Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Där dök bilen upp. Japp jag är jättenöjd. Speciellt nöjd med V8a ljudet på 80dB. Jag är faktiskt nöjd med kammen på bilen också. Man kan ju läsa om häftigare Cobra-kammar och hur dessa vill köra på tvären mellan lastbilar. I min ålder kan det vara skönt med lugnt "cruising-ljud och cruising-fart". Just ja, G-Tech, den måste vi prova. Vi stryker kam-meningen en stund va?.

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle

Ser super fin ut! Kul att det går fort framåt. Håller tummarna för regbes.

Tur som en tok har jag när man beslutat sig för att förlänga så verkar inte reglerna ändras förrens senare.

Kul att höra vidare om din framfart.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Pågen: NP Möller ?? Förstår inte den enda lilla plingeling-klocka som ringer kan möjligen vara ett TV program för 30 eller 40 år sedan om en fastighetsskötare. Eller så har jag helt fel, skall Googla lite och se om mitt minne kom ihåg rätt. Vem kan skådespelaren varit, jag ser honom framför mig kanske med en lite vovve också men, Ahlgren ?? . Undrar om han inte hade keps, rutig sådan också. Nä nu googlar jag ..... VÄnta vänta , jag har inte googlat än Börje Ahlstedt, kan det va så ..... nu är det slutgissat

Edit: Tillägg:

DEt var väl bra ihågkommet, Ahlroth istället för Ahlgren och 1972 37 år..... fast jag förstår fortfarande inte.

Från wikipedia.

N.P. Möller, fastighetsskötare var en svensk TV-serie i totalt 31 avsnitt från SVT som sändes första gången 1972.

Huvudpersonen Nils Petter "N.P." Möller spelades av Nils Ahlroth. Handlingen utspelade sig kring ett hyreshus och på dess bakgård vid Möllevångstorget i Malmö.

I TV-serien ingick också kvarterets skvallertant Fru Skog (Skogan), spelad av Ulla Sonesson, som arbetade i livsmedelsbutiken samt Möllers hund Kalle. Andra skådespelare som gästspelade då och då var Carl Billquist, Arne Källerud, John Harryson och Jan Malmsjö. Den sistnämnde spelade före detta fotbollsspelaren Börje "Danskdödaren" Hallberg, som numera var en blek skugga av sin forna glans.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bildnummer 1? Njaa kanske mer SFRO besiktning och ifyllande av SFRo 2 formulär där min dragkrok (som alla sportbilar bör ha) noteras in i protokollet med beräknad dragvikt.

Link to comment
Share on other sites

Hörrdu Pågen skärp dig nu såklart du kommer dit det är inte mer än 10 / 15 kg svetstråd att ta sig igenom och 10 / 15 kubik MIG gas!! --- Ja den dagen (SFRO 2) får jag nog aldrig uppleva, dessutom slösade jag mitt 100:ade jubileumsinlägg ---

- SFRO 2 kommer du uppleva det är väl därför du börjat bygga

- Slösande av jubileumsinlägg, tja sånt händer kör ett "post-100-jubileum" vid 110 istället. Lägg då på 10 procent på jubileumsfesten så är det kompenserat.

Link to comment
Share on other sites

Tack r Anders.

En annan sak : Skulle gärna vilja komma på studiebesök hos dig och din bil framöver för att på plats kunna studera en deDion (till) men för första gången få se en Swift motor på riktigt (tror inte jag sett någon förut).

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Det är depåområdet och där får jag inte gräva, eller i alla fall så inte så mycket. De finns kabeldiken en bit fram i bilden med de gjordes för några dagar sedan och är "överkörda och igenlagda med slang" numera. Den lilla grusvägen finns en bit ner och till höger där finns alltid fräscha diken att tillgå.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag sköter mig klockrent även denna gång. Dvs jag kör bara på den lilla grusvägen som inte är allmän även fast det finns miltals med asfalt mitt ute i skogen bara 1 till 15 meter ifrån den lilla grusvägen. Vägarna går parallellt i cirka 250 / 300 meter med anslutning på var sida. Det går alltså att köra "rundbana".

