Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Nu börjar det röra sig i verkstaden, (eller bli rörigt). En 3,5 ram och en 6x4 ram skall ut och lufta sig. Vad skalle passa bättre då än att en V8 också smiter ut för luftning.

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt varmt ute. Plus 5 grader och det torkar upp¨på vägarna. Hmmmm är det påställningsdag på torsdag måntro för då är vinterdäckskravet bort-töat för den här säsongen.

Skall nog åka och hämta en Holly låne (eller kanske köpe) förgasare från en av mina V8-kamrater. Den har varit monterad tidigare i en Cheva Impala. Nu har det köpt en ny förgasare. Så den får jag låna eller köpa.

Om 10 eller 14 dagar kommer det hem en container nya förgasare på bland annat 600cfm till en firma jag har kontakt med i närområdet. en mycket bra prisbild för dessa förgasare. Betydligt billigare där än att köpa dessa själv från tex Summit. Det kanske det blir en helt ny förgasare också. Jag har ju två V8or.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Omflyttningar gjorda. Står inomhus under tak som förut men väntar ivrigt på görnt ljus att få komma utomhus. Försäkrad från imorgon om kommer ställas på då också.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort!!

Detta är en bekräftelse på din anmälan. Fordonet kommer att ställas på från och med den 2 april 2010.

Link to comment
Share on other sites

Så långt har jag inte hunnit bara slirat runt i den kvarvarande isen framför verkstaden.

Drake: jag har hunnit med att vara uppe i 92Credan. Hur många C har du klarat hittills i år?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då skall bilen tvättas för imorgon skall den ut i fordonståg med CealmSeven. Förresten måste även CealmSeven tvättas, och V70 och Saab 9000 och 740. Nu blev det plötsligt tungt.

Link to comment
Share on other sites

Framrullad i tvättläge.

Har fått en 600cfm förgasare till låns att prova med.

Tänkt att köpa en ny vattenpump men det hade jag visst redan gjort förra året. Hade lagt den CealmSeven bilen. Hittade när jag plockade ut den bilen.

Jocke4U, du ser hur det är. Fast kan väl sägas att jag inte letade ens, kom ju inte håg ..........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har glömt en sak på V8 bilen. Borra hål i golvet. När jag tvättar bilar så blir det tvättade ordentligt i alla fall vad gäller vatten. Högtryckstvätt är bra. Får fixa en dränering innan jag åker imorgon. I och för sig är bilen så rymlig så en egen liten bubbelpool är inte ivägen och stör inte allt för mycket heller . Det är rätt trevligt när jag tänker efter.

Borra eller öskar det är bilfrågan imorgon. Jag satsar på borr.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst igår sista dagen på min SMS licens fast det gör inget jag har betalt och tar bara med licenspappret istället plus kvitto på inbetalningen. SMA är lite sega att skicka ut licenskorten. Försäkring finns i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag skippade att borra ett länshål, det blev gummistövlar istället...... eller faktiskt inte.

Jag har kört konbana med en oljetanker som hade inbyggd bubbelpool. En upplevelse. Inte bara konbana med oljetankern även timeattack. Ja vad säger man 1280 skatteviktkilo? Kilona känns men så försckräckligt sakta gick den inte i tidtagningen.

Jo jag körde långsammast av alla med V8an jämfört med de övriga turbobilarna med 2 och 4 hjulsdrift. Fast skillnaden var mindre än jag trodde. Med stående start skiljde det bara 5 eller 6 sekunder på varvet och det är jag helt nöjd med. De andra hann ju inte ta fram fikat innan jag var i mål, möjligen duka.

Det här är en cruisningbil det vet jag nu. Jag fick lov att cruisa ett varv först så jag visste att jag kom runt alla svängar utan att behöva backa. Det var väl ett ställe som jag funderade på men testvarvet bekräftade-- ingen backning behövs.

Link to comment
Share on other sites

Oljetankern gick runt konbanan på ---->>> super 7 - 00:43.71 - - - - - en rejäl och stabil tid väl värdig en oljetanker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åhh så pinsamt det är när man skall skicka ett PM och råkar trycka till på länken ovanför = Ta bort som vän. Så kan man inte klicka på Vän igen utan måste vara "ovän" i fem minuter.

Misstag händer........eller vådaskott vad man nu skall kalla det.

Tror jag kan få bli vän igen om runt 1 minut.

Jajmen nu är det "på klickat igen"

Link to comment
Share on other sites

Snabbtest av Kodak Zi8. Filmen är överförd från kamerans .MOV format via Any video converter till .VMW format. I Move Maker lade jag in för och eftertexter. Därefter uppladdning till YouTube. Grundfilmen är vald i 1920x1080 format dvs det högsta upplösningsläget på kameran. Sedan om det 1920x1080 i verkligheten??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Provade med en extern mikrofon och jag undrar också vart ljudet tog vägen. Har troligen två eller kanske till och med fyra ljuddämpare för mycket på V8an.

