Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Nu har jag fått kapat i svarven de rörkottar som behövs för att tillverka två adaptrar mellan de tre olika kylsystemdimensionerna.

Har också tillverkat en anordning som när den är klar skall överföra kopplingscylinderns rörelse till kopplingsarmen.

Är det ingen som har svar på frågan "hur högt en manuell bränslepump kan suga". Kan jag göra en uppåtkrok för att nästan komma i höjd med tankens högsta position eller är det dumt att göra så?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

en pump har alltid svårare att suga än att trycka. Men är det en standardtyp med membran o backventiler så klarar den en del sughöjd. ofta sitter pumpen högre än sughöjden på en personbil eller pickis.

Link to comment
Share on other sites

Det är lungt Calle, din pump sitter lågt och kommer inte att ha några problem att suga hur du än drar slangen. Min suger från botten och sen upp över tanken i en båge. Kanske 50 cm.

Link to comment
Share on other sites

Angående din undran om du behöver en ny kam. Vill du dra över 4000 varv så är svaret JA! Punkt!

Tyvärr så måste du nog byta kolvar också för att få upp kompet, fast med en sån feg-kam som jag har så verkar det funka. Kambyte står på min att göra-lista. Kolvar kostar 170 dollares på Summit. Fast det blir nog en 383:a för min del, tror det blir billigare i längden.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Ska ni sätta lite extra fjutt på motorerna och har en slant över, ge min länk några minuter och studera det som air flow research har att erbjuda. Sällan ser man så fina arbeten och flödessiffror. Helt klart något av det bästa man kan få för pengar, outstanding enligt mitt tycke ! Hörde jag någon säga porr ??

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Jo du hörde och såg rätt .... inlägg 1047, bekräftat i inlägg 1048.

AFR sidan var mycket att titta på.

Drake och Thomas: Bra då kommer det fungera att göra en krok upp med Cu-ledningen. Just nu har jag en 10 liters jeepdunk intregrerad med framvagnen. Jeepdunken har caster 8 grader, camber och toe-in ej inställd än.

Då drar jag Cu-ledningen i tunneln och kan tillsvidare köra jeepdunken där resevhjulet skall sitta. Jag vill vänta i det längsta med att ansluta och fylla ordinarie bränsletank. Mest för om något dyker upp som i bakvagnen kräver att tanken mäste hur eller om jag måste svetsa på bilen någonstans då är det bra att bara lyfta bort jeepdunken med bränsle enkelt.

Jag håller mig väl upp til 4000 varv så länge då......i cruising behver jag bara 600 varv då har jag 3400 i reserv.

Link to comment
Share on other sites

Gick ut och tog några bilder på förgasaren mm.

Förgasaren är en Holley LIST-6191 2730. 4-portas spreadbore

CIMG4024%20(Small).JPG

Man tager vad man haver för att täta vattenpumpens inlopp. Kirurghandskar och buntband. Men hur tolkar jag bilden? Pekar motorn finger åt mig eller?

CIMG4027%20(Small).JPG

Roterande varningslus en nästan nödvändig accesoar till ploglamporna fram.

CIMG4029%20(Small).JPG

Tankarmatur och påfyllningsarmatur. En cirka 60 grader vinkel, kanske bensinbeständig antistatisk silikon skulle passa.

CIMG4030%20(Small).JPG

Förgasarbild

CIMG4033%20(Small).JPG

En förgasarbild till

CIMG4037%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

AFR är fina grejer! Lite dyrare men också lite bättre, kanske blir ett par såna för jag vill ha ett par toppar under 200 cc men ändå med bra flöde.

Calle, du har väl inte byggt bilen för att cruisa va??? :blink:

Aktare vad fort den är uppe i 4000 varv om du har lite pulver. Min gör 49 kmh på ettan vid fyratusen varv. Det går fortare dit än du kan säga: Kam bytt!

Link to comment
Share on other sites

Drake: Får väl sätta varvstoppet på 3998 då får jag gott om tid att säga "Kam bytt"...........

Nu är rörkott-adaptrarna svetsade, 1/4 tum skruven är ihop-parad med en M6 skruv så nu kan jag dra fast originalluftrenaren som motorn kommer att ha på sig ett tag framöver. 1/4 bulten var för kort. Den var anpassad till kromluftburken men nu är den tillräckligt lång.

