Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Tack. Jo det blev en liten tungdragare (den har dragkrok). Kanske lite ensam i sin klass, 1280kg klassen. Vem vet det kanske är någon därute som blivit så inspirerad att kunna ha nästan 270hk i tillåten effekt / vikt så det byggs förfullt på en syrra till CealmSeven V8a.

Hoppas det..... Drake kom igen...!!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har fått en utmärkelse 2010 som bilfabrikör i en rikstäckande tidning. Visste inte själv om det förrän en preson berättade det idag. DEn utmärkelsen är jag riktigt stolt över........

Har ordnat en kopia på sidorna får jag bara snurr på skannern så kommer text och placering in.....

Link to comment
Share on other sites

Tidningen Land, En av 100 stycken som utsetts till Årets Lantis!

Jag är jättestolt över vilka kriterier Tidningen Land valt ut kandidater på samt att jag blev vald till en plats på Lantis 2010 topp-100-listan.

För mig personligen känns som ett riktigt fint erkännande som Bilfabrikör på CealmSeven Industries.

Lantis2010Land1.jpg

Lantis2010Land2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min "gule vän".

CSI2011-01-312.jpg

Tänk så lätt det är med en "gul vän" och två lyftstroppar.

- Skruva fast hållaren till motorstativet på V8an

- Kör in "den gule vännen" i verkstaden

- Kroka fast och lyft tillräckligt högt

- Lyft upp stativet och trä på det på röret som sitter på motorplattan

- Klart

- Klappa om den "gule vännen" och tacka för hjälpen

CSI2011-01-311.jpg

Link to comment
Share on other sites

En av "garage-dokusåpa" aktiviteterna idag blir med stor sannolikhet att klä av en E-Cheva-motor. Just nu är det sladdar och slangar överallt plus en styrservopump. Bort med skrotet så en snygg V8 tittar fram.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Se där Båging, en till som hamnat i snigelträsket. :lol:

Ja.....jag vet inte..... jag är...... mållös :lol:

En V8 som jag tycker dom ska se ut..... min gamla 446a ;)

post-3582-0-70923900-1298908074_thumb.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: DEt skulle isåfall bli runt 60000SEK. Undrar hur jag säljer de övriga kilona. Drake kanske?

Jag var nyss ute och motorstartade båda Sevenbilarna. Skall jag verkligen sälja en? Är det rätt bil som jag bjuder ut till försäljning? När man hör en V8a mullra är svaret NEJ INTE SÄLJA det mest naturliga i världen.

Kanske inte skulle startat båda bilarna.

Mitt i alltihopa vet ni var jag hittar? En påbörjad ram som jag hade absolut helt glömt bort att jag hade. Den har stått helt synlig om man bara var lite uppmärksam, vilket jag tydligen inte varit.......

Puh, måste jag skapa en byggtråd till, nej inte nu..... nu bygger jag ju Cobra, eller?

Link to comment
Share on other sites

Håller med Kilkenny....man kan inte ha för många fordon för man hinner inte njuta av dom...speciell inom Cealm Industries där produktionen konstant är på högvarv

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U & Kilkenny: Det ligger kanske något i det ni säger. Faktiskt så kör jag väldigt lite med bilarna men det är väl förmodligen för att de finns där om jag vill köra. Innan jag hade första bilen reggad då "sög det verkligen" att inte få ut och åka. Men nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det någon som har en vikt på vad en Volvo 745 årsmodell 1991 väger tömd.Tömd i det här fallet betyder att:

Motor, växellåda, alla kablar, allt vatten, kort och gott soprent i motorutrymmet soprent överallt egentligen. Instrumentbrädan borta, all inredning såsom dörrsidor, stolar baksäte mittkonsoll, avgasrör, tank

Kort version: Som om bilen skulle målas in och utvändigt. hjul bromas och rutor är kvar.

Skattevikt är 1470 tar man bort 100 kg på förare och verktyg = 1370 --- >> kan den komma ner i 1000 till 1050kg?

Link to comment
Share on other sites

Imorgon skall jag börja banta 745-an. När jag är klar kan jag traila på och dra den till Köping för vägning hos SBP.

Link to comment
Share on other sites

AB Skrotning går framåt. Snart mosat det mesta inne i bilen. Egentligen lite osäker varför jag går lös på bilen. Tills jag kommer på om det är bra eller dåligt fortsätter jag med oförminskad styrka. Instrumentbrädan kvar. Bågfil eller vanlig såg eller som förra gången vinkelslip? Vinkelslipen, en av människan allra bästa vänner.

Återkommer imorgon med lite bilder, för annars finns ju inget sägs det.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det mesta rensat, plast och annat tungt skrot kring bilvärmen är borta. Kommer på andra bilder längre fram. Lätt bil är viktigt, eller?

Volvo745uncerskrotning.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jag har ställt mig samma fråga flera gånger och jag har inget riktigt bra svar om jag skall vara ärlig. Jag har inte helskrotat en bil förut och det skulle kunna vara ett svar men det finns fler svar.

Just den här kärran hade problem med bränslereläet förut fick köra det manuellt. Nu kanske någon säger att jag överreagerar och är rent ut är elak mot bilkraken. Jag bestämde mig förut att inte ha bilen i ordinär drift. Motorn är tänkt att flyttas till CealmSeven tids nog antingen som förgasarmotor eller som insprutare. Det jag kanske gör är att installera ett MegaSquirt i bilen och sedan försöka få snurr på maskin. Lyckas jag med det så kan det bli några omgångar i Köping på Norsabanan och Drivers Open eller kanske drifting. Det har jag drömt om att prova antingen som passagerare eller kanske köra själv. Vem vet. Eller så plockar jag bara ur motorn och bakaxeln och trailar bilen till skroten......

Volvo 745 nos.

Volvo745nos.jpg

Mer eller kanske mindre med inredning.

Volvo745inredning.jpg

Vad mycket inredning det finns i en bil egentligen.

Volvo745merainredning.jpg

Ändå är största delen med inredningen utomhus....

Volvo745inredningutomhus.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan inte bestämma mig. Skall jag byta motor till en E-Cheva i CealmSeven V8 eller inte. Jag har en extra motor till den (obs det är inte Cobrans motor) men jag drar mig något för jobbet fast det tar nog inte mer än två dar så är den nya driftsatt och klar. CealmSeven är en rymlig,stor och bred bil men en V8 motor och T5 låda är lång så det är lite pilligt att få ur och få ner drivlinan igen. Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Gjort något (för mig) mycket udda på förmiddagen. Så udda att om jag inte tar kort på det och laddar upp på forumet, så finns det inte.......eller? Skall bara hämta mig först så kommer kort = finns.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer bilder...... Det jag gjorde var att köpa en pallyft. Fullt naturligt. Samma bekant som jag köpt förra pallyften samt ett par lyftborda av.

Det underliga är att när vi lastat pallyften så sålde han en helt ny självgående gräsklippare med elstart, tre stycken grästrimmrar, en trädgårdskvarn plus en eleektisk gräsklippare. Jag som inte ens tycker om trädgårdsskötsel. Han tyckte jag även behövde en grilltändare (obs ej eldkastare), en extra motorsåg några grästimmers till en elektrisk jordfräs samt en eller ett par häcksaxar.

Trädgårdskvarnen var faktiskt rolig. Har absolut ingen nytta av den men om jag vill kan jag ge bort den eller tillverka egen flis. Flistillverkning var kul.

Plus såklart ett en hydraulisk borrmaskin som driva av ett 15hk diesel-hydraulaggregat. Borrmaskin med vatten kylning ingick. Helt suverän maskin om man vill provborra i vägar eller så alternativt motera som fristående drivkälla på min hjullastare.

Oftast när jag hälsar på honom gör vi lite affärer. Det blev heller inte många kronor jag gav totalt, jag kan alltid ge bort en bukett grästrimmer istället för bukett tulpaner eller så. DEt är alltis kul att hälsa på där man vet aldrig vad som kan hända.

Förresten tyckte han också mitt behöv av en bensindriven ryggmonterad häcksax var uppenbar, tror han ville ha en hundring för den men vafasen jag klipper ju inga häckar.... så den skippade jag också.

Det här är vad som hände i Arboga med omnejd. På en helt annan plats i landet hände andra saker. Mer om det i en annan tråd.

Här är bilder.

Tradgard1.jpg

Pallyft1.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: ---- "Helt suverän maskin om man vill provborra i vägar "

Och det vill man? dum fråga kanske.... ----- Nej nej inte alls en dum fråga.

Nja, kanske inte det viktigaste men den kunde det för den var byggd för att borra hål i marken och hade använts just för att provborra i vägar men man kan säkert borra i rabatter också för att sätta ner fina lökar inför våren med vattenkylningen så vattnas borrhålet automatiskt. Tänk vad fint för tulpan, och pingst- och påskliljor.

DEt är en spännande kontakt denna kille. Man vet som sagt aldrig vad som finns i lgret och heller inte vad man kommer hem till. tur jag tog den lilla kärran förresten. Nu var det ett tag sedan men han hade ett antal Linden kranar till salu. Sålde bra på bilskrotar för då kunde de lätt nå runt med en 20 meters kran över olika områden. Tyckte han nände något om bobcats och grävare på väg in. På min fråga eller påstående om han inte haft en Bobcat tidigare var svaret entydigt: Jag har haft alla maskiner...... Jag tror honom.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Automatvattnade hål för påskliljor, häcksaxar och gräsklippare??? Skall CEALM industries ge sig på blomsterodling och parkskötsel? :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Kanske plocka fram den här kärran för att göra en lite kortare provkörning och gnugga bort bilens vintersömn. Jag har provstartat ett par gånger under vintern men bara kortare provstart, en gång till 95C respektive 65C på motorn plus någon gång bara till dryga 40C.

Vi får C hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...