Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Har hunnit med lite småpyssel denna veckan.

Började som sagt med sumpen. Jag har lagt till den oljevolymen som jag kapade bort i och med "choppningen".

Kommer nu att leda ner turbons oljeretur rakt ner i topppen på denna "låda".

post-696-1186692925_thumb.jpg

Fick sedan gjort ett växellådsfäste som utnyttjar två gummikuddar.

post-696-1186693007_thumb.jpg

Ska nu mäta upp och få gjort kardanen. Jag vet att jag läst någonstans på forumet hur långt "yoken" ska sticka in i växellådan, men jag kan inte söka rätt på det nu. Någon vänlig själ som har koll på det?

Mvh

Magnus

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

härhar du några tips på "baffel" bygge i ditt tråg

pan_in1.jpg

en annan vinkel

panin2.jpg

dock är det från en motor som är "tvärs" monterad men de går ju att anpassa till ditt tråg med...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten uppdatering.

Fick hem lite saker från England i fredags. Hoppas att de kommer bli bra på bilen.

post-696-1188409239_thumb.jpg

Jag beställde en bromsvätskebehållare med tre utgångar och blev lite förvånad när jag öppnade påsen.

Ska man verkligen behöva importera denna från England?

post-696-1188409290_thumb.jpg

Tror ni dessa kommer få stopp på en lätt sjua?

post-696-1188409264_thumb.jpg

Med fälg.

post-696-1188409497_thumb.jpg

I övrigt håller jag på att svetsa ihop bensintanken i 2mm aluminium, så jag passade på att köpa ett Acewell 2853 + deras tankgivare.

Bränslepump med filter är också på plats. Bilder kommer kanske senare.

En fråga. Jag har tänkt använda två huvudbromscylindrar med bromsvåg. Är det någon som kombinerat ihop detta med MK:s original infästningar till pedalerna?

Vilket CC avstånd är lämpligt mellan huvudbromscylindrarna?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Fråga får man alltid på detta forumet.

De var inte direkt Lo(w)cost, men...

Jag köpte ett bromskit på Rallydesign (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=562_563_567&products_id=3951) för £ 362 + VAT. 283 mm skivor med Wilwood Midilite (44mm kolvar). Fick fråga speciellt om dessa, eftersom de skickar med mindre kolvar normalt.

Eftersom du har andra spindlar än mig gissar jag på att oken till dem kostar £139,50 + VAT.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det börjat gå framåt igen efter att ha sysslat med en del saker som inte syns.

Tanken har fått liv med nivågivare och anslutningar. Jag tillverkade den i 2mm aluminium och den provtrycktes till 0,5bar.

post-696-1193320449_thumb.jpg

Bromsskivorna fixades till för att se lite roligare ut!

post-696-1193320419_thumb.jpgpost-696-1193320437_thumb.jpg

Huvudcylindrar till broms och koppling fick ett nytt fäste.

post-696-1193320425_thumb.jpg

Nu återstår bara resten.....

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hade själv en Scirocco GTI -77:a som jag slet ner i beståndsdelar och renoverade i ett antal år. Körde sen ca 1000 mil med den innan jag sålde den för väldigt lite pengar. Gjorde ingen bra affär, däremot ångrar jag att jag sålde den.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det var ett tag sedan man uppdaterade sin egen tråd. Sitter och följer alla andras trådar med stor nyfikenhet men skriver sällan om vad man gör själv. Måste försöka förbättra sig på den punkten....

Det har hänt en del de sista veckorna och efter att ha varit helt demonterad ett tag så der det ljusare ut.

post-696-1218924743_thumb.jpg

Bilen har i dagarna bl.a fått fungerande bromsar och det känns inte helt fel.

Det verkar som om modifieringarna på MK:s pedalställ fungerar bra med bromsvåg, hydraulisk koppling och hemmasnidade pedaler.

