Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Tror ni dessa kommer få stopp på en lätt sjua?

post-696-1188409264_thumb.jpg

Funderar på samma bromskit i fram. Vad har du för bromsok i bak?

Såg även att du inför kullen bytte pads från Polymatrix E till A. Hur funkar dessa (A) på gatan? Tydligen behöver dessa en högre arbetstemperatur än E men samtidigt klarar dom mer värme.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Skrev precis ett långt svar men när jag skulle addera en länk försvann allt :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Provar igen. Fungerar det inte så blir det två varv runt huset i ösregn.....

Link to comment
Share on other sites

Försök II.

Jag har Sierra originalok bak med Ferodo belägg. Ska köpa "riktiga" belägg nästa gång och får jag inte tag på det blir det Wilwood ok även bak. Ferodo beläggen dammar och slits betydligt fortare än Wilwood beläggen.

Jag beställde de största kolvarna till oken och anpassade huvudbromscylindern för att få rätt balans fram/bak.

Angående Polymatrix A eller E så missade jag att läsa på Wilwoods hemsida vilka data resp. belägg hade innan jag beställde mina delar. Jag läste då endast på en återförsäljares hemsida och deras rekommendationer till vad och hur beläggen skulle användas.

Polymatrix E har en inledande (kall) friktionskoefficient på 0,40 och peakar vid 500F på 0,47 medan polymatrix A börjar på 0,55 och peakar vid 450F på 0,67. A beläggen bromsar med andra ord bättre i alla temperaturer. E beläggen fungerade bra men har inte samma bett som A och man fick trampa hårdare för samma bromskraft. Finns inga som helst temp problem med någon av bromsarna trots 42 varv "non stop" på bana.

Min broms "set up" är följande:

Framkrets. Wilwood 0,700" huvudcylinder, Wilwood Midilite (DynaPro) 4 kolvs (44,5mm kolvar) med Polymatrix A och Cosworth RS500 283mm skivor

Bakkrets. Wilwood 0,625" huvudcylinder, Ford Sierra ok med Ferodo och Sierra original skivor.

Mer att läsa om Wilwood beläggen finns här Wilwood belägg

Link to comment
Share on other sites

Det går sakta framåt med min diffrenovering. Idag pressade jag på och i de sista lagren och lagerbanorna. Väntar på ett par nya delar innan slutmontering. Förhoppningsvis är den ihop i helgen så man kan få gasa av sig.

Vill informera om att ni som bygger med Sierra eller Scorpiodiff. Innan ni monterar i den i era byggen. Ta av kåpan och kontrollera dreven i differentialdelen. Mina såg ut så här:

Diffdrev.JPG

Det var inga problem att köra med den och den ven eller "burrade" inte, men jag kunde känna ett visst glapp mellan höger och vänster sida. Kan tänka mig att fortsatt slitage hade gått fort eftersom ythärdningen var bortsliten. Lite tråkigt att behöva stå still en bankörning eller liknande för att man inte kollat..

Link to comment
Share on other sites

He he, en gång körde jag om en scorpio med så högt yl från bakaxeln att jag hörde det i min bil, den kan inte haft många mil kvar. Är de dåligt härdade eller håller de så ojämn kvalitet? Vissa OK och andra kassa. Det kunde man inte tro om ford...

Link to comment
Share on other sites

He he, en gång körde jag om en scorpio med så högt yl från bakaxeln att jag hörde det i min bil, den kan inte haft många mil kvar. Är de dåligt härdade eller håller de så ojämn kvalitet? Vissa OK och andra kassa. Det kunde man inte tro om ford...

Troligen smuts från tillverkningen.

Jag vet att en tillverkare av flygmotorer började med att tvätta alla sina hela nya redan "kliniskt rena" flyg godkända lager innan dom monterades efter man haft problem med ett par lagerhaveri i förtid.

Smuts från tillverkningen behöver inte visa sig direkt från början utan kan komma efter en lång tid.

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

om det ylar så är det pinjong o kronhjul som är skadat troligen gått oljetorrt. dessa 4 små diffdrev är till för att hjulen ska kunna gå olika fort i tex. kurvor och spinner man på ena hjulet så snurrar dessa ofantligt fort och skadas. tex. audi/vw har lagringen av dessa i plast och det knäcks ganska lätt.

Link to comment
Share on other sites

Så nu var diffen på plats igen och det fina vädret idag gjorde att de tjatande barnen fick som de ville. Grabben åkte en runda på 7 mil och tösen nöjde sig med 4 mil. Hoppas vädret står sig ett par månader till innan man tvingas låta bilen gå i ide. I och för sig har jag tänkt fixa med torrsump och en del andra uppgraderingar i vinter, men köra är så himla skoj!!

