cealm Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Nog har jag både sett och hört talas om högtalarbilar förr men............... Quote
Janne E Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Grattis Kilkenny, 73.65dB.... Inte visste jag att det var en elbil du byggt :lol: Trodde bara det var Calle som lekte med modellbilar :lol: Janne Quote
Kilkenny Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Är man något starkare än mätgubben så kan man ju hålla för microfonen också.... fixa felet vid källan så att säga. :D Quote
cealm Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Vad katten ---- Trodde bara det var Calle som lekte med modellbilar ---- Fossilbil, fossilbränsle, det hörs ju på namnet vilken typ av drift och bil det är ...... Nä-ru Janne E, du kör också (normalt) och har byggt en elbil........ Just det, hur tänker jag nu? Här lämnar jag en liten lucka i inläggen så får vi se om du kommer på att det faktiskt är helt sant det jag säger........ Förresten det är inte bara du utan förmodligen alla vi på forumet med "våra-jura-krita-tiden-förhistoriska" åk som faktiskt är elbilar hela bunten. Kanske någon annan på forumet som lätt kommer på lösningen....... Quote
Janne E Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Lite för tidigt för gåtor för min del Calle :unsure: Behöver ett par liter kaffe till för att funka, så jag återkommer när jag fått upp bägge ögonlocken :icon_sleep: Trött Janne som fortfarande väntar på semester.. Quote
Rikard Larsson Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Hur såg det ut på insugssidan Kilkenny? Original luftfilter bara, eller nån ljudisolerad box? Quote
Kilkenny Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Elbilar vete fan, men soldrivna är alla bilar, om dom inte råkar ha en kärnreaktor med sig då. :blink: Det öppna konfiltret (Biltema, hellyeah!) fick en skvätt skumgummi i sig. Quote
BeLo Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Stort grattis Björn! Bara slutspurten kvar!! /Bengt Quote
cealm Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Janne E: --- Behöver ett par liter kaffe till för att funka, så jag återkommer när jag fått upp bägge ögonlocken ---- Fått i tillräckligt med kaffe och fått upp ögonlocken än ........ Nej, jag skall inte hålla dig på halster. En fossilbil, tex din, när den står i garaget och du kommer in förväntansfull och vill ut och åka (med eller utan regplåtar. Du sätter dig i bilen och på med bältet, tar ett stadigt tag i ratten och,,,,,,, just det och!! inget händer,,, absolut ingenting. Just det, tänker du. Det här är ju en fossilmotordriven bil som inget kan själv som jag satte mig i. Den kan ju inget själv, attans också! Hur kunde jag glömma det? Du släpper ratten med ena handen, slår på tändningen vrider på startnyckeln eller trycker på startknappen. Någonting rör sig. Det är den elektriska startmotorn. Bilen har fortfarande inte startat men den är på väg. En del motorer startar kvickt andra går lite längre på startmotorn. MEN!!!! alla (eller nästan) är eldrivna, efter en "tillräcklig stund" stänger man av sin eldrift på bilen för då har den fossilmotordrivna bilen börjat brumma och det gör den så länge det finns något i tanken eller man slår av tändningen men för att få detta brummande är det ren eldrift först............. Det kan det finnas varianter av eldrift, tryckluftstart på gamla tändkulor, mm mm men av våra gatreggade eller på väg att bli gatreggade Sjuor tror jag det är väldigt få som inte är eldrivna.......... Utan eldrift ingen åktur. Såklart kan bilen knuffas igång tid efter annan men jag räknar på eldriften som den är avsedd att användas. Svårare än så var det inte Janne E, men faktiskt är det så. Hoppas kaffet smakade och ögonlocken är uppe nu dag nummer 2......... Godmorgon förresten Quote
Janne E Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Jodå kaffet gjorde nytta till slut :prop: Men nu är ny morgon o nästan lika trött... Jag anade ditt svar men gick o funderade på ett alternativ, tänkte man kanske kunde återinföra STARTVEVEN :lol: Quote
cealm Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 --- STARTVEVEN --- Bra initiativ, jag har saknat den... Den hittills snyggaste startvev som jag känner till är den som hör till en Morris Minor. Liten fin och smäcker sak.... Quote
