Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Bra fråga Vedde, önskar jag hade ett bra svar...

Tanken med formen är att slippa en i mina ögon helt ful fyrkantig låda, samt att radien på formen idag stämmer överens med däcken. Nu får jag plats med 8st däck/hjul på bredden och samtidigt plats för depåtält, reservdelslådor, winsh under däcken. Detta utan att krocka med insteget genom dörrarna. Ett annat plus är att jag har ståhöjd i hela släpet trots den övre radien i taket/fronten. 
Alla dessa skäl har jag uppfunnit efter att jag bestämde mig för att göra fronten så. Det egentliga skälet är att jag lockades av att jag inte sett någon göra så här och utmaningen att forma fyrkantsprofilerna, vinkellisterna och plåtarna. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
23 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Riktigt snygg kåpa!!!

Vilken dimension har du på fyrkantsprofilerna och hur tjockt gods?

Vart har du köpt aluminiumet?

Med vänlig hälsning, Mikael

Tack!


Det är lite olika dimensioner beroende på var de sitter placerade, men 20x20x2 för det mesta, 30x30x3 i ”takbjälken” och 30x40x3 i ramen runt baklämmen. 
Profilerna har jag köpt från Polen via ebay.de. Bra pris och enhetsfrakt på ca 11€. Aluminiumplåtarna har jag köpt genom en vän.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Bronto sade:

Några nyheter på bilen att dela med dig utav ? 🙂 

Nej, allt är hemligt för tillfället 😎

Händer inte mycket just nu. Kommer gå över bilen och serva växellåda, lacka om några bitar, montera nya diffen och sådant smått inför nästa körning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Var ska man börja? Har inte tävlat sedan 2019 och suget att börja igen har inte riktigt släppt, så förra helgen blev det återfall och samtidigt sista möjliga Roadsport-tävlingen för året. Dock har en del hänt med bilen innan dess.

Senaste året har bilen varit nerplockad och karossbitar omlackade. Dottern ville åka sjua på sin student, så då får den inte vara allt för patinerad. 

 

D8BC0164-CDCC-40FA-8A7F-5F518A104F34.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De flesta som kör sjua på bana säger att man inte behöver ventilerade bromsskivor. Jag håller med, det behövs inte om man tänker på vikten i främsta hand. Vikten minskar, bromsarnas förmåga att ackumulera värme minskar och beläggen slits fortare, men det fungerar. Har alltid kört ventilerat fram och solida bak. Bromsbeläggen höll ca tre gånger längre fram än bak. Kanske också ska säga att jag och min körstil trivs med mycket bakbroms. Någon av Mondeo modellerna har ventilerade skivor bak, med ungefär samma mått som de Sierraskivor jag har kört. Bara handla och fundera senare..

Började med att rita upp och 3D printa en bromsoksadapter, Wilwood Powerlite ok bak med mellanstorleken på kolvarna och separat handbroms. När jag kontaterat att bromsoksadaptern var rätt i mått, så vevade jag fram en adapter i 7075 alu i fräsen. 
 

 

58349C98-CB5C-47D1-A5B6-41B09DD23BFA.jpeg

D82A5971-9068-4CF0-A3A6-DB0951AB908A.jpeg

2841C423-41FD-43E1-BF05-8FAF8794324D.jpeg

3EBDA416-2496-43C4-AF64-D0ECECF46D47.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan köpte jag halvdörrar som skulle passa en MK Indy från England. De passade riktigt dåligt, men fyllde en funktion. Kör man sjua i blött blir man väldigt blöt utan halvdörrarna och man klarar sig nästan helt från att bli blöt med dem. Nu när jag ändå pysslade med lack och annat på bilen, så gjorde jag nya pluggar och formar till halvdörrar. Till förarsidan 3D-printade jag armbågsbulan och passagerarsidan blir slät denna gången.

Tre lager glasfiberväv, blev en vikt på ca 440g

537CF82A-1CFE-41FC-A697-B428CF4BDC5D.jpeg

427FD2E0-0746-46FB-BFCB-ED86B17C20CE.jpeg

30A71F6F-E169-4D34-9225-089BFB393771.jpeg

92C52025-D6F3-473B-A2E8-43112EFE1ED3.jpeg

25AC8C4A-925E-41F8-9A5B-8D7CF9661239.jpeg

F33E504D-AA1B-4395-828B-01C7FA944E65.jpeg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag behövde en liten tryckluftstank i bilen. Färdiga är väldigt dyra, men VW Touareg har en lång och smal i aluminium. Tyskarna är så pass snälla att de specar vilken legering aluminiumen är, så det var lätt att välja tillsatstråd till Tig’n. En tank beställdes på ebay från en Touared 2018 för 300kr inkl frakt hem.

Tanken sågades av på mitten och kortades ner till en volym på 1,5l. En liten kompressor fick plats bakom passagerarstolen och tanken precis framför/under, så utrymmet fungerar lika bra för passagerare nu som tidigare.

