pelle17B Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Fler sjuor vore kul. Jag kan verkligen rekommendera Challenges konbanor. Riktigt kul att köra och bra arrangemang! /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Skall du köra den 22/9? Ligger ju nära mig så man kan köra dit och hem. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted September 10, 2012 Author Share Posted September 10, 2012 Tyvärr kan jag inte då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Jag har läst igenom hela tråden i ett sträck nu och imponeras av det fina bygget. Tråkigt med de oturliga motgångarna bara. Jag är intresserad av din vattenkylda intercooler då jag håller på med ett sånt bygge själv. Vad har du för dimensioner på vattenledningarna och kapacitet på vattenpumpen. Jag undrar också varför du har just de dimensionerna ? Själv bygger jag med Laminovastavar och hade tänkt använda en 30 l/min impellerpump och en stor oljekylare (35x20cm) för att kyla vattnet men har egentligen bara gissat mig till dimensioneringen. Man är ju dessutom lite begränsad av utrymmet under huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 19, 2012 Author Share Posted December 19, 2012 Hej Stefan, Jag utgick från en ic och tillhörande vattenkylare från en toyota celica st165. Slangdimensioner är 19 mm vill jag minnas och det gav sig av rörstorleken på ic och kylare. Jag använde en Bosch pump från intercoolern på en ford F140 Lightning. den sitter ju i en liknande tillämpning på en betydligt större motor. Även där var slangdimensionen 19mm. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Hej Pelle Kan inte du ta och slänga upp lite bilder på din bur - jag gillar den och kommer nog bygga bultad bur i vinter. Mest intressant hur delarna fäster i chassi, men gärna på hela buren ur olika vinklar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Tack Pelle, tänkte också utgå från dimensionen på anslutningarna på pump och kylare men dom är lite mindre än dina så 16mm slang passar nog bäst. Intercoolern bygger jag själv och ska se till att det lätt går att byta till större ledningar om det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 18, 2013 Author Share Posted January 18, 2013 (edited) Hej Pelle Kan inte du ta och slänga upp lite bilder på din bur - jag gillar den och kommer nog bygga bultad bur i vinter. Mest intressant hur delarna fäster i chassi, men gärna på hela buren ur olika vinklar. /Fredrik Ursäkta för sent svar Fredrik. Bilen är inställd och uppallad i garaget utan bur sedan en tid och det går mao inte att ta bilder på hur den ser ut på distans. Detaljbilder kan jag förstås ta. Hojta till om det är någon specifik del som är intressant. Via länken nedan finns en del gamla foton på bilen där man kan se hur buren är utformad. Jag ritade uckså upp delarna som behövdes för att bulta fast främre delan av buren i huvudbågen. Ritningarna finns en bit ned i tråden här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=720515&sid=6c1632e11964eea337120221e17e23ed /Peter http://s224.beta.photobucket.com/user/pelle17B/library/Superseven Edited January 18, 2013 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrock Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Hej pelle! Jag har skickat PM till dig men får inget svar där.... jag vill att du ringer mig, tel= 076-7768927. mvh. //Freddan. PS: detta är väldigt OT så raderas om du lyckas ringa mig ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 (edited) Gick tidvis på tre cylindrar när jag skulle mappa hos Turbocenter för några veckor sedan. Nu måste jag ju ut och provköra för att veta om jag lyckts fixa problemet innan jag spänner fast åbäket i en bromsbänk igen. 2 x långkalsonger fleecetröja skinnjacka balaklava hjälm vantar. Kände mig som en michelingubbe, men vilket hjulväder nästan 7 grader varmt!!! 