Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Thomas: Jag var "ett klick" från att beställa en 2 tum 45 graders bränsle slangstum. Allt var klart med e-VISA-kort mm.

36 pund, hmm hur mycket är det? www.xe.com gav svaret 405 kr. Nä då blir det någon annan lösning. Tack för tipset för slangarna var fina och användbara och det är möjligt att jag inte får till något vettigare utan får bita i det sura e-kontokortet och köpa men inte nu. Snålheten tog överhanden (idag). Imorgon är omöjligt att veta hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Panzer: Intressant slang, liknade har jag sett som hydraulretur.

Drake: Höstplöjt? Hur många skär på plogen? Seasea känner jag igen. Yttre påfyllningen kommer därifrån. Skall kolla vad de kan ha.

Link to comment
Share on other sites

I nuläget finns det bara ett rätt svar på frågan....

Jimmy White, dead end cruisers...

Vrid upp volymen på era högtalare !!

Lyssna och njut folks !!

Såhär ska en V8 låta....

-Pornografi !!!! :racesmile:

- Heralue, på med haklappen !

Edited by Arrowsmith
stavfel
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Stoppa i en V8a istället, det är aldrig försent.

Nu är bilens instrumentering nästintill driftsatt.

- Varvräknare

- Tempmätare / Voltmeter

Det är valbart även på denna bil om jag vill köra med instrumetbelysning eller ej. Personligen föredrar jag att ha släckt instrumentbelysning.

- Imorgon söndag driftsätter jag ordinarie bensintank.

- Jag skall täcka för en del vid kopplingscylindern

- Installation av skyltlykta och skylthållare

- Installation av sidoblinkers. Nu råkar jag ha två sidoblinkers monterade men jag skall kolla i VVFS 2003:22 för jag undrar om jag verkligen behöver driftsätta dessa med tanke på mina ploglampsblinkers. Väl värt att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Specifikation på Borg & Warner T5 1352-028 växellådan jag har i bilen. Från en - GM 1983 Camaro/Firebird 5.0 V8

Backen 2.76 Ettan 2.95 Tvåan 1.94 Trean 1.34 Fyran 1.00 Femman 0.73

Bakaxelns utväxling är 3,73:1

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Den kommer att varva rätt bra med den slutväxeln, fast det skjuter på rätt bra. jag har 3,62:1 nu men funderar på att byta till en 3,14 eller en 3,34. Nån som har en Sierraklump till salu?

Link to comment
Share on other sites

Det börjar dra ihop sig för avgörandet. Inhandlat första priset i CealmSeven V8 skatteviktsgissningstävlan.

Visst är det ett fint pris! Undrar vem som vinner?

Utöver detta skall Kilkenny få sitt av CealmSeven fabriken nyligen instiftade vågsedelspriset.

CIMG4302%20(Small).JPG

Kunde inte låta bli att köpa lite bling-bling när jag råkade se den här fina skylten.

CIMG4306%20(Small).JPG

Helst skulle jag vilja ha ett V8a emblem från en lastbil för det är rätt storlek till bilen, hmm grannen har lastbilar med V8 emblem, men undrar hur länge till ......

Link to comment
Share on other sites

Fråga till er som kan CAD. Är det svårt att CADda en skylt med V8 som sedan kan skäras ut med vatten eller laser i 5 eller 10 mm stålplåt?

Mest för att spara grannens V8 skyltar. Så har vi faktiskt en lastbilsskrot i Arboga, där borde det finns V8 skyltar. Men på något sätt skulle det kännas mer genuint med en egen skylt i normal plåttjocklek.

På höger sida av bilen finns en skyltlykta, eller inte just nu för jag ahr snott den till vänster sida men har köpt en ersättning. Ovanför den skulle V8a skylten kunna sitta. Då blir den belyst också. Bling-Bling i stålplåt.

Har nu monterat (den snodda) skyltlyktan som piggy-back på vänster bakljus. Blev riktigt bra. Sedan skall jag borra hål i bakskärmen och montera två förlängningsmuttrar som sedan skylten skall sitta på. Med piggy-back blev det minimal kabeldragning och allt inne i vänster baklykta. Hade jag valt att köra bakljuset i övre lampan när jag kopplade alla lampor förut hade jag sågat upp ett hål i plasten i ovankant på bakljuset och limmat in ett genomsynligt plexi där.

