Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Häromdagen gjorde en justering på två bilar. Borde gjort det för länge sedan. Det finns inget stöd i VVFS 2003:22 som säger att Avgasrör som utmynnar på vänstersida skall riktas 90 grader utåt i förhållande till bilens längdriktning och sitter avgasmynningen på höger sida skall den riktas 90 grader utåt och 45 grader nedåt. Däremot finns det "åsikter" som säger att avgasmynningarna skall riktas så. "Åsikter" är inte alltid styrande, men kan vara det ibland....

Räknar jag procent på "olagligheten mot åsikten" som jag har installerat är den på:

CealmSeven V8 = 50 procentig

CealmSeven = 100 procentig.

Jag har inte provstartat än men jag hoppas att slippa se det obligatoriska dammolnet på högra sidan fler gånger. Det som var mer förvånande var att jag så enkelt kunde lossa avgasklämmorna och vrida utblåsen. Kopparpastan vid monteringen gjorde kanske nytta eller så är bilarna för nya och för lite körda...

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte CealmSeven V8 till Hjälmare docka, det blev V70 diesel. En bränsleslang gick av eller släppte och min bränslepump är effektiv så det stör. Som tur var hann jag inte ens lägga i växeln utan stod fortfarande kvar i depå hemma men gissa om det vräkte ut soppa.... V70 blev räddnignen. Annars hade jag väl fått cykla eller ta taxi......

Link to comment
Share on other sites

Lagat bränsletillförseln på V8an. DEt är luftfiltret som slite sönder slangen. Kommer beställa en EDE8089. Då får jag en 90 graders banjo koppling för bränsleinloppet.

När det var lagat tog jag en två långturer med CealmSeven V8a. Var och en av dessa långturer blev cirka 600 meter. En sak som jag funderar på är om det är en diffbakaxel jag har. Jag provde cikra 8 gågen och gasa och kliva av kopplingen och varje gång utan undantag spinner båda hjulen exakt lika. Framåt eller gräva bakåt har ingen betydelse. Spinner exakt samtidigt. Jag har för mig att det är en 1041 axel jag har på den bilen om det säger något eller om det är 1031. Ettdera är det. Och snurrar gör det.

Link to comment
Share on other sites

Har skaffat ny bränsleslang och skall ersätta inloppsröret på Edelbrock-förgasaren med en banjo dito, en EDE8089 för att vara korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Istället för skärpning och banjo-montering så såg jag två nostalgibilder. Har jag verkligen gjort denna best? Ja, och det är jag faktiskt glad för.

CIMG2182%20(Small).JPG

CIMG2185%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort! Installerat 90 graders inloppet till förgasaren. Det inloppet passar till luftburken. Passade också på att köra ett par längre sträckor med CealmSeven V8a totalt cirka 5km.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick info idag om Gröndal-banan utanför Eskilstuna mot Arboga hållet. Den är visst nyasfalterad och man har gjort iordning och breddat "raksträckan". Det var en rote med MC-folk jag pratade med när de kom till Hjälmare docka som berättade det hela. Låter spännande. De skulle dit och provköra imorgon för att se hur det blev.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från Köpings Cruisingen. Sevenbilar finns på ett par bilder i lagret, CealmSeven och r Anders bil.

1309448826_resized.jpg

1309448996_resized.jpg

1309448999_resized.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Soligt och fint väder, ingen snö eller regn (än) så det kan bara bli värre alltså.

Tänk vad mycket jag skulle kunna göra idag om jag till och med startade med att göra något just nu.

Planering---

Aktivitet 1: Hämta tidningen från postlådan cirka 50 meter från huset.

Aktivitet 2: Läsa tidningen

Frågan är om man inte har rätt att vila en stund efter tidningsläsningen? Förmodligen blir det inte så......

Link to comment
Share on other sites

jag gick upp 06:30 Frukost i tidning. Hjälpt en kompis byta Tändspolar på en Volvo. Städat inne o funderar på käk o sedan får det nog bli Bilfärd resten av dagen. Ska väl tvätta den först.

