Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tänkte byta mina bränsleslangar på sjuan då dom inte höll för bensin, Hydraulrör får det bli istället :thumbsup:

Hur grovt bör man ha på en insprutare, och skall det vara mindre rör på returen?

Osmidigt. Tycker du borde använda den typen av polyamidledning som används i bilar nuförtiden i stället. Kostar ett par tior per meter och väldigt smidig att dra. 8x1 mm är väl tillräckligt om du inte ska överdimensionera. Sitter ju inte grövre på standardbilar med uppåt 300 hk.

Link to comment
Share on other sites

ytter så en 8mm slang går på.

Jag gillar inte plaströren. har 2 kompisar som eldat ner sina garage p.g.a sådana. metallrör står emot mer åverkan.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

tjena grabben,

i min sjua så har jag 10 x 1mm rostfria rör, lätta att bocka och tål en hel del, det var Uno (sfro) som rekomenderade detta

och det är nog det säkraste att dra inuti bilen.

mina rör går från tankenoch till insuget med en 150mm bränsleslang i varje ände för vibrationer.

hade först 8 x 1mm på sugsidan men bränslepumpen kaviterade så pumpen gick torrt ibland och till slut så havererade 2 nya orginal

pumpar.

Pratade då med Trollspeed och dom sa att minst 10 x 1mm behövdes, och tittar man på saab o volvo pumparna, vilka jag använt så är dom

på sugsidan min 14 mm inv.

i saabarna ,og900 så är det plastslang och man behöver ett specialverktyg för montering och det är inte lätt att få det rätt,

har använt det själv några gånger i mina saabar.

Rostfritt är överlägset det bästa och du behöver inte oroa dig sedan om vad som händer i kardantuneln :lol:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

tjena grabben,

i min sjua så har jag 10 x 1mm rostfria rör, lätta att bocka och tål en hel del, det var Uno (sfro) som rekomenderade detta

och det är nog det säkraste att dra inuti bilen.

mina rör går från tankenoch till insuget med en 150mm bränsleslang i varje ände för vibrationer.

hade först 8 x 1mm på sugsidan men bränslepumpen kaviterade så pumpen gick torrt ibland och till slut så havererade 2 nya orginal

pumpar.

Pratade då med Trollspeed och dom sa att minst 10 x 1mm behövdes, och tittar man på saab o volvo pumparna, vilka jag använt så är dom

på sugsidan min 14 mm inv.

i saabarna ,og900 så är det plastslang och man behöver ett specialverktyg för montering och det är inte lätt att få det rätt,

har använt det själv några gånger i mina saabar.

Rostfritt är överlägset det bästa och du behöver inte oroa dig sedan om vad som händer i kardantuneln :lol:

jörgen

Har du inte pumpen längst bak? så den trycker?

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, köpt en ny turbo, och beställt en ny kort styrväxel. Ny bil = nya grejer :racesmile:

Och Hydraulrören (10mm) har just landat i garaget, men ni som kör med rör, hur har ni övergången till slang?

Är det nån form av koppling, eller går det med krage på rören och dubbla slangklämmor, är det godkänt?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- Är det nån form av koppling, eller går det med krage på rören och dubbla slangklämmor, är det godkänt? ---- Du behöver aldrig fundera om det är godkänt eller ej. Kolla i VVFS 2003:22 det är ytterst få saker som beskrivs i termer "Godkänt / Ej godkänt".

VVFS2003:22

Nästan alltid står det så här.... Exempel -- > Bränslesystem -- > 5§ -- Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att till-fredsställande täthet erhålls. --. Du ser ordet tillfredställande, bara formulerat eller hur. Läcker det är det inte tillfredställande. DEt innebär i praktiken om du har en eller två eller tre slangklämmor med eller utan krage så sitter det tillfredställande så är det ok. Fabrikören står ansvarig, SFRO kontrollerar ALLT enligt 100 punkter eller vad nu var. Bränsleledning är en sak. Om SFRO (SBP) är vana vid att just bränsledningen Ramlar loss" lär du få en fråga, du har väl krage eller hur?