Bilen har varit ute på asfalt för egen maskin en gång men det var vid SFRO 2 körningen 2009-10-13.

Så svaret är jag kommer inte att veta ens kunna gissa hur vindtunnlarna fungerar förrän det sitter regplåtar på bilen och den är försäkrad och påställd.

Tack för alla tips på olika eluppvärmda vantar. Clas Ohlson vann upphandlingen eftersom deras (numera mina vantar) kostade 229 kr. De fungerar också. Vantarna blir varma. Just nu kör jag med AA-batterier. Jag skall ordna så vantarna kan kopplas in på bilens elsystem. De skall ha 6 Volt så lite jobb med rätt matningsspänning och jag blir en del av bilens elsystem.

Link to comment
Share on other sites

Tack r Anders.

En annan sak : Skulle gärna vilja komma på studiebesök hos dig och din bil framöver för att på plats kunna studera en deDion (till) men för första gången få se en Swift motor på riktigt (tror inte jag sett någon förut).

Du är självklart välkommen på studiebesök. Just nu så håller jag på att montera

alu-plåtar både högt o lågt. Jag skickar PM när jag har skruvat tillbaka deDion-axeln

så det finns nått att se.

Link to comment
Share on other sites

teorin bakom dina tunnlar är att luften tvingas utåt, korrekt?

Min idè var att ha en vindavvisare och en plåt med samma form några centimeter ovanför som följer scuttlen runt, men det är bara en idè än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Japp så är tanken. En del engelska bilar mm både i Seven-format men även andra har en liten sidoruta som kan vinklas ut kraftigt. I avslutet på vindtunneln sitter en plåt som skall tvinga luftströmmen utåt. Sedan om det fungerar eller ej måste provas i verkligheten för jag har inte byggt klart den stora vindtunneln än......... för fullskaliga aerodynamiska prov.

Det kan vara så att det inte räcker utan luftströmmen bli för liten för att blåsa bort infallande och attackerande regndroppar. Men då skulle jag kunna komplettera avbärarplåten i slutet av vindtunneln med en extra löstagbar plåtbit utanför vindtunneln som får agera på samma sätt som vindrutorna jag nämnde.

Normalt har regnet en otrevlig vana att landa på stolsryggen , rinna ner mot stolens sittdyna och därifrån vidare blöta ner över- och underbyxor och allt som kommer i rännilens väg.

I och för sig har nya V8 bilen REJÄLA stänklappar fram som inte CealmSeven har och där klipps mycket blött bort som annars skulle landat på ryggstödet. Kombinationen stänklapp, vindunnel (och solsken) kanske gör att körningen blir torr och bra.

Det jag behöver nu är regplåtar för regn finns direkt utanför fönstret.

Edit : Tillägg: Kilkenny, som Nybliven tung missbrukare av:

Kaffe

Maskeringstape

Mjölkpapp

Klipp & klistra samt tag bilder på hur du tänkt principen.

Nu kan du bevisa ditt mjölkpapps-missbruk. Sedan skickar vi andra dig i mjölkpapps-terapi.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Grattis till godkännandet. Du får gärna redogöra för din snabba ursprungskontroll vad det lider.. förfarande och hur snabbt det gick osv. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

ezroller: Tackar för grattiset.

Min plan med ursprungskontroll var lysande och skulle sparat mig minst 4 dagar och kanske kunde fixat så jag haft bilen reggad idag men det planen föll. På två saker. Handläggaren på Transportstyrelsen är på hugget och vill ursprungskontrollera min bil (då slipper de ju mig en stund igen).

- ettan återkommer jag med

- tvåan var att stationen jag tänker göra regbesiktingn på verkar bara ha vissa dagar på hösten som regbes utförs på. Det var en nyhet för mig. Det kanske är så under höst och vinter att man bara kör vissa dag i tex två veckors schema.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag beställt trafikförsäkring hos Folksam som skall gälla från torsdag nästa vecka. Det var inget problem alls, den är försäkrad på chassinumret. Får jag sedan registreringbesiktiga på torsdag, vilket jag både hoppas och är taggad på, så byter jag chassinummer mot regnummer.

