Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Slirar på kopplingen. Svänghjulet lämnas iväg imorgon på svarvning, beställt ny tryckplatta, lamell och urtrampningslager (ett kit). Har ännu inte bestämt mig för om jag skall köra ett hydrauliskt utrampningslager á 2300 kr fabrikat Howe-82870 eller om jag skall köra med vanlig kopplingsarm och hydraulik på den

Kanske skulle jag bytt detta direkt men nu får jag träna på att lyfta ur och lyfta i drivpaketet. Det tog 6 timmar cirka eller något mindre från att jag ställde bilen efter en provkörning idag tills svänghjulet var bortplockat.

När man skruvar loss saker så upptäckte jag att tex M10 bult finns med två bultskallar och det osvikligt att ta fel nyckeldimension så man får hämta den andra nyckeln istället. Jag upptäckte också att jag har blandat en del med dessa bultskalle-dimensioner. Förmodligen från två olika inköpskällor. En av dessa hade en grundtillverkare av bult som kanske läst fel i standardbladet.

Link to comment
Share on other sites

Angående bultskallarna, var det inte så att för ett par år sedan kom man på att man kunde spara ett par miljoner ton material per år i hela världen genom att gå ner en mm på nyckelvidd på bultar, samtidgt fick verktygstillverkaren sälja fler verktyg?

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså i två omgångar det skett med materialbesparing. Jag hade ett minne av 70-80 talet men att det kom en omgång till i det här årtusendet det hade jag missat (förut men nu vet jag även hårda vägen).

Svänghjulet inlämnat får tillbaka det på fredag.

Tryckplattan och lamellen var inte så usla, har fått den bedömda idag. Inte nya men så klat godkända ut.

Tänk om det kan ha varit så att det var utrampningslagret som var för långt och tryckte lite på solfjädern. Jag skall mäta upp det. Jag vill ju får ett svar på varför den slirade.

Link to comment
Share on other sites

Förbereder en och annan förbättring av bilen när den ändå "är isär". Förbättringarna gör att motorn kan lyftas i och ur lite lättare. Just nu är jag på cirka 5 eller 6 arbetstimmar från fungerande bil med slirande koppling till motor och växellåda ligger delad framför bilen.

Plocka ihop allt tar säkert 10 timmar eller lite mer. Det är lättare att plocka isär. Men säg att jag kan komma ner till 4 timmar isär och 8 till 10 timmar ihop. Det känns som vettiga tider.

En annan fördel är referensen till B230 och liknande som känns som minimotorer i vikt och volym jämfört med V8-or. Hjullastaren märker knappt en B230 ens om den är komplett med växellåda men V8 komplett med växellåda då får den jobba. Den lyfter så klart men ..... tungt.

Imorgon kopplings-kit.

Har förresten mätt avståndet från sprängkåpans anslutning mot motorblocket och avståndet till urtrampningslagrets främre del. Det var 90 mm skulle inte förvåna mig om måttet från andra hållet dvs från motorblocket och till "spetsen på solfjärden" visar att det är för trångt. Det kommer jag inte veta förrän jag fått tillbaka svänghjulet.

Hur mycket slits en lamell från grunddimensionen. Nu vet jag ännu inte hur tjock en ny lamell är med tyckte jag läste något om cirka 10 mm. När lamellen är slut är det när nitarna är framme eller är det vid tex minus 2 eller 3 mm från nytt eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Oftast så ligger de mellan 7-9mm och slitaget 4mm ung. på många tryckplattor sitter stift som gör att man ej kan köra ända ner till nitarna och repa svänghjulet annars är det till nitarna.

Link to comment
Share on other sites

Kopplings-kit finns hemma nu. Svänghjulet är svarvat och slipat så jag kan hämta nu.

Skaffat lite annat också under eftermiddagen för att förenkla monteringen av drivlina och återmonteringen av drivlinan i bilen.

Det blir inget gjort ikväll för ett möte kommer ivägen men imorgon .....

