Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Jaha är det bara 0,75 på bensin trodde det avr 1.0 mot vatten. Det här kommer verkligen bli spännande vad SBP skriver in i fordonsdatabasen

Strecket jag satte in tidigare det suddar vi för nu kan det gå både uppåt och neråt när densiteten var 0,75. Personligen är jag lite missnöjd med min egen klena gissning med 1200 kg. Jag borde vetat bättre.

Kan nämna att det inte blev SFRO 2 idag. Fick återbud pga besiktningen före min drog ut på tiden alldeles förskräckligt och min SFRO besiktare var tvungen att vara tillbaka hemma 14:00 idag. Men jag kan få besiktat på söndag eller direkt i början av nästa vecka.

Vill besikta på söndag men det är isåfall en förhandlig eftersom dottern fyller år då. Det skulle kunna vara en bra present till henne att få sin far att sluta tjata om SFRO 2. För nu är jag ju tyst om bullerprov. Så skall jag nog lägga upp förslaget och kanske sockra med en krona eller två .......

Tack för den tillfälliga bildamnestin jag behöver den verkligen.

Vet ni att en av mina första tankar när jag fick tag på SFRO besiktaren och fick beskedet var?

Jo, helt vansinnigt men det var... hmmm skall jag lyfta fram byggramen till verkstaden eller utanför under det 32 m2 tak som finns i anslutning och börja kapa rören till CealmSeven tre-komma-fem. Ibland undrar jag lite över mig själv faktiskt. Fast egentligen vad är det för fel på den tanken. Då skulle ju den kunna vara klar nästa år någon gång.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ezroller: Jag förstår varför du gillar 1280 talet så starkt......

Varför huttla med tungt vatten och diesel när det finns kvicksilver......

Jag har varit ute och åkt några sammanlagda kilometer på den lilla grusvägen. Däckens topphastighet blev 48 km/h. Det är cirka 150 meter enkelresa till stället jag vänder på. Ett passande ställe för där har grannen två lastbilar med släp parkerade och han har gjort iordning en stor vändplan och den behövs till bilen. Svängradien är inte direkt samma som en på en golfbil. Det är ett ovant klös och tryck i bilen. Jag har inte riktigt vant mig än.

Drake: Trots att jag inte har någon kam i bilen så är det bara att öka motorns varv och kardanrotationen ökar direkt. Om däcken får fäste eller inte uppfattas inte som intressant ur motorns synvinkel. Gräver och gräver två stycken 225 kabelgravar. Jag får skärpa till mig lite och gasa som anstår en årsmodell 57a som normalt kör V70 diesel.

Diffen verkar fungera för det blir två parallella spår. Jag har hittat "felet" varför den bromsar för lite fram. Det finns två åtgärder för att fixa "felet".

Ett sätt är bara att förändra längden på "pumpstången" till .625 cylindern. Dvs skruva ut den 5 mm då får jag mer olja att pumpa in i oket. Hälper inte det då byter jag till .75 cylinder även fram.

Hastighetsmätaren fungerar nu som avsett, en cykeldator Sigma BC1200 med avkänning på kardan. Den hade "hackig gång" förut men när jag kompletterade med en extra neodymmagnet då fungerar den klockrent.

Scuttlen skall av bilen så jag enketl kan ansluta och fästa upp några kablar.

Biltema kylaren verkar fungera dvs kyla av vattnet (kvicksilvret) tillräckligt.

Jag har lite småplock att jobba med i helgen. Inget som direkt avgör SFRO 2 utan mera småjusteringar, någon kabel här en där samt lite popnit och något fäste. Tex dragkrokswirens fäste. Belysning till hastighetsmätaren, oljelampa koppla temp och varvräknare. Det sådana småsaker.

Förresten Drake hur vet jag att jag inte har en kam i bilen om jag inte tar ur och kollar ....... går det inte att bromsa bilen lika väl? Finns en firma i Örebro som bromsar bilar för 1,5 kkr. Dyrt eller billigt??