På bilden ser man även min lösning på styrstången. Enligt samtal med SFRO skulle det vara OK, men vi får se när de tittar närmre.

post-696-1218924782_thumb.jpgpost-696-1218924751_thumb.jpg

För ett tag sedan fick jag till insuget så att det inte sticker 20 cm utanför ramen. Kapade rören 5cm + plus att jag gjorde en ny plenumkammare och övergång till spjällhuset som nu sitter framför motorn och ovanför generator remmen. Kanske inte den mest optimerade lösningen effektmässigt, men den enda möjliga med det trånga motorutrymmet och denna motorn.

post-696-1218924772_thumb.jpgpost-696-1218924763_thumb.jpg

Mer kommer inom kortare framtid än tidigare..

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har också missat denna! Ser trevligt ut. :)

Appropå triangulering, som diskuterats innan; det finns alltså inget fäste i "locket" på diffen? Nu verkar denna iofs sitta stumt i ramen (inga gummibussningar?), så det är kanske mindre problem, men Caterham m fl har tydligen börjat göra som Westfield, och sätter någon form av fäste där också. Anledningen är att folk lyckats vrida sönder en del fästen och/eller diffhus på senare tid. Det trimmas väl lite för mycket numera, kanske... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se att ett extra fäste för diffen på locket motsvarande Westfield skall behövas med stumt monterad diff för diffens skull.

Däremot kanske man skulle gjort ett fäste där ändå, då fyrkantsprofilen som går på tvären bakom diffen är krökt och med ett stumt fäste där hade man förstärkt detta och styvat upp konstruktionen en aning.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har i dagarna tillverkat ett batteritråg/hållare. Hade tänkt montera batteriet framför den ev. passagerarens fötter. Hade tänkt bocka till en alu.plåt som fotstöd/skydd mellan batteriet och passageraren. Finns det några synpunkter på denna idé??

post-696-1220381056_thumb.jpg

En annan fråga är att jag som så många andra har det rätt trångt på vänstersidan i motorutrymmet.

Det finns helt enkelt inte plats till något oljefilter och därför har jag köpt en oljefilterförflyttare. Finns det någon generell rekommendation på hur långa slangar man kan ha till denna?

post-696-1220381068_thumb.jpg

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

har du möjligtvis en bild eller mått på hurpass mycket plats du har för oljefiltret?! det finns nämligen andra oljefilterhållare som gör så att filtret kommer rakt ner iställer för att "luta" bakåt

Link to comment
Share on other sites

Hej Magoo,

jag kommer ihåg att du tipsade om detta tidigare (tror det var Golf IV:ans filterhållare), men även om jag fysiskt skulle kunna klämma in ett mindre filter och vertikalt kommer jag inte att kunna byta det utan att demontera rattstången och lite andra broms relaterade delar.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Så har jag också gjort med batteriet.

Eftersom jag bygger McSorley 7+442 som är längre än "bokbilen" så ryms batteriet bra framför fötterna.

Databoxen sitter monterad ovanför batteriet.Batteriet hålls fast av en rem som löper i öglor (en ögla syns på torpedplåten).

Hmm....batteriet är dammigt. Brandfara! Mjaa.....det är ett gammalt och kasserat batteri som är urladdat men som har rätt storlek.

Ska försöka bifoga en bild.

Antas i ett störtregnigt Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ser det nu när jag tittar med utvilade ögon....

Vi får se vad SFRO säger för min blir inte en "tät" låda/utrymme mot passagerarutrymmet.

Någon som har koll på rekommenderade slanglängder till oljefilterförflyttaren?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Samma lösning här, dvs batteriet framför passagerarens fötter.

För personer över 1,85 blir det kanske i kortaste laget till fotstödet, men jag (som är liten och nätt ;-) har inga problem att sitta där.

Jag har en lucka framför scutteln som batteriet kan accessas från. SFRO hade inga synpunkter på att det inte var helt tätt in mot kupén.

/Bengt

post-25-1220561737_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår var inte min dag...

efter jobbet svarvade jag en adapter för att få in oljetrycksmätare och varningslampa. Allt svarvat från 17mm sexkantsstång i rostfritt 2343.

post-696-1220728537_thumb.jpg

På väg hem insåg jag plötsligt att jag glömt skvalpplåten när jag monterade oljetråget för två veckor sedan.