Provstartade 305an och spelade in film. Egentligen är det ljudet jag ville få dokumenterat. För i tiden var det bild utan ljud, stumfilm med Charlie Chaplin mfl. På min film är bilden måttligt viktig, det är ljudet som jag vill ska fastna. Fast det vet jag inte än om ljudet fastnat eftersom jag inte lyft in sekvensen i datorn. Men snart vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Fyllt upp kylsystemet och kört lite med motorn nu. Skall byta kylare till en som är hel även undertill. Jag hittade em metall-Volvo-kylare i lagret som ersättning för plast-dito.

Löjligt men jag har kanske 50 kilremmar i olika dimension men såklart att ingen passar tillräckligt bra för att lägga på (inte kränga på). Jag tog en 950 mm rem. På tomgång hängde den kvar och kunde dra vattenpumpen hjälpligt. vid lite varv åkte den av.

Nu får kylsystemet "självtömma" sedan byter jag kylare.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips! Jag köpte Feltemas Volvokylare (minns inte art. nr. men det var en av dom större) samt deras stora kylfläkt och har aldrig haft några tendenser till överhettning vilket annars brukar vara mer eller mindre standard hos Cobror. För under tvåtusen så får du tom en termokontakt och en adapder till kylslangen, that´s a bargain. Och det funkar!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat Biltemas stor kylfläkt och nu provar jag med en "metallkylare" till Volvo ur lagret. Är den tät så blir det den kylaren annars så blir det väl en Biltema kylare.

Var ut och lyssnade lite nyss. Svårt att höra sig trött på V8a ljud.

Link to comment
Share on other sites

På första länken hittade min dator inget i bilväg.

Men GT40 bilen hade minst sagt klös. Skall du bygga en Drake?

Kylare två den i metall läckte som ett såll. Skrot.

Plockat fram kylare tre ur lagret. Undrar hur den är. Är den också kass har jag kylare fyra. Sen är det slut i lagret. Då är det Biltema.

Jag har justerat lite till på motorn och nu går den än bättre både på tomgång och på lite mer gas. Men jag ahr inte varit över 4000 varv än, bara så du vet Drake. 3998 där är det stopp!!

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven Fabriken presenterar

I denna film är inte vaccumförställningen inkopplad så motorn går inte riktigt jämnt. Numera är vaccumet inkopplat och en ny film planeras i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Kylare nummer tre verkar vara tät så jag provar med den.

Ja tändningen i (första) filmen är lite hög. Nu går V8an bättre. Det kan säkert bättras på ytterligare.

Det här med kopplingen är en minst sagt lurig konstruktion. Jag skall nog avvakta ett par dagar med aktivit byggande av koppling utan istället bara tänka och prova olika alternativ utan att låsa för ett speciellt alternativ. Jag kan köra både dragande eller tryckande och det är det som ställer till det. Båda har sina fördelar och vissa nackdelar.

Lite kyl på motorn först. Kanske även ett generatorfäste och en kilrem.

Link to comment
Share on other sites

Ett hål eller två kan vara ok att löda, med det var flera. Rätt många flera. Fast kylaren såg fin ut ändå.

Den där kommer från nogon bil jag hämtade hem i slutet av förra årtusendet. Den var säkert dålig redan då men det visste jag inte för de bilar jag tog hem för skrotning kom hem via dolly och kördes aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Ordnade förlängt uppskov med att skicka in SFRO 2 med stämpel för ursprungskontroll. Nu har jag september och oktober på mig.

Kan man hoppas att bilen är klar inom den perioden?

Link to comment
Share on other sites

Ordnade förlängt uppskov med att skicka in SFRO 2 med stämpel för ursprungskontroll. Nu har jag september och oktober på mig.

Kan man hoppas att bilen är klar inom den perioden?

Varför skall du ha uppskov???

//Per

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Jag skickade in alla handlingar som ursprungskontrollen behöver utom den stämplade SFRO2. För SFRO2 är inte gjord. Men som alla myndigheter när man skickat in och betalt får man en tid på sig att komplettera. Det är 14 dagar och då begärde jag uppskov till sista augusti. Därför ringde jag idag och förlängde 2 månader och det gick bra. När sedan SFRO2 är klar kan jag faxa in en kopia på SFRO2 och samtidigt per brev skicka en vidimerad kopia på det stämplade SFRO2 pappret. Mitt ärende är öppet och ligger i väntan på sista kompletteringen. Då går ärendet igång direkt oavsett övriga ärenden. Jag kan säkert spara ett par dagar på metoden. Det är enda skälet eller nästan enda skälet. Lite var såklart för att testa systemet att det "reagerade" som jag trodde det skulle göra. Och så var det.

