Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Då man bor där man bor har jag fått tre oberoende frågor idag.

- Han i Land känner du honom ?

:unsure:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

:prop: Klart jag gör får man ju svara !

.

.

.

.

..

Dock med följd frågan boggie vad är det ? det har vi ju på spannmåls kärrorna , går det att ha på en sådan bil. Vad skall jag svara :515:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: ---- Dock med följd frågan boggie vad är det ? det har vi ju på spannmåls kärrorna , går det att ha på en sådan bil. Vad skall jag svara ----

Vad skall du svara?.... Hmmmmm ..... Kanske bäst att säga bara -- Han är sån,, inget att göra åt ...

ett annat alternativ skulle kunna vara: --- går det att ha på en sådan bil --- Javisst det går jättebra att ha på EN bil, men inte på fler då kommer det bli nationella protestaktioner....

Link to comment
Share on other sites

Farsan tyckte faktiskt att fram lamporna såg jätte bra ut, sa något jag inte alls förstod eller tog åt mig .... i stil med de ser ju bättre ut än dina och de funkar säkert också. Men jag måste hört fel där

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Du skall lyssna på din far. Det verkar vara en ytterst klok person.

--- he he, hoppas jag inte starta några nya idéer nu --- Det finns fler trådar där detta behandlas. Sett det än??

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara LUPUS far som är en klok person med bra åsikter hör jag. Med dig AndersK så är vi minst tre personer som gillar sportbilar som har ploglampor och extraljus. Snart dags för en Facebook grupp tror jag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ploglamporna är suveräna med:

- helljus rätt E-märkt

- halvljus rätt E-märkt

- parkeringsljus

- blinkers fram med rätt E-märkning

- Blinkers sida med rätt E-märkning

Dom lyser såååååååå bra också.

Nu har vi ju rabatt på Swedol också så priset är inte längre något skäl för att du skall behålla de lampor du har som troligen är alldeles för små och lätta för en redig Turbo-bil som din.

Link to comment
Share on other sites

Mer eller mindre så snubblade jag över ett 153 kuggars svänghjul nyss, i grannkomunen dvs nära och bra. Det är vad jag behöver också. Ett bra pris till råga på allt också.

Då kan 153 kuggen bockas av i "att köpa listan". Ett par 140 spindlar är köpta idag. Bara att bocka av det också.

Undrar om jag kan snubbla på en Cobra kaross ikväll, nej liten risk för det..... eller??????? är det en liten risk är det inte en liten chans istället.... Det lät bättre, mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

det är det numret som kommit till prenumeranter i dagarna. kan varit nostalgia. jag läser dem på motorklubben. men är så gott som säker på att det är classic.

Link to comment
Share on other sites

Nu är 153 kuggars svänghjulet i min ägo. Fick också ett erbjudande på ett kromat oljetråg. Känns som lite överkurs för mig. Har fortfarande inte lyckats få tag på rätt annonstidning för att så se karossen. Provade med biblioteket men de hade inte kvar prenumerationen för 2010. Den kommer väl i affären rätt vad det lider.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Tack för info.

Jag har kollat bilen nu.

#1 -- Bilen är såld

#2 -- ett tiopotensfel i annonsen. Skulle vara 30000kr istället för 3000kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi hade 10-års jubileum i V8-klubben igår. Efter mat och samkväm delade vi ena sidan på en "prydnads-Holley". Den ser likadan ut som min Holley på CealmSeven V8a i principuppbyggnaden. Prydnads-Hollyn var en rätt stor dubbel-pump. Vad mycket lättare allt blir när man får se hur materielen ser ut inuti och har kunniga personer runtomkring som lätt visar hur och vilka munstycken som skall ses över (bytas).

Det är något jag nu kan ge mig på. Ett alternativ till att köpa en ny förgasare. Dessutom fanns det möjlighet att få låna en förgasare som vi vet går bra. Ja Drake, jag vet att du är helt på det klara med att det är kammen det är fel på........ men det är mycket lättare att kolla / byta förgasare. Därför börjar jag med det.

Link to comment
Share on other sites

Det går att skrämma en 305:a rätt bra också. http://www.schwankeshortblocks.com/Circle%20Track%20Sealed%20Engine%20Programs/305%20Sprint%20Car%20Engine%20Program/305%20Sprint%20Car%20Engine%20Program.htm Det där är med orginaltoppar, med Trick Flows nya så finns det lite till att ta ut, men om man ska ha en bil för gatbruk så är nog insugskanaler på ca 170 cc och en lite mildare (ja Calle, du läste rätt) kam att föredra. ;)350 hp och lika många footpund är rätt enkelt och med bra körbarhet. Det är klart att en 350 med samma recept hade gett ännu mer effekt men att en 305:a inte går att trimma är bullshit. Och det är framför allt inte kanalernas fel, det är den smalare cylinderdiametern som ställer till det.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

alla motorer går att trimma och stora kanaler och högt flöde i bänk säger inte mycket. många motorer går bättre med mindre kanaler. Fords 351c år ofta bättre med mindre.

Och kan nämna att Ståhl gjorde rallymotorer med bra effekt och sedan fick man ut ca 5hkr mer än honom på topp men tappade runt 20 hkr på mellanregistret, jag behöver inte nämna vilken motor som gav mest acceleration.

Link to comment
Share on other sites

Körde CealmSeven V8a motorn (i verkstaden) idag. En härlig och välluktande dimma spred sig (rätt fort) i verkstaden. När jag blev lagom tårögd var det dags att stänga av och gå ut. Plus öppna dörr och port för att släppa ut dimman. Så mysigt med lite V8 ljud (och dimma) en fin marsdag.

Link to comment
Share on other sites

Ibland blir saker rent ut sagt fåniga. Egentligen borde jag inte nämna något men jag fick ju ett gott skatt i alla fall. Det bjuder jag på.

Det här hände.

Sökte lite på forumet och råkade hamna i en tråd där Panzer ville få inspiration på hur en flipfrontfäste kan byggas. Jag håller precis på och ska bygga ett så jag kollar tråden.

Hittade några inlägg ner i tråden en bild på en flipfront variant -- Första tanken blev, ja va bra här ett exempel och det ser ut att funka...... Nästa tanke blev den lite mer pinsamma tanken.... Kände igen bilen -- På ploglamporna. Behöver jag säga mer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kompisen hade ett runt värmepaket med inbyggd fläkt. Troligen för 24 volt. Synd. Den har nog varit monterad i en gammal lastbil en gång i tiden. Jag vill ha värme i bilen. Jag har ett löst litet värmepaket men då måste jag bygga någon typ av kapsling för fläkten. Det runda bilpaketet var ju klart.

Link to comment
Share on other sites

Elvärmefläktar är värdelösa! Dom är så klena att det inte kommer att märkas nån skillnad. Kilkennys förslag verkar däremot vettigt, man måste nog upp till den effekten minst.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra som på en gammal bubbla eller en porsche ? Sätta en liten låda utanpå avgassystemet och t.ex. dra upp luften i en slang.

edit: Och då menar jag inte att man ska dra upp avgaserna i en slang, hehe...

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Fast det var väl en av de mer väldokumenterade problemen som Bubblorna hade. Själva idén är inte så tokig men rosten den rosten ....

Jag har färdig utgångsslang med vatten från övre delen på toppen. Det som inte finns är ett färdigt returhål. Byter jag vattenpump så kommer jag köpa en pump med returhål för värmepaket annars får jag tillverka ett Y-rör monterad på ingående slang till vattenpumpen från kylaren. En fördel med ett värmepaket är att man kan använda det som en extra kylare varma dagar utöver avsikten med extra värme kalla dagar. V8an producerar en hel del värme.

Priset på Compakt D är modellen är överkomligt kanske till och med billigt i alla fall när man åker och fryser.

El är inte helt tokigt heller men då från andra hållet dvs i min ungdom, och det var ett tag sedan oj nu blev det fel det är ju nu, så fanns det lösa värmespiraler att plocka in i tex Volvo 140 stolar mfl. Passade alla bilar. Skall kolla om sådant finns nuförtiden. Biltema kanske? Då blir rumpa och rygg lite uppvärmda också och det gör mycket för välbefinnandet. Har jag sedan möjlighet till 4,2 kW från andra hållet (framifrån) då vete katten om jag inte investerar i vinterdäck med dubb.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nja det där med Bubbla-varianter tror jag inte riktigt är en framkomlig bra väg. De hörde nog Bubblorna till och skall nog vara kvar där hos Bubblorna.

Vad många bra tips på värmepaket. Det finns ju hur många som helst. Skall Googla och som det finns någon bild på ett Polo-aggregat. Fast det kanske kostar begagnat lika som ett nytt i någon av "tipsen" inläggen innan.

Något att fundera på:

Kan det ställa till om jag gör ett Y-kors precis innan undre kylarslangen går in i vattenpumpen. Pumpen jag har är inget fel på men den har inte returingång från värmepaket. Det måste "Y-as" in i vattenslangen. En V8a vattenpump är ingen liten pump i kapacitet det är en riktig best att pumpa vatten. Kan jag med ett Y före förse systemet med oönskade luftbubbel-bildning? Borde väl inte blir så för systemet är slutet. Idéer? Råd?

Om knappt 10 dagar upphör vinterdäckskravet.

Link to comment
Share on other sites

Passande värme packet borde vara de som sitter i WW-Polo både fläkt o värmeväxlare siter i motorumet.

Eller här

http://www.autokatalogen.se/wls/view_product_list.do?filtered=false&nodeId=n294509

Peer O

Kanon Peer. jag har letat efter bra fläkt till min oljekylare 100mm och har fått använda en datorfläkt men det är dålig spjutt i den och här är ju svaret. 12V VA31-A101-46A

solklart. men kan vem som handla där?

Link to comment
Share on other sites

Cealm. en sån stolsvärmeelement har jag liggandes. haft 2 men farsan fått 1. troligen ska jag ha den själv till min skoda som slutat funka. jag har köpt den på marknad.

Jag har förr om åren köpt exakt likadan på Lantmännen så de kanske har. annars kanske volvo är billiga med deras?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Det fanns visst gott om värmesitsar. Det tillsammans med ett värmepaket borde borga för en bra start på 2010-säsongen i en Sevenbil. Förra året köpte jag eluppvärmda vantar. Det kommer till pass också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har ett värmepaket från en polo tror jag som jag har byggt om men är utan fläckt bara

ett aluminiumhus om du inte har brottom kan du få den efter påsk

MVH Pareli

Link to comment
Share on other sites

Pareli: Påsk är inte så långt det låter som en bra ide. Kan du ta ett kort och skicka över gärna med en tumstock i bild så ser ja storlek mm.

Elmotorn gick mycket lättare att lyfta ur bilen än i bilen men det berodde nog mest på hjullastaren..... Snart skall den kärran och få tillverkade motorfästen mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tämkte inte på det men värmeelementet i en audi 80 kostar 800 kr ja ja (1300 om man vill ha det imorgon) på ad-center. sätter man ett sådant i skytleväggen så är det ju bara lite plåtjobb och en fläkt som saknas. För det räker väl med en hastighet.

Har precis bytt ett sådant på doteras bil.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Vad är det ni svamlar om? Värmepaket? Det sänker väl både kurvhastigheten och toppfarten?!?!?!? Varm blir man ju av att ratta och "röra om i bensinen" (växla)!

Link to comment
Share on other sites

Pareli: Den ser ut att passa väldigt bra in min bil. Extra bra att anslutningarna är åt samma håll. Vi passar in nästa gång du är på genomresa i Arboga.

Jag skall ordna en Y.koppling för returen så det är klart att ansluta.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...