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad han hade för motor? Köra så där med punktning då har man nog punktering i den övre delan av kroppen. Suck!! Och förresten hur sjutton törs han svetsa ihop en bil inne i det garaget? Måste varit ett under att det inte tuttat eld.

Jag håller på och sätter ihop drivlinan. Tänk vad man (läs jag) lär sig fort den hårda vägen. Nu har jag mätt ordentligt. Och tänkt till om det Thomas skrev att det måste finnas plats när lamellen slits och sä är det ju då går solfjädern ut. Den info fick jag köra några varv i hjärnvindlingarna innan jag höll med och så är det ju . Nu har jag lärt mig det också.

Blev avbruten med mat och sedan råkade jag surfa lite men nu skall jag ut och montera fast växellådan. Måtte allt funka.

Förresten har nog inte nämnt de olika fel som fanns att tillgå:

- Svänghjulet borde jag beslut att svarva redan från början. Det tog bara mot en "pytterand" ytterst men nu är det plant och fint.

- Urtrampningslaget hade andra mått, för stort läs långt. DEt var inte lätt att veta

Jag kommer snart märka om det finns bättre funktionspotential i det jag monterar ihop nu..... Nu vet jag hur jag skall mäta och kolla om allt verkar ok.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är jag glad eller missnöjd? Kan inte ge ett fullödigt svar på det ikväll utan återkommer med info imorgon.

Varför vet jag inte? Jo så här är det. Jag har satt ihop drivlinan och upptäcker att det tydligen finns olika längd på urtrampningslagren. Varför skall man upptäcka en massa saker helt plötsligt och utan förvarning. Jag har tydligen ett litet eller snarare kort lager. Backar jag laget mot växellådan är det cirka 12 mm spel till kanten på solfjädern. Det gör inget om inte min kopplingsarm hade den vinkeln den har. Trycker jag fram urtrampningslagret till att gå emot solfjädern nästan bottnar kopplingsarmen. Suck men obs jag har inte tagit ställning än till hur nöjd jag är utan känner mig fortfarande neutral.

Att jag kanske ändå är nöjd beror på att jag köpte en sprängkåpa från Drake förut. Det är inte den jag använder i setupen men den hade en kopplingsarmskula som var betydligt längre än den som är monterad för tillfället i sprängkåpan jag använder. Om gängorna passar mm och jag kan byta kula så kanske allt ordnar sig utan mer än lite extra jobb. Eller så kan jag försöka få någon att svarva till en extra nos till lagret på 5 eller 6 mm.

Är det någon som vet direkt hur mycket rörelse som man normalt behöver på en solfjäder för den skall koppla ur. Kan 10 mm räcka.Är kopplingen helt loss då? eller behöver det bara 5mm eller ända upp till 15 mm?

Link to comment
Share on other sites

Ref förra inlägget.

Jag är glad, så glad så. Än så länge i alla fall. Jag fick det extra utrymme som behövdes när jag bytte till den andra kopplingskulan. Nu har jag 20 mm fri väg där hydraulcylinder skall sitta som i sin tur ger 40 mm på urtrampningslagret och jag har 10 mm fritt glapp till solfjädernosen. Nu är de tekniska förutsättningarna för en koppling vad avser "gången" avklarade.

Sedan är det funktionen som skall säkras. Det gör jag enligt CealmSeven fabrikens policy, dvs en ordentlig 10 mm plåt hade jag haft 15 mm på lager hade jag tagit det istället. Låter kanske lite stort och tjockt för en del men det behövs det kommer ni se när jag är klar och tar en bild. Med 10 mm kommer jag troligen staga / triangulera plåten med 15 mm skulle det inte behövts.

