Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Kan du inte klä in motorrummet med byggmatta, stenull på hönsanät. Sedan kan du kanske plocka av staget till sekundärportarna på förgasaren så den bara går på primär?

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Skall köpa dämpmattor idag på Biltema och inreda med. Sekundärports-avkoppling temporärt låter intressant. Måste kolla det lite grann vad det kan innebära i funktion och i dB.

Link to comment
Share on other sites

Jag har roat mig med att kika i VVFS 2003:22 och hittat ett kryphål åt dig angående bullertestet, fordon med totalvikt över 12 000 kg och med en effekt över 147 kW har 92 dB som gräns, ligger inte du och nosar i dessa trakter?

(Sorry, men jag var tvungen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt enkelt trycka in en massa stenull i motorutrymmet och runt dina headers, Motorn andas genom ullen så det är bara att packa på! Spärrade sekundärspjäll och gasen spärrad till ca 50% är också vanliga knep. Högt däckstyck är rätt viktigt, däcken står för en rätt stor del av bullret! Och diskbollar som sagt, fast dom kanske är för lätta?

Kan man få igenom en högkompad bigblock med dom metoderna så ska det nog funka på din lilla spinke-motor. :515:

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Frågan är om det inte är lösningen kanske var skrivfel det var 12000 hg inte kg. 90,6 dB då har jag marginal till och med upp till 92 dB.

Drake: Sedan med min lilla spinkiga motor då kommer säkert bullerprovarna gråta av medlidande speciellt när jag svara på den obligatoriska frågan om vilken kam jag har i motorn..........

Från det ena till det andra. Nu är bilen utrustad med 4 stycken ljudämpare och den blev tystare (och tyngre). Jag har tagit bort en plåt av aluminium, skumt material det där.... lätt och otäckt.. brrrr och väsnas. DEt gjorde en hel del också. Upptäckte "knirk och lite skrammel" i vattenpumpspännaren dvs generatorn. Jag får göra i ordning den nya och hänga in i bilen eller ta bort och köra med direkt drift på vattenpumpen.

Köpt en provserie med 600 db-diskbollar. Nej två stycken för att se om de matchar i färg och vikt. Jag kör med runt 2,5 kg/cm2 i däcken runt om. Sekundären skall jag kolla vidare på och gasbegränsing låter vettigt också. 1500 var kan väl vara en lämplig nivå, Där gör sig verkligen V8a ljudet som jag tycker.

En annan sak Drake: Stenull runt motorn? Jag har ingen motorhuv på bilen då går det inte med lösull utan måste vara mattor. Hmmmmm köpte lite eller en dämpmatta på Biltema och jag kan knäcka till två motorhuvar och montera i värsta fall. Det är inte så nog för de skall nog inte vara kvar så längre.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Stenull finns ju även som mattor, annars funkar det med glasull också.

Oroa dig inte för bullerprovarna, dom får säkert in en och annan invalidmoppe också så dom är vana, säg bara att det är en 300-graders kam med nedslitna nockar.

Link to comment
Share on other sites

Då är jag vaken för en ny byggdag (när frukosten är avklarad).

På programmet:

- Byte av accelerationspumpsmembran. Köpte ett nytt standard 25 cc membran, det gamla läcker som ett såll numera.

- Köpte två typer av förgasarfotspackningen, en standard fyrkant och en "standard spread bore" för 4-port Holley. En av dem borde passa.

- Lånat ett elektronsiskt vattenpassas så jag kan justera hjulvinklarna till bättre värden än de "bara hopskruvade byggvinklarna och måtten" jag har har just nu.

- I med nya generatorn och koppla in densamma elektriskt

- Tillverka klart vänster och höger övre skrämfästen. Behövs egentligen inte men vad gör man inte för att medmänniskor skall bli glada och nöjda.

- Planera en ny riktig plåt istället för den klena aluminiumplåten som bara satt och väsnades och förstörde hela bullerprovet för mig i alla fall skyller jag på den. Aluminium--- nej nej nej eller jo ibland kanske..... bara den är liten och tyst.

- Flytta gaspedalen en aning kanske 50 mm eller drygt 50 mm.