8 mil i sjuan idag :lol:/>. Sprutar in en del grus där de sandat och lite halkigt med trippelåttorna. Har kollat och inte lyckats hittan någon M+S märkning alls på de däcken :whistling:/>. Felet har kommit och gått så det tarvar nog mer provkörning innan nästa bromsning. Någon som har några begagnade dubbade vintersulor i 185/55-15 eller 195/50-15 att sälja billigt? /Peter Edited December 23, 2013 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleffas Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Gick tidvis på tre cylindrar när jag skulle mappa hos Turbocenter för några veckor sedan. Nu måste jag ju ut och provköra för att veta om jag lyckts fixa problemet innan jag spänner fast åbäket i en bromsbänk igen. 2 x långkalsonger fleecetröja skinnjacka balaklava hjälm vantar. Kände mig som en michelingubbe, men vilket hjulväder nästan 7 grader varmt!!! 8 mil i sjuan idag :lol:/>/>. Sprutar in en del grus där de sandat och lite halkigt med trippelåttorna. Har kollat och inte lyckats hittan någon M+S märkning alls på de däcken :whistling:/>/>. Felet har kommit och gått så det tarvar nog mer provkörning innan nästa bromsning. Någon som har några begagnade dubbade vintersulor i 185/55-15 eller 195/50-15 att sälja billigt? /Peter det finns tabeller så du kan se vad ditt däck är mot ett smalare däck om jag kommer ihåg rätt 155-13 ,,,175/70-13,,,,,185/60-14,,,,195/60-15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 (edited) Jag har 4 st 15" fälgar liggande och jag får inte dit mindre fälgar än 15" tyvärr. ( blev lite tight när jag gjorde hjulupphängningen. jag behöver lågprofil balanseringsvikter för att de inte skall gå mot övre spindelleden med 15tummare). Bara däcken som saknas mao :-) Sent from my GT-P5110 using Tapatalk Edited December 23, 2013 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleffas Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Jag har 4 st 15" fälgar liggande och jag får inte dit mindre fälgar än 15" tyvärr. ( blev lite tight när jag gjorde hjulupphängningen. jag behöver lågprofil balanseringsvikter för att de inte skall gå mot övre spindelleden med 15tummare). Bara däcken som saknas mao :-) Sent from my GT-P5110 using Tapatalk funkar inte vanliga 155x15 åk till en skrot ,, kolla dina däck hur hur långt det är runt ,, så ser du om vanliga 155x15 passar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Du har PM. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Har råkat djupurladda batteriet typ helt ett par gånger. Verkar inte hämta sig riktigt så nytt batteri anbefalls. 18 Ah räcker gott när det är friskt, men inte så mycket marginal när det börjar bli dåligt. Hur kan samma Varta 18Ah AGM MC batteri kosta 950 kr hos lokala bilnasaren och 530kr med gratis frakt från ebay i Tyskland? Någon skär guld med täljkniv! Hoppas inte de skickar med DHL bara. Då vet man ju vad som brukar hända.... /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Till viss del kan det säkert bero på att olika länder har olika miljötillägg. Blytillägget på ett sånt batteri i Sverige ligger på 100-150 kronor beroende på vilken leverantör. Men helt riktigt så blir man fundersam på var fan marginalerna hamnar. Jag drev bilverkstad i 13 år, och har tom handlat direkt från vissa grossister/importörer. Trots det kan SAMMA saker vara billigare inkl frakt från Tyskland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jag köpte Gel batteri från Tyskland till dotterns moppe och det var billigare än motsvarande blybatteri hos Biltema! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 (edited) Ett tips! Här handlar jag bromsdelar från Tyskland, "nästan" gratis! http://www.autopartsonline.de/Startseite_c0.htm :notworthy: //Björn Edited March 29, 2014 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 (edited) Jaha lite saker har hänt: Var hos Turbocenter i höstas för att mappa på lite högre laddtryck. Veckan innan när jag provkörde började bilen plötsligt gå på tre cylindrar ibland :mad:/>/>/>. Bytte tändspole så verkade allt funka igen. Svårt att veta helt säkert dock. Felet yttrar sig genom att bilen går helt ok, och lika plötsligt som att så om en strömbrytare börjar den gå på tre (kan vara några sekunder och även lång tid typ en kvart), och lika plötsligt går den på fyra igen. I alla fall, jag hade provkört en hel del och allt verkade ok, men vi hann knappt spänna fast bilen i bänken innan den börade gå på tre igen