Link to comment
Share on other sites

Provat GoPro kameran och CealmSeven V8. Sugploppen på kameran fäster inte speciellt bra på bilens scuttle. Håller sig kvar i några minuter. Ni märker i filmen när det blir handhållen kamera. Målad stålplåt är tydligen fel material för GoPro sugploppar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

gka: Tack. Det behövs. Det är ingen rusning direkt. Jag har bara fått förfrågningar på engelska än. Sakert NATO som behöver en plattform för att prova ut nytt pansarvagnskoncept. Jag har varit på väg att sälja den under hela 2011 men nu tog jag mig för och verkställde.

Den enda uppenbara köparen är Drake som vill rädda världen från Seven-Monster fast han vill nog att jag skall sätta ett stort presentsnöre runt bilen och skicka den på posten men 2000-frimärken på till hans alldeles strax kommande 50-årsdag. Och då vet jag vad han skall ha gropen till som han gräver och gräver och gräver på tomten.

Link to comment
Share on other sites

Stefan Berglund: De var lite mer udda att jag fick SMS. Jag ahr skapat ett extra gmailkonto för att artigt kunna svara dessa "vänner" via mail. Troligen är det ett sätt att "håva in" mailadresser för att kunna skicka spam till verkliga adresser. Av samma anledning så får de ett skräpkonto som de får använda så mycket de vill.

Skulle någon komma med pengar i handen och överlämna så överlämnar jag en bil till dem.

Link to comment
Share on other sites

Lite udda detta men nu har jag fått första kvinnliga intressenten (engelsk). Av någon anledning så verkar dessa engelskskrivande intressenter ha ungefär samma typ av ordval och längd på meddelandet. Det är med största sannolikhet en "unisex-data-robot" som skriver. Om nu denna "unisex-data-robot" råkar ha ett eget bankkonto och skickar över 115000SEK. Då är det bara att leverera för mig.

Fast nu svarar jag inte på dessa propåer längre.

Jag tycks få planera för att ha kvar bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ja ta ingen check för saknas täckningen så får du betala tillbaka beloppet.

Det är skumma typer ute på salusajterna.

Grabbens motorcykel är det bara Engelsmän som svarat på.

De vill ofta skicka check o man ska skicka fordonet. men men.

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt så tror jag inte det är en person i andra änden av SMS-et utan att dessa är automatgenererade. Skall tjejen köpa bilen och hon är "verklig" så får hon allt ta sig till Arboga.

Då tillämpar jag LocostSweden lagen: Bild = finns!

Link to comment
Share on other sites

Kört en liten bit med V8-bilen. Det gick väl rätt bra men grannar som tömmer dynghögen och skall transportera dyngan 1,5 km bort till några åkrar på samma väg som jag skall åka är inte helt optimalt.

Går man över till vänstertrafik ett tag och inte får möten så blir läget bättre fast fortfarande inte på något sätt optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke4U. Aftonbladet har nog fullt upp att bevaka Saab och turerna där. De andra bilfabrikerna som inte har konkurser över sig hamnar automatiskt i skymundan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

När man tittar lite i gamla trådar då upptäcker man en del, tex att jag byggt någon bil som fått regplåtar och även har några andra på G mot regplåtar, att jag hunnit ändra inriktning ett antal gånger vad avser eldrift. Men man kan också plötsligt upptäcka viss långsamhet......

Tex detta: Jag lastade tydligen kärran i april (bildbevis och datumstämpel) och jag tömde den 2011-11-03. Drygt 6-månaders ledtid. Den har backats upp på en gräsmatta och stått parkerad där ett tag. Ett tag var tydligen 6 månader. Att tiden gått så fort hade jag inte begrepp om. Förmodligen har jag haft roligt för tiden sägs gå fort då. Jag har också sluppit klippa gräset under kärran, det är också värt att notera för gräsklippning är inte kul på något sätt..... Om jag nu lastar kärran igen med lämpligt antal kilo skrot, parkerar den på samma ställe kommer då tiden att gå lika fort så vi snart får vår igen? Nästan värt att prova, eller?

Skrot2pkrra.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

CIMG2517%20(Small).JPG

Vet du ungefär hur långa de längsta rören är? 100-120 cm?

Något annat tips du kan ge på själva konstruktionen?

Brett mellan fästpunkterna på bilen kan jag tänka mig. Inget som blivit böjt eller så när du kört?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj har missat frågorna. Nu har du ju ett tow-bardrag så svaret behövs kanske inte längre men.....

Vet du ungefär hur långa de längsta rören är? 100-120 cm?

Avstånd mellan botten på "Aét" och centrum draghandskens "kulhål" mer än 1000 och mindre än 1200 på vår typ av bilar.

Något annat tips du kan ge på själva konstruktionen?

Mitt drag är kraftigt för det är till en kraftig bil (1280kg skattevikt).

Brett mellan fästpunkterna på bilen kan jag tänka mig.

Inte under 600 om du inte har en väldigt lätt bil

Inget som blivit böjt eller så när du kört?

Se svar fråga två.....

Link to comment
Share on other sites

Nu när Cobra bygget är sålt skall den här bilen ut till försäljning. Finns kanske någon vill ha en "stabil" bil. Blir en annons på forumet och på Blocket tids nog.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska du ägna dej åt efter att ha avvyttrat dessa?

Blir det korsord, näverslöjd och snida ljusstakar?

Antas

Nästabilbyggesplanerare.

Link to comment
Share on other sites

Startade CealmSeven V8an. V8-muller är hemtrevligt. Kan inte tycka annat.

Kanske att det är 50 procent för många ljuddämpare på bilen. Antingen blir ljudet än mer hemtrevligt eller så låter det bara onödigt högt och illa om jag justerar ner dämparantalet.

Köpte en sprängkåpa nyss som är anpassad för en Cheva smallblock mot en Volvo växellåda. Jag har visserligen en Borg & Warner T5 i bilen plus en extra B&W T5 men det blir mindre och smidigare med en Volvolåda. Och som jag "gubbkör" så borde hållbarheten med Volvolåda inte vara något problem. Risken kan vara att motor och växellåda skulle kunna "sprängs av tristess" pga för lite gasande och vridmomenttoppar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ref. pelleöbergs inlägg om kardanhaveri. Kanske skulle den kompletteras med några fångare också? De går ju att skruva direkt i plåten utan hinder.

Då gjorde jag kanske inte helt fel CealmSeven V8. Förutom en övertriangulerad kardantunnel med 30x30x3 så är den klädd med helsvetsad Grov stålplåt. I botten mot marken ligger 30x3 rör.

CIMG1471%20(Small).JPG

CIMG1469%20(Small).JPG

100_0457%20(Small).jpg

CIMG2213%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Haft besök från Skåne som åkte upp nästan 50 mil för att titta på CealmSeven V8. Det är första gången jag själv sett den bilen på lite håll när den åkt. Jag har ju alltid varit i bilen förut. Den såg ju trevlig ut, faktiskt bättre ut än vad jag trodde.

Nu får de fundera på vilken fortsättning det blir.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finns att köpa V8-motorblock i plast. Även växellådor skall finnas i plast. Skala 1:1.

Summitracing.com lär väl ha sådana. Vad skall jag söka efter, kommer inte på ett enda namn till Sökrutan.

Tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

CealmSeven V8 är till salu. Det står inte köpare på kö men lite då och då hör någon av sig. Kanske priset är för högt. 58kr/kg. Eventuellt är 46 kr/kg mer lockande för köparen men kanske inte lika lockande för säljaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1 aug inföll CealmSeven V8 ordinarie besiktningestermin. Idag 3 aug besiktades den för första gången. (3 år går fort). Bilen har gått för egen maskin max 50 mil troligen bara 35-40 mil. Med Tow-bar har den gått 50 mil. Det är ett tag kvar till 100-mila service.......

DSC00875.jpg

Så här gick det.

GodkandSevenbil.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...