Ihopmonterad diff innan den fick ta plats i ramen igen.

post-696-125287049439_thumb.jpgpost-696-12528705035_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En månad sedan jag uppdaterade tråden. Lite har hänt sedan dess.

Den 4:e oktober var det KM i MSCC klubben på Knutstorp och jag passade på att köra lite "prova på" körning.

Väldigt strukturerad och disciplinerad övning!

Det roliga med denna dagen var att det var det absolut sämsta vädret på väldigt, väldigt länge.

Halv storm blandat med rejäla regnskurar och kallt. Riktigt skoj att få prova hur bilen känns i väta.

Sammanfattning är att r-däcken inte är optimala vare sig i grepp eller vattenplanings egenskaper + att jag fick putsa mina bromskivor efteråt (det blev små bruna fläckar vid naven av vattnet :(, men de var lätta att få bort ;) )

Lyckades få en härlig vattenplaning i slutet på rakan i 167km/h när det var 120m kvar..... Det gick denna gången :icon_oops:

post-696-125562793108_thumb.jpgpost-696-125562794823_thumb.jpg

I övrigt har det trillat in lite delar i väntan på vintern och nästa säsong.

2st nya extra fälgar med Yokohama A048 Soft. Bra att ha med sig i fall gummit på bilen råkar ta slut vid körning.

post-696-125562815675_thumb.jpg

Ett mål med vintern (förutom att den ska gå snabbt över) är torrsump. Det är inte lätt att hitta delar till min motor för denna typen av övningar. Dock så fann jag i Tyskland en kopia på en Formel 2 sump. Hade ingen aning om att man använde 1.8t-20V motorn i Formel 2 med 450hk. Tänk om man hade hittat en sådan motor i garaget.....

post-696-125562807553_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var och hämtade ett nytt vinterprojekt till bilen. Vet inte om det var genomtänkt men lite skoj får man ha.

ARD.JPG

ARD_insug.JPG

Motorn är i princip en likadan som jag har idag fast en sugis på 125hk. Får se om jag fixar bottendelen med torrsump m.m. och flyttar över respiratordelarna från den gamle eller man fixar till motorn med trottelhus och kanske något annat godis och låter den vara sugis. Tiden lär utvisa... Lite intressant är insuget, det borde vara lätt att få dit delar från en MC..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morty: --- Vet inte om det var genomtänkt men lite skoj får man ha --- Allt behöver inte vara genomtänkt. Det är tillåtet med både "icke genomtänkt" och att ha mycket skoj.

Link to comment
Share on other sites

Nice, är det en ADR? det ser ut att vara det pga insuget i ALU.

Bygga en riktig sugis låter fint.

Jobba på nu i garaget.

Helt rätt, det är en ADR från en krockad A4:a. Den tidigare ägaren förstod nog att bilar behöver servas för den var kliniskt ren invändigt, inga vändkanter, ny kamrem och spännare m.m..

Sitter och funderar på vad som behöver göras för att få snurr på den. Har idag en turbo i bilen och vill helst inte gå ner i effekt, men det är bara acceptera att vridet är borta....

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, det är en ADR från en krockad A4:a. Den tidigare ägaren förstod nog att bilar behöver servas för den var kliniskt ren invändigt, inga vändkanter, ny kamrem och spännare m.m..

men det är bara acceptera att vridet är borta....

Aja, nu ska du inte vara sån magnus, de skiljer ju bara 37 nm mellan dom ;) (med sagt att din fläktmotor skulle vara orginal)

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade var att bilen är av typ Morty7 och motorn som sitter i är standard/original i denna modellen. Effekten är ca 150hk (eller 210 hk/liter eftersom jag har kortat insuget och det ger en enorm effektökning enligt vissa).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

intressant :) liknar det jag själv planerar att ha i min (när planerna förverkligas). Jag tänker köra 9A (2.0 16v) N/A. så ska bli kul att se vad du gör med din :) separata rullspjäll hade jag gillat ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer inte bli rullspjäll till att börja med. Håller som bäst på att försöka få priser m.m. från ett par firmor i staterna. Vissa är bra på att svara, andra vill nog inte ha kunder....