Så är hela tanken med VVFS 2003:22, det är egenkontroll som sedan fastställs via SFRo och SBP.

förlåt det var en lång utläggning men det är ofta frågor kommer om just "Godkänd / Ej godkänd" på olika saker tex bränsle, lampor, backspegel mm. I VVFS ser man hur det är formulerat och utfrån det kan man oftast bedöma framkomlig väg annars kolla med sin SFRO-besiktare. Det är deras jobba att vägleda.

Kort versionen är: På med en kragning och gärna dubbla slangklammor.

Link to comment
Share on other sites

man kan fila lite jack i som slangen biter fast i. man kan punktsvetsa loppor som ma filar ner så de inte är så höga och vassa. man kan i alla fall på kopparrör ta en bit kabel avskalade kardeler och lägga den runt röret och löda fast o finslipa.

om man kragar så får det inte bli nån vass kant för det skär hål på slangen.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte pumpen längst bak? så den trycker?

hej, jo, pumpen trycker som alla insprutspumpar gör, men har du för liten diameter på sugsidan så går dom torra och

det är inte speciellt bra för dom.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, köpt en ny turbo, och beställt en ny kort styrväxel. Ny bil = nya grejer :racesmile:

Och Hydraulrören (10mm) har just landat i garaget, men ni som kör med rör, hur har ni övergången till slang?

Är det nån form av koppling, eller går det med krage på rören och dubbla slangklämmor, är det godkänt?

tjena,

rören kragade jag lite , på med bränsleslang och EN rf slangklämma, räcker fint.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag, envis som en åsna förespråkar fortfarande lågtryckssystem bakifrån och fram. Catchtank fram på en knapp liter och kort högtrycksystem med HTpumpen fram och retur i toppen på catchen....

Har skrivit det i flera trådar, därav envishets aspekten på inlägget....

2x8mm cu rör bakifrån till framledning och retur och sedan en

1/2"anslutning i botten på catchen till HTpumpen använder jag.

Bilen har aldrig klagat och jag har förbrukat obscent mycket bensin under kort tid vid några tillfällen....

Link to comment
Share on other sites

Får man beställa några? :)

Skicka ett PM så löser vi det :thumbsup:

Arriwsmith: Envishet kompenserar för det mesta :thumbsup: snart har jag nog ändrat och byggt om precis allting på bilen...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

kör med det system som man tycker fungerar bra, själv kör jag med en HT pump bak inkl catchtank inne i tanken, precis som i min saab 9000,

och det fungerar bra.

Dessutom en pump mindre som kan gå sönder.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

kör med det system som man tycker fungerar bra, själv kör jag med en HT pump bak inkl catchtank inne i tanken, precis som i min saab 9000,

och det fungerar bra.

Dessutom en pump mindre som kan gå sönder.

Så har jag också byggt, smidigt då man slipper en massa anslutningar på tanken samt som du skriver mindre saker som kan gå sönder...

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tillverkat ett simpelt men väl fungerande pressverktyg för att tillverka rostfria clips så jag kan fästa bränslerören i ramen parvis, med lite 1mm gummi som skavskydd. :thumbsup:

På bränslerören blir det inte rillor, utan ändarna kragas först ut som en tratt, sedan tillbaks igen halvvägs så det bli en liten bula, inte jättestor, men tillräcklig för att slangklämman ska få nåt att ta stöd emot. :thumbsup:

Nämnde jag att ännu en kamera gett upp i min ägo? :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: ---- Nämnde jag att ännu en kamera gett upp i min ägo --- Men du, det där har vi resonerat om ett otal gånger, MAN KAN INTE ANVÄNDA en kamera till stoppkloss så bilen inte rullar. Det går heller inte att ha kameror som "jack-pads".

Vilket var det här gång??

Link to comment
Share on other sites

Denna gången var det inte mitt fel faktiskt, innan bilden blev förevigt vit, berättade kameran " memorycard failure", jag ska leta upp den extra nödreserven, jag har lärt mig att alltid ha en sån i standby. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, pressverktyg var det. :)

Bränsle rören är 10mm, och med 1mm gummi runt om så blir det 12mm, stavarna är alltså avkapade m12 bult.