Förresten har jag blivt rätt händig på in och hur med växellåda. Tänkk vad fort man lär sig olika handgrepp som underlättar montering och demontering av lådan.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är de nödvändiga förändringarna gjorda på bilen. Dvs jag har kört hårt med tre vinkelslipar på bilen för att bygga om en del. Jag gjorde en kompromiss med fästet för kopplingscylindern. Tog 12 mm istället för 10 mm och skippade trianguleringen. Plåten är så stadig i sig själv så det blir nog "overkill" att triangulera.

Allt är ihopskruvat. Skall strax ut och måla de delar sor jag skaft bort eller slipat bort färgen på. Det blir imorgon som motorn återställs eller så borde jag faktiskt göra installationen ikväll och inatt så jag kan koppla in alla system igen under morgondagen och provköra samt boka bullerprov igen.

Jag måste göra en modifiering först av "vågen som håller motorn". Fixar jag den modifíeringen så tror jag det kan innebära åtskilliga timmar kortare tid för att lyfta i motorn. Är man två då spelar det ingen större roll men själv är så förbaskat svårt att styra motorn i rätt led.

Nu ska jag ut och måla.

Link to comment
Share on other sites

Färdigmålat.

Det blir motorlyft imorgon istället. Hade glömt bort en täckplåt som sitter framför svänghjulet monterad på sprängkåpan. Den skulle tillverkas och det fick bli nu när jag kom på det.

Klar och monterad.

Link to comment
Share on other sites

Bilen är provstartad men inte provkörd än. Det som är kvar att göra är att antingen installera ytterligare en servicepack från CealmSeven fabriken eller avvakta med den till ett senare tillfälle. Servicepacken förbättrar installationen av kopplingscylindern med några hundra procent.

Tiden från att jag gjorde första lyftet med hjullastaren till motorn satt i bilen var 20 minuter. Ytterligare 20 minuter senare satt motorn fast i motorfästen mm. Det som tog 40 minuter trodde jag skulle ta 5 timmar eller mer.

Det är vinkelslipen som gäller för servicepacken och det sitter lite illa till men inte omöjligt alls. Eller så tar jag skärbrännaren istället då åker lite färg kanske lite annat också men själva jobbet att ta bort det som behöver tas bort går fort. Återställningen tar lite längre tid i skärbrännar fallet.

Jag är mycket nöjd med de andra servicepacken som jag installerade (läs skar bort). Rymligheten i en redan rymlig bil är klart förbättrad.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

LUPUS + 2fast4u: Nja, materialbortfallet är kompenserat i ungefär 1:1 förhållande.

Nu har jag tryckt i alla servicepack som kommit ut från CealmSeven fabriken. DEt blev totalt fyra servicepack.

Bilen är provkörd och den fungerar. Jippi!!!!!

Det är ett *%*&&&!!# klipp i bilen. Gasar jag (med FK-gasen) så gräver den.

Har konstruerat en gaspedal. Stabilt byggd med en stark returfjäder......... och den kommer inte kunna trampas sönder, tro mig, men ändå ser den fin och smidig ut. Två M8 och en M12 håller ihop konstruktionen som sedan består av vinkeljärn och en "stabil" plåt som pedal.

Imorgon skall gaswire mm anslutas och ersätta FK-gasen.

Frambromsarna skall monteras, installeras samt anslutas. Samma gäller för bakbromsarna. Det som skiljer fram och bak i arbetsläge är att bakbromsarna är bara att koppla sista banjon vid huvudcylindern och sedan fylla med olja. Hade lite bra flyt idag så jag får låna en vaccumsug för bromsarna. Bara att ansluta vid luftnippelarna bak och ansluta en kompressor och sedan fylla i bromspottan vartefter. Har aldrig provat en sådan anordning förut men den jag får låna den av har god erfarenhet. Hoppas jag får lika god erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar använda vakumpump vid bromsoket när jag luftar bromsarna. Mycket smidigt, inget kladd och spill. Kan rekommenderas.

Sen är jag ju lite misstänksam mot dina smyglättningar. Rätt vad det är så drabbas du åxå av lättningsviruset och då är du fast i lågviktsträsket. Akta dig!