Hur bromsar man en bil? Ställer man den på rullar och spänner ner bilen mot rullarna för annars lär det ju bara spinna rätt snart. Eller tar man av däcken och ansluter hydraulbromsaggregat direkt till båda hjulen. Då lär det inte slira och spinna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hur man bromsar bilen, är som du beskrivit. det finns olika apparaturer.

klart du ska göra SFRO2 i helgen så är det gjort och vem vet när nästa tillfälle ges?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: -- klart du ska göra SFRO2 i helgen -- Klart jag vill det men viss förhandling kan nog behövas. Annars blir det måndag eller tisdag. Förstod jag SFRO besiktaren rätt så blir jag nog sista bilen ut för hans del i SFRO 2 besiktningsåret 2009.

Vad mycket grus och lera jag spunnit upp på bilens "stiligt lackerade" ytor. Och ändå har jag stänklappar som inte är små på alla hjulen. När jag tänker efter hur katten fick jag avgasutblåsen blästrade med lera? De sitter ju framför däcken.

Det var precis samma sak förra året med förra bilen, jag skitade ner den också något alldeles gräsligt. Jag har alltså inte lärt mig något sedan förra året vad avser bil nedsmutsning. Det finns vatten, tur det.

Link to comment
Share on other sites

1500 är dyrt för en körning på rullande landsväg, det tar max 10 minuter att genomföra, körde min familjebil förra året och gav 500 kr, vet även en firma som tar 800 kr för en körning. Är det rototest är det mer jobb och kostar lite mer, jag skulle väntat tills kammen sitter i...

Link to comment
Share on other sites

Låter dyrt tycker jag

har du sten koll på vikten ( och det har du ju ) kan man låna en performance box eller likande och sätta i cigarrett uttaget, med gps och accelerometrar --> newtons F=m*a --> vilken du inte kan lura kommer ju effekten på hjulen med lite matte.

Nyare coooola telefoner kan man även ladda ner gratis programmet RaceChrono till . har inte provat det själv än men skall skaffa en gps puck till min bärbara dator och pröva någon gång

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Nu kan fråga runt lite bland kamrater nu när jag har namn på produkter.

Det här blir väl det luriga .---- cigarrett uttaget, ---. Finns inte som original eller extra utrustning från fabrik. Clas O med flera har som eftermarknad .......

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Ja tack varför inte. Jag måste nog ha regplåtar så jag kan vara på asfalt, eller? Jag skall läsa på om G-tech via Google, det fanns många träffar upptäckte jag vid en snabb sökning. Finnas allt som behövs i instrumentet? Det skall sättas fast på bilen instrumentbräda? Sedan läser man instruktionsboken därefter ut och kör?

Vad har hänt idag på byggfronten.

- Tutan är installerad

- Oljetryckslampan installerad

- Generatorn inkopplad (och fungerar)

- Ändrat vinkeln på gaspedalen, läs nästan sågat av pedalvinkeljärnet och sedan brutit pedalen neråt till en betydligt bättre vinkel därefter sytt ihop vinkeljärnet igen.

- Hastighetsmätaren är synkad mot en GPS, dvs jag programmerade den för 1962/3,73=526 mm i omkrets eftersom givaren sitter på kardan. Sedan kollade jag att det stämde mot GPSen och det gjorde det.

- Äntligen sedan en vecka så förstår jag mig på hela funktionen bromsvåg (tack anbla). Det är ju inte bara att flytta vågen i sidled det gäller även att flytta kolvstängerna rätt i längsled.