- Hinna bocka en eller annan motorhuv eller bara göra två i mjölkpapp till att börja med..

---- Nu borde lördagen vara slut med marginal --- om den inte är det så finns det mer att göra:

- Slänga på en hel del skrot på en kärra för att köra detta till tippen. Det är ett antal trasiga kylare.

Åtta eller tolv växellådor till Saab V4 (Köpte och fick omvarannat på mig 18 eller om det vara 20 stycken). Kommer behålla några.

- Flytta och sortera om ett antal B230 motorer och en V8a samt en ångbil.

- Kanske klippa gräset för sista gången i år eller om jag skall vänta tills frosten är lite stabilare, knivarna klipper bättre då och det ser mycket roligare ut när man klipper om det fullt med frost i gräset. Det behövs för gräs är inte roligt att hantera. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli heller. (Tycker jag)

Utöver ovanstående är jag löjligt lockad att gå upp senast 03:15 imorgon för att åka till Hjälmare docka och vara med vid vattenpåsläppet till dockan inför indockningen. Jag var med, och först på plats vid vårens utdockningen. Då fick jag vänta 20 minuter innan slussvaktaren kom. V70 på natten och sedan hem och åter med Sevenbil till klockan 08:00. Kanske borde göra samma nu i höst. Då får jag lite vinterkörning med bilen. Vi hade minus 4 grader fredag morgon. Borde förresten kolla glykolen i bilarna när jag tänker efter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här kan man undra om de inte växte på träd. Det är diffen som är attraktiv men till viss del även hela lådan för att bygga små trädgårdtraktorer. Nu vill jag inte längre bygga små trädgårdstraktorer.

Det gäller att hitta intresserade personer. Jag har haft lådorna i säkert tio år eller mer. Har gett bort två eller om det är en bara under åren.

Har fixat V8 och provkört.

- Accpumpmembranet är bytt. Enkelt och lätt bara att lossa förgasaren vända upp och ner och ta bort fyra skruvar och ett lock, gissa om en Holly spread bore med dubbla flottörhus rymmer mycket soppa.

Vilken skillnad det blev på ljudet vid provkörningen, mer dovt. Jag gillar detta ljudet också. Jag kommer inte ta bort två ljudburkar om ett tag utan jag kör med dem.

Behövde heller inte byta förgasarfotspackning.

Link to comment
Share on other sites

Det blev städning, slängde fem V4 lådor verkar ha nio kvar. Än så länge.

- Klätt höger avgasrör från den kommer ut ur ramen till första dämparen med Biltema bandage i silvermodell. Om det hjälper eller kan vara osagt men det förvärrar inte ljudet.

- Har konstruerat ett generatorfäste för nya generatorn. Det blev riktigt lågbyggt och jag känner mig nöjd med konstruktionen.

- Har jag gjort något mer? Ja tänkt en hel del på olika saker.

- Planerat och delvis börjat med slangar för vevhusventilation

Kom nyss in efter en promenad så nu är det dags att gå ut i verkstaden igen och göra lite nytta.

Link to comment
Share on other sites

Drake: 10 meter till garaget men en energisk dotter som anser att promenader är nyttiga för hälsan. Jag har alltid trott det varit bilbygge och svetsning...

En hel byggdag. Nu är det några mindre saker kvar att göra innan bilen kan anses färdig. Vänster motorhuv är bockad men inte monterad. Har målat den lite också. Hoppas jag får plåt till höger motorhuv imorgon så jag kan knäcka till den också.

- Framvagnen är inställd.

- Bytt fjädrar bak på bilen. Det blev mycket bättre med dessa. Ritkigt hårda fjädrar

- Stänklappar bak, tillfälligt i gummi, skall jag fortsätta med stänkskydd monterat skall de vara i plåt istället.

- Plus en hel del annat som bara skall göras.

Idag skall jag inte på promenad förresten.

Link to comment
Share on other sites

- Ny kylare från Biltema monterades ikväll

- Kablar till laddning samt laddningslampa framdragna plus en extra kabel till något.

- Gjort ett par justeringar på generatorfästet

- Skaffat det som behövs till höger sidas avgasrör.

- Väster sida är redan klar

- Tillverkat men tagit bort en trådjusterare på förgasaren.