Link to comment
Share on other sites

Byggt bil en stor del av dagen och hela kvällen. Bromssugluftaren fungerade alldeles förträffligt. Jag har aldrig så enkelt fyllt ett bromssystem. Det allra sista tar jag enligt den traditionella bromsluftningsmodellen, dvs två personer hjälps åt.

Måste till Sellholm imorgon, jag hade visst inte köpt en hydraulisk bromskontrakt. Trodde jag hade en till V8 bilen med så var det inte. Skall passa på att korta en av slangarna till frambromsen samt ordna en mutter till en konstig gänga så den slanganslutna bromspottan enkelt kan få ett fäste.

Gaspedal och tillhörande fäste på motorn för wiren är klart och fungerar.

Kunde inte låta bli att gräva lite med V8an men ett tips till mig själv: Gräv inte för nära verkstadsporten. Såvida det ine är kul att få sopa rent hela garaget från grus. Jag är inte riktigt van än vid den här typen av grävmaskin.

Kommer jobba en stor del av morgondagen med bilen för på onsdag är det bullerprov.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är en kabeldikesgrävare. Den gräver på ettan, den gräver på tvåan och den gräver på trean. Fyran och femman är inte provade än (på den lilla skogsgrusvägen).

Bak och frambromsarna installerade, luftade och provkörda. Lite fix med en del annat bilmässigt i eftermiddag och kväll. I kväll trailar jag på om den får plats på trailern. Enligt tumstocken skall det fungera. Ibland skiljer dock teori och verklighet. Bullerprov imorgon. Spännande att få veta hur många dB den presterar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Den är nästan klar för SFRO 2 det är några småsaker kvar att göra. Går det bra imorgon så handlar det nog mer om när jag kan få en tid för tvåan.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är jag glad över att jag har en fungerande tow-bar.

Jag måste traila av och får dra bilen till bullerprovet imorgon med tow-bar istället. Jag törs inte köra med trailern. Den kommer inte hålla maxvikten på den 1120 kg. Dessutom är det nätt och jämt att bilen får plats. Jag hade till och med fäst alla fyra hjulförankringarna men har tagit beslutet -- > Nej inte trailer med V8an. Det är 13 mil enkel då får jag prova långkörning med tow-bar. Teoretisk körtid drygt 4 timmar enkel resa.

Link to comment
Share on other sites

AlfaRonny: När bilen är vägd och vikten med "låtsasförare" mm skrivs in i fordonsdatabasen för skattevikt. . Dvs det blir när den är reggad. Många gissningar ligger nära varandra och man kan aldrig veta riktigt hur SBP-kontrollören plussar kilon.

Trailen klarar sig kanske i en transport men jag vill inte riskera. När jag klättrade på med V8an på släpet på samma sätt som jag alltid gjort med CealmSeven då lyfte sig V70 bakdelen upp i luften och det har aldrig hänt förut någon gång. Just nu står bilen på trailen men jag skall ut och ta mig ner med V8an på fast mark igen.

Link to comment
Share on other sites

Då är CealmSeven V8a ansluten till Volvo V70 med tow-bar. Dragbilen lastad med nödvändigheter och onödigheter. Startar vid 7 imorgon. Skulle den teoretiska tiden krympa betänkligt pga krökningen i tid och rum (inte krökning via etanol utan Einsteins teori) så har jag med mig två TractorPower och en Gasoline. För säkerhets skull också SFROs (eller min) röda bok. DEt jag möjligen saknar är VVFS 2003:22 och hela Trafikförordningen men valda delar av dessa finns med, de delar som berör tow-bar körning

Borde inte få alltför långtråkigt. Eller så kan jag gå in i djurparken en stund om den är öppen.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt ytterligare två ljuddämpare. Leverans på fredag.

Vad kan dB-rekordet vara? Vi pratar inte det glada 80-talet.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vad låter bäst drygt 90dB eller något mindre än 91dB?