Jag har åkt fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, på den lilla grusvägen för att få en bra låsning av framhjulen före bakhjulen och verifiera att bilen alltid går rakt vid bromsning både med låsta hjul och "rullande hjul". Jag gav framcylindern drygt 10 mm kolvstång. Då räckte oljan. Förut hade jag stängerna inskruvade max och lika långt och försökte ställa bromskraften fram endast med bromsvågens sidorörelse. Då räcker inte oljan utan jag måste pumpa två gånger. Ger jag 10 mm kolvstång till så får frambromsen motsvarande volym mer att jobba med och då blev det skillnad. Jag .625 fram och .75 bak. Nu behöver jag inte byta cylinder till .75 fram.

- Med justeringen av bromsvågen krävs det mindre pedaltryck för att få mer hydraultryck "tidigare" som i sin tur innebär att nu tänds bromsljuset avsevärt tidigare än innan bromsjusteringarna.

Lite smått kvar fortfarande.

- Sidoblinkers skall kopplas in elektriskt

- Två jordningsbultar skall svetsas fast och få några jordningkablar på sig.

Jag kört en del som sagt idag. Det lockar att åka asfalt men, Nej jag gör det inte!

Den lilla grusvägen går faktiskt parallellt med vanliga vägen 10-15 meter mellan vägarna. Det är 250 meter grus bort och det går att köra 250 meter asfalt tillbaka i en rundbana eller snarare oval.

Kan du tänka dig Drake fast jag inte har någon kam i motorn så drar bilen iväg som en raket med spinnande däck om jag gasar för mycket på ettan, tvåan eller trean för hinner jag aldrig få för vägen tar fortare än fyrans växel. Skulle jag ha en kam i måste jag nog ta flygcertifikat. Det är tur jag har lite vikt i bilen så däcken får friktionshjälp. Tänk om den bara vägt 800 eller 900kg det hade inte varit så lyckat.

Får se hur det blir med besiktning imorgon. Det var ok för dottern trots födelsedag men jag vet inte kanske tar det på tisdag istället. Får se hur jag gör om jag ringer SFRO besiktaren eller väntar.

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska besikta i helgen! Lycka till, det är du värd som du hållit på.

Dynolicius finns ju till Iphonen!

Men du ska kanske testa på asfalt och inte på grus om du vill ha korrekta värden.

Tacka fan för att den gräver på grusvägen om du bara har 225:or bak. Det är ju en 8:a Calle och dom är ju rätt ok även "utan" kam ;)

Min släpper på tvåan på torr asfalt vid gaspådrag och jag har 275:or. På trean så får jag för det mesta fäste, men jag ska justera lite och höja kompet i vinter så då kommer nog den växeln också att vara "körd".

Är det det minsta fuktigt så får man vara försiktig oavsett växel. Omkörningar i regn är direkt livsfarliga! Har ett par gånger åkt på tvären mellan lastbilar och bussar och då har jag ändå inte diffbroms, vilket kanske varit min räddning. Kan ju lägga dubbla lakritsremmar ändå så jag fortsätter nog utan tills det blir dags för lite banåka.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Behöver du verkligen trimma. Borde inte du gå en Ecodriven-kurs.........

Hon fick inte väckas imorgon (tidigt) vilket passar mig bra så jag ringer nog till SFRO besiktaren och kollar läget. Undrar om man kan ringa honom klockan 06:00 en söndag? Nej det är nog lite i tidigaste laget men 06:15 då borde alla vara uppe och igång .......

Tror inte jag nämnt så mycket om bakfjädrarna annat än att jag bytt dessa. Från början köpte jag samma som till CealmSeven. Trodde väl bilarna skulle väga lika mycket men så blev det inte. de jag hade var 170/130 lb progessiva, fast man räknar nu mera på annat sätt som jag glömt för tillfället. Millimeter per varv eller något.