Under förutsättning att bilen klarar en registreringsbesiktning men det gör den nog. Men man vet aldrig säkert.

En helt annan detalj: Har ni sett på Transportstyrelsens hemsida om tillverkningsintyg att min (eller möjligen era bilar särbehandlas). Frågan är faktiskt vilken av grupperna som särbehandlas.

Läs och fundera om det är de tunga eller de lätta bilarna som särbehandlas.

•Tillverkarintyg, om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp.

Kilkenny: En CealmSeven V8a med gul-vind-spetsplog! Jag kommer bli Vägverkets, Bilprovningens, polisens och Transportstyrelsens favorit.....Fast jag är rätt säker på att de olika myndigheterna har olika uppfattning om den den gula-vind-spetsplogen är bra eller dålig.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det

Filmen är tagen i en sekvens med kameran, en rosa Casio Exilim 10,1 Mpix, trots det så ser det ut som det är både dagsljusfilmning och nattfilmning. Eller ett annat sätt att se samma sak på är när jag slår på V8ans helljus och extraljus så "dimmar solen ner".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Pågen: Du vet ju sportbilar skall ha extraljus....... och dragkrok numera ett tillägg -- > splitterny generator samt rem-kladd på spray från Biltema för att dra runt alla Ampere i sladdarna. Jo, V8an tog i lite men får jag bara i en kam skall den nog orka med ett par Watt till eller hur Drake.... Nej nu skall jag sluta bråka på dig Drake för du har en kam i din bil, jag är bara avundsjuk eller? I alla fall idag skall jag sluta, imorgon och framåt vet jag inget om.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hehe, 3000varv! Det gör min svarv!!!

Gasa nu Calle, det smäller inte förrän uppemot 8000 varv. 6500 är hur lugnt som helst, fast med din kam så har du väl maxeffekt nånstans strax över tomgång. Vi vill höra den ryta!!!

Kan vi inte starta en insamling så stackarn får en riktig kam, som lite uppmuntran för att ha underhållt oss under byggtiden med denna fantastiska mastodondtråd. (och mastodont-bil) Vore ju tragiskt om han skulle bli frånåkt av en bruksbil bara för att han inte har en kam. PM:a ditt kontonummer så sätter vi in pengar. Fyll på i listan.

Jag börjar:

Drake: 50:-

Link to comment
Share on other sites

Drake och Arrwosmith: Det blev en bra start på morgon, när jag sansat mig efter skrattattackerna så får jag väl säga "ok jag varvar väl till 4500 då kanske 5000" (måste nog installera varvräknaren först och räkna på hur många plus km/h det blir mot ordinarie cruisingfart på 12 km/h max) för 5001 kan ju vara farligt och på tok för mycket. Jag skall resonera lite med bilen. Jag och bilen har två heldagar tillsammans nu.

Jag har också säkrat att Transportstyrelsen får något att bearbeta på måndag så regbes torsdag är ingen fortfarande ingen omöjlighet. Kommer bevaka att Transportstyrelsen gör allt för att slippa höra av mig på ett tag.

-- Tomgångsfis med 4 ljuddämpare gör ingen motor rättvisa --- Bullerluddet från ICA är borta i alla fall. Det var en j--kla massa "nockar" på plastkammen, ser ut att vara en för höga lyft med. Jag kan ju alltid lära mig att spela på en kam med V8 4-dämpar-komp(ression) i bakgrunden. Något för det nya programmet Motor-Idol.

GT40 impade inte. Den varvade ju bara ett (1) varv. Aha det var motorn du menade, ja den var det fart på så det räckte.....

Link to comment
Share on other sites

Snyggt. MEn undrar hur det känns för en Renault F1 V10 att spela God Save The Queen.

Den egna nationalsången kanske var för svår .....

Jag skall ut och "övningsvarva" till strax under 5000 för att se hur det känns och verkar. Bildbevis kommer.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Nu har jag Övningsvarvat. Jag rödmärkte varvstoppet på 5001 r/m men gick inte högre än 4700 r/m på den digitala mätaren.

För oss som är ovana vid höga varvtal måste en Grön Övningsvarvningsskylt sättas i anslutning till varvräknaren. Bokstavshöjd större än 7 mm.