Sen finns det alltid folk runt omkring en som planterar nya idéer i huvudet. En tanke nu är att bygga om ett 2,0 block från en nyare modell till 1,8. Förhoppningsvis försvinner den tanken i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Morty: Varför? Var idén märkt med Bäst före 2009-12-06. --- En tanke nu är att bygga om ett 2,0 block från en nyare modell till 1,8. Förhoppningsvis försvinner den tanken i helgen. ---

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Morty: Varför? Var idén märkt med Bäst före 2009-12-06. --- En tanke nu är att bygga om ett 2,0 block från en nyare modell till 1,8. Förhoppningsvis försvinner den tanken i helgen. ---

Japp tanken är märkt med "bäst före datum". Eller jag har en kollega som är på semester, han har bra kontakter med de personerna som sitter på delarna i mina tankar och han är tillbaka på måndag. Har jag lyckats förtränga idén tills dess så blir livet lättare fram till våren.

Magoo, du har inte helt fel som vanligt. Vevaxeln är ett annat bekymmer i samma riktning....

Link to comment
Share on other sites

hur mycket hade du tänkt räkna på insug och avgas? om du ska komma upp i samma effekt eller lite mer än turbosnurran så lär där ju krävas en del. funderar själv på att skaffa pipmax för att simulera lite. har haft ganska vettiga resultat från det när vi räknat på en Formula Student-motor. följer projektet med spänning :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte räknat ännu på något, utan har i dagsläget endast frågat de firmor som påstår sig kunna.

Tankarna som finns idag är:

Original AEB/ADR topp kanske portmatchad beroende på hur det ser ut

Nya Supertech ventiler, fjädrar och brickor

Cat cams 3652 kammar

Hydrauliska lyftare

Individuella spjällhus från en GSX-R 1000

Original bottendel och vev

H-stakar och Wössnerkolvar

Nya racelager

Torrsump

VEMS

Det jag skulle behöva räkna på är insugslängd och avgasgrenrör, så du får gärna skaffa Pipemax-programmet :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

haha ja. har byggt upp en modell av min 9A i ett program som används av biltillverkarna för att projektera motorer. dock extremt komplicerat så måste hitta fullständiga kamdiagram. Kommer jag någonstans så kan det bli kul att se resultatet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen har det börjat att hända något i garaget med bilen. Bilen håller på att strippas för att bygga ny båge, tank, avgas, motor, torrsump och kanske något annat smått.

183-delvis_strippad.jpg

I övrigt har jag mest fixat med min nya motor ett tag nu utan att komma någonvart. Fick i lördags svarvat upp distanser och monterat ihop spjällhusen med rätt cc-mått för 1,8:an.

Här ihopmonterat med originalinsug och originalgummi, passar ganska bra ihop.

212-trottel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var det renaste och finaste garage jag sett. Är du säker på att du inte råkade plocka in bilen i vardagsrummet eller kanske något sidorum till vardagsrummet.

Bilen är ju helt tokigt ren och fin den med, för det är väl inte Photoshoppat?

Jag tror inte min V8a som kört i Luciatåg och transporteras på nysaltad (saltbilen låg runt 1 till 2 min före) väg får komma in i ditt vardagsrum utan storstädning, putsning och kanske en absolmatta under för det är trots allt en V8a och en och annan oljefläck blir det väl..............

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att hela garaget såg ut på samma sätt, men där står bruksbilarna, ett gäng cyklar, EU moppe, gipsskivor m.m..

Om man tittar på fotot ser allt mycket renare och finare ut än i verkligheten.

Bilen är riktigt smutsig från körningen på Knutstorp i ösregn. T.o.m. så att det syns lite aluminiumoxid på de bakre dämparna....

Får väl putsa lite på den innan nästa säsong....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade min byggtråd. Bilen är nästan helt nerplockad och på väg ihop igen.

Ny båge med bakåtsträvor och avtagbar diagonal framåtsträva är fixad. Ska "bara" skruvas av och lämnas på pulverlack.

Den nya bågen innebar ny bensintank, flyttad bränslepump och filter. Jag bytte även ut kopparbränslerör till stålomspunna teflonslangar från hydroscand.

Tanken är helt klar förutom tanklocket/rör som jag väntar på från RadTec.

I förra veckan svarvade jag en fjäderbelastad backventil till avluftningen av tanken, plus nya motorfäste.

motorfaste.jpg

Motorn är fortfarande nerskruvad i beståndsdelar och blocket är på omborrning för att få fräscha lopp till mina nya kolvar.