12mm + 1mm rostfritt runt om blir 14mm och det är innerdiametern på rören jag kapat längsvis och svetsat ihop till klossarna.

IMG_2021.jpg

En remsa med borstad rostfri plåt, skyddsplasten fingerar utmärkt som smörjmedel, det blir inga repor alls!

IMG_2023.jpg

Sen är det bara att pressa, man behöver inte vara så noga, bitarna riktar in sig själva :thumbsup:

IMG_2026.jpg

Full press!

IMG_2027.jpg

Sådant blir det.

IMG_2028.jpg

Å fem minuter senare..

IMG_2034.jpg

Pipeline

IMG_2037.jpg

Genom bakstammen..

IMG_2038.jpg'

Å så en avluftning till bensintanken, knorren är till för om man skulle slå runt, så bensinen inte bara rinner ur.

IMG_2041.jpg

Tajt å gött.

IMG_2042.jpg

Thats all folks!

Link to comment
Share on other sites

Du är duktig du Kilkenny. Ny kamera också ser jag. Var lika duktig och försiktig med den nya kameran som du är skicklig att bygga. Överens?

Glömde en sak om avluftningen. Den kan vara tjurigt trots de fina "griseknorrarna". Jag hade några ungefär lika stora (handbockade) snurror men det skvalpade i alla fall så jag fick ta bort dem, gick inte att ha. Det berodde på att rätt var det var så kom det upp en droppe eller två eller 75 droppar i röret. Det fyllde på helt enkelt när första snurren var i botten fyllt upp så blev det rena rama luftkatapulten när bensinen for runt mellan skvalpskotten i tanken. Det stänkte ut i alla fall. Numera har jag en eller om det är två slangar som är bockade 90 grader (eller böjda) de hålls i position med buntband. Tog sedan en M10 bult och borrade ett tre eller 4 mm hål igenom. Nu skvätter det inte bensin längre. Ok jag kan inte vända runt bilen för då droppar / rinner det men de borrade bultarna kan byta ut mot backventiler om man vill.

Det är en tanke kring din "griseknorr". Ovsett om den inte läcker eller läcker så är den läcker......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är mammas kamera...

Ja vi får se hur det fungerar, såg samma princip på en hotrod för någar år sen, moon-tank framför kylaren och ett snurrat kopparrör, sketsnyggt.

Om det funkar får vi väl se :blink: Nu har jag inte FÖR stora förhoppningar iallafall :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Om utloppet är lägre än högsta punkten i tanken, så lär det ju rinna ur medans du tankar riktigt fullt, eller hur? Avluftningen har du ju för att tanken ska kunna andas, och ökar trycket, så blåser ju soppan ur ner till den nivån röret sitter på, vilket ser ut att vara ett par cm ner. Kan du få på ett rör på insidan som mynnar uppe vid tanklocket på insidan borde det funka, förutom skvalpet som kan stänka in i röret. Det bästa är att gå upp en bit, tex i bågen och ner igen, då kan det rinna tillbaks till tanken innan det trycks ut.

Link to comment
Share on other sites

Har köpt konstläder till sätena, och "båtdyneskummgummi" samt blivit lovad att få låna en industrisymaskin, slänger man in en sykunning mor i ekvationen så har man nog ett par klädslar snart. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till avluftningen. Så länge det inte kommit in bränsle i rören, vilket det kommer att göra när du kör. Problemet är att röret är tunt och när soppan rör sig så sugs och trycker det luft fram och tillbaka. Dvs det suga tillbaka soppan också. Rätt var det är så är man i "fel läge" tryck och sugmässigt plus råkat ha kvar för mycket soppa i röret. Då vet jag vad som händer. SKVÄTT och STÄNK och BLÄHHH. Därefter gör man om konstruktionen.

Din version kan fungera alldeles ypperligt eller så gör den samma som den jag hade.

Finns bara ett sätt, det är att köra med den och prova eller en liten förbättninge direkt. Kroka på en bränsleslang som går ner i ramens underkant. Om det skvätter så slipper du fri bensin i bakre utrymmet. Det är kanske just den kompletteringen med en slang som gör att din kontruktion inte behöver göras om alls utan är klar när bränsleslangen är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett sätt, det är att köra med den och prova eller en liten förbättninge direkt. Kroka på en bränsleslang som går ner i ramens underkant. Om det skvätter så slipper du fri bensin i bakre utrymmet. Det är kanske just den kompletteringen med en slang som gör att din kontruktion inte behöver göras om alls utan är klar när bränsleslangen är på plats.