- Fyllt en reservdunk med bensin.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Förbereder mig för onsdagens bullerprov eller kanske antibullerprov.

90,6 poäng i första undrar vad morgondagen ger för poäng. hoppas mätaren visar i snitt max 85 dB - 1 dB rabatt dvs 84 dB eller helst mindre. DEt blev en annat ljud och annan karaktär på bilen med de två extra ljuddämparburkarna. Skulle problemen kvarstå få jag faktiskt plats med två dämpare till mot motorn och två ytterligare efter bakaxeln. Då dröjer det väl en kvart efter motorstart innan första avgaserna kommer ur rören.

Link to comment
Share on other sites

- Två motorhuvar tillverkade och monterade inklusive invändiga "madrassdämpare". Såklart i huv stålplåt, vad annars .... Det här är specialhuvar. De huvar som bilen skall förses med mer långsiktigt kommer att vara i annat material. Men vi skippar var det där materialet heter eller hur...? Gör dem, måla dem (just nej de är ju målade redan) och glöm känns mer rätt.

- Har faktiskt varit ute och kört Sevenbil idag eller snarare Sevenbilar. Fick besök från Örebro av kompisen som jag köpte V8an av till Sevenbilen med V8a. Nu köpte han min andra V8a som utbyte till hans nymodifierade Volvo 240 "original" med V8a.

Även en bakaxlar tittade vi på eller rättare sagt tittade på den hög med 240 axlar jag har sedan tidigare. Nu kommer det konstiga: Vi provade alla axlarna med att stoppa ena sidans axel och räkna pinjonens varv i förhållande till ett axelvarv på den fria axeln. 3:54 och 3:73 så där ungefär var vanliga utväxlingar. MEN EN AV AXLARNA beter sig inte normalt. 1:75 eller möjligen 1:8 till 1. Vi provade tre gånger med att snurra pinjongen och en gång med att snurra axeln och räkna pinjongvarv.

1,75 eller 1,8 vad är det för Volvo 240 axel. Den har varit monterad på en 240 för jag köpte upp ett antal 240 för kanske 10 år sedan eller så och snabbskrotade. Hade dem hemma cirka 4 tim eller till dan efter sedan var allt jag ville ha urplockat och skräpet på väg till bilskroten.

Den knepiga axeln skall vara en 1031 axel för den har momentfästen. Kan detta vara sant. Kan vi ha mätt fel? Men fel fyra gånger??

Mycket tacksam för idéer eller bara en bekräftelse, Såklart 1:75 till 1 de växer på trän till just 240. Kan det sitta en annan diffklump i axeln? Vad för någon isåfall?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Ja får en känsla av att något är skumt. Men varför reagerar en axel med 1:75 alla övriga som är mätta på samma sätt ger 3,5 eller 3,7 (avrundat). Borde inte dessa också ge ett "konstigt värde" Axeln jag har i V8an (från 740) var stämplad 3,73 och den mätte jag flera gånger innan montering på samma sätt och det blev 3,73 varv.

Det finns väl bara ett sätt att göra, lyfta på locket bak och räkna kuggar. Ser man pinjongen bra med avtagen lucka? Jo det borde man väl. Såg också i googling att kronhjulet skulle vara stämplat med kuggantal.

Idag är det onsdag och drygt 06:05 än så länge är inte bullerprovet avblåst.........

Frukost sedan tow-barar jag på. Visst låter det löjligt "tow-barar-på". Trailar-på låter mycket bättre. Tur att funktionen tow-bar inte är löjlig. Faktiskt har jag två "prospect" på tow-bar fäste montering. Det är en framgång. En stor framgång. Tänk när alla kommer på vilken finess det är. Då kommer det bli många sjuor åkandes runt efter en dragbil. Billigt också glöm inte det. Ingen kapitalkostnad, ingen besiktning, ingen utrymmeskrav i någon omfattning, inga trasiga torra däck mm mm

Tow-bar till alla det blir min devis.......

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag fått CealmSeven V8 bullerprovad.

Gick det bra då? Ja det gjorde det. Tyst och fin liten bil

Växel 2 79dB respektive 80 dB

Växel 3 77 dB respektive 78 dB

Resultatet blev 80dB som typning.