Kilkenny Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 SFRO2:an bokad! :blink: Hinner ha 4 veckor semester innan det är dags, och det kan nog behövas. :thumbsup: Quote
cealm Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Trevligt. Då är det inte många steg kvar tills EMKSEVEN är ute i trafiken (lagligt) och kör. Quote
Kilkenny Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Röd tejp. Och fiskögonlins. :thumbsup: Quote
Kilkenny Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Jepp, hela långsidorna och runt nosen, upp på huven, svart "pinstripe" bryter av mellan färgerna. Sen blir det en orange rostfri sjua i nosen med svart nät bakom. Quote
Jocke4U Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Kommer bli skitfint! Hur går det med besiktningar och innan Kinnekulle?? Quote
Kilkenny Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Det blir på håret, men det kan gå. :thumbsup: Plastfolie! Jag lackar imorrn Calle, det går bra va? Quote
Kilkenny Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 (edited) Slipat... Och lackat! Det blåser bra idag så det blev till att stå inne. I verkligheten är färgen mörkare, GoPro:en är ingen stillbildskamera i första hand. Ska ner till kvällen och se om det har runnit, eller om jag missat nånstans. :racesmile: Edited August 10, 2011 by Kilkenny Quote
cealm Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Snyggt jobb Kilkenny. Målarboxen var väl städad och fin hoppas så du inte fick något blått från min bil iblandat din målning. Riktigt fin bil på både in- och utsidan skall du veta att har. Quote
Kilkenny Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 Tack tack. :) Mer bilder. Jag blir nog tvungen att köpa en Gulf T-shirt iallafall...... Quote
kengren Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Jäklar vad snyggt Jag är mycket imponerad, önskar att jag skulle kunna göra lika bra - MYCKET SNYGGT OCH STILRENT kenneth Quote
Pac Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Fast det är klart, du skyler ju ditt otroliga aluminiumarbete.... :wub: Nu vet jag inte riktigt vilken fot jag skall stå på... :icon_oops: Jag ser verkligen fram emot att få se hela härligheten live på kullen. :) Quote
Kilkenny Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 *bugar* :racesmile: Jag suger lite på heltäckande bilder tills allt sitter ihop, men det är inte så långt kvar. :thumbsup: Var just ute och testade framlyktorna samt blinkers.... men jag råkade ta fel avfart å så.....blev ute en liten stund... :hypocrite: Just när jag svänger ut från garaget blir jag nästan bländad av det största stjärnfallet jag nånsin sett! :blink: Skithäftigt. Quote
_coffe_ Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Ja jäklar, det är helt sjukt läckert med Gulf-färgerna. Det gör sig kanonbra på din bil :wub: Quote
Krolleg Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Riktigt nice. Är den svarta linjen målad eller tape? Sent from my HTC Desire using Tapatalk Quote
cealm Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Kilkenny: -- Jag suger lite på heltäckande bilder tills allt sitter ihop, men det är inte så långt kvar --- Fast inte längre än till ikväll 13 aug, eller hur??? Men har du något riktigt riktigt bra skäl så ok för 14 aug 2011. Quote
XTR Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Läckert!!!! Skall bli kul och se din bil "live" på Kullen!!! //Mattias Bränslepump kass igen, varför går mina pumpar sönder??? Denna gången en BDS pump för 998:- Höll 70 mil :blink: Quote
Krolleg Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Bränslepump kass igen, varför går mina pumpar sönder??? Denna gången en BDS pump för 998:- Höll 70 mil :blink: Har du nått filter innan pumpen? Quote
cealm Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 XTR: 998/70 = 14,25kr per mil i pumpkostnad. Quote
Thomas Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Filter både före och efter pump rekommenderas. Det räcker med en lite flaga från när man svetsade tanken. Kommer den in i pumpen så tvärlåser den. Varför vet jag det ??? :banghead: :hypocrite: Quote
Kilkenny Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Krolleg: Den är penselmålad, men inte utan maskeringstejp båda sidor, riktigt så stadig på handen är jag inte ännu. :) Min Bränslepump lät oroligt igår, men idag hör jag den knappt, vet inte om det är ett bra tecken.... Quote