Kört motorn i verkstaden idag länge och väl fick såga mig ut till sist för så tät låg V8-dimman. Så kom jag på att ett gristryne (i influensatider) fixade luften åt mig. Jag tog faktiskt ett kort på det men det vet katten om jag vill lägga ut i tråden. Då kunde jag köra ytterligare längre och i flera pass. Gissa om maskinen kokade. V8or är bra på att koka vatten. Förresten var tredej kylaren hel. Kör jag kylfläkten konstant kokar den inte.

Har gjort en egen bullerprovning ikväll hemma. Det var samma instrument jag hade med till Kinnekulle för att få lite referenser när bilarna åkte förbi depån. DEt verkar som mätaren är rätt ok att mäta med.

Vad jag fick för värde ikväll tänker jag inte avslöja men jag kommer köpa lite utrustning och bygga lite.

Jag skall också göra motsvarande mätning på samma ställe med samma förutsättningar på CealmSeven. Sedan skall jag också göra bullerprov enligt regelverket på CealmSeven. En enkel uppmärkning på vägen utanför hemma så är det ordnat. Det blir också referensvärden för att bestämma hur min bullermätare står sig mot den som SFRO använder.

Detta tillsammans kommer ge mig vägledning i hur mycket "byggnation" som kan behövas CealmSeven V8.

Link to comment
Share on other sites

Låter gött, MEN hur går det på bullerprovet!!

Själv hadde jag katalysator och dubbla Volvo 240

(korta) dämpare samt två 90" böjar på slutröret,

som förövrigt slutade 5cm över backen. Detta på en

5cyl Audi motor och det var PRECIS att det gick.

Link to comment
Share on other sites

super"8": --- MEN hur går det på bullerprovet!! ---- Jag planerar in lite "fabriksmodifieringar". Behöver det. Det är jag nästan säker på. Fast inte förrän jag gör referensmätningen på CealmSeven vet jag hur mycket modifieringar som behövs. Tänk om bullerprovet skulle kunna mätas på tomgång, den är som viskning eller nästan smekning, så tyst går den. När jag gasar på ändras karaktären fort och kraftigt, gristryne för luften och hörselskydd för öronen det fick jag lov att använda.

Men det löser sig, Drake har ju en V8á 305a och hans om jag kommer ihåg rätt var tyst och fin så det skall min kunna bli också. På tomgång är den redan det....

Link to comment
Share on other sites

Jovisst men det är ju inte vid tomgång som problemet

är, utan vid körning. Ett tips: sätt en 90 böj rätt

ner i backen på slutrören samt svetsa i ett kors i

rören, tar bort mer buller än man tror.

Men är övertygad att du löser detta också.

Keep on building

Link to comment
Share on other sites

super"8": Jag har dubbla 90 med 45 ner, kommer nog vinkla den ytterligare lite ner men inte rakt ner i backen. Tomgång borde ge "ljudstilpoäng". När motor går på tomgång så bara njuter jag av mullret.

Jo, jag har en plan sedan tidigare och får nog aktivera den för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett par såna här. Var tvungen att ta ur dom på vägen hem från besiktningen för bilen gick så jävla illa! :angry: Dessutom så blev jag rätt hånad för jludet, även av besiktningsnubbarna. 5 diskbollar och ett par bafflar på en gängstång per sida så fixar du bullerprovet galant! Dessutom så lät den väl inte så värst mycket nu heller.

post-65-125174909793_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drake: I det läget kan det vara värt att bli hånad. Snygga insatser. Jo, jag har en bra 90 graders efter dämparen att kunna "jobba med".

Link to comment
Share on other sites

V8or håller motortempen länge. Fortfarande en rejält ljummen motor trots att det gått 3 timmar sedan jag stängde av maskinen.

Spelar det någon roll om jag väljer Al-plåt eller stålplåt för att ha som värmeskydd. 20 mm flex röret som går fram till främre centralakopplingsdosan passera en rad avgasutblås. Det borde vara tillräckligt långt ifrån men som extra tänkte jag poppa fast en värmesköld. Är det stor skillnad i värmeskydd på de olika plåtarna, hur stor inverkan har tjockleken?