Jag blev lite förvånad faktiskt. Det är bara att komplettera bygget. Två till före de jag har nu och är det för dåligt får det väl bli två till (men då blir det trångt om jag inte låter rören gå i en båge över bakskärmarna).

Link to comment
Share on other sites

Trist, men det är ju det jag menar att man har inte en susning i vilken härad man befinner sig tills man står där.

Vet inte om jag kommer att hinna med överhuvudtaget så jag kanske skjuter på hela buller och SFRO 2 till tidigaste möjlighet i vår. Ger mig lite tid att byta koppling i vinter b l a.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

En sådan här kan kanske vara till hjälp? Hittade den i "bra att ha" lådan i garaget, vill någon låna är det bara att pm:a. Du kan ju göra en referensmätning av din bil Cealm innan du börjar greja med den.

post-3221-125439424084_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Tack för erbjudandet. Jag har en dB mätare och har gjort en referensmätning. Statisk och dynamisk på CealmSeven och bara statiskt på V8an. Några / någon av dB var från lite annat ljud som jag lätt kan ta bort tex en kylfläkt. Finns en felkälla till att ta bort. En tunn skramlande Al-plåt på knappt millimetern. Den tar jag bort och ersätter med en "bättre plåt".

På med två dämpare till. Då borde det närma sig godkända värden.

Link to comment
Share on other sites

- Expansionskärlet flyttat (till EBK) från höger sida till en placering nästan ovanför termostaten. Den skyms av förgasaren så jag slipper som förare se kärlet.

- Monterat dubbla ljuddämpare på vänster sida. Jag snodde den högra dämparen och flyttade den till väsnter sida så jag har i alla fall en sida klar. Till höger sida har jag beställt två dämpare som anländer imorgon. Utöver detta har jag fler spännande avgasplaner om det fortfarande verkar låta för mycket.

- Byter accpumpmembran, det jag har läcker. Nu vet jag varför det ser ut som en flodvåg ner i förgasaren. Det är 25 cc membran, helt standard, men 4 tryck borde ge 1 deciliter om den nu slaskar i 25 cc per fullt tryck på gasen.

- Generatorfästet till den generator som egentligen endast är en remspännare till vattenpumpdrivningen är klart. I och för sig har fästet varit fungerande ett längre tag men det har varit för högt och jag har sänkte det i fyra omgångar. Nu får allt plats innanför noskonen.

- Kommer tillverka ett par motorhuvar för att ta lite buller där också.

- Jag fick beröm för min original luftburk på bullerprovet. Kanske kompletterar den med en sugsnabel i bilens längdriktning.

- Tow-bar och totalt 25 mil gick riktigt bra att köra. Bekväm transportlösning.

Link to comment
Share on other sites

Diskbollar funkar! Jag lovar, så gör ju nästan alla Cobrabyggare, själv hade jag inga problem med 6 bollar per pipa. Samma motor och samma dämpare. Bättre att lägga pengarna på en ny kam! :515:

Link to comment
Share on other sites

Drake: Om jag klämmer in kammen också i avgasrören som hållare till diskbollarna...... då kanske det tystnar.....helt.....

Jag beställt dämpare, 400 kr per styck, och jag gör ju vad jag kan för att öka vikten på bilen förstår du väl.

Det blir rätt snyggt med dämparna på sidan. Det är mer dämpare än fritt avgasrör faktiskt.

Man jag är inte omöjlig, lite diskbollar kan sitta fint också, några hekto på var sida.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Haha, du är galen! Jag lovar att du ska få min kam när jag byter till en vassare, har för mycket bottenvrid nu, det är ju som att köra traktor. Fast det gillar visst du har jag förstått. :D

Link to comment
Share on other sites

Aha, traktor --> Nu börjar vi komma någon vart......... Det vore snällt men behöver du verkligen ny kam har du inte pulver bra nog till plog och harv ...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...