Har monterat ett plåthål om nu plåthål verkligen kan monteras. Dvs ett plattjärn med två borrade hål, ett för fästet i draget och ett där dragwiren till släpkärnna skall fästas.

Det blev ingen komplett driftsättning av ordinarie tank idag men väl en hel del förberett. Egentligen är det bara anslutningen mellan tank och bränsleledning som saknas.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från en utan bildamnesti.

Piggy-back skyltlykta.

CIMG4319%20(Small).JPG

Instrumentering. Min användbara del på varvräknaren är från kl 6 till cirka kl 9 sedan blir det för högt varv på motorn. Notera även hastighetsmätaren och dess lilla röda belysning. All instrumentbelysning kan slås av eller på. Personligen kör jag helst med släckt instrumentbelysning.

CIMG4316%20(Small).JPG

Den lilla wirehållaren.

CIMG4315%20(Small).JPG

Lite el och allmänt.

CIMG4310%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Kolla med Kulle på Autofab. Han kan säkert rita och skära ur en skylt åt dig.

Men varför inte gjuta en i betong, det är ju inte heller ett lätt material. :prop:

Link to comment
Share on other sites

de är inte svårt alls, det svåra är ju att bestämma sig för hur den ska se ut :P

NC-fräst aluminium(alumec) tror jag skulle lämpa sig bäst; lättbearbetat, lättpolerat & blir ruggigt blankt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mälarlaser i Enköping kan fixa det om du har en CAD fil på den. Jag har använt dem och betalat med min vanliga gångbara valuta - tårta.

Prata med dem de är väldigt trevliga och lätta att ha att göra med.

www.malarlaser.se

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Men skär den i Rostfritt istället för alu. Det går oxo bra och polera och så har det den fördelen att det blir tyngre :) Skämt å sido men det är faktiskt utmärkt med RF på saker man vill ha blanka om man inte bryr sig om vikten. Håller glansen hur länge som helst och är extremt reptåligt.

Link to comment
Share on other sites

Bra materialidéer på V8a märke.

Just nu går jag i väntans tider. Jag ordnade redan på söndag kväll att mitt SFRO 2 papper fanns hos Transportstyrelsen. Har hunnit med att prata Transportstyrelsen två gånger idag och med Bilprovningen tre gånger (än så länge). Ännu är inte Ärendenumret släppt för bokning av registreringsbesiktning men det skall inte vara många minuter kvar enligt "min handläggare" på Transportstyrelsen. De gör allt för att slippa höra av mig. Det är också nu det känns rätt bra att ha ärendet i "hot standby" för på Transportstyrelsens hemsida står det att de idag behandlar inkomna ärenden från 8 oktober.

Ett litet, oj då vid senaste samtalet med SBP var att de kanske bara hade nattlig körning mellan Transportstyrelsen och SBP vilket skulle kunna innebära att jag inte kan boka förrän imorgon. Hoppas han hade fel och bara ville skrämmas lite.

Jag har eller kommer att ordna en slang till tankens inlopp (di 50 mm) i eftermiddag. Det har funnits många olika möjliga och omöjliga förslag och variationer. Ett spännade förslag imorse som tyvärr inte fungerade var tankanslutningen till en IH traktor. Tyvärr var den drygt 60 mm i hålet istället för 50mm.

Kanske skulle ringa Bilprovnigen en gång nu och se..... om något hänt sedan sist

Link to comment
Share on other sites

Kul - Grattis

Vågar du tillkännage när denna besiktning skall ske?

Hur som helst - lycka till men det lär du knappast behöva, kommer gå som tåget, du har ju VVF att luta dig emot.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag är glad att jag inte jobbar på Transportstyrelsen, fast dom är nog också glada nu när kontrollen är klar. Kan du inte börja bearbeta dom redan nu inför nästa projekt? Jag har fortfarande ett horn i sidan till dom jävlarna som försenade min besiktning med flera veckor eftersom dom inte skickade ut besked om att kontrollen var klar, dessutom så gick dom inte att nå, så där gick jag och väntade. Pårom Calle!!! Och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det är skönt att fått ursprungskontrollen överstökad samt att det gick så fort med den när det faxade SFRO 2 protokollet landade in på Transportstyrelsen från två håll. Tack "SFRO-expeditionen för hjälpen". Jag har ännu inte protokollet i original hos mig men det är en detalj det hinns med tills jag skall besikta.