Se bildbeviset:

CIMG4296%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Drake: Ni vill inte höra ljudet, jag bara skrek när mätaren närmade sig 4700. Ja det var riktigt ruggigt! Måste förresten kolla så den inte står och tokvarvar fortfarande.

Men jag börjar så smått lugna ner mig nu. Jag fick ju i en annan tråd söka runt lite i olika reglementen mm och då infinner sig det totala lugnet igen i alla fall när jag hittar lite EEG direktiv och som dessutom verkar vara förståliga. Fast jag har blivit lurad av EEG förut och trott det varit förståligt men ack så fel....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snyggt. MEn undrar hur det känns för en Renault F1 V10 att spela God Save The Queen.

Den egna nationalsången kanske var för svår .....

Dålig på nationalsånger men..?

Link to comment
Share on other sites

Tack Norlin det var mer rätt ..... sedan att den kan Englands det är nu helt ok.

Renault, tvåspråkig, fantastiskt. Jag undrar hur de kom på idén till att spela nationalsångernas musik?

42, talet från Liftarens Guide till Galaxen och svaret på allt, konstruktörer, marknadsförare och tekniker satt i ring med pannorna i djupa veck. Vad skall vi göra nu? Vi har en bil med ruggig och rapp kam, hur skall vi kunna nyttja den på bästa sätt, för köra med bilen, hu nej för farligt.

- Aha jag kom på det ropade en: Vi skapar musik ..... och på den vägen är det.

Finns den med Emil i Lönneberga-låten?

Kilkenny: Hmm du hann visst in med ett inlägg innan jag hann trycka sänd och snabbt panikstänga datorn, inte sett finns inte, men jag tror Drakes Cobra vore den ultimata V8an för "Du Gamla". Inte för den är gammal men den har ju kam. Kunde inte hålla mig....

Sedan när han tillverkat "speldoserullen" så får jag låna den då blir takten på min med den lite rundare kammen 123 sextondelar (om sådana takt finns) långsammare och mer dovt ljud med mina 4 ljuddämpare..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att frågan kan låta konstig men det är helt seriöst.

Är det någon som vet om Biltemas gummidamask för vänster sida på styrväxeln är bensinbeständig? Den är olje- och fettbeständig för det skall vara kladd inne i den men hur är det med bensin?

Det skulle förenkla väldigt för om den klarar bensin. Eller i alla fall klarar bensin i en vecka.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag letade lite i V8a tråden efter en bild och det fanns. Behövde inte ta en ny bild. Inlägg # 683 där syns det varför jag vill använda en gummidamask.

Bild från Inlägg # 683

En styrväxeldamask är så lättböjd och flexibel. Den passar dessutom som hand i handske. Tanken från början var att använda en bränslebeständig silikon stump som var färdigböjd i tillräckligt rätt vinkel. Men dessa böjar verkar inte komma hem till Sellholm och jag behöver en NU. Köpte 20 cm kylarslang idag men den går inte att böja. SEdan gick jag runt, runt, runt i verkstaden och omgivningen (inte hos grannen) och letade tänkbara idéer och annat.

Då fick jag syn på en Biltema alldeles ny gummidamask i kartong för Volvo 240.

Såg ditt inlägg nu Thomas. Damasken exponeras för bensin på en sträcka av ungefär 2 respektive 6 cm, dvs inner- och ytterkurvans längd.

Kan det hålla en vecka?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Smälter gummit om det inte tål bensin? Eller spricker det?

Det var fina grejor hos Merlin men fina priser också. Där kom jag på mig själv att vara snål...

Link to comment
Share on other sites

det som är bra med Merlin ocg jag tror Rally design har likadant. Det är att när du beställer på hemsidan och klickar i din adress och land så kommer fraktpriset med per automatik. och man betalar med visa-kort

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Dessa slangar har jag fastnat för!

http://www.cbsonline.co.uk/fuel-filler-hose-113-c.asp'>http://www.cbsonline.co.uk/fuel-filler-hose-113-c.asp

Har inte handlat från firman men Engelsmännen brukar sköta det hela!

http://www.cbsonline.co.uk/

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...