Väl hemma så insåg jag att min nytillverkade adapter inte passade. Plus att det tog "lång" tid att få av oljetråget på plats och få dit en nymodiferad skvalpplåt. Nästa gång oljetråget ska av är det i alla fall lättare.

Idag var det tillbaks till svarven och en ny adapter tillverkades. Den passar....

post-696-1220728547_thumb.jpg

Passade även på att klippa till och bocka ett skydd över batteripolerna i polycarbonat

post-696-1220728558_thumb.jpg

Klippte sedan till en bit aluminium, bockade och svetsade och fick till batteriavskärmaren/fotstödet.

post-696-1220728572_thumb.jpg

Om jag nu inte går ut i garaget efter tråduppdateringen så vet jag att dagen blev lyckad, men man får väl chansa och se om Murphy har ledigt...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Idag blev man fattigare men gladare och en milstolpe är passerad.

Så här ser bilen ut idag och matchvikten 467kg är uppdelad på v.fram 127,5kg, h.fram 127kg, v.bak 108kg, h.bak 104,5kg.

post-696-1221223967_thumb.jpg

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på min lösning av bältesinfästningen.

Markerat med röd ring finns den övre punkt som jag svetsat i ramen. Det är en kopia av MK:s andra infästning som använd vid 4/6 punkts bälte.

post-696-1221678140_thumb.jpg

Den nedre punkten för bältes rullen svetsade jag in i hörnet bredvid kardantunneln/diffen enligt gula linjer. Tyvärr har jag monterat ryggplåten och den dåligt synlig nu.

post-696-1221678125_thumb.jpg

Två bilder på hur det ser ut med bälte resp stol monterat.

post-696-1221678153_thumb.jpgpost-696-1221678164_thumb.jpg

Mina tankar är att sätta öglor i original 4 punkts fäste och använda ett 4 eller 6 punkts vid bankörning.

Borken om du läser detta. Var har du sågat i dina stolar för att dra ner 6 punkts bältet? Skulle kännas bra med en bild eller mått innan man sätter sticksågen i sina stolar...

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Köpte bältena på Mekonomen. Tror att de bara hade en modell rullbälte med vertikal infästning av rullen.

Det är väl bara att såga i stolen och meddela hur vi andra bör göra istället......

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jättetrevligt att se att någon annan bygger seven med 1,8t vad kommer din motor ifrån mitt oljetråg ser helt annorlunda ut och vad andvänder du för motorfästen. Jag själv bygger en Tiger Avon och har ej kommit lika långt ännu väntar på samma sprängkåpa som du har så jag kan börja passa in motorn.

Edited by Televinken
Link to comment
Share on other sites

Televinken, med stor sannolikhet har du då en motor som i original sitter "tvärs" monterad, det är en annan motorfamilj som heter 06* och de har även en annan layout på tråget än den motortypen som jag och Morty bygger med ( som föv heter 058)

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Hej

Var har du för tum på fälgen ??

och vad har du för avstånd mellan ok och fälgen.

Över väger likanade bromsar men kör med 13" hjul och vända styr P-ändar

för att få på hjulen.

/ Atorp

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har 15" fälgar med ET42 och jag får kolla avståndet så fort jag är i garaget. Har precis kommit från en 12,5 timmars flygning från 14 dagar i Thailand.

Givetvis kollar man forumet direkt.....

Där sitter distanser mellan ok och hållare på navet så ev. kan man använda mindre diameter på skivorna och 13".

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Atorp, nu har jag mätt mellan bromsok och mina 15" fälgar.

Jag har 10mm frigång och distanserna skulle kunna kortas 8mm, vilket gör att det blir svårt att klämma in de oken innanför en 13" fälg.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vi var i Khaolak och hade det varmt, skönt och lugnt. Enligt byborna var det t.o.m. mindre turister nu än direkt efter Tsunamin...