Vart ska detta leda 🤔

9FCE9E24-6862-47FF-998E-BF449E9FC18E.jpeg

88611023-3167-4D3B-B5CA-8A3D374D5B08.jpeg

5ACF51D1-0A63-459D-A14E-BFCE3569CC70.jpeg

59E3F7CE-ED79-4AC5-842B-3B60A71FD46B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nästa på tur. Motorsportdelar är dyrt, ofta onödigt dyrt. Hög utvecklingskostnad och låga produktionserier ligger väl bakom, men jag älskar att pilla själv.

Det var kanske här mycket började med beslutet att gå till paddelväxling. Ascher Racing är en av de bättre på simracing produkter, deras växelpaddlar är IP67 klassade, ställbar växlingskraft (magneter), testade av många proffsförare inom simracing och kan köpas i par. Ändå är de ca 1/3 del av priset jämfört med växelpaddlar för ”riktiga” bilar.

Bara starta upp CAD’n igen.

 

6241B0F9-B480-4E51-AAAB-FF4990AECD1A.jpeg

375B1BD0-47E0-4F10-8161-AE8850D44F91.jpeg

3A355CF5-CFA4-496C-A1D4-AEC756EFE3A2.jpeg

D5427273-B1EE-4E24-8512-C81213A145C0.jpeg

86958E22-427B-47BC-83B6-1B5AA5ACA28D.jpeg

1E0A366C-38F0-4F47-BAD7-35FB0760712E.jpeg

8A947CC5-61FE-46F2-917F-87F370C415B5.jpeg

95DF8FAC-876B-4FED-A16E-B4628928562F.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tänker du på hur jag ska styra växlingarna och få in varvtal från motor, växelposition m.m. i ekvationen? I så fall är svaret att jag kör MME Motorsports GCU.

 

F941A649-FCAC-4465-891F-31FA0C2CB24A.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en del bekymmer med vibrationer från kardanen vid högre varvtal. Det kom ofta över 6000 rpm på kardanen. Efter att North West Propshaft misslyckats att tillverka två kardaner till mig, fick Dunning & Fairbank en beställning och den fungerade fint. 
Men för att inte behöva bry mig lika mycket om vinklar mellan motor/växellåda och diff, så tänkte jag prova köra med CV-knutar istället för knutkors i kardanen.

För att kunna göra detta fick jag tillverka adapter till växellåda resp. diff. En stångbit i 7075 aluminium beställdes. Dessa är sedan handvevade fram i svarv och fräs hemma.

 

 

58290330-5913-40FF-AF91-EB27D61114C9.jpeg

0F944941-8C1B-4343-9002-6233BE7924C9.jpeg

E521C605-0D8A-4A2D-85E0-C7AAE508DBCA.jpeg

627E0418-56A4-4A1B-B0A5-9846E4887589.jpeg

0D51BAE7-7279-43AF-9D13-6B1801144F0F.jpeg

60F2E202-51D3-42D3-877F-ED2C310BEE14.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Med lärdom från att ha kört Quaifeväxellåda i många år, så tänkte jag sätta en catchtank för växellådsandningen från början. Förmodligen behövs den inte på Sadev-lådan, men bättre att börja med en och inte riskera oljesöl.. Ev. olja som hamnar i cathen, kommer rinna tillbaka ner i lådan av sig själv när den har möjlighet. 

Catch och borrmall printade i halvtransparent PETG. Pinnskruvar M4 i rostfritt.

C346A940-E783-4D5A-B4BD-747E261A3854.jpeg

4E40B8CF-02EC-4157-9F58-A4E25264C27D.jpeg

331237BD-7A03-4E3F-9C15-4E7D34266CDA.jpeg

F917B6CF-E1E5-46F3-AFB3-A38D93C06B32.jpeg

6D24F7D4-E4C0-4719-8B0A-F8E7CD7A5609.jpeg

9E60D1F4-31E0-4BD1-BFB3-4B71A8715D53.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-07 at 09:43, Morty sade:

Tänker du på hur jag ska styra växlingarna och få in varvtal från motor, växelposition m.m. i ekvationen? I så fall är svaret att jag kör MME Motorsports GCU.

 

F941A649-FCAC-4465-891F-31FA0C2CB24A.jpeg

Hej Magnus.

 

Har inte lusläst tråden så har inte koll på vad för ECU du kör med.

Egas ? för då finns det ju mycket roliga och användbara funktioner att använda.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, super7 sade:

I första hand tänkte jag på trottelblipp vid nedväxling.

 

En av två delar jag köpte från MME till växlingssystemet. 
Hemmadesignat och fräst fäste för att spänna fast cylindern runt ett chassirör.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inte helt klar än med uppdateringarna innan bilen kördes på Knutstorp i oktober.