På V8or med standard grenrör sitter det tunna stålplåtar som skydd förtändkalar mm. De gör verkan det vet jag. För oss som jagar lite vikt skulle en al-plåt göra det jobbet lika bra?

Link to comment
Share on other sites

Jag satte en värmesköld utanför turbon på min bil. Gjorde den i 1,5mm aluminium och det fungerar riktigt bra. Innan kunde jag inte röra huven efter en kortare provkörning och nu blir det inte ens varmt. Det finns säkert tjockare aluminium att tillgå om du vill ha mer vikt men ändå lite "high tec" material...

Link to comment
Share on other sites

Morty: Vad bra då funkar al som värmesköld. Kanske är ett bra material det där al.....

Jag kan alltid poppa ihop ett par plåtar om det känns för "light" för mig

Har skrivit ner en inköpslista för diverse saker som måste skaffas. Slangar, lite muttrar mm

Biltema generatorn skall på plats antingen med ett kromat generatorfäste eller så bygger jag ett eget med generatorn vänd in mot bilen och monterad på ramen. Sedan en tryckspännrulle á la Arrowsmith-länken en bit upp i tråden (alt en spännrulle från en V8a skrot).

Det knöligaste just nu känns som expansionskärlet. Det måste upp så högt. Det blir en huvbula för det också eller risk för i alla fall.

Förresten kanske kylare tre också läcker. Men inte så mycket. Jag får ta fram kylare fyra sedan blir det Biltema. Men jag har fått god rutin på att montera och demontera kylare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Träffade en i Rosersberg som kör helt utan expansionskärl. Påfyllningslock vid termostaten.

Funkar för honom tydligen trots 440 hk, men jag vet inte om det kan bli sk. hotspots i toppen?

Läcker träff förresten, 18,5 Cobror och en del Lotus och ett par Lowcost. Skärpning till nästa år! Hembyggena är roligast att titta på.

post-65-125175678042_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

de finns ju sån där värmereflekterande stoppning man kan köpa, nått blankt hölje med "skum" i, borde va bättre än alu-plåt(som förövrigt leder värme bättre än stål)

Link to comment
Share on other sites

Provade värmeisolering med aluminiumyta och det överhettades på mindre än 15 minuters körning. Mitt skydd stoppar i första hand strålningsvärmen från grenröret och turbon. Det stämmer bra att värmeledningsförmågan är avsevärt högre i aluminium än t.ex. stål. Vilket innebär i mitt fall att den blir fortare varm och sval igen, värmeeffekten från motorn som ska ventileras bort är dock den samma.

Jag har glasblästrat och klarlackat min alu.plåt och färgen är än så länge intakt efter 180 varv på Knutstorp och Kinnekulle.

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekommendera dig att linda blockhuggarna först, det blir en otrolig skillnad! Feltema har bandage som funkar, deras alubelagda är riktigt bra faktiskt. Dessutom får du högre gashastighet vilket betyder fler hästar, åtminstone om man har en riktig kam. :515: Hjälper inte det så är det plåtar, ev. med sån isolering som disskuterats på baksidan och viktigast av allt, en liten luftspalt bakom. Finns inget som isolerar som luft!

Med det receptet så kan du t.o.m. fästa flexröret med limpistol. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en halvrulle Biltema bandage.

Idag gjorde jag iordning tändkablarna med rätta kontakterna på HEI fördelare samt gummidamsker på dessa också.

Tog lite privat HEI-elbehandling häromdagen. Jodå det är bra sprutt på en HEI fördelare. Jag har kört med "felsorts kontakter" under första tiden och utan gummituta. Sträcker man sig då över motorn som är igång och tillfälligt glömt bort de oisolerade tänkablarna bli man förvånansvärt snabbt påmind och medveten om tändströmmen. Pigg och alert också.

I övrigt håller jag på med kopplingscylindrar. Åker till Sellholm i närtid för att köpa kopplingshuvudcylindern och slangar från den till kopplingscylindern.

Samtidigt lämnar jag in metallkylaren till 240 på elementbyte. Den kylaren är betydligt tjockare än "vanliga i plast". Då bli kylaren ny , dvs nytt elemet men gamla vattentankar. Det behövs en bra kylare till V8an för att slippa en konstant gående elkylfläkt.