cealm Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Kilkenny: ---- Min Bränslepump lät oroligt igår, men idag hör jag den knappt, vet inte om det är ett bra tecken.... ---- Den kanske har stannat........och är trasig Quote
Kilkenny Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Njaae, bilen går ju, riktigt bra dessutom så jag hoppas på någon typ av spontanhealing. Quote
XTR Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Har du nått filter innan pumpen? Jo det sitter ett filter precis efter tankutgången. Funderar på om det är värmen som knäcker pumparna, för den pumpar igen när den kallnat. Det här var första långturen med nya huven utan huvscoop och då antar jag att det blir varmare där pumpen är placerad på torpedhyllan framför scuttlen. Skall tillbaka med pumpen idag och antagligen få en ny. Kommer att omplacera pumpen hängandes i en gummikudde i luftströmmen innan luftutsläppet på höger motorrumsplåt. SORRY för trådkapningen Björn! Du får lov att köra om mig på Kinnekulle om du vill, hehe //Mattias Quote
Thomas Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Om du har pumpen i motorrummet spelar ingen roll. Bensinen kyler. Men du kan ha nåt på vägen i slang eller catchtank som knäcker den. Jag har filter vid tanken och catchtank i motorrummet och troligen var det nåt i den som låste min så nu har jag ett Bullet filter precis innan pumpen och ett insprutsfilter efter den. Man måste ha ett efter också för kolen i pumpen slits och sätter då igen spridarna annars. Quote
Amoz Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Funderar på om det är värmen som knäcker pumparna, för den pumpar igen när den kallnat. //Mattias Kompisens pump stannade när den blev varm, vi lät den svalna och så funkade den en stund igen. Vi skulle till Linde Open dagen efter, och kunde inte fatta vad som var fel. Demonterade pumpen, och plockade isär den, då hade bägge magneterna till motorn lossat. Limmade fast magneterna och monterade pumpen igen. Bilen startade inte, men vi felsökte, och konstaterade att vi monterat magneterna åt fel håll. Pumpen gick baklänges, så vi bytte plats på plus och minus på pumpen, så gick bilen :) Bilen kördes "duktigt för fort" enligt speakern, då det var första gången han körde på strippen. Kollat magneterna? =) Quote
Thomas Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Insprutspumparna brukar vara "våta" dvs bensinen flyter genom hela rotorn m.m. Och de brukar vara hoppressade och inte delbara. Quote
Amoz Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Insprutspumparna brukar vara "våta" dvs bensinen flyter genom hela rotorn m.m. Och de brukar vara hoppressade och inte delbara. Ahh, my bad, detta var ju till en med förknasare.. Sorry för OT :) Quote
Rikard Larsson Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Jag delade min och rengjorde, full med kristaller från spolarvätska (fråga inte...). Fungerar fortfarande. Vanlig volvo turbo-pump. Pressad i ena änden, men det var lätt att få isär den ändå. Quote
cealm Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 (edited) När vi ändå är inne på insprutningspumpar. Varför köper Sevenbyggare lösa pumpar som oftast går sönder. Finns att läsa vittnesmål om i många trådar. Tex bränslepumpen till Volvo 740 verkar ju vara en bra pump. Den borde väl också kapacitetsmässigt fungera, eller? I en tråd nyss var pumpkostnaden 14,25kr/mil vilket kanske kan anses rätt dyrt. Volvo 740 vet jag inte vad den kostar men låt säga 2500kr och på 30000mil blir det 0,083 kr/mil Frågan är alltså vad är mest lönsamt, en originalpump från något känt bilmärke som kan gå utan problem runt 30000 mil. Kanske skälet är att en sådan pump är onödigt stor och tung men jag tycker inte det för jag har plockat bort en eller två och så stora verkar de inte. Tids nog skall jag över på insprutning från förgasare och original membranpump då kan det vara bra att ha en vettig inriktning att gå på. Edited August 16, 2011 by cealm Quote
Thomas Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Biltemas är Kina kopior. Bosch.Walbro.VDO t.ex. gör bra pumpar. Quote
gka Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Kul att se någon som gör så snygga grejer hela tiden, med enkla medel. :thumbsup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.