Lite nya roliga delar trillade in från posten idag. Kolvarna kom för någon vecka sedan med övriga delar är dagsfärska...

motordelar.jpg

0516-kolvar.jpg

Det blev delar som jag för ett år sedan var helt överens med mig själv att jag inte skulle ha. :prop:

Link to comment
Share on other sites

det är ung. samma uppgradering jag gör på min opel mölla. h-profil. arp. nya kolvar. borrat. nya kammar,tryckare.fjädrar,retainers,ventilstyrningar, lager.tryckplatta, balansering m,m,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går långsamt framåt i garaget. Nu när solen tittat fram och vi hade 17° varmt i fredags så fick man lite att fundera på. Årets första grillning blev avklarad i går, men tyvärr lär det dröja innan det blir årets första sevenrunda. Liten uppdatering med bilder.

Nya kolvar, stakar är monterade i det nyborrade blocket.

post-696-126988934863_thumb.jpg

20st nya ventiler är monterade i nyfrästa ventilsäte med nya fjädrar och titanbrickor.

post-696-126988942949_thumb.jpg

post-696-126988939507_thumb.jpg

För att få till det med torrsumpssmörjning har jag modifierat oljefilterhuset. Svetsade igen den "vanliga" matningen från oljepumpen i blocket och planfräste ytan. Sedan svetsade jag dit en ny anslutning för oljematningen från torrsumpspumpen. Nu kan jag använda original filterplacering, oljekylare och fick dessutom modifierat in tryckgivare, varningsgivaren för trycket och oljetempmätaren i huset. Känns skönt med färre slangar och externa enheter än nödvändigt.

post-696-126988941165_thumb.jpg

Jag har även modiferat mitt torrsumpstråg för att passa mina idéer om hur jag vill ha installationen på min motor.

post-696-126988938237_thumb.jpg

Tyvärr så har jag fått 6 veckors leveranstid på min torrsumpspump från Pace i England. Blir till att få ihop resten av motorn och få den i bilen så jag kan svetsa grenrör så fort som möjligt istället.

Link to comment
Share on other sites

# Ställer du in bilen i garaget efter att BARA ha damsugit och våt torkat, ingen vaxning och polering av golvytan grisigt ! wink.gif

# Och du bygger väl inte en motor som suger ?

Link to comment
Share on other sites

Gårdagen spenderade jag i garaget med att hänga tillbaka motorn och börja koppla in givare, el m.m..

Jag väntar på min oljepump från Pace Products i UK, har även beställt justerbart kamdrev för att få rätt på timingen på kammarna. Ville inte beställa ett sådant innan jag visste att jag behövde ett.

post-696-127058305464_thumb.jpg

Har rätt mycket att göra innan jag måste ha de delarna så som att bygga grenrör, avgassystem, torrsumpstank, nya kylrör, tomgångsreglering, luftfilter, nya karossidor, ny mappning m.m. så det finns att göra innan den syns på gatorna.

Link to comment
Share on other sites

Engelsmän, man blir så j-kla trött. Har haft kontakt med Pace Products ett tag för att dimensionera min torrsumpspump. För tre veckor sedan fick de äntligen räknat ut vilken storlek, varvtal osv.. och jag meddelade då direkt att jag beställde en för leveranstiden var 6 veckor. Idag på eftermiddagen fick jag ett nytt mail, där de ville ha förskottsbetalning och att sedan var leveranstiden 7 veckor.....

Har nu mailat bl.a Titan och frågat dem för Pace får inte sålt någon pump till mig....

Har ni några bra tips på andra tillverkare/märke som är pålitliga??

Link to comment
Share on other sites

Har mailat AutoVerdi innan idag och får se vad de svarar.

Det kan vara värt en del att man får delar i tid och då mest troligt hjälp eller reservdelar också om det strular.

Pace fick sig ett surt svar också och ska se deras respons på det....

Link to comment
Share on other sites

AutoVerdi har svarat och de skruvar ihop en pump på en dag.

Fick även en ritning på pumpen och den är riktigt liten och fin.

Baksidan är kanske priset 11000+moms....

Link to comment
Share on other sites

Pumpfrågan fortsätter sakta. Titan Motorsport har svarat och ska lämna sista uppgifter innan ev order. Har även kontaktat fyra leverantörer/tillverkare i USA och ingen har svarat... dåligt!!

Veckans kvällsjobb börjar närma sig färdigt. Grenröret färdigt och lindat idag. Gjorde det i rostfritt 2333 44,5mm rör. Hittade fina "hookerrör" i den dimensionen som stämde perfekt med avgasportarna och den hemmagjorda flänsen.

post-696-127145692148_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...