Igår blev jag glad över att V8an inte startade. Väldigt glad till och med. Skulle göra en liten motorstart för att lyssna och trivas. Det jag hade glömt var att jag tidigare kollat kopplingen och den väg som krävs för att lamellerna skall koppla ur. Jag hade växel i så bilen hoppar fram men startar som sagt inte. Ett stort Puhhhhhhh för då hade jag blivt överkörd.

Kolla alltid, alltid, alltid att växeln är i neutralläge hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag glömde kolla en gång och det kan räcka och kunde gått väldigt illa.

Är det fler än jag som missat detta någon gång, förmodligen.

Bygger pedalställ. Ohemult mycket plats som finns tillgängligt för pedalstället. Vad bra sedan att kunna bulta stället direkt i golvplåten. Den är 5 mm tjock så flex där är inte så stor risk för.

Förresten är det bra att kunna bulta kopplingscylindern direkt i kardantunnelväggen. Den är också 5 mm tjock och flexar inte heller.

Snart är det dags att väga bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jorå, har också blivit glad överraskad över att den inte hoppat igång. Ett par gånger faktiskt. Min verkar inte gilla att starta med växeln i, vi är faktiskt kompisar min bil och jag och kompisar är snälla mot varandra.

Men du Calle, sätta generator och kopplingscylinder i ramen??? Hur tänker du nu eller har du solida fästen? En 8:a skruvar rätt rejalt på sig, åtminsone om man har en riktig kam :515: Solida fästen kan nog funka rätt bra i din bil, eller PU-fästen som jag har, men orginal? Nä, inge bra.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Jag har ju ingen kam i min bil, så motorn vrider sig rätt lite även vid gaspådrag....

Jag har kollat hur mycket V8an flyttar sig och det är så lite så en generator går bra att sätta i ramen under föutsättning att jag har en fjädrande spännrulle. Det är ett reservalternativ, jag skall hämta ett kromat generatorfäste endera dagen. Sedan hittade jag en generatormed fäste som varit monterad på min motor fast jag hade glömt bort att den fanns (och hann skaffa en ny Biltema generator).

Kopplingen rör sig ändå mindre så det kommer att fungera. Senare om jag lyfter ur motorn så komme nog kopplingscylindern att monteras in i sprängkåpan direkt.

Just kopplingen är enda stället på bilen där det är lite trångt

Link to comment
Share on other sites

Då har jag anskafft lite mer saker som skall monteras. Ett kromat generatorfäste som en kompis köpt förut. Det verkar inte passa heller så jag tar väl det som följde med motorn eller bygger ett nytt.

Underdelen till pedalstället är fixat. Nu har jag rätt dimension, 5mm gods i plåten. Pedalerna blir massivt stål i dimensionen 8x40mm (plus lite till).

Varit hos Sellholm och fått tllverkat kopplingsslang plus en specialare så jag kan ha banjokoppling på slavcylindern till kopplingen. Hittade också laserskurna fästen som blir perfekta till pedalstället med 12mm laserskurna hål i.

Diverse slangar till expansionskärl mm och lite annat småt och gott. Och precis nu kom jag på vad jag glömde hos Sellholm, antistatbehandlad besinbeständig silikonslangs böj. Jag kommer dit fler gånger så det löser sig också.

Tittat på nya kylare i olika formeringar. Vi får se var det landar. Den kylaren som sitter i bilen läcker bara lite men det duger för ett bullerprov.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nä, den flyttar sig inte så mycket när man står och varvar, men vänta tills du drar på lite. Då gungar det till ordentligt om du har mjuka orginalfästen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har platta fästen i V-form så motorn borde inte kunna komma så långt vid pådrag. Men jag ju ingen kam att tala om eller hur.....

Generatorn blir motormonterad, jag bygger egna fästen då kan jag få ner den lägre plus att de passar.

Kopplingen gör jag enligt plan, dvs fäst i ramen, men framöver skall den flyttas helst in i sprängkåpan på axeln direkt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då var lördagen som parkeringsvakt över. Gärdet höll även om regnet hängde i luften på förmiddagen.

Ny dag imorgon.

Lite bilder i NA-bloggen (i det stipulerade max 300 pixel-formatet) men även i 300 pixalr är stjärnmotorn på 1425 hästar imponerande för att inte tala om LJUDET från motorn ljudet var långt mer än 300 pixlar eller kanske decibel.. Det var så det dånade ända upp på parkeringen som var 500 meter bort.......