Jag har vägt bilen också. Nyfikna?? OBS den är vägd hos Bilprovningen i Köping men det som gäller i gissningstävlan är skattevikt som skrivs in i fordonsdatabasen.

Är det nu någon ytterligare som vill gissa vikten på CealmSeven V8 går det bra att göra fram till midnatt idag dvs inlägget skall vara "tidsstämplat senast midnatt idag 7 oktober 2009. Därefter stängs gissningstävlan.

Thomas då vill jag du klipper in min viktgissning som du fick via PM för ett bra tag sedan i tråden. Sedan sammanställer jag alla gissningar från inläggen tidigare. Därefter presenteras "Dagens vikt från SBP".

PS efter vägningen av hela bilen vägde jag bara bilens bakdel. Bakhjulen på vågen. När jag lägger till 51 kg bensin till full tank så finns det en hel del bilar på forumet som har samma vikt eller lättare och då hela bilen jämfört med bara bakdelen på min bil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: Grattis till lyckat bullerprov förresten! Höll på att glömma då jag nästan trilla av stolen då du indikerar din vikt. Vore det inte för att det är veligt skulle jag nästan vilja öka på min gissning så jag vidhåller det jag gissade från början.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

kan du inte lägga in en bild på din buller uppsättning av dämpare?(en sida räcker). Var det med diskbollar eller annan avancerad teknik?

Jag börjar tro på skattevikt upp emot 1525, om det inte är taget.(alltså min gissning)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack för Grattisarna. Det var sådan lättnad att fått klara av bullerprovet. Det var nålsögat för mig, så kändes det och då inte för bullret egentligen utan vädret.

När jag kom till Västerås med mitt tow-bar ekipage och körde på Power-Meet-Cruising-Streetan (Sjöhagsvägen) så det började det regna och regna och regna och regna mera när jag kom ut på Björnövägen. Men på Väderleksgatan tog regnet slut och utanför grinden vi platta 3 så lyste solen. Fick faktiskt lite solbränna på nosen idag. Det är väl sista för i är utomhus sedan är svets som gäller om solbrännan skall bättras på.....

Men vedde då! Vad du är diskret .-.-- kan du inte lägga in en bild på din buller uppsättning av dämpare?(en sida räcker). Var det med diskbollar eller annan avancerad teknik? ----

Klart att det är avancerad hi-tech Jag har svetstråd också inbakad som en katalysator i systemet. Riktig high-tech ser du. Du vill alltså ha en gastroskopi-undersökning eller skall jag ta ultraljud av mitt ljudsystem. Ok, fixar det men kan inte lova idag......

Gissningarna är noterade för vedde och super "8"

Oj 2fast4u det var inte meningen att stjälpa dig av stolen. Jag borde såklart ha förvarnat känsliga läsare. Ber om ursäkt......

Link to comment
Share on other sites

Grattis Caelm !

Det ska bli spännande att se vad den väger...

Sen är jag förvånad att ingen har tagit upp detta tidigare, men jag ser en oroväckande utveckling i den här tråden..... var är alla bilder ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Skickat 02 07 2009 - 12:24

Här kommer den.

Hej

Förut har jag trott 1100 (eller 1050 till 1100). Fast det var ett tag sedan. Det var i samband med att jag vägde ramen i något trådinlägg bakåt (april eller maj).

Jag gissar på en skattevikt = 1200 kg.

När skattevikten är fastställd får du gärna klippa ut och klistra in hela detta inlägg i CealmSeven V8a tråden.

//Calle

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag får väl lägga in en gissning, 1210 kg, är det taget går jag uppåt i jämna 10 kg tills jag blir ensam om budet.

Grattis till bullertestet, jag har på samma tid hunnit med att köpa en burk primer som det tagit dig att testa bilen två gånger och även byggt om den så den klarar testet... Du kanske skulle titta förbi Malmö en vecka eller två?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det var inte så jag menade, jag undrar bara om du kunde ta en bild på din uppsättning utifrån så man ser vilka fina dämpare du brukat för att tämja ljudet på en sån best. Sedan är det ju upp till var och ens fantasi att föreställa sig vad som gömmer sig där inne :o)

Det var inte meningen att outa dig inför alla om du nu använt en för tillfället förträfflig metod att dämpa ditt muller med.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack igen för Grattisarna.