För att inte vara helt beroende av att växlingssystemet funkar för alltid, tänkte jag ha kvar en liten räddning ifall något skulle strula. Köpte lite mer aluminium 6082 stångämne och bitar, samt alu.lagerbockar.
I dagsläget använder jag bara spaken för att lägga i backen. Om allt är tillförlitligt ett bra tag till, kommer spaken försvinna och jag kan då aktivera i mjukvaran att jag får lägga i backen med paddlar. Sen kan man alltid fundera på varför jag gjorde spaken så tillkrånglad, men jag tror att det finns en anledning till det mesta.. 🙂

6AABEA80-95BB-48D6-B1EE-7EBABC0EF382.jpeg

5F8A6A83-1A2D-4913-9D67-3D463EC4C94A.jpeg

374B6346-475C-4F3E-964F-007768CD5558.jpeg

57CFB35F-F7E3-4FD3-A516-7C3B2EC75AB0.jpeg

87144CC6-9E55-4F17-8EC8-51A4AE76A24A.jpeg

0A194D9D-A7CB-40BD-A148-6AEB0A52A610.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Svaret din fråga " varför jag gjorde spaken så tillkrånglad"   har tyskarna svarat på för länge sedan med mitt favorit citat 

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”

fritt översatt "varför göra något enkelt, när man kan göra det komplicerat vackert"

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Morty sade:

För att inte vara helt beroende av att växlingssystemet funkar för alltid, tänkte jag ha kvar en liten räddning ifall något skulle strula.

Sund och klok tanke.

Man skall alltid räkna med att merphy kan jävlas.

 

Jag hjälper några rally åkare här i stan med insprutningarna i deras bilar.

Och då försöker jag se till att funktionen lätt kan kopplas ur genom att ta isär

ett kontaktsycke eller liknande.

Tex: Gearcut kopplas lastcellen som sitter på växellänkaget bort så finns inte 

funktionen längre.

 

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, super7 sade:

Sund och klok tanke.

Man skall alltid räkna med att merphy kan jävlas.

 

Jag hjälper några rally åkare här i stan med insprutningarna i deras bilar.

Och då försöker jag se till att funktionen lätt kan kopplas ur genom att ta isär

ett kontaktsycke eller liknande.

Tex: Gearcut kopplas lastcellen som sitter på växellänkaget bort så finns inte 

funktionen längre.

 

 

//Nisse

Precis så jag tänker. Växelspak resp. växlingssystem använder helt separata funktioner för tändbryt m.m.

Fungerar inte det ena så fungerar troligen/förhoppningsvis det andra. Tråkigt att behöva bryta i ett race bara för man inte kan växla med paddlarna, kompressorn lägger av, ventiler strular etc..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
De flesta som kör sjua på bana säger att man inte behöver ventilerade bromsskivor. Jag håller med, det behövs inte om man tänker på vikten i främsta hand. Vikten minskar, bromsarnas förmåga att ackumulera värme minskar och beläggen slits fortare, men det fungerar. Har alltid kört ventilerat fram och solida bak. Bromsbeläggen höll ca tre gånger längre fram än bak. Kanske också ska säga att jag och min körstil trivs med mycket bakbroms. Någon av Mondeo modellerna har ventilerade skivor bak, med ungefär samma mått som de Sierraskivor jag har kört. Bara handla och fundera senare..
Började med att rita upp och 3D printa en bromsoksadapter, Wilwood Powerlite ok bak med mellanstorleken på kolvarna och separat handbroms. När jag kontaterat att bromsoksadaptern var rätt i mått, så vevade jag fram en adapter i 7075 alu i fräsen. 
 
 
58349C98-CB5C-47D1-A5B6-41B09DD23BFA.thumb.jpeg.9982dfed226e6c84d041af3ed43adbde.jpeg
D82A5971-9068-4CF0-A3A6-DB0951AB908A.thumb.jpeg.411f8d4a52345b66c3c593607c423277.jpeg
2841C423-41FD-43E1-BF05-8FAF8794324D.thumb.jpeg.9aea3508c4815ad502d6bfb30eb9d574.jpeg
3EBDA416-2496-43C4-AF64-D0ECECF46D47.thumb.jpeg.8f082b3c6c500f9f4298351fd9d6cb7f.jpeg
Kan du få på 13" hjul med den bakbromssetupen du har där med Powerlite och ventilerad skiva?
Försöker hitta en vettig väg framåt men svårt att få till med de OK jag köpte.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jajamänsan, kör 13” sedan många år tillbaka och de är outstanding bäst hittills till våra bilar. Du kan köra vanlig Sierra bakskiva också om du inte vill ha ventilerad skiva. 

Link to comment
Share on other sites

Vilka ok blir det då? Är dem smalare? Och du hade lagerhållare för skivbromsar och 100mm CV knutar?
Vill du dela CAD filen för adaptern? Jag tänkte köra solida skivor och i så fall Powerlite som du.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, Powerlite-oken finns till 9-13mm eller 20-22mm skivor. 
Stämmer att jag har original Ford lagerhållare för skivor och 100mm knutar.

Klart du kan få CAD-filen, men den stämmer inte i sidled om du ska köra solida skivor.

Vill du ha den som stl-fil eller Creo-fil?

Link to comment
Share on other sites

Tack!
Maila gärna båda så får jag se vilken jag kommer åt, är nybörjare på CAD men försöker och har Solidworks.
Får lämna bort för fräsning då jag inte har fräs men en bra kontakt.
Fredrik@engzell.com

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...