Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

stigge: Jajamen så är det. Jag har börjat så smått med att smuggla ut några provexemplar av "Cycle Wing ulta light" ur landet för de sedvanliga proven vid Lincoln County i delstaten Nevada. Går inte att köra vanliga vägarna blir på tok för stort pådrag. CealmSeven Industries har ännu inte kapacitet att försörja mot efterfrågan med "Cycle Wing ulta light". Vi håller oss något ite försiktiga än innan den stora världspremiären.

Ett mycket Stort tack stigge för hjälpen jag får på Arlanda. Produkten kommer snart översvämma världen inkluderat Drakes garage.

Link to comment
Share on other sites

stigge: Första förfrågningarna har redan kommit på "Cycle Wing ulta light":

imag04561.jpg

Jag anade att så fort du lade upp bilderna på Internet så kommer folk hitta vår nya produkt och så klart vill vi inom Cealmseven Industries hjälpa en kollega som är stor i branschen på halmtraktorer. Det här är en helt ny halm-traktor-prototyp där de skall prova "Cycle Wing ulta light"

Slår det här försöket väl ut då vet jag inte om jag någonsin hinner bygga bilar längre det kommer bara bli "Cycle Wing ulta light".

Halm-traktor.jpg

De har även dubbelmontage samt en bandversion av sina halm-traktorer. Tror de kommer visas på Elmia i år.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ett lass skrot.

Skrot2pkrra.jpg

Skrot1pkrra.jpg

Några saker skall vara kvar på Volvo motorn, ventilkåpa, insug och lite andra småsaker....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

LocostSweden klubbmedlemmar fick en sådan här tidigare. Vi som nu hållt ut, kanske alldeles för länge, vi förväntar oss nya instruktioner från Ledningen. Läste i veckan i Nerikes Allehanda att sommaren är här. Uttalandet grundar sig på vissa fakta.

Utdrag ur Wikipedia:

Sommar är inom tempererat klimat en årstid som meteorologiskt definieras som månaderna juni, juli och augusti på norra halvklotet och december, januari och februari på södra halvklotet. Ur ett astronomiskt perspektiv inleds sommaren med sommarsolståndet omkring den 21 juni på norra halvklotet och omkring 21 december på södra halvklotet för att sedan avslutas då dag och natt är lika långa, på höstdagjämningen (omkring 21 september i norr och omkring 21 mars i söder). Norra halvklotets sommar infaller samtidigt med den södra halvklotets vinter och vice versa.

I Sverige definierar SMHI sommaren som den tid när dygnsmedeltemperaturen stadigvarande är över 10 °Celsius.

Sommarenkommer.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har lasset med skrot levererats än?

Vattentemp-sensorn till instrumentbrädan är paj på min 740. Det är den som sitter under insuget.

Finns det möjlighet att skicka den istället för att den skrotas?

Link to comment
Share on other sites

Unaimed: Det är en Biltema sensor med tillhörande förskruvning , Jag tog bort originalen när jag höll på med den här motorn för något år sedan. Tveksamt om jag har kvar den gamla tempmätaren men jag har en låda med "allt möjligt och i många fall omöjligt". Skall kolla i den imorgon när det är lite ljusare ute.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Såg i en länk om elbil... "0-100-0 in 11 seconds." Är det bra eller dåligt? Du ska ju köra bara köra 0-100 men vad skulle du få på 0-100-0?

Länken

Link to comment
Share on other sites

Ny produkt i samarbete med en känd tillverkare i USA: CealmSeven Downforce Utility Pack Skalbar, bara att hänga på erforderligt antal.

CealmSevenDownforceUtilityPack.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ni tänkt på en sak, jag kom på kopplingen just nu, någonstans på forumet i egen tråd eller någon annan tråd har jag resonerat kring det ovanligt dumma i att registrera motorer när bilen passerar igenom SFRO mot SBP. Det är ju endast effekten egentligen eller möjligen någon gång vridmomentet som är intressant och då kopplat till bilens konstruktion. Så länge man håller sig inom registrerad effekt och moment samt vikt om jag åker med en B230 eller en Pinto. Hur stor roll spelar det.

Det blir väl möjligen ursprungskontrollörerna som får lite jobbigt om de skall ursprungskontrollera mina kilowatt. Då får jag ju något för pengarna...... oj nu var jag på gränsen till "osnäll"

Exempel: volvo eller Saabmotor eller Frod i en bil med identisk effekt, vad är skillnaden. Kanske något kilo eller så. Där är bakgrunden.

Det jag just kom på är Elbilar. Motorn registreras inte BARA EFFEKTEN, mina små söta Keweter, effektregistrerade!!! Jag kan lova att jag kollat på många olika Elbilar via Fordonsdatabasen, ALLA är effektregistrerade inte motortypregistrerade. Man registrerar inte ENS om det är AC eller DC kopplade motorer.

Prejudiserande alltså om någon skulle vilja pröva det hela.

Undrar om jag inte skulle ta någon av bilbyggna och få detta prövat. Man skall inte behöva skriva in i dokumenten vilken motor som drar runt bilen. Det är effekten och vridet som förflyttar bilen.

Lockande!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag tog jag fram V8an (pansarkryssaren) ur vinterdvalan. Några gånger under vintern har jag varmkört motorn.

Undrar om jag tog fram bilen för att sätta ut den på Blocket eller köra med den? Vet faktiskt inte än.

Link to comment
Share on other sites

Råkade få syn på en bild tagen någon gång under byggtiden med V8an.

Undrar just varför jag målade bilen? Jag kanske skulle polerat stålplåten och klarlackat istället?

Klarlackeller.jpg

Link to comment
Share on other sites

Råkade få syn på en bild tagen någon gång under byggtiden med V8an.

Undrar just varför jag målade bilen? Jag kanske skulle polerat stålplåten och klarlackat istället?

Klarlackeller.jpg

Hallå! Du säger att det är stålplåt i karossen. Menar du då att det är rostfri plåt ??

Om man finblästrar rosfri plåt, hur blir det ??

Link to comment
Share on other sites

Tabac: Skärmarna är i MS49 kvalité (en gammal fin försvarsmakts kvalité). Det är inte riktigt rostfritt men väldigt "rosttrögt". Bakdelen inklusive sidorna bak (bakdelen består av tre delar) är "mer vanlig kvalité".

Det vara bara jag som råkade se en bild på bilens bakdel och har egentligen aldrig tänkt på att den var blank och fin i original men nu är den gul och vit baktill och det får den fortsätta med men under det gula och vita ser den ut som på bilden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er.

I går hämtade jag hem det nya projektet; en Seven med en typ Locost racing ram (vad den nu heter - ni vet den där med störtbur och hela köret).

Ägaren hade dött och hans svåger ville "bli av med skiten". Satt ingen motor i bilen men det stod en Rover åtta med manuella låda brevid som jag plockade med mig.

Hemma i garaget kom ju sanningen för en dag; detta var inte alls någon gammal 3,5a utan en -94 eller nyare 4 litare. Bra, man grottar vidare och hittar någon liten skrift på topparna, putsar glasögonen och ..... jaha; där står det GROTTIS, inte illa. Då har alltså mästaren varit där och filat.

Insprutet var borta och det fanns ingen förgasare, dock ett insug för 4-portare.

Rykterna (som jag googlade mig fram till) säger att Grottis själv hade busade kring i en röd kit car med Rover 8 ........ nu råkar min bil vara röd, ha en Rover 8 och i alla fall har motorn eller delar av denna varit hos Grottis.

Av naturliga skäl kan jag ju vare sig kontakte Grottis eller förra ägaren, men det finns kanske någon här på forumet som minns en tomatröd Seven med Rover V8, Minilites och grå ränder.

Vore kul att ta reda på vad det rör sig om - annars får jag väl plocka ner maskinen och gå genom den.

Kommer dock byta den mot en fyra och kommer säkerligen sälja den vad det lider - vill dock självklart gärna veta vad det är för grejer först.

Alla tips välkomnas.

Edited by Gulf62
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort något riktigt roligt. Cyklat elcykel 2 x 9km. Jag och en reporter på Arboga Tidning startade vid Arboga kommunförråd på två lånade el-tjänstecyklar och satte av mot CealmSeven Industries (CSI) fäste.

För att nå CSI så måste man ta sig upp för heeeeeeeeela Brattbergsbacken och den är inte nådig kan jag berätta. Men med två kommunala el-tjänstecyklar så var det lätt som en plätt och så roligt också att cykla. Efter diverse bildtagning och poserande (låter kanske värre än det var) i backen för ytterligare en reporter så lämnade vi Arboga tätort och gav oss ut på landsbygden.

Vi pratade och resonerade eldrift, byggen och diverse annat under större delen av cykelturen, när vi sedan nådde målet CSI så blev det en historisk återblick och genomgång av produktlinjen från 2008 och 2009-års modeller samt förevisning av årets bilsalong samt även MC salong.

Ytterligare några kort togs där jag körde fram CealmSeven och CealmSeven V8 som fick stå på tomgång med mig och min lånade kommunala el-tjänstecykel mellan dessa Sevenbilar. Fotografen / reportern föreslog jag skulle ta en stege och klättra upp på carporttaket vilket han också gjorde.

Just när vi tog bilderna så kom regnet fram men när plåtningen var klar så upphörde regnet. Kanske blir "wetlook" på bilderna eller? Synd att inte V8- ljudet med Rad-4 ljudet hörs på korten.

Sedan parkera in bilarna från catwalken och hoppa upp på el-tjänstecyklarna och trampa de 9 km tillbaka till kommunförrådet igen.

Nu är jag sugen på att skaffa en ordentlig elcykel med navmotor. Undrar hur lång tid det kan ta innan det "suget" försvinner?

Link to comment
Share on other sites

Drake: Det här med en el-cykel har funnits länge på intresselistan men det var först idag jag insett, vid eget Brattbergs-backprov, hur bra elcyklarna fungerar.

En ny motsvarande eller rättare sagt en exakt likadan kostar strax under 10kkr. Att bygga den 28-tummare jag redan har till el-cykel kostar runt 4 till 5kkr och via egen direkt import mellan 2 till 3 kkr beroende hur paketet hanterar "gränsen".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det blir väl så om man glömmer att ladda......... Vi hade massor av Watt i cykelbatterierna. Det hade driftgruppen ordnat åt oss.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Varför bara göra en sak itaget när både media och bilbygge är trevligt och faktiskt går att kombinera med andra fritidsintresen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ställde på CealmSeven V8 1 juli till halva försäkringskostnaden mot tidigare bolag. Om jag nu tvättar bort vinterns samlade smuts så kanske jag kan ut och åka någon kilometer med den.

DEt enklaste blir att ta ut högtryckstvätten och blåsa av hela bilen, med betoning på hela.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min V8-bil klarar att heltvättas. Jag har ingen stoppning i plåtstolarna eller någon annanstans. Centrifuering hoppar jag dock över.........

Link to comment
Share on other sites

Ford Transit lastbilarna tvättade vi förr genom att öppna bägge dörrarna och spola igenom både golv och annat. det var galonsäten på den tiden. -70 talet

Link to comment
Share on other sites

Blev riktigt inspirerad av Tvättinlägget ovan.

CealmSeven V8 är nu högtryckstvättad överallt. Jag filmade tvätten men på något mycket mystiskt sätt lyckades jag tappa bort tvättfilen. Exakt hur det gick till är ännu inte klarlagt.

Jag får berätta istället:

- Körde frambilen på därtill avsedd tvättplats

- Motorn fick stå på tomgång

- Alla ytor motor, instrument, stolar, plåt, plast, gummi, tank kort och gott rubbet tvättades med tvål och högtryck.

Tydligen är CealmSeven Industries produkter hittills tämligen vattentåliga..... Men å andra sidan är det ingen högteknologielektronik i bilarna....

Link to comment
Share on other sites

Jag ramlade över en liten film som kanske kan inspirera till nästa steg i Cealm High Performance Industries.

Nog borde det finnas kundunderlag för exakta effektmätningar i dina trakter? :prop:

Investeringen torde vara blygsam i jämförelse med den ekonomiska potentialen!

Kanske kan du göra två flugor på smällen när du ändå har byxorna nere; koppla in en lämplig generator och ladda dina elektriskt framdrivna fordon samtidigt.

Detta tips får du gratis.

Link to comment
Share on other sites

Fin utrusning du hittat stigge. DEt är kul att se innovatörer som kan lösa saker med enkla medel. Som grädde på moset tycker jag traktorskorstenen är.

--- Nog borde det finnas kundunderlag för exakta effektmätningar i dina trakter --- I Arboga finns redan en utrustning som skruvas på istället för däck. I Västerås finns en "rullande landsväg". Förresten finns det i Örebro också.

Området är nog fulltecknat. Jag går inte in i branschen men uppskattar filmen du hittat.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick räkningen på 1-års trafikförsäkring.

Pris per år 760 kr totalt för ett år. Det är cirka 1200 kr billigare än hos mitt förra bolag..........

Vill jag halvförsäkra bilen blir det ändå cirka 200 kr billigare än bara trafikförsäkring hos mitt förra bolag.........

Med dessa priser finns ingen anledning att ens fundera på om man skall entusiastförsäkra fordonet och inte få köra tex till och från jobbet mm. (har diskuterats i ett några trådar tidigare).

Jag gillar verkligen mitt nya bolags trevliga och informativa formulering:

---- De uppgifter som står på försäkringsbrevet är de som gäller för din försäkring ----

Så klockrent formulerat!

Står det i ett försäkringsbrev tex. att man inte får köra till och från jobbet vilket jag vet vissa försäkringar har som begränsning. Då är det exakt det som gäller. Mina Sevenbilar får köras som vilken vanlig bil som helst, till och från jobbet om jag vill det. Dessutom till en mycket låg kostnad så det är knappt värt att ställa av bilen. Möjligen V8an för den kostar en del i skatt av förklarliga skäl. Vikten..........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Jag har inte frågat på helförsäkring utan det måste var och en kolla för sin bil. Eftersom jag inte har för avsikt att helförsäkra fordonen så blev värderingen inte aktuell för mig.

Lång version:Jag får två Sevenbilar försäkrade för en. Då är det svårt att motstå. Jag slipper all diskussion med bolaget om entusiast eller inte, till och från jobbet eller ej. Jag behöver bara köra på det sätt som är tillåtet för personbilar så gäller försäkringen. Enklast möjliga alltså.......

Jag ringde bara och kollade prisbilden på trafik, halv och hel för "vanliga" fordon och trafik samt halv för Sevenbilar. Utan att ens försökt förhandla för CealmSeven V8-a fick jag 760 kr per år i premie. Försäkringsbolaget gav mig 13 kr lägre premie än vad min egna kalkyl visade med mina egna förslag på rabattprocenter. DEssa procentsatser skulle jag kämpa för, och till vilken nytta? Det jobbet blev ojort såvida jag inte skulle kräva min rätt och be att få betala 13kronor mer i premie för att få igenom mina rabattkrav. Jag hade ju trots allt jobbat med en kalkyl och tänkt en hel del..... men den strategin och Execl-kalkyl visade sig vara värdelös........ eller kanske inte.

Det är jobbigt som kund och pruta med dessa förutsättningar.

Kort version: Var och en måste ringa de bolag som skall få förmånen att lämna offet för rätt förutsättningar.

Kortkort version: Lycka till, spännande att få veta sen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då blev det här Sevenbilen jag skall köra ett tag nu. En bra start är att tanka muskedundret och som nummer två är att ta bort hälften av ljuddämparna så jag får tillbaka det dova V8a-dunket.

Link to comment
Share on other sites

Då skall man jag bränslepåfyllningsrör igen. Jag vet var de finns, ett par som jag såg fanns på Power Meet och flygfältet, praktiskt nog tog jag firmans kort. SEdan finns det en båttillbehörsaffär på infarten till Stockholm, södra vägen. De har den sort som finns på CealmSeven V8.

Förresten så här skall dämpararrangemanget se ut.

100_0513%20(Small).jpg

Här syns tanklocket och påfyllningsdelen.

CIMG2455%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag lite lite för stark. Ett plast-T-rör gick av. Byggde ett nytt hållbart i 25x25x2 plus tre hydraulrörsanslutningar.

Den kommer att hålla!!! Plasttjafs, blä!

Link to comment
Share on other sites

Plaströr hör inte hemma på en bil.

När min var nybyggd så hade jag plaströr till slangen till kylarens expansionskärl och givetvis 7 mil hemifrån så spricker skiten. det är utbytt mot metall.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...