Pågen: --- Sen är jag förvånad att ingen har tagit upp detta tidigare, men jag ser en oroväckande utveckling i den här tråden..... var är alla bilder ----

Ja tänk det har jag också undrat, jag skall ta ett allvarligt prat med mig själv när jag skrivt klart detta inlägg. Här krävs helt klart skärpning från min sida.

Din skattevikt-gissning är noterad. Vi får se vad om jag måste plussa eller ej för att hitta "din vikt".

--- Malmö en vecka eller två? --- Det är nästan lockande, det är evigheters, evigheter jag var i de trakterna. om jag räknar bort för snart två år sedan när jag flög från Örebro över dan till Köpenhamn i ett möte. Fast det räknas väl inte om man inte stanna utan håller sig någon 1000 meter upp i luften över Malmö.

Förresten det kanske var en väldigt stor burk primer du köpte och det kan ta en vecka eller två att rulla hem en sådan.

Thomas: Tackar, då vet alla vad min gissning var en gång i tiden och hur jag tänkte då..

Jag får rikta in mig på att presentera listan imorgon efter jag vaknat dvs 6 eller strax efter för jag tror inte jag är vaken 00:01 eller i alla fall borde jag inte vara det.

Nu skall jag skämmas lite för avsaknaden över bilder, 10 minuter borde väl räcka? Ja så får det bli.

Fler nya gissningar på skattevikt mottages tacksamt.

vedde: Kunde inte låta bli bara att retas lite tillbaka, jag hade en metod som jag egentligen inte behövde för jag hade klarat mig även utan men då kanske 82 dB. Jag ville inte chansa. Min uppsättning var mycket diskret går inte på något sätt att se. Det fanns maskiner idag där trådarna till och med syntes. Det var ett trevligt gäng på 4 bilar och 2 MC. Mycket uppsluppen , allvarlig och lättsam stämning, med skräckblandad panik varefter våra små skötebarn skulle ut på bulleräventyr. Det blev som en liten skolklass så vi måste ordna klassträff med jämna mellanrum framöver åtminsone förslog jag det och idén togs emot positivt..

Kan nämna att alla hade dB värden innanför gränsen. En Cobra hade kantboll men åt rätt håll dvs 85 dB och med rabatten 1 dB så klarade han sig också. Skönt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag hade 1 dB lägre än dig med enkeldämpare (och riktig kam). Hihi!

Undrar vad Chapman hade sagt om ditt vikt/effektförhållande?

Det är nog tur att han är död. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Drake: Inte undra på att du hade en 1dB mindre. Du hade ju kammen som diskbollshållare. Jag som inte har någon kam fick ju inte fast diskbollarna i motorn utan fick ha dessa på annat håll utanför själva motorblocket.

Chapman skulle säkert längtat efter att få åka i en riktig biffig Seven-lastbil.

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: 200 hk. Fast jag har ju ingen kam som Drake alltid säger så det är väl 20 hk? Men det är bra sprutt i dessa 20 hk.

Vad är ett bra effekt/vikt förhållande för dig?

Jag tar på mig att skämmas frivilligt 50 minuter till pga avsaknad av bilder i tråden. 10 minuter är för lite. Vad sjutton hände egentligen. När jag letade efter senaste viktlistan för att göra erforderliga kompletteringar så var det ju bild på bild på bild på bild fram till sidan 22 någonting sedan börjar jag bara skriva. Jag har ingen vettig förklaring. Kan bilderna bara blivit kvar i kameran? Jag har ju tagit filmer också. Då är väl de där också.

Det kan vara att jag skickat mycket MMS under denna tid men sånt hamnar ju inte i tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Just nu ser skatteviktslistan ut så här, grunden tog jag från inlägg 993 för sedan hittade jag ingen mer gissning. Kontrolläs gärna och kolla att jag inte glömt någon. Och Pågen jag fick plussa 10 kg på din gissning enligt

instruktion.