Bilden från Ao Nang såg riktigt trevlig ut. Hur var det i övrigt?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vi var i Khaolak och hade det varmt, skönt och lugnt. Enligt byborna var det t.o.m. mindre turister nu än direkt efter Tsunamin...

Bilden från Ao Nang såg riktigt trevlig ut. Hur var det i övrigt?

/Magnus

Det var ett lugnt ställe utan allt för mycket att göra förutom att bada, snorkla och åka ut till olika öar. Dyra piratkopierade kläder och prylar som man försökte pruta på.

Även här nämnde dom att det var dåligt med turister i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag är inget vidare på att uppdatera min byggtråd......

Hur som helst som framskider bygget och nu håller jag som bäst på att byta färg på mina karossbitar.

Köpte svarta delar från MK för att jag inte visste vilken färg jag skulle ha och har nu beslutat mig för "Electric orange pearl".

Passade på att bygga en slip/lackbox i garaget så jag inte dammar ner allt annat. Plus att jag kan hålla en högre temp utan att höja tempen i hela garaget.

Får dock lite dålig samvete när jag läser CEALMs tråd om när han mekar i minusgrader när en annan är gnällig under +16°C.

En fråga, hur nära glasfiberpanelerna kan man ha ljuddämparen och hur mycket avstånd behövs mellan "down pipen" från turbon ut genom glasfibersidan?

Funderar på att använda avgasbandage för att vara på säkra sidan för "down pipen".

Lite bilder:

post-696-1231612966_thumb.jpgpost-696-1231612976_thumb.jpgpost-696-1231612982_thumb.jpg

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog att ha en aluminiumplåt med 10 mm spalt på insidan av karossen för att skydda mot värmen - skall även göra något liknande framför pedalerna eftersom turbon sitter precis framför fötterna på förarsidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mer på vilket övermått jag behöver på hålet i karossidan där jag kommer ut med avgasröret.

Eftersom jag har turbon på högersidan finns det otroligt nog ganska bra med plats för avgasröret så jag slipper förmodligen skärma av där.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denna veckan fick jag ett ryck och köpte däck till bilen. Däckkillen blev lite förvånad när man ber om R-däck i januari...

3500kr fattigare blev man i alla fall.

post-696-1233358733_thumb.jpg

I övrigt har veckans pyssel varit att tillverka en plugg för scoopet. Tyvärr sticker ventilkåpan upp 20mm genom huven och fick hitta på något, så det blev ett försök. Nu är pluggen avgjuten och formen är färdig. Får se om det blir bra eller göra om....

post-696-1233358966_thumb.jpgpost-696-1233358980_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fick provat gjutformen igår. Kapade upp hålet i huven och fäste formen på utsidan, sedan byggde jag upp 6 lager glasfiber från insidan.

post-696-1233579596_thumb.jpg

En stund senare när polyestern härdat och formen togs bort blev resultatet så här

post-696-1233579610_thumb.jpg

Nu blir det lite finslipning innan lack.

Link to comment
Share on other sites

Nu var de sista planerade karossbitarna lackade. Hoppas att jag inte skadar något nu för färgen tog i princip slut, bara 1/2dl kvar av pearllacken.

post-696-1234037911_thumb.jpg post-696-1234037922_thumb.jpg

Har haft lite klydd att få till kylare och intercooler i fronten på bilen. Vad man än provar är det för trångt. Det är inga konstigheter att få dit en kylare, men ska man ha en intercooler framför kylaren är MK Indy noskonen väldigt trång. Hade det funnits slanglös överföring av luft skulle jag vara den första att jubla...

Eter lite mätande och konversation med ett företag i England så kanske en lösning är på väg om ett par dagar. Dock blev det inte Locost...

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt snyggt - bara du inte blir för rädd om lacken för att våga köra med bilen. Klistriga R-däck skjuter en hel del småsten i tangenten (och ibland lackens) riktning. Blir det vattenkyld IC istället? Vad har du för fabrikat på din nuvarande IC?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...