så det var bara att packa ihop och åka hem. Haft isär allt, ALLT!, ja precis ALLT! som har med tändning och spridare att göra i vinter. Provkört och bytt diverse tändspolar och spridare, kollat alla kontaktdon och kablar, haft isär Megasquirten och kollat alla lödningar etc. Bytte stift till platinastift i höstas och då märkte jag inte att de nya stiften hade 5mm lägre porslinskropp än de gamla, så tveksamt om spolarna når ned helt till stiften. Tänkte att det måste vara felet. Fixad det och provkörde igen för ett par veckor sedan. Blev ca 20 mil totalt och allt verkade ok. Tillbaks till Turbocenter igen och denna gång gick bilen någon timme innan den åter började gå på tre cylindrar :angry:/>/>/>. Packa ihop och åka hem igen. Väl hemma gick det på tre redan när jag skulle av släpet. Har alltid hittills varit ettan som fallit ifrån, men nu var det plötsligt tvåan WTF???? Bytt allt och ryckt i alla kablar etc... I ett sista desperat försök bytte jag stiften till några gamla stift jag hade liggande, och plötsligt gick bilen på alla fyra. I med platinastiften igen och åter tre cylindrar. Bytte plats på ettan och tvåans stift och plötsligt var det ettan som inte gick. I med stenåldersstiften igen och bilen gick åter på fyra. Förhoppningsvis har jag därmed hittat felet, men det var dyra tändstift om man räknar in alla bytta tändspolar och spridare mm. Vi hann en bit i bänken på Turbocenter senaste gången i alla fall och jag fick en hel del loggad data att analysera. Såhär långt: Grundladd ca 0.75 bar ger ganska platt vridmomentkurva ca 160Nm mellan 4500 och 7000rpm och ca 150Hk maxeffekt. Allt mätt på hjulen. 1.25 bar laddtryck gav återigen ganska platt vridmomentkurva ca 200Nm vid 4000rpm och ca 175Nm vid 7000rpm. ca 170Hk maxeffekt. Igen mätt på hjulen (slirar en del på rullarna tyvärr). Motorn gick för fett ca 10 AFR vid det höga laddtrycket, så lite till finns nog att hämta, men det känns ändå som att det inte ger motsvarande ökning i effekt mot laddtrycket. Något är begränsande i setupen. Jag misstänker intercoolern. Mätte upp 0.5 bar tryckfall från innan intercoolern till efter spjällhuset på högt laddtryck. Det känns lite mycket. /Peter Edited March 29, 2014 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 Bränsletrycket sjönk lite på max belastning innan, så nu är nytt förfilter och lite större bränslepump på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Störigt med sådana fel. Men skönt när man hittar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thlu Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Hej! har haft samma problem som du med likadana tänstift, det tog mig två veckor att komma fram till felet den gången. Det hände i ett idigare liv me folkrace saaben. Lösningen då blev köpa biltemas billigaste stift. Alla problem försvann. Har handlat tändstift hos mekonomen till min sevenbil, fick då rådet köp NGK stift så blir det gnistor också. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Var anmäld till Challenge konbana i morgon. Tog en sista provtur innan jag skulle lasta och när jag kom hem hade motorn tryckt ut kylvatten i expansionskärlet :-( Kollade kompressionen och den är bra och lika på alla cylindrar, men likväl trycker den ut vatten. Inget uppenbart vatten i oljan. Har också kollat loggarna och det ser inte ut som det är något övertryck i vevhuset, så förhopningsvis är ringarna ok. Så nu ser det ut såhär i garaget. Har spikat i ettans cylinder, men inga spikmärken alls i någon annan cylinder. Jag kan inte se några märken alls på topplockspackningen och absolut inget på stiften från någon cylinder. Jag hade problem med glapp i temp givaren för insugsluften nyligen och då justerade sprutet soppan fel eftersom den optimerade mot fel temp (den gick för fett dock så det borde inte ge spikningar. Jag har också haft problem med stiftet på ettans cylinder som beskrivet ovan. Under felsökningen tidigare i våras upptäckte jag också glapp i kontaktdonet till spridaren på ettan. Det borde kunna generera spikningar. Jaha vad gör man nu? Toppen är rak och alla ytor både på block och topp ser bra ut. Spikmärkena är inte i närheten av där topplockspackningen ligger an. Jag funderar på att helt enkelt smacka dit en ny topplockspackning och skruva ihop motorn igen. Kolla spridare och att tändningen står rätt och provköra. Läskigt att inget syntes på stiften!, men det är ju inte helt säkert att märkena är nya?? Borde jag göra något mer? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Kollat närmare med förstoringsglas på både topplockspackningen och stiften. Inga märken. Kollat cylinderväggen i ettan och där är inga synliga märken eller sprickor. Också kollat med förstoringsglaset på kolven och jag kan inte se några sprickor. Bör man slipa till squish ytan på toppen där märkena är, eller skall jag bara skruva ihop? Något mer jag borde kolla innan jag skruvar ihop igen? Byter nog kontaktdon till spridarna för att var säker på att det inte glappar igen. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 (edited) Slipa bort märkena och runda även av kanterna mellan den planade ytan och runt förbränningsrummet om du inte redan gjort det. Skarpa kanter ökar alltid risken för spikningar. Edited May 18, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Ja det låter som en bra ide. Får bli lite slipning för att jämna till. De flesta kanter i övrigt är bortslipade i förbränningsrummet. Är alltid lite avvägning hur mycket man vågar slipa. Rätt vad det är så slinter man och skadar den planade ytan. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 (edited) Tejpa dit en gammal toppackning på toppen så är risken mindre att du skadar ytan om du slinter. Dina märken ser ut som om du har haft nåt som åkt i cylindern. spikmärken brukar se lite annorlunda ut. Edited May 19, 2014 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 jag tycker de ser ut som spikningar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 jag tycker de ser lite väl stora och med oregelbundet mönster för att vara spikningar plus att kratrarna har uppstående kanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Slipat lite lätt på ytan på toppen. Monterat ny topplockspackning och provstartat. Trycker fortfarande ut kylvätska. Till och med på tomgång. Jag kan inte komma på något annat sätt för kylvätskan att tryckas ut än att det är en spricka mellan förbränningsrum och vattenkanaler i topp eller block. Har jag missat något uppenbart, eller är det färdigåkt för säsongen? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Hur krångligt/dyrt är det att byta till en hayabusa motor och regga? Vore trevligt med seklåda och jag börjar bli trött på att riva motorn hela tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det är inte så att ditt kylarlock inte håller trycket? de slits och det kan komma smuts i det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Slipat lite lätt på ytan på toppen. Monterat ny topplockspackning och provstartat. Trycker fortfarande ut kylvätska. Till och med på tomgång. Jag kan inte komma på något annat sätt för kylvätskan att tryckas ut än att det är en spricka mellan förbränningsrum och vattenkanaler i topp eller block. Har jag missat något uppenbart, eller är det färdigåkt för säsongen? /Peter Usch va' drygt! Kan inte bidra med några tips tyvärr, bara medlidande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Halv SFRO, 2000:-, ny enklare regbesiktning 1500:-(tror jag) Jobbet imellan och vikten är de största hindren. Annars inte svårt jag har gjort det. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 27, 2014 Author Share Posted June 27, 2014 Jag skall kolla kylarlocket. Det är relativt nytt så jag tor det är ok, men bra att kolla innan man river igen. Funderar på att: 1. Kolla kylarlocket. Om det är ok. 2. Riva och kolla sprickor i toppen. Om toppen sprucken. 3. Kolla möjligheter till svetsning. Om dyrt eller omöjligt. 3. Byta till ny obearbetat topp från annan motor och köra över sommaren. 4. Om toppen inte sprucken. Lyfta i en standardmotor som jag har hemma eller gråta en svätt och ställa undan bilen för sommaren. Är lockande att få sek låda så det skulle vara kul att byta till en MC motor i vinter. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.