Notera att jag och Gerhard har samma gissning men det kan bli så eftersom min gissning har varit hemlig tills idag för att inte ge några ledtrådar. Skulle det bli 1200 i skattevikt då får både jag och Gerhard godis.

Snittvikten är just nu 1199 kg

LUPUS 1001

Drake 1060

Janne L 1070

kimmen 1078

Sören 1090

mson 1098

Per Wackt 1100

Arrowsmith 1120

AlfaRonny 1133

Kilkenny 1142

Morty 1160

Acke 1170

Michael Th 1180

gka 1190

cealm 1200 hemlig viktgissning fram tills idag 7 oktober

Gerhard 1200

Jocke4U 1210

Pågen 1220

Lilje7 1235

Thomas 1240

BeLo 1250

r Anders 1270

Ezroller 1280

dawi 1300

2fast4u 1320

Mildseven 1355

super "8" 1380,5

vedde 1525

Link to comment
Share on other sites

PS efter vägningen av hela bilen vägde jag bara bilens bakdel. Bakhjulen på vågen. När jag lägger till 51 kg bensin till full tank så finns det en hel del bilar på forumet som har samma vikt eller lättare och då hela bilen jämfört med bara bakdelen på min bil.

Hmmm.... Få se nu... Troligen syftar du på något jämt tal, tex 500, 600 eller 700kg. Det är inte många bilar under 500 kg så den vikten går bort. När du säger "en hel del" tror jag dessutom att du snarare menar att det finns bilar under denna vikt vilket då skulle kunna vara 600kg. 600-51=549kg men bilen skall ju mätas med full tank få vi anta att 600 får gälla för bakdelen. Om vi dessutom antar att bilen är lite framtung, säg 55/45 så borde totalvikten då bli 600/45x100=1333,33kg

Men detta kan väl ändå inte vara möjligt på en sjuaa...

Hmmm.... 59min kvar på tävlingen... Äsh, jag låter min gamla gissning stå fast. Det första man tror brukar ändå vara rätt.

Grattis förresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Alfa-Ronny: Tackar.

Intressant uträkning och logisk fundering. Tänk om det skulle vara rätt eller fel? Man vet aldrig (före midnatt)?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Alfa-Ronny: -- om ditt antagande skulle vara falskt, bara om. Skulle det påverka din uträkning och ge ett annat totalvärde än -- 600/45x100=1333,33kg -- ?

vi dessutom antar att bilen är lite framtung

Link to comment
Share on other sites

Kan nämna att jag bytte fjädrar bak på bilen för några dagar sedan. Jag hade 130 / 170 lb progressiva. Samma typ och "styrka" som på CealmSeven bilen. På V8an bottnade 130 lindningen den har aldrig varit aktiv någon gång plus att det inte gick att spänna 170 lindningen så jag ens närmade mig 300 cc värdet på bakredämparna då jag har 50mm i drop.

Av en händelse hade jag ett par extra 500 lb fjädrar, jag tog dessa istället bak och vips nu fick jag en bil. Vilken skillnad. Precis lagom i fjädring och hårdhet. Jag har 500 lb fram också. Bekvämt med samma "styrka" runt om.

Fick ingen kommentar om stötig gång eller så på bullerprovet heller. Fjädrarna är spända till cc 300 mm dvs 50mm i drop.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Men valvaka är ju nästan ett år kvar till. Är ni vakna nu för presentation av SBP vikt på CealmSeven V8?

Vikt inklusive reservhjul och 5 liter bensin samt inga verktyg = 1140 kg

Lite spekulationer om kommande inskriven Skattevikt:

Fulltank = 59 liter varav 5 ingick dvs 54 liter (kg) kvar att lägga till vikten

Standardförare = 70 kg

Tänkbar skattevikt till Fordonsdatabasen

1140 + 54 + 70 + 10 (verktyg) = 1274 kg

Lite annan information:

Vikten på bilens bakdel var 560 kg

Framdelen borde då väga 1140 - 560 = 580 kg

Detta är alltså minivikten bak.

