Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Jag kommer troligen reducera antalet ljuddämpare på CealmSeven V8. Råkade knuffa igång en gammal ljudfilm med första motorstarten på V8an. Det var med två ljuddämpare. Blev så kär i ljudet att jag måste göra något åt det hela. Jag gillar när V8orna låter lite som en fiskebåt / tändkula eller hur man nu skall förklara ett ljud.

DEt blir inte så mycket mer väsen för jag varav ändå inget. Får väl kanske 35 dB som högst ....... slår jag på bilens elfläkt så blir det 91 db. Det var vad som mättes upp vid första ljudprovet.

Link to comment
Share on other sites

"One of God's own prototypes.

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.

Too weird to live, and too rare to die!"

Tyckte på nåt sätt att det citatet passade i den här tråden.biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en koll på Google vad dess översättare gillade citatet:

Direkt klipp & klistra.

--- En av Guds egna prototyper.

En hög-driv mutant av något slag aldrig ens övervägas för massproduktion.

För konstigt att leva, och alltför sällan att dö! " ---

Det låter väl rätt ok, inte massprodukton av bilar och det är det ju inte bara några få.

Tur att det bara finns ett original i denna tappning. Jag skulle inte stå ut med en till som mig själv.........

Link to comment
Share on other sites

Tänkte nog mest på bygget, men ju mer jag tänker på det så varför inte? Men google borde nog lete lite i synonymlistan. Udda är ett ord som jag tycker passar bättre än sällan.

Link to comment
Share on other sites

För många kammar och för lite stålplåt i Googles servrar, inte undra på att de får problem med synonymer och översättning.....

Men trots allt helt ok och rätt kul....

Link to comment
Share on other sites

For many grooves and a bit of steel in Google's servers, no wonder they have problems with synonyms and translation .....

Grooves??? Är det vad du kör med??

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen alldeles för många eller möjligen för få "Grooves". Skall ta upp det med konstruktionskontoret direkt efter dennes semester.

Du ser vad problem de skaffar sig med översättningen.... and a bit of steel in Google's servers .... Säkert Kilkenny som råkat (eller avsiktligt) sprätta in al-spån från hans bilder i Kilkenny-tråden till och i deras server och då ser man direkt hur det går.....

Farligt, farligt.

Föreesten hur är det med Drak-mobilen? Har din kamera gått sönder Drake?

Link to comment
Share on other sites

Råkade starta filmen för jag kom inte riktigt ihåg den och så hittar jag en film med "1-dämpar-tomgångs-sound".

Vad kan låta bättre än V8-or på riktigt låg tomgång inom intervaller drygt noll r/m till max 1500 r/m.

Svårt att komma på något om vi inte skall gå över till bandare, dumprar mm

Link to comment
Share on other sites

Råkade starta filmen för jag kom inte riktigt ihåg den och så hittar jag en film med "1-dämpar-tomgångs-sound".

Vad kan låta bättre än V8-or på riktigt låg tomgång inom intervaller drygt noll r/m till max 1500 r/m.

Svårt att komma på något om vi inte skall gå över till bandare, dumprar mm

yes.. V8 is da shit... när jag var i Vadstena i helgen så på lördagen när vi var på väg till kvällsevenemanget

hör man på avstånd nåt elakt...runt hörnet o in på storgatan kommer den grymmaste AC Cobra jag sett.. nerstrippad

utan vindruta... den lät som om motorn ville hoppa ur huven..den såg ut och lät elak som faan ....faan .. nu blir det att höja huslånet..jag bara måste ha en sån här

Link to comment
Share on other sites

Var det Drake du såg i Vadstena? Beskrivningen på bilen stämmer in på pricken. --- motorn ville hoppa ur huven..den såg ut och lät elak som faan ---

Link to comment
Share on other sites

Drake: Du skruvar så mycket så med eller utan rutan vet man aldrig.....