Perfekt med två V4 märken. Bara ett lite plus emellan. Jag fick ett ebrev om ebay och Scania V8a märke (då klarar sig kanske grannens trots allt).

Det blev lite besiktningspanik åt båda hållen. Eskilstuna tiderna 22 oktober var slut. Västerås hade sina tider med start 2 december, dubbdäckstvång, eller är det det för när jag åker till besiktningen är inte årsmodellen definierad än alltså borde det inte vara bötesbelagt.

Sedan fick jag en tid direkt imorgon 07:30 eller 08:00 på en annan station. Då valde jag 08:00 som sedan visade sig vara tvunget att boka direkt på stationen som stängde kl 15:00 och det fick jag veta 15:15 så jag bokade Eskilstuna 28 oktober som säkerhetsåtgärd.

Men varför ge upp så lätt klart jag provar att ringa till stationen och visst svarade de så besiktningen går av stapeln på fredag 23 oktober. Samma dag som jag skall besikta dragbilen V70 diesel men den tide byter jag bort eller bundlar med registreringsbesiktningen. Kan ju ta det på samma station medan jag väntar.

Hur kommer det att gå? Bra hoppas jag.

Det finns saker som kan ställa till trassel och diskussionen i samband med registreringsbesiktning.

- luftfilterhöjden

- utan motorhuv.

- dragkrok kopplat till CealmSeven fabrikens specificerade dragvikt 900kg

- hastighetsmätaren skulle kunna få ett påpekande om placering i förhållande till synfält

- skattevikten på bilen tror jag inte blir något påpekande på möjligen ett , Oj!

Edit : Tillägg: Tack Drake. Jag måste säga att både Bilprovningen och Transportstyrelsen gjorde verkligen sitt bästa för att artigt "slippa mig". Jag fick till och med en garanterad klartid från "min personliga handläggare". Jag fick både växelnummer och handläggarens direktnummer. Kul att det gick fort igenom. Jag förstår dem.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tankanslutningen och alla förslag såväl svenska som utländska har nu fått sim lösning. Sellholm hade ju det jag ville ha. Förra gången och via telefon förut så fanns det inget bra hemma. Men vad gör man som bilbyggar-igel man åker till Sellholm tar med tankanslutningen och säger: -Nu måste vi (obs vi) lösa detta jag regbesiktar på fredag.

Ut på lagret och leta och bränsletålig silikon var slut men så plötsligt, just ja, de vulkade bränsleanslutningarna, låg mitt framför nosen på oss. 45 eller 90 grader bara att välja. Jag tog 45 graders. Jag hade varit på fyra hydraulfirmor före och samt tänkt framden egna 240-styrväxeldamask-varianten.

Nu har jag en vulkad 45 graders 50 mm böj precis det jag ville ha. Är heller inte ruinerad, det blev ett bra pris också. Lycka!.

Link to comment
Share on other sites

Fick precis veta via mejl att kompisen i "raggarklubben" på uppdrag nu köpt ett V8 emblem till en Scania lastbil åt mig. Lycka igen!

Han hittade det på eBay och tack och lov ordnade han köpet också, jag har inte kommit över eBay tröskeln än den känns väldigt hög gränsande till extremt hög. Egentligen konstigt men bra kompisar fixar sådant och så betalar jag honom kontant eller för över till bankkonto. Smidigt.

Nu får jag grannen ha kvar sina V8a emblem (ett tag i alla fall) och jag får ett alldeles eget, 170 kr med leverans i min eller om det blev kompisens brevlåda.

Det blir extra bra med V8-emblem om bilen går igenom registreringsbesiktningen. Sätter fast märket snarast baktill på V8 bilen. När jag sedan skall ut och åka är det bara att kolla baktill på bilarna om jag vill köra rad 4a eller V8. Den med emblemet är åttan. Lätt som en plätt.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder på 45 graders slangen som nu är monterad. Det passade perfekt. Bränslebeständig också.

CIMG4325%20(Small).JPG

CIMG4324%20(Small).JPG

Nu Drake är jag förberedd. Allt som behövs till bilen för lugna färder är installerat. Varva V8a till 3500 / 4000 r/m eller kanske möjligen ända till 4500 r/m men rött varvstopp (ref tidigare inlägg) är fortfarande 5001 r/m, vilket är hiskeligt mycket bara det.

CIMG4326%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack Kilkenny. Jag skall ordna med en film sedan på bil med roterande saftblandare.