De fjädrar jag har bak är samma som fram 85 mm i diameter och 12 mm fjäder. Klassade 500 lb något kraftigare än de förra fjädrarna. Men bilen går mjukt och fint bak även med plåtstolar och 10 mm sittunderlägg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Eco??? Vad är det? Fattar faktiskt ingenting, så står det ju på Saabarna. Jag har en Cobra och jag har aldrig hört nåt om "Eco" på dom. Är det nån modern kam eller nåt med överladdning eller nåt annat kul?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake: Bra att du inte kände till begreppet Eco-drivning. Jo det är en modern kam som går extra lätt. Man har byggt systemet genom att inte ha några nockar på kammen utan den är istället extra slät. Den glider mycket lättare och bränsleförbrukningen sjunker till så låga värden att man nästan aldrig behöver tanka och skulle man råka tanka så passar diesel, bensin eller etanol eller matolja lika bra. Motorn besväras inte av dessa produkter alls.

Det finns nackdelar med systemet men för att kompensera säljs ofta kammen som "bundle" med ett busskort. I Stockholmsområdet och andra större städer fungerar Eco-drivna bilar rätt bra och men i småstäder och på landsbygden kan det bli värre med totalnyttan och funktionen.

För att få veta om just din bil är lämplig att konvertera kan du gå in på webben och ange hemtelefonnummer eller postnummer (ungefär som Telia har för bredbands-TV) så får du direkt svar på om det är lämpligt att göra uppgraderingen på din bil. Även registreringsnummer skall anges har jag för mig.

Kammen tillhandhålls sedan på recept via kommunens miljövårdsenhet eller apoteket.

Orsaken till recepttvånget är just det du skriver om att bilägaren kan bli frustrations-överladdad. Här är lite olika en del blir ilskna över att den förtfarande drar bränsle, för det kan Eco-kammar göra dock i liten utsträckning. Andra blir så löjligt lyckliga att de inte vet till sig. Därför måste en utredning till innan man överhuvudtaget är aktuell för att få köpa en Eco-kam.

Jag har ju, som du redan vet, personligen ingen kam men det har jag inte berättat för motorn än. Det är säkert därför den går så bra.... eller så är det mina små 225-or bak. Har heller inga planer på att uppgradera till Eco-drivning mest beroende på busslinjeutbyggnaden och nyttan av "bundle-paketet" där vi bor.

Texten som kommer nu är däremot inget skämt utan helt sant.

När vi köpte huset 1995 så nämnde mäklaren att det även fanns bra bussförbindelse med Arboga stad. Vi tänkte inte närmre på detta då. Frågade heller inte något speciellt om busslinjer. Vid något tillfälle dök det upp en turlista i brevlådan och vi läste igenom den för att kolla hur det var med de bra bussförbindelserna för de enda bussar vi sett var skolbussen.

Turlistan var, och det är inget skämt, som följer.

Västermo --- > Arboga = Passerar Fredagar och ankommer Arboga runt middagstid (kommer faktiskt inte ihåg exakta tiden)

Arboga --- > Västermo = Passerar Onsdagar ungefär samma tid runt middagen.

Här gällde det att planera sina turer ordentligt. Då är vi tillbaka till hur mäklare uttrycker sig -- > "bra bussförbindelser" = en intur på fredagen med återresa nästföljande onsdag.

Om detta är bra bussförbindelser, för jag kommer så väl ihåg just dessa ord, hur ser då dåliga förbindelser ut. Är det in eller utturen som försvinner eller båda båda kanske.

Nu är det bara 6 km till centrum i Arboga hemifrån dessvärre endast kraftiga uppförsbackar åt båda hållen, hmm konstigt. Detta gör att om man cyklar erhålls överdrivet bra kondition. Kondition kommer på tok för fort också.

.

Link to comment
Share on other sites

Det där är nog samma tur lista som jag har men det är snarare mjölkbilen som kommer så ofta. Buss skylten ute vid vägen har jag aldrig sett en buss vid än

Och förresten det är en g-tech du behöver en performancebox är överkurs då den kan logga varv tider och rita ut dem efteråt.

De lite äldre g-tecjarna är ganska billiga speciellt om du hittar en i de där konstiga V8 enheterna fot och mph :blink:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag har "hugg på en G-tech". Hoppas på ett bra pris, eller hur Pågen.........

LUPUS: Samma här vi har också en mjölkbil som passerar, tror det är varannan dag för jag möter den lite då och då.

Förresten -- vad menar du med --- konstiga V8 enheterna fot och mph -- glöm inte cuin...... annars är V8-enheterna ---> motormuller och vridmoment......samt cruisingcomfort i plåtstolar.

Nä nu skall jag ut och ansluta en elkabel eller två.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

På tal om kablar, vad är minsta rekommenderade mm2 area på laddningskabeln?

2 x 6mm2. Jag råkar ha 6 mm2 kablar som jag kan dubblera.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jaha då har jag gjort klart så mycket på bilen av allt småplock så måste jag nästan leta jobb för att hitta något att göra. Är det bra eller är det dåligt. Vet inte än, känns lite ovant bara. Jag tänker tillbaka på min "fåniga 65 punkterslista" som är beskriven 10 eller 15 sidor bakåt i tråden. 65 var väl egentligen 565 punkter eller mer. Kanppt mindre.

Gjort nyss:- Kopplat 2 x 6mm2 laddningskabel mellan generator och startmotor.

- Svetsat fast två jordpunkter

- Dragit lite skyddsslang för några olika kablar, tex matning HEI, tempgivarkabel, oljetryckskontaktkabel mm

Kvar att göra:

- Ordna liten skyltplats enligt CealmSevenfabrikens specifikation, stor bil borde ha stora plåtar, Jag kräver att få stora plåtar ........ måste ändra specen, Tro inte på vad jag säger bara ... (här).

- Driftsätta ordinarie tanken

- Ordna en slutgiltig fastsättning av SIGMA BC1200 hastighetsmätaren

- Tvätta av all lera från bilen.

Fortsättningen:- Jag kan säkert hitta fler saker men det börjar sina på uppdrag.

- Fixa kort att lägga in i tråden.

- Ordna några filmer med ljud

Annan fortsättning av eller på livet:

- Sätta igång och bygga en ny bil, CealmSeven Tre-Komma-Fem

Link to comment
Share on other sites

Nu är hastighetsmätaren på plats. Fick till en riktigt bra placering, fullt godkänt synlig men garanterat ur vägen. Ja jag vet jag har inga bilder presenterade men det kommer , det kommer.

Jag tog en Biltema "Red light district" diod som belysning på hastighetsmätaren. Ljuset stör heller inte, ser mest gemytligt ut. Trodde faktiskt jag köpt en vita eller möjligen blåa dioder men de två jag hittade var röda. Konstigt men det få bli ett litet lokalt V8a "Red light district".

Förresten om någon undrar: Jag valde att inte SFRO 2 besikta idag så ingen information är undanhållen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tackar för lycka till'en. Däcken är redan hårdpumpade. jag har 2,6 kg/cm2 runt om.

Lyfte på scuttlen nyss och varmkörde motorn inför morgondagen. Den håller värmen rätt länge. Blocket är ljummet i runt 6 timmar efter avstängning. Skall tanka upp den lite till inför provkörningen.

Nu kan jag inte göra mycket mer.

Förresten fixade jag lite bling-bling. Jag hade vita kraftiga kantband som jag klämde ner över plåtstolarnas kanter. Det ser imponerande ut och ser dessutom ut som en designtanke. Eller var det bara en tillfällighet att jag råkade se det kantband som fått en gång för länge sedan?

Ni får gissa, jag vet hur det var.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Godmorgon, ja det här med SFRO 2 har jag sett fram emot att få göra.

Kilkenny: Visst blev bilden kul. Så liten söt och snäll bilen verkar vara, och den som inte ens har en kam ....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

CealmSeven V8 är godkänd i SFRO 2 utan anmärkning.

Kvar att göra

- Ursprungskontroll (gissa vem som försöker sig på att få den gjord på ett faxat original av en SFRO 2 kopia. Rätt gissat, jag....

- Registreringsbesiktning

Pågen: måste ju få hem mätaren först ...... och regplåtar... gissningstävlan, låter som ett bra förslag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla grattisar. Känns jättebra att ha SFRO 2 bakom mig.

Jag har pratat med Transportsyrelsen och min handläggare där. Har också lagt upp en plan tillsammans med henne som kan ge mig, om vår numera gemensamma plan håller en snabb och bra behandlig trots att jag måste vänta på originalpappret.

Hur och vad planen innehåller berättar jag vid ett senare tillfälle, tex när kontrollen är klar.

NA (Nerikes Allehanda) bokade tid för att komma och ta bilder på bilen till webben eller tidningen, är lite osäker på vilket eller om det blir båda, men de kommer 16:30.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack igen för de nya grattisarna..

Nu har Nerikes Allehanda varit här och tagit 50 eller 100 bilder (betydligt mer än vad jag presterat i bildväg den senaste tiden...)

Om en timme cirka ligger ett mindre reportage på deras webb. När jag sedan får regplåtar har de bokat in sig så jag törs nästan inte eller rättare sagt törs inte ut och köra med mindre än att de finns på plats vid plåtmontering och första provtur. Kanske kan smyga ut själv om jag inte berättar .............

Min bildamnesti går ut imorgon så nu gäller det att producera bilder i tråden .........

Edit: Tillägg: Kan jag tillgodoräkna mig deras bilder när de ligger publika på webben? Borde jag väl kunna eller? Kommer säkert finnas en bild där jag tvättar bilen. DEn var så lerig från den lilla skogsvägen.......... och då menar jag lerig. I garaget så släppte den av stora lerkakor som hängt och slängt i skärmarna.. Tur att jag har Volvo BM RacingGul entreprenadfärg. Tänk om den varit "finlackad".

Eller den är ju finlackad tycker jag men inte garagelackad, jag har varit helt och hållet utomhus, någon gång under tak utomhus, men inte garagelackad eller rollad.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tackar för tunga och "fetstilade" grattisar.

Pågen: DEt har kommit en G-tech mätare i postlådan. Skall bli spännade att prova.

Bilder i mängder är tagna och film tillverkad också. Men allt skall "framkallas" och flyttas upp på webben. Just nu snodde jag datorn en stund från dottern (som gör ett skolarbete).

Jag fixar till bildbevis så fort det går.

Link to comment
Share on other sites

Tre upplysande bilder på CealmSeven V8a som föråkare till övriga. Swedols ploglampor och Biltemas extraljus.

Alla sportbilar bör ha extraljus och dragkrok .. eller?

CIMG4280%20(Small).JPG

CIMG4281%20(Small).JPG

CIMG4282%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Grattis Calle

Tvivlade aldrig på att du skulle få den klar i tid. Hoppas allt går vägen med dina planer för kontrollen och att du får en besiktningstid innan snön faller,, här kom den imorse.

Kul att få hänga med på din resa. Ser fram emot att fortsätta följa och se 3.5 komma till liv.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: Tackar, jag har jobbat lite nu i eftermiddag för att få ursprungskontrollen klar. Jag tappade lite pga att jag får inte SFRO 2 pappren expedierade förrän på fredag kväll men nu vet jag det så det nöjer jag mig med. Målet är att kunna klara en beställning av regbesiktning på måndag senast tisdag. Sedan får jag se hur köerna till regbes ser ut men det kommer jag kolla imorgon. Gärna Eskilstuna men kommer kolla Västerås och Örebro mfl. Allt som ligger inom behgligt tow-bar avstånd.

Har kollat på NA.se men det finns inget än på webben. skrev till Christer N och frågade om jag letat på fel ställe. MEn det kommer tids nog. Nu hann jag ju själv med några bilder. Har ytterligare en hel bunt som skall upp på tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...