Link to comment
Share on other sites

Åtta stycken DuraCell 1,5 volts AA batterier gjorde underverk på ljudet eller om det saboterade ljudet helt. I vilket fall slipper jag kamaxel med DuraCell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte omöjligt att det är en okänd BatCalle :D ...för någon turbinmotor tror jag inte har passerat cealm-fabriken officiellt....men gudarna vet vad som försiggår där nattetid :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Technical specifications

Length: 260.7 in

Width: 94.4 in

Height: 51.2 in

Acceleration: 0-60 in 3.7 seconds

Maximum Speed: 530 km/h with booster

Engine: Jet Turbine[24]

Fuel: High octane; 97% special (gasoline paraffin mixture)

Torque: 1750 lbf.ft at 98.7% ROS

Wheelbase: 141.0 in

Wheels: Cast alloy, 15 x 6.5

Tires: High aspect L60-15

For quick maneuvers, it had side-mounted grappling hook launchers and a central "foot" capable of lifting the car and rotating it 180°.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan ta det lugnt, jag skall inte bygga en "Cealm-mobile". Jag var bara nyfiken på vad det kunde vara för någon bil och nu vet jag en hel del om den med alla länkar och tips som ramlade in i tråden. Tackar.

Jag skall installera verkstadskonst på väggen istället. Men först skall jag sortera 8 stycken motorer som just nu står alldeles för osorterat utanför verkstaden och under tak vid vedboden.

Vilket just påminner mig om att jag har en massa ved att lasta in. Varför kom jag på det just nu. Så onödigt. Alltså borde jag gå ut och konstruera en vedtransportör. Den transportör jag inte konstruerade förra året eller förr förra året eller året före det. DEt är en mycket bättre sysselsättning än att lasta ved för hand. Fast jag åker väl på att styrketräna i alla fall ....... och när det är klart kommer det lika mycket till ..... och när det också är klart då är jag också färdig och då kommer det lika mycket till ... sen är det vinter.......

Det får bli verkstadskonst istället.

Link to comment
Share on other sites

Raggartejp är en klassiker. Svår att få tag på (tror jag).

Har sorterat motorer nu, fast det var bara 7 motorer. Trodde det var 8 stycken eller så är den en jag ännu inte hittat. Swiften och elmotorn skulle inte sorteras så de är utanför räkningen.

Börjat på så smått med min tryckluftsdrivna vedtransportör. Skall det trots allt bli iår 2010 som den driftsätts?

Planerat mer för konstverket men måste nog ha hjälp för att sätta / hänga upp den på väggen. Alternativt kommer jag nog in med hjullastaren och kan ta den som hantlangare. Så det är inga buckliga fälgar men det är en bra idé också..

Link to comment
Share on other sites

Nej, nej ,nej sånt får andra hålla på med.

Det här är ren, fin och lättförstålig konst som jag tror vilken Sevenbyggare som helst skulle kunna tänka sig att ha i sin verkstad / garage kanske andra också när jag tänker efter. Konsten är i skala.

Bild kommer när det är installerat och klart.

På tal om något helt annat såg jag att en Wankel-Seven finns på Blocket nu. Länk.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tryckluftsdrivna vedtransportören är (nästintill) skapad. Kvar att skaffa är en riktningsventil. Den kommer inte göra hela vedjobbet även om jag önskar men det kommer bli mer lättsamt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Tryckluftsdrivna vedtransportören är (nästintill) skapad. Kvar att skaffa är en riktningsventil. Den kommer inte göra hela vedjobbet även om jag önskar men det kommer bli mer lättsamt för mig.

Riktningsventil? Vet du inte om du köra in eller ut veden :icon_oops: Skaffa en stor accumulator och ett kanon rör så kan du skjuta in veden.

Link to comment
Share on other sites

mson: Går att köra åt båda hållen.

Bäst av allt tryckluftsdrivna vedtransportören FUNGERAR! Provkört utan riktningsventil och bara på 5bar och allt går som det ska! Lite fix sedan i full drift½

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fanns hemma. Snabbare än hydraulik, lätt vedtransportör till skillnad från ånglokstunga transportörer som använder växelmotor och band. Ja, just det i vissa fall är det bra med lätt materiel....... det trodde ni inte att jag skulle säga...

Bilder och film kommer så svart jag fixat en riktningsventil (för jag vill ju ha in veden i vedboden).

Link to comment
Share on other sites

Igår dök idén upp som gör att jag inte längre behöver en riktningsventil. Kom på en lösning som förfinades med ett litet "aha" idag. Gör jag så här istället så blir det ändå bättre och nästan inget jobb alls för att få till en pneumatisk helt självgående retur på vedtransportören. Får jag tänka över natten så kanske veden ramlar in av sig självt också... Det gäller att vara uthållig....med idéer och genomförbara sådana.

Jag bygger klart innan det blir Filmtajm. Till helgen kanske. Fast då är det "raggarövningar" med Sevenbil i Lindesberg kom jag på. Vårmönstring. Får säga snarast det är möjligt istället.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så glad. Fick nyss en sån här:

Tryckluftsventil.jpg

DEt är en tryckluftsventil till den pneumatiska vedtransportören. Trycker jag ner knappen så åker kolven ut och släpper jag knappen så går kolven i retur. Den är för 6mm ledning och det borde räcka gott. Jag skall ju hinna med att ladda.............

Link to comment
Share on other sites

Fick lov att Googla linelock.

Nu vet jag vad det är..... mycket komplicerat system på volvo med dubbla system i bromsarna, annars är det en magnetventil som håller trycket kvar på frambromsarna tills du släpper den lilla knappen som aktiverar strömmen till magnetventilen, bornaut även med gammal traktor!

Hmmmm gammal traktor, tja varför inte men det är till vedtransportören. Drake sitter väl och hoppar av skratt just nu men det bjuder jag på.....

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...