Filmfrågan? Före eller efter plogfästena? Nä , jag hoppar plogfästen (de finns redan för towbar-fästpunkterna är kraftiga nog).

Nu har jag också en fungerande G-Tech mätare. Har provat den på V70 diesel, 72 hk i backen. Kanske jag kan få till någon häst i i första loppet på V8-banan i Arboga. Jag kör saftblandaren på fullt ös och "tokvarvar" till 3000 r/m.

Jag ser inte fram emot att köra tow-bar till regbesiktningen men trailen jag har är bara klassad för 1120 kg och V8an väger mer. Skall kolla vägbeskrivningen på Eniro och kryssa i "undvik motorväg". Behöver åka hemifrån 04:50 cirka för att vara säker på att hinna fram med marginal till 07:00.

Eller hyra en 1500 kg kärra.

Edit Tillägg: Oj såg inte din fråga först Kilkenny. Jo du får ett pris ett bilpris också lite mindre men ett bilpris. Mer kring utdelning mm kommer när skattevikten är fastställd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Resonerat idag med en trevlig kille på Transportstyrelsens fordonsavdelning.

Frågan var om jag behöver sidoblinkers eller ej. VVFS 2003:22 21 kap § 84. Det blev som jag misstänkte = Svar ja. Det är en luring även detta för man bygger på kategorierna dvs det skall vara kategori 5 åt sidan och mina blinkerslampor fram är kategori 1 lampor. Jag driftsätter de sidoblinkerslampor jag redan har på plats men inte gjort sista anslutningen på. Kablar är framdragna.

Link to comment
Share on other sites

Varför kör du inte till bilprovningen? Det kostar 200 för en endagars trafikförsäkring. Obs, du måste ha en utskrift från bilprovningen för att få teckna försäkringen. Tror jag hade Folksam eller T-H

Link to comment
Share on other sites

Tog beslut om att flytta sidoblinkers från scuttlen till plåtsidorna. Lyckades med bedriften att skära loss båda utan att skada klistret. Det gick lätt att trycka fast "sidoblinkarna" igen på nya stället.

Nu kan jag koppla klart det sista med blinksystemet utan att behöva krångla med att lossa kablar om scuttlen skall av. Jag tror att det kan bli fler tillfällen för av & på scuttle än av & på plåtsidorna.

Har ordnat några "avtätningar" mellan motorrum och förarplats.

Var på väg att driftsätta tanken men hade tydligen inte invändig diameter 10 mm på bränsleslangen hemma. Blir att köpa det imorgon.

Nu är skyltfästen tillverkade som bara längtar efter att få hålla i en registreringsplåt.

Kanske skulle köra bilen till regbesiktning istället? Nej bra en tanke skall inte göra det. Det blir tow-bar med start 04:30. Snark!

Link to comment
Share on other sites

Drake: Jag har pratat med SBP och jag hinner inte få utskriften som behövs, visserligen går det att se bokningsnumret om någon skulle vilja det och bilen är försäkrad från och med torsdag på chassinumret.

Nej jag tar tow-bar.

Link to comment
Share on other sites

Sista kopplingen till sidoblinkers görs imorgon sedan skall scuttlen på.

Bilarna skall laddas med alla nödvändigheter och onödigheter som kan tänkas bli använda. Dvs jag tar med allt det är enklast ...

Link to comment
Share on other sites

Nu har SFRO 2 pappren kommit som jag sedan överlämnar vid registeringsbesíktningen. Med det brevet har jag allt som behövs. Möjligen att jag behöver en extra portion med lite bra fredags-flyt och en kam.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara vits att ta en sväng till en lämlipg verkstad med mätprylar och justera in förgasaren så det garanterat funkar? Vore ju surt att åka på en sådan sak...

Link to comment
Share on other sites

skruvas in bränsleskruvarna till den börjar gå magert och gå ner i varv. man kan säga att om man luktar på avgaserna så ska de knappt lukta alls. luktar det "fränt" så är det alldeles för fett.

Link to comment
Share on other sites

Nu är bilen klar inför regbesiktningen.

- ordinarie tank driftsatt

- bilens el är kopplad

- till och med ett ciggtändaruttag är installerat (så jag kan koppla in G-tech mätaren)

Jag har med mig en komplett VVFS 2003:22 mest för att hemtrevnadens skull

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...