Du har just läst mina tankar, om det inte kommer nåt i slangen så kan jag ta bort den helt, kommer det sås så kan jag dra upp slangen högre än tanken, piece of kaka :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Gick en två veckors tankeläsningskurs, numera utbildad så jag nästan kan läsa mina egna tankar.

--- kommer det sås så kan jag dra upp slangen högre än tanken --- Nix, ingen slang uppåt utan "grisknorren" och slang neråt för om bränsle skulle tryckas ut så trycks bränslet ut under bilen och kladdar inte ner bilen. Drar du slangen uppåt är du tillbaka på ruta noll med skillnaden att du måste få i lite mer bränsle i knorren och gummiröret innan det eventuellt trycket ut. Neråt endast, ok?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Neråt endast, ok?

Ok, lovar.

Thomas, ska se om jag kan hitta nåt sådant :thumbsup:

Dagens skörd då.

Eftersom det är Aluminium på temat och dessutom väldigt tunn sådan så uppmanas Calle att snabbt scrolla förbi alla hemskheter, akta ögonen.

Här får brandväggen till bagageutrummet en förstärknings fals.

IMG_2049.jpg

På detta vis.

IMG_2054.jpg

Sedan hjulades det på farsan lilla engelska hjul, kåpa till tanknivåmätaren, skall nitas runt om.

IMG_2056.jpg

Bestämt mig för hur bagageluckan ska sitta osså.

IMG_2070.jpg

Den går att öppna! Lyx!!!

IMG_2064.jpg

Just bakpartiet är det jag funderat mest på men inte kommit på något bra lösning, som vanligt var det lättare att bara börja bygga så löser det sig längs vägen. :thumbsup:

Ritningar är bara fegt...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut Kilkenny. Du har liknande ide som jag med ett rejält och användbart bagageutrymme. På min bil blir hela bakdelen som en separat och löstagbar från bilen, vilket ger väldigt bra åtkomlighet till tankar och bakaxel. Lightweigthtluckan är min favorit och tejpgångjärn fungerar också. (Jag använder ofta tejp som gångjärn på modellplanen)

Och varför använda ritningar när man bygger åt sig själv och har egna ideer om hur man vill ha det? Det är lättare att ändra en bild som man har i huvudet på det färdiga resultatet än att behöva tänka och sätta sig ner för att rita om istället för att bara bygga allt eftersom det kommer nya ideer och ev problem att lösa. Plus att man kan "rita" om vart man än är.

CJ

Link to comment
Share on other sites

Det tackar vi för. :)

Svärmorslucka var faktisk det jag ville ha från början, men det är lättare att lasta på detta hållet, tyvärr. Men man kan ju alltid ändra sig, tejp är bra.

Crister: Exakt, och mallpapp är kung!

Thomas: Finfint, ska se vad det finns för grejer på jobbet också, snål vettu :rolleyes:

Baging: Isåfall blir det ömsesidigt, din bil är så härligt patinerad av all körning, precis som en seven ska vara, sen att den är ruskigt snabb gör ju inte saken sämre, vi kanske ska byta rakt av? ;)

Link to comment
Share on other sites

Dagens skörd:

Till bakluckan veks kanten dubbel med en svetstråd emellan.

IMG_2074.jpg

Och så lite dekorations/förstärknings rillor i falsen. Skillnaden i styvhet är helt enorm! (1mm Alu)

IMG_2075.jpg

Stod och tittade på den en lång stund, tyckte jag kände igen designen...... sen slog det mig, det är en snöskyffel! :D

Nu är frågan. blå eller orange...hmmmm

IMG_2078.jpg

Kan hända att den lilla svetstråden som håller den uppe kan bli originalutrustning på Emekseven, alternativt blir det en lyxigare variant om budgeten tillåter.

IMG_2081.jpg

Jakten på gångjärn har börjat!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...