NA-motorblogg

Link to comment
Share on other sites

Söndagen blev lite blötare vid Jädersbruk. Runt halv 2 kom regnet och inget vanligt litet enkelt sommarregn utan ett skyfall. Blää. 600 bilar på en åker men faktiskt så gick det riktigt bra vi behövde bara bogsera ut 100 eller 150 stycken resten tog sig loss själva. Gissa om Grålleklubben hade kul i leran. 17:15 var det tomt på åkern.

Nya tag nästa år.

Tisdag bygger jag hela dagen, bara så jag vet och inte smiter och gör något annat. Det är kopplingen och pedalstället som skall tillverkas. Fick svarvat en sak idag till bromsvågen. Ibland undrar jag varför jag har en bromsvåg överhuvudtaget när en reducering på bakbromsen verkar betydligt enklare och kanske bättre. Nu har jag en och det blir väl med den som på den andra bilen att "hävstångskulan" är nästan helt ute åt ena hållet. Det är just därför jag undrar om nyttan. Men bromsfördelningen är bra på CealmSeven men den är bra i ett ändläge.

Drog igång V8an en stund ikväll för att njuta lite av ljudet. Fick förresten gräset klippt ikväll, kompisen kom över med vår helt eller halvt gemensamma 1,8 meters gräsklippare som nu har nya drivremmar och nyslipade knivar. Vad bra det går och vad enkelt det är. Det här är tredje gräsklippningnen för säsongen 2009. Fler klippningar än tre per år borde inte behövas tycker jag eller möjligen en till när frosten stärkt på lite.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har jobbat med bilen enligt plan idag. Skall ut ett pass till ikväll.

Tillverkat pedalstället. Det är en massa svetsning kvar att göra men alla cylindrar sitter på plats.

Slavcylindern till kopplingen har fått sitt fäste tillverkat det som är kvar är ett par M12 bultar vid kardantunnelväggen som håller kopplingscylindern. Den mekaniska arm som kopplingscylindern trycker på som i sin tur trycker på kopplingsarmen är tillverkad och monterad.

Det blev ingen bränsleledning. Det får bli en annan dag istället.

En liten undran är det någon som vägt sitt pedalställ antingen med eller utan 3 cylindar. Lite nyfiken på resultatet. Har inte vägt mitt än men ska göra det så snart svetsningen är klar. Jag väger det komplett med cylindrar och bromsvåg.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser ut att gå fint framåt, kul att läsa om dina äventyr.

När hade du tänkt bullerprova V8:an och var? Åker du till V-rås eller har du närmare till något annat tillhåll för sådana aktiviteter?

Måste man ha hjulinställning och sånt klart för bullerprov eller räcker det med att bilen är körbar förbi mikrofonen? Detta görs väl på avlyst område så man kan köra utan att bilen är gatklar så att säga?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: Hjulen behöver inte vara perfekt inställda för bullerprovet. Det kommer inte mina att vara men de kommer vara "rätt ok ändå".

Provar i Västerås och där görs provet inne på flygplatsområde bilen behöver inte vara gatklar med lampor mm men det uppskattas alldelses säkert om det finns bromsar tex.

Visst är det lite äventyr. Äntligen ringde en person och frågade om vi kanske kunde ut och åka. Det är aldrig någon som vill annars så jag har allvarligt funderat på vad säte nummer två på bilen är till för.

Det blev en hel del mil med CealmSeven och det var faktiskt kul.

En helt annan sak som har med V8a bygget att göra. Pedalstället är färdigsvetsat och fästet för kopplingscylindern är tillverkat och M12 bultarna i ramen är på plats.

Jag har vägt det kompletta pedalstället, det blev rätt ok viktmässigt, bara 10 kg inklusive cylindrar. Det är väl inte så farlgt mycket. Till huvudsak byggt av 5 mm plåt och pedalren är 8 x 40mm. Minimal rixk att det skall vika sig någonstans eller bli skevt. Regelverkets pedalkraftskrav om 100 kg (1000N) borde den klara med ett MVG plus. Det är tillverkat så att jag kan bulta stället med 12 stycken M8 till bottenplåten. Bottenplåten är också i 5mm tjocklek. Någon fjädring räknar jag inte med alls. Det är hur rymligt som helst för stället det är något som jag verkligen uppskattar att bilfabriken tänkt på i konstruktionsstadiet.

Vad väger era pedalställ komplett med cylindrar.?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...