Klart att din morrande motor sitter fast i bilen men den är säkert så stark och varvvillig att den utan vidare --- ville hoppa ur huven --- .

Så är det väl ändå eftersom du har en 3,99 eller i alla fall en 4,3 bil eller hur....... Då gäller det att hålla kvar rovan.....

Förresten hur är G-tech-läget nuförtiden med kammar och drivaxlar är allt helt och klart för test?

Link to comment
Share on other sites

Jag har både vindruta och motorn fastskruvad, bara så du vet!

var du Vadstena i helgen ??? nu e jag väldigt mottaglig för tips "drake" ..vore väldigt tacksam om jag fick fråga en del saker..

känns som jag e räddningslöst förlorad i Cobra träsket..faan..varför gick jag just den vägen..

varför körde han just där..förre ägaren till min 7a var en Cobra kille..baciller..???

planterade Cobra sjukdomar som bryter ut efter ett par år????

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Högra sidans främre täckplåt kommer jag dela för att förenkla ytterligare om jag behöver gör någon typ av service i motorrummet.

Skall kolla vad priserna är på avgasflänsar för att bygga ett eget grenrör rakt ut från motorn. Vill minnas de kostar runt 5-hundringen eller kanske något till. Kan alltid börja med ena sidan. Förslagsvis höger sida.

Link to comment
Share on other sites

Högra sidans täckplåtar är i tre delar numera mot två förut. Kommer övergå från två delat till tredelat på alla nya bilar samt justerar de gamla bilarna vartefter någon plåt tas bort.

CIMG7878Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tisdagsträff vid Hjälmare docka idag. Precis proppfullt på inre området sista jänkebilen fick stå med 5 kvadratmeter plåt utanför grinden sedan fick vi packa lite bilar utanför också tills det blev proppfullt där med. På andra sidan sidan torrdockan fick några veteranfordn ta plats. Riktigt kul med så är mycket bilar, trafik och allmän trängsel. Vi kör augusti ut så det är fem gånger kvar nu. Eftersom jag skrev detta i V8 tråden så var det just V8an jag tog till Hjälmare docka.

Skall ställa mig på vågen och kolla om jag kan åka till Biskvibyn, oj nu blev det stavfel, menar såklart Nostalgibyn imorgon för det är ju onsdag då och onsdagsträffarna i Bisikvibyn.

Link to comment
Share on other sites

Hemkommen från Nostalgibyn. Två biskvier + plus innehållet i en flaska Loka + en räkmacka tyngre. Kom på först efter en tugga att ta kort på underverken.

BiskiverSmall.jpg

För säkerhets skull tog jag Tow-bar till Fellingsbro med V70 som dragbil. Jag parkerade utanför Fellingsbro kyrka. Det är en bra parkeringsplats för tow-bar-ekipage. Därifrån är det cirka 6 km kvar till målet, biskvierna.

www.yr.no hade förutspått regn i våra trakter from 20:00. Det började ungefär då att stänka så jag tog det säkra för det osäkra och lämnade min fina tilldelade parkeringsplats mitt på gräsmatten framför fiket där man vill ha en Sevenbil med V8a stående. Pole position så att säga om man nu kan ha det på en gräs-catwalk.

Ilade till kyrkan och en V70. Snabb-ihopkoppling av ekipage, precis när jag var klar och hoppade in i V70 bilen så började det droppa mer intensivt men höll bara på en kort stund sedan på vägen mot Arboga och hem så var det torrt i stort sett hela vägen. Någon löjlig liten droppe ramalde ner av misstag men nästan hemma då satte det igång igen. Fast just över hemmanet var det torrt igen vid frånkoppling så jag hann in med allt under tak. Därefter nästan omedelbart började regnet igen och mer ordentligt då.