Verrkligt värde med full tank borde bli om man antar att "hela" bensinvikten kommer på bakhjulen, vilket väl inte är helt sant om man skall vara noga. 560 + 54 = 614 kg. Vid körning tillkommer min kompletta egenvikt (jag själv + hjälm mm) antar även här att hela min vikt hamnar på bakaxeln 614 + 95 = 709 kg bak

Fulltankade bilar som bara väger 614 kg inklusive förare finns på forumet att jämföra med min bils vikt på bakdelen. Hoppar jag sedan i bilen och får 709 kg då är det väldigt många bilar på forumet som väger lätt.....i jämförelse.

Viktmässigt skulle jag kunna säga att jag byggt två Sevenbilar till priset i materiel och skatt, kommandebesiktning, mm av en. Dessutom borde jag kunna dela bränsleförbrukningen med två och då få en väldigt ekonomisk bil (bilar)

Det ser ut som bilen är tyngre bak än fram. Förhållandet kan variera mellan 48% fram och 52% bak till cirka 50% / 50%. Allt beroende på förarens (min) egenvikt samt antal liter i tanken och med eller utan reservdäck.

Beroende på hur verktygsvikten hanteras så kan vi nog dra ett tillfälligt streck i listan mellan BeLo och r Anders gissningar. Prognosen är tydlig men jag väntar med det slutgilitga beskedet när regnummer och officiell skattevikt finns.

Det har varit en rolig gissningslek och vikten på bilen har både chockat och förnöjt om vart annat. Jag ahr ju faktiskt borrat något lätthål under resans gång och även använt det underliga materialet, hmmm vad var det nu det hette, hmm, jo aluminium så var. Tänk att det skall vara så svårt att komma ihåg det namnet. DEt är alltid stålplåt 5mm som hoppar upp i minnet direkt när jag tänker plåt.

LUPUS 1001

Drake 1060

Janne L 1070

kimmen 1078

Sören 1090

mson 1098

Per Wackt 1100

Arrowsmith 1120

AlfaRonny 1133

Kilkenny 1142

Morty 1160

Acke 1170

Michael Th 1180

gka 1190

cealm 1200 hemlig viktgissning fram tills idag 7 oktober

Gerhard 1200

Jocke4U 1210

Pågen 1220

Lilje7 1235

Thomas 1240

BeLo 1250

------------------------------------

r Anders 1270

Ezroller 1280

dawi 1300

2fast4u 1320

Mildseven 1355

super "8" 1380,5

vedde 1525

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Du menar att det finns halvlekspris? Jag har inte sett det i i tidigare inlägg i tråden men där är det ju så många bilder som är i vägen och skymmer sikten från texten så jag kan ju missat något någonstans.....

Det är inskriven skattevikt som gäller men jag tar din fråga på största allvar. Frågan är överlämnad till styrelsen i CealmSeven fabriken för behandling. Återkommer med besked i samband med det "riktiga" viktavgörandet.

Förresten så kan det bli en SFRO 2 imorgon fredag 9 oktober om allt ordnar sig. Jag har ordnat vidimerade kopior på bullerprov och viktsedel med adress till Transportstyrelsen. Egentligen lite overkill men det kan vara trevligt att låta dem få klämma lite på min "hot standby mapp" för V8-bilen. Vem vet de kanske svimmar en skvätt när de ser viktsedeln och råkar trycka på "Ursprungskontroll godkänd tangenten".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag har haft ett resonemang i styrelsen och efter debatt med efterföljande votering utföll rösten att gå på ditt förslag. Jag gör att allt i ett paket men tills dess så

får jag gratulera dig Kilkenny å styrelsens vägnar till det nyligen instiftade halvLEKspriset i CEALMSEVEN V8 vikt.

Observera att styrelsen är mycket tydlig på att detta halvLEKspris är och förblir det enda undantaget till ordinarie skatteviktspris.

Fick förresten nästintill klart att SFRO 2 kan göras imorgon. Ok, saker kan inträffa och göra att det förskjuts men just nu ser det lovande ut.

Och bilder jag, kan jag få uppskov en dag eller två jag har lite att plocka med ikväll innan imorgon så att säga. tex en extra kontroll att bilens inre utflödessystem är uppdaterat ordentligt med senaste patchar och servicepackar......dvs ta bort de "virus" som finns och egentligen inte behövdes...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...