

24 eller kanske 25 grader Celsius ute så jag tog på mig täckjacksvästen när jag åkte ut med V8an på luftning. Den har inte rört sig sedan måndag förra veckan. Gjorde en film på den lilla luftningsturen. Men inte heller den går att ladda upp på You Tube just nu. Webunderhåll säger de.

Jag kollade däremot lokalt på den och måste nog gå en kurs i hur man graciöst sätter sig i en CealmSeven V8. Jag brukar nästan alltid "ramla in i bilen". Idag var inget undantag. Möjligen kan jag skylla på kameran. Tur jag hade hjälm på mig för det hörs två smällar. Den ena när rumpan landar i plåtstolen och den andra är när jag slår huvet (med hjälm) i plåtstolen.

Skall kolla med CealmSeven Industries de kanske har en 10 poängs kurs - Att graciöst angöra en plåtstol.

Jag slog mig inte "rumpan har inbyggd stoppning" och hjälmen var på..........

Bättre lycka nästa gång.....

Link to comment
Share on other sites

Förgasarbyte från en Holley LIST 1191 enkelpump men väldigt stor förgasare till "volym" och vikt.

Nu sitter det en splittny Edelbrock 1406 600cfm förgasare på motorn. J-kl-r vilken skillnad. Finns ingen tvekan i varv längre på V8an. Nu kommer den dra bränsle.

Har lite pyssel kvar att fixa till som till exempel måste jag förlänga gaswiren lite det saknas 5 mm cirka. Skall koppla bort elchoken. Choke behöver jag inte. Skall dra om bränsle ledningen. Intaget till förgasaren sitter hörnsnett mot Hollyn plus att det perkar rakt ut. Det skall finnas en Edelbrock banjo så jag får lite bättre "bränslegång".

Som motorn beter sig nu, visserligen en stillastående bil, då behöver jag inte installera en kam.

Jag skulle bytt förgasare för länge länge sedan. Egentligen spelar det ingen roll för jag nöjd med 9,28 0 till 100. Kommer inte försöka slå det. Det är tresiffrigt redan.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

sedan ett par bättre toppar o annan kam då jäklar kan vi få se på tider. nämen vad kul att det blir till det bättre med ny förgasare.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi inte ta i här Thomas toppar finns redan men kam är bara onödig vikt..., misstänker att du fått en slänga av Drake-viruset........

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du hade bra oljeavrinning ner i tråget ............. så lagerna på startmotorn inte gick varma och skar.....

Hehe, det spelade mindre roll, det var inte mycket som var helt i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Ny dag, ny förgasare, hoppas på nydragen gaswire och nytt skjut i motorn med allt nyfördelat bränsle som kommer in. För säkerhetsskull är varvräknaren trasig på denna kärra så här kommer inga komprometterande bildbevis kunna spridas av misstag.......

Kommer kapa en av sidopanelerna. De är redan tvådelade men höger sida skall bli tredelad. Mer servicevänligt om jag behöver komma åt något som handlar om avgasrör, startmotor, generator mm.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg 1880.

Nu är filmen med 6 km landsväg och CealmSeven V8 klar på You Tube. Ingen Thriller direkt men den visar att bilen även kan röra sig i sakta mak med en gammal trött Holley LIST 1191 förgasare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Behövde inte byta gaswiren. Jag lyckdes få de 5 mm som behövdes med hjälp av en finmekanisk kraftig hovtång samt en lika finmekanisk stadig skiftnyckel med tillhörande finmekanisk 35 cm fyrkantig mejsel.

Med dessa utmärkta verktyg kunde jag lätt:

- klippa av en stoppskruv med hovtången = 3,5 mm extra

- anbringa skiftnyckeln på ett stöd med dimensionerna 5 x 20 mm. Stoppa in den STORA mejseln i skiftnyckeln bakre hål och bryt varsamt = 2 mm extra

När den finmekaniska justeringen var klar hade jag fått de 5 mm som behövdes för att slippa krångla med ett wirebyte..

Ge aldrig upp med lite finmekanik kan mycket ordnas med lite "kraftigare finmekanik" kan ofta mer ordnas......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Elchoken avaktiverad. Jag kopplar inte in någon el på den. Lossar också "elhusets" tre fästskruvar och vrider huset moturs så chokespjället inte kan röra sig utan ligger i linje med luftflödet. Kommer nog sätta en liten extra låsning på chokesjället också.

På Summit Racing för Edelbrock 1406 förgasare fanns det 10 stycken filmsnuttar med "hur man gör ett förgasarbyte". Ett antal sekvenser på filmerna var riktigt bra dvs det var bara att gå ut till bilen och göra som de sa och förgasaren (motorn) uppförde sig precis enligt instruktionsfilmen. Tex avaktivering av elchoke, ställa tomgångsskruvarna. DEt fanns bra PDF filer också men roligare med filmerna. Tack Summit Racing / Edelbrock.

Nu har jag kvar att dra om bränsleförsörjningen. Just nu är förgasaren försörjd men inte på ett bra sätt, slangen är "lite tajt" i längd. Det blir nog en gummisnutt vid bränslepumpen sedan kopparrör en bit för att övergå till ytterligare en gummisnutt från kopparröret till förgasarens intag. DEt är lättare att klamma ett kopparrör än gummislang (stålomspunnen).

Provade nyss att starta igen nu med en avaktiverad elchoke. Motorn morrade igång direkt på låg och fin tomgång. Gasar jag sedan till så förändras varvtalet markant och fort...........

Undrar vad man kan använda markanta och snabba varvtalsförändringar till. Någon som vet? Drake??

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som använder varvtalsökningen till att gasa för fjortisar runt korvmojen. men sånt gör väl inte vi gubbar?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Idag lördag 17 juli kommer Midnattssols-rallyt 2010 att stanna till i Arboga (som vanligt). Starten idag 17 juli är i Karlstad och målgången i Västerås.

Deltagarna skall äta och vila lite och bilarna ställas ut för beskådan.

Hemsida.

Lördag 17/7 Arboga 11.30 – 12.30

Link to comment
Share on other sites

Många bilar var det. Allt från 2-cyl Saab till Lancia Stratos och ett jänkejärn. Stora Torget blev fullt med gammel-gammel-bilarna och en annan rätt stor parkering med allt övrigt som också var bilar med några år på nacken.

Tog en hel del bilder samt en del film som kommer in i tråden när jag blivit klar med "framkallningen".

Link to comment
Share on other sites

Och kan du tänka dig Kilkenny så fånigt va. När Statosen kom tog filmen i kameran slut. Men vad katten, man tar det man har, en Ericson, K530i. Det blir bättre bilder än inga bilder........

You Tube har tagit emot 10 minuter Midnattssolsrally skall bara samla ihop mig själv och fixa med stillbilderna också som kommer ett paket Midnattssol.

Link to comment
Share on other sites

Bilarna står på led för att starta sista etappen mot slutmålet i Västerås. Samtidigt som "gammelbilarna" (Regularity-klassen hette det visst)ger sig iväg kommer det en strid ström med alla möjliga andra bilar, tex en Stratos.

Nästa år är planerna att ha målgång i Arboga istället.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Några kort från Midnattssolsrallyt när det passerade i Arboga 17 juli. Bilderna blir i ett par inlägg pga det är rätt många bilder.

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-26.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-0.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-1.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-2.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-3.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-4.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-5.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-6.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-7.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-8.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-9.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-10.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-11.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-12.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-13.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-14.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-15.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-16.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-17.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-18.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-19.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-20.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-21.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-22.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-23.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-24.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-25.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-27.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-28.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-29.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-30.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-31.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-32.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-33.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-34.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-35.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-36.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-37.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-38.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-39.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-40.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-41.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-42.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-43.jpg

Midnattssolsrallyt2010-07-17Arbo-44.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Inlägg nr 3 med bilder från Midnattssolsrallyt 2010-07-17 och Stratos (tagna med en K530i mobiltelefon, när den andra kamerna fick minnesbrist.)

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl1.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl2.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl3.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl4.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl5.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl6.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl7.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl8.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosmfl9.jpg

Midnattssolsrallyt17juliStratosm-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spyker är frän o Stratosen ljuvlig och många andra fina bilder. Tack Cealm och ni andra som sätter in så fina bilder

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...