Nostalgibyn ville gärna ha ett 15 meters tow-bar-ekpage på catwalken. Då ingår en diesel V70 annars har "vanliga bilar" en egen P-plats. Nästa vecka kanske kan bli lämplig. De har byggt en ny väg genom skogen så jag skall höra av mig och köra bakvägen in för att komma åt rätt håll med ekipaget. Komma in vanliga infarten går inte för jag kan inte vända runt bland alla bilar. Då stänger de den 1 km långa vägen en stund medan jag tar mig fram. För möta någon när jag har dubbla tow-bar-bilar på släp på en liten väg = Glöm det!.

Precis innan regnet när jag kopplat ihop igen vid Fellingsbro kyrka.

Ihopkoppladprecisinnanregnet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt inte utan det går enligt principen, tillfredställande, säker mm. Det är stora krafter som skall över så håll "brett isär med tow-bar-benen" och stabilisera ordentligt mot Sevenramen. Då håller det och ingen kommer klaga. Man kör tow-bar på ett "sorts undantag" dvs bilen går som efterfordon trots att den är fjädrad. Normalt får inte efterforn ha fjädring.

Link to comment
Share on other sites

Om ni tittar på bilden i inlägg 1920 tex, finns på andra ställen i tråden också men 1920 visar tillräckligt bra.

Avgasrör fråga: Som det sitter nu är det ut med avgaserna från motorn in i dämpare nr 1 i botten ut på mitten in i dämpare nr 2 på mitten och ut i botten från dämpare nr 2.

Dämparna är egentligen avsedda att vara monterade under en jänkebil och liggande då hamnar in och ut lika i höjdled och jänkebilen kan göra som alla jänkebilar gör mer eller mindre = "kissa bensin" ur avgasröret (eller kondens eller blandning av båda).

Om jag ta bort en dämpare finns det någon finess att välja mellan in och ut och botten eller mitten. Jag kanske har en stor höger och vänstersido-bensin-kondens-pool i botten på dämpare nr 1. Min nuvarande placering måste vara den sämsta placeringen av all typer med "mitten på mitten" fast den är lätt för dämapre nr 1 och nr 2 är jättelätt att kroka ihop men priset kanske är en "bensin-kondens-pool" eller??

Link to comment
Share on other sites

skuttig road-movie med CealmSeven V8 på Tow-bar.

I minut nummer 1 hemma ser jag själv för första gången lite mer tydligt än i bara backspegeln rattrörelsena med tomt förarsäte på V8an.

Vid 6 min 25 sek är det en 90 graders avsvängning i ett rymligt kors som också visar några rattrörelser.

Annars är filmen rätt tråkig faktiskt. Den kommer inte vinna något pris i Cannes-festivalen, eller så är det just det den gör för den är så tråkig.......

Skall jag göra fler liknande filmer så måste kameran upp en del och monteras direkt i bakkant på V70 taket. Nu sitter den längst bak på takrailen vilket inte blev helt bra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

gka: TRevlig film du hittade, plus att "reddryer" hade en bunt med fler filmer om "Rod´s bil 5.0"

Jag måste göra något åt V8an. Inte nöjd med hur motorn uppför sig. DEt absolut enklaste är att sätta i en ny motor istället för att hålla på med ett evigt felsökande. Bilen gå ok i "cruisingfart" upp till 80 men gasar man vill den inte vara med riktigt. Den beter sig ungefär lika med nya förgasaren som med den gamla. Tex två tänkablarna är inte förväxlade. Får en känsla av att det är höger cylinderbank som inte vill riktigt. Känslan bygger på att den "låter lite annorlunda" mot vänster cylinderbank.

Jag skall låna eller skaffa en ny HEI-fördelare men det borde inte ge skillnad. Kompressionen skall kollas en omgång också. Om inget av det här ger ett självskrivet "Där är felet" då skall det i en ny motor i bilen.

Skulle behöva en ny bakaxel också. Den som sitter i bilen har utväxling 3:73 till 1. DEt betyder att jag startar på ettan och växlar till femman direkt. Förut höll jag på med ettan, tvåan, trean, fyran och femman när det går precis lika bra direkt till femman från ettan om det inte är en jätteuppförsbacke så klart då är kanske ettan - trean att föredra.

Eller så är det den mest perfekta bakaxel jag kan ha. Passar tillsammans med V8or i cruisingar plus att det är svårt att komma över 80 km/h vilket betyder att 30 / 40 / 50 begränsade vägar får man var uppmärksam på i övrigt går det inte att mista körkortet för bilen går inte så fort.........

Link to comment
Share on other sites

Lagom mycket ljuddämpning på den. wink.gif

Tyckte den lät lite mesig jag, dessutom så var det ju ännu en som inte har vett nog att dra ur den ordentligt. Säkert en massa sot i dämparna efter all fis-körning som gjorde att den var så tyst. En 8:a ska låta som en Uzi när man trycker på, inte som en gammal Harley.

Calle, vad är problemet? Den går ju bra i cruising-fart! Blir lite orolig när jag hör dig prata om om lättningar och att det inte går att gasa ordentligt. Har du lagit dina lugnande på länge???

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inget problem, Drake eller?

Jag vill få motorn att gå bra utan att den rycker eller har sig.

Lättning av bil. Enkelt, allt man tar bort ger en lättning. Även om det kanske inte var det absolut primära.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lättning av bil. Enkelt, allt man tar bort ger en lättning. Även om det kanske inte var det absolut primära.

Vad är det som händer...? Har Calle börjat tänka i nya banor helt plötsligt? Oroande, detta... :D

Link to comment
Share on other sites

Såja Olofson, ta det lugnt, ingen fara, jorden snurrar som vanligt men du läste väl den lilla texten också? Eller svimmade du vid ordet Lättning?

Link to comment
Share on other sites

CIMG7749.jpg

Har du kollat upp att du ska ha vacuum till fördelaren hela tiden? De flesta jänkarna använder endast "ported vacuum" alltså den övre av de två vacuum anslutningarna på förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Bränsleläckage! Inte dropp, dropp utan NÅGOT mer. Jag tar på mig fulla ansvaret. Kvalitétsavdelningen är inkopplad. Jag skall skaffa ett annat inlopp till förgasaren och dra om slangen, kanske med -slangsnutt-- rör -- slangsnutt istället.

Skulle åka V8 till Hjälmare Docka. Cirka 1,5 km bort tyckte jag det luktade och kunde se någon droppe som "flög iväg". Stannade, gick ur ock kollade. Det rann bränsle.

Jag tog beslutet att vända och köra hem. Bra eller dåligt beslut kan alltid diskuteras men eftersom allt gick bra så blir även beslutet jag tog bra. Dock skippade jag säkerhetsbältet och lyfte fram 2kg brandsläckaren plus nogsam koll på förgasarområdet. Eller det jag såg av förgasarområdet, vilket är nästan inget. Jag ställde bilen under bar himmel, ville inte köra in den under tak för jag skulle iväg till Hjälmare docka. Hämtade en blomkanna vatten och spolade bort bensinsjöarna låg uppe på insugets alla skrymslen. När värsta bensinen var bortspolad då klarar sig bilen själv. Den var i gott när jag kom hem också....

Inte bra. Detta måste åtgärdas innan användning så V8an är belagd med internt startförbud nu.

Link to comment
Share on other sites

Ska jag ta hand om den där fina skärmen med stag och allt? Den ligger fortfarande kvar och är som klippt och skuren till någon av dina vagnar. Eller är det lätta legeringar som gäller nu? Tror den kommer från en väghyvel.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

post-285-12815209365_thumb.jpg

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Den var fin, kolfiber förstås? Du får se till att väghyveln tappar skäm nummer två också... Sådan där går oftast bäst i par eller fyrtal. Men stort tack för erbjudandet i alla fall. Jag gillar fortfarande "Real Heavy Stuff".

Mottot är: Förstärk så det håller sedan ytterligare en rejäl förstärkning eller två om det råkar finnas plats kvar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om det håller så är det för tungt!

Gissa vem som sa så en gång för länge sen Calle?

Bevingade ord!!!

Dina studsar nog mest mellan tallarna i skogen där du bor, kanske fastnar dom i nåt filter på nätet, men bevingade?

Nä, icke!

Letar recept på mumsiga kammar

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Och vem får leta drivaxlar och knutar för de inte håller??? Jag vet en ........

Det kan bli ett bevingat ord och komma in i Pelle Holm efterträdare ordlista.....

Link to comment
Share on other sites

UPS ringde idag att de gärna vill överlämna den nya kameran hemma hos mig. Mellan 16:30 och 17:00 kommer de. Trevligt. Beställ i söndags från Kina och levereas nu. Bra jobbat. Hoppas den fungerar också.........

Har vist kommit två paket till med lantbrevbäraren. Ett borde vara en ratt från Robban1 för det vet jag att han postade häromdagen men vad kan det andra paketet innehålla? Ingen aning just nu. Knappast en 3-wheeler..... har inget minne av att jag köpt något annat just nu. Men minnet kan klicka????

En 100% annan fråga men eftersom det är min tråd och jag som ställer frågan så kan det inte vara OT, eller?.

Till er med Saab9000-1997 kunnande: Jag har en sådan Saab och det är ett jkla liv på AC-pumpen, det låter precis som om grenröret gått sönder men det "blåser inte ut avgasr" lukat inget och det låter från AC. Därför anklagar jag AC för att vara orsaken till problemet.

Frågor: Kan jag köpa en kortare ribbrem och bara hoppa över AC-pumpen eller måste det till mer för att koppla bort den. AC-är felfri i funktion för övrigt

ÄR det ett känt problem på AC pump på 1997 års Saab 9000? Kan jag själv köra något eller prova något för att konstatera felet / åtgärda det.

Om jag kopplar bort AC förlorar jag vintervärme när den dagen kommer eller blir den som en "vanlig bil" då?

Link to comment
Share on other sites

Ang SAAB 9000 och AC

Skall väl inte vara några problem att "koppla förbi" denna med en kortare rem och bilen bör ju bli som en "vanlig" utan AC. Kanske det behövs nåt extra hjul. Några dragningar finns i Christers tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=73992

När jag demonterade min SAAB så var det några intresserade av AC-kompressorn. Tror ett vanligt problem är "magnetkopplingen" (från-/tillslag) men det verkar ju snarare som det är ett lager om den låter hela tiden?!

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Skall kolla i tråden hur han gjort. Skulle ju faktiskt kunna döma av AC genom att ta loss befintlig rem är det tyst då så är det ingen diskussion var felet låg.

Jag kan fixa en liten film förresten till YouTube så kan du / ni få lyssna till (o)ljudet. Skulle ACn trots allt vara oskyldig och det är grenröret eller grenrörspackningen så känns inte det speciellt kul med tanke på risken att dra av bultarna och vad det innebär i extra jobb.

Link to comment
Share on other sites

Paketen som kom och jag anade innehållet i var en ratt. Fin och trevlig rattPaket18aug1.jpg.

Extrapaketet var de nya hubbarna från England. Paketerade ser de mest ut som en miniubåt.

Paket18aug3.jpg

Paket18aug2.jpg

UPS med en kamera från Cinavision.

Paket18aug.jpg

Paket18aug4.jpg

Dessvärre Jocke4U kan jag inte göra en film med Saab-(o)ljud. Innan jag åkte hem skulle det inhandlas lite filmjölk till frukosten imorgon. Allt väl så långt. När jag sedan skulle åka fanns det inte ett liv i Saaben. Den står nere på stan nu. Suck. Jag har sån tur att jag hinner bara 30 meter så kommer en granne som bor en halvmil brtaonför mig så jag slapp gå hem...... V70 med kopplingsras, Saab med någon typ av ras, CealmSeven V8 som måste ha ny